🌴آیت الله سید موسی شبیری زنجانی:
🔸از آقای سید محمدکاظم عصار نقل شده که در دوره مظفرالدین شاه، شیخ محمدتقی اصفهانی(م ۱۳۳۲) معروف به آقانجفی(ره) را از اصفهان به تهران تبعید کردند.
ایشان که به تهران وارد میشود، در آنجا درسی شروع میکند و شهریهای هم میدهد و حلقه درسش هم درست میشود و روز به روز نفوذش بیشتر میگردد.
🔸یک وقت دستگاه حاکم که میخواست آقا نجفی را خُرد کند، بعضی را تحریک کرد که با اشکال کردن در درس، او را در آن محیط کوچک کنند.
ایشان هم که باهوش بود، از نحوه اشکال کردنها حدس میزند که تحریک شدهاند و این اشکالها طبیعی نیست.
🔸یک روز بالای منبر میرود با لهجه اصفهانی میگوید: «شما تقی را این جوری خیال نکنید. تقی تمام کتب اربعه را متناً و سنداً حفظ است. آقایان بعداً کتاب بیاورند، امتحان کنند».
روز شنبه که درس شروع میشود، بالای منبر میرود و میگوید اگر آقایان کتاب آورده اند، بپرسند تا من پاسخ بدهم.
🔸آقای عصار می گفت که من مثلاً کتاب کافی را آورده بودم؛ و دیگری کتاب تهذیب؛ و سومی کتاب من لایحضره الفقیه آورده بود.
من از کتاب کافی، بابی را که کمتر محل مراجعه است –مثل احادیث کتاب لُقَطه– پرسیدم. ایشان شروع کرد و چند ورق از متن و سند آن را خواند. از جای دیگر کافی پرسیدم، باز چند ورق خواند. دیگری از کتاب تهذیب پرسید، باز عین آن را خواند. سومی از فقیه پرسید، همین جور پاسخ داد.
🔸مدتی طولانی از هر جا میرسید، با متن و سند خواند و این جور نبود که تصادفاً برخی از ابواب را یاد گرفته باشد و اقتراح هم نبود؛ یعنی این طور نبود که او پیشنهاد بدهد، بلکه آن اشخاص تعیین میکردند. مطمئن شدند که تصادف نیست.
🔸بعد آقانجفی(قدس سره) فرمود:
من حافظه نداشتم. یک وقت حرم رفتم –به نظرم حرم حضرت سید الشهداء(ع) بود– درباره بیحافظگی به حضرت متوسل شدم که اگر من حفظی نداشته باشم، شاید نتوانم برای اسلام کاری انجام بدهم. خلاصه توسلی پیدا کردم و بعد از آن توسل این حفظ به من عطا شد.
لذا ایشان طوری شده بود که کتب اربعه را با سند و متن حفظ داشت؛ مثل این که از رو میخواند.
🔸از منبر که پایین آمد، تمام آنها –حتّی بعضی مشایخ که پای منبرش بودند– به عنوان اینکه از طرف معصوم(ع) مورد عنایت قرار گرفته بود، همگی دستش را بوسیدند و تبرّک جستند.
🔸کارش در تهران بالا گرفت، در حالیکه ایشان را آورده بودند که در تهران هضم شود، ولی برعکس اوج گرفت. لذا ماندن او را در تهران مصلحت ندیدند. پس به ایشان گفتند که اگر میخواهید به اصفهان برگردید، مانعی نیست و در نهایت ایشان را به اصفهان برگرداندند.
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/268
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سکانسی از فیلم روشن تر از خاموشی
یک خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا، دانشمندی ایرانی از دنیای اسلام که مکتب حکمت متعالیه را بنیان نهاد و به افتخاری برای ایران تبدیل شد
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/269
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💢📣 قابل توجه اساتید، صاحبنظران، فضلا و دانشپژوهان علاقهمند به مباحث علم دینی و علوم انسانی اسلامی
🔸 فراخوان مقاله فصلنامه انتقادی "کتاب نقد" منتشر شد
◾️ فصلنامه انتقادی کتاب نقد در حوزه علم دینی و علوم انسانی اسلامی به منظور دریافت رتبه علمی پژوهشی برای شمارههای تابستان و پاییز ۱۴۰۱ پذیرای مقالات پژوهشگران گرامی در این حوزه می باشد.
📆 مهلت ارسال مقاله شماره ۱۰۳:
...... پایان مرداد ماه ۱۴۰۱
📆 مهلت ارسال مقاله شماره ۱۰۴:
...... پایان آبان ماه ۱۴۰۱
⚠️ پرداخت حق الزحمه نگارش مقاله
‼️ از همه علاقمندان دعوت بعمل می آید مقالات خود را مطابق با شیوه نامه مقالات علمی پژوهشی و از طریق سامانه فصلنامه کتاب نقد به آدرس زیر ارسال نمایند:
🌐 naghd.iict.ac.ir
#فراخوان_مقاله
🆔 @iictchannel
تحلیل محتوای کیفی کتاب «نقد قرآن» دکتر سها (با تاکید بر مبانی فکری مولف).pdf
591.8K
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_تخصصی
🔰 تحلیل محتوای کیفی کتاب «نقد قرآن» دکتر سها (با تاکید بر مبانی فکری مولف)
✍🏻 #محمد_عربصالحی
✍🏻 فریده پیشوایی
📌 چکیده:
♦️ کتاب «نقد قرآن» نوشته دکتر سهاست که در سالهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده است. نه نویسنده کتاب شناختهشده است و نه معلوم است که یک شخص است یا یک لجنه و مسلمان است یا غیرمسلمان. به هر روی به زعم نگارنده یا نگارندگان شبهاتی به قرآن وارد است. این مساله ضرورت توجه به نقد این کتاب را روشن میسازد. در این میان بیش از پاسخِ موردی به شبهات، شناسایی مبانی فکری نگارنده یا نگارندگان این کتاب که بنیانهای شبهات را شکل میدهند و نقد آنها ضروری مینماید.
♦️ در این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد عرفی، تمها یا همان مضامین نهفته و ناپیدای دال بر مبانی فکری شکلدهنده شبهات، آشکار میشود. یافتههای تحقیق نشان میدهد 7 مقوله بهرهگیری از منابع غیر معتبر، تحمیل دیدگاههای شخصی، طرح اعتقادات کفر آمیز، نفی اصول اعتقادی، علمزدگی و ساینتیزم، عدم ارائه مستندات علمی و متقن و عدم آشنایی با قواعد علوم قرآن و تفسیر، حاصل ترکیب مفاهیمی14گانه است. این مفاهیم از نشانه ها منتج شدند. از پیوند نشانه ها، مفاهیم و مقولات، تمهای اصلی یعنی تفسیر به رای، ارتداد، عقلانیت صوری دنیای مدرن و فقدان استانداردهای علمی تفسیر بدست میآید. با استناد به مقولات و تمهای بدست آمده می توان به صورت مشترک به بسیاری از شبهات پاسخ داد.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/466811
#مقاله
#قرآن
#دکتر_سها
🆔 @arabsalehi_ir
8.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطره ای از آیت الله بروجردی از مرحوم آخوند و مرحوم سید صاحب عروه
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/273
10.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹مکالمه شهید "کاظمی" با "غلامعلی رشید" در ساعات پایانی آزادسازی #خرمشهر قهرمان...
حتما ببینید
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/274
12.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روز قیامت معلوم میشه کی برد و کی باخت
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/275
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔹 کارگاه "هرمنوتیک فلسفی، قرآن، تفسیر"
🎙 با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عرب_صالحی
رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه
📆 روزهای 4 ، 11 ، 16 ، و 18 خرداد ماه ، ساعت 17:00
🔖 به شرکت کنندگان در تمامی جلسات، گواهی حضور از طرف معاونت فرهنگی دانشگاه الزهرا اعطا خواهد شد.
💠 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/alzahrafarhangi/hermeneutics
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ آیین تکریم و معارفه مدیران گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه
🔸با حضور حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عرب_صالحی رییس پژوهشکده حکمت ودین پژوهی پژوهشگاه برگزار شد؛
▪️آیین تکریم حجت الاسلام #ابوالحسن_غفاری و معارفه دکتر #محمدمهدی_حکمت_مهر به عنوان مدیر جدید گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با حضور رییس و مدیران گروه های علمی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی، معاون محترم پژوهشی و آموزشی و برخی از اعضای هیأت علمی گروه معرفت شناسی برگزار شد.
#معارفه
#انتصابات
🆔 @iictchannel
9.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اولین مسلمانی که با زبان روزه به فضا پرتاب شد و دو روز در فضا روزه گرفت
جالب است ببینید
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/280