هدایت شده از به سوی سماء
انسان میخواهد به حق مطلق برسد تا فانی در خدا شود... اگر جنابعالى [گورباچف] ميل داشته باشيد در اين زمينهها تحقيق كنيد، میتوانيد دستور دهيد كه صاحبان اين گونه علوم علاوه بر كتب فلاسفه غرب در اين زمينه، به نوشته هاى فارابى و بوعلى سينا رحمة اللَّه عليهما، در حكمت مشاء... و نيز به كتابهاى سهروردى - رحمة اللَّه عليه- در حكمت اشراق مراجعه نموده...
و از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حكمت متعاليه صدرالمتالهين - رضوان اللَّه تعالى عليه و حشره اللَّه مع النبيين و الصالحين- مراجعه نمايند...
ديگر شما را خسته نمیكنم و از كتب عرفا و بخصوص محى الدين ابن عربى نام نمیبرم، كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى قم گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد.
#امام_خمینی
(صحيفه امام ج21 ،ص 224 و 225 ؛ نامه به گورباچف)
@sooyesama
امام حسین (ع):
كتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِيَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِيَاءِ
کتاب خداوند بر چهار چیز [بنا شده] است: عبارت، اشاره، لطائف و حقائق. عبارت برای عموم مردم و اشاره برای خواصّ است. لطائف برای اولیاء خدا و حقائق برای پیامبران است.
(بحارالانوار، ج۹۲، ص۲۰)
#حدیث
#مراتب_قرآن
@aqlemonavar
امام صادق (ع):
«یا من هدانی الیه، و دلّنی حقیقة الوجود علیه، و ساقنی من الحیرة الی المعرفة».
ای [خدایی] که حقیقت وجود مرا بدو راهنمایی نمود، و مرا از سرگشتگی به آگاهی کشانید.
(بحار الانوار، ج ۸۶، ص۳۷۰)
#حدیث
#برهان_صدیقین
@aqlemonavar
عقل منور
امام صادق (ع): «یا من هدانی الیه، و دلّنی حقیقة الوجود علیه، و ساقنی من الحیرة الی المعرفة». ای [
این سخن بلند امام صادق (ع) روح برهان صدیقین است که از سوی عارفان و فیلسوفان به زبانهای گوناگون ارائه شده است.
اما جالب اینجاست که ایشان، در آثار خویش بدین روایت، اشارتی نفرمودند. گویا مرئی ایشان نبوده است.
جالبتر اینکه شیوه مرحوم صدرالمتالهین ذکر آیات و روایات در کنار بحثهای عقلی و شهودی است. اما او نیز اشارتی بدین روایت ننمود. اما دقیقا همین محتوا را در ابتدای جلد ششم اسفار، ارائه داده است.
او نیز با توجه به حقیقت خارجی وجود، وجوب آنرا کشف مینماید و در واقع از او به او میرسد. به بیان دقیقتر: از اویی که مورد توجه نیست به اویی که متعلق توجه واقع شده، سیر میکند. و به بیان موشکافانهتر بر وجود حاضر او آگاهی میدهد.
شگفتا که حکیمان الهی چگونه
به روح دین متصلاند و از حقیقت وحی (من حیث یشعر و لا یشعر) بهره میبرند.
#یادداشت
#برهان_صدیقین
@aqlemonavar
089 esharat-ostad souri.mp3
26.5M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۸۹) نمط۴، فصل۱۷، تحقیق (از: والمعنی الواحد المقول)
#استاد_سوری
@aqlemonavar