eitaa logo
«عقل و دین ۲»
196 دنبال‌کننده
153 عکس
57 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 💠قاعده فلسفی۱۷: کُلُّ ما احتَملَ التَّحدیدَ احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ(هر آنچه قابل اندازه و تعریف است احتمال زیادی و کاستی نیز دارد ) 💠قاعده فلسفی ۱۸: کُلُّ ما احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ کانَ مخلُوقاً(هرآنچه احتمال زیادی و کاستی دارد، مخلوق و ناقص است) ♦️مستندات قاعده ۱۷ و ۱۸ به همراه هم خواهد آمد. 🟢حدیث چهارم: 🔸امام جواد علیه السلام : وَ كَذَلِكَ سَمَّيْنَا رَبَّنَا قَوِيّاً بِلَا قُوَّةِ الْبَطْشِ الْمَعْرُوفِ مِنَ الْخَلْقِ وَ لَوْ كَانَتْ قُوَّتُهُ قُوَّةَ الْبَطْشِ الْمَعْرُوفِ مِنَ الْخَلْقِ لَوَقَعَ التَّشْبِيهُ وَ احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ مَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ احْتَمَلَ النُّقْصَانَ- وَ مَا كَانَ نَاقِصاً كَانَ غَيْرَ قَدِيمٍ وَ مَا كَانَ غَيْرَ قَدِيمٍ كَانَ عَاجِزاً فَرَبُّنَا تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا شِبْهَ لَهُ وَ لَا ضِدَّ وَ لَا نِدَّ وَ لَا كَيْفِيَّةَ وَ لَا نِهَايَةَ وَ لَا تَصَارِيف‏‏. 🔹همچنين پروردگار خود را قوى ميناميم امّا نه آن قوّت بطش كه معروف است از خلق زيرا كه اگر قوّت خداى تعالى مثل قوّت بطش معروف از خلق بود هر آينه تشبيه ميان خلق و خالق بهم رسد و احتمال زياده و نقصان در ذات قادر سبحان نيز لازم است و هر چه ناقص باشد قديم نبود و هر چه قديم نباشد عاجز باشد و حال آنكه قدرت او بايجاد مخلوقات و اختراع مصنوعات ظاهر و بيّن و لايح و مبيّن گرديد. پس ذات مقدّس پروردگار تعالى و تقدّس را شبيه و ضدّ و كيفيّت و ندّ و نهايت و حد نيست‏. 📗الاحتجاج، ج2،ص443. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 قال مولانا الامام المهدی (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف): «اِنّی لاََمانٌ لاَِهْلِ الاَْرْضِ؛ همانا، من، امان و مایه ایمنی برای اهل زمینم.» 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
💠 معنای آمادگی برای ظهور! 🔸ما باید چه کنیم و وظیفۀ ما چیست؟ در اینجا روایات زیادی داریم که می‌فرماید: «أفضَلُ الأعمالِ انتِظارُ الفَرَج.» یعنی باید به انتظار ظهور آن حضرت باشیم و خودمان را برای ظهور آن حضرت آماده کنیم. 🔸آمادگی برای ظهور حضرت آمادگیِ فرهنگی است؛ یعنی ادراک و معرفت ما به حدّی برسد که اگر حضرت بیاید بتوانیم قبولش کنیم. این معنا کم نیست و بی‌رودربایستی باید بگویم که هنوز این آمادگی پیدا نشده است! 🔸حضرت برای چه می‌آید؟! حضرت نمی‌آید که شکم ما را سیر کند؛ بلکه خودمان می‌توانیم شکم خودمان را سیر کنیم. حضرت نمی‌آید که امنیّت برای ما بیاورد؛ بلکه آن امنیّت با دوتا گلوله حاصل می‌شود. حضرت نمی‌آید که صنعت و تکنیک ما را تقویت بکند؛ بلکه همین مقدار هم که تقویت شده است چه خیری برای بشر آورده است غیر از زحمت و درد سر و قتل و کُشت و کشتار؟! و به قول اینشتین در آن آخرین سالگردی که در امریکا برایش گرفته بودند، در آن سخنرانی‌ای که کرد گفته بود: خیال می‌کردم که اینهایی که من راجع به نسبیّت و فرضیّۀ اتم کشف کردم، برای بشر سود دارد؛ ولی مع‌الأسف نمردم و دیدم که در زمان زنده بودن خودم با همین اکتشافی که من راجع به این فرضیّه کردم 600 هزار نفر کشته شدند. 🔸ابوخالد کابلی از امام باقر علیه السّلام روایت می‌کند: «إذا قامَ قائِمُنا وَضَعَ یَدَهُ عَلیٰ رُءوسِ العِبادِ فَجَمَعَ اللهُ بِها عُقولَهُم و أکمَلَ بِها أحلامَهُم» وقتی که آن حضرت می‌آید دستش را روی سر همۀ مردم می‌گذارد و عقل‌ها کامل می‌شود و دیگر مسئله حل می‌شود! 🔸تمام این بدبختی‌ها و گرفتاری‌ها به‌خاطر نقص عقل است! اگر عقل کامل بشود دیگر هیچ مشکلی نیست؛ هم امنیّت هست، هم عدالت هست، هم صله هست، هم مؤانست هست، هم مؤالفت هست و... . 📚سید محمدمحسن حسینی طهرانی، آموزه‌های_ولایت، ج 2 ص 41.
💠حکیم اصحاب من! عارف سالک حاج شیخ محمد بهاری(۱۲۶۵ - ۱۳۲۵ ق) فرزند حاج میرزا محمد از عالمان و عرفای طراز اول و یکی از ستارگان تابناک آسمان علم و فضیلت و عرفان است. مرحوم بهاری در سال ۱۲۶۵ ق در شهر بهار چشم به جهان گشود. بعد از رسیدن به دوران رشد به اتفاق حاج شیخ باقر بهاری در شهر بهار به مکتب خانه ملاعباس علی رفته و سپس از درس مرحوم ملا جعفر بهره گرفت. پس از آن در بروجرد برحلقة درس آیت الله حاج میرزا محمود بروجردی پدر آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی پیوست و در حالیکه ۳۲ سال بیشتر نداشت با اخذ درجه اجتهاد به نجف اشرف عازم شد. مرحوم بهاری در نجف از ملازمان درس «آخوند ملا حسینقلی همدانی» گردید و پیوسته ملازم وی بود به طوری که آن مرحوم در حق این شاگرد زبده خود می فرمود: «حاج شیخ محمد بهاری حکیم اصحاب من است.» 📚تذکرة المتقین، ص23 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠تمثیلی زیبا برای حرکت جوهری استاد عبدالرسول عبودیت در کتاب «درآمدی بر نظام حکمت صدرایی» تمثیلی زیبا برای فهم عمیق حرکت جوهری به کار برده اند. در ادامه، این تمثیل به همراه پویانمایی کوتاهی بر اساس آن تقدیم می شود: برای مطالعه وارد لینک شوید 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه۶۰؛درس ۳۰؛ ارکان حرکت. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
هدایت شده از «عقل و دین ۲»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استغاثه به وجود مطهر حضرت حجةبن الحسن العسکری علیهما السلام. 🤲🔹🤲
💎 💠قاعده فلسفی۱۷: کُلُّ ما احتَملَ التَّحدیدَ احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ(هر آنچه قابل اندازه و تعریف است احتمال زیادی و کاستی نیز دارد ) 💠قاعده فلسفی ۱۸: کُلُّ ما احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ کانَ مخلُوقاً(هرآنچه احتمال زیادی و کاستی دارد، مخلوق و ناقص است) ♦️مستندات قاعده ۱۷ و ۱۸ به همراه هم خواهد آمد. 🟢حدیث پنجم: 🔸امام صادق علیه السلام : ِ فَلِهَذَا سُمِّيَ قَوِيّاً لَا لِقُوَّةِ الْبَطْشِ الْمَعْرُوفَةِ مِنَ الْخَلْقِ وَ لَوْ كَانَتْ قُوَّتُهُ تُشْبِهُ قُوَّةَ الْخَلْقِ لَوَقَعَ عَلَيْهِ التَّشْبِيهُ وَ كَانَ مُحْتَمِلًا لِلزِّيَادَةِ وَ مَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ كَانَ نَاقِصاً وَ مَا كَانَ نَاقِصاً لَمْ يَكُنْ تَامّاً وَ مَا لَمْ يَكُنْ تَامّاً كَانَ عَاجِزاً ضَعِيفاً وَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يُشَبَّهُ بِشَيْ‏ء‏‏. 🔹‏. 📗بحار الانوار، ج3،ص194. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠استادمان را دزدید! مرحوم علامه طهرانی قدس سره میگویند: در كمال و شرف آقاى حاج شيخ محمّد بهارى همين بس كه حضرت استاد آية الله علّامه طباطبائى قدّس سرّه براى حقير فرمودند: استاد ما مرحوم آية الله آقاى حاج ميرزا على آقا قاضى رضوان الله عليه مى‏ فرمودند: استاد ما مرحوم آقا حاج سيّد أحمد كربلائى قدس الله نفسه مى‏ فرمود: ما پيوسته در خدمت مرحوم آية الحقّ آخوند مولى حسين‏قلى همدانى بوديم و آخوند صد در صد براى ما بود. ولى همين كه آقاى حاج شيخ محمّد بهارى با آخوند روابط آشنائى و ارادت را پيدا نمود و دائماً در خدمت او تردّد داشت؛ آخوند را از ما دزديد! 📚توحید علمی و عینی، پاورقی ص 17. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠 «بودن» یا «شدن»؟ 💡کسانی که به جای «بودن»، همیشه از «شدن» سخن می گویند، گمان دارند که «بودن» منجمد است و هستی با سیّالیت، سازگار نیست. غافل از اینکه دوامِ شدن یا شدن دائم با بودن سازگاری دارد و در واقع، «بودن» سیّالیت را منجمد نمی سازد. کسانی که در «بودن» منجمد می شوند و از «هستی» انجماد می فهمند، نمی توانند به شئون هستی راه پیدا کنند و از حرکت جوهریِ جهان نیز بی خبر خواهند بود. 📚غلامحسین ابراهیمی دینانی، من و جز من، ص 138. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه۶۱؛ ارکان حرکت، موضوع و مسافت حرکت. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir