آخر به چه گویم هست، با خود خبرم چون نیست
وز بهر چه گویم نیست، با وی نظرم چون هست
بررسی وزن شعر و تعداد هجاهای کوتاه و کشیده که به هجای بلند تبدیل میشوند
پاسخ
📍وزن شعر مستفعل مفعولن مستفعل مفعولن
یا (مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن) است
که همسان دولختی است
و در اوزان همسان دولختی علاوه بر انتهای هر مصراع، هجای آخر هر نیممصراع نیز باید بلند باشد.
هر دو باری که لغات «هست» و «نیست» آمدهاند،
هجای کشیده هستند که به هجای بلند تبدیل میشوند و 4 مرتبه هجای کشیده به هجای بلند تبدیل میشود.
@arayehha
عالمی را یک سخن ویران کند
روبهان مرده را شیران کند
#مثنوی_مولانا دفتر اول
📘مراقب انرژی واژه ها باشیم. چه بخواهیم و چه نخواهیم، انسان با مفاهیم عارضی کلمات شرطی شده است. در دنیایی که ما زندگی میکنیم که اکثراً خیال اندیش اند و در قالب های لفظی و ارزشی زندگی میکنند، خیلی باید مراقب حرف زدن های خود باشیم. ما خیلی به مفاهيم وكلمات وابستگی داریم. جهان را یک سخن، یک ایدئولوژی، یک باور، یک اندیشه کج ویران می کند. به تاریخ جهان نگاه کنید، مصیبت های تاریخی ابتدا از سخن و حرف و نظریه و تئوری و اندیشه و برداشت شروع شد، این طور نیست؟
دنیای کمونیسم را بنگرید. فرضیه حقیقت نمایی که بخشی از جهان را به پشت پرده واقعیت ها برد و ذلیل کرد. از معنای سطحی بیت صرف نظر کنید؛ از اینکه یک سخن نسنجیده و هضم نکرده ممکن است دیگران را برنجاند. البته این هم حرفی است. مراقب اندیشه هایی باشید که «نقد» نشده اند و به صورت حکم و آتوریته بر ذهن و عمل ما سلطه پیدا کرده اند و حکومت میکنند. از هر اندیشه و هر نقدی که بدون پشتوانه علمی و تجربی مطرح می شود، برحذر باشید. آیا این نمی تواند درسی برای همه فصول باشد؟
@arayehha
**
گریهی دائم سیاهی را نبُرد از بخت من
زاغ را بسیاری باران نسازد پَر سپید
" جامی" - قرن نهم
# وزن عروضی و اختیارات شاعری
وزن : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
اختیارات شاعری : اختیار زبانی بلند تلفظ کردن مصوّت کوتاه در هجای سوم مصراع اوّل و هجای هفتم مصراع دوم - اختیار زبانی کوتاه تلفظ کردن مصوّت بلند در هجای ششم مصراع دوم - اختیار زبانی حذف همزه در هجای دوازدهم مصراع اول - اختیار وزنی بلند بودن هجای پایانی در مصراع دوم
# آرایههای ادبی
بیت : اسلوب معادله دارد. ( مصراع دوم معادلی برای تایید مصراع اوّل است. تمثیل نیز دارد.)
سیاه - سپید : تضاد
تکرار مصوّت " ا " و صامت " ر " در بیت و نیز صامت " س " در مصراع دوم : واجآرایی
سیاهی را از بخت کسی نبردن: کنایه از باقی ماندن بخت و سرنوشت سیاه و روسپید نشدن بخت و اقبال
# معنی و مفهوم بیت
سرنوشت سیاهیگریبانگیر شاعر شده است و حتی گریههای دائمی و همیشگیاش هم باعث نشده است که غبار تیرگی از بخت او دور و زدوده گردد و اقبال و سرنوشت او رو به سپیدی و روشنی نهد.
شاعر در درستی و توجیه سخن خود در مصراع دوم از مَثَل بهره میگیرد و میگوید : همانطور که ریزش فراوان باران سبب نشده است تا پَر سیاه زاغ تبدیل به پَر سپید گردد.
به عبارت دیگر گریهی دائم و پیاپی شاعر باعث نگردیده است تا بخت و سرنوشت سیاه او سپید گردد؛ همانطور که باران بسیار باعث نشده است تا پَر سیاه زاغ سپید شود.
رهی معیری شاعر معاصر میگوید :
شکوه تنها از شب دوشین ندارم کز نخست
بخت ناساز و دلِ ناکامیابی داشتم
🍁🍂
C᭄❁࿇༅══════┅─
@arayehha
┄┅✿░⃟♥️❃
برخوردار بودن:
این اصطلاح فقط میتواند دربارۀ امور مستحسن و ستوده به کار رود. مانند: «فلانی از سلامت روحی و جسمی برخوردار است.» یا «این نویسنده از شهرت جهانی برخوردار است.» بنابراین همچنان که نمیتوانیم بگوییم: «این خانه از چشم انداز زشتی برخوردار است»؛ حق نیست که بگوییم: «معادن طلای آفریقای جنوبی از بالاترین رقم تلفات جانی در جهان برخوردار است.» (رادیو ایران، برنامۀ اخبار ۶۵/۶/۲۹)
یا نیز بگوییم: «این شیوه از همان معایب برخوردار است.»
در همۀ این عبارتها سادهتر و زیباتر آن است که داشتن را به جای برخوردار بودن به کار ببریم.
«این خانه چشم انداز زیبایی دارد.»
«در جبهۀ... آتش توپخانه، شدت بیشتری داشت.»
📖کتاب: غلط ننویسیم، صفحه ۶۷
🖊نگارنده: ابوالحسن نجفی
@arayehha
15.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔑ضرب آهنگ #فعلاتن🐥
🦄#آموزش_ضرب 🥁
🦄رکن : #فعلاتن 🐝
🦄#مدرس : زنده دل 👨🏻🏫
واسه دوستاتم بفرست😍
✅انتشار مجاز
➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @arayehha
درباره شعر از بیژن جلالی.pdf
1.56M
همچنین هر شهوتی اندر جهان
خواه مال و خواه جان و خواه نان
هر یکی زاین ها تو را مستی کند
چون نیابی آن خمارت می زند
جز به اندازه ضرورت زاین مگیر
تا نگردد غالب و بر تو امیر
#مثنوی_مولانا دفتر سوم
📘چقدر دیدگاه زیبایی برای میزان برخورداری از چیزهایی که در دنیا میتوانی کسب کنی از هر نوعی که باشد
اینها همانند شرابی هست که اگر کمی بیشتر از ظرفیتت مصرف کنی ترا مست میکنند و کنترل تورا در دست خودشان میگیرند
پس فقط به اندازه ضرورت از آنها کسب کن
@arayehha
**
صدف بشکن، برون کن دُرّ شهوار
بیفکن پوست، مغزِ نغز بردار
" شیخمحمود شبستری "
# وزن عروضی، اختیارات شاعری، ردیف و قافیه
وزن : مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل
اختیارات شاعری : اختیار وزنی بلند بودن هجای پایانی در مصراعهای اوّل و دوم - اختیار زبانی بلند تلفظ کردن مصوّت کوتاه در هجای هفتم مصراع دوم
ردیف : -
قافیهها : شهوار - بردار
َ# آرایههای ادبی
صدف - دُر : مراعاتنظیر
پوست - مغز : مراعاتنظیر و تضاد
مغز - نغز : جناس ناقص اختلافی
صدف و پوست : مجاز از ظاهر و صورت حروف و الفاظ
دُر و مغز : مجاز از درون و باطن واژگان، معانی ارزشمند و ژرف، اندیشههای ناب
# معنی و مفهوم بیت
این بیت در بیان ماهیت صورت و معنی است. برای دستیابی به دُرّ گرانبها و شاهانه باید صدف را بشکافی؛ همانطور که برای رسیدن به مغز و بهرهگیری از آن باید پوستش را کنار بگذاری.
به عبارت دیگر اگر میخواهی به معانی ژرف و ارزشمند دست پیدا کنی و به کشف حقایق نائل گردی، باید حروف، صوت و الفاظ را شکافت و به درون و عمق آنها راه یافت.
🍁🍂
C᭄❁࿇༅══════┅─
@arayehha
┄┅✿░⃟♥️❃─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═
🔠عیوب قافیه🫸
1️⃣پسوند و پیشوند اگر تکراری باشند و با حذف آنها هیچ واژه مشترکی باقی نماند عیب قافیه محسوب میشود.👇😊
زیباتر ، زشت تر❌
2️⃣تفاوت در حرف زدی که آخرین حرف مشترک در حروف اصلی قافیه است.💁🏻👇
یار جسمانی بود روش چو مرگ
صحبتش شوم است باید کرد ترک
3️⃣حروف قافیه باید هم از لحاظ نوشتاری هم تلفظ یکسان باشند در غیر این صورت عیب قافیه محسوب میشود.🙅🏻👇
مرغ بی اندازه چون شد در قفس
گفت حق بر جان فسون خواند و قصص
4️⃣تکرار علامت های جمع که با حذف آنها حروف مشترکی باقی نماند.🙇🏻👇
در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع
شب نشین کوی سربازان و رندانم چو شمع
5️⃣تفاوت در مصوت کوتاه در قاعده ۲ 🙆🏻
نشسته به یک دست او زردهُشت
که با زند و اُست آمده ایت از بهِشت
⚠️نکته:اگر حروف الحاقی داشته باشیم دیگر تفاوت در مصوت کوتاه عیب قافیه نخواهد بود.👇
سراسر همه دشت پر کُشته بود
زمین چون گل ارغوان گَشته بود
✔️ کانال آرایه های ادبی👇👇
🆔 @arayehha