✅#پاسخ_کارشناس 👤
🔻پـاسـخ:🔻(۷۷)
پرسش از رنج و ناراحتی یا همان «شر» از دیرباز تا کنون یکی از پرسشهای اصلی در الهیات است.
لازم به ذکر است که شر به دو دسته «شر طبیعی» و «شر اخلاقی» تقسیم میشود که عمدتا دسته اول مورد سوال قرار میگیرد چرا که به رنجهایی که ناشی از ظلم ظالمی نیست و در زندگی روزمره جریان دارد اشاره میکند.
ملحدین نیز مسأله شر را دستاویزی برای انکار اصل وجود خدا و یا عدم علم، قدرت یا خیرخواهی خدا قرار داده اند.
الهیون از دیرباز پاسخهای متعددی به مسأله شر داده اند. برخی شر را عدمی و غیر محقق در جهان دانسته و برخی مجموع عالم را دارای خیر اکثری دانسته اند.
🔺پاسخ نقضی: ادراک وجود خدا و کامل مطلق بودن او، بدون مقدمه حسی، توسط عقل اثبات میشود 🆚اما🆚 ادراک شر طبیعی دارای مقدمه حسی است. پس در مقام تعارض، اولی مقدم است.
🔺پاسخ حلی:
1️⃣شر ناشی از تزاحم در عالم ماده است.
2️⃣ تزاحم در عالم ماده ناشی از نقص ذاتی این عالم است.
3️⃣نقص ذاتی عالم ماده ناشی از تنزل مرتبه وجود و دون مرتبگی عالم ماده در نظام تشکیکی وجود است.
4️⃣تشکیکی بودن، ذات وجود و هستی است.
⬅️شر ناشی از ذات هستی است.
🔺 بنابراین ممکن نیست موجودی در عالم ماده زیست کند و شر، به نحوی دامنگیر او نباشد.
💎تنها راه رهایی از شر، عروج از عالم ماده است.
🟠 البته نکته ای که در پرسش به آن اشاره شده نیز حائز اهمیت است چرا که رشد و کمال انسان در پرتو انتخاب های درست او در همین تزاحمهاست. برای همین است که عالم ماده که در آن تزاحم جریان دارد، محل امتحان و رشد انسان است.
#اعتقادات
#فلسفه
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠کثیر البکاء
سيّد أحمد يگانه فرد زمان، و أوحدى عصر خود بود، در مراتب علم و عمل و سلوك و زهد و ورع و تقوى و معرفت بالله، و خوف و خشيت از او. نمازهاى خود را در مكانهاى خلوت به جاى مىآورد؛ و از اقتدا كردن مردم به وى در نمازها خوددارى مىنمود؛ و بسيار گريه مىكرد؛ و كثير البكاء بود؛ به طورى كه نمىتوانست از گریه در نمازها خويشتن دارى نمايد، به خصوص در نمازهاى شب.
📚نقباء البشر، ج1، ص87.
#نکته_ناب
#سید_احمد_کربلایی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠چرا درک خدا و معنویات برای ما سخت است؟
🔰به طور کلی موجودی که ادراکش ضعیف است موجودات ضعیف را بهتر درک میکند و بالعکس کسی که ابزار درکش قوی است موجودات قوی را راحتتر میفهمد.
مثلاً خفاش نور خورشید را نمیتواند ببیند اما اشیا کم نور را به راحتی مشاهده میکند. یک مورچه از درک یک کوه عظیم عاجز است اما اشیا بسیار ریز توجه او را به خود جلب میکند و برعکس حیوانات بزرگ پدیدههای بزرگ را بهتر از اشیا
جزئی درک میکنند.
از اختلاف فهم میان انسانها نیز شواهد بسیاری در دست است. برای یک دانشمند زیرک مسائل پیچیده علمی و رموز اسرار عالم طبیعت سهل الوصولتر از مسائل ناچیز و پیش پا افتاده است.
به عبارت دیگر اندیشههای عالی و تابناک با حقایق بلند هستی چنان مانوساند که امور جزئی در کانون توجه آنها قرار نمیگیرد و از این رو برای آنها ناشناخته است.
حاصل آنکه علم تابع میزان سنخیت بین عالم و معلوم است هرچه عالم با معلوم خویش مسانختر یعنی به رتبه وجودی او نزدیکتر باشد ادراک سادهتر و معرفت واضحتر است.
انسان مادام که در عالم طبیعت است و به بدن عنصری تعلق دارد هستیاش در محدوده تنگ طبیعت محصور میماند و لاجرم با جسمانیات و مادیات انس و معرفت بیشتری دارد. برای ما درک اشیا محسوس راحتتر از درک مجردات و واجب تعالی است اما موجودات عالیه و ملائکه مقربین که از سعه وجودی و تجرد بیشتری برخوردارند معرفت به خداوند و حقایق مجرد برای آنها آسانتر از معرفت به عالم طبیعت است فرق اولیا الهی و انسانهای معمولی در این است که آنها مسلح به قوای ادراکی قویتر و شدیدتر هستند.
📚 آیتالله مصباح یزدی، شرح اسفار اربعه، ج۱، ص۲۵۶.
#فلسفه
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
✅#پرسش_کاربران 👥
🔻پـرسـش🔻(۷۸)
چرا برخی امامان ما یا پیامبران مون بعضی مردم رو نفرین کردن؟ امامان و پیامبران خیرخواه ترین به مردم هستن ، آیا این نفرین ها مغایر با این خیرخواهی نیست؟
#اعتقادات
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
✅#پاسخ_کارشناس 👤
🔻پـاسـخ:🔻(۷۸)
در پاسخ به این پرسش باید به چندنکته توجه کنیم:
🔰اول. در اولین مرتبه باید دانست که خدایی که ارحم الراحمین است، اشد المعاقبین هم هست. اینکه در معرض کدام اسم الهی قرار بگیریم وابسته به اختیار ماست.
بنابراین اولیاء خدا که واسطه فیض خدا در بین خلق هستند، رحمتشان نشان از رحمت الهی و غضبشان نشان از غضب الهی دارد پس اگر ولی خدا بر فردی غضب کرد این بدان معناست که او با اختیار خود عملی را انجام داده است که در معرض اسماء جلال الهی قرار گرفته است.
🔰دوم. لعنت و نفرین و دورباش از رحمت الهی همواره نشان شر و هلاکت نیست بلکه گاهی نشان هدایت و خیر است.
مانند اخم والدین بر فرزند در مقام تأدیب که ظاهرش غضب است ولی باطنش رحمت و دلسوزی است.
🔰سوم. درخواست عذاب الهی توسط پیامبران هر چند ناحق نبوده است اما در مراتب بالاتر شاهد چنین درخواستی نیستیم و لذا میتوان چنین درخواستی را ترک اولی قلمداد نمود.
برخی اهل معرفت، همین نکته را نشانه برتری چهارده معصوم علیهم السلام بر انبیاء دانسته اند. چرا که بسیاری از انبیاء امت خود را نفرین کردند اما پیامبر اسلام علی رغم اینکه فرمود«هیچ پیامبری مانند من اذیت نشد!» چنین نفرمود.
والله اعلم
#اعتقادات
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
11.35M
#فلسفه_مقدماتی جلسه۶۴؛ بخش نهم، ذات الهی. توضیح اجمالی دیدگاه نهایی ملاصدرا.
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠توصیه های امام صادق علیه السلام به فضیل بن عثمان:
🔸أُوصِیکَ بِتَقْوَی الله وَ صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ حُسْنِ الصِّحَابَةِ لِمَنْ صَحِبَکَ وَ إِذَا کَانَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ فَعَلَیْکَ بِالدُّعَاءِ وَ اجْتَهِدْ وَ لَا تَمْتَنِعْ مِنْ شَیْ ءٍ تَطْلُبُهُ مِنْ رَبِّکَ وَ لَا تَقُولُ هَذَا مَا لَا أُعْطَاهُ وَ ادْعُ فَإِنَّ الله یَفْعَلُ ما یَشاءُ.
🔹 تو را سفارش میکنم: به تقوا و راستگویی و امانتداری و معاشرت و برخورد نیکو با همنشینان
قبل از طلوع آفتاب و پیش از غروب، دعا را فراموش نکن. کوشش کن و از آنچه از پروردگار خود میخواهی، امتناع نکن، و نگویی این را خدا به من نخواهد داد؛ دعا کن، که خداوند هر چه را بخواهد انجام میدهد.
📚 بحارالانوار ج۷۵ ص۲۲۷.
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠سجده گاهش، گِل شد و صدای خنده اش بلند!
عارف کبیر حضرت آیت الله سيّد على قاضى (شاگرد مرحوم سيّد احمد كربلائى) مى فرماید:
شبی از شبها به تنهایی در مسجد سهله به سر می بردم؛ در نیمه های شب کسی وارد مسجد شد و در مقام حضرت ابراهیم علیه السلام قرار گرفت و پس از نماز صبح به سجده رفت و سجده اش تا طلوع خورشید به طول انجامید! نزدیک رفتم و دیدم آقا سید احمد کربلائی قدس الله سره است و از شدّت گريه خاك سجده گاه را گل كرده است!
اما صبح، در یکی از حجره های مسجد نشست و چنان مى خنديد كه صداى او به بيرون مسجد مى رسيد!
وَ في ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُون.
📚 منوچهر صدوقی سها، تاريخ حكماء و عرفاء متأخّر بر صدر المتألّهين، ص 135،(بازنویسی شده).
#نکته_ناب
#سید_احمد_کربلایی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠بازسازی تمثیل غار افلاطون
💡غاری را تصور كنيد كه در انتهاي آن افرادی را از ابتداي كودكی به زنجير بسته باشند به نحوی كه اين افراد نتوانند پشت سر خود را ببينند.
در پشت سر اين عده، افرادی زندگی ميكنند و روزنه هایی نیز وجود دارد که نور از آنها به داخل غار می تابد. در اثر این نور، سایه هایی از رفت و آمد اين افراد و لوازمشان روي ديوار جلوی آن زندانيان، افتاده است و صدای مردم نيز از همان سایه ها نقش بسته بر ديوار به گوش زندانيان ميرسد.
بديهي است كه زندانيان تصور می كنند كه اين صداها از همين سايه ها می آيد زيرا از ابتدا و كودكی اينچنين ديده و شنيده اند و هرگز نيز قادر نبوده اند پشت سر خود را نگاه كنند.
ناگهان برخی از اين زندانيان موفق میشوند زنجیر خود را باز کرده و پشت سر خود را ببینند.
آنها متوجه میشوند که حقایق عالم سایه ها نیستند بلکه این نور روزنه هاست که این سایه ها را ایجاد نموده است.
سپس برخی از این دسته، به نور روزنه ها توجه میکنند و آنها را شکافته و به بیرون غار راه می یابند.
آنها متوجه میشوند که هر چند این نور روزنه ها بود که حقیقت داشت، نه سایه ها، اما روزنه ها نیز از خود نوری ندارند و حقیقت فقط از آن خورشید است.
💡آن دسته اول، فیلسوفان هستند که از اصالت ماهیت رهایی یافته و نور وجود را دریافته اند اما هنوز در زندان ممکنات اسیرند و وجودات رابط را مستقل لحاظ میکنند.
💡دسته دوم که روزنه را نیز شکافتند فیلسوفان عارف هستند که استقلال هستی و حقیقت را یکسره در انحصار خدای سبحان میدانند.
#فلسفه
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
هدایت شده از فرادرس معارف دانشگاه تهران
💢فرادرس معارف💢💢💢
دوره
((تاملی بر نظریه جنسیت برساخته))
- سه جلسه
- شنبه ها
- ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ (برادران)
- شروع از ۲۲ اردیبهشت
- پردیس مرکزی
- لینک ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/K3Ehll1J
- کانال فرادرس معارف دانشگاه تهران:
ایتا:
https://eitaa.com/faradars_mut
تلگرام:
https://t.me/faradars_mut
معاونت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی
هدایت شده از فرادرس معارف دانشگاه تهران
💢فرادرس معارف💢💢💢
دوره
((تاملی بر نظریه جنسیت برساخته))
- سه جلسه
- شنبه ها
- ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ (خواهران)
- شروع از ۲۲ اردیبهشت
- پردیس مرکزی
- لینک ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/K3Ehll1J
- کانال فرادرس معارف دانشگاه تهران:
ایتا:
https://eitaa.com/faradars_mut
تلگرام:
https://t.me/faradars_mut
معاونت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۲۴: کُلُّ صِفَةٍ تَدُلُّ عَلی أنّها غَیرُ المَصُوفِ، وَ کُلُّ مَوصُوفٍ یَدُلُّ عَلی أنّهُ غَیرُ الصّفَةِ (هر صفتی دلالت میکند که غیر از صاحب صفت است و هر صاحب صفتی بیانگر آن است که غیر از صفت است).
🟢حدیث اول:
🔸امام رضا علیه السلام : وکمال التوحید نفی الصفات عنه لشهادة کل صفة أنها غیر الموصوف و شهادة الموصوف أنه غیر الصفة.
🔹 و کمال یگانه دانستن خداوند نفی صفات از ذات اوست به گواهی هر صفتی بر اینکه غیر از موصوف است و گواهی هر موصوف بر اینکه غیر از صفت است.
📗التوحید، ص۵۷.
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠نور نامحدود!
از مرحوم آقا سيد احمد كربلائى- رضوان الله عليه- كه از شاگردان معروف و مبرّز مرحوم آخوند بوده اند نقل است كه فرموده اند:
روزى در جائى استراحت كرده بودم. كسى مرا بيدار كرد و گفت: اگر مى خواهى نور اسفهبديّه را تماشا كنى از جاى برخيز.
وقتى چشم گشودم ديدم نورى بى حدّ و اندازه، مشرق و مغرب عالم را فرا گرفته است.
اللَّهُمَّ ارْزُقْنا
اين همان مرحله تجلّى نفس است كه بدين صورت و به كيفيّت نور غير محدود مشاهده مى شود.
📚رساله لب اللباب در سير و سلوك أولى الألباب، ص34
#نکته_ناب
#سید_احمد_کربلایی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
فرادرس معارف💢💢💢
دوره
((در آمدی بر فلسفه فیزیک))
استادراهنمای معارف: دکتر محمدصادق کاویانی
(چهار جلسه)
سرفصل ها:
- درآمدی فلسفی بر فیزیک کلاسیک
- درآمدی فلسفی بر نظریه نسبیت
- درآمدی فلسفی بر نظریه کوانتوم ۱ و ۲
- پنج شنبه ها؛ ساعت ۱۵
- شروع از ۲۷ اردیبهشت
- ساعت ۱۵ تا ۱۶
🔗لینک ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/Ts8OjWPx
🌐لینک شرکت:
https://vroom.ut.ac.ir/mae2
کانال فرادرس معارف دانشگاه تهران:
ایتا:
https://eitaa.com/faradars_mut
تلگرام:
https://t.me/faradars_mut
معاونت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی
💠تقریر اوّل از برهان صدیقین ملاصدرا
🟢۱. انکار واقع مساوی با سفسطه است ؛ لذا شکّی نیست که واقعیّتی هست.
🟡۲. واقع نقیض عدم است.
🔵۳. بنا بر این ، اصل واقعیّت عدم بردار نیست.
🟣۴. چیزی که عدم بردار نیست واجب الوجود است.
⚫️۵. پس واجب الوجود موجود بوده حاقّ واقع است.
#فلسفه
#برهان_صدیقین
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
12.14M
#فلسفه_مقدماتی جلسه65، راههای خداشناسی.
ِ🔵فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ وَ يُرُوهُمْ آيَاتِ الْمَقْدِرَة.
🟢و پيامبران خود را پياپى در ميان اقوام مبعوث كرد، تا پايبندى به پيمان خدايى فطرت را از مردمان بخواهند، و نعمتهاى فراموش كرده خدا را به ياد آنان آورند. و با رساندن پيام، حجت را بر آنان تمام كنند، و آنچه در عقل انسانها پوشيده مانده است همه را بيرون آورند و آيات موزون جهان را به مردمان بنمايانند.
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۲۵: «مَتی کانَ» سُؤالٌ عَمّا لَم یَکُن ثُمّ کانَ (این پرسش که «از چه زمانی...؟» پرسش از چیزی است که موجود نبوده و سپس موجود شده).
🟢حدیث اول:
🔸امام باقر علیه السلام : جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فَقَالَ لَهُ يَا أَبَا جَعْفَرٍ أَخْبِرْنِي عَنْ رَبِّكَ مَتَى كَانَ فَقَالَ وَيْلَكَ إِنَّمَا يُقَالُ لِشَيْءٍ لَمْ يَكُنْ فَكَانَ مَتَى كَانَ إِنَّ رَبِّي تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَانَ لَمْ يَزَلْ حَيّاً بِلَا كَيْفٍ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كَانَ «1» وَ لَا كَانَ لِكَوْنِهِ كَيْفٌ وَ لَا كَانَ لَهُ أَيْن.
🔹 مردی نزد امام باقر علیه السلام آمد و به امام عرض کرد: ای ابا جعفر از پروردگارت به من خبر بده که چه زمانی بود؟ امام باقر علیه السلام فرمود: وای بر تو! درباره چیزی که نبوده است و سپس موجود شده است میتوان پرسید «از چه زمانی بوده است؟» اما پروردگار پاک و بلند مرتبه من همیشه بوده بدون اینکه دارای کیفیت و ویژگیهای امکانی باشد اما برای او بودنی در ظرف زمان نیست و نه برای هستیاش چگونگی است و نه برای او مکانی است .
📗التوحيد (باب نفي المكان و الزمان و السكون و الحركة و النزول و الصعود و الانتقال عن الله عز و جل)، ص ۱۷۵.
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠وارستگی و حسن عاقبت
حضرت علامه حاج شيخ آغا بزرگ طهرانى: «و من در مدّت دو سال كه به همسايگى او فائز و بهره مند شدم؛- زيرا منزل من نزديك منزل او بود- در اين مدّت از او چيزهايى را مشاهده نمودم كه بيانش به طول مى انجامد.
او به مادرش بسيار مهربان بود، و در خدمت او بود. و قبل از مادرش در آخرين تشهّد نماز عصر در روز جمعه، 27 شوّال 1332 رحلت كرد.
و جنازه او را شاگردان او، و جمعى از مخلِصين و أصدقاى او تشييع كردند و در صحن حضرت أمير المؤمنين عليه السّلام در قسمت شمالى مقابل ايوانى كه در پشت مرقد مطهّر واقع است دفن شد. »
📚توحيد علمى و عينى، ص 19؛ به نقل از آغا بزرگ طهرانی، نقباء البشر، ج1، ص88.
#نکته_ناب
#سید_احمد_کربلایی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💢فرادرس معارف💢
🔻 ((نگاهی به نظریه تکامل))
- دو جلسه
🔸استاد راهنمای معارف: دکتر حمید امامی فر
📆زمان: پنجشنبه و جمعه(۳ و ۴ خرداد؛ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲)
📲 برگزاری به صورت مجازی
🌐لینک شرکت:
https://vroom.ut.ac.ir/mae2
💠تقریر دوم از برهان صدیقین ملاصدرا
🟢۱. وجود ، حقیقت واحد اصیل است.
🟡۲. حقیقت وجود ، نقیض عدم است ؛ لذا عدم بردار نیست.
🔵۳. پس حقیقت واحد وجود ، واجب الوجود است.
#فلسفه
#برهان_صدیقین
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
10.4M
#فلسفه_مقدماتی جلسه66. برهان های اثبات وجود خدا.
🔵أ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ؟
🟢شهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَاهَ إِلَّا هُوَ
🟡يا مَنْ دَلَّ عَلَى ذَاتِهِ بِذَاتِه
🟣بكَ عَرَفْتُكَ وَ أَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْك
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی25: «مَتی کانَ» سُؤالٌ عَمّا لَم یَکُن ثُمّ کانَ (این پرسش که «از چه زمانی...؟» پرسش از چیزی است که موجود نبوده و سپس موجود شده).
🟢حدیث دوم:
🔸امام علی علیه السلام : ُ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَكَ عَنْ مَسْأَلَةٍ قَالَ سَلْ عَمَّا شِئْتَ قَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مَتَى كَانَ رَبُّنَا قَالَ يَا يَهُودِيُّ إِنَّمَا يُقَالُ مَتَى كَانَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ فَكَانَ هُوَ كَائِنٌ بِلَا كَيْنُونَةٍ كَائِنٍ كَانَ بِلَا كَيْف.
🔹 راس الجالوت یهودی به امیرالمومنین عرض کرد: ای امیرالمومنین میخواهم از تو سوالی بپرسم. حضرت فرمود: از هر چیز که میخواهی بپرس. راس الجالوت گفت: ای امیرالمومنین پروردگار ما از چه زمانی بوده است؟ امام در پاسخ او فرمود: ای یهودی! به راستی درباره چیزی که نبوده است و سپس موجود شده است میتوان پرسید که «از چه زمان بوده است؟» و خداوند موجود است اما بدون کینونت (موجود شدن در زمان) و بدون کیفیت (ویژگیهای امکانی) موجود است .
📗التوحيد (باب نفي المكان و الزمان و السكون و الحركة و النزول و الصعود و الانتقال عن الله عز و جل)، ص 175.
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠نمایی اجمالی از حیات پربرکت آیت الله سیّد جمالالدّین گلپایگانی
سیّد جمالالدّین موسوی گلپایگانی مرجع تقلید و از عرفای شیعه در سال ۱۲۹۵ (قمری) در روستای سعیدآباد گلپایگان به دنیا آمد. وی ۱۲ ساله بود که نزد برادرانش، درس را آغاز کرد. برای ادامه تحصیل، راهی گلپایگان شد و عمده علوم عربی و منطق را از علمای گلپایگان آموخت.
در سال ۱۳۱۱ (قمری) در سن ۱۶ سالگی، به اصفهان و بعد از آن به نجف رفت.
در فقه از اساتیدی مانند آخوند خراسانی، سید محمدکاظم یزدی، شیخ محمد بهاری، میرزا محمدتقی شیرازی و میرزای نائینی و در فلسفه و عرفان از بزرگانی چون سید احمد کربلایی، علیمحمد نجفآبادی، شیخ محمد بهاری و جهانگیرخان قشقایی بهره برد.
مرحوم علامه طهرانی در مورد ایشان میگویند: «از صداى مناجات و گريه ايشان همسايگان حكاياتى دارند. دائماً صحيفه مباركه سجّاديّه در مقابل ايشان در اطاق خلوت بود، و همين كه از مطالعه فارغ مىشد بخواندن آن مشغول مىگشت. آهش سوزان، و اشكش روان، و سخنش مؤثّر، و دلى سوخته داشت.
در زمان جوانى در اصفهان تحصيل مىنموده و با مرحوم آية الله آقاى حاج آقا حسين بروجردى هم درس و هم مباحثه بوده است، و آيه الله بروجردى چه در اوقاتى كه در بروجرد بودند و چه اوقاتى كه در قم بودند، نامههائى به ايشان مینوشتند و درباره بعضى از مسائل غامضه و حوادث واقعه استمداد مینمودند.»(معاد شناسى، ج1، ص 142)
وی در عصر روز دوشنبه ۲۹ محرم ۱۳۷۷ (پنجم خرداد ۱۳۳۷)، در سن ۸۲ سالگی درگذشت و در وادی السلام نجف دفن گردید.
#نکته_ناب
#سید_جمالالدین_گلپایگانی
🆔@aqldin2