💡 #علمی_معنوی 27:
✅ علل و عوامل #فراموشی (4)
5️⃣ اشتغال زیاد فکری:
🔻 آن که دارای مشغله های فراوان بوده و مجبورند راجع به موضوعات گوناگون فکر کنند و به اصطلاح، کسانی که «یک سر دارند و هزار سودا» به ویژه اگر در کارهای فکری نظم و برنامه و زمان بندی خاصی را اعمال ننمایند دچار لطمات زیادی در مورد حافظه خواهند شد.
☑️ برای کسانی که اشتغال به تحصیل و امور تحقیقی دارند ضرورت دارد تا از درگیر ساختن خود به امو غیر مهمّ، جدّاً پرهیز نموده و ذهنشان را از افکار غیر لازم خالی نگهدارند.
🌀 إن شاء الله ادامه دارد...
📚 نسیم هدایت، ص247
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 #لغتنامه 250:
📌 تفاوت #غرور و #خدعه
💠 «ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ وَ غَرَّهُمْ في دينِهِمْ ما كانُوا يَفْتَرُونَ» (آل عمران: 24)
🔹 «غرور» فریبی است که در آن، ظاهر چیزی مزیّن گردد تا طرفِ مقابل به آن علاقه مند شود؛
🔸 ولی «خُدعَة» پوشاندن حقیقت از طرف مقابل است.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص53
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 #لغتنامه 251:
📌 تفاوت #دخول و #ولوج
💠 «تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ تُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ وَ تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ» (آل عمران: 27)
🔹 «دُخول» وارد شدن است، اعم از اینکه از دروازه باشد یا از باریکه؛
🔸 ولی «وُلوج» ورود به منفذ تنگ است.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص53
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
💎 #سخن_بزرگان 91:
✅ همه چیز فدای درس
📌آیت الله #معرفت (رحمة الله علیه)
🔸 انسان باید همه چیز را فدای درس خود بکند، نه اینکه درس را به زمانی موکول کند که کاری ندارد.
🔹 لذا توصیۀ من این است که طلبه باید عزم خودش را جزم کند و جدیّت داشته باشد و خودش را فریب ندهد.
🔸 [و لا اقل] در اوّل سال تحصیلی مسیر یکسالۀ خودش را ترسیم بکند...
📚 نسیم هدایت، ص143
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 #لغتنامه 252:
📌 تفاوت #رأفت و #رحمت
💠 «وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ» (آل عمران: 30)
🔹 «رأفت» مقدّم بر رحمت است، چراکه اوّل دل انسان می سوزد سپس به طرفِ مقابل رحم کرده و دستگیری می کند.
🔸 و «رَئوف» مهرورزی شدید است.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص54
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📝 #ترجمه 20:
📌آنچه مترجم باید بداند (8)
☑️ پرهیز از تعدّد مترادفات در ترجمه
🔸 مترجم باید تا حد امکان سعی کند در برابر هر واژه از زبان مبدأ، تنها یک واژه در زبان مقصد قرار دهد.
🔹 تعدد مترادفات اگر از حد طبیعی خارج شود، موجب افزایش حجم کتاب می شود.
🔻 به عبارت دیگر اگر در مقابل هر واژۀ عربی مانند «البرّ»، «الرّجس»، «الإزدیاد»، به ترتیب دو واژۀ فارسی مانند «احسان و نیکی»، «پلیدی و ناپاکی»، «زیادی و فزونی» قرار داده شود، پس از مدّتی ترجمه، چند برابر اصل خواهد شد!
✔️ بنابراین، در مثالهای بالا می توان یکی از دو مترادف را برگزید و دیگری را حذف کرد.
📚 فن ترجمه، ص49-50
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 #لغتنامه 253:
📌 تفاوت #اعیذ و #اعوذ و #الوذ
💠 «وَ إِنِّي سَمَّيْتُها مَرْيَمَ وَ إِنِّي أُعيذُها بِكَ وَ ذُرِّيَّتَها مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ» (آل عمران: 36)
🔹 «أعوذُ» یعنی خودم پناه می برم و پناهنده می شوم.
🔸 «أعیذُ» یعنی شخصی را در پناه خدا قرار می دهم.
🔹 «ألوذُ» یعنی به مخفیگاه پناه می برم و پنهان می شوم تا در امان باشم.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص54
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 #لغتنامه 254:
📌 #یصلی
💠 «فَنادَتْهُ الْمَلائِكَةُ وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى» (آل عمران: 39)
🔹 «یُصَلِّی» از ریشۀ «صَلو» است، یعنی نماز می خواند.
🔸 امّا «یَصلَی» از ریشۀ «صَلی» است، یعنی به آتش می سوزد.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص55
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
💡 #علمی_معنوی 28:
✅ علل و عوامل #فراموشی (5)
6️⃣ ناامیدی:
🔸 به جرأت می توان امید را اصلی ترین قوّۀ محرّکه برای انسان دانست.
🔹 با داشتن امید می توان هدفی را مدّ نظر قرار داده و راه های نیل به آن را به خوبی ترسیم و سپس حرکت کرد و به مقصود رسید.
🔻 امّا انسان ناامید و مأیوس هرگز هدفی قابل دسترسی برای خود در نظر نمی گیرد و در بخش فعالیّت های فکری، انگیره ای برای تقویّت حافظه، یادگیری، تکرار، مباحثه، تحقیق و... نداشته کم کم شعلۀ فعالیت های ذهنی اش، فروغ خود را از دست داده و در پی آن دچار فراموشی خواهد شد.
💠 قال علیٌّ (علیه السّلام): «أعظَمُ البَلاءِ اِنقِطاعُ الرَّجاءِ»:
▫️ بزرگترین بلا، از دست رفتن امید است.
🌀 إن شاء الله ادامه دارد...
📚 نسیم هدایت، ص247
📚 میزان الحکمة، ح22855
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 #لغتنامه 255:
📌 #مسیح
💠 «إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسيحُ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبينَ» (آل عمران: 45)
🔹 «مَسیح» لقب حضرت عیسی (علیه السلام) به معنای مسح شده است.
🔸 با مسح الهی، روح و جسم این پیامبر پاکیزه شده است.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص55
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
⁉️ #پرسش_و_پاسخ 264:
📌 #ال / #العن
💬 سؤال: دخول «ال» بر یک کلمه، یکی از علائم اسم است، پس چطور فعل «العن» الف و لام دارد؟
📝 جواب:
🔸 «اِلعَن» #فعل_امر ثلاثی مجرّد از مادۀ «ل ع ن» است (لَعَنَ یَلعَنُ).
🔹 پس لام جزء حروف اصلی آن است و همزۀ وصل، برای ساختن فعل امر به آن ملحق شده (که در وسط کلام خوانده نشده و حرف ماقبلش را به ما بعد متصل می کند).
☑️ تلعَنُ ← لْعَنُ ← اِلعَنُ ← اِلعَنْ
⚠️ نکته: گاهی ممکن است نون آخر این کلمه ـ که ساکن است ـ با حرف ساکن دیگری برخورد کرده و التقاء ساکنین پدید بیاید که در اینصورت، نون فعل امر مکسور تلفّظ می شود؛ مانند: «اللّهُمَّ العَنِ الجِّبتَ و الطّاغوتَ».
#فعل
#صرف
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f