eitaa logo
دین فطری (آرشیو)
4.5هزار دنبال‌کننده
28 عکس
0 ویدیو
0 فایل
این کانال برای ارائه و نشر درس‌های صوتی دین فطری به عنوان پشتیبان کانال به‌سوی بی‌نهایت راه‌اندازی شده. سایت: www.dinefetri.com ادمین‌: @dinefetri_amozesh سوالات، پیشنهادات و نقد و انتقادت را به آی‌دی ادمین کانال بفرستید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 ادامه کپشن قسمت اول 🔰 درس پانزدهم ⁉️ شبهه: آیا عدم کسب فضائل ملائکه ظلم به آنها نیست؟ ✅جواب: ملائکه وقتی آن مسیر سخت دنیا را دیدند، پا به عالم ماده نگذاشتند و خداوند متعال به آنها گفت اگر می‌خواهید شما هم به آن بی‌نهایت برسید در آسمان به انسان خدمت کنید. 🔷 جایگاه انسان 🔸 وقتی خداوند فرمود: (وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً) و جایگاه انسان را بیان کرد ملائکه هم طالب این مقام شدند اما حیاء ملائکه باعث شد خواسته خود را با سؤال مطرح کنند که گفتند (قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ) 🔹 در واقع ملائکه چون متوجه این تزاحم در وجود انسان شده بودند که انسان چون بی‌نهایت‌خواه است و عالم ماده هم محدود است و از طرفی هم می‌دانستند چون این تزاحم در عالم ملکوت نیست، و محل رسیدن به اسماء الله عالم ماده است، لذا گفتند آیا حضور انسان در عالم ماده موجب خونریزی و خرابی می‌شود؟! ▪️که این استفهام هم استفهام واقعی بود و در نهایت به خداوند گفتند که به ما هم این مقام را عطا فرما چون ما خیلی تو را عبادت می‌کنیم (وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ) 🔷 پاسخ خداوند به سؤال ملائکه: (قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ) خداوند تمام اسماء خود را به آدم تعلیم داد ( وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ) و وقتی از ملائکه خواست تا آن اسامی را بگویند نتوانستند. 🔹لذا خداوند متعال به ملائکه فرمود: تعلیم این صفات به آدم از خونریزی جلوگیری می‌کند و موحب اتصال به معدن بی‌نهایت می‌شود . 🔶 پاسخ ملائکه به خداوند: ما نمی‌توانیم به آن صفات آراسته شویم جز آن‌چه تو در وجود ما قرار داده‌ای (قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ) 🔹که گفته شد ملائکه هم با خدمت انسان در عالم ملکوت به بی‌نهایت متصل می‌شوند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس پانزدهم 🔰 قسمت دوم 🔻 وسیله حرکت به سوی بی‌نهایت 🔵 تفاوت عرفان ناب علوی را با عرفان‌های جعلی 🔹 اگر در وجود انسان تزاحم نباشد، تکامل ایجاد نمی شود. پس نباید عوامل تزاحم را سرکوب کرد. ✅تمام عرفان‌های جعلی در یک چیز مشترک‌اند که راه درست را رها کردند و انسان را به بی‌راهه می‌برند یعنی این‌قدر در افراط مخالفت می‌کنند که می‌رسند به سرکوب. چه عرفان‌های جعلی در غرب و چه عرفان‌های جعلی در شرق یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که به انسان می‌گویند: دعا کن، عبادت کن و خدا را قبول داشته باش و معنویت خیلی چیز خوبی است ولی همه این ها را ختم به قدرت در دنیا، آرامش در دنیا، می‌کنند. انتهای تمام عرفان‌های جعلی رسیدن به آن آرامش و قدرتی است که انسان در دنیا دوست دارد. ▪️در عرفان ناب علوی می‌گوید مهربان باش، انسان خوبی باش ولی به خاطر رسیدن به لقاء خدا. اما در عرفان قدرت، می.گوید به خاطر این‌که به لذت و آرامش و قدرت برسی این کارها را بکن. 🔵 ادامه بحث وسایل رشد (استقامت) در دنیا در مقایسه با باشگاه ۲_ برنامه: برنامه در دنیا همان دین است. دین چیست؟ دین نقشه گنج بی‌نهایت است که ما تا لحظه‌ای که در این دنیا حضور داریم به این نقشه نیازمندیم . https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت دوم 🔰 درس پانزدهم ۳_ مربی: اولین مربی خود خداوند متعال است و بعد از او، انبیاء، اولیاء، شهدا و صالحین مربیان ما هستند. ۴_ تغذیه: همان ایمان ماست و اهمیت بسیار بالایی در حرکت ما به سوی بی‌نهایت دارد به طوری که اگر تغذیه نباشد به جای بدن‌سازی، بدن‌سوزی انجام می‌شود . 🔹 اگر ایمان را مانند یک ماشین تصور کنیم، موتور آن می‌شود ایمان عام و سوخت آن می‌شود ایمان خاص. 🔸 ایمان عام: یعنی شناخت، تصدیق و تصمیم برای حرکت به سوی خدا (بندگی). ایمان خاص: یعنی عشق به آل الله و بغض دشمنان خدا. (قال رسول اللّه صلي الله عليه و آله: هَلِ الدّينُ إلاَّ الحُبُّ وَ البُغضُ) ۵ _ تمرین: همان انجام مناسک است که برای ما می‌شود تمرین در دنیا. 🔸 مناسک یعنی تمرین تقوی و بندگی 🔷 انواع مناسک: 🔸 وضو و غسل: تمرین تقوی و پاک نگه‌داشتن روح 🔸 نماز: تمرین بندگی در برابر خدا و تمرد در برابر شیاطین 🔸 روزه: تمرین بندگی در برابر خدا با استقامت در برابر نفس 🔸 حج: تمرین بندگی با برائت از طاغوت‌ها. 🔹 خروجی تمام مناسک وعبادات باید تقوی و بندگی باشد. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس شانزدهم (۳ قسمت) 🔸 چگونگی حرکت به سوی بی‌نهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس شانزدهم 🔰 قسمت اول 🔻 چگونگی حرکت به سوی بی‌نهایت چگونه به وسیله مناسک به تقوا و بندگی برسیم؟ چه مناسکی ما را به تقوا می رساند؟ 🔷 برای این که تمرین به نتیجه برسد باید با توجه باشد، و کانون توجه نیت است به همین علت نیت مهمترین رکن عمل است. (إِنَّمَا اَلْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ) 🔹 ارکان نیت صحیح: 🔸 ۱_ توجه به: ▪️الف: چیستی عمل ▪️ب: چرایی انجام عمل، ▪️ج: چگونگی انجام صحیح آن عمل 🔸 ۲_ تمرکز: یعنی استمرار این نیت تا انتهای عمل 🔸۳_ تلقین و تصمیم ▪️ توجه به چیستی هر عمل: وضو چیست؟ نماز چیست؟ غسل چیست؟ روزه و حج چیست؟ 🔹 حکمت کلی مناسک: پاکی از رذائل و آراستگی به نور فضائل است.  https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت اول 🔰 درس شانزدهم 🔷 وضو چیست؟ شستشوی قلب از آلودگی‌ها (بهداشت روح، نه بهداشت جسم) 🔷 چرا باید وضو بگیریم؟ چون باید قلب را از آلودگی پاک کنیم تا لایق اتصال به بی‌نهایت شویم 🔷 چگونه باید وضو بگیریم؟ (چگونه قلب را از آلودگی پاک کنیم؟) باید هنگام شستن اعضاء خود تصمیم بگیریم... ▪️ هنگام شستن دستها در ابتدای وضو: تصمیم بگیریم که دست از علاقه به دنیا و زخارف آن که منبع تمام آلودگی‌هاست برداریم. ▪️ هنگام شستن صورت: تصمیم بگیریم که صورت دل را از آلودگی‌ها پاک کنیم ▪️ هنگام شستن پیشانی: تصمیم بگیریم که قلب را از تمام تشخص‌ها و عناوین دنیوی پاک کنیم ▪️هنگام شستن چشم‌ها: تصمیم بگیریم که نگاه‌های خود را از هر چه که قلب را آلوده می‌کند پاک نگه داریم. ▪️ هنگام شستن بینی: تصمیم بگیریم تا شامه خود را پاک نگه داریم تا بوی آلودگی را حس کنیم. ▪️ هنگام شستن دهان: تصمیم بگیریم دهان را از هر کلمه و سخنی که قلب را آلوده می‌کند پاک نگه داریم. ▪️ هنگام شستن صورت و کنار گوش: تصمیم بگیریم گوش را از هر سخنی که قلب را آلوده می‌کند پاک نگه داریم. ▪️ هنگام شستن دست راست: تصمیم بگیریم اعمال خوب خود را از آلودگی پاک کنیم (از ریا و عجب و ...) ▪️ هنگام شستن دست چپ: تصمیم بگیریم از صفات و اعمال زشت و ناپسند دست بشوییم. ▪️ هنگام مسح سر: تصمیم بگیریم فکر را از آلودگی پاک کنیم. ▪️ هنگام مسح پای راست: تصمیم بگیریم در راه راست حرکت کنیم ▪️ مسح پای چپ: تصمیم بگیریم که هرگز در راه خطا و انحراف حرکت نکنیم. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس شانزدهم 🔰 قسمت دوم 🔻 چگونگی حرکت به سوی بی‌نهایت 🔷 غسل چیست؟ 🔸 پاک کردن تمام ابعاد زندگی از آلوده کننده‌های روح. 🔷 تفاوت غسل با وضو 🔹 در وضو آثار آلودگی‌ها را بر روح پاک می‌کنیم و در غسل منبع آلودگی‌ها را. 🔹 غسل‌های واجب 🔸 هنگام شستن سر و گردن؛ تصمیم می‌گیریم زندگی‌مان را از هر چه که فکر و چشم و گوش و زبان را آلوده کند پاک کنیم. 🔸 هنگام شستن طرف راست؛ تصمیم می‌گیریم ابعاد مثبت زندگی مثل ازدواج، تغذیه، شغل و حرفه و کار، آراستگی و... را از انگیزه‌های شهوانی و حیوانی پاک کنیم. 🔸 هنگام شستن طرف چپ؛ تصمیم می‌گیریم زندگی را از هر چه باعث تولید اعمال زشت می‌شود پاک کنیم. 🔷 غسل‌های مستحب 🔸 در زمان یا مکان یا برای اعمال خاص تصمیم بگیریم که تمام زندگی را از آلوده کننده‌ها پاک کنیم. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس شانزدهم 🔰 قسمت سوم 🔻 چگونگی حرکت به سوی بی‌نهایت 🔷 حکمت نماز ▪️ نماز تمرین تسلیم و بندگی در برابر فرمان‌های خدای مهربان در برابر شیاطین است ▪️ افعال و ظواهر نماز نشانه‌هایی برای توجه به خدا و تسلیم کامل در برابر او برای اتصاف به صفت اوست. 🔶 منظور از یاد خدا چیست؟ توجه به بی‌نهایت و تسلیم کامل در برابر او و آمادگی برای آراستگی به صفاتش است 🔹حکمت رو به قبله بودن: یعنی همه اعمال باید در مسیر خدا باشد 🔹 حکمت تصحیح قرائت: اصلاح همه‌ی اعمال و این که گفته شده تلفظ و اعراب کلمات در نماز باید صحیح باشد اشاره به تصحیح اعمال در زندگی دارد. (إنما یُراد اعراب الکلام و تقویمها لیقوم الاعمال) 🔹 حکمت کلی ذکر: برطرف کردن غفلت‌هایی که توجه به دنیا آن را تولید کرده و حفظ توجه به هدف (یعنی اتصال به بی‌نهایت) 🔹 حکمت تسبیح و تکرار ذکر یعنی: عشق به هدف، توجه به هدف و توجه به امکانات خود و توجه به نقصان و تقصیر خود است. 🔸لا اله الا الله: یعنی معشوقی جز بی‌نهایت نیست و هر معشوقی جز بی‌نهایت فانی است. 🔸 الله اکبر: یعنی الله بی‌نهایت غیر قابل توصیف است و خدا بی‌نهایت بزرگ است. 🔸الحمدلله: یعنی توجه به امکانات موجود برای رسیدن به بی نهایت و این که تمام امکانات ما از اوست و باید تمام ستایش ما هم برای او باشد. 🔸 سبحان الله: یعنی تنزیه حق تعالی از تقصیر در رسیدن به این هدف و این که هر نقصی که در من است از کوتاهی خودم است چون بی‌نهایت به کسی ظلم نمی‌کند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت سوم 🔰 درس شانزدهم 🔷 حکمت حج و عمره: به طور کلی تمرین بندگی با برائت از طاغوت‌هاست و اما به طور جزئی: 🔹 احرام، یعنی بیرون آمدن از پیله کرم بودن، پیله منیت، غرور و دنیازدگی و در نهایت بی‌رنگ شدن و بی‌تکبر شدن. 🔹 طواف، یعنی پروانه‌وار چرخیدن در محور توحید برای نور شدن و هماهنگی با تمام هستی 🔹 نماز طواف پشت مقام ابراهیم، یعنی پشت سر امام بودن 🔹سعی، یعنی سعی در رسیدن به نور صفات خدا و سعی برای تحقق اهداف امام در جامعه. 🔹 تقصیر: یعنی کوتاه کردن آرزوهای دنیوی خود. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶 درس هفدهم (سه قسمت) 🔸 موانع رسیدن به سوی بی‌نهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ درس هفدهم 🔰 قسمت اول 🔻 موانع رسیدن به بی‌نهایت 🔷 موانع اتصال به بی‌نهایت: 🔸 ۱_ طاغوت (اولیاء شیطان): زمینه ساز انحراف و خواستار حاکمیت دنیا از حیث قدرت ضعیف‌ترین مانع و از حیث روش خطرناک‌ترین است. 🔹 ۲_ شیطان: اولین طاغی، کارش وسوسه کردن و عامل تحریک نفس است که می‌خواهد ایمان ما را از بین ببرد. شیطان از حیث قدرت ضعیف است و از حیث روش خطرناک. 🔸۳_ نفس اماره: عامل تحریک انسان و موجب انحراف و گناه و در نهایت سقوط او، که کارش ارضاء شهوات است. از حیث قدرت قوی‌ترین مانع ولی از حیث روش کم‌خطر است 🔴 طاغوت چیست؟ ▪️تعریف لغوی: سرکشی ▪️تعریف اصطلاحی: هر طغیان‌گر در برابر ارده الهی 🔹طغیان از کجا شروع شد و این طغیان تا به امروز به چه شکل ادامه پیدا کرده؟ ▪️برای پاسخ به این سوالات باید تاریخ اراده الهی را بررسی کنیم: 🔹 اراده الهی درباره انسان: رسیدن انسان مقام خلیفه اللهی. یعنی حاکمیت بر تمام هستی از راه اتصاف به صفات خداوند ( بقره:۲۰) 🔹 اراده الهی درباره جهان: ایجاد حاکمیت جهانی صالحان برای رسیدن همه انسان‌ها به صفات (انبیا:۱۰۵) 🔹 فرمان الهی به ملائکه: (بقره،۳۲) سجده برای آدم (خدمت به اهل فضائل) ملائکه سجده کردند یعنی کمر خدمت به اهل فضائل بستند تا به لذات بی‌نهایت نائل شوند. 🔹 وظیفه ملائکه: مدیریت نیروهای ملکوت برای رشد انسان. 🔹خدمات ملائکه به انسان: ایجاد اشتیاق به سمت ملکوت خصوصا در وقت اذان حفاظت از انسان در برابر شیاطین و خطرها 🔹 اما ابلیس سجده نکرد (بقره:۳۴) و خود را برتر از آدم دانست. 🔸 ابلیس اولین طغیان‌گر در برابر اراده الهی https://eitaa.com/archive_dinefetri