eitaa logo
«عقل و دین ۲»
190 دنبال‌کننده
186 عکس
58 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠روايت ملک داعي از پيغمبر اكرم صل الله عليه و آله وسلّم روايت شده است كه فرموده اند : 🔺انَ الله تَعَالى نَصَبَ فىِ السَّمَاءِ السابِعَة مَلِكَاً يُقالُ لَهُ الدّاعى «خداوند متعال در آسمان هفتم، مَلكى قرار داده است كه به او داعى مى‏گويند (يعنى كسى كه افراد را صدا مى ‏زند) 🔺فإذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنادى ذلِكَ الْمَلِكُ كُلَّ لَيْلَة مِنْهُ إلِىَ الصَّباحِ «چون ماه رجب داخل مى ‏شود اين مَلَك هر شب تا صبح صدايش بلند است» 🔺طوبى لِذّاكِرين، طوبى لِطّائعين «خوشا به حال آن كسانى كه در حال ذكر هستند، خوشا به حال آن كسانى كه در حال اطاعتند» 🔺و يَقُولُ اللَهُ تَعالى أنَا جَليسُ مَن جَالَسنى «خداوند متعال مي فرمايد من همنشين كسى هستم كه خود را با من همنشين كند» 🔺و مُطيعُ مَنْ أطاعَنى «من اطاعت كسى را مى ‏كنم كه او اطاعت مرا بكند!» 🔺و غافِرَ مَنِ اسْتَغْفَرنَى «و مى‏ بخشم كسى كه از من طلب بخشش كند» 🔺 الشَّهرُ شَهْرى «اين ماه، ماه من است» 🔺و الْعَبْدُ عَبْدى «اين بندگان همه بندگان من هستند» 🔺و الرَّحْمَة رَحْمَتى «رحمت هم اختصاص به من دارد» 🔺فمَنْ دَعَانى فى هذا الشَّهْرُ أجَبْتُهُ «كسى كه مرا در اين ماه بخواند او را اجابت مى ‏كنم» 🔺و مَنْ سَئَلَنى اعْطَيْتُهُ «كسى كه از من بخواهد به او مى‏ دهم» 🔺و مَن اسْتَهْدانى هَدَيْتُهُ «كسى كه در اين ماه از من طلب هدايت كند من او را هدايتش مى ‏كنم» 🔺وجَعَلْتُ هذَا الشَّهِرُحَبْلًا بَينْى وَ بَيْنَ عِبَادى «من اين ماه را ريسمان بين خودم و بين بندگانم قرار دادم» 🔺فمَنِ اعْتَصَمَ بى وَصَلَ إلىَّ «هر كسى كه به اين ريسمان چنگ بزند به من مى‏ رسد» 📗اقبال الاعمال،ج2،ص628
🌸 🌺🌼حلول ماه رجب و خجسته میلاد پنجمین جلوۀ سرِّ ولایت، شکافندۀ علم و معرفت، حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام بر جمیع رهجویان کمال و هدایت مبارک باد.🌼🌸🌺
💎 💠قاعده فلسفی14: کُلُّ ما سوی الواحدِ متجزّئٌ و الله واحدٌ لا متجزّئٌ (هر آنچه غیر خدای یگانه است جزء پذیر است و خداوند یگانه‌ای است که جزء پذیر نیست ) 💠قاعده فلسفی15: کُلُّ متجزّئٍ یَختَلِف وَ یَأتَلِف (هر آنچه جزء پذیر است گوناگونی و نیز پیوستگی می‌یابد ) 💠قاعده فلسفی16: کُلُّ متتجزّئٍ أو متوهّمٍ بالقِلّةِ و الکَثرَةِ فَهُوَ مخلوقٌ (هر آنچه جزء پذیر است یا توهم زیاد و کم در آن می‌شود مخلوق است ) ♦️مستندات قاعده 14 و 15 ذیل قاعده 16 خواهد آمد. 🟢حدیث اول: 🔸امام جواد علیه السلام میفرمایند: وَ الْأَسْمَاءُ وَ الصِّفَاتُ مَخْلُوقَاتُ الْمَعَانِي وَ الْمَعْنِيُّ بِهَا هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا يَلِيقُ بِهِ الِاخْتِلَافُ وَ الِائْتِلَافُ وَ إِنَّمَا يَخْتَلِفُ وَ يَأْتَلِفُ الْمُتَجَزِّئُ فَلَا يُقَالُ اللَّهُ مُؤْتَلِفٌ وَ لَا اللَّهُ كَثِيرٌ وَ لَا قَلِيلٌ وَ لَكِنَّهُ الْقَدِيمُ فِي ذَاتِهِ لِأَنَّ مَا سِوَى الْوَاحِدِ مُتَجَزِّئٌ وَ اللَّهُ وَاحِدٌ لَا مُتَجَزِّئٌ وَ لَا مُتَوَهَّمٌ بِالْقِلَّةِ وَ الْكَثْرَةِ وَ كُلُّ مُتَجَزِّئٍ وَ مُتَوَهَّمٍ بِالْقِلَّةِ وَ الْكَثْرَةِ فَهُوَ مَخْلُوقٌ دَالُّ عَلَى خَالِقٍ لَه‏. 🔹 و اسماء و صفات خداوند، آفریده‌های خداوند متعال هستند و معانی و آنچه بدان‌ها قصد می‌شود همان خداوند است. خدایی که اختلاف و ائتلاف (چندگانگی و پیوستگی) سزاوار او نیست؛ زیرا چند گانگی و ائتلاف مخصوص چیزی است که جزء پذیر باشد پس گفته نمی‌شود خداوند پیوند پذیر است و نیز گفته نمی‌شود خداوند زیاد و کم است. او خداوندی قدیم به لحاظ ذات خود است زیرا هر آنچه جز واحد (یگانه) باشد جزء پذیر است و خداوند یگانه است و جزء پذیر نیست و هر آنچه جزء پذیر باشد یا درباره او زیاد و کم (اندازه) توهم می شود پس آن مخلوق و آفریده‌ای است که دلالت بر آفریننده خود می‌کند . 📗التوحید،ص193. 🆔@aqldin2
👥 🔻پـرسـش🔻(70) اگر هستی از ازل بوده باشه چی؟ یعنی خدایی پشت پرده ی این خلقت نباشه،یعنی توجیه وجود هستی رو در گزینه های زیر،گزینه سوم رو براش انتخاب کنیم منظورم اینه هستی 1_ مِن شیء نباشه. 2_مِن لا شیء رو هم که محاله چون، چیزی از عدم به وجود بیاد 3_هستی از اول بوده باشه. نه از چیزی به وجود اومده باشه نه از عدم(ازلی باشه) گزینه سوم رو طبق چ برهانی رد می کنید جسارتا؟ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 🔻پـاسـخ:🔻(70) وجود (هستی) مطلق، تنها موجودی است که نه فرض عدم برای آن میرود و نه فرض موجودی بالاتر از آن. پس واجب الوجود بالذات همان وجود مطلق است. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠در بلا هم میکشم لذت از او مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی پسری داشت که شمع فروزان شبستان خانواده بود، در روز عید غدیر ایشان در منزل نشسته و قشرهای مختلف به دیدارشان می آمده اند، خادم منزل به کنار حوض خانه می آید و ناگاه چشمش بر پیکر بی جان پسر که بر روی آب بوده می افتد. بی اختیار فریاد می زند، اهل خانه که از اندرون با صدای خادم بیرون می آیند و با اینچنین منظره دلخراشی مواجه می شوند، بی اختیار همه فریاد می کشند. مرحوم ملکی متوجه می شود که صدای شیون خانه را پر کرده، از اطاق خود بیرون می آید. می بیند جنازه پسرش در کنار حوض گذاشته شده است. رو به زنها کرده و خطاب می کند: ساکت! همگی سکوت می کنند و همین سکوت ادامه می یابد! تا آنکه مرحوم ملکی از میهمانان پذیرایی می کند و طبق معمول هرساله، عده ای از آنان ناهار را در منزل ایشان صرف می کنند و پس از پایان غذا که عازم رفتن می شوند، مرحوم ملکی به چند نفر از مهمانان خاص می فرماید که شما اندکی تأمل کنید، با شما کاری دارم و چون بقیه مهمانان بیرون رفتند، ماجرا را برای آنان می گوید و از آنان برای مراسم تجهیز فرزند از دست رفته کمک می گیرد. این داستان گذشته از آنکه حاکی از اعلا درجه مقام رضا و تسلیم آن بزرگوار است، نشانگر قدرات روحی و نیروی تصرف در نفوس دیگران نیز هست. 📚ر.ک:طبیب دلها، ص122 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠«اندیشۀ سیاسی آیت‌الله مصباح» ♦️برنامه شیوه، 23 دی ماه 1402 با موضوع «اندیشۀ سیاسی آیت‌الله مصباح» با حضور صفدر الهی‌راد و احمد زیدآبادی برگزار شد. https://www.aparat.com/v/FupLE 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👥 🔻پـرسـش🔻(۷۱) مدتی است میل به عبادت ندارم نمیدانم چه کنم؟ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👤 🔻پـاسـخ:🔻(۷۱) طبق روایات، عامل اصلی کم شدن میل به عبادت، میل به دنیاست. ❗️«حُبُ الدُّنْیَا رَأْسُ کُلِ خَطِیئَهٍ»[١] علاقه و محبت به دنیای فانی سرآغاز همه اشتباهات و زشتی هاست❗️ به میزانی که توجه و دلبستگی ما به دنیا بیشتر شود، شیرینی عبادت در نظرمان کم‌تر می‌شود. خداوند بین این دو توازنی برقرار ساخته است. گویا حب دنیا در یک کفه ترازو و حب آخرت در کفه دیگر قرار دارد.⚖ مثلاً وقتی به زیارت مشرف می‌شوید، همین دوری موقتی شما از خانه و سایر دلبستگی‌هایتان باعث می‌شود لذت عبادت را بیشتر بفهمید. اگر حب دنیا در وجود انسان غلیان یابد، معنویات افت می‌کند. خداوند دنیا را در مقابل آخرت قرار داده است؛ اما ما دنیا را در کنار آخرت می‌بینیم و به اصطلاح  هم خدا را می‌خواهیم و هم خرما را. لذت عبادت با داشتن دلبستگی‌های دنیایی سازگار نیست و ما باید بین دنیا و آخرت یکی را انتخاب کنیم. البته طبق روایات، اگر دنبال آخرت باشیم، دنیایمان هم تامین می‌شود، اما اگر تمام انرژیمان را صرف دنیا کنیم، مسلّماً از آخرت باز می‌مانیم. [١] مستدرک الوسائل، ج۱۲، ص۴۱. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠از هستی مطلق تا ماده اولی هستی صرف‌نظر از موجودات، یک مقام اطلاق و یک مقام تقیید دارد. هستی مطلق، بی‌تعین است و نمی‌دانیم که چیست؛ اما در عین حال به هرکجا بنگریم، تمام موجودات تعین آن هستند و مقید به‌شمار می‌آیند. لایتناهی مقید داریم و فقط هستی، مطلق و بی‌تعین است. هستی مطلق که هیچ تعینی ندارد، یک چیز بیشتر نیست. هستی از آسمان اطلاق که مقام وحدت و مطلق فراگیر است، به سرزمین تقیید و کثرت می‌آید و گل و دریا و صحرا و همه‌چیز خواهد شد. هستی، به‌طور تدریجی از آسمان وحدت به سرزمین تقیید تنزل می‌کند و تنزل آن دفعی نیست. می‌توان این تنزل را به شکل یک مخروط تصور کرد. رأس مخروط یک نقطه است که هرچه پایین‌تر و به سمت قاعدۀ خود می‌آید، وسیع‌تر می‌شود؛ اما در عین حال به همان اندازه از وحدت آن کاسته می‌شود؛ در نهایت به جایی می‌رسد که از آن پایین‌تر، امکان‌پذیر و قابل تصور نیست که آن مرتبۀ ماده یا هیولی است. حالا که تا پایین‌ترین سطح ممکن تنزل یافت، دوباره به‌سوی بالا بازمی‌گردد که اگر تا نهایت آن بتواند برود، به رأس مخروط که همان نقطۀ وحدت است، می‌رسد. کار عالم هستی، نزول و صعود یا آمدن و رفتن است. 📚شرح ابراهیمی دینانی بر الکلمات المکنونة فیض کاشانی، ص ۳۳۵ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠مهمترین شب در ماه رجب 🔷امشب شب رغائب است و شبی است که آن نفحاتِ خاصّۀ الهیّه که خدای متعال به بندگان خاص و اولیائش وعده داده است، برای آنها نازل می‌شود. 1️⃣رغائب به آن تحفه و هدیۀ بسیار گرانقیمت و ارزشمند گفته می شود که به طور عادی و به حسبِ ظاهر رسیدن به آن بعید است. ... 🔹رغیبه یعنی یک تُحفه و هدیه ای که مورد توقّع نیست؛ تحفه ای که دیگر تا آخر عمر برای او کافی است و می‌گویند فلانی دیگر بارش را بست. نه تحفه و هدیۀ عادی و نه منافعی که انسان در طول هفته و ماه و سال به آن می‌رسد؛ اینها هدیه و منافع است اما رغیبه نیست. 2️⃣... امشب شب ادا کردن قرض، کمر درد خوب شدن یا رفع گرفتاری نیست؛ البته داریم که هر چه دعا کردید خدا برآورده می‌کند ولی اینها رغیبه نیست بلکه امور عادی است؛ البته اینها را هم انسان باید از خدا بخواهد ولی منظور این است که تمرکز و توجّه و اهتمام روی چه باشد. 3️⃣باید روی آن خیالات و توهّماتی که راه سلوک انسان را می‌بندد فکر کرد! باید امشب روی نَفَحات و جَذَباتی که می‌آید و تعلّقات را می‌بَرَد، و عشق و علاقۀ انسان را به سمت پروردگار چند برابر می‌کند فکر کرد. 4️⃣خیال نکنید که مطلب به همین امشب تمام می شود بلکه تا صبح ادامه دارد. اولیاء خدا امشب را احیاء می‌گرفتند. 5️⃣رغیبه یعنی خدایا "فهم و عقل ما را" بالا ببر و از "توهّمات" خارج کن! در امشب از خدا بخواهیم که خدایا «أدخِلنا فی کُلّ خیرٍ أدخَلتَ فیه محمّداً و آل محمّد و أخرِجنا مِن کُلّ سُوءٍ أخرَجتَ مِنه محمُداً و آل محمّد» ما را در هر خیر که محمّد و آلِ او را داخل کردی داخل کن. 🔷"خیر" یعنی ورود در عالم اَسماء کلّی و صفاتِ کلیۀ لایتناهیِ ذات و سیر در جمیع آثار کلیۀ پروردگار و بالاتر از آن اتصالِ به ذات. "سوء" هم عبارت است از اضطراب سرّ... 🎙 حضرت آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📼جلسات شرح حدیث عنوان بصری، جلسه 190؛ با تلخیص 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠ليلةالرغائب شب آرزوها نيست ♦️ليلةالرغائب به معنای شب آرزوها نيست، بلکه شب رغبت‌ها و گرايش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست لذا آن انجذاب و گرايش و ميل و شوق را مي‌گويند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و براي روح ما هم بهشتی دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است. 🎙حضرت آیت‌الله جوادی آملی لینک خبر 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲زیارت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در روز جمعه🤲
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯 جلسه54؛ برهان فصل و وصل، رد دیدگاه متکلمین، اصلاح دیدگاه دموکریتوس؛ انتهای بخش هفتم صفحه ۲۴۰ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
متاسفانه در حین این جلسه مدرس👨‍🏫 به وسیله نیش زنبور🐝 مورد حمله قرار گرفت. احتمالا زنبور مذبور از مخالفین فلسفه بوده است😉 که قصد تعطیل کردن کلاس را داشت اما خبر ندارد که ما با قدرت ایستاده ایم!✊ 🔺به قول سعدی 🐝درشت بی مروت را گوی باری چو 🍯 نمی‌دهی نیش مزن
💎 💠قاعده فلسفی14: کُلُّ ما سوی الواحدِ متجزّئٌ و الله واحدٌ لا متجزّئٌ (هر آنچه غیر خدای یگانه است جزء پذیر است و خداوند یگانه‌ای است که جزء پذیر نیست ) 💠قاعده فلسفی15: کُلُّ متجزّئٍ یَختَلِف وَ یَأتَلِف (هر آنچه جزء پذیر است گوناگونی و نیز پیوستگی می‌یابد ) 💠قاعده فلسفی16: کُلُّ متتجزّئٍ أو متوهّمٍ بالقِلّةِ و الکَثرَةِ فَهُوَ مخلوقٌ (هر آنچه جزء پذیر است یا توهم زیاد و کم در آن می‌شود مخلوق است ) ♦️مستندات قاعده 14 و 15 ذیل قاعده 16 خواهد آمد. 🟢حدیث دوم: 🔸«امام صادق» علیه السلام در پاسخ به «ابن ابی العَوجاء» زندیق میفرمایند: قَالَ فَلَمْ يَزَلْ صَانِعُ الْعَالَمِ عَالِماً بِالْأَحْدَاثِ الَّتِي أَحْدَثَهَا قَبْلَ أَنْ يُحْدِثَهَا قَالَ فَلَمْ يَزَلْ يَعْلَمُ فَخَلَقَ مَا عَلِمَ قَالَ أَ مُخْتَلِفٌ هُوَ أَمْ مُؤْتَلِفٌ قَالَ لَا يَلِيقُ بِهِ الِاخْتِلَافُ وَ لَا الِائْتِلَافُ وَ إِنَّمَا يَخْتَلِفُ الْمُتَجَزِّي وَ يَأْتَلِفُ الْمُتَبَعِّضُ فَلَا يُقَالُ لَهُ مُؤْتَلِفٌ وَ لَا مُخْتَلِفٌ قَالَ فَكَيْفَ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ قَالَ وَاحِدٌ فِي ذَاتِهِ فَلَا وَاحِدٌ كَوَاحِدٍ لِأَنَّ مَا سِوَاهُ مِنَ الْوَاحِدِ مُتَجَزِّئٌ وَ هُوَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَاحِدٌ لَا يَتَجَزَّى وَ لَا يَقَعُ عَلَيْهِ الْعَد‏. 🔹 (ابن ابی العَوجاء) گفت: آیا آفریدگار جهان پیش از ایجاد موجودات آگاه به آنها بوده است؟ _امام علیه السلام فرمود: خداوند همیشه می‌دانست و سپس آفرید. زندیق گفت آیا او گوناگون است یا به هم پیوسته؟ -امام علیه السلام فرمود گوناگونی و پیوستگی سزاوار او نیست. آنچه جزء پذیر است گوناگون می‌شود و آنچه بخش‌پذیر است به هم پیوند می‌خورد پس درباره خداوند گفته نمی‌شود که او پیوسته است و نه گوناگون. (ابن ابی العَوجاء) گفت: پس چگونه خداوند یگانه است؟ _ امام علیه السلام فرمود: او در ذات خود یگانه است اما نه یگانه‌ای مانند دیگر یگانه‌ها زیرا هر یگانه‌ای جز خداوند جزء پذیر است اما خداوند تبارک و تعالی یگانه‌ای است که جزء پذیر نیست و در شمارش هم نمی‌آید (اندازه ندارد). 📗الاحتجاج، ج2،ص338. 🆔@aqldin2
💠دستور خاص نمیخواهد، اگر حالت اصلاح شود، من خود به سراغ تو خواهم آمد 🔸میرزا جواد آقا بعد از دو سال، خدمت آقا (آخوند ملاحسینقلی همدانی) عرض میکند: من در سیر خــود بـه جایی نرسیدم. آقا در جواب از اسم و رسمش سؤال می کند و او تعجب کرده میگوید: مرا نمی شناسید؟! من جواد ملکی تبریزی هستم ایشان میگویند شما با فلان ملکی ها بستگی دارید؟ آقا میرزا جواد آقا چون آنها را خوب و شایسته نمی دانسته، از آنان انتقاد میکند. آخوند ملاحسینقلی در جواب می فرمایند: «هر وقت توانستی کفش آنها را که بد میدانی پیش پایشان جفت کنی، من خود به سراغ توخواهم آمد.» آقا میرزا جواد آقا فردا که به درس میرود خود را در محلی حاضر می کند که پائین تر از بقیه شاگردان بنشیند تا رفته رفته طلبه هایی که از آن فامیل در نجف بودند و ایشان آنها را خوب نمی‌دانسته مورد محبت خود قرار دهد تا جایی که کفششان را پیش پایشان جفت میکند. چون این خبر به آن طایفه که در تبریز ســاکـن بـوده اند می رسد رفع کدورت فامیلی می شود. بعد آخوند او را ملاقات کرده و میفرماید: «دستور تازه ای نیست. تو باید حالت اصلاح شود تا از همین دستورات شرعی بهره مند شوی.» در ضمن یادآوری میکند که کتاب «مفتاح الفلاح» شیخ بهایی برای عمل کردن خوب است. 📚شيخ مناجاتيان، ص۵۰ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠مکان عالم ماده کجاست؟ ♦️طلب‌ مكان‌ نمودن‌ براي‌ عالمي‌ كه‌ تامّ و تمام‌ است‌ باطل‌ است‌ و سرّ اين‌ مطلب‌ آنستكه‌: مكان‌ هر چيز بحسب‌ نسبت‌ آن‌ چيز و اضافۀ آن‌ چيز با چيز ديگري‌ كه‌ در وضع‌ با آن‌ مباين‌، و در اضافه‌ و نسبت‌، خارج‌ از آن‌ بوده‌ باشد مقرّر ميگردد؛ و خارج‌ از اين‌ عالم‌ چيزي‌ كه‌ با او همجنس‌ بوده‌ باشد نيست‌، و گرنه‌ عالم‌ تامّ و تمامي‌ نخواهد بود؛ و نيز داخل‌ آن‌ چيزي‌ كه‌ از جميع‌ آن‌ جدا باشد هنگاميكه‌ من‌ حيث‌ المجموع‌ در نظر گرفته‌ شود ـ متصوَّر نيست‌. و چون‌ اين‌ عالم‌ را تامّ و كامل‌ فرض‌ نموديم‌، ديگر نه‌ از داخل‌ آن‌ و نه‌ از خارج‌ آن‌ نمي‌توان‌ به‌ آن‌ اشارۀ حسّيّه‌ كرد، پس‌ أيْن‌ و وَضع‌ (يعني‌ مكان‌ و نسبت‌ با چيزي‌) ندارد. و بر همين‌ اساس‌ معلّم‌ الفلاسفه‌ حكم‌ فرموده‌ است‌ كه‌: عالم‌ بتمامه‌ مكان‌ ندارد. و از اينجا روشن‌ شد كه‌: عالمي‌ كه‌ تامّ و تمام‌ است‌ ديگر طلب‌ مكان‌ براي‌ آن‌ نمودن‌ باطل‌ است‌. و اين‌ مغالطۀ دعواي‌ مكان‌، از قياس‌ جزء بر كلّ و اشتباه‌ ميان‌ ناقص‌ و كامل‌ ناشي‌ شده‌ است‌. 📚علامه طهرانی قدس الله سره، معادشناسی، ج6،ص170 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
🔹قالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) یا علی لَوْلا أَنْ تَقُولَ فیک طَوائِفُ مِنْ أُمتی ما قالَتِ النصاری فی عیسَی بْنِ مَرْیمَ، لَقُلْتُ فیک قَوْلاً لاتَمُر بِمَلَأٍ مِنَ الناسِ إِلا أَخَذُوا الترابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَیک یلْتَمِسوُنَ بِذلِک الْبَرَکةَ. 🔸پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: ای علی! اگر بیم آن را نداشتم که گروه‌هایی از امت من درباره تو، آنچه را که مسیحیان درباره حضرت عیسی‌بن‌مریم گفتند، بگویند، سخنی درباره تو می‌گفتم که به گروهی از مردم نگذری، مگر اینکه خاک زیر قدم‌های تو را به عنوان تبرک بردارند. 📗کافی، ج۸، ص۵۷، روایت ۱۸.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯 جلسه۵۵؛ ابتدای مبحث تغییر و حرکت. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
📣قابل توجه دوستان همراه 📣 علیرغم توضیحات صوتی و اطلاعات موجود در کانال، برخی دوستان نسبت به نحوه و زمان کلاسهای آنلاین اظهار بی اطلاعی نمودند لذا مجددا اطلاع رسانی میشود. 🔰مطلب فعلی مورد بحث کتاب است. متن کتاب و صوت جلسات در کانال موجود است. 🔰زمان برگزاری، چهارشنبه ساعت ۲۰:۳۰ می‌باشد. 🔰لینک شرکت در جلسات در اطلاعات کانال موجود است.https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰اسلایدها در جلسه آنلاین قابلیت دانلود کردن دارند. 🔰شرط حضور در کلاس حد اقل نیم ساعت مطالعه و حضور منظم است. 🔰صوت جلسات در کانال بارگذاری میشود.
💎 💠قاعده فلسفی14: کُلُّ ما سوی الواحدِ متجزّئٌ و الله واحدٌ لا متجزّئٌ (هر آنچه غیر خدای یگانه است جزء پذیر است و خداوند یگانه‌ای است که جزء پذیر نیست ) 💠قاعده فلسفی15: کُلُّ متجزّئٍ یَختَلِف وَ یَأتَلِف (هر آنچه جزء پذیر است گوناگونی و نیز پیوستگی می‌یابد ) 💠قاعده فلسفی16: کُلُّ متتجزّئٍ أو متوهّمٍ بالقِلّةِ و الکَثرَةِ فَهُوَ مخلوقٌ (هر آنچه جزء پذیر است یا توهم زیاد و کم در آن می‌شود مخلوق است ) ♦️مستندات قاعده 14 و 15 ذیل قاعده 16 خواهد آمد. 🟢حدیث سوم: 🔸امام علی علیه السلام در ابتدای «خطبة الوسیلة» میفرمایند: ‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَعْجَزَ الْأَوْهَامَ أَنْ تَنَالَ إِلَّا وُجُودَهُ وَ حَجَبَ الْعُقُولَ عَنْ أَنْ تَتَخَيَّلَ ذَاتَهُ فِي امْتِنَاعِهَا مِنَ الشَّبَهِ وَ الشَّكْلِ بَلْ هُوَ الَّذِي لَمْ يَتَفَاوَتْ فِي ذَاتِهِ وَ لَمْ يَتَبَعَّضْ بِتَجْزِئَةِ الْعَدَدِ فِي كَمَالِهِ فَارَقَ الْأَشْيَاءَ لَا عَلَى اخْتِلَافِ الْأَمَاكِنِ وَ تَمَكَّنَ مِنْهَا لَا عَلَى الْمُمَازَجَةِ وَ عَلِمَهَا لَا بِأَدَاةٍ لَا يَكُونُ الْعِلْمُ إِلَّا بِهَا وَ لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ مَعْلُومِهِ عِلْمٌ غَيْرُهُ إِنْ قِيلَ كَانَ فَعَلَى تَأْوِيلِ أَزَلِيَّةِ الْوُجُودِ وَ إِنْ قِيلَ لَمْ يَزَلْ فَعَلَى تَأْوِيلِ نَفْيِ الْعَدَمِ فَسُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى عَنْ قَوْلِ مَنْ عَبَدَ سِوَاهُ وَ اتَّخَذَ إِلَهاً غَيْرَهُ عُلُوّاً كَبِيرا. 🔹 سپاس خداى را كه اوهام را در بند كرد كه به هر چيزى رسند مگر وجود او، و همه خردها را در پرده نگهداشت از اينكه ذات او را در خيال آورد، زيرا او از تشابه و هم شكلى به دور است، بلكه اوست همان كه تفاوت در ذاتش ره نيابد و در صفات كمالش به تجزيه عدد و کمیت، پاره پاره نگردد. از همه چيز جداست امّا جدایی او مکانی نیست و داخل در همه چيز است امّا نه با آميزش و ممازجت. آگاه از همه چیز است نه با ابزار (و واسطه)و علمش تنها به خود ذات مقدسش است، و ميان او و معلومش علم ديگرى قرار ندارد كه به وسيله آن دانا به معلوم خود باشد. اگر گفته شود موجود بوده است به اين معناست كه وجودش ازلى است، و اگر گفته شود هميشه هست به اين معناست كه نابودى در او راه ندارد. پس منزّه و بزرگ است خدا از سخن آنكه جز او را پرستد و معبود ديگرى جز او گيرد. 📗التوحید،ص73. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir