کسی نمیداند که زندگی، کی، کجا و چگونه آغاز شد؟ کسی نمیداند سرمنشأ زندگی کجاست؟ شاید میلیاردها سال از آغاز این جهان گذشته باشد. شاید حتی جستجوی آغاز، مربوط به محدودهای است که میشناسیم و کل، هرگز نقطه آغازی نداشته باشد...
دانشمندان از مهبانگ و فرگشت میگویند و ادیان از آدم و حوا سخن میرانند. دوباره آن تعارضنمای قدیمی، دوباره علم و دوباره دین. خاطر رنجورم حوصله این مجادلات را ندارد.
روزی نزد بزرگی، سخن از تربیت میرفت. کلمه نشانه متکلم است و او چه نشانی خوبی در خاطرم بهجا گذاشت، هنگامی که گفت: تربیت، نه همین ذکر و زهد و ریاضت است. تربیت سخن پنهان زندگی در گوش کودک درون است.
ناگاه کودک درونم ایستاد، از بازی دست کشید، گوش داد. سخن گرچه ژرف، اما گیرا بود. سخنان برخاسته از درون، به درون مینشینند.
مردپیر ادامه میداد: خضر را ندیدی که با موسا (ع) چه کرد؟ نه ذکری، نه زهدی و نه هیچ چیز از جنس آنچه ما میپنداریم؛ زیرا موسا این مراحل را پیشتر پیموده بود. خضر، موسا را با رخدادهای زندگی میپروراند؛ زیرا رویدادها با آدمها سخن میگویند. گوشی در آدمی است که سخن وقایع را میشنود.
مردپیر درست میگفت و من، آنروز نمیفهمیدم. شاید اکنون که به گذشته مینگرم و سخنان زندگی را در وقایع گوناگون میشنوم، آرامآرام سخن مردپیر تفسیر میشود. گویی در گوش دلم نجوایی کاشت، که کمکم سبز میشود.
مادر مهربان هستی، که ما را از باطن خویش ظاهر کرد، هرگز رهایمان نکرده است. او همواره لالایی مهربانانهاش را از لابلای وقایع زندگی نجوا میکند. کودکان اما بعضی لجبازند و دیر، میشنوند. برخی لطیفترند و زود به بلوغ میرسند.
از هنگامه دور، که نخستین جوانه حیات بر زمین آفرینش رویید، تاکنون که آدم، با همه شگفتیهایش پا به عرصه گذاشت، مادر هستی همچنان با ما سخن میگوید.
گنجشکی، علفی خورد و بیمار شد. پس نتیجه گرفت که دیگر آنرا نخورد. اما واقعیت آن است که مادر هستی، راه غلط را بست تا راه درست را بیابد. گنجشک پنداشت که این استنتاج، زاییده فاهمه اوست. اما در واقع، این کلمهای است که در این واقعه، بدو القاء شده بود.
اتمها برای تشکیل مولکول، همین راه را میپیمایند. و مولکولها برای تشکیل سلول، و سلولها برای...
گویی جریان حیات، در کنکاشی پیوسته، بهکمک آزمون و خطاهای بسیار، همواره بهترین راه را خواهد یافت. این نیمه بیرونی ماجراست. نیمه پنهان ماجرا آن است که مادر هستی، جریان حیات را هدایت میکند. راهی را میبندد تا راه درست، برجا ماند. این تنبیه و تشویق، با زبان بیزبانی، راه درست را پیش روی جریان حیات مینهد. مهر مادری، فرزندان خود را هرگز رها نخواهد کرد. بلی، علم و دین، نیمه رویین و زیرین یک حقیقتند و یکدیگر را نفی نمیکنند.
پیدایش عقل و کشف حقایق بیشمار، گوشهای از هدایت جریان حیات است. شهودهای عارفانه گوشهای دیگرند. و وحی، سخنان واضح و بیپرده مادرمان با ماست. همه این روزنهها، ارمغانهای هستی، برای کشف اویند اما وحی نقطه اوج هدایت اوست.
از آن روزگار دور، که خشکی از میان آب سر برآورد، دلهای زیادی از میان تاریکی برآمدند و به سوی نور، ره سپردند. اینان، نغمه مادر را در وقایع زندگی شنیدند و سر به دامان مهرش نهادند.
بلی، مردپیر همیشه درست میگفت، و من گاه نمیتوانستم بپذیرم. این کلمه نیز، خود، نغمه مادر است که در گوش هوشم پیچید. باید به مردپیر اعتماد کنم. وقایع زندگی، این نکته را بارها تصدیق کرده است...
#روحالله_سوری
#دلنوشتههای_یک_فیلسوف
#مادر_هستی
#جریان_حیات
#هدایت_هوشمند
#دحوالارض
#دحوالقلب
#عقل_و_دین
@aqlemonavar
مقاله علمی در موضوع حکمت متعالیه:
اصالت وجود در فرآیند فهم
چکیده:
مفاهیمی که ذهن از أشیای خارجی انتزاع میکند، چند دستهاند: ابتدا «مفاهیم ماهویِ عرضی»، سپس «مفهوم ماهوی جوهر» و در پایان «مفاهیم فلسفی». آدمی به علم حضوری مییابد که تنها هنگامی آثار ویژه خود را داراست که بتوان آن را «موجود» نامید، و این منشأ پیدایش مفهوم «وجود» است.
مفاهیم یادشده از یک تحقق به دست میآیند که او مَحکِیّ همه آنهاست، اما یکی از این محکیها اصل (پر کننده خارج) و دیگران فرع اویند؛ به اصطلاح فلسفی شیء اصیل، حیثیت تقییدیه شیء اعتباری است. مفاهیم ماهوی پیش از مفهوم وجود به ذهن میآیند؛ پس ذهن آنها را اصیل میپندارد. اما تصور دقیق مسئله روشن مینماید محکی وجود عین تحقق خارجی و محکی ماهیت، تعیین دامنه همان تحقق واحد در زمینه ویژهای است.
حیثیت تقییدیه سه گونه است: نفادی، شأنی، اندماجی. چون تحقق اعراض امتداد تحقق جوهر و متحد با اوست، ویژگی نفاد بودنِ اعراض نیز با جوهر متحد میگردد. بنابراین، محکی مفهوم ماهوی که حاصل اتحاد محکی جوهر و اعراض است، برای محکی وجود خاصیت نفادی مییابد. البته مراد از نفاد، معنای نسبی اوست نه مطلق؛ زیرا هویت امکانی بهسبب محدودیت وجود، ورای حدّ (ماهیت) خویش را پوشش نمیدهد و در ورای حدّ، عدم او صادق است. اما ورای حدّ، خود وجودی دیگری است، نه هیچ و پوچ.
کلیدواژگان:
اصالت وجود، اعتباریت ماهیت، رابطه ماهیت با وجود، حیثیت تقییدیه، حیثیت تقییدیه نفادیه.
لینک دانلود:
https://fhi.hekmateislami.com/article_41120.html
#استاد_روحالله_سوری
#مقاله_علمی
#اصالت_وجود
#اعتباریت_ماهیت
#حیثیت_تقییدیه_نفادی
#رابطه_ماهیت_و_وجود
@aqlemonavar
اطلاعیه درس، سال ۱۴۰۳
نام درس: شرحالمنظومه
زمان: ساعت ۱۱ تا ۱۲ ؛ شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه
مکان: مدرسه امام کاظم (ع)، ساختمان امام جواد (ع)، طبقه دوم، مدرس ۲۰۵
آغاز: چهارم مهرماه
#استاد_سوری
@aqlemonavar
معرفی دروس علوم عقلی سال ١۴٠٣
▫️با توجه به درخواستهای علاقهمندان، دروس علوم عقلی حوزه علمیه، معرفی میشود.
#برنامه_دروس
(مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات)
@aqlemonavar
@nafahat_eri
سال ۱۳۹۸ پس از تدریس نمط سوم «شرح الاشارات و التنبیهات» درباره «نفس»، خلاصهای هشتجلسهای از مباحث نفس سینوی و صدرایی، توسط استاد ارائه گردید که در ادامه بارگزاری خواهد شد.
این مباحث از چند جهت ارزشمند است:
۱. مرور مهمترین سرفصلهای نفسشناسی
۲. مقایسه دیدگاه سینوی و صدرایی در هر سرفصل
۳. بررسی کاستیهای دیدگاه سینوی و حل آن توسط صدرا، در هر سرفصل
۴. جمعبندی مباحث در هشت جلسه
@aqlemonavar
هدایت شده از به سوی سماء
إلهی، شکرت که شاخه ای از شجرۀ طوبایم.
#علامه_حسنزاده_آملی
امروز سالگرد عروج ملکوتی علامه حسنزاده آملی (ره) است. حمد و ۱۱ توحید را به روح بلندش تقدیم نماییم.
@sooyesama
بسمه تعالی
هجدهمین شماره مجله علمی پژوهشی نسیم خرد (بهار و تابستان ۱۴۰۳) منتشر شد. در این شماره دو مطلب از استاد منتشر شده است:
۱. سخن سردبیر
https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_202840.html
۲. گرداب مینوی (حکمت ادبی ۷)
https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_202842.html
تارنمای مجله:
nasim-e-kherad.ismc.ir
کانال اطلاعرسانی مجله:
https://eitaa.com/nasimekherad
@aqlemonavar
تبیین وحی برپایه انسانشناسی عرفانی.mp3
18.05M
#استاد_سوری
#درسگفتارها
#فرایند_نزول_وحی
#انسانشناسی_عرفانی
#نبوت
#عصمت
#جعل_الفاظ_وحیانی
جلسه دانشافزایی در جمع اساتید دانشگاه خوارزمی
@aqlemonavar
064 manzoomeh-souri.mp3
13.5M
#شرحالمنظومة
(ج ۶۴: بگذرد ایام هجران نیز هم)
#راه_حقیقت
#قبض_و_بسط
#استقامت
#سعادت
#استاد_سوری
#درسگفتارها
@aqlemonavar
بسمالله الرحمن الرحیم
امروز، توفیقی دست داد تا خدمت آیتالله جوادی آملی برسیم. کتابی از دیدگاههای خداشناسی ایشان نگاشتهام که بهزودی منتشر خواهد شد.
این اثر مورد عنایت استاد قرار گرفته و در این جلسه نکاتی برای تکمیل اثر، افاضه فرمودند. یادی هم از علامه حسنزاده آملی (ره) و برخی شاگردان ایشان شد. خداوند ما را با اولیاء و علمای ربانی محشور نماید.
#روحالله_سوری
#ملاقات_با_اساتید
@aqlemonavar
هدایت شده از مدرسه مجازی آوای توحید
#گزارش_تصویری
برگزاری نشست اساتید موسسه علمی تربیتی آوای توحید با موضوع دوره تربیت مدرسی علوم عقلی
با حضور اساتید گرانقدر:
آیت الله رمضانی
آیت الله حسینی آملی
حجت الاسلام سوری
حجت الاسلام زنجیرزن حسینی
حجت الاسلام محمدی
💫کانال رسمی مدرسه آوای توحید
https://eitaa.com/joinchat/450428940C1fd79f6416
065 manzoomeh-souri.mp3
10.53M
#شرحالمنظومة
(ج ۶۵: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: وحدتها ای وحده الصوره المعقوله بالذات)
[نوافلاطونیان و نهضت ترجمه]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
اکنون که دنیاپرستان بزدل، به رقص خوشخدمتی با کدخدا سرگرم شدهاند، دیگر جایی برای سلحشوران دریادل، در میان ما نیست.
این تنها سیدحسن نیست که از میان ما رفت. این شرافت، شجاعت و جهاد است که شهید شد.
شاید اکنون، توابین، گروه گروه ندای پشیمانی سر دهند، اما آنانکه زمان قیام نشستند، تا همیشه مقصر قتل حسیناند.
گرچه مقاومت، با رفتن شخص نمیرود. اما رفتن او یک داغ بزرگ و ضربه سهمگین است. بااینهمه مقاومت، باید ایستاده مویه کند و از نشستن و شکستن، پرهیز نماید.
@aqlemonavar
انا لله و انا الیه راجعون
اکنون که دنیاپرستان بزدل، به رقص خوشخدمتی با کدخدا سرگرم شدهاند، دیگر جایی برای سلحشوران دریادل، در میان ما نیست.
این تنها سیدحسن نیست که از میان ما رفت. این شرافت، شجاعت و جهاد است که شهید شد.
شاید اکنون، توابین، گروه گروه ندای پشیمانی سر دهند، اما آنانکه زمان قیام نشستند، تا همیشه مقصر قتل حسیناند.
گرچه مقاومت، با رفتن شخص نمیرود. اما رفتن او یک داغ بزرگ و ضربه سهمگین است. بااینهمه مقاومت، باید ایستاده مویه کند و از نشستن و شکستن، پرهیز نماید.
@aqlemonavar