📗 #لغتنامه 255:
📌 #مسیح
💠 «إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسيحُ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبينَ» (آل عمران: 45)
🔹 «مَسیح» لقب حضرت عیسی (علیه السلام) به معنای مسح شده است.
🔸 با مسح الهی، روح و جسم این پیامبر پاکیزه شده است.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص55
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
⁉️ #پرسش_و_پاسخ 264:
📌 #ال / #العن
💬 سؤال: دخول «ال» بر یک کلمه، یکی از علائم اسم است، پس چطور فعل «العن» الف و لام دارد؟
📝 جواب:
🔸 «اِلعَن» #فعل_امر ثلاثی مجرّد از مادۀ «ل ع ن» است (لَعَنَ یَلعَنُ).
🔹 پس لام جزء حروف اصلی آن است و همزۀ وصل، برای ساختن فعل امر به آن ملحق شده (که در وسط کلام خوانده نشده و حرف ماقبلش را به ما بعد متصل می کند).
☑️ تلعَنُ ← لْعَنُ ← اِلعَنُ ← اِلعَنْ
⚠️ نکته: گاهی ممکن است نون آخر این کلمه ـ که ساکن است ـ با حرف ساکن دیگری برخورد کرده و التقاء ساکنین پدید بیاید که در اینصورت، نون فعل امر مکسور تلفّظ می شود؛ مانند: «اللّهُمَّ العَنِ الجِّبتَ و الطّاغوتَ».
#فعل
#صرف
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 #لغتنامه 256:
📌 #کهل
💠 «وَ يُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلاً وَ مِنَ الصَّالِحينَ» (آل عمران: 46)
🔹 «کَهل»، میانسالی، کسی که از جوانی گذشته ولی به پیری نرسیده و تازه موی سفید در چهره اش پدید می آید که زمان قوّت عقل و جسم است.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص56
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📝 #ترجمه 21:
📌آنچه مترجم باید بداند (9)
☑️ استفاده از واژگان مأنوس در ترجمه
🔸 از اصول اولیّه و مهم در ترجمه، دقّت در گزینش واژگان مأنوس در زبان مقصد است؛ زیرا ترجمه نباید از اصل دشوار تر باشد.
🔹 مترجم باید سعی کند واژه هایی را برگزیند که در زبان مقصد قابل فهم باشد.
🔻استفاده از [لغات زبان مبدأ و] ترجمه نشده در زبان مقصد، غالبا موجب سردرگمی خواننده می شود.
📚 فن ترجمه، ص50-51
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 #لغتنامه 258:
📌 تفاوت #مکر انسان و مکر خدا
💠 «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرينَ» (آل عمران: 54)
🔹 مکر انسان نیرنگ و فریب است؛
🔸 ولی مکر خدا تدبیر و سلب توفیق و مقابله با نیزنگ است.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص57
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
💡 #علمی_معنوی 29:
✅ علل و عوامل #فراموشی (6)
6️⃣ کثرت گناه:
🔻 گناه، خارج شدن از فلسفۀ خلقت و مخالفت با قانون تکوین و ضدیّت با دستورات خدا و انبیاء عظام الهی است.
🔸 علوم و معارف، به ویژه بخشی از آن، مربوط به امور معنوی و روحانی و از بزرگترین نعمت های الهی است که شکرش همان عمل به آموخته هاست.
🔹 مخالفت با دانسته ها، کفران نعمت محسوب شده و موجب از دست رفتن محفوظات و غلبۀ فراموشی خواهد شد.
💠 قال رسولُ اللهِ (صلّی الله علیه و آله): «إتَّقُوا الذُّنُوبَ فَإنَّها مَمحَقَةٌ لِلخَیراتِ إنَّ العَبدَ لَیَذنِبُ الذَّنبَ فَیُنسی بِهِ العِلمَ الَّذی کانَ قَد عَلِمَهُ»:
▫️ از گناهان حذر کنید زیرا گناهان آثار کارهای نیک را از بین می برند. همانا بنده ای مرتکب گناهی می شود و به سبب گناه هرچه را آموخته است از یاد می برد.
🌀 إن شاء الله ادامه دارد...
📚 نسیم هدایت، ص247 - 248
📚 میزان الحکمة، ج3، ص245
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 #لغتنامه 259:
📌 تفاوت #ائتوا و #تعالوا
💠 «فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ» (آل عمران: 61)
🔹 «اِئتُوا» مطلقِ آمدن است؛
🔸 ولی «تَعالَوا» یعنی بالا بیائید که نشان می دهد مخاطب در پایین قرار دارد [به تعبیر دیگر: گوینده جایگاه خود را بالاتر از مخاطب می داند].
🔻 «ثُمَّ نَبتَهِل»: سپس تضرّع و دعا کنیم، سپس با تضرّع و زاری [امر را] به خدا واگذاریم.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص57
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
📗 #لغتنامه 260:
📌 تفاوت #قصص و #حکی
💠 «إِنَّ هذا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلاَّ اللَّهُ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ» (آل عمران: 62)
🔹 «قَصَص»: داستان و حکایت؛ «قِصَص»: داستان ها.
🔸 «حَکَی» ناظر به بیان و نقل داستان است؛
🔹 ولی «قصّة» ناظر به دنباله دار بودن و ناقص نگذاشتن داستان است.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص58
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f
💎 #سخن_بزرگان 92:
✅ روحیۀ تلاش و کنجکاوی
📌#مقام_معظم_رهبری (حفظه الله):
🔸 یک جمله برای برادران جوان بگویم:
🔹 عامل عمدۀ پیشرفت علمی غرب و اروپا، استعداد بالای آنها نبود، استعداد آنها فوق العادگی نداشت، سابقۀ مدنیّت آنها نبود، آنها مدنیّت دیرین و سابقه داری نداشتند؛ مذهب و تفکّر تشویق کنندۀ به علم و دانش نبود، آنها چنین مذهبی نداشتند؛ وجود آزادی اجتماعی نبود، آنها دچار حکومت های بسیار بسیار خشن و دیکتاتوری بودند.
🔺 یک عامل داشت؛... و آن، عبارت از تلاش، خسته نشدن از کار، پرکاری، نشاط کار داشتن، حاضر یراق بودن برای همۀ کارها و به دنبال استفهام و کنجکاوی خود حرکت کردن بود.
♨️... دنبال کار را بگیرید و خسته نشوید. هر کاری را که شروع می کنید، تا نهایت آن کار بروید و احساس کسالت و ملالت نکنید.
📚 نسیم هدایت، ص207
✅ کارگاه ادبیات عربی:
🆔 @ARABBIC
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3462004868Cb700c9810f