eitaa logo
اعراف
102 دنبال‌کننده
966 عکس
252 ویدیو
19 فایل
وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ ۚ وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيمَاهُمْ ۚ (اعراف/۴۶) لینک کانال‌های آرشیویِ بذل خون،متفکر غریب و میراث: @miras_68 @bazl_61 / @gharib_58 این کانال هم تولیدی و هم توزیعی است! @aliasgari1378
مشاهده در ایتا
دانلود
👆 ✍️ مورد توجه بسیاری قرار گرفته اما دوره‌بندی بر اساس از ابتکارات این پژوهش است. ♦️بنابر نمودار بالا تا قبل از قرن 13 رونق چندانی نداشته؛ در قرون 4، 11 و 12 رشد داشته و در قرن 8، و از 11 تا دوره کنونی در حال رشد بوده است. ♦️ فقه روایی و استدلالی به غیر از قرون 9، 11 و 12 تقریباً نسبت عکس دارند. که به معنای تقابل معرفتی این دو رویکرد است. در قرون 11 و 12، ظهور و ، رشد آثار فقهی با هر دور رویکرد را به دنبال داشت. اما ، آثار فقهی روایی را بی‌رونق نمود. ♦️ با همۀ رویکردهای سه‌گانه در قرون 6، 7 و 9 بیشتر به دلیل مثل و ایجاد ناامنی‌های سیاسی و اجتماعی است. ♦️اما رشد چشم‌گیر تدوین آثار فقهی با رویکردهای فتوایی و استدلالی و افول فقه روایی در به دلایل مختلفی از جمله ، ، و قرار گرفتن فقه در منصب است. ♦️بدیهی است فقه در مواجهه با فراوان در ، ناگزیر از اتخاذ رویکرد استدلالی است. نسبت تاریخی فقه با علومی مثل و ، حاکی از شکوفایی و رونق فقه بوده و جدایی تاریخی فقه از همواره فقه را دچار رکود ساخته است. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
سنت‌های الهی و مسأله‌ی فلسطین تاریخ:۱۴۰۲/۹/۲۵ روزنامه‌ی ایران تحلیل این روز‌های مردم فلسطین https://irannewspaper.ir/8355/16/77488 @araf11
🔴 در ایام غم و حزن فاطمی، تبلیغ سریال طنز دفترچه یادداشت، شهرمان را زینت بخشیده است. رضا عطاران در این سریال ، پنجاه و اندی سن دارد اما هر جایی که زنی باشد «سنسورها» جنسیتی اش فعال میشود. در اکثر سکانس‌ها مردان سریال لخت هستند. رضا عطاران هر کجا زنی را می‌بیند می‌خواهد با او آشنا شود و قرار بگذارند. در سکانسی که خانم "منیر" ، مدیر ساختمان به او مراجعه می‌کند با اینکه متاهل است، ایرج اصرار دارد که او را به خانه خودش ببرد. تیام تمایلات همجنسگرایانه‌ دارد و دائما با مردان سریال در حال ورزش است. او، در استخر از زاویه ای  داوود را میبوسد که گویی دارد لبانش را می‌بوسد. داود سرش با باسن عطاران برخورد می‌کند و سریال در سخیف‌ترین شکل ممکن با چنین طراحی‌های شهوانی می‌خواهد مخاطب را بخنداند. حمید برای یادآوری خاطرات دوران کودکی به ایرج می‌گوید او روی باسنش یک ماه گرفتگی دارد. ایرج جلوی آینه باسن خودش را لخت میکند تا ماه گرفتگی روی باسنش را تماشا کند. ایرج هنگامیکه قصد دارد شلوار خود را از پایش درآورد به حمید  می‌گوید: الان یه چیز معقول بهت می‌دم... کمی بعدتر او دامن می‌پوشد و به حمید می‌گوید: این هواخور هم دارد. خانم منیر ، مدیر ساختمان متاهل است  اما با نامزد نازنین ارتباط دارد. و.... قدیم ها که فرهنگ شفاهی تعریف کردن جوک خیلی مرسوم بود و خانواده ها وقتی دور هم جمع میشدند، یکی از سوالاتشان از یکدیگر این بود که جوک جدید چه بلدی یا چه شنیدی؟  یک جوک بامزه که مدتی سر زبانها افتاده بود، این بود که... یک آدم ساده دل و گیج به یکی از مقامات مهم مملکت که سید و روحانی بود ، گفته بود، حاج آقا شما سید اولاد پیغمبری، دلت پاکه ، دعا کن شاه برگرده ... این روزها اوضاع سینمای کشور طوری شده که برخی از فیلم ها آدم را یاد فیلم فارسی های زمان شاه می اندازد. بعضی از مواردی که برای کارگردانان زمان شاه هم قفل بود، ظاهراً در جمهوری اسلامی دارد آزاد میشود. مثل ترویج آرام و خزنده ی همجنس بازی اگر این روزها یکجایی بتوانم آقای رئیسی را ببینم، با  تلخند به او خواهم گفت: " آقای رئیسی شما دلتان پاک است،اما این کافی نیست، شاه دارد بر میگردد، هم به سینما ، هم به خیابانها ، هم به سواحل شمال و جنوب و کیش و خیلی جاهای دیگر" غیر از اینکه برای بعضی این سوال پیش می آید که اصلاً چرا انقلاب کردیم، بعضی از انقلابیون و متدینین هم که به شما رای داده اند، به این می اندیشند که اوضاع اقتصادی و تورم با حضور شما بهتر شده ؟ یا اوضاع حجاب و عفاف و فرهنگ؟ میم.الف.نون اخبار داغ سلبریتی ها ┄┅┅❅🇵🇸 🇵🇸 🇵🇸 ❅┅┅┄         @BaSELEBRTY
دردا که پیر گشتم در موسم جوانی این موسم جوانی این ماه قد کمانی @araf11
🔘حجاب‌استایل؛ پارادوکس عصر جدید ▪️حجاب و استایل دو مفهوم متضاد هستند. مبنای حجاب یعنی در چشم نبودن و اساس بلاگری و حجاب‌استایل یعنی تبرُّج که یک پارادوکس شدید نسبت به معنای اصلی حجاب است.   ▪️تبرُّج از مادۀ برج و به معنای جلوه‌گری است. حجاب و تبرُّج در نگاه دین دو مقولۀ جمع‌ناپذیر‌اند چون حکمت حجاب، مصونیت زن از نگاه‌های دیگران است در حالی که تبرج، دعوت به دیده‌شدن است. افرادی که با لباس‌های رنگی و آرایش غلیظ تبلیغ استایل محجبه می‌کنند و حتی گاهی از میزان حجاب کم می‌شود تا آمار دیده شدن بالاتر برود! ▪️مثل بعضی از بلاگرهای اینستاگرام، حجاب‌استایل‌ها هم مدام در حال چیدن بهترین لحظه‌های زندگی‌شان کنار هم و انتشار آن در فضای مجازی هستند بدون آنکه مخاطب پشت صحنه این لحظات را بداند. این یعنی تولید حس حسرت؛ با یک فرق بزرگ! حجاب‌استایل‌ها ادعای معتقد بودن به اسلام را دارند. در حالی‌که فخر فروختن، به نوعی غفلت و غرور به حساب می‌آید و قرآن آن را به شدت مذمت کرده است. ▪️اگرچه ممکن است حجاب‌استایل‌ها هیچگاه رسما دعوت به کشف حجاب نکنند اما در همان جهتِ پروژۀ رضاخانی، از حجاب، حیازدایی می‌کنند مخصوصا گروهی از آنها که به مدلینگ و فشن اسلامی روی آورده‌اند 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘 ا ✅ از سنت‌های شب یلدا، شب نشینی و دید و بازدید و صله رحم است. چنان‌که بهره‌گیری علمی از فرصت آن با طرح مسایل علمی و تاریخی، خواندن اشعار به ویژه شعر حافظ و تفال به اشعار حافظ و ... سنت دیگر آن است. ✅ مناسب است مومنان در چنین فرصت‌هایی با زوایای زندگی و سیره معصومان در جهت رشد و کمال علمی و معنوی آشنا شوند. 📚 کتاب مفاتیح الحیاة/آیت الله جوادی آملی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
به هیچ وجه گمان نکنید که برداشتتان از سخنان اخیر ایرج طهماسب، اشتباه بوده... اصلا! این موضع گیری فعلی از او نتیجه‌ی فشاری است که روح جمعی برای او به وجود آورده است. روح جمعی که حاصل فریاد مظلومیت فلسطین از سوی همکاران طهماسب است. پ.ن: امر به معروف و مطالبه‌گری برای اقامه‌ی اررزش‌های اسلامی و انسانی، روح جمعی ایجاد می‌کند. @araf11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 این عو عو سگانی است که طمع ایران دارند ولی کور خوانده‌اند. 🙄 فریب مردم ایران توسط سفیر روباه پیر با آهنگ صادق بوقی! © شهاب‌گرافی کپی‌رایت ندارد...🔻 💯📮@SHAHAB_GRAPHY
فقه وِبِری، رمز انفعال اجتماعی حوزه! شاید برای برخی این سوال پدید آمده باشد که چرا اساسا حوزه نسبت به کنش‌های اجتماعی در زمانه‌ی حاضر و مخصوصا نسبت به مسائل اقتصادی و فرهنگی یا رویکرد مهاجمانه ندارد و یا اصلا رویکردی را اتخاذ نکرده است؟ به نظر شاید بتوان جواب این سوال را در نظریات شیخ انصاری(ره)، کتاب مکاسب، بخش مکاسب محرمه، نوع دوم در مسئله‌ی ثالث و ایضا قسم ثالث اشاره کرد. آنجاکه شیخ معتقد است در بیع هیأت مشترکه چنانچه اگر شما به خمار(سازنده‌ی خمر) انگور نفروشید_چون می‌دانید که اگر از شما بخر خمر می‌سازد_ و او از دیگران بتواند انگور خود را تهیه کند، بر شما اشکالی نیست که انگور را به او بفروشید. این نظر بدین معناست که وقتی می‌تواند خمار به غیر از شما از دیگری انگور بخرد و خمر درست کند دیگر نتیجه‌ی مطلوب شما که اجرای حکم الهی یعنی نساختن خمر بوده است، محقق نشده. پس اگر می‌دانید که غیر از شما فروشنده‌های دیگری هستند که دغدغه مندی اجرای حکم الهی را ندارند و می‌فروشند، اشکالی ندارد که شما هم بفروشی چون نتیجه‌ی مطلوب شما حاصل نمی‌شود. به عبارت ساده‌تر، ملاک حاصل شدن نتیجه‌است نه انجام وظیفه. برای همین اگر تنها کسی که در شهر انگور می‌فروخت، شما بودید(یعنی علت تامه‌ی بیع شما بودید) آنگاه است که بیع انگور به خمار حرمت پیدا می‌کند! عین همین نظر در بیع سلاح به کافر وجود دارد، شیخ در آنجا برخلاف دیگران به علت عدم وجود دلیلی مبنی بر نفروختن سلاح به کافر، آنرا جایز می‌داند ولو اینکه بایع قصد تقویت جبهه‌ی کفر را نداشته باشد! البته نا‌گفته نماند که شیخ، نظر عرف را در بیع هیات مشترکه لحاظ می‌کند اما اساسا قصد بایع را قطع نظز از همه‌ی آنها می‌داند. چیزی که از نظریه‌های شیخ به مشام می‌رسد، به نظر مبانی عقلانیت بروکراتیک ماکس وبر است که به تعبیر اساتید علوم اجتماعی، عقل محاسبه‌گر و یا به تعبیر علامه طباطبایی(ره)، انسان اجتماعی که به دنبال سود و زیان خود است؛ با قطع نظر از اینکه اساسا تکلیف اجتماعی او در قبال هم‌نوع خود، مخصوصا در زمانی که پای انتشار هویت دینی در زیست اجتماعی به میان باشد، چه هست یا چه نیست! عناصری که در نگاه شیخ لحاظ شده است همان عقل محاسبه‌گر و یا انتلکتوئلی ماکس وبر است. همان عقلی که نظام اجتماعی را نمی‌تواند جز دو دو تا چهار تا کردن‌ها فروض دیگری را در نظر داشته باشد. این راکد بودن اندیشه نسبت به احتمالات اجتماعی، نظام اجتماعی اسلامی را دچار هرج و مرج می‌کند و از قضا به تقویت پلورالیسم اجتماعی ضریب می‌دهد. ✏علی عسگری @araf11
دلیل اصلی کاهش مشارکت، وعده‌های توخالی‌ست؛ نه رد صلاحیت برخی معلوم‌الحال. مردم از انتخاب‌کردن و نتیجه‌ی محسوس نگرفتن مأیوس شده‌اند؛ وگرنه علاقه‌ی ویژه‌ای به شخص الف و ب ندارند! @srdrgm
آیت‌الله علیدوست، "دو ساعت و سی دقیقه" گفتگوی آقای جمشیدی و ده‌ها استدلال برای دفاع از اصل حجاب و قانون‌مندی آن را رها کرد و فقط به جمله‌ای که در خودِ فقه آمده و جمشید ناقل آن است، چسبید ولی در برابر نظرات روشنفکرانه بیژن عبدالکریمی چیزی نگفت و سکوت کرد!! @cafe_fekr
به قول حاج حسین یکتا: عند ربهم یرزقون شدند... @araf11
🔰 این عدالت‌خواهی، چند وقتی است که مرده است. در همه زوایایِ مسائل انسانی از زاویه داشتن با اصلاحات، به، نشستن در زاویه‌ی اصلاحات رسیدند. در سیاست خارجی، نفی مقاومت، نفی عدالت، توسعه‌خواهی و تساهل فرهنگی... از همان اول هم هیچ افق جدیدی به عنوان نیروی سوم نگشودند و فقط آلت دست بودند... و اینک دو سیب بادمجون در اندرزگو! 🆔 @namiramag 👈 عضویت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 💠 مقلدان و مترجمان در قامت نو اندیش دینی! ▪️آقای صادق حقیقت! اندیشه‌ی شما و بزرگان شما مقلد و مترجمید، پس نواندیش دینی نیستید. حداقلهای اخلاقی را در روایت یک متفکری مانند مصباح یزدی رعایت کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
نقدی بر مستند اثری از حسین شمقدری @araf11
🔰لوازم و تبعات پلورالیسم 🔹دین برای هدایت بشر است و می‌خواهد هدف و سعادت و راه رسیدن به سعادت را به بشر بنمایاند و اگر فهم‌های مختلف و قرائت‌های گوناگون از دین معتبر باشد، هدایت‌گری دین، معنا نخواهد داشت. و معنا ندارد که فهم‌های متعارض منجر به سعادت شوند. 🔹اگر هم فهم‌ها و قرائت‌ها معتبر باشند، فرستادن پیامبران و کتاب‌های آسمانی، کاری لغو و بیهوده خواهند بود؛ چون بر اساس معتبر بودن همه فهم‌ها و عدم امکان تحقق فهم واحد، هیچ‌گاه پیامبران نمی‌توانند پیام الهی را به بشر انتقال دهند و مقصود انبیاء به هیچ وجه حاصل نخواهد شد. 🔹آیت الله مصباح در اینباره می‌فرمایند: «اگر ما قایل به قرائت‌های متعدد از دین باشیم، نتیجه آن خواهد شد که بودن و نبودن دین تفاوتی نخواهد داشت. دینی که معانی متضادی را برتابد و قابل تفسیرهای گوناگون باشد و هرکسی بتواند خواسته خود را بر آن تحمیل کند، بود و نبودش مساوی است.» 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch