لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۵۰: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: ام، منقطعه بمعنی بل، کیف تحت مقوله الکیف)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
کرسی آزاد اندیشی: "زوایا و جایگاه تجربههای نزدیک به مرگ"
اساتید:
نادر شکراللهی (دانشيار گروه معارف)
روحالله سوری (استادیار گروه فلسفه)
زمان: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت؛ ساعت ۱۰ تا ۱۲
مکان: دانشگاه خوارزمی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی (کرج)، سالن شماره دو
@aqlemonavar
@kharazmiuniversity
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی:
زوایا و جایگاه تجربههای نزدیک به مرگ
#استاد_سوری
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۵۱: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: بعض و هو الفاضل القوشجی)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
بهنام خدا
کانال «عقل منور» قصد دارد فایلهای درسی استاد سوری را بر «درایو گوگل» ذخیرهسازی کند. با این روش افرادی که از پیامرسان ایتا استفاده نمیکنند، نیز میتوانند از فایلهای درسی بهرهمند گردند. در گام نخست، درسهای ذیل ارائه شد:
1. درس «شرح منظومه»:
https://drive.google.com/drive/folders/19DaCXL9A9TaVdqp6XnIkbOFwaSDci4Ue?usp=sharing
2. خلاصه نفسشناسی (۸ جلسه):
https://drive.google.com/drive/folders/1HZUHcnYvg_pDTusO0yZSvvdQu1Q5kTq7?usp=drive_link
3. درس «شرح اشارات»:
https://drive.google.com/drive/folders/1TjGJJ4Y0M-Q6Zg3xXAbMZ1ck1A8WYr8I?usp=drive_link
ان شاء الله درسهای دیگر نیز بارگذاری خواهد شد.
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۵۲: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: قیل والقائل جماعه من الحکماء)
[نقد و بررسی نظریه شَبَح مُحاکی]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
با نام و ستایش خداوند
فهرست مقالههای منتشره، همراه پیوند آنها تقدیم میگردد. امید که سودمند باشد. تنها مقالههایی دیدگاه استاد را بیان میکنند که ایشان تنها نویسنده، یا نویسنده اول (مسئول) آنها باشند.
۱. داستان انسان (عرفان ادبی۱)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153761.html
۲. توحید به روایت هشتم (عرفان ادبی۲)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153806.html
۳. رائحه رستاخیز (عرفان ادبی۳)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153844.html
۴. نور و نار (عرفان ادبی۴)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153873.html
۵. خلسه الهی (عرفان ادبی ۵)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_165532.html
۶.اصالت وجود در فرایند فهم (حکمت متعالیه)
http://fhi.hekmateislami.com/article_41120.html
۷. علم تفصیلی پیشین و قاعده بسیط الحقیقة (حکمت متعالیه)
https://rimag.ricest.ac.ir/fa/Article/23675/rimag.ricest.ac.ir
۸. بازگشت علیت به تشان؛ چالشها و پاسخها (حکمت متعالیه)
http://pms.journals.pnu.ac.ir/article_3908.html
۹. مقایسه نامحدود وجودی با نامحدود کمی (حکمت متعالیه ؛ عرفان نظری)
http://www.javidankherad.ir/article_38465.html
۱۰. وجود نامحدود خدا بر مبنای قاعده بسیط الحقیقة؛ چالشها و پاسخها (حکمت متعالیه ؛ عرفان نظری)
http://qabasat.iict.ac.ir/article_28944.html
۱۱. نقد و بررسی دیدگاه مشاء مبنی بر بساطت جسم از اجزای بالفعل، با تاکید بر دیدگاه علامه حسنزاده (حکمت متعالیه، نقد حکمت مشاء)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153829.html
۱۲. نقد و بررسی مکتب تفکیک با تاکید بر دیدگاه ایشان مبنی بر مخالفت دین با فلسفه (فلسفه دین)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153855.html
۱۳. نقش امامخمینی در گسترش عرفان اسلامی (عرفان نظری)
https://ecc.isc.ac/showJournal/39600/261544/3315075
۱۴. تنگنای ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برونرفت از آن (عرفان نظری)
https://jop.ut.ac.ir/article_80204.html
۱۵. جایگاه هستیشناختی ذات الهی از دیدگاه حکمت متعالیه، عرفان و صوفینمایان و نقد و بررسی آن (عرفان نظری، حکمت متعالیه)
http://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2929
۱۶. تحلیل و نقد تبیین ابنسینا در حصر اقسام حکمت نظری به سه گرایش (روششناسی، فلسفه مشا)
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_13786.html
۱۷. برونرفت نهایی حکمت متعالیه از چالش ارتباط متغیر با ثابت، برپایه اندیشه استاد جوادی آملی (حکمت متعالیه)
https://jrt.shirazu.ac.ir/article_6515.html
۱۸. جستاری در ديدگاههای آيتالله جوادی آملی درباره علم اسلامی (فلسفه دین)
http://marifat.nashriyat.ir/node/4195
۱۹. حركت جوهری نفس و پيامدهای آن در نفسشناسی صدرايی (حکمت متعالیه)
http://kherad.mullasadra.org/Article/33336
۲۰. تبیین تفسیرهای گوناگون از قاعده «المتفرقات فی وعاء الزمان، مجتمعات فی وعاء الدهر» (حکمت متعالیه)
http://phm.znu.ac.ir/article_249502.html
۲۱. خلسه الهی (عرفان ادبی ۶)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_165532.html
۲۲. نقش ادراک امکان فقری در سبک زندگی توحیدی؛ آثار فردی و عملی (حکمت متعالیه)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_167178.html?lang=fa
۲۳. بازخوانی و نقد حقیقت جسم از نگاه کلامی و فلسفی و ارائه دیدگاه برگزیده (حکمت متعالیه)
http://mi.khu.ac.ir/article-1-198-fa.html
۲۴. تشکیک در وجود از دیدگاه علامه طباطبایی و استاد مصباح (حکمت متعالیه)
https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_174305.html
۲۵. وجود نامحدود خدا از نگاه استاد مصباح و ارزیابی آن برپایه دیدگاه نهایی صدرالمتألهین (حکمت متعالیه)
https://jitp.ut.ac.ir/article_96348.html
۲۶. پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و پیامدهای تعامل دوسویۀ آنها (فلسفه عرفان)
https://orj.sru.ac.ir/article_2068.html
#استاد_سوری
#مقاله
#فهرست_مقالهها
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برشی از جلسه ۱۳۲ تمهیدالقواعد، درباره:
[اربعین کلیمی]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مسبحات
محتوا: مسبحات ششگانه
زمان: ۲۱ دقیقه
تلاوت مسبحات پیش از خواب، مورد تاکید روایات و از دستورهای مشترک، در بیشتر مکتبهای سلوکی است.
اکنون این مجموعه ازسوی کانال "بهسوی سماء" به مخاطبان ارجمند تقدیم میشود. بهامید دعای خیر.
@sooyesama
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۵۳: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
[نقد و بررسی شک غزالی]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
May 11
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی در همایش بینالمللی "مسئله شر در اندیشه جدید و اسلامی"
عنوان مقاله: رنج بهمثابه پیشران به خوشیهای فراتر
#استاد_سوری
@aqlemonavar
همایش فلسف دین 12-2.pdf
4.12M
چکیده مقالات همایش بینالمللی «مسئله شر در اندیشه جدید و اسلامی»
@aqlemonavar
سروده استاد که در پایان سخنرانی در همایش "مسئله شر" ارائه دادند:
گاهی سخن کارآمدی هرگز ندارد
معنا اگر پیوسته از بالا ببارد
گاهی نگاهی خسته و پشتی خمیده
گویاترین توصیف از داغ رسیده
گاهی سخن با اشک بهتر گردد ابراز
چون صادقانه میچکد از چشمه راز
گاهی غمی داری درون سینه پنهان
چون زلزله، چون سیل، چون غوغای طوفان
لبخند تلخت بدتر از صد آه سرد است
اندر خوشیهایت، رد رنج است و درد است
بین تو و مردم بوَد انگار دیوار
تنها خدا حال تو را میفهمد انگار
بیگانه میگردند باتو دشمن و دوست
گویا که تنها با خدا حال تو نیکوست
سرگشته میآیی در آغوشش چو کودک
گویی: عجب، این بود مادر؟ دیدم اینک
این لحظه کوتاه شیرین، گنج دهر است
پوشیده اندر لایههای رنج دهر است
آری، خدا نزدیک و ما دوریم و مهجور
میسوزد این دوری، به رنج، آن نور مستور
#استاد_روحالله_سوری
#شعر
#گنج_رنج
@aqlemonavar
﷽
دکتر روحالله سوری استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی است. کانال «عقل منور» آثار گفتاری و نوشتاری او را در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی، ازسوی شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام انتشار میدهد.
سپاس که مطالب را پیگیری کرده و لینک دعوت را برای علاقهمندان، میفرستید:
@aqlemonavar
ایتا و تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انا لله و انا الیه راجعون
شهادت مظلومانه خادم جمهور و هیئت همراه را تسلیت میگوییم. امید که خدا ایشان را با اولیایش محشور کند و جای او را برای ملت ایران به بهترین وجه، پر نماید.
@sooyesama
یکم خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا بود. بیگمان او فیلسوفی بزرگ، عارفی کامل و دینشناسی زبردست است. بهاین مناسبت، و با اندکی تاخیر، دو سرمقالهای که پیشتر برای مجله «نسیم خرد» نگاشته شده، تقدیم میگردد.
- سرمقاله شماره پنجم (نگاهی کوتاه به سرگذشت صدرالمتالهین):
https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153821.html
- سرمقاله شماره ششم (نگاهی کوتاه به نوآوریهای ملاصدرا):
https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153833.html
برای بارگیری (دانلود)، پس از ورود به پیوند، بر گزینه "اصل مقاله" کلیک نمایید.
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۵۴: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: قیل والقائل هو السید السند)
[معنای خوابوارگی دنیا در ادبیات دینی و عرفانی]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۵۵: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: ثم اورد علی نفسه ان هذا هو القول بالشبح)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_سوری
#اختیار_آدمی
#اختیار_الهی
#علم_پیشین_الهی
#قضاء_قدر_عینی
#قضاء_قدر_علمی
#فرایند_علی_آفرینش
جلسه با اساتید گروه زیستشناسی دانشگاه خوارزمی (جلسه یکم)
@aqlemonavar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرحالمنظومة
(ج۵۶: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: و قیل و القائل هو المحقق الدوانی)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
درسگفتارهای استاد سوری:
۱. درسگفتار «نهایةالحکمة» در ۳۸۳ جلسه (تکمیل شده):
https://drive.google.com/drive/folders/1HaFH5gVbSOI-NphyItiSg0j8L0Y3E06w?usp=sharing
۲. درسگفتار «شرح الاشارات و التنبیهات» در ۲۷۲ جلسه (تکمیل شده):
https://drive.google.com/drive/folders/1TjGJJ4Y0M-Q6Zg3xXAbMZ1ck1A8WYr8I?usp=drive_link
۳. درسگفتار «عرفان نظری» ۱۰۰ جلسه (تکمیل شده):
https://drive.google.com/drive/folders/1R-GrfFXhR1yR1niIgP5rI5S_CpwDQ0xY?usp=drive_link
۴. درسگفتار «خلاصه نفسشناسی» ۸ جلسه (تکمیل شده):
https://drive.google.com/drive/folders/1HZUHcnYvg_pDTusO0yZSvvdQu1Q5kTq7?usp=drive_link
۵. درسگفتار «شرح المنظومه» ۵۳ جلسه (در حال ارائه):
https://drive.google.com/drive/folders/19DaCXL9A9TaVdqp6XnIkbOFwaSDci4Ue?usp=sharing
۶. درسگفتار «تمهید القداعد» ۱۳۳ جلسه (در حال ارائه):
https://drive.google.com/drive/folders/1N-wjJvW4XYz9aHVGpzn2dMq2OqHRoX8z?usp=sharing
#استاد_سوری
#درسگفتارها
@aqlemonavar
نوشتههای استاد سوری:
۱. داستان انسان (عرفان ادبی۱)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153761.html
۲. توحید به روایت هشتم (عرفان ادبی۲)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153806.html
۳. رائحه رستاخیز (عرفان ادبی۳)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153844.html
۴. نور و نار (عرفان ادبی۴)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153873.html
۵. خلسه الهی (عرفان ادبی ۵)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_165532.html
۶.اصالت وجود در فرایند فهم (حکمت متعالیه)
http://fhi.hekmateislami.com/article_41120.html
۷. علم تفصیلی پیشین و قاعده بسیط الحقیقة (حکمت متعالیه)
https://rimag.ricest.ac.ir/fa/Article/23675/rimag.ricest.ac.ir
۸. بازگشت علیت به تشان؛ چالشها و پاسخها (حکمت متعالیه)
http://pms.journals.pnu.ac.ir/article_3908.html
۹. مقایسه نامحدود وجودی با نامحدود کمی (حکمت متعالیه ؛ عرفان نظری)
http://www.javidankherad.ir/article_38465.html
۱۰. وجود نامحدود خدا بر مبنای قاعده بسیط الحقیقة؛ چالشها و پاسخها (حکمت متعالیه ؛ عرفان نظری)
http://qabasat.iict.ac.ir/article_28944.html
۱۱. نقد و بررسی دیدگاه مشاء مبنی بر بساطت جسم از اجزای بالفعل، با تاکید بر دیدگاه علامه حسنزاده (حکمت متعالیه، نقد حکمت مشاء)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153829.html
۱۲. نقد و بررسی مکتب تفکیک با تاکید بر دیدگاه ایشان مبنی بر مخالفت دین با فلسفه (فلسفه دین)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153855.html
۱۳. نقش امامخمینی در گسترش عرفان اسلامی (عرفان نظری)
https://ecc.isc.ac/showJournal/39600/261544/3315075
۱۴. تنگنای ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برونرفت از آن (عرفان نظری)
https://jop.ut.ac.ir/article_80204.html
۱۵. جایگاه هستیشناختی ذات الهی از دیدگاه حکمت متعالیه، عرفان و صوفینمایان و نقد و بررسی آن (عرفان نظری، حکمت متعالیه)
http://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2929
۱۶. تحلیل و نقد تبیین ابنسینا در حصر اقسام حکمت نظری به سه گرایش (روششناسی، فلسفه مشا)
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_13786.html
۱۷. برونرفت نهایی حکمت متعالیه از چالش ارتباط متغیر با ثابت، برپایه اندیشه استاد جوادی آملی (حکمت متعالیه)
https://jrt.shirazu.ac.ir/article_6515.html
۱۸. جستاری در ديدگاههای آيتالله جوادی آملی درباره علم اسلامی (فلسفه دین)
http://marifat.nashriyat.ir/node/4195
۱۹. حركت جوهری نفس و پيامدهای آن در نفسشناسی صدرايی (حکمت متعالیه)
http://kherad.mullasadra.org/Article/33336
۲۰. تبیین تفسیرهای گوناگون از قاعده «المتفرقات فی وعاء الزمان، مجتمعات فی وعاء الدهر» (حکمت متعالیه)
http://phm.znu.ac.ir/article_249502.html
۲۱. خلسه الهی (عرفان ادبی ۶)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_165532.html
۲۲. نقش ادراک امکان فقری در سبک زندگی توحیدی؛ آثار فردی و عملی (حکمت متعالیه)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_167178.html?lang=fa
۲۳. بازخوانی و نقد حقیقت جسم از نگاه کلامی و فلسفی و ارائه دیدگاه برگزیده (حکمت متعالیه)
http://mi.khu.ac.ir/article-1-198-fa.html
۲۴. تشکیک در وجود از دیدگاه علامه طباطبایی و استاد مصباح (حکمت متعالیه)
https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_174305.html
۲۵. وجود نامحدود خدا از نگاه استاد مصباح و ارزیابی آن برپایه دیدگاه نهایی صدرالمتألهین (حکمت متعالیه)
https://jitp.ut.ac.ir/article_96348.html
۲۶. پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و پیامدهای تعامل دوسویۀ آنها (فلسفه عرفان)
https://orj.sru.ac.ir/article_2068.html
یادآوری: تنها نوشتههایی دیدگاه استاد را بیان میکنند که ایشان تنها نویسنده، یا نویسنده اول (مسئول) آنها باشند.
#استاد_سوری
#مقاله
#فهرست_مقالهها
@aqlemonavar
واژهشناسی «عقل» در فلسفه اسلامی
واژه «عقل» در زبان عرب، به «نگاه داشتن» و «مرز نهادن» معنا شده است (طریحی، «مجمع البحرین»، ج5، ص425). نیروی تعقل را بدان جهت عقل نامیدهاند که معقولها را فراچنگ آورده و نزد خود نگاه میدارد.
عقل بهمعنای نیروی ادراکی انسان، دو ساحت نظری و عملی دارد. گرچه واژه «عملی»، بیشتر کنش و جنبش اندامهای بدنی را بهیاد میآورد، اما باید توجه داشت که عقل نظری و عملی هردو از نیروهای ادراکی نفس هستند. با این تفاوت که عقل عملی بایدها و نبایدها و عقل نظری هستها و نیستها را ادراک میکند. نامیدن عقل به عملی، تنها بدان سبب است که گاه مُدرَک این نیرو از سنخ مسائل عملی است.
بهباور پورسینا انسان برای تدبیر بدن به عقل عملی نیاز دارد؛ زیرا عقل عملی، امور جزئیِ شایستهای که نفس برای دستیابی به هدفهای متعالی خویش، ناگزیر از انجام آنهاست، را تشخیص میدهد (پورسینا، «شرحالاشارات والتنبیهات»، ج2، ص352). درواقع عقل عملی، حسن و قبح فعلهای اختياري انسان را ادراک کرده و آنرا در قالب بايدها و نبايدها بیان میدارد تا سهم ارشادی خود را انجام دهد (جوادی آملی، «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی»، ص41). عقل عملی در وادی اخلاق و آراستن نفس به خوهای نیکو نیز نقش بهسزایی دارد. استادان اخلاق سفارش میکنند که عقل، سلطان مملکت انسان باشد و نفس را به پیروی احکامی که خود یافته و یا از راه نقل دریافته، وادار نماید.
ازسوی دیگر فیلسوفان، نیرویی که حقیقتهای کلی را مییابد عقل نظری مینامند. بهباور پورسینا ویژهترین ویژگی انسانی یکی تصور معناهای کلیِ مجرد از ماده، و دیگری دستیابی به ناشناختههای تصدیقی بهکمک شناختههاست. نیرویی که چنین کارکردی برای نفس انسانی دارد عقل نظری نامیده میشود (پورسینا، «طبیعیات الشفاء»، ج2، ص185-186). بهباور استاد جوادی آملی «عقل نظری» نیروی ادراکی نابی است که از گزند وهم و خیال در امان باشد و پیش از هرچیز گزاره اولیِ «اصل تناقض» را بهخوبی دریابد و در سایه آن گزارههای بدیهی (مانند بطلان جمع دو ضد) را ادراک کند. آنگاه دیگر مطالب نظری را با بازگردانی به بدیهی روشن نماید (جوادی آملی، «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی»، ص31).
آنچه گذشت تبیین عقل بهمثابه یکی از نیروهای نفس انسانی بود. اما «عقل» گاه بهمعنای موجودهای مجرد عقلی یا همان فرشتگان الهی بهکار میرود. فیلسوفان هنگامیکه گونههای جوهر را بر میشمارند آنها را به مجرد و مادی، و مجردها را به عقل و نفس دستهبندی میکنند (سبزواری، «أسرار الحکم»، ص654). قرار دادن عقل در کنار نفس، بهمثابه دوگونه از جوهر، نشان میدهد که عقل تنها بهمعنای نیروی ادراکی نفس نبوده و گاه بهمعنای جوهری مستقل از نفس بهکار میرود. واژگانی چون «عالَم عقل»، «عقل یکم»، «عقل فعّال» و... به معنای دوم اشاره میکنند.
#استاد_سوری
#عقل
#عقل_نظری
#عقل_عملی
#فلسفه_اسلامی
@aqlemonavar