هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
♦️موضوع: آرایش در محرم
🔹سوال: آیا درماه محرم اعمالی مثل رنگ کردن موها و آرایش زن اشکالی دارد؟
همه مراجع:
اگر توأم با معصیت و یا هتک حرمت ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا نباشد، اشکال ندارد؛ ولی سزاوار است که مسلمانان غیرتمند، سعی کنند این گونه مراسم را در ماه های دیگر وایام متناسب با خود برگزار کنند؛ چرا که امام صادق می فرماید: خداوند شیعیان ما را رحمت کند که در شادی ما شاد و در ایام حزن ما محزون هستند و مسلم است که ایام محرم،ایام حزن پیشوایان دینی ما است.
پی نوشت: https://www.porseman.com
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
chashm be rah25.mp3
2.62M
⭕️جلسه
بیستوپنجممعارفمهدویت
🔊استاد ارائهدهنده:
استاد جواد حیدری "زیدعزه"
⁉️چگونه و به چه صورت از ظرفیت محرم برای زمینهسازی ظهور امامزمان استفاده کنیم؟
#عقائد
#امامت
#معارف_مهدویت
#برنامهی_رادیوئی_چشمبهراه
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
⭕️ #دانستنی_های_محرم 6
🖊 شهادت، خودکشی نیست.
وقتی فردی بداند، مصلحت بالاتری از حفظ جان وجود دارد، باید جان خود را فدا کند.
امام حسین علیه السلام، تنها راه نجات دین را در فدا شدن دیدند و با شهادت مظلومانه، نگذاشتند فاتحه ی اسلام خوانده شود.
«وَ عَلَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ يَزِيد».
✍️جواد حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
پاسخ شبهات محرم.pdf
1.17M
📥فایلPDF
🚩ویژهنامهی شبهات محرم به مناسبت ایّام سوگواری حضرت
"اباعبدالله الحسین علیهالسلام"
🔹پاسخ استاد جواد حیدری به شبهات ماه محرمالحرام
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
👈پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @Shobhe_ShenaSi
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
Bohan Hodos.mp3
9.5M
⭕️ بررسی برهان حدوث
♦️ارائه شده در تالار گفت و گوی اندیشه ی دینی در مسنجر پالتاک
📢 جواد حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی علی شریفی
عالم اهل تسنن: امام حسین علیه السلام روز سقیفه کشته شد
✍️ضیاءالدین ابن الاثیر الجزری از استوانه های علمی قرن ششم و هفتم اهل تسنن با صراحت تمام می نویسد:
«واعلم ان الحسین لم یقتل فی یوم کربلا وانما قتل فی یوم السقیفة؛
بدان که حسین علیه السلام در روز عاشورا و در کربلا کشته نشد؛ بلکه در واقع در سقیفه کشته شد.»
چرا این عالم سنی چنین اعترافی می کند؟
از دو حالت خارج نیست
۱_ یا ابوبکر در سفینه خلافت را غصب کرد و مسیر امت اسلامی را تغییر داد و شهادت امام حسین علیه السلام یکی از نتایج این غصب خلافت است
۲_ مبانی اهلسنت در موضوع خلافت از سقیفه تراشیده شد و طبق این مبانی به تصریح بسیاری از علمای سنی و وهابی یزید خلیفه و امیرالمومنین اهلسنت است و عدم اطاعت و عدم بیعت با او یعنی خروج بر خلیفه مشروع پیامبر، لذا حکم امام حسین علیه السلام به عنوان یک خارجی مرگ و قتل است.
آری حسین علیه السلام در سقیفه کشته شد
هدایت شده از منهاج الولاية
🏴 #گریه و #عزاداری بر آقا ابا عبدالله #امام_حسین
← آقا ابا عبدالله الحسین ﴿؏﴾ فرمودند : أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لایذکُرُنی مُؤمنٌ الا استَعبَرَ.
← من کشته شده اشک هستم؛ هیچ مومنی مرا یاد نمی کند مگر این که اشک هایش جاری گردد.
📕 أمالی شیخ صدوق ص107 ح 8
⏎ شاید بعضی به معنای استعبر ایراد وارد کنند در صورتی که با مراجعه به کتاب لغت استعبر به معنای جاری شدن اشک است پس همان معنایی که برای روایت ذکر کردیم صحیح است :
←واستعبر، أي: جرت عبرته
📕 نام کتاب : كتاب العين نویسنده : الخليل بن أحمد الفراهيدي جلد : 2 صفحه : 130
𖣐➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
🔰 #بررسی_سند روایت :
• الحسین بن احمد بن ادریس : فقد اکثر الشیخ الصدوق من الروایة عنه
• احمد بن ادریس قمی : ثقة صحیح المذهب { الفهرست للطوسی ص 64 }
• محمد بن الحسین بن ابي الخطاب : ثقة
{ رجال الطوسی ص 379 }
• الحکم بن مسکین الثقفی : توثیق عام دارد، ابن ابی عمیر و احمد بن محمد بن ابی نصر از او روایت نقل کرده اند و اینان به جز از ثقه روایت نقل نمی کنند.
• یحیی ابو بصیر الأسدی : ثقة جلیل
{ رجال النجاشی ص 441 }
✔️ در نتیجه سند روایت کاملاً صحیح است.
🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج
عضو شوید ⇇ عین الحیاة
هدایت شده از منهاج الولاية
🔰 نقد و بررسی روایات نهی از #عزاداری و #گریه
↲ سخن امام حسین به حضرت زینب ❶
• أنّ الإمام الحسين(عليه السلام) قال لزينب(عليها السلام): "يا أختاه إني أقسمت عليك فأبري قسمي، إذا أنا قتلت فلا تشقي عليَّ جيبا، ولا تخمشي عليَّ وجهاً، ولا تدعي عليَّ بالويل والثبور .
• امام حسین علیه السلام شب عاشورا به خواهرش زینب علیها السلام فرمود : ای خواهرم تو را به الله قسم می دهم پس قسمم را عمل کن ، اگر من شهید شدم گریبان را برای من پاره نکن و بر سر و صورت خود نزن و برای من عزاداری نکن.
📕 الارشاد، مستدرک الوسائل، اعلام الوری
𖣐➸━━➵━━━➵━━➸━┅┄
♻️ نقد و بررسی ♻️
⏎ سند روایت مرسل و غیر و معتبر است و نمی توان از این روایت مرسل حکم فقهی برداشت کرد.
⏎ نهی در این روایت نهی ارشادی است یعنی اقا امام حسین ایشان را از این کار منع نکردند بلکه به ایشان سفارش کردند که همچین کاری را به خاطر ضعیف نشان ندادن خود در برار دشمنان ترک کنند، زیرا حضرت زینب طبق کتب فریقین بعد از شهادت جانسوز حضرت ابا عبدالله شروع به عزاداری کردند و اگر نهی امام حسین تحریمی بود پس نباید ایشان عزاداری می کردند:
← محمداه صلى عليك مليك السماء، هذا حسين بالعراء، مرمل بالدماء مقطع الأعضاء يَا محمداه وبناتك سبايا وذريتك مقتلة تسفي عَلَيْهَا الصبا!!! فأبكت كُلّ عدو وولي
← محمداه! ملائکه آسمان بر تو درود میفرستند، این همان حسین که بی سایه بان زیر آسمان قرار گرفته است، به خاک و خون آغشته و اعضایش قطعه قطعه شده است. یا محمداه! دخترانت اسیر گردیده، فرزندانت کشته شده اند، باد صبا گرد و غبارش را بر آنان میگستراند و تمامی دشمن و دوست را به گریه انداخت.
📕نام کتاب : انساب الاشراف للبلاذري نویسنده : البلاذري جلد : 3 صفحه : 206
⏎ اضافه بر این، بعد از خطبه اقا ابا عبدالله الحسین نیز حضرت زینب و دیگران شروع به عزاداری و لطمه زنی کردند که نشان می دهد نهی در روایت نهی ارشادی است :
← فَلَمَّا خَطَبَ هَذِهِ الْخُطْبَةَ وَ سَمِعَ بَنَاتُهُ وَ أُخْتُهُ زَيْنَبُ كَلَامَهُ بَكَيْنَ وَ نَدَبْنَ وَ لَطَمْنَ وَ ارْتَفَعَتْ أَصْوَاتُهُنَّ
← دختران و خواهر ایشان حضرت زینب کلام اقا امام حسین را شنیدند اشک ریختند و بلند بلند گریه کردند و لطمه زدند و صداهایشان بلندتر شد.
📕 نام کتاب : اللهوف على قتلى الطفوف نویسنده : السيد بن طاووس جلد : 1 صفحه : 87
⏎ بر فرض هم روایت را بپذیریم این روایت مخالف و معارض روایات متواتر شیعه درباره اقامه عزا و گریه بر اقا ابا عبدالله الحسین و سایر اهل بیت خواهد بود که می توانید در این کانال آن روایات را بخوانید.
🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج
عضو شوید ⇇ عین الحیاة
هدایت شده از منهاج الولاية
⚜️ #سینه_زنی و #لطمه_زنی عایشه { مشروعیت سینه زنی و عزاداری از کتب اهل سنت }
← عَنْ أَبِيهِ عَبَّادٍ، قَالَ سَمِعْتُ عَائِشَةَ، تَقُولُ: " مَاتَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ سَحْرِي، وَنَحْرِي وَفِي دَوْلَتِي، لَمْ أَظْلِمْ فِيهِ أَحَدًا، فَمِنْ سَفَهِي وَحَدَاثَةِ سِنِّي أَنَّ رَسُولَ اللهِ قُبِضَ وَهُوَ فِي حِجْرِي، ثُمَّ وَضَعْتُ رَأْسَهُ عَلَى وِسَادَةٍ، وَقُمْتُ أَلْتَدِمُ مَعَ النِّسَاءِ، وَأَضْرِبُ وَجْهِي
←خلاصه ترجمه : عایشه می گوید: هنگامی که پیامبر اکرم از دنیا رفت، سر آن حضرت را روی بالشی قرار دادم و همراه با زنان دیگر با شیئی سنگین به سینه و صورت خود می زدم.
✔️ محقق کتاب مسند احمد بن حنبل سند روایت را معتبر می داند : اسناده حسن
📕 مسند أحمد بن حنبل 43/ 368 ط الرسالة
⏎ صاحب قاموس المحیط معنای التدم را اینگونه ذکر می کند :
←اللَّدْمُ: اللَّطْمُ، والضَّرْبُ بشیءٍ ثَقیلٍ یسْمَعُ وقْعُه
←لدم : لطمه زدن و به سر و سینه زدن با شیئی سنگین است.
📕 القاموس المحیط 1157/1
🔰 در نتیجه عایشه لطمه زنی می کرد و با شیئی سنگین به صورت و سینه خود میزد اگر این کار بدعت است و شیعیان بدعت کار هستند اهل سنت لطف کنند بگویند عایشه نیز مانند شیعیان بدعت کار بوده و ترویج بدعت می کرده است.
🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج
عضو شوید ⇇ عین الحیاة
هدایت شده از منهاج الولاية
💥 #ناصبی_گری علمای اهل سنت ❸
↲ #قیام امام حسین ﴿؏﴾
❖ عثمان خمیس می گوید :
← قیام حسین هیچ خیر و مصلحتی وجود نداشت؛ نه مصلحت دنیا و نه مصلحت آخرت؛ به همین رو بزرگان صحابه در آن زمان او را از انجام این کار نهی کردند ... در حالی که اگر حسین در خانه نشسته بود و قیام نکرده بود چنین مفاسدی پدید نمی آمد.
📕 حقبة من التاريخ ص 150
🔰 بعد امثال همین افراد ناصبی ادعای محبت اهل بیت را می کنند و می گویند شیعیان اقا ابا الحسین را به شهادت رساندند، اللهم العن اعداء اهل البیت
🔰 برای قیام آقا ابا عبدالله الحسین همین بس که باعث شد افرادی منافق مانند عثمان خمیس چهره حقیقی خود را نشان دهند و دشمنی و بغض خودشان را به اهل بیت علنی کنند تا پیروان و دشمنان حقیقی اهل بیت رسول الله مشخص شوند، لعنت خدا بر طرفداران یزید.
🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج
عضو شوید ⇇ عین الحیاة
هدایت شده از منهاج الولاية
🏴 جواز #عزاداری
←٨٥٤٦ / ١. عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ ، عَنْعَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ عليهالسلام ، قَالَ : « قَالَ لِي أَبِي : يَا جَعْفَرُ ، أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَكَذَا [١] لِنَوَادِبَ [٢] تَنْدُبُنِي [٣] عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى ». [٤]
← امام صادق فرمودند: پدرم به من فرمودند: ای جعفر ! از مال من برای مقداری وقف کن ( نگه دار ) که تا ده سال در روز های منا ( سه روز آخر حج ) در سرزمین منا برای من سوگواری ( و بیان فضائل و مناقب ) کند.
📕 نام کتاب : الکافی- ط دار الحدیث نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 9 صفحه : 653
✔️ سند روایت نیز کاملا معتبر است، علامه مجلسی درباره سند می گوید:
← الحديث الأول : موثق.
📕نام کتاب : مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 19 صفحه : 75
⏎ علاوه بر اینکه این روایت دلالت می کند بر جواز سوگواری و اقامه عزا، بر جواز گرفتن پول در ازای اقامه سوگواری نیز دلالت می کند.
🤲🏻 اللهم عجل لولیک الفرج
عضو شوید ⇇ عین الحیاة