eitaa logo
«عقل و دین ۲»
247 دنبال‌کننده
207 عکس
62 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
👤 🔻پـاسـخ:🔻(1) سلام علیکم. آزادی عقیده تکوینا مطلق است نه تشریعا شهید مطهری در کتاب سیره نبوی می گوید طبيعتِ ايمان اجبار و اكراه و خشونت را به هيچ شكل نمى‏پذيرد. لذا تنها جایی که میتوان اکراه انجام داد حوزه تشریع است نه تکوین. نفی ترویج هم صرفا ناظر به دگراندیشان جامعه اسلامی است. همانطور که در معرفت‌شناسی بیان شده در زمانی که معارف و یا برداشتها در طول هم باشند همگی می‌توانند صحیح باشند به این اعتبار، حق، امری تشکیکی است که دارای مراتب است. در طول تاریخ افرادی زیادی این مطلب را درک نکرده و حکم به قتل مراتب بالاتر از خود کرده اند. در حدیث است که اگر ابوذر از اعتقاد سلمان آگاه شود یا او را تکفیر می‌کند یا میکشد! گفت آن یار کزو گشت سر دار بلند جرمش این بود که اسرار هویدا میکرد مطلب این لینک را مطالعه کنید https://lib.eshia.ir/11051/16/185
🔶«سیده نصرت‌بیگم امین» معروف به بانو امین(1265- 1362) بانویی فقیه، فیلسوف و عارف بود. نَسَب ایشان با سی واسطه به «امام سجاد علیه السلام» می‌رسد. 🔸وی از چهار سالگی به فراگرفتن قرآن و از یازده سالگی به تحصیل زبان عربی پرداخت. 🔸با اینکه در پانزده سالگی ازدواج کرد، اما همراه با همسرداری و تربیت فرزندانش، به تحصیل علوم اسلامی نیز ادامه داد. 🔸در بیست سالگی به تحصیل فقه و اصول، تفسیر و علم حدیث پرداخت، به زودی به فلسفه و در پی آن به عرفان روی آورد. 🔸در چهل سالگی به دنبال سال‌ها تلاش شبانه‌روزی توانست به درجه اجتهاد برسد و از چهار نفر از مراجع وقت، اجازه اجتهاد دریافت کند. 🔸وی به عده ای از مجتهدان نیز اجازه روایت داده است که از جمله آنان می توان به «آیت الله مرعشی نجفی» و «علامه امینی» اشاره نمود. 💖
👥 🔻پـرسـش🔻(2) بعضی از افراد میگن که در دین اسلام گفته که "لا اکراه فی الدین" ولی وقتی ما بخوایم دینمون رو عوض کنیم نمیشه این افراد میگن که چون پدر و مادر ما مسلمون بودن ما هم مجبور شدیم مسلمون بشیم شاید ما دوست داشته باشیم که یه دین دیگه داشته باشیم؟ این افراد باید چکار کنن؟
👤 🔻پـاسـخ🔻(2) ابتدا لازم است چند نکته را در نظر بگیریم ۱-تقلید کردن در اعتقادات ممنوع و حرام شرعی است. ۲-عدم اکراه در دین، قبل از پذیرش اسلام و امری برون دینی است اما پس از پذیرش اسلام، طبیعتاً اسلام، هست ها و بایدهای الزامی دارد که از ذاتیات دین هستند. ۳-دین پژوهی در تمام عمر بر هر انسان، عقلا لازم است و شرع نیز آنرا برای مسلمان واجب دانسته است. ۴-اصول دین امری اعتقادی است و اساسا اعتقادات قابل اجبار و اکراه نیست زیرا از امور درونی است که تا اظهار و ابراز نشود کسی از آن آگاه نمیشود. ۵-بنابر این امور، حالت پیشفرض اسلام برای هر مسلمان آن است که وی شخصی دین پژوه است که اعتقادات خود را از روی پژوهش و معرفت به دست آورده است و به اصول آن یقین منطقی و معرفت‌شناختی حاصل کرده است. ۶-طبیعتا شایسته نیست معرفت با احساسات و تخیلات نقض شود و همچنین یقین معرفت‌شناختی و منطقی با گمان یا حتی یقین روانشناختی، نقض شود. ۷- پس اصول دین امری محققانه است نه مقلدانه و دلبخواهی و البته اگر فرد بدون اغراض و دخالت امور روانشناختی در حال تحقیق باشد و فعلا به چیزی غیر از آنچه اسلام میگوید معتقد باشد هرگز عنوان مرتد بر او صدق نمیکند و از نظر اسلام چنین شخصی نه تنها شایسته نکوهش نیست بلکه فردی محقق است که شایسته ستایش است.
💎فلسفه چیست؟ 👈فلسفه مجموعه مسائلي است برهاني در باب موجود بماهو موجود. 🔸به عبارت ساده‌‌تر، فلسفه مجموعه مسائلي هستي‌‌شناسانه است كه با استنتاج معتبر منطقي، بي‌‌واسطه يا باواسطه، از بديهيات اوليه يا ثانويه عقلي حاصل شده‌‌اند. 🔸بديهيات اوليه و ثانويه، و به ويژه بديهيات اوليه، كه نقشي اساسي در فلسفه دارند، گزاره‌‌هايي هستند كه عقلْ خود به خود و بدون كسب و نظر، و به اصطلاح بدون كمك از استدلال، قادر به درك صدق آن‌‌هاست. 🔹همان‌‌طور كه تعريف فوق نشان مي‌‌دهد، صرف اين‌‌كه مجموعه‌‌اي از مسائل، مضموني هستي‌‌شناختي داشته باشند كافي نيست براي اين‌‌كه آن‌‌ها را فلسفه بدانيم، بلكه روش حصول آن‌‌ها، و به تعبير دقيق‌‌تر، روش اثبات صدق آن‌‌ها، نيز بايد عقلي باشد. ♦️پس: گزاره های فلسفی دو ویژگی دارند: 1️⃣ از شناخت مطلق هستی صحبت می کنند(ویژگی موضوعی) 2️⃣ روش اثبات آنها عقلی است(ویژگی روشی)
📣📣 طبق قرار قبلی، شروع جلسات از هفته اول مهر خواهد بود. لذا اولین جلسه، به حول و قوه الهی چهارشنبه، ۶مهر، ساعت ۲۰ برگزار خواهد شد.
👥 🔻پـرسـش🔻(3) (در کتاب خصال از امام صادق علیه السلام نقل شده است که آن حضرت فرمودند: همانا خدای متعال دوازده هزار عالم خلق کرده است که که هر کدام از آنها از هفت آسمان و هفت زمین بزرگتر است. اهل هیچکدام از این عوالم گمان نمیکنند که خدا عالمی غیر از عالم آنها هم خلق کرده است.) برای اون عالم ها و مخلوق‌ها هم حتما پیامبرانی هست و راهنمایانی پیامبران ما و اونها مشترک هست؟
👤 🔻پـاسـخ🔻(3) اگر موجود مختار و ذی شعورند قطعا راهنمایانی دارند. فلسفه در پاسخ این سوال ساکت است و باید به کلام معصومین رجوع کنیم‌.
👥 🔻پـرسـش🔻(4) کلام معصوم رو در این مورد (راهنمایان موجودات احتمالی دیگر) میشه بفرمایین؟
👤 🔻پـاسـخ🔻(4) 🔶۱- إن شاءالله پس از ظهور حضرت از ایشان خواهیم شنید چون بنده حدیثی که به طور خاص ویژگی آنها را بیان کند نیافتم. 🔶۲-در تفاسیر آیه «و لکل قوم هاد» میتوان به معارفی دست یافت. 🔶۳-در آیات و روایات مربوط به جنیان میتوان مطالبی یافت چون اجنه قبل از انسان موجود بودند و قطعا محتاج راهنما بوده‌اند. 🔶۴-در احادیث نام برخی از انبیای جن آمده مثل« بحار الانوار، ج 10، ص 76. "هل بعث الله نبیا الی الجنّ فقال نعم بعث الیهم نبیا یقال له یوسف فدعاهم الی الله فقتلوه".» 🔶۵-در مبحث خاتمیت پیگیر شوید که بعد از خلقت آدم آیا ممکن است باز هم پیامبر از جن باشد و همچنین بر فرض که موجود مختاری در کرات دیگر باشد آیا مکلف به پذیرش نبوت و امامت چهارده معصوم است یانه؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استغاثه به وجود مطهر حضرت حجةبن الحسن العسکری علیهما السلام. 🤲🔹🤲
🔆عقل، مکمل پیامبر 🔹قال أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرعلیه السلام: يَا هِشَامُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَكْمَلَ لِلنَّاسِ الْحُجَجَ بِالْعُقُولِ وَ نَصَرَ النَّبِيِّينَ بِالْبَيَانِ وَ دَلَّهُمْ عَلَى رُبُوبِيَّتِهِ بِالْأَدِلَّةِ. 🔸امام کاظم علیه السلام فرمودند: ای هشام! خداوند پاک و بلند مرتبه حجتهای خود را بر مردم با عقل‌ها کامل کرده است و پیامبران خویش را با بیان، یاری رسانده است و آنان را با ادله به ربوبیت خویش رهنمون ساخته است. 📗الکافی، ج1،ص13 📿
👥 🔻پـرسـش🔻(5) پیامبر اکرم رحلت کردند یا به شهادت رسیدند؟ لطفا منبع معرفی بفرمایید
👤 🔻پـاسـخ🔻(5) 🔴پيامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ، رحلت يا شهادت؟ وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَمَن یَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَیْهِ فَلَن یَضُرَّ اللّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللّهُ الشَّاکِرِینَ. آل عمران ایه 144 محمد [ص‏] فقط فرستاده خداست‏؛ و پیش از او، فرستادگان دیگرى نیز بودند؛ آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به عقب برمى‏گردید؟ [و اسلام را رها کرده به دوران جاهلیّت و کفر بازگشت خواهید نمود؟] و هر کس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضررى نمى‏زند؛ و خداوند بزودى شاکران [و استقامت‏کنندگان‏] را پاداش خواهد داد. 🔸یکی از مظلومیتهای حضرت رسول این است که معمولا به کیفیت شهادت ایشان توجه نمیشود. و معمولا میگویند رحلت حضرت رسول! کتابهای سیره و حدیث، مرگ رسول خدا بوسیله سم را تایید کرده اند و آن را با احادیث متواتر ذکر کرده اند از جمله: 🔺ابن سعد میگوید در روایتی آمده است: پیامبر ص مسموم درگذشت و شصت و سه ساله بود. این قول ابن عبده است. (1) 🔺شیخ مفید میگوید: او در مدینه روز دوشنبه دوشب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری درگذشت درحالیکه شصت و سه سال داشت. (2) 🔺علامه حلی شهادت رسول خدا را به وسیله سم ذکر میکند. (3) 🔺در کتاب جامع الرواه آمده است: پیامبر (ص) در مدینه مسموم درگذشت.(4) 🔺شیخ طوسی میگوید: رسول خدا (ص) دو شب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری مسموم درگذشت. (5) 🔺بیهقی از عبدالله بن مسعود روایت کرده است که وی گفت: اگر 9بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده اشت برایم محبوبتر است از اینکه یکبار قسم بخورم که او کشته نشده است به جهت اینکه خداوند او را پیامبر شهید قرار داده است. (6) 🔺حاکم نیشابور کشته شدن رسول خدا را تایید کرده است. آنجا که میگوید: شعبی گفته است: بخدا قسم رسول خدا و ابوبکر با سم کشته شدند و عمر و عثمان و علی بن ابیطالب با شمشیر کشته شدند و حسن بن علی با سم و حسین بن علی با شمشیر کشته شد. (7) 🔺ابن مسعود کشته شدن پیامبر در سنه 11 هجری تایید و تاکید کرده است. (8) 🔺رسول خدا ص فرمود: هیچ پیامبری یا وصی او نیست مگر آنکه شهید میشود. (9) و همچنین فرمودند: هیچ کس از ما (اهل بیت) نیست مگر آنکه مسموم یا مقتول خواهد بود. (10) پس شهادت حضرت رسول توسط سم قطعی است. ولی چه کسی و در چه زمانی ایشان را به شهادت رسانده اند؟ 🔹منابع 1.المجدد فی الانساب. محمد بن محمد علوی ص6 2.المقنعه شیخ مفید ص456 و منتهی المطلب حلی ج2ص887 3.منتهی المطلب حلی ج2 ص887 4.جامع الرواه محمد علی اردبیلی ج2ص463 5.تهذیب الاحکام ج6ص1 و بحار الانوار ج22ص514 6.السیره النبویه ابن کثیر دمشقی ج4ص449 7.المستدرک. ج3ص60 8.السیره نبویه ابن کثیر ج4ص449 و البدایه و النهایه ج6ص317و322 9.بصائر الدرجات ص148و بحارالانوار ج17ص405و ج40ص139 10.کفایه الاثر-خراز قمی ص 162 و وسائل الشیعه ج14ص2 و بحارالانوار ج45ص1 و من لایحضره الفقیه ج4ص17
💠زندگی چیست؟ 🔷«بدان که زندگی عبارت از مجموعه افکار و احساساتی است که انسان را به جاده سعادت یا شقاوت می‏کشاند. پس از مراقبت کامل اگر دیدی فکر تو مصروف در امور نفسانی و خیالات شیطانی است و پرهای عقل تو چنان با آتش شهوت و غضب سوخته شده که قداست پرواز کردن به عالم معقولات به کلی از وی مسلوب گردیده بدان که تو در آب و گل طبیعت غوطه ‏وری و درعداد سُفَها و بُهَما به شمار خواهی رفت» 💖
کتاب دروس معرفت نفس.docx
1.38M
متن کامل کتاب دروس معرفت نفس؛ مرحوم آیت الله حسنزاده آملی ره 🕯
👥 🔻پـرسش🔻(6) سلام خداقوت. تو منابع اسلامی چیزی تحت عنوان زندگی موجودات هوشمند و دارای عقل و شعور دیگه در سیارات دیگه غیر از زمین وجود داره؟
👤 🔻پـاسـخ🔻(6) سلام علیکم. 🔶۱-وجود چنین موجودی از نظر عقل امکان دارد. 🔶۲-در برخی روایات اشاره ای به وجود چنین موجودی شده است. 🔶۳-محل زندگی آن به صورت دقیق مشخص نشده است. 🔶۴-از نظر فلسفه چنین موجودی اگر موجود باشد لزوما باید در همین جهان مادی ما باشد و وجود جهان مادی دیگر فاقد معناست لذا با طی حرکت مکانی میتوان با او ملاقات نمود. 🔶5- در کتاب خصال از امام صادق علیه السلام نقل شده است که آن حضرت فرمودند: همانا خدای متعال دوازده هزار عالم خلق کرده است که که هر کدام از آنها از هفت آسمان و هفت زمین بزرگتر است. اهل هیچکدام از این عوالم گمان نمیکنند که خدا عالمی غیر از عالم آنها هم خلق کرده است. ( عن الصادق علیه السلام قال: إن الله تعالى خلق اثني عشر ألف عالم كل عالم منهم أكبر من سبع سماوات و سبع أرضين ما يرى عالم منهم أن لله عز و جل عالما غيرهم)
💠حکمت نظری منقسم است به الهیات و ریاضیات و طبیعیات، بنابراین حوزه بسیار وسیعی دارد و اکثریت قریب به اتفاق علوم بشری را فرا می گیرد، ولی حکمت عملی منقسم میشود به اخلاق، تدبیر منزل، سیاست جامعه. 🔹چنانکه می بینیم، حکمت عملی محدود است به علوم انسانی، البته نه همه علوم انسانی، بلکه پاره ای از آنها.
👥 🔻پـرسـش🔻(7) سلام استاد. ما میگیم که تناسخ (انتقال روح از بدنی که مرده به بدن کسی که الان داره به دنیا میاد) وجود نداره؟ ولی بعضی ها یه اتفاقاتی دیدن و شنیدن که حاکی از اینه که تناسخ وجود داره؟ اتفاقاتی مثل اینکه: یه بچه ی چهار یا پنج ساله گفته که قبلا در یه شهر و یا کشور دیگه زندگی می‌کرده و مشخصاتی میده که وقتی جست و جو میکنن؛ با واقعیت، درست در میاد جواب این شبهه رو چجوری باید داد؟
👤 🔻پـاسـخ🔻(7) تناسخ بر چند گونه است و معتقدین به آن همگی اعتقاد واحد ندارند اما وجه مشترک همه آنها انتقال روح، از جسمی به جسم دیگر است. از نظر اکثر فیلسوفان، تناسخ از نظر عقل و شرع محال است اما از نظر برخی دیگر، تناسخ عقلا محال نیست اما به دلیل روایات وارد شده در این باب، تناسخ وقوع نمی یابد. مسئله مطرح شده در پرسش یا مسائلی شبیه به این مانند دژاوو، تله پاتی و... هیچ ربطی به مسأله تناسخ ندارند بلکه تبیین فلسفی آن از طریق بدن برزخی که جسمی مثالی است صورت میپذیرد. توضیح و تبیین دقیق این مطلب نیازمند مطالعه مفصل حکمت متعالیه و عرفان است. البته در توجه به حکایاتی مانند آنچه در متن سوال آمده است احراز صحت داستان و جزییات آن بسیار مهم است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠السلام علیک یا صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🔆عقل و وحی، دو حجت خدا اما در دو قلمرو 🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ النَّبِيُّ وَ الْحُجَّةُ فِيمَا بَيْنَ الْعِبَادِ وَ بَيْنَ اللَّهِ الْعَقْلُ. 🔸امام صادق علیه السلام: پیامبر، حجت خدا بر بندگان است و عقل، حجت خدا بین خدا و بندگان است. 📗الکافی، ج1، ص25 📿