eitaa logo
دین فطری - آرشیو
6.3هزار دنبال‌کننده
59 عکس
6 ویدیو
0 فایل
این کانال برای ارائه و نشر درس‌های صوتی دین فطری به عنوان پشتیبان کانال به‌سوی بی‌نهایت راه‌اندازی شده. سایت: www.dinefetri.com ادمین‌: @dinefetri_amozesh سوالات، پیشنهادات و نقد و انتقادت را به آی‌دی ادمین کانال بفرستید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 ادامه کپشن قسمت چهارم 🔰 درس نوزدهم ▪️ برای مقابله با این نسخه بدل خداوند حضرت ابراهیم خلیل الله را مبعوث فرمود که بیاید و جلوه‌های قدرت نظامی نمرود را خنثی کند. ✳️ نکته: اینکه می‌گوییم ابراهیم خلیل الله یا نوح نبی الله این القاب پیامبران نشان از این داشت که آن مطلبی که روی آن پافشاری می‌کردند خبر از پیروزی و رمز پیروزی آنها دارد. ▪️ در آن زمان تنها گوینده «لا اله الا الله» حضرت ابراهیم و دو الی سه نفر دیگر بودند. ▪️در مرحله بعد حضرت ابراهیم علیه السلام با نمرود وارد مذاکره شد و با نمرود محاجه و استدلال کرد در حالی که حضرت نوح نمی توانست استدلال کند. چون بت‌پرستان آن زمان شرک ذاتی داشتند ولی نمرود مبتلا به شرک صفاتی شده بود و خالقیت خدا را قبول داشت. ▪️در گفت‌وگوی بینشان حضرت ابراهیم علیه السلام فرمود: پروردگار من کسی است که زندگی می‌دهد و می‌میراند و در مقابل نمرود مغالطه کرد و دستور داد دو نفر را از زندان آوردند که یکی را آزاد کرد و دیگری را اعدام کرد و گفت من هم می‌توانم حیات بدهم و بمیرانم. ▪️بعد از این مقالطه حضرت ابراهیم گفت پروردگار من خورشید را از مغرب به مشرق طلوع می‌دهد و اگر تو میتوانی از مشرق به مغرب طلوع بده! اینجا نمرود مبهوط شد و دیگر نتوانست حرفی بزند. ▪️اما اطرافیان نگذاشتند این مطلب رسانه‌ای شود و کسی از این گفتگو اطلاع پیدا کنند و حال این وظیفه حضرت ابراهیم بود که این مطلب را رسانه‌ای کند. ▪️حضرت ابراهیم باید نشان می‌داد که بت‌ها قدرت ندارند و نمرود هم خدا نیست لذا وقتی که مردم به بیرون شهر رفته بودند تمام بت‌ها را شکست و تبر را بر گردن بت بزرگ انداخت وقتی آن حضرت را دستگیر کردند فرمود: چرا از بت بزرگ نمی‌پرسید؟ گفتند: بتها نمی‌توانند حرکت کنند. حضرت فرمود پس چرا آنها را می‌پرستید؟ ▪️این سخن زمینه‌ای شد که بت اصلی یعنی نمرود را رسوا کند، اما نمرود به جای پاسخ دادن فضا را احساسی کرد و مردم را تحریک کرد که ابراهیم بت شما را شکسته است و بعد خواست با اسلحه خودش یعنی آتش ابراهیم را بسوزاند. ▪️ به مردم دستور داد تا سه سال تمام هیزم جمع کنند . ▪️۲۴ فرسخ مربع هیزم جمع شد. در زمان نمرود مردم آن‌قدر به خدای نمرود اعتقاد داشتند که نذر می‌کردند که اگر فلان کارشان به انجام برسد هیزم بیاورند برای سوزاندن ابراهیم. وقتی هیزم وسیعی جمع شد باید راهی پیدا می‌کردند تا حضرت ابراهیم علیه السلام را داخل آتش بیندازند. ابلیس آمد و ساختن منجنیق را یادشان داد ▪️ در این هنگام ملائکه آمدند به حضرت ابراهیم گفتند که میخواهی کاری کنیم که آتش خاموش شود فرمود : «علمه بحالی کفی أن مقالی» لذا آتش سرد شد و مردم قدرت تکوینی خدا را دیدند و فهمیدند فقط قدرت نظامی موثر نیست و باید قدرتی باشد که موثر در تمام نیروهای عالم باشد. ✅ لذا حضرت ابراهیم توحید صفاتی را اثبات کرد. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
1905. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
18.41M
✳️ درس نوزدهم 🔰 قسمت پنجم 🔻 طاغوت‌های آشکار 🔹 مقابله حضرت موسی با فرعون ▪️گفته شد حضرت ابراهیم خلیل‌الله خنثی کننده جلوه قدرت نظامی نمرودها بود که: ▫️ماموریت ابراهیم: اثبات قدرت تکوینی برای خدا و عدم آن برای نمرود ▫️عامل خنثی کننده: سرد شدن آتش بر او ▫️ وسیله: توکل و اعتماد به خدا یعنی دوستی خدا ▫️ نتیجه: عدم پرستش نمرود‌ها به جای خدا و رسوایی نمرود‌ها ▫️شعار بعد از پیروزی: پرستش خدای دارای قدرت تکوینی ▪️نمرود برای این که بیشتر رسوا نشود از کشتن ابراهیم صرف نظر کرد و گفت من خدای ابراهیم را می‌کشم. برای این که خدای ابراهیم را بکشد بندهایی را به پای کرکس‌های آموزش دیده بستند و نمرود را به آسمان بردند. او تیری پرتاب کرد و تیر خونی برگشت. به مردم گفت من خدای ابراهیم را کشتم. ▪️حکمت برگشت تیر خونی این بود: شک برای کسانی که در عقیده متزلزل بودند و به صورت قلبی و یقینی خدا را نپذیرفته بودند غلبه کند و مومنان واقعی غربال شوند. ▪️در اقدام بعدی، نمرود گفت: تمام لشکریان را آماده می‌کنم تا با خدای ابراهیم بجنگم و به ابراهیم گفت: به خدایت بگو برای جنگ با من آماده شود. ▪️از طرف خدا لشکریان پشه‌های ریز حمله کردند و به مغز لشکریان نمرود نفوذ کردند. ▪️یکی از آن پشه‌ها به مغز نمرود راه پیدا کرد. کار نمرود به جایی رسید که به افرادش می گفت محکم به سرش ضربه بزنند تا بلکه از عذاب نجات پیدا کند و هرکس ضربه را محکم تر می‌زد مقرب‌تر بود. ▪️با این کار اعتقاد مردم به قدرت اشخاص از بین رفت و قدرت الهی را باور کردند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت پنجم 🔰 درس نوزدهم تاثیر نمرود‌پرستی در جامعه چه بود؟ 🔹در زمان نمرود شخص برتر کسی بود که به نمرود نزدیک‌تر بود ولی شعار ابراهیم این بود که باید خلیل الله شویم و به جای دوستی با بنده خدا (یعنی نمرود) با خدا دوست شویم. ▪️ در آن زمان مردم قائل به الوهیت نمرود بودند ولی بعد از خنثی سازی جلوه قدرت مادی دیگر کسی این عقیده را نداشت و معلوم شد راه برون رفت از مشکلات دوستی با خداست نه ابرقدرت‌ها. ✳️ حال که قدرت تکوینی اثبات شد باید ابلیس نسخه بدل آن را بسازد. 🔻 نسخه بدل قدرت الهی: از اینجا سلسله فرعون‌ها شروع می‌شود و آخرین فرعون زمان حضرت موسی برترین فرعون بود لذا تمدن فرعون‌ها بر پایه جلوه‌های تخیلی یعنی (سحر) شکل گرفت. 🔷 نسخه بدل قدرت تکوینی سحر است. شیطان این‌طور القاء کرد که هر کس سحر دارد می‌توان او را اطاعت کرد و پرستید. لذا کار فرعون به جایی رسید که گفت: «انا ربکم الاعلی» یعنی مبتلا به (شرک أفعالی) شد و گفت: همه کارهایی که خدای موسی انجام می‌دهد ما هم انجام می‌دهیم. ▪️در این برهه از زمان مردم هم، عامل تکامل را در سحر و سیاسی‌کاری و شانس می‌دانستند. خداوند برای مقابله با این اعتقاد فاسد موسی (کلیم الله) را برانگیخت. ▪️حضرت موسی علیه‌السلام باید نشان می‌داد که قدرت تکوینی فرعون تخیلی است نه واقعی و قدرت تکوینی واقعی تنها از آن خداست. ▪️موسی (ع) با فرعون وارد گفت‌وگو شد. فرعون به حضرت موسی گفت اگر راست می‌گویی با سحر ما مقابله کن. که در آن مجلسی که ساحران از طناب‌ها مار درست کردند عصای موسی اژدهایی شد و همه را بلعید. ✳️ نکته: سحر یعنی تصرف در اذهان یا تصرف در خود شیء که به واسطه نیروهای فیزیک پنهان هستی (جن) انجام می‌گیرد و ساحران از این روش استفاده می‌کردند. ▪️ مهم‌ترین تاثیر معجزه موسی این بود که اولین ایمان آورندگان ساحران بودند. چون آنها به خوبی تفاوت سحر و معجزه را می‌دانستند. فرعون آنها را تهدید کرد که اگر از این ایمان دست برندارند دست و پای آنها را می‌برد ولی آنها چون خدای موسی را با یقین قلبی باور کرده بودند از تهدید فرعون نترسیدند و این‌گونه جلوه تخیلی خنثی شد. 🔸 چرا لقب موسی کلیم الله بود؟ گفتمان آن زمان این بود که اگر کسی در کارش گره‌ای ایجاد شود باید دنبال ساحر برود ولی پیام موسی کلیم الله این بود که با در ارتباط با خدا بودن و شنیدن سخنانش می‌توان مشکل‌گشایی کرد لذا حضرت موسی علیه السلام توحید افعالی را اثبات کرد. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
1906. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
15.79M
✳️ درس نوزدهم 🔰 قسمت ششم 🔻 طاغوت‌های آشکار 🔹 چالش‌های حکومت دینی حضرت موسی 🔸گفته شد حضرت موسی کلیم الله خنثی کننده جلوه تخیلی فرعون‌ها بود: ▫️ ماموریتش: اثبات واقعی قدرت تکوینی خدا، تخیلی بودن سحر فرعون‌ها. ▫️ عامل خنثی کننده‌اش: غلبه بر ساحران. ▫️ وسیله‌اش: عصا، ید بیضا و کلیم بودن. ▫️ نتیجه: عدم پرستش فرعون ها به جای خدا بود ▫️شعار بعد از پیروزی: پرستش خدای دارای قدرت تکوینی واقعی بود 🔹موسی علیه السلام اثبات کرد قدرت تکوینی واقعی از آن خداست و با قدرت تخیلی نمی‌توان مشکلی را از ریشه حل کرد اگر هم حل شود، موقتی است. ▪️ اولین تجربه رسمی حاکمیت دینی برای حضرت موسی علیه‌السلام بوده است که چالش‌های زیادی را با خود به همراه داشت مثل چالش سامری و غیره. به علت زیاد بودن این چالش‌ها خداوند در قرآن کریم خیلی از آنها را به ما یادآوری می‌کند. به همین دلیل است که نام موسی بیش از ۵۰ بار در قرآن ذکر شده است اما نکته‌ی مهم این است که نباید به این چالش‌ها به صورت یک داستان نگاه کنیم بلکه هر کدامشان به تنهایی یک گفتمان محسوب می‌شوند. ▪️ به عنوان مثال کاری که فرعون نتوانست با قوم بنی‌اسرائیل کند سامری توانست طی ۴۰ روز، مردم را از توجه به خدا و حضرت موسی دور کند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت ششم 🔰 درس نوزدهم 🟢 چالش‌های حکومت دینی موسی علیه‌السلام 🔹 فرعون: نماد استکبار و ایجاد تمدن مادی 🔹 قارون: نماد مرفهین بی‌درد 🔹 سامری: نماد روشنفکران گوساله‌پرست و مخالف تمدن الهی 🔹 بلعم باعورا: نماد مراجع و شخصیت‌های دینی بی‌بصیرت 🔹 برصیصای عابد: نماد معنویت و عرفان جدایی از سیاست. 🔸 گوساله‌ای که سامری از جنس طلا درست کرد سه نماد را در خود داشت: زر نماد ثروت بود زور نماد قدرت بود و تزویر که صدای وهم‌انگیز آن مجسمه بود. ▪️ در واقع سامری گفت هم خداپرست باشید هم به دنبال ثروت و قدرت باشید، به این بهانه مردم را فریب داد. چون سامری می‌دانست که اگر حضرت موسی آن الواح را که قانون اساسی حکومت خود شمرده می شد بیاورد دیگر خواهش‌های نفسانی در آن حکومت جایگاهی ندارد. حضرت علی علیه السلام فرمود که تمام اتفاقات زمان حضرت موسی باز هم در دوران ما تکرار می‌شود تا مردم امتحان شوند به همین دلیل پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به حضرت علی علیه السلام فرمود: «انت منی بمنزلة هارون من موسی». ▪️ قرآن درس زندگی برای همه اعصار و ادوار زندگی انسان است و گفتمان‌های آن همگی به کار می‌آیند و در هر قومی سامری وجود دارد که باید با آنها مقابله کرد. https://eitaa.com/archive_dinefetri
1907. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
10.27M
✳️ درس نوزدهم 🔰 قسمت هفتم 🔻 طاغوت‌های آشکار 🔹مقابله حضرت عیسی با علمای یهود ▪️گفتمان حضرت موسی که توجه به واقعیت و قدرت تکوینی واقعی بود پیروز شد، حال باید نسخه بدل ابلیس بر پایه همین واقعی بودن و جلوه‌های واقعی شکل بگیرد. لذا تمدن قوم یهود بر پایه جلوه‌های واقعی علمی مثل علوم تجربی، طب، صنعت و اقتصاد آغاز شد. ▪️آنها می‌گفتند طب تاثیر واقعی دارد و بیماران را شفا می‌دهد، صنعت تاثیر واقعی دارد که با آن محصول تولید می‌شود که این هم واقعی است و اقتصاد که تولید سرمایه و ثروت را در پی دارد. 🟢 نکته: انحراف ابلیس بر اساس همان گفتمان قوم پیروز شکل می‌گیرد و با قومی که در مسیر الهی نیستند کاری ندارد چون آنها انسان‌های مرده محسوب می‌شوند. در قوم بنی اسرائیل شرک نظری ایجاد شد. یعنی این قوم در عمل نماز خوبی می‌خواندند ولی از لحاظ نظر، توجه آنها به جلوه‌های واقعی عالم جلب شد و به جای توجه به خدا به جلوه‌های واقعی عالم توجه کردند؟ 🔸در واقع همه این علوم را خود حضرت موسی به آنها یاد داد ولی با وسوسه ابلیس این علوم رهزن آنها شد. یعنی توجه آنها به طب آن‌قدر زیاد شد که اطباء و دانشمندان آنها، شدند انبیا آنها. ▪️ این‌طور توجیه می‌کردند می‌گفتند: وقتی ما طبیبی داریم که بیماران را شفا می‌دهد دیگر نیازی به خدا نداریم. این در حالی بود که در ظاهر هم خدا را عبادت می.کردند. لذا شرک نظری داشتند یعنی جای خدا را عوض کردند با طب، صنعت و اقتصاد. 🔹برای مقابله با این جلوه های واقعی خداوند حضرت عیسی روح الله را مبعوث کرد. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت هفتم 🔰 درس نوزدهم 🔹برای مقابله با جلوه‌های واقعی، خداوند حضرت عیسی روح الله را مبعوث کرد. 🔸 حضرت عیسی گفت: آیا طب شما فلج مادرزاد را هم شفا می‌دهد؟ ولی من می‌توانم این کار را بکنم. آیا صنعت شما تولید حیات می‌کند؟ ولی من موجود زنده ایجاد می‌کنم. آیا اقتصاد شما خاک را طلا می‌کند؟ ولی من می‌توانم. ▪️حضرت عیسی علیه‌السلام گفت من می‌توانم چون تهذیب نفس کرده‌ام و پشتوانه معنوی دارم و هر کسی تهذیب نفس کند می‌تواند. لذا حواریون حضرت عیسی علیه‌السلام با همان روش مرده زنده کردند. ▪️حضرت پیروز شد ولی پیروزی به معنای غلبه بر یک قوم نیست بلکه به معنای تحقق هدف است. یعنی چه بسا قومی غلبه می‌کنند ولی هدف‌شان محقق نمی‌شود لذا همین تحقق هدف، عامل پیروزی است. ▪️علمای یهود با حضرت عیسی مقابله کردند گفتند باید عیسی را بکشیم که در اینجا یک شخصی شبیه حضرت عیسی شد و آنها او را کشتند و گفتند عیسی را کشتیم. در حالی که حضرت به آسمان چهارم عروج کرد تا روزی که برگردد و ماموریتش به صورت کامل محقق کند. ✅ حضرت عیسی به این دلیل زنده مانده تا رسالتش به اتمام برسد، تا زمانی که تمام جلوه های علوم بشر آشکار نشود رسالتش تمام نمی‌شود. لذا حضرت عیسی باید در زمانی بیاید که علم به اوج خودش برسد. حکمت آمدن دوباره حضرت این است که چون حضرت عیسی برای اروپایی‌ها مقدس است و جامعه غرب طوری امام زمان عجل الله و یارانش را به تصویر کشیده که وقتی حضرت بیایند غربی‌ها و مسیحیت حضرت را نمی‌پذیرند. در این وقت حضرت عیسی باید بیاید و حضرت را به آنها بشناساند. ▪️حضرت عیسی علیه‌السلام وقتی که می‌آید دوباره ادعای خود را تکرار می‌کند و می‌گوید: حالا به این نتیجه رسیدید که علم به تنهایی نمی‌تواند شما را نجات دهد و باز گفتمان زندگی بر مبنای تهذیب نفس را تذکر می‌دهد که در این جا زمینه حاکمیت حضرت مهدی عجل الله ایجاد می‌شود. https://eitaa.com/archive_dinefetri
1908. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
17.97M
✳️ درس نوزدهم 🔰قسمت هشتم 🔻 طاغوت‌های آشکار 🔷 مقابله حضرت محمد (ص) با طاغوت‌های زمان 🔸 گفته شد حضرت عیسی علیه‌السلام خنثی کننده جلوه علمی یهودی‌ها بود. ▫️ ماموریت: اثبات نیاز به معنویت در روح انسان و کافی نبودن اقرار ظاهری به خدا و عدم سعادت‌مندی و پیشرفته انسان دانشمند بدون معنویت ▫️ عامل خنثی‌کننده: زنده کردن مردگان و روح دمیدن در گل. ▫️ وسیله: پرورش معنویت در روح یعنی روح الله بودن. ▫️ نتیجه: عدم توجه به دانش بدون معنویت (رسوایی موقت یهود) ▫️ شعار بعد از پیروزی: توجه به معنویت و اعتبار بخشیدن آن به همه امور مادی و بی‌اعتبار بودن هر جلوه‌ی واقعی بدون معنویت باطنی 🔹 گفتمان عیسی: باید پشتوانه معنوی به انسان اعتبار دهد نه علم به تنهایی 🔸 نسخه بدل ابلیس فرمانبرداری از قدرت اعتباری و معنویت ظاهری این یعنی شروع تمدنی بر پایه‌ی جلوه‌های اعتباری مثل شعر، موسیقی، ریاست، نژاد، جنسیت و معنویت کاذب. 🔸 هر کس دارای این جلوه‌ها بود مثل شعرا بر قلب مردم حکومت می‌کرد و فرهنگ مردم هم این شده بود که جای توجه به صالحان اینها را دوست داشتند و به آن‌ها توجه می‌کردند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت هشتم 🔰 درس نوزدهم نکته: اینکه گفته شده دوران جاهلیت اعراب نه اینکه آنها چیزی نمی‌دانستند بلکه رسم و رسومات خیلی خوبی داشتند و در زمینه شعر خیلی قوی بودند. اما اصل مسئله را توجه نمی‌کردند و جهل مرکب داشتند. به این خاطر گفته می‌شود دوران جاهلیت. در این زمان خدا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را فرستاد تا ناکارآمدی این جلوه‌ها را نشان دهد. 🔸 لذا پیامبر با ظاهر آیات قرآن و لحن زیبای این آیات ناکارآمدی اشعار شاعران را نشان داد به طوری که شعرا ناب‌ترین اشعار خود را به نام معلقات سبع که در کعبه آویخته بودند از خجالت خودشان شبانه معدوم کردند. ▪️ در اثر همنشینی پیامبر با برده‌ها و شنیدن حرف آنها جلوه ریاست را فرو ریخت. ▪️ با توجه به اهمیت دادن به سیاه‌پوستان توسط پیامبر جلوه نژادپرستی فرو ریخت. ▪️ با گرامی داشتن حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و توجه زیاد به آن حضرت، جلوه انسان برتر را فرو ریخت. ▪️با ایمان قوی حضرت علی (علیه السلام) جلوه معنویت کاذب را فرو ریختند یعنی شعار حضرت همان حرف قرآن بود که فرمود «ان اکرمکم الله اتقاکم» ▪️ گفتمان رایج این شد که بدون جلوه‌های اعتباری هم می‌توان حبیب الله شد. 🟢 لذا پیامبر شرک عبادی را تبدیل به توحید عبادی کرد. 🟢 نکته: جلوه‌های اعتباری قویترین تیر شیطان بود لذا باید خداوند کسی را می فرستاد که از بالاترین درجه عصمت برخوردار است و خداوند عقل اول را فرستاد. 🔹جایگاه انبیا در هدایت انسان 🔸 ارائه نقشه راه: (دین کامل متناسب با ظرفیت فردی و اجتماعی انسان در هر عصر) 🔸 تشکیل حاکمیت دینی (زمینه‌سازی برای برپایی حکومت جهانی صالحان ) 🔸مبارزه با طاغوت‌های آشکار
(خنثی کردن روش‌های آنها برای گمراه کردن انسان)

🔹 تاریخ تکامل انسان بر مبنای حرکت به‌سوی بی‌نهایت ▫️ ۱_ عصرانبیاء: دوره درس مبارزه با طاغوت‌های آشکار ▫️ ۲_ عصر حضور ائمه علیه السلام: دوره درس مبارزه با طاغوت‌های پنهان در لباس دین ▫️ ۳_ عصر غیبت: دوره هجوم تمام جلوه‌های طاغوت آشکار و پنهان ▫️۴_ عصرظهور: دوره نابودی طاغوت و شبطان الف: نابودی طاغوت (برپایی حکومت عدل) ب: نابودی شیطان (دوران حکومت عدل) ▫️ ۵_ عصر رجعت: تربیت نفس که از صفر تا بی‌نهایت توسط ائمه اطهار علیهم السلام. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔶درس بیستم دین فطری 🔸طاغوت‌های پنهان در لباس دین ▪️ https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
2001. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
11.66M
✳️ درس بیستم 🔰قسمت اول 🔻 طاغوت‌های پنهان در لباس دین 🔸 گفته شد هدف طاغوت‌های آشکار پایه‌ریزی تمدن مادی طاغوتی در جهان است. ◾️ هدف طاغوت‌های پنهان از بین بردن زمینه رشد و نابودی نسل انسان است.
«وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ»
 «لأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إِلَّا قَلِيلًا»

🔹به طور کلی مراحل هجوم ابلیس به سه بخش تقسیم می‌شود: ▪️ مرحله اول؛ ارائه تفکر طاغوت به صورت آشکار یعنی طاغوت‌های آشکار ▪️ مرحله دوم؛ ارائه تفکر طاغوت در پوشش دین بود چون دینداری پیروز و جزو فرهنگ مردم شده بود طاغوت‌ها مجبورند در پوشش دین پنهان شوند. ▪️مرحله سوم؛ هجوم مجدد و هم‌زمان تفکر طاغوت‌های آشکار و پنهان است. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔻 ادامه کپشن قسمت اول 🔰 درس بیستم 🔹فلسفه اتمام دوره انبیا این است که شیطان در تمام پنج جلوه‌ای که برای آنها نسخه بدل ساخته بود شکست خورد و دیگر چون جلوه‌ای نبود لذا خداوند آخرین پیامبر را مبعوث کرد و دوران طاغوت‌های آشکار به اتمام رسید. 🔹 در روایات ائمه معصومین علیه السلام می‌فرمایند که با ارسال پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شیطان نعره کشید. 🔹 در دوره دوم یعنی طاغوت‌های پنهان در لباس دین چه اتفاقی افتاد؟ ▪️ در این دوره طاغوت‌هایی به میدان می‌آیند که همان گفتمان ابلیس که در طاغوت‌های آشکار بود را در پوشش دین می‌گویند و در جامعه پیاده می‌کنند. 🔹 اهداف ظاهری طاغوت‌ها رسیدن به دنیا قدرت ثروت و شهرت است. 🔸 روش طاغوت‌های آشکار‌: حذف خدا و دین است. 🔸 روش طاغوت‌های پنهان: سوء استفاده از نام خدا و دین برای رسیدن به قدرت است در حالی که هدف اصلی آنها حذف خدا و دین است. 🔹در واقع خطرناک‌ترین طاغوت‌ها که شناختن و شناساندنش خیلی مشکل است طاغوت‌های پنهان هستند. طاغوت‌های آشکار غارت‌گر ثروت مردم هستند ولی طاغوت‌های پنهان هم غارت‌گر ثروت و هم غارت‌گر ایمان مردم هستند. https://eitaa.com/archive_dinefetri
2002. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
14.24M
✳️ درس بیستم 🔰قسمت دوم 🔻 طاغوت‌های پنهان در لباس دین 🔹دوره اول یعنی طاغوت های آشکار با شهادت پیامبر پایان یافت: ✳️ نکته : عده ای از دشمنان دین میخواهند شهادت پیامبر را مرگ طبیعی جلوه دهند در حالی که حضرات معصومین علیه السلام فرمودند( ما مِنّا إلاّ مَقتولٌ أو مَسمومٌ ) لذا پیامبر را به شهادت رساندند چون پیامبر این بار به صورت علنی حضرت علی را جایگزین خود معرفی کرده بود ( يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ) دشمنان طرح ترور را پیاده سازی کردند و خواستند شتر پیامبر را از گردنه کوه پایین بیندازند ولی موفق نشدند و در مرحله بعد تصمیم به مسمومیت حضرت گرفتند. ❓ سوال آیا پیامبر نمی دانست که قرار است به او سم بدهند؟ ✅پیامبر می‌دانست ولی در اینجا قرار است پیامبر (ص) با فدا کردن جان خود هدایتی را رقم بزند ،یعنی با شهادتش طاغوت های پنهان آشکار می شود https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
سوال چرا خداوند همه را به صورت دفعتاً و قهری هدایت نکرد : ▪️جواب: علت این کار رشد مردم است یعنی در دوران طاغوت آشکار أنبیا گفتند با موانع آشکار چطور برخورد کنیم و آن را به ما یاد دادند حال باید موانع نامرئی را هم به ما یاد بدهند که این دیگر آخرین درجه رشد انسان می شود و این لطفی از جانب خداست و اگر به صورت قهری هدایت میشدیم به درجات بالاتری که خدا برای ما آماده کرده بود نمی رسیدیم. 🔹پیامبر وصیت کرده بود علی علیه السلام جانشینش شود بر اساس فضایلی که حضرت علی علیه السلام دارا بود لذا هروقت آیه ای از قرآن که نازل می شد و فضیلتی از امام علی علیه السلام در آن آیه بود پیامبر اشاره می کرد و تمام احادیثی را که پیامبر نقل کرده بود که همراه با فضایل امیرالمومنین علی علیه السلام بود را مردم نوشته بودند به همین دلیل یکی از دلایل منع حدیث این بود که جاعلان حدیث می خواستند طوری دیگر جلوه دهند. ▪️به مردم دستور دادن قرآن را جمع آوری کنند به این عنوان که آنها را بایگانی کنند که این نوشته ها از بین نرود چون مردم در زیر هر آیه ای که فضیلت علی علیه السلام در آن بود را نوشته بودند ولی وقتی آیات را جمع کردند آنها را آتش زدند و گفتند علت این کار این بود که می ترسیدیم آیات به همراه فضائل ترکیب شود و همان بلایی که سر تورات آمد سر قرآن هم بیاید لذا با نیرنگ آنها را از بین بردند. ▪️در اینجا طراحان صحنه شیطان بودند کارگردانان این جریان یهود و مجریان آن اولی دومی و سومی لعنت الله علیهم أجمعین إلی یوم القیامه https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
2003. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
9.78M
✳️ درس بیستم 🔰قسمت سوم 🔻 طاغوت‌های پنهان در لباس دین 🔹تکرار جلوه اول : حاکمیت ظواهر در پوشش دین به جای فضائل 🔹در دوره اولی ظواهر به جای فضائل حاکم شد و گفتند هر کسی صاحب جلوه های ظاهری است مثل ریش بلند شیخوخیت و ...حق حاکمیت دارد ولی علی (ع) چون جوان است گرچه صاحب فضائل است نمی تواند مدیریت کند و حکومت را به دست بگیرد 🔹لذا باز همان حرکت در مسیر ظواهر که نوعی از بت پرستی بود شروع شد در نقطه مقابل حضرت علی علیه السلام باید چه کند؟ آیا باید به زور حاکمیت را بگیرد و با قدرت تکوینی مسند خلافت را پس بگیرد؟ هرگز چرا؟ ✅ چون در این صورت جامعه به تکامل و تعالی نمی رسید و باید حضرت اجازه می‌داد تا آنها بمانند و با گذشت زمان مردم آنها را بشناسند لذا در اینجا علی علیه السلام باید هدایت تشریعی کند . 🔹بعد از شهادت حضرت فاطمه زهرا( سلام الله علیها )حضرت در خانه ننشستند به خلاف ادعای دشمنان که می گویند حضرت خانه نشین شدند خیر https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔹حالا چون حضرت در کانون توجه بودند و همه فضائل حضرت را می دانستند ، آنها تصمیم گرفتند که حضرت را ترور شخصیتی کنند و دروغی به حضرت نسبت بدهند که دستانشان را قطع کنند: 🔸اینجا حضرت اسلام را در خطر دید و لذا به ابن عباس پیشنهاد داد تا با آنها بیعت کند ولی بیعت ظاهری ، که بتواند برنامه های خود را به پیش ببرد 🔹 حضرت باید مدیریت، اهل فضائل و کارآمدی آن ها را نشان دهد در این مدت حضرت معجزه های زیادی را از خود نشان داد و رفته رفته مردم بیدار شدند که باید خلافت دسته آنها نباشد و کسی لایق است که اهل فضیلت است. ▪️ اما کارگردانان پشت صحنه برای حفظ آبروی خود اولی را با خربزه مسموم کردند و دومی را روی کار آوردند. 🔹 در این مرحله گفتمان حاکمیت بر اساس ظواهر رسوا شد حال باید کسی بیاید که خودی نشان دهد و در کانون توجه قرار بگیرد تا توجهی که به حضرت علی علیه السلام است کم رنگ شود در اینجا حاکمیت بر مبنای خشونت به جای رفأت اسلامی شکل گرفت https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
2004. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
13.33M
✳️ درس بیستم 🔰قسمت چهارم 🔻 طاغوت‌های پنهان در لباس دین 🔷تکرار جلوه دوم : حاکمیت قدرت و خشونت به جای رأفت و رحمت 🔹حاکمیت بر مبنای خشونت در پوشش دین شکل گرفت حال حضرت علی علیه السلام باید چه کند؟ حضرت باید رأفت و رحمت اسلامی را نشان دهد که در موارد زیادی به دومی می گفت در فلان مسئله باید با رأفت اسلامی برخورد کنی و حکم اسلام چنین است. 🔹 خیلی از رفتارهای دومی باعث میشد مردم نسبت به دین بدبین بشوند و حضرت با داستان های زیادی که موجود است تاثیر بدی که دومی می خواست بر روی مردم بگذارد را خنثی می کرد. 🔹 اگر حضرت دومی را می کشت و به درک واصل می‌کرد مردم از دومی اسطوره می ساختند و دیگر هدایتی شکل نمی گرفت . ▪️لذا اینجا حضرت باید به جای مبارزه مستقیم با گفتمان آنها مبارزه می کرد نه با خودشان ▪️ لذا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمومنین فرمودند بعد از شهادت من باید سکوت کنی و این صبر تو است که موجب هدایت می شود ▪️باب جنگی که پیامبر برای حمله به روم را باز کرده بودرا بستند و با مذاکره قدس را گرفتند ولی یهود با آنها شرط کرد که از قدس فراتر نروند اما در عوض از آنها خواست که باب جنگ را با ایرانیان باز کنند لذا جنگهای قادسیه را به فرماندهی سعد بن ابی وقاص راه انداختند و گفتند باید ایرانیان را نابود کنید چون یهود می دانست دشمنان ها ایرانیان هستند اما از کجا میدانست؟ از زمان حضرت موسی 🔻که برای پاسخ به این سوال که یهود از کجا میدانست ایرانیان دشمنان آنها هستند باید داستان انحراف قوم بنی اسرائیل را بررسی کنیم https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinef
🔹خداوند در باره بنی اسرائیل می فرماید ( وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا ) 🔹چرا بنی اسرائیل منحرف شد؟ چون دین را به عنوان ابزار پذیرفتند نه راهی برای تکامل. ▪️ آنها به موسی ایمان آوردند ولی ایمانی که با نگاه مادی بود به عنوان مثال در سوره اعراف آیه ۱۳۸ آنها به موسی گفتند ( قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَٰهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ ۚ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ ) 🔹 آیا میشود خدای ماهم خدای دیدنی شود لذا با این جهلی که آنها داشتند خداوند فرمود آنها دو بار در زمین فساد میکنند و باعث علو کبیر می شوند بنی اسرائیل از موسی پرسیدند اون دو گروهی که به مقابله با کافران بنی اسرائیل برمیخیزند چه کسانی هستند که به نسل آینده بگوییم تا منحرف نشوند ▪️ گفت گروه اول پیامبر آخرالزمان است لذا آنها اوصاف بیشتری را پرسیدند و وقتی اطلاعاتشان کامل تر شد بر دو گروه شدند: 🔸 گروه اول از یهود تصمیم به ترور فیزیکی خاندان پیامبر گرفتند تا به دنیا می‌آید 🔸 ولی گروه دوم که عاقل تر بودند گفتن نفوذ میکنیم به پوشش دین تا دین را بزنیم به همین دلیل است که یهود ۱۰ سال قبل از بعثت پیامیر ،اولی ( لعنت الله علیه ) را آموزش داد تا بتواند نفوذ کند در پوشش دین. 🔸اما گروه دوم را حضرت موسی اینطور معرفی کرد که آن ها از شیعیان همان داماد پیامبر آخرالزمان هستند و امام صادق علیه السلام هم در مورد گروه دوم ۳ مرتبه فرمودند و ( والله هم اهل قم ) یعنی اهل ایران. ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ) مائده _۵۴ در جنگ اعراب به ایران حضرت علی علیه السلام و فرزندان گرامیشان شرکت نداشتند ولی حضرت علی (ع ) سلمان فارسی را به عنوان یک نماینده در این جنگ فرستاد ولی هدف آن حضرت از فرستادن سلمان نشان دادن چهره واقعی دین بود لذا وقتی که به ایرانی ها گفتند که مسلمانان در راه جنگ با شما هستند گفتند ما اسلام را پذیرفته ایم و از مضمون آن اطلاع داریم و جنگی با مسلمانان نداریم لذا تسلیم شدند . 🔹اما سعد بن ابی وقاص دستور را تا همه آنها را گردن زدند با مشاهده این داستان عده ای که باقی مانده بودند در قلعه الموت قزوین جمع شدند چون نفوذ به این قلعه خیلی سخت بود سلمان به فرمانده لشکر گفت اجازه بدهید تا من با آنها صحبت کنم وقتی که سلمان نزدیک در قلعه شد از قدرت تکوینی استفاده کرد و تیر هایی که به سمت سلمان پرتاب می شد به او برخورد نکرد 🔹پهلوانان دانستند که این شخص انسان بزرگی است و آن را به قلعه راه دادند و سلمان از آنها دعوت به پذیرش اسلام کرد و اسلام دارای رفت را به آنها معرفی کرد و در مرحله بعد هدف شوم اعراب را که نشان دادن جلوه خشن از دین بود را به آنها توضیح داد و همه آنها متوجه شدند که قضیه از چه قرار است و بعد مانع کشتار آنها شد و در پایان وقتی اسراء ایرانی را در مدینه بردند حضرت با آنها خیلی مهربانانه رفتار کرد و این رأفت حضرت باعث شد حب علی و اولاد علی علیه السلام در دل ایران و ایرانی شکل بگیرد. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
2005. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
17.6M
✳️ درس بیستم 🔰قسمت پنجم 🔻 طاغوت‌های پنهان در لباس دین 🔷 تکرار جلوه سوم: حاکمیت سیاست و ثروت به جای شایسته‌سالاری 🔹گفته شد تمام پنج جلوه‌ای در دوران طاغوت‌های آشکار شکل گرفت در دوران طاغوت‌های پنهان هم شکل می‌گیرد ولی در پوشش دین تا به اینجا دو جلوه با درایت حضرت علی علیه السلام خنثی شد. 🔹 در مقابله با جلوه دوم حضرت با رأفتی که در جاهای مختلف که در تاریخ بیان شده است از خود نشان دادند تفکر خشونت در پوشش دین را خنثی کردند و مدیریت با رأفت اسلامی را اثبات کردند. 🔹حال که مردم رفته رفته به حضرت روی می‌آوردند کارگردانان پشت صحنه تصمیم جدید گرفتند و دومی را هم کنار زدند و او را ترور کردند و گفتند باید کسی روی کار بیاید که سیاست داشته باشد. 🔹لذا جلوه سوم یعنی حاکمیت نیرنگ و سیاسی کاری در پوشش دین به جای صداقت و شفافیت شکل گرفت. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
2006. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.31M
✳️ درس بیستم 🔰قسمت ششم 🔻 طاغوت‌های پنهان در لباس دین 🔹نقشه جبهه کفر این بود که امامت را تبدیل به خلافت کنند و خلافت را تبدیل به سلطنت کنند تا همین رویه باقی بماند. لذا سومی را روی تخت نشاندند و این در حالی بود که معاویه هم از نزدیکان سومی بود 🔴 شبهه: عده ای می گویند آل أبی سفیان با پیامبر فامیل بودند و دعوای آنها فامیلی و خانوادگی بود بلکه دعوای امام حسن با معاویه و امام حسین با یزید یک دعوای فامیلی بود ! 🟢 جواب: وقتی اجداد پیامبر را مورد بررسی قرار می دهیم عبد مناف فرزند قصی بن کلاب دو فرزند داشت به نام هاشم و عبد شمس فرزندان هاشم عبارتند از عبدالمطلب عبدالله و پیامبر (ص) فرزند دیگر عبدالمناف عبدشمس بود که أمیه فرزند عبد شمس بود و دو پسر داشت به نام ابوالعاص و ابوسفیان . ابوالعاص فرزندی داشت به نام عفوان و عثمان پسر عفوان بود معاویه هم پسر ابوسفیان بود ❓اما سوال این جاست که بنی امیه از کجا به این خاندان ملحق می شوند ؟ ✅وقتی این سلسله اجداد به صورت ترتیبی مشاهده می کنیم درست است اما ماجرا این است که امیه فرزند عبدشمس نبود بلکه به عنوان پسرخوانده او را از فلسطین برای عبدشمس آورده بودند... https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
ادامه جواب شبهه .. ▪️امیه بعد از رحلت عبدشمس با هاشم وارد اختلاف سختی می شود و به او هتک حرمت می کند لذا او را ده سال به فلسطین تبعید می کنند تا بعداً بیاید و سلطنت را در اسلام پایه ریزی کند بعد هم به مکه می آید دارای زن و فرزند می شود که ابوسفیان فرزندش حاکمیت مکه را قبل از اسلام به دست می گیرد . 🔸تاثیر گفتمان سوم این بود که مردم فرهنگ سیاسی کاری و رابطه بازی و تبعیض در اجتماع مسلمین به واسطه دین را پذیرفته بودند و این یک فرهنگ شده بود برای آنها . ▪️چینش این فرهنگ ها آن هم به مدت ۲۵ سال کار را برای حضرت علی علیه السلام سخت میکرد و در آن ۵ سال خلافت حضرت می توانست با قدرت تکوینی خلافتی الهی را پایه ریزی کند اما این جهل مردم بود که باید درمان می شد لذامقابله با جهل آنها سخت بود و درمانش برای حضرت کار آسانی نبود. ▪️کشته شدن و حذف شدن در فرهنگ ائمه نبود بلکه آنها در فکر مقابله با گفتمانهای باطل بودند نه دشمنی با خود شخص لذا باید آن گفتمان را رسوا می کردند. حضرت علی علیه السلام باید نشان میداد سیاستی که مبنی بر شفافیت است درست است. ▪️ وقتی مردم از اختلاف طبقاتی به سومی حمله کردند و سومی توسط دامادش ترور شد بعد از به خلافت رسیدن حضرت علی ( ع ) سه جنگ پرهزینه ترتیب دادند که اینها زمینه‌ی شود برای به خلافت رسیدن معاویه . ▪️معاویه استاندار معزول شام بود و به واسطه یهود پشتوانه اقتصادی قوی داشت و همانطور که یهود در مسیحیت آن زمان دخالت کرد و انجیل را تحریف کرد و عرصه کلیسا را به دست گرفت به معاویه هم اینطور دیکته کرد که به عقاید کاری نداشته باش و کارآمدی اقتصادی خود را نشان بده تا جای فضائل را بگیرد. ▪️وقتی که جنگ صفین شکل گرفت مردم به جای اینکه نیرنگ زدن معاویه و عمروعاص را ببینند گفتند هم علی مقصر از هم معاویه . ▪️لذاگفتند علی باید کنار برود تا ارزانی شود تا اختلاف طبقاتی نباشد لذا در اینجا طرح قتل حضرت را آن هم در شب قدر کشیدند تا بلکه ثواب بیشتری هم برسند. ▪️تلاش های حضرت علی علیه السلام برای بیدار کردن جاهلان مفید فایده نبود و دیگر حضرت باید با فدا کردن جان خود آنها را از جهل بیرون می آورد . 🔹در مرحله بعد طرح صلح معاویه با امام حسن علیه السلام چهره معاویه را بر مردم آشکار کرد ▪️چون یزید را جانشین خودش معرفی کرد در جریان صلح امام حسن علیه السلام تنها راهی که حضرت می توانست گفتمان آنها را رسوا کند پیشنهاد همین صلح نامه بود که توسط خود امام حسن پیشنهاد شد لذا کشتن معاویه توسط امام حسن علیه السلام فایده ای نداشت چون مردم و حتی یاران امام حسن باور کرده بودند که معاویه شخص کارآمدی است . https://eitaa.com/archive_dinefetri
2007. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.92M
✳️ درس بیستم 🔰قسمت هفتم 🔻 طاغوت‌های پنهان در لباس دین ▪️وقتی معاویه طرح صلح را با جانشینی یزید نقض کرد ، نماد چهارم یعنی حاکمیت صنعت و توسعه اقتصادی در پوشش دین به جای تحکیم پایه های فضائل و توسعه اعتقادی شکست خورد و یزید با جلوه پنجم یعنی با شعار توسعه فرهنگی و آزادی به میدان آمد. ▪️ حاکمیت جاهلیت فرهنگی در پوشش دین به جای فرهنگی الهی و سنت نبوی شکل گرفت و یزید به صورت آشکارا فسق و فجور می کرد اما در لباس دین که فرهنگ ابتذال و تساهل شکل بگیرد ▪️لذا در اینجا مردم به عصر جاهلیت برگشتند و رقص و آواز و موسیقی رواج زیادی پیدا کرد در متن و ظاهری از دین مانده بود ✅نکته: اگر امام حسن با معاویه جنگ می کردند و کشته می شدند گفتند خروج کرده همان کاری که امام حسین هم با اینکه در زمان معاویه ۱۰ سال امامت را بر عهده داشتند نکردند چون اگر امام حسین هم با معاویه جنگ می کرد و شهید می شد خونش هدر می رفت ولی در زمان یزید امام حسین علیه السلام خروج کردند و با اینکه هدف شان حاکمیت الهی بود اما می دانست شهید می شود ولی خدا اراده کرده بود که امام حسین علیه السلام را شهید ببیند و فرزندانش را به صورت اسیر ببیند . https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
🔹نقاب اسلامیت از چهره یزید کنار رفته بود ولی نقاب انسانیت هنوز باقی مانده. 🔹 حال باید امام حسین علیه السلام با فدا کردن خود و خانواده‌اش این نقاب انسانیت یزید را هم کنار می‌برد تا مردم بیدار شوند. 🔹یزید دیگر نمی‌توانست ادعا کند که من انسان هستم چون امام حسین علیه السلام را کشت و فرزندانش را اسیر کرد و دیگر نمی‌توانست ادعا کند که من مسلمان هستم چون حتی به فرزند خردسال امام آب نداد. 🔹 لذا در کربلا وقتی که اجنه به کمک امام حسین علیه السلام آمدند امام در آنها تصرف تکوینی کردند تا آن جن‌ها غافل شوند و این اراده خدا و امام حسین علیه السلام بود و امام حسین علیه السلام هم تنها با جان خود می‌توانست جلوه یزید و یزیدیان را رسوا کند https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
2008. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10.76M
✳️ درس بیستم 🔰قسمت هشتم 🔻 طاغوت‌های پنهان در لباس دین 🔹 اظهار تشنگی در کربلا برای تحریک عواطف انسانی بود. در واقع ابزاری بود برای هدایتی که امام حسین علیه السلام می‌خواست نه اینکه درخواست آب و کمک کند. 🔹 زیارت عاشورا به عنوان منشور تفکر امام حسین علیه السلام مبتنی بر دو شاخصه سلام و برائت است. 🔹 سلام بر امام یعنی سلام بر گفتمان او و لعن یعنی برائت از تفکر طاغوت‌ها است لذا در فراز آخر زیارت عاشورا می‌خوانیم: اَللّهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّی وَ ابْدَاءْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ (الْعَنِ) الثَّانِیَ وَالثّالِثَ وَ الرّابِعَ اَللّهُمَّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً این فراز یعنی لعن ۵ جلوه‌ای که در پوشش دین بود (طاغوت‌های پنهان در پوشش دین) 🔹 در ادامه می‌خوانیم: وَ الْعَنْ عُبَیْدَ اللَّهِ بْنَ زِیادٍ وَ ابْنَ مَرْجانَةَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً یعنی برائت از مجریان تفکرات طاغوت‌های پنهان در پوشش دین که سه گروه هستند: 🔹۱ _ عبيد الله بن زیاد نماد اوباش بی اصل و نسب (ابن مرجانه) 🔹۲ _عمر بن سعد نماد روحانیون جاه‌طلب 🔹۳_شمر نماد رزمندگان دنیاطلب 🔸و بعد می‌گوییم: وَ آلَ اَبی سُفْیانَ وَ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ اِلی یَوْمِ الْقِیمَةِ که اینها پشتیبانان طاغوت‌های پنهان بودند یعنی: 🔹۱_ آل ابی سفیان نماد احزاب زر مدار (پشتیبانان اقتصادی) 🔹۲_ آل زیاد نماد احزاب زور مدار (پشتیبانان نظامی) 🔹۳_آل مروان نماد احزاب تزویر محور (پشتیبانان سیاسی) https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri
2009. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
11.31M
✳️ درس بیستم 🔰قسمت نهم 🔻 طاغوت‌های پنهان در لباس دین 🔹 پوشش های دینی در تابوت های بعدی بعد از شهادت امام حسین علیه السلام شدید تر و ضخیم تر بود تا روزی شوند مثل بنی عباس. ▪️بنی عباس با شعار الرضا من آل محمد به میدان می‌آیند و این یعنی مردم می دانستند که باید حکومت به خط اصلی خودش بازگردد آنها سوء استفاده می کنند برای قدرت طلبی خودشان. 🔹ایجاد آگاهی در دوران های بعدی برای ائمه سخت‌تر بود لذا شرایط مخصوصاً در دوران هارون و مامون خیلی سخت بود و جهل مردم بیشتر‌ 🔹 روش تمام ائمه این بود که با طاغوت های پنهان به طور غیرمستقیم مبارزه کنند همان کاری که امام رضا علیه السلام یعنی در ظاهر ولیعهدی را پذیرفت https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/archive_dinefetri