eitaa logo
زندگی معنوی | دکتر اردشیری
114 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
454 ویدیو
258 فایل
﷽ ✅گفتارهای عرفانی و دینی ✅نکته های اخلاقی ✅برنامه های سیرو سلوک ✅معرفی کتاب ✅معرفی و فروش آثار دکتر اردشیری 👤مدرس، پژوهشگر و نویسنده در حوزه های تاریخ، نجوم،عرفان و مباحث اسلامی #انسانم_آرزوست ارتباط بامن: @dr_ardeshiri
مشاهده در ایتا
دانلود
14.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸نماز علامه حسن زاده آملی در حسینیه ایرا به همراه بندهایی از الهی نامه... @ardeshirilajimi
مثنویِ قرآن ۱۱.mp3
40.25M
📚مثنویِ قرآن 1️⃣1️⃣ 🎙 ▪️11.لاتُدرِکُهُ الاَبصَارُ و هُوَ یُدرِکُ الاَبصارَ و هُوَ اللَّطیفُ الخَبیر (انعام/103) یعنی؛ چشم ها او را در نمی یابند، و او چشم ها را در می یابد. او دقیق و ریزنگر و آگاه است. علامه طباطبایی بیان می کند که اگر منظور از دیدن با چشم مادی باشد، چگونه امکان دارد که چنین احاطه ایی پیدا شود و یا چشم مادی که فقط رنگ و نور و ... را می بیند که خداوند خود خالق آنهاست. پس امکان رؤیت با چشم مادی وجود ندارد. مولوی در مثنوی با برداشت از این آیه می گوید: باز نورِ نورِ دل نورِ خداست کاو ز نورِ عقل و حِس ،پاک و جُداست شب نبُد نور و ندیدی رنگ ها پس به ضدِّ نور پیدا شد ترا رنج و غم را حق پیِ آن آفرید تا بدین ضد خوش دلی آید پدید پس نهانیها به ضد پیدا شود چونکه حق را نیست ضد پنهان بود نور حق را نیست ضدی در وجود تا به ضدّ او را توان پیدا نمود لاجَرَم اَبصارنا لاتُدرِکُه وَ هُوَ یُدرِک بین تو از موسی و کُه درس های این ابیات زیبای مولوی از این قرار است که مولوی می گوید. ما ضد را به واسطه ضدش می بینیم و حتی می شناسیم. این قانون عالم است که هر امری با حضور ضدش است که دیده و شناخته می شود. و اگر خداوند را نمی توان دید که در داستان حضرت موسی(ع) در کوه طور از زبان قرآن کریم مطرح شده است، به این خاطر است که برای خداوند نمی توان ضدّی را مطرح و سراغ گرفت که بتوان با حضور آن خداوند را دید. @ardeshirilajimi
زندگی معنوی | دکتر اردشیری
📚مثنویِ قرآن 1️⃣1️⃣ #شرح_عرفانی_آیات_در_مثنوی #حسن_اردشیری_لاجیمی 🎙 ▪️11.لاتُدرِکُهُ الاَبصَارُ و هُ
مولوی در مثنوی با برداشت از این آیه می گوید: نورِ نورِ چشم، خود نورِ دل است نورِ چشم از نورِ دلها حاصل است باز نورِ نورِ دل نورِ خداست کاو ز نورِ عقل و حِس ،پاک و جُداست شب نبُد نور و ندیدی رنگ ها پس به ضدِّ نور پیدا شد ترا دیدنِ نور است آنگه دیدِ رنگ وین به ضدِّ نور دانی بی درنگ رنج و غم را حق پیِ آن آفرید تا بدین ضد خوش دلی آید پدید پس نهانیها به ضد پیدا شود چونکه حق را نیست ضد پنهان بود که نظر بر نور بود آنگه به رنگ ضد به ضد پیدا بود چون روم و زنگ پس به ضدِّ نور دانستی تو نور ضدِّ ضد را می نُماید در صدور نور حق را نیست ضدی در وجود تا به ضدّ او را توان پیدا نمود لاجَرَم اَبصارنا لاتُدرِکُه وَ هُوَ یُدرِک بین تو از موسی و کُه @ardeshirilajimi
🍃جلسات مثنوی قرآن 🔹ویژه ماه مبارک رمضان از زبان دکتر حسن اردشیری لاجیمی ویژه علاقه‌مندان🌹 ⭕️با لمس شنیدن صوت از محتوا استفاده کنید⭕️ جلسه اول: شنیدن صوت جلسه دوم: شنیدن صوت جلسه سوم: شنیدن صوت جلسه چهارم: شنیدن صوت جلسه پنجم: شنیدن صوت جلسه ششم: شنیدن صوت جلسه هفتم: شنیدن صوت جلسه هشتم: شنیدن صوت جلسه نهم: شنیدن صوت جلسه دهم: شنیدن صوت جلسه یازدهم: شنیدن صوت جلسه دوازدهم: شنیدن صوت جلسه سیزدهم: شنیدن صوت جلسه چهاردهم: شنیدن صوت جلسه پانزدهم: شنیدن صوت جلسه شانزدهم: شنیدن صوت جلسه هفدهم: شنیدن صوت جلسه هجدهم: شنیدن صوت ادامه دارد... @ardeshirilajimi
65ef768977d32c71d7436550_20509150063348332.mp3
3.26M
🌸شرح کوتاهی بر دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان 1️⃣2️⃣ ▪️بارخدایا! مرا در این ماه به پاکدامنی و پوشش بیارای، لباس قناعت و اکتفاء به اندازه حاجت بپوشان، و بر عدالت و انصاف وادارم نما، و مرا در این ماه از هرچه که می ترسم، ایمنی ده. ای نگهدارنده هراسندگان... آمین🙏🏼 🎙 @ardeshirilajimi 📢کانال ما را به دوستان تون معرفی بفرمائید: https://eitaa.com/ardeshirilajimi
🌙سلام و ارادت 🤲🏻طاعات شما قبول درگاه الهی امیدوارم فعاليت کانال در روزهای ماه مبارک مورد لطف شما عزیزان قرار گرفته باشه و استفاده معنوی کرده باشید. منتظر نظرات دوستان هستم📨 التماس دعا @ardeshirilajimi
🔰درجات روزه-1 1. روزه عوام روزه عوام و عموم مردم عبارت است از حفظ شکم و شهوت و آشامیدن و بهره‌گیری از غریزه جنسی و رعایت آداب ظاهری پیامبر اکرم صلی‏ الله ‏علیه ‏و‏آله می‏فرمایند: «اِنَّ اَیْسَرَ مَا افْتَرَضَ‌ اللهُ عَلَی الصَّائِمِ فِی صِیَامِهِ تَرْکُ الطَّعَامِ وَالشَّرَابِ؛ آسان‏ترین آنچه خدا بر روزه‏دار واجب کرده است ترک خوردن و آشامیدن است.» منبع: وسائل الشیعة،‌ شیخ حر عاملی، مؤسسه آل البیت، قم، 1409 ق، ج10، ص164. @ardeshirilajimi
🔰درجات روزه-2 2. روزه خواص عبارت است از حفظ زبان، گوش، چشم،‌ دست و پا و سایر اعضا و جوارح از گناهان و گناه در حکم افطار روزه‌دار است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «اِذَا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرَکَ وَ فَرْجُکَ وَ لِسَانُکَ؛ هرگاه روزه گرفتی، باید گوش و چشم و فرج و زبانت روزه‏دار باشد.» @ardeshirilajimi
مثنوی قرآن ۱۲.m4a
40.89M
📚مثنویِ قرآن 1️⃣2️⃣ 🎙 ▪️12.اِنّا للهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعون. (بقره/156) یعنی: ما از خدائیم و به سوی خدا باز می گردیم! علامه طباطبایی: باید به حقیقت معنایش ایمان داشت که؛ آدمی مملوک خداست و مالکیت خدا به حقیقت ملک است. و این که دوباره بازگشتش به سوی مالکش می باشد. همین امر موجب می شود تا صبور باشد و ریشۀ هر جزع و تأسفی را در دل می سوزاند و قطع می کند و البته چرک غفلت را از صفحه دل می شوید. مولوی(ره) با محوریت این آیه می گوید: صورت از معنی چو شیر از بیشه دان یا چو آواز و سخن ز اندیشه دان این سخن و آواز از اندیشه خاست تو ندانی بحرِ اندیشه کجاست؟ چون ز دانِش موجِ اندیشه بتاخت از سخن و آواز او صورت بساخت از سخن صورت بزاد و باز مُرد موج خود را باز اندر بحر بُرد صورت از بی صورتی آمد برون باز شد که اِنّا إِلیهِ راجِعوُن پس ترا هر لحظه مرگ و رُجعتی است مصطفی فرمود دنیا ساعتی است هر نفَس نُو می شود دنیا و ما بی خبر از نُو شدن اندر بقا درس های این ابیات عبارتند از: -صورت بر معنا استوار است و اساس معنی است و سخن از اندیشه برخواسته است. پس تا فکر و اندیشه نباشد، سخن هم نخواهد بود. -اما معلوم می گردد که سخن از اندیشه می زاید و دوباره بدان باز می گردد و به ظاهر پایان می پذیرد. -صورت از بی صورتی(معنی) زاده شد و دوباره بدان بازگشت و این همان تأویل انا لله و انا الیه راجعون است. -پس همانطوری که پیامبر فرموده است، دنیا ساعتی است، یعنی دنیا دائما در حال نو شدن است. و این همان تفسیر و تأویل لاتکرار فی التجلی است. @ardeshirilajimi