eitaa logo
آرایه های ادبی
993 دنبال‌کننده
981 عکس
216 ویدیو
108 فایل
با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد این کانال برای دوستداران ادبیات گردآوری شده با آرزوی توفیق سپاس بابت همراهی‌تون @safieghomanjani @nabzeghalam
مشاهده در ایتا
دانلود
PDF_30Apr24_0744_splitted.pdf
95.4K
سروده‌هایی در ستایش معلم @arayehha
✳️ احسن یا احسنت یا هیچکدام؟ ❇️ احسن بر وزن افعل صفت برتر از مصدر حسن است.در عربی اسم تفضیل یا صفت تفضیلی (برتر) وعالی (برترین) را بروزن افعل برای مرد و فعلی برای زن می سازند.مانند کبر :اکبر کبری دنی : ادنی (ادنا) دنیا عظم :اعظم عظمی(عظما) اما چنانچه عیب ورنگ را نشان دهند ،دیگر صفت تفضیلی یا عالی نبوده ،فقط صفت بیانی(مشبهه ) هستند و صفت زنانه ی آن بر وزن اعلا می آید نمونه : احمر(سرخ) ـحمرا اسود (سیاه) ـ سودا ابیض(سفید) ـبیضا اصفر(زرد)ـ صفرا اعمی(نابینا) ـ عمیا ❇️ احسنت فعل(کار) است و( ت ) شناسه ی اجباری (ضمیرمتصل) است .یعنی احسن فعل ماضی در باب افعال است ،ازمصدر احسان می آید. درصرف به شکل : احسن+ت'/ ت,/تم/ت' یعنی نیکو هستی ونیکو هستید و نیکوهستم بقیه شناسه ها ننوشتم . ما شاهنامه خوان ها به جای آن می توانیم از واژه های فارسی : درود برشما ، آفرین ، زهازه ،نیکو ، خیلی خوب بهره ببربم یا واژه ی رواج عربی عالی ،خیلی عالی ،به کار بریم. ◀️ پس احسنت بر ...از پایه نادرست است. ❇️ @arayehha
✳️ یَکی از دوستانِ کلاس درست‌نویسی و درست‌خوانی بپرسید: در بارة خوراکِ چهار-پایانِ گیاه‌خوار، «چَرا و چَریدن» درست است یا «چِرا و چِریدن»؟ ❇️ پاسخ: از زبان اَوِستایی، واژة «چَرایتی Charaiti» برای‌مان باز-بمانده است. پَسان در زبانِ پَهلَوی این واژه به «چَراک Carak» دیگر بِشُد. امروزه آن را «چَرا Chara» بِگوییم. چِمار (:معنای) این واژه «گَشت-و-گُذر و چَرخِش» است. از آن رُوی که جانورانِ چهار-پای گیاه‌خور در چمن‌زار چُنین کاری بکُنند و از گیاهان بخورند، این کار را «چَرا» و سِتاکَش را «چَردن/چَریدن» بکردند. ◀️ آموزاک-1 : در لغت‌نامة دهخدا، بخش «چَریدن» درست و «چِریدن» نا-درست است. ◀️ آموزاک-2 : ساختار ستاک چَردن/چریدن : ستاک گذشته‌ : چَردَن. بُن گذشته : چَرد. کُنیدن(:فعل)هایش: چَردَم. چَردی. چَرد. چَردیم. چَردید. چَردند. ستاک اکنون-و-آینده : چَریدن. بُن اکنون-و-آینده : چَرید. کُنیدن(:فعل)‌هایش : چَریدم. چَریدی. چَرید. چَریدیم. چَریدید. چَریدند. ◀️ آموزاک-3 : برای خوراک‌هایی مانندِ گیاه و خوراک‌های جَویدنی، پساوندِ «~خور» را به کار بِبَرید. مانند:‌ گیاه‌خور. علف‌خور. ماهی‌خور و ... . از این روی، واژة «گیاه‌خوار و علف‌خوار و ...» نا-درست است. سپاس ✳️ شکوهی @arayehha
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ۱۶ اردیبهشت سالگرد درگذشت فرزند زنجان (پدر غزل معاصر ایران) استاد گرامیباد ⏯ شاعر! تو را زین خیل بی دردان کسی نشناخت؛... ▪️شعر و صدای استاد C᭄‌❁‌‎‌‌࿇༅═‎═‎═‎═‎═‎═‎┅─ ‌‌‎‌‌‌ ‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┄┅✿░⃟‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌♥️❃‎‌‌‎─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═‌
چند رباعی به هم پیوسته از شاعر بزرگ معاصر حسین منزوی که ۱۶ اردیبهشت سالروز درگذشت اوست: - یک بشناس مرا حکایتی غمگینم افسانه ی تیرۀ شبی سنگینم تلخم، کدرم، شکسته‌ام، بیمارم ای دوست! شناختی مرا؟ من اینم - دو من اینم و غرق خستگی آمده‌ام ویرانم و از شکستگی آمده‌ام از شهر یگانگی؟ فراموشش کن! از شهر هزار دستگی آمده‌ام - سه آنجا با هر که زیستم کشت مرا هر هم‌خونی به خون آغشت مرا صدها دستی که دوست می‌خواندمشان صدها خنجر شکست در پشت مرا _چهار حُسنی داری به قدر شیدایی من لطفی داری به قدر گُنجایی من بازو بگشا و سینه را عریان کن آغوشی شو به قدر تنهایی من @arayehha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالروز خاموشی حضرت استاد، محمدحسین بشرویه ای معروف به عالی‌جناب بدیع الزمان فروزانفر رحمة الله علیه زاده ی توابع خراسان جنوبی بشرویه محمدرضا شفیعی کدکنی: استادی که مانند ندارد بدیع الزمان فروزانفر است‌. او هر وقت می‌خواست از شاعر مطلق صحبت کند می‌گفت: سعدی! من یادم هست سر کلاس صحبت می‌کرد که هر کسی باید خلاقیّت ذاتی خودش را داشته باشد. یک‌مرتبه گفت: گیرم شدی سعدی! وجودِ مکرّری خواهی بود. سعدی بدیع_الزمان_فروزانفر فیلم: رامتین نظری‌جو @arayehha
عروض و قافیه.pdf
2.58M
دوستانی که مشکل عروض و قافیه دارند این منبع دانشگاه پیام نور فوق العاده هست و قسمت تمرین این کتاب در بسیاری از آزمون های استخدامی و حتی دکترا طرح سوال می شود @arayehha
✳️ تفاوت «املا» و «رسم‌الخط» ❇️ در سال‌های اخیر، دربارۀ املا و رسم‌الخط بسیار نوشته‌اند، ولی آنچه در این میان مغفول مانده تعریف و بیانِ تفاوتِ این دو بوده است. اگر میانشان تفاوتی قائل شویم، توضیح تفاوتِ صورت یا صورت‌های نوشتاریِ کلمات آسان می‌شود. به نظر نگارنده، "املا" را می‌توان نحوۀ نوشتنِ کلمه دانست هنگامی که آن کلمه "فقط یک صورتِ نوشتاریِ درست" داشته باشد، مثل «سؤال، مسائل، انضباط، حتماً، ارائه». برای یافتنِ املای صحیحِ کلمات، باید به فرهنگ‌های معتبر رجوع کرد. بنابراین، آنجا که سخن از املاست، کسی اجازه ندارد بگوید که من دوست دارم بنویسم «حتمن» یا «مسایل» یا «ارایه». ولی "رسم‌الخط" نحوۀ نوشتن کلمه است هنگامی که آن کلمه "بیش از یک صورتِ نوشتاریِ درست" داشته باشد؛ مثل «آزادیبخش/ آزادی‌بخش، مسئله/ مسأله، نامۀ من/ نامه‌ی من، اتو/ اطو، خانه‌ای/ خانه‌ئی/ خانه‌یی». برای یافتنِ رسم‌الخطِ مُختارِ کلمات و تکواژها باید به دستورِخط‌ها و شیوه‌نامه‌های ناشران و مؤسسات معتبر فرهنگی و انتشاراتی، ازجمله فرهنگستان زبان و ادب، رجوع کرد. وقتی کلمه‌ای بیش از یک صورتِ نوشتاریِ درست داشته باشد، نویسنده و مترجم و ویراستار می‌توانند یکی از آن صورت‌های درست را، البته به شرط رعایت یک‌دستی و تطابق با رسم‌الخط ناشر، برگزینند. مثلاً ما نمی‌توانیم بگوییم «خانه‌ئی» و «خانه‌یی» "غلط" است، بلکه می‌توانیم بگوییم که «خانه‌ای» از آن دو رایج‌تر و پذیرفته‌تر است. ❇️ هومن عباسپور، «نگاه ویراستار»، مجلۀ «جهان کتاب»، ش 327-328، ص 42. @arayehha
✳️ ملا نقطی یا ملا لغتی ❇️ مُلّانُقَطی کنایه از کسی است که به املای دقیق و تحت‌اللفظی واژه‌ها بیشتر از معنای آن‌ها توجه می‌کند. همچنین در اصطلاح، کنایه از کسی است که به جزئیات رسوم و آداب قانون یا قاعده یا رسمی پایبند و مقید است و تا رعایت نشود، امر را ناقص می‌شمارد؛ حتی اگر که همهٔ آن موارد برای صحت امر ضروری نباشد. این اصطلاح، به‌اشتباه، به صورت «مُلالُغَتی» نیز نگاشته می‌شود. @arayehha
💎 @arayehha ‏━━━━━━━━━━━ دوشین، خِرَدم نصیحتی پنهان گفت در گوشِ دلم گفت و دلم با جان گفت با کس غم دل مگوی، زیرا که نمانْد یک دوست که با او غم دل بتْوان گفت... ‏━━━━━━━━━━━ ❏
هفدهم اردیبهشت، سالگرد درگذشت مهرداد اوستا (۱۳۰۸-۱۳۷۰) وفا نکردی و کردم، خطا ندیدی و دیدم شکستی و نشکستم، بُریدی و نبریدم اگر ز خلق ملامت، و گر ز کرده ندامت کشیدم از تو کشیدم، شنیدم از تو شنیدم کی‌ام؟ شکوفهٔ اشکی که در هوای تو هر شب ز چشم ناله شکفتم، به روی شکوه دویدم مرا نصیب غم آمد، به شادی همه عالم چرا که از همه عالم، محبت تو گزیدم چو شمع خنده نکردی، مگر به روز سیاهم چو بخت جلوه نکردی، مگر ز موی سپیدم به‌جز وفا و عنایت، نماند در همه عالم ندامتی که نبردم، ملامتی که ندیدم نبود از تو گریزی چنین که بار غم دل ز دست شکوه گرفتم، بدوش ناله کشیدم جوانی‌ام به سمند شتاب می‌شد و از پی چو گرد در قدم او، دویدم و نرسیدم به روی بخت ز دیده، ز چهر عمر به گردون گهی چو اشک نشستم، گهی چو رنگ پریدم وفا نکردی و کردم، بسر نبردی و بردم ثبات عهد مرا دیدی ای فروغ امیدم؟ @arayehha
4_5771457982986458078.opus
1.03M
نقد شعر بانو رویا محمدی دکتر داودرضا کاظمی @arayehha
4_5940795241954021663.opus
3.07M
نقد شعر استاد محمد سلمانی دکتر داودرضا کاظمی @arayehha
Lori_and_Kurdish_vocabulary_pdf_tarikhema_com.pdf
3.75M
فرهنگ واژگان لُری و کُردی کرم علیرضایی @arayehha
4_5969772802184581249.opus
1.61M
نقد شعر دکتر فاطمه مشایی دکتر داودرضا کاظمی @arayehha
4_5969772802184581263.opus
1.13M
نقد شعر جناب رجب افشنگ دکتر داودرضا کاظمی @arayehha
؟ ❇️ گاهی برای دیگران ضرب‌الاجل قرار می‌دهیم تا کارشان را در زمانِ تعیین‌شده به پایان برسانند. «اَجَل» یعنی مدت و مهلتِ هر چیز. بنابراین، «ضرب‌الاجل»، به‌معنای تعیینِ مدت یا پایانِ مهلت، به همین صورت با «الف» درست است. املای «ضرب‌العجل» (با حرفِ عین) نادرست است. @arayehha
خورشید زن است یا مرد؟ در فارسی می‌گوییم «خورشید خانم». در عربی «شمس» (خورشید) مؤنث حساب می‌شود، اما «قمر» (ماه) مذکر محسوب می‌گردد. در فرانسوی برعکسِ عربی است: «خورشید» (le soleil) مذکر و «ماه» (la lune) مؤنث است. در ایتالیایی هم، که خواهرِ فرانسوی است، «خورشید» (il sole) مذکر و «ماه» (la luna) مؤنث است. امروزه خورشید در ایران نامی گاه دخترانه و گاه پسرانه است. جالب است بدانید که در داستانِ قدیمیِ سَمَکِ عیّار (قرنِ ششمِ هجری)، شخصیتِ خورشیدشاه مرد است. @arayehha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ آشنایی با چند قالب شعری با شکل گرافیکی، مشخصات، شاعران نامدار این قالب‌ها و... 1⃣قصیدە: ㉧--------- ㉧--------- ㉧--------- --------- ㉧--------- --------- معمولا ۱۵ تا ٦۰ بیت است و در موضوعات حماسی، اخلاقی، دینی، وصف طبیعت و... می‌باشد. شاعران معروف قصیدە‌سرا: ناصرخسرو، منوچهری، خاقانی و سعدی ------------------------- 2⃣غزل: ㉣--------- ㉣--------- ㉣--------- --------- ㉣--------- --------- معمولا ۵ تا ۱۰ بیت است و در موضوعات عاشقانە و عارفانە است. شاعران نامدار غزل‌سرا: حافظ، سعدی و عراقی ------------------------- 3⃣قطعە: ₪--------- --------- ₪--------- --------- ₪--------- --------- موضوعات آن بیشتراخلاقی، تعلیمی و مناظرە می‌باشد. شاعران معروف قطعەسرا: پروین اعتصامی و ابن‌یمین ------------------------- 4⃣مثنوی: &---------- &---------- ©--------- ©--------- @--------- @--------- بیشتر در موضوعات طولانی می‌باشد. شاعران معروف مثنوی‌سرا: فردوسی، سنایی، نظامی، مولوی ------------------------- 5⃣ترجیع‌بند: ©--------- ©--------- ©--------- ©--------- ©--------- ©--------- ©--------- ©--------- --------- این بیت تکرار می شود --------- ®--------- ®-------- ®--------- ®-------- ®--------- ®-------- ®--------- ®-------- --------- --------- شاعران معروف ترجیع‌بند سرا: سعدی، هاتف، فرخی سیستانی ------------------------- 6⃣ترکیب‌بند: ©--------- ©--------- ©--------- ©-------- این بیت‌ تکرار نمی‌شود ---------& &--------- @--------- @--------- @--------- @--------- ®---------- ®---------- شاعر معروف ترکیب‌بند سرا: محتشم کاشانی ------------------------- 7⃣رباعی: بر وزن (لا حول و لا قوە الا باللە) ©--------- ©--------- ©--------- ---------- رباعی‌سرایان معروف: خیام، رودکی، عطار ------------------------- 8⃣دوبیتی: ©--------- ©--------- ©--------- ---------- دوبیتی سرای معروف: باباطاهر همدانی @arayehha