eitaa logo
محمد عرب صالحی
644 دنبال‌کننده
843 عکس
930 ویدیو
93 فایل
حجت الاسلام دکتر محمد عرب صالحی ◽️ استاد‌تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ◽️ پژوهشگر، نویسنده ◽️ مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 💠کانال معرفی کتب، مقالات، مصاحبه‌ 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/arabsalehi_m
مشاهده در ایتا
دانلود
تخت فولاد اصفهان زیارت مرقد منور بزرگ‌مرد اصفهان عالم ربانی حاح‌آقا رحیم ارباب (زادهٔ ۱۲۵۹ در چرمهین - درگذشتهٔ ۱۹ آذر ۱۳۵۵ در اصفهان ) معروف به حاج آقا رحیم ارباب، فقیه و مجتهد شیعه و عارف اهل اصفهان بود. او فرزند علی پناه (مشهور به ارباب حاج آقا فرزند ملا عبدالله شیرانی) بود. وی در کسوت روحانیت بود ولی به رسم ایشان عمامه نگذاشت و همیشه با پیروی از استادش میرزا جهانگیرخان قشقایی کلاه پوستی بر سر می‌گذاشت. گفتنی است که او فقط هنگام نماز به رسم نیاکانش عمامه‌ای کوچک به سر می‌گذاشت. همچنین او معتقد به وجوب تعیینی نماز جمعه بود و حتی در خانه اش نماز جمعه اصفهان را برپا می‌کرد.او حکیم،عارف فرزانه،فقیه،ادیب عالیقدر،از چهره های درخشان حکمت،فلسفه و معارف اسلامی بود https://eitaa.com/arabsalehi_ir/988
30.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ روایتی از دیدار شعرا با رهبر انقلاب 🔹از واکنش رهبر انقلاب به شعرخوانی در مورد خودشان تا حاشیه های شیرین این دیدار https://eitaa.com/arabsalehi_ir/990
💯🗒 🔰 مقاله منابع استنباط احکام از نظر محمد‌احمد خلف‌الله و نقد آن ✍️ حجت الاسلام و المسلمین و فریده پیشوایی 📌 چکیده: 💢 خلف‌الله نواندیش مصری و شاگرد امین‌خولی، در راستای تحقق هدف تفسیر ادبی و ارائه راهکار برای حل مشکلات اجتماعی، مبتنی بر نص صریح قرآن و بیان توضیحی پیامبر(ص) درباره آن، قواعدی شرعی را استخراج کرده است. او منبعیت قرآن در استنباط احکام را صرفا در مواردی که دلالت قطعی است، روا و ارتباط انسان با خدا را عملی شخصی دانسته که در آن تشخیص هر فرد برای خودش حجت است و قول فقیه الزام‌آور نیست. 🔸 این مقاله به روش تحلیلی، با رویکردی انتقادی منابع این نظریه و نحوه به‌کارگیری آن را ارزیابی می‌کند.اصالت‌بخشی به عقل مصلحت‌اندیش، قرآن‌بسندگی، اعتباربخشی به اجتهاد غیر متخصصان، تفکیک غیر مستدل مسائل دنیایی از عبادات و عقاید و کاستن از گستره احکام شرعی در امور دنیایی،‏ چالش‌های این نظریه اند.... 📩 لینک دریافت فایل مقاله: ➡️ fiqh.urd.ac.ir/article_167298.html 🆔 @iictchannel
🔆 ۶۵۰۰ تجاوز در بیمارستان انگلیس. ❇️ نکته و نظر: 🗣 آن وقت میگن بی حجابی و عریان بودن کم کم برای مردان عادی میشه و چشم و دل شان سیر و به سمت جنس مخالف نمی روند. 🕋 خداوند که آفریننده انسان هاست می فرماید اینگونه نیست. و یقینا همان گونه است که فرموده: ( إِنِّي‌َّ أَعْلَم‌ُ مَا لاَ تَعْلَمُون‌َ ؛ من چيزى می دانم كه شما نمی دانيد. بقره، ۳۰ ) ✍ پروردگار عالم در سوره احزاب آیه ۵۸ فرمودند: (اى پیامبر، به همسرانت و دخترانت و زنانِ مؤمنان بگو: روسري هاي بلندشان را بر خود فرو افکنند و [به صورتشان] نزدیک کنند، که این پوشش نزدیک‌تر است به اینکه [به پاکى] شناخته شوند تا مورد آزار قرار نگیرند و خدا همواره بسیار آمرزنده مهربان است.) https://eitaa.com/arabsalehi_ir/993
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دوستانِ طلبه رفته بودند پیش آقا که اجازه بده بریم سوریه شهید بشیم. آقا گفته بود اگر مَردید که جهاد فرهنگی خیلی سخت‌تر از جهاد نظامی است، بایستید و کار کنید https://eitaa.com/arabsalehi_ir/994
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢غروب زیبای خورشید در میدان نقش جهان اصفهان اصفهان را باید دید https://eitaa.com/arabsalehi_ir/995
21.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️تاثیرگذار ترین فرد تاریخ بشریت ⭕️آنچه بزرگان تاریخ درباره او می گویند ⭕️ نظراتی از مایکل هارت ، توماس کارلایل ، ویل دورانت ، گوستاو لوبون ، دیوید جورج هوگارت ، کارن آرمسترانگ ، ناپلئون هیل ، استیون رانسیمن و .... 🔸و در پایان ؛ شناختی کامل از ایشان طبق گفته های امام سجاد علیه السلام .... ❇️ این کلیپ از بهترین کلیپ ها درباره ابر مرد تاریخ ، حضرت رسول صلی الله علیه و آله هست .... https://eitaa.com/arabsalehi_ir/996
🔰 فلسفه حجاب به اطلاع سروران گرامی می‌رساند موضوع درس تفسیر حضرت استاد یزدان‌پناه در ماه مبارک رمضان «بررسی آیات حجاب و مسأله فلسفه حجاب» بود. ایشان در بیست جلسه به بررسی این موضوع پرداختند. صوت‌های این درس در کانال سلوک و عرفان در عمل به آدرس زیر، بارگذاری شده است. https://eitaa.com/solookvaerfandaramal با توجه به این‌که استاد با رویکردی جدید و از منظر ضرورت های حکمت عملی به این مسأله پرداختند، بهره‌مندی از این صوت ها به همه سروران توصیه می‌شود. دغدغه‌مندان به مسأله حجاب را نیز در جریان قرار دهید. https://eitaa.com/nasimehekmat 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/997
🔰 بسیاری از آمریکایی ها خواهان دخالت دین در سیاست هستند. 🔴 سالها افرادی در کشور ما خواهان جدایی دین از سیاست بوده اند، آنها کشورهایی مثل آمریکا را که این دو مقوله را از هم جدا کرده، به عنوان الگوی موفق نام برده و تمجید می کردند. 📊 حالا طبق نظرسنجی موسسه پیو مشخص شده نزدیک به نیمی از آمریکایی‌ها خواهان تاثیرگذاری کتاب مقدس بر قوانین آمریکا هستند. منبع : https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/04/13/half-of-americans-say-bible-should-influence-u-s-laws-including-28-who-favor-it-over-the-will-of-the-people/ چرا چنین درخواستی در آمریکا شده؟ https://eitaa.com/arabsalehi_ir/998
*جنایات وهابیون در تخریب بقیع و حمله به مشاهد مشرّف (کربلا و نجف )* محمد بن عبدالوهاب که از آغاز جواني، بسياري از عقائد مذهبي مردم نجد را زشت مي شمرد، پس از رانده شدن از شهر عُيَينه، رهسپار دِرعيه (از شهرهاي معروف نجد) شد و با محمد بن مسعود، امير درعيه ارتباط برقرار کرد و پس از اين، جنگ هايي ميان آنان و اهل نجد و حجاز و يمن و عراق و سوريه درگرفت. در اين راستا، کساني که با عقائد او موافق بودند و دعوت او را مي پذيرفتند، با او بيعت مي کردند؛ وگرنه کشته مي شدند و اموالشان غارت مي شد.[1] آنان بر اساس اعتقادات نادرست، جنايت هاي بزرگي را مرتکب شدند؛ انهدام آثار تاريخي اسلام، مانند محل تولد پيامبر ص، خانه حضرت خديجه، ‌بيت ابوبکر، محل تولد حضرت زهرا، بيت حضرت حمزة، بيت الارقم (محل اجتماع مشورتي پيامبر ص)، قبور شهدا، محل تولد امام حسن ع و امام حسين ع، سرقت جواهرات موجود در قبه سبز و ويران ساختن قبور بقيع[2] (چهار امام شيعه و نزديک به 10 هزار صحابي آنجا دفن شده اند). بر پايه همين ديدگاه نادرستشان در روز هجدهم ذي حجة 1216ق، همزمان با عيد سعيد غدير که بيشتر مردم کربلا به نجف رفته بودند، به کربلا حمله کردند و مردم آن جا را از دم تيغ گذراندند.[3] شيخ عثمان بن بشر نجدي از مورخان وهابي در قرن 13ق در شرح اين واقعه[4] مي نويسد: وهابيان به صورت غافل گيرانه وارد کربلا شدند، بسياري از اهل آن جا را در کوچه ها و بازارها و خانه ها کشتند، گنبد روي قبر حسين را خراب و آنچه در داخل قبه و حوالي آن بود چپاول کردند و سنگ روي قبر را که با دانه هاي زمرد و ياقوت و جواهرات ديگر آراسته شده بود کندند و آنچه در شهر يافتند، از اموال، اسلحه، لباس، فرش، طلا و قرآن هاي نفيس ربودند و نزديک ظهر از شهر بيرون رفتند، در حالي که قريب به هزار تن از اهل کربلا را کشته بودند.[5] امير مسعود با سپاهي از بيست هزار مرد جنگي به شهر کربلا حمله ور شد و چنان رسوايي در شهر به وجود آورد که به وصف نمي آيد؛ حتي گفته شده است که در يک شب بيست هزار تن به قتل رسيدند. پس از اين واقعه، کربلا به وضعي درآمد که شعرا براي آن مرثيه مي گفتند.[6] لونکريت مي نويسد: قريب پنجاه نفر را نزد ضريح و پانصد نفر را بيرون ضريح و در صحن به قتل رساندند. به هر کس که برخوردند، بی رحمانه کشتند و بر پيران و خردسالان نيز رحم نکردند. بعضي، تعداد کشتگان را هزار تن و بعضي ديگر، پنج برابر تخمين زده اند.[7] ميرزا ابوطالب اصفهاني، مقيم هندوستان در سفرنامه خود از هنگام بازگشت از لندن و عبور به کربلا و نجف مي نويسد: قريب بيست و پنج هزار وهابي با اسب هاي عربي و شترهاي نجيب وارد نواحي کربلا شدند و صداي «اقتلوا المشرکين و اذبحوا الکافرين؛ مشرکان را بکشيد، کافرين را سر ببريد» سر دادند. بيش از پنج هزار نفر را کشتند و زخمي ها را حساب نيست. در صحن مقدس، خون از بدن هاي بي سر روان و گنبد و حجره هاي صحن از لاشه هاي مقتولان پر شده بود. شدت آن حادثه به حدي دل خراش و سنگين بود که من بعد از يازده ماه که مجدداً‌ وارد کربلا شدم، هنوز اين حادثه تازگي داشت و پيوسته نقل مي شد و راويان آن اثناي حکايت مي گريستند و از شنيدن آن موها بر اندام راست مي شد...».[8] سنت جون فيلبي مي نويسد: شمشير بر گردن هاي اهل کربلا نهادند و مردم را بي رحمانه کشتند و همه اشياي قيمتي را غارت کردند.[9] دکتر محمد عوض الخطيب مي نويسد: لشکري حدود بيست هزار نفر از اعراب نجد، کربلا را محاصره کردند و سپس وارد شهر شدند و اهل آن جا را به سرعت کشتند. حتّي براي کودکان نيز راه نجاتي نبود. خزائن و جواهرات نفيس را بردند، ضريح را از جاي کندند...سرانجام موقعيت بسيار وحشتناک و قربانگاه بس بزرگي بود که خون به سيلاب تبديل شده بود.[10] وهابيان بعد از حمله به شهر مقدس کربلا، اهالي اين شهر را قتل عام و به حرم حسيني هتک حرمت کردند و عده اي از علما، مانند مولا عبدالصمد همداني، نویسنده کتاب بحرالمعارف را به شهادت رساندند. سپس با همان لشکر راهي نجف شدند. چون اهل نجف، جريان کربلا و غارت مدينه را شنيده بودند، کمي آمادگي داشتند و براي دفاع برخاستند. حتي زن ها نيز از منزل بيرون آمده، مردان خود را تشجيع مي کردند، تا اسير قتل و غارت وهابي ها نشوند. در سال 1215ه.ق نيز گروهي از آنها براي انهدام مرقد علي ع عازم شده بودند؛ لیکن در مسير با گروهي از اعراب درگير شدند و شکست خوردند.[11] در سال 1221 بار ديگر به نجف حمله کردند و نزديک بود شهر را تسخير کنند، لکن معجزات و کرامات علي ع ظاهر گرديد و عده اي از آنها کشته شدند و بقيه برگشتند. در جمادي الثاني سال بعد، دگر بار به نجف هجوم آوردند. اهل نجف که آمادگي کامل داشتند، از شهر دفاع کردند. در سال 1225 نيز به نجف و کربلا حمله کردند، راه زوّار را بستند و عده حدود يکصد و پنجاه نفر از زايران را بين کوفه و نجف کشتند. خلاصه، حملات پي در پي آنها به شهر نجف، با ناامید