eitaa logo
عقل منور
1هزار دنبال‌کننده
101 عکس
6 ویدیو
16 فایل
﷽ انتشار درس‌ها و نوشته‌های استاد روح‌الله سوری در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی، از سوی شاگردان ایشان صفحه شخصی پایگاه اندیشوران: http://r-soori.andishvaran.ir پایگاه مگیران: magiran.com/author/profile/441684 پیشنهاد و تبادل: @Moharram61
مشاهده در ایتا
دانلود
068 esharat-ostad souri.mp3
17.81M
(ج۶۸) نمط۳، فصل۲۴ (از: و جعلتْ نفسَ الأخیر ذاتَ قوّة) @aqlemonavar
069 esharat-ostad souri.mp3
24.01M
(ج۶۹) نمط۳، فصل۲۴ (از: قوله:«و الثالثة القوة المولدة للمثل) [عالم مثال] @aqlemonavar
070 esharat-ostad souri.mp3
26.7M
(ج۷۰) نمط۳، فصل۲۵ (از: الفصل الخامس و العشرون) @aqlemonavar
071 esharat-ostad so.mp3
24.92M
(ج۷۱) نمط۳، فصل۲۶ (از: الفصل السادس و العشرون) [توضیحاتی کلی درباره افلاک و نفوس فلکی از نگاه مشاء] @aqlemonavar
073 esharat-ostad so.mp3
22.85M
(ج۷۳) نمط۳، فصل۲۸ (از: فنقول: الحرکة لا یمکن أن یقتضیها لذاتها) @aqlemonavar
074 esharat-ostad so.mp3
20.26M
(ج۷۴) نمط۳، فصل۲۸ (از: و الفاضل الشارح ذکر ) @aqlemonavar
075 esharat-ostad souri.mp3
22.7M
(ج۷۵) نمط۳، فصل۲۹ (از: قوله«و کذلک فی قطع المسافة ) @aqlemonavar
فاطمه زهرا (س): إنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِما أمَرْناكَ وَ تَنْتَهى عَمّا زَجَرْناكَ عَنْهُ، فانْتَ مِنْ شیعَتِنا، وَ إلاّ فَلا اگر آنچه را ما [اهل‌بیت] دستور داده‌ایم عمل کنى و از آنچه نهى كرده‌ایم پرهیز نمایى، تو از شیعیان ما هستى وگرنه نیستی. (تفسیر الامام العسكری، ص۳۲۰، ح۱۹۱) @aqlemonavar
امام صادق (ع): «إِنَّا أَنزَلناهُ فِي لَيلَةِ القَدر»؛ اللّیلة فاطمة و القدر الله. فمن عرف فاطمة حقّ معرفتها فقد أدرک لیلة القدر، و إنّما سمیّت فاطمة لأنّ الخلق فطموا عن معرفتها. امام صادق (ع) درباره آيه شریفه: «انا انزلناه فی لیلة القدر» فرمودند: «ليله» فاطمه (س) و «قدر» الله است. پس هركه فاطمه (س) را به گونه‌اي كه حق معرفت اوست، بشناسد بدرستی که شب قدر را ادراك كرده است. و همانا او به فاطمه ناميده شده؛ زیرا آفریدگان از شناختش ناتوانند.   (بحارالانوار، ج۴۳، ص۶۵) @aqlemonavar
076 esharat-ostad souri.mp3
24.43M
(ج۷۶) نمط۳، فصل۲۹ (از: ثم قال: و أیضاً نعلم قطعاً أنّا متی) @aqlemonavar
👆👆👆 به‌نام خدا تدریس نمط سوم از کتاب «شرح الاشارات و التنبیهات» از جلسه ۱ آغاز و در جلسه ۷۷ پایان یافت. با یاری خداوند تدریس نمط چهارم به‌زودی آغاز می‌شود. @aqlemonavar
هدایت شده از کتابگاه| arabadib.ir
کتاب «چیستی و پیوند قرآن، عرفان و برهان» اثر حجت الاسلام و المسلمین روح‌الله سوری از اساتید علوم عقلی در حوزه و دانشگاه، منتشر شد. این کتاب در ۶۰۵ صفحه از سوی انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری به قیمت ۷۰.۰۰۰ تومان به نشر رسید. 📚📚📚 در بخشی از این اثر می‌خوانیم: «رابطه گزاره‌های دینی، عرفانی و فلسفی چیست؟ آیا اختلاف روشی این سه لزوماً به اختلاف در محتوا نیز می‌انجامد؟ آیا این سه روش، مجزا و تطبیق‌ناپذیر هستند یا سه طیف از نوری واحدند و هدف یگانه‌ای را پی می‌گیرند؟ در پاسخِ پرسش‌های یاد شده گروهی به تفکیک گرویدند، اما صاحب‌نظران بر آنند که دین، عرفان و فلسفه از هم جدایی ندارند. عرفان از راه شهود و فلسفه از راه عقل، اگر درست و برابر موازین حرکت کنند جز به حقیقت نخواهند رسید. حقیقتی که وحی با روش فوق بشری خود بدان دست یافته و در قالب نقل از آن سخن می‌گوید». 📖📖📖 برای تهیه کتاب می‌توانید به کتابگاه مراجعه کنید: https://basalam.com/ketabeadib/product/195127?sh=copy-O3bN-product برای بهره‌مندی از تخفیف ۱۵۰۰۰ تومانی در خرید اول از کتابگاه، از طریق لینک پایین اقدام نمایید: https://basalam.com/ketabeadib/product/195127?ref=O3bN&sh=copy-O3bN-product-referral یا به آدرس قم، مجتمع ناشران، طبقه همکف، پلاک ۴۷، با شماره تماس (09197459063) مراجعه فرمایید. کانال کتابگاه http://eitaa.com/joinchat/1812398082C3c55400da3
با توجه به پایان یافتن نمط سوم از کتاب «شرح الاشارات و التنبیهات» درباره «نفس»، خلاصه‌ای از مباحث نفس سینوی و صدرایی توسط استاد ارائه گردید که در ادامه بارگزاری خواهد شد. سپس نمط‌های بعدی اشارات ادامه خواهد یافت. منبع مباحث نفس، فصل‌های ۲۵ و ۲۶ از جلد سوم کتاب «درآمدی به نظام حکمت صدرایی» به قلم استاد عبدالرسول عبودیت می‌باشد. @aqlemonavar
Merge.mp3
3.69M
سخنان ارزشمند استاد یزدان‌پناه درباره ضرورت و نتائج سنت معقول حوزه و درس‌های معرفتی درس عرفان در وادی عمل (شنبه ١٣٩٨/١١/١٩) @aqleminavar
خلاصه نفس شناسی 05.mp3
24.96M
(ج۵) درآمدی به نظام حکمت صدرایی، فصل۲۶ [نکاتی درباره عالم مثال] @aqlemonavar
پیامبر خاتم (ص): فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ فَكُلَّمَا اشْتَقْتُ إِلَى رَائِحَةِ الْجَنَّةِ شَمِمْتُ رَائِحَةَ ابْنَتِي فَاطِمَةَ؛ فاطمه فرشته‌ای بشرگون است و من هرگاه مشتاق بوی بهشت می‏‌شوم، بوی دخترم فاطمه را استشمام می‏‌کنم. (بحارالانوار، ج٢٧، ص١١۶) @aqlemonavar
خلاصه نفس شناسی 07.mp3
23.76M
(ج۷) درآمدی به نظام حکمت صدرایی، فصل۲۶ [تاثیر نفس‌شناسی صدرایی در مسائل اخلاقی سلوکی] @aqlemonavar
خلاصه نفس شناسی 08.mp3
24.5M
(ج۸) درآمدی به نظام حکمت صدرایی، فصل۲۶ @aqlemonavar
پایان خلاصه مباحث نفس (هشت جلسه) از کتاب «درآمدی به نظام حکمت صدرایی» اثر استاد عبد‌الرسول عبودیت. ان شا... در آینده جلسات شرح اشارات (نمط چهارم) بارگزاری خواهد شد.
قال رسول اللّه (ص): «إنَّ اللّهَ تَعالى نَصَبَ فِي السَّماءِ السّابِعَةِ مَلَكا يُقالُ لَهُ الدّاعي. فَإِذا دَخَلَ شَهرُ رَجَبٍ يُنادي ذلِكَ المَلَكُ كُلَّ لَيلَةٍ مِنهُ إلَى الصَّباحِ: طوبى لِلذّاكِرينَ! طوبى لِلطّائِعينَ! و يَقولُ اللّهُ تَعالى: أنا جَليسُ مَن جالَسَني، ومُطيعُ مَن أطاعَني، وغافِرُ مَنِ استَغفَرَني، الشَّهرُ شَهری، وَ العَبدُ عَبدي، وَ الرَّحمَةُ رَحمَتي، فَمَن دَعاني في هذَا الشَّهرِ أجَبتُهُ، و مَن سَأَلَني أعطَيتُهُ، و مَنِ استَهداني هَدَيتُهُ، و جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ حَبلاً بَيني و بَينَ عِبادي؛ فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إلَيَ». پيامبر خاتم (ص): «خداوند متعال، در آسمان هفتم، فرشته‌اى گماشته است كه به آن ، «داعى» مى‌گويند. چون ماه رجب فرا رسد، آن فرشته، هر شبِ آن ماه را تا صبح، ندا مى‌دهد: خوشا بر ذاكران، خوشا بر طاعت كنندگان! خداوند متعال مى‌فرمايد: من، همنشين كسى هستم كه با من همنشين باشد، و مطيع كسى هستم كه اطاعتم كند، و آمرزنده كسى هستم كه از من آمرزش بخواهد. ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من. هركه مرا در اين ماه بخوانَد پاسخش مى‌گويم و آنکه از من [چيزى] بخواهد، به او مى‌بخشم و هركه از من هدايت جويد، راهنمايش باشم. اين ماه را رشته‌اى بين خودم و بندگانم قرار داده‌ام. هركس به اين ريسمان چنگ زند، به من مى‌رسد». (سید بن طاوس، إقبال الأعمال، ج۲، ص۶۲۸) @aqlemonavar
امام علی (ع): من زعم أن إله الخلق محدود فقد جهل الخالق المعبود هرکه خداوند را محدود پندارد آفریننده شایسته پرستش را نشناخته است (شیخ صدوق، التوحید، ص۷۹) @aqlemonavar
امام سجّاد (ع): أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ [عمه جان] تو به‌شکر خداوند دانشمندی درس‌ناخوانده و دانایی درس‌نیاموخته‌ای. (بحارالأنوار، ج۴۵، ص۱۶۴) @aqlemonavar
هو الطبیب طب سنتی و جدید برپایه تبیین‌های مختلف از بدن، بیماری و بهبودی، درمان‌های گوناگونی به‌دست می‌دهند. طب جدید بدن را به‌مثابه حقیقت مستقل طبیعی، کانون توجه قرار داده و با بهره‌گیری از برخی ترکیبات شیمیایی، می‌کوشد تا بهبودی و سلامتی را برای او به ارمغان آورد. اما طب سنتی انسان را حقیقت واحدی مرکب از نفس و بدن می‌داند و تلاش می‌کند با نزدیک کردن مزاج به مرز تعادل، توانایی نفس را برای بهبودی و بازپروری بدن خویش، بدو باز گرداند. این دو روش طبی، به‌رغم تفاوت‌هایی که دارند، هردو در زمره علوم تجربی هستند که پیش‌فرض‌هایی فلسفی دارند. درستی آنها از یک‌سو درگرو مبانی متافیزیکی‌شان و از سوی دیگر درگرو مستندات تجربی‌ای است، که برای مدعاهای خود به‌دست می‌دهند. هریک از این راه‌کارها فی‌نفسه می‌توانند درست یا نادرست باشند و صرف سنتی یا صنعتی بودن آنها گواه درستی یا نادرستی‌شان نیست. درستی یا نادرستی آنها تنها با روش‌های مورد اعتماد در علوم تجربی، یعنی استقرا، آزمون و خطا روشن خواهد شد. پیمایش دوره‌های آزمایشی برای داروهای جدید در طب صنعتی، خود گواه محکمی بر محوریت تجربه و آزمون در این‌گونه علوم است. رابطه طب سنتی و جدید را می‌توان به هیئت قدیم (بطلیموسی) و جدید (کُپرنیکی) همانند کرد. هیئت قدیم با فرض مرکزیت زمین در کیهان پیش می‌‌رفت در حالی‌که این فرض در هیئت جدید باطل تلقی می‌شود. اما نتیجه محاسبات نجومی در دو روش، یکسان است. علامه حسن‌زاده آملی در برخی آثار خویش به یکسانی نتیجه در دو شیوه هَیَوی اشاره کرده و براین باور است که بطلیموس نیز «زمین‌مرکزی» را به‌مثابه یک پیش‌فرض آموزشی (نه واقعی و خارجی) مطرح کرده است. به‌هر روی این دوگونه هیئت با دو تعریف متفاوت، به نتیجه‌هایی یکسان می‌رسند. طب سنتی و جدید، هردو در زمره علوم تجربی هستند که شیوه اثبات آنها آزمون و خطای تجربی (استقرا) است. تبیین حقیقت وجودی اشیای خارجی نه در توان علوم تجربی است و نه چنین توقعی از آنها می‌رود. روش تجربی هیچ‌گاه یقین ریاضی به‌دست نمی‌دهد و همواره درصدی از خطا را محتمل می‌گذارد. بنابراین جزم‌گرایی و یقین منطقی تنها به علوم برهانی ویژه و با علوم تجربی بیگانه است. براین‌پایه پزشکی جدید نمی‌تواند روش خود را حقیقت محض و شیوه‌های دیگر را بطلان محض پندارد. نفی طب سنتی و روش‌های آن، ازسوی برخی پی‌روان پزشکی جدید، نتیجه سهل‌اندیشی و بی‌توجهی به بنیان‌های علوم تجربی است. اگر طب سنتی با پیشنهاد یک شیوه درمانی ویژه، به درصد قابل قبولی از بهبودی دست یابد که برپایه روش تجربی قابل اعتماد باشد، آیا می‌توان این تجربه موفق را نادیده گرفت؟ البته ما نیز موافقیم که طب سنتی باید به روش علمی خود بازگردد و از چنگال عطاری‌های کاسب‌پیشه رها شود؛ چنان‌که در آغاز نیز به روشی علمی ازسوی دانشمندانی چون بوعلی‌سینا متولد شد. ازاین‌رو امیدواریم که برخی دولت‌مردان، روزی که از توسن غرور و بیگانه‌پرستی پیاده می‌شوند، رشته «طب سنتی» را با روش‌های ویژه علمی‌اش در دانشگاه‌ها توسعه داده و نتایج مفید آنرا به ملت ایران هدیه کنند. اما امروز نیز برخی پژوهشگران این رشته هستند که ادعاهایی دارند. آیا بررسی و آزمون این مدعاها مانند دیگر روش‌های پیشنهادی، ضروری نیست؟! اگر بنیان علوم تجربی و روش اثبات آن، آزمون تجربی است، آیا نباید مدعاهای طب سنتی را آزمود و آن‌دسته که نتیجه بخش هستند را گسترش داد؟ نفی این حجم گسترده از آزمون‌های تجربی که در کتب بوعلی‌سینا و دیگر متخصصان این رشته نهفته است، با چه منطق علمی صورت می‌پذیرد؟ اگر تجربه برخی دانشمندان طرد شد، چه منطقی برای پذیرش تجربه دانشمندان دیگر وجود خواهد داشت؟ آیا می‌توان بر شاخه نشست و تنه را برید؟ مراد از این سخنان، نفی طب صنعتی نیست؛ زیرا پزشکی صنعتی نیز زحمات و دستاوردهایی داشته است. اما این دستاوردها نافی روش‌های دیگر نیست. همه این شیوه‌ها تاجایی‌که برابر معیارهای علوم تجربی پیش می‌روند مورد اعتمادند و حتی تلفیق آنها می‌تواند به دستاوردهای جدیدی در دانش پزشکی بیانجاند. ۱۳۹۸.۱۲.۲۸ @aqlemonavar