نقد معرفتشناسانه مکتب تفکیک.mp3
15.48M
نشست علمی: "نقد و بررسی معرفتشناسانه مکتب تفکیک"
زمان: ۱۴۰۳.۳.۲۱
مکان: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_سوری
@aqlemonavar
همایش ملی:
✨تبیین و بررسی تجربیات نزدیک به مرگ از منظر پزشکی، روانپزشکی، فلسفه و دین✨
محورهای همایش:
۱. معنا و تعریف مرگ از لحاظ پزشکی و فلسفی
۲. حالتهای آگاهی و ادراکات در تجربههای نزدیک به مرگ
۳. وضعیت فیزیولوژیک بدن و مغز در تجربههای نزدیک به مرگ
۴. مقایسه تجربههای نزدیک به مرگ با تجربههای مشابه (رویای صادقه، ادراکات فراحسی و...)
۵. جنبههای فلسفی و عرفانی تجربههای نزدیک به مرگ
۶. روششناسی راستیآزمایی تجربیات نزدیک به مرگ
۷. روششناسی تحقیقاتی در تجربههای نزدیک به مرگ
۸. ملاحظات اخلاقی در ارتباط با تجربههای نزدیک به مرگ و...
تاریخهای مهم:
مهلت چکیده: ۱۴۰۳.۳.۳۰
مهلت اصل مقاله: ۱۴۰۳.۵.۳۰
برگزاری همایش: ۱۴۰۳.۷.۲۴
سامانه همایش:
https://conference.semums.ac.ir/nde/fa/
کمیته علمی:
https://conference.semums.ac.ir/nde/fa/page.php?rid=59
کانال همایش (ایتا و تلگرام):
@ndesemums
@aqlemonavar
060 manzoomeh-souri.mp3
11.94M
#شرحالمنظومة
(ج ۶۰: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: فان قلت: فعلی هذا لم یکن للشئ نحوان من الوجود)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
061 manzoomeh-souri.mp3
14.84M
#شرحالمنظومة
(ج ۶۱: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: ان قلت: اذا کانت المقولات المعقولات)
[خیزش شهودی امام حسین (ع) در دعای عرفه]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
062 manzoomeh-souri.mp3
11.68M
#شرحالمنظومة
(ج ۶۲: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: قلنا وجود تلک الماهیات کونها و تحققها)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
063 manzoomeh-souri.mp3
8.02M
#شرحالمنظومة
(ج ۶۳: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: فالعلم نور و ظهور و هما الوجود)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
از «حس»ّ گذشتی و از «علم» هم جدا شدی
وانگه مُعین مردم بی دست و پا شدی
گفتی به دست و پای، کَمَکی صبر، ای رفیق
با جنگ، صلح کردی و سوی سَما شدی
#روحالله_سوری
(سرودهای در وصف شهید چمران)
@aqlemonavar
عدل الهی و پیدایش شرور.mp3
24.48M
#استاد_سوری
#عدل_الهی
#پیدایش_شرور
#فرایند_علی_آفرینش
#فاعلیت_الهی_در_طبیعت
جلسه با اساتید گروه زیستشناسی دانشگاه خوارزمی (جلسه دوم)
@aqlemonavar
May 11
سلسله مباحث "مراتب زیارت" در محرم ۱۴۰۲
جلسه یکم: زیارت ظاهری
https://eitaa.com/aqlemonavar/1025
جلسه دوم: زیارت ظاهری
https://eitaa.com/aqlemonavar/1026
جلسه سوم: زیارت ظاهری
https://eitaa.com/aqlemonavar/1027
جلسه چهارم: زیارت ظاهری
https://eitaa.com/aqlemonavar/1028
جلسه پنجم: زیارت برزخی
https://eitaa.com/aqlemonavar/1029
جلسه ششم: زیارت برزخی
https://eitaa.com/aqlemonavar/1030
جلسه هفتم: زیارت برزخی
https://eitaa.com/aqlemonavar/1032
جلسه هشتم: زیارت اندیشه
https://eitaa.com/aqlemonavar/1033
جلسه نهم: زیارت اندیشه
https://eitaa.com/aqlemonavar/1035
جلسه دهم: زیارت جان
https://eitaa.com/aqlemonavar/1036
#استاد_سوری
#درسگفتارها
#مراتب_زیارت
#حقیقت_زیارت
@aqlemonavar
بهنام خدا
برهان صدیقین برای اثبات خداوند به آفریدهها پشت نمیدهد و خدا را با خود او ثابت میکند (ملاصدرا، «ایقاظ النائمین»، ص26)، بهخلاف برهانهای رایج که از آفریدگان به آفریننده میرسند.
این شیوه پیشینهای در فلسفه یونان ندارد و از نوآوریهای فلسفه اسلامی است. نخست فارابی (فارابی، «فصوص الحکم»، ص62) و سپس پورسینا (طوسی، «شرح الاشارات و التنبیهات»، ج3، ص66) کوشیدند تا تقریر شایستهای از این روش بهدست دهند.
البته عارفان، پیش از فیلسوفان چنین رویکردی را در شهودهای پایانی خویش تجربه کرده بودند (سیدحیدر آملی، «المقدمات من كتاب نص النصوص»، ص419). صدرالمتالهین با گردآوری این سخنان و تکامل آنها خوانش شایستهای از برهان صدیقین بهدست میدهد که از حقیقت وجود، وجوب آنرا برداشت میکند (ملاصدرا، «المبدا و المعاد»، صص174-173).
برخی براین باورند که اثبات خدا با خدا استدلالی دوری و نارواست. اما این اشکال بر تقریر صدرالمتالهین روا نیست؛ زیرا او از «حقیقت وجود» به «وجوب وجود» میرسد که ایندو اگرچه از جهت مصداقی برابرند، اما بهجهت عنوانی که متعلَق ادراک قرار میگیرد، برابر نیستند. به سخن دقیقتر: گرچه در پایان برهان روشن میشود که حقیقت وجود همان وجود واجبی است، اما در آغاز دو عنوان جداگانه در میان است که یکی (حقیقت وجود) مایه آگاهی به دیگری (وجوب وجود) است. این دوگانگی عنوانها برهان را از پرتگاه دور، برکنار میدارد.
با چشمپوشی از این موشکافیهای منطقی، اشکال دیگری ازسوی برخی متکلمان مطرح میشود که این برهان با متون دینی همآهنگ نیست و شیوهای خودساخته ازسوی عارفان و فیلسوفان میباشد. اما کاوش بیشتر در متون دینی این مدعا را تایید نمیکند. دو کتاب «توحید صدوق» و «اصول کافی» باب ویژهای با عنوان «أنه لایُعرَف إلا به» در اینزمینه دارند که روایتهای یادشده را گردآوری میکنند (کلینی، «الکافی»، ج1، ص85 ؛ صدوق، «التوحید»، ص285). این شیوه در برخی آیههای قرآن نیز دیده میشود. چنانکه گاه تاکید میشود که وجود الهی بر یگانگی خود گواهی میدهد؛ «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُو» (آل عمران (3): آیه 18). و گاه به مشهودبودن بسیارش برای پذیرش او بسنده میشود؛ «أَوَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهيد» (فصلت (41): آیه 53).
امیرمومنان (ع) نیز در دعای صَباح میفرماید: «يَا مَنْ دَلَّ عَلَى ذَاتِهِ بِذَاتِه» (مجلسی، «بحار الانوار»، ج91، ص243) و در پاسخ این پرسش که خدا را چگونه شناختی؟ میفرماید: «آنچنان که خودش را به من شناساند» (کلینی، «الکافی»، ج1، ص86) و این شیوه را به پیروان خویش نیز سفارش میکند (کلینی، «الکافی»، ج1، ص85).
امام سجاد (ع) نیز در نیایش سحرهای ماه رمضان میفرماید: «به تو تو را شناختم و تو مرا به خود راه نمودی و خواندی. و اگر تو نبودی نمییافتم که چیستی» (ابنطاوس، «إقبال الأعمال»، ج1، ص67).
امام صادق (ع) در سخنی دلنشین میفرماید: «ای [خدایی] که حقیقت هستی مرا به او هدایت و راهنمایی کرد و مرا از سرگشتگی به آگاهی کشانید» (مجلسی، «بحار الانوار»، ج86، ص370). این سخن بلند روح برهان صدیقین است و بهگونه شگفتانگیزی شیوه صدرالمتالهین را تایید میکند؛ زیرا حقیقت وجود را مایه هدایت به خداوند میداند.
با اینکه شیوه مرحوم صدرالمتالهین ذکر آیات و روایات در کنار بحثهای عقلی و شهودی است. اما او اشارتی بدین روایت ننموده، اما همین محتوا را بهدقت در آغاز جلد ششم اسفار، بهدست میدهد. ملاصدرا نیز با توجه به حقیقت خارجی وجود، وجوب آنرا کشف مینماید و در واقع از او به او میرسد. به بیان دقیقتر: از اویی که مورد توجه نیست به اویی که متعلَّق توجه واقع شده، سیر میکند. و به بیان موشکافانهتر: بر وجود حاضر او آگاهی میدهد.
شگفتا که حکیمان الهی چگونه به روح دین متصلاند و از حقیقت وحی (من حیث یشعر و لا یشعر) بهره میبرند.
#روحالله_سوری
#یادداشت_علمی
#برهان_صدیقین
#وجوب_و_وجود
#نفی_دور
#متون_دینی
@aqlemonavar