eitaa logo
عقل منور
1هزار دنبال‌کننده
101 عکس
6 ویدیو
16 فایل
﷽ انتشار درس‌ها و نوشته‌های استاد روح‌الله سوری در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی، از سوی شاگردان ایشان صفحه شخصی پایگاه اندیشوران: http://r-soori.andishvaran.ir پایگاه مگیران: magiran.com/author/profile/441684 پیشنهاد و تبادل: @Moharram61
مشاهده در ایتا
دانلود
046 esharat-ostad souri.mp3
25.83M
(ج۴۶) نمط۳، فصل۱۳ (از: و قوله:«و هذا أنّما یکون أیضاً) [تفسیر آیات اول سوره فلق] @aqlemonavar
امام حسن عسکری (ع): إن الوصول الی الله عزوجل سفر لا یدرک إلا بامتطاء اللیل. وصول به خداوند عزّوجلّ، سفری است كه جز با شب زنده داری به دست نمی‌آید. (مسند الامام العسکری، ص۲۹۰) @aqlemonavar
049 esharat-ostad souri.mp3
24.63M
(ج۴۹) نمط۳، فصل۱۶ (از: قوله:«إنّک تعلم أنّ الشیء غیر المنقسم) @aqlemonavar
050 esharat-ostad souri.mp3
23.25M
(ج۵۰) نمط۳، فصل۱۶ (از: قوله:«و فی المعقولات معان غیر المنقسمة لا مُحالة) @aqlemonavar
051 esharat-ostad souri.mp3
22.98M
(ج۵۱) نمط۳، فصل۱۶ (از: و اعلم أنّ ما لیس بمنقسم بالفعل) @aqlemonavar
052 esharat-ostad souri.mp3
20.64M
(ج۵۲) نمط۳، فصل۱۷ (از: أما القسم الأول فباطل) @aqlemonavar
053 esharat-ostad souri.mp3
18.04M
(ج۵۳) نمط۳، فصل۱۷ (از: و إلی الخلف اللازم) @aqlemonavar
054 esharat-ostad souri.mp3
21.96M
(ج۵۴) نمط۳، فصل۱۷ (از: و اعترض الفاضل الشارح بأنّ«الصورة العقلیة فی النفس الجزئیة) @aqlemonavar
055 esharat-ostad souri.mp3
23.47M
(ج۵۵) نمط۳، فصل۱۸ (از: قوله:«إنّه قد یجوز ذلک) @aqlemonavar
057 esharat-ostad souri.mp3
18.57M
(ج۵۷) نمط۳، فصل۱۹ (از: قوله:«و کلَّ ما یعقل) @aqlemonavar
058 esharat-ostad souri.mp3
23.13M
(ج۵۸) نمط۳، فصل۱۹ (از: قال الفاضل الشارح: المقصود من هذا الفصل) @aqlemonavar
059 esharat-ostad souri.mp3
25.21M
(ج۵۹) نمط۳، فصل۱۹ (از: ثم قال: و إن سلمناه، فلِمَ قلتم: إنّ صحّة المقارنة) @aqlemonavar
060 esharat-ostad souri.mp3
26.15M
(ج۶۰) نمط۳، فصل۱۹ (از: ولو سلمنا هذه الانواع متساویة فی الماهیة) @aqlemonavar
حضرت عیسی (ع): الدُّنیا قَنطَرَةٌ فاَعبُروها و لا تَعمُرُوها. دنیا پل است؛ از آن بگذرید و [بیش از اندازه] آبادش مسازید. (أمالی، شیخ مفید، ص۴۳) @aqlemonavar
✨ نشست موسسه با برخی از اساتید 💠مشرح خبر در خبرگزاری آوای توحید: news.avayetowheed.ir/?p=2934
هدایت شده از عقل منور
گزارش خبرگزاری رسا از نشست اساتید موسسه آوای توحید: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲ کد خبر: ۶۳۱۲۵۵ «منظومه فکری علامه حسن‌زاده آملی تعریف و تبیین شود» حجت الاسلام سوری با ابراز نگرانی از مغفول ماندن آثار و عقاید بزرگانی از جمله علامه حسن‌زاده آملی گفت: لازم است منظومه فکری ایشان به صورت تخصصی و علمی تعریف و تبیین شود. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام روح‌الله سوری مدرس دانشگاه المصطفی و پژوهشگر فلسفه اسلامی در نشست اساتید مؤسسه علمی تربیتی آوای توحید، با اشاره به لزوم بهره گیری از آثار و عقاید بزرگان عرصه فلسفه و عرفان خاطرنشان ساخت: هم اکنون برخی مراکز حوزوی در ارتباط با فلسفه فعال هستند که از جمله آنها مجمع عالی حکمت و مرکز تخصصی فلسفه با مدیریت عالی حضرت آیت الله جوادی‌آملی است ولی علامه حسن‌زاده مظلوم واقع شده است. وی با تأکید بر این‌که مؤسسه آوای توحید می‌تواند فرصت خوبی برای این‌گونه کارها فراهم کند، گفت: به نظر می‌‌رسد یک برنامه ریزی دقیق‌تر و منسجم‌تری لازم است تا یک مرکز فلسفی عرفانی با محوریت مکتب فکری علامه حسن‌زاده و با حضور شاگردان مبرز ایشان، شکل بگیرد. این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: با شکل‌گیری این مرکز تخصصی، افرادی در سطوح سه و چهار می‌توانند در آن تحصیل کنند و متون خوبی نیز با محوریت افکار علامه حسن‌زاده آملی برای آن در نظر گرفته شود. حجت الاسلام سوری با بیان این که عقاید فلسفی و عرفانی علامه حسن‌زاده آملی بسیار قابل استفاده است، یادآور شد: باید مکتب فکری ایشان در وادی کار علمی طلبگی نشان داده شود، چراکه خروجی‌های این مرکز می‌‌توانند در شهرهای دیگر کارهای فرهنگی انجام بدهند. وی ابراز داشت: نکته بعدی در وادی پژوهش است که علامه حسن‌زاده آملی در این قسمت نیز مظلوم واقع شده است؛ در حالی که شما می‌بینید حضرت آیت الله جوادی آملی مرکز بسیار مجهزی را راه اندازی کرده‌اند و کارهای بسیار خوبی در آن انجام می‌‌شود. این استاد علوم عقلی حوزه در پایان خاطرنشان کرد: نباید فرصت حضور در محضر چنین بزرگانی را به راحتی از دست بدهیم تا در آینده حسرت بخوریم؛ از این رو به عقیده بنده لازم است منظومه فکری علامه حسن‌زاده آملی در فضای حوزه و در بین طلاب به صورت تخصصی و علمی تعریف و تبیین شود./1330/ج @aqlemonavar
061 esharat-ostad souri.mp3
24.88M
(ج۶۱) نمط۳، فصل۲۰ (از: ولمّا لم تکن واحدة منهما) @aqlemonavar
062 esharat-ostad souri.mp3
21.18M
(ج۶۲) نمط۳، فصل۲۰ (از: و الجواب: أنّه لم یستدلّ من صحّة القسمین الأولین علیٰ صحّة الثالث) @aqlemonavar
امیرالمومنین (ع) پس از شهادت مالک فرمود: ألا إنَّ مالِکَ بنَ الحارِثِ قَد قَضى نَحبَهُ ، وأوفى بِعَهدِهِ، ولَقِیَ رَبَّهُ، فَرَحِمَ اللهُ مالِکاً ! لَو کانَ جَبَلاً لَکانَ فِنداً، ولَو کانَ حَجَراً لَکانَ صَلداً. للهِِ مالِکٌ ! وما مالِکٌ ! وهَل قامَتِ النِّساءُ عَن مِثلِ مالِک؟! بدانید که مالک بن حارث، روزگار خود را به پایان برد و به پیمان خویش وفا نمود و به دیدار پرورگارش شتافت. خدا مالک را بیامرزد! اگر کوه مى‌بود، قلّه‌اى دست نیافتنى مى‌نمود! و اگر سنگ مى‌بود، صخره‌اى نفوذناپذیر مى‌نمود! آفرین بر مالک! مالک که بود؟! آیا مادران، مانند مالک را مى‌زایند؟! @aqlemonavar
«هو الشهید» شهید گشتی و آن‌گه شدی دوباره شهید گزیده گشتی و آن‌دم خدا تو را بگزید سلوک خاص تو این بود: مرگِ پیش از مرگ حیات کشتهٔ جانان، شود چنین جاوید هرآنکه روید از این خانه غرور انگیز به آسمان حقیقت نهال او برسید اگرچه شیر نبردی، ولی مهم اینجاست گشوده‌ای دو پر خویش بر یتیم و فقید دلت بریده ز اغیار و طالب دیدار چنان‌که موسیِ عمران به طور حق را دید دلم به صدق و صفای دلت گواهی داد نه من که در دل مردم، غمت به‌حق رویید اگرچه مدرسه را این منم مدرّس، لیک گرفتی از لب ساقی، تو بوسه توحید رها شدی ز خود و به خون چو رقصیدی به مِهر، در دل ساغر، دلت چو مِیْ، غلطید عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد درخت ناب حقیقت ز خون تو بالید ببین که خون تو خواهد قیام در عالم به‌نام «قاصم جبار»، نام نیک «شهید» @aqlemonavar
بسم الله الرحمن الرحیم «قَالَ إِنِّي عَبْدُاللَّهِ... وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنت» (مریم: ۳۰ و ۳۱). ای بنده خالص خدا! اینک خون پاکت در دل‌های آزادمردان جهان می‌جوشد و هرجا که گام می‌نهی مبارک می‌شود. مرگ در اختیار تو بود و تو زمانی او را پذیرفتی که با تکانه‌ای شدید خفتگان را بیدار و معادلات پست خاکی را زیر و رو نمایی. اینک حیات تو در دل‌های آزادمردان ماندگار شد؛ مانند آقایت حسین (ع) که گرمای شهادتش در دل‌های باایمان جاوید است. نزد آن نورهای بی‌کران از ما افتادگان یادی کن که شاید از توسن غرور پیاده شویم و راه حقیقت در پیش گیریم. فروتنی دیروز و عزت امروز تو گواه صادقی بر این نوید الهی است: «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِير» ٌ(آل‌عمران: ۲۶). @aqlemonavar