eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
730 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 #یادداشت| مثلث نفوذ؛ تاکتیک گوناگون و هدف مشترک! ✍️ حجت الاسلام عالمیان: 🔺 یکی از کلیدواژه‌های پیام امام در #منشور_روحانیت، خطر نفوذ است که با بازخوانی آن می‌توان نتیجه گرفت که گویا ایشان امروز را می‌دید. اما خطر نفوذ چه کسانی؟ 1️⃣ لیبرال‌ها: یکی از جریاناتی که امام نسبت به خطر نفوذ آنان هشدار می‌دهند. جریان #لیبرال‌ها و مشخصاً طرفداران نهضت آزادی است. از نگاه ایشان، لیبرال‌ها کسانی هستند که از همه اصول اساسی انقلاب طلب‌کار هستند و انقلابی‌ها را به خاطر گفتن شعار مرگ بر امریکا، اجرای حکم خدا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون، سر دادن شعار نه شرقی و نه غربی و همین طور اشغال #لانه_جاسوسی مورد بازخواست و شماتت قرار می‌دهند. 2️⃣ متحجرین: جریان تحجر به سرکردگی #انجمن_حجتیه است. این انجمن که برای ایجاد انحراف در مبارزات نهضت اصیل روحانیت به وجود آمده بود. 3️⃣ سکولارها: خطر آنان در قالب ترویج اندیشه جدایی دین از سیاست معنا می‌یابد. این جریان به تعبیر حضرت امام به دنبال «القای شعار جدایی دین از سیاست است.» متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه‌ای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دونشأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می‌آورد.» 🔸 جریان لیبرال، تحجر و #سکولار گرچه در تاکتیک با هم متفاوتند اما در هدف با هم کاملا مشترکند و این هدف چیزی نیست جز نفوذ! این مثلث مخرب با دو حربه ( انقلابی نمایی و تفرقه افکنی) کاملاً حساب شده به میدان می‌آیند تا دایره نفوذ خود را گسترده نمایند. 🌐 yon.ir/U4ViX 🆔 @asbaat_ir
🔰 ابتکار حضرت امام در هماهنگی علما و مراجع علیه لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی 🔸 بازخوانی اهداف و برنامه‌های #لایحه_انجمن‌های_ایالتی_و_ولایتی خود گویای زوایای متعددی برنامه‌ها و توطئه‌های #آمریکا است. هدف رژیم از این تغییر و تبدیل قانون چنین بود: 1️⃣ زورآزمایی با روحانیت و هواخواهان مذهب و کنار گذاشتن همیشگی آنها از صحنه تا دیگر مجبور به محافظه‌کاری در برابر مراجع دینی نباشد. 2️⃣ با حذف مذهب رسمی و سوگند به قرآن، به گروه‌های صاحب نفوذ غیر مسلمان که در عمل سیاست کشور را به دست داشتند، فرصت دهد که به طور رسمی اعلام موجودیت کنند. 3️⃣ با عنوان کردن آزادی زنان، دلیل عقب ماندگی و محرومیت گذشته آنها را به عهده اسلام و #قانون_اساسی بگذارد. 4️⃣ آخرین مانع پیوستگی کامل ایران به غرب را از میان بردارد. 🔺 تلاش #حضرت_امام از ابتدای فعالیت، همه گیر کردن مبارزه (بر علیه این لایحه) بود. پس از تداوم پیگیری، مراجع قم، مراجع #تجف، تهران و مشهد نیز به صحنه آمدند و با ارسال تلگراف‌های پی در پی به شاه و نخست وزیر، علما و پاسخ به مؤمنین عمل غیرقانونی هیئت دولت را در تصویب لایحه ی انجمن های ایالتی و ولایتی محکوم کردند. 🔺 آیت الله #خویی و #حکیم از نجف، آیت الله #خوانساری از تهران، آیت الله #میلانی از مشهد و آیت الله #اراکی از قم به جمع مراجع معترض پیوستند. و حرکت روحانیت که از #قم آغاز شده بود در مدت یک ماه سرتاسر ایران و نجف را فراگرفت و موجی از هیجان را در بین مردم ایجاد کرد. 📚 کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه» به قلم حجت الاسلام روح الله حسینیان 🌐 yon.ir/tDbEq 🆔 @asbaat_ir
📝 انجمن حجتیه با نهضت حضرت امام(ره) مخالف بود و مبارزه با استعمار را در عصر غیبت بی‌فایده می‌دانست 💢 یکی از مصادیق جریانات غیرانقلابی در حوزه را می‌توان جریانی معرفی کرد که با تکیه بر برخی اسناد و استدلالات نامعتبر، تلاش برای تاسیس حکومت اسلامی در عصر غیبت را بیهوده و حتی نادرست و نامشروع می‌داند. شاید مهمترین مصداق این جریان در تاریخ معاصر را بتوان جریان دانست که مخالف نهضت به رهبری (ره) بود. 💢 رویکرد انتقادی امام نسبت به انجمن حجتیه بعد از انقلاب نیز تداوم یافت و حتی به تعطیلی رسمی این انجمن در سال ۱۳۶۲ نیز منجر شد. اما این تعطیلی هرگز به طور واقعی تحقق نیافت چنانکه انجمن حجتیه پس از رکود چند ساله، از سال ۱۳۷۶ مجددا فعال شده و عناصر وابسته به این جریان در تهران و شهرستانها با پوشش هیأتهای مذهبی و جلسات تفسیر قرآن به فعالیت مشغول و توانسته‌اند افرادی به ویژه از قشر جوان را جذب نمایند. 💢 انجمن حجتیه با برداشتی نادرست از یک روایت، نه تنها با افزایش ظلم و جور و گناه در جامعه مخالفتی نمی‌کند بلکه -به نوعی از آن جهت که آن را مقدمه ظهور می‌داند- آن را تایید هم می‌کند. ✍️ حجت الاسلام ملک‌زاده 🌐 yon.ir/V3wzm 🆔 @asbaat_ir
🔴 پیوند روحانی‌نماها با سرمایه‌داران در تخریب نظام اسلامی 🔺 وصیت اینجانب به آن طایفه از روحانیون و #روحانی‌نماها که با انگیزه‌های مختلف با جمهوری اسلامی و نهادهای آن مخالفت می‌کنند... و گاهی به طوری که نقل می‌شود با پول های گزافی که از #سرمایه‌داران بی خبر از خدا دریافت برای این مقصد می‌کنند... آن است که شماها طرْفی از این غلط کاری‌ها تاکنون نبسته و بعد از این هم گمان ندارم ببندید. 🔺 بهتر آن است که اگر برای دنیا به این عمل دست زده‌اید ـ و خداوند نخواهد گذاشت که شما به مقصد شوم خود برسید ـ تا درِ توبه باز است از پیشگاه خداوند عذر بخواهید و با ملت مستمند مظلوم هم‌صدا شوید و از #جمهوری_اسلامی که با فداکاری های ملت به دست آمده حمایت کنید، که خیر دنیا و آخرت در آن است. گرچه گمان ندارم که موفق به توبه شوید. 📌 سؤال: 🔸روحانی‌نماهایی که پول می‌گرفتند و با نظام جمهوری اسلامی مخالفت می‌کردند چه کسانی بودند؟ چرا امام راحل به عنوان وصیت خود به آیندگان به این معضل اشاره می فرمایند؟ 🔹چهل سال از تولد انقلاب اسلامی گذشته و این انقلاب، بسیاری از خطراتی که آن را تهدید می کرد با قدرت و صلابت از سر گذرانده است. 🔹هشدار امام راحل اکنون از زبان مقام معظم رهبری طنین انداز است که دشمنان، علت مبقیه انقلاب را هدف گرفته‌اند و می‌خواهند آنتی‌تز انقلاب را از قم کلید بزنند. 🔹این وعده صادق امام راحل است که فرمود خداوند نخواهد گذاشت آنان به مقصد شوم خود برسند. ان شاءالله #وصیتنامه_سیاسی_الهی #حوزه_علمیه #نفوذ #روحانی_نمایان 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| روشنفکری و تظاهر به دین 🔹 حجت الاسلام مریجی: میرزا ملکم‌خان می‌گوید ما تلاش کردیم همه آنچه که اندیشه غربی بیان می‌کند را در لفافه دین مطرح کنیم. #روشنفکری #نواندیشی #غرب_زدگی 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| دانشگاه مفید از زمان شکل‌گیری مجمع روحانیون دچار انحراف شد حجت‌الاسلام برهان: 🔺از آن وقتی که مجمع روحانیون شکل گرفت و پررنگ شد، کم‌کم افرادی که در مدرسه مفیدیه تهران و مکتب توحیدی منحرف شدند وگرنه اصل، اساس و شاکله یعنی نیت آن‌ها خیر بود، بعد از آن به مسائل سیاسی کشیده شد و دچار گرایش‌های خاص شدند؛ اما اکنون گرایش شدید دارند و انحراف جدی و سخت پیدا کرده‌اند، تا آنجا که می‌توانند ضربه بزنند؛ سکولار بودنشان پذیرفته شده است. 🔺 بچه های دانشگاه مفید مدعی هستند که دین در عرصه‌های اقتصاد، سیاست، حقوق، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی هیچ حرفی برای گفتن ندارد، تنها روش بشر روش تجربی است و این مطلب در دانشگاه مفید نهادینه شده است؛ اگر کسی در دانشگاه مفید خلاف این را بگوید خلاف موج حرکت کرده است. 🔺 آقای اردبیلی بویژه اوایل نیتش این نبود، بعد هم از دستش خارج شد؛ وقتی شما اصل گرایشات سیاسی را بپذیری، به فرد یا جریانی علاقمند شوی، دیگر متوجه نیستی که مسیرت تغییر کرده و اشتباه می‌روی؛ اگر الان به بچه‌های مفید بگویید که روش شما اشتباه است، چون به شما گرایش ندارند نمی پذیرند؛ دلیل عقلی و برهان با مقدمات یقینی برایشان بیاوری آن را نمی‌پذیرند؛ به آن مورد خاص گرایش سیاسی دارند؛ از زمانی که مجمع روحانیون شکل گرفت این‌ها هم زاویه پیدا کردند. #دانشگاه_مفید #نواندیشی #روشنفکری 🌐 yon.ir/3obYZ 🆔 @asbaat_ir
🔴 خوانش لیبرالی مجمع روحانیون از آرمان‌های انقلاب دکتر یعقوب توکلی: 💢 ورود و نفوذ جریان روشنفکری در جریان مجمع روحانیون منتهی به این شد که عملاً آن خوانش انقلابی از دیدگاه‌های حضرت امام به نوعی خوانش و نوعی روشنفکری از آرمان‌های انقلاب تبدیل شود. 💢به‌تدریج مجمع روحانیون به‌جای فعالیت‌های انقلابی به سمت فعالیت لیبرالی تمایل پیدا کرد تا آنجاکه این تشکل به یکی از کانون‌های حمایتی از جریان‌های لیبرال و معارض با تبدیل شد. 💢 این مهم لطمه بزرگی به یک سازمان روحانی و حوزوی انقلابی وارد ساخت تا بعد از چند سال این استحاله بسیار جدی و عمیق در درون یک طیف حوزوی، به‌گونه‌ای اتفاق افتد و به‌جای اینکه با فرزندان انقلابی امام رابطه نزدیک‌تری برقرار و به آنها نزدیک‌تر شود، اندک اندک به و طیف و جریان های معارض انقلاب به گونه‌ای نزدیک شد که با اعلام سیاست جذب دیگر به‌جای اینکه خودشان نقش آهن‌ربا را بازی کنند، به سمت این جریان‌ها جذب شدند. 💢 طیفی که تا پیش از این به‌طور جدی مدافع بود آرام آرام به منتقد ولایت فقیه و در واقع معترض به بعضی از سیاست‌های نظام تبدیل شد و با وجود اینکه موفقیت‌های سیاسی خوبی داشتند و توانستند در انتخابات ریاست جمهوری ۷۶ رأی مطلق بگیرند و این پیروزی را در انتخابات ریاست‌جمهوری بعد تکرار کنند نتوانستند با دلسوزان و بدنه انقلابی فداکار نظام رابطه خوبی برقرار نمایند. 💢 از این طریق شاهد آن هستیم که مجمع روحانیون حلقه وصل بین جریان های وصل و مخالف نظام و ناراضی و یا کسانی‌که همراهی با تفکر انقلابی امام نداشتند شد. این امر می‌تواند یک اتفاق ویژه در زندگی روحانیت در ایران به‌شمار آید که طیفی از روحانیون واسطه بین و انقلاب هستند. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 📝 | بنیادهای روشنفکری در جهان سوم ♦️روشنفکری در جهان سوم، چون ماهیتی تقلیدی دارد، در عین حالی که مدعی برخورداری از همان مبانی و بنیادهای فکری عام است، اما دارای مبانی دیگری است که برخی از آنها با مبانی فکری عام در تضاد است. بر این اساس، لازم است بر بنیادها و ویژگی‌هایِ فکریِ روشنفکری در جهان سوم و به خصوص در جهان اسلام، نیز گذری اجمالی داشته باشیم. مهمترين ويژگي‌هاى فكرى جريان روشنفكرى در جهان اسلام عبارت است از: 1️⃣ غربباورى و اعتقاد به لزوم تقلید از غرب: غرب باوری از مبانی روشنفکری در جهان سوم و جهان اسلام است. اما همه روشنفکران این مناطق را نمی‌توان در غرب باوری همسان و همپایه دانست، بلکه باید آنان را به دو گروه تقسیم کرد: 🔻 گروه اول: این گروه، که عمدتاً‌هم ار پشتازان روشنفکری در جهان اسلام هستند، کسانی بودند که هیچگونه شناختی از غرب نداشتند، و تنها انگیزه جذب آنان به غرب هواهای بود. 🔸 سبب شیفتگی این گروه به را، حتی نه در مشاهده پیشرفت مادی و تکنیکی غرب، بلکه باید در دیدن مناظر هوس انگیز جستجو نمود. ممکن است برای برخی پذیرش این نکته ثقیل باشد، اما این واقعیتی غیر قابل انکار است. برای نمونه می‌توان به میرزا اعتصام الدین، که در ۱۷۶۵ به انگلستان سفر کرده بود و میرزا ابواحسن خان ایلچی که در سال‌های ۱۸۰۹ و ۱۸۱۰ از اروپا دیدن کرده بود، نام برد. 🔸 دیدن زنان بی حجاب در مجالس لهو ولعب و در فضای عمومی چنان دل این روشنفکران را فریفت که ارزش‌های اسلامی بومی‌ای همانند برای آنان به سمبل عقب افتادگی بدل گردید. 🔻 گروه دوم: روشنفکرانی بودند که آنان را نمی‌توان در کمند زلف دختران غربی محصور کرد، بلکه رشد مادی و تکنیکی ، و عقب ماندگی و درماندگی مادی کشورهای جهان سوم بود که آنان را جذب غرب نموده بود، اما چون علل و عوامل رشد مادی غرب، و عقب ماندگی شرق را درست درک نکرده بودند، تنها راه نجات جهان سوم را در تقلید از غرب می‌دانستند. 🔸 این تفکر مختص روشنفکران پیشین (مانند و ) نبود، بلکه امروز نیز در بین آنان وجود دارد. برای مثال، سید ، نیز قدم به راه سلف خویش گذارده و می‌گوید: «توسعه به معنی امروزش میوه و یا شاخ و برگ درخت تمدن جدید است، اگر آن تمدن آمد، توسعه هم خواهد آمد.» ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🌐 yon.ir/gUxNO 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| ظلم ستیزی شاخصه حوزه انقلابی 🔹 آیت الله قائینی: امروز در جهان چه ظلم‌های بزرگی در حال رخ دادن است. حوزه انقلابی باید به فکر ظلم‌زدایی، استکبار‌ستیزی و استعمارزدایی از جهان باشد. #حوزه_انقلابی #استکبار_ستیزی 🆔 @asbaat_ir
📝 | بیوت مراجع یکی از حساس‌ترین نقاط در حوزه‌های علمیه 🚩 تیپ‌های مدیریتی: برخی افراد اصلی‌ترین وجهه همت خود را به فعالیت‌های در عرصه‌های درون‌حوزوی و یا برون‌حوزوی قرار داده‌اند. 1️⃣ مدیریتی مدارس علمیه: پدرانه بودن نگاه این طیف از مدیران، همراه با پشتوانه‌ای از تأمل و تدبر و برنامه‌ریزی‌های عالمانه موجب می‌شود طلبه با اعتماد و دلگرمی در اختیار سیاست‌های تربیتی و تحصیلی ایشان قرار بگیرد. یکی از موفق‌ترین مدل‌های این نوع مدیریت، مدیریت مرحوم آیت‌الله بود. 2️⃣ مدیریت مراکز علمی – پژهشی: سیاست‌گذاری تولید علم و روش‌شناسی جذب و تعامل با آن‌ها و نیز تربیت نیروی متخصص اموری هستند که تنها با برخورداری از فضل علمی حاصل نمی‌شوند. 3️⃣ مدیریت مراکز اجرایی: حوزه علمیه نهادی گسترده و بسیار وسیع است که مدیریت همین سازمان وسیع و عرصه‌های مختلف اجرایی‌، خدماتی و رفاهی در آن نیازمند وجود توانمندی‌های بسیاری است. 4️⃣ مدیریت دفاتر و : دفاتر و بیوت مراجع یکی از حساس‌ترین نقاط در است. این حساسیت از ابعاد گوناگونی قابل بررسی است. در ادامه به برخی ابعاد حساسیت دفاتر مراجع و ضرورت شکل‌گیری مدیریت تخصصی این عرصه اشاره می‌کنیم. 🔺 اولاً مرکز رسمی اعلام برنامه‌ها و مواضع هر مرجع تقلیدی دفتر و بیت مرجعیت است. موضع‌گیری و عدم موضع‌گیری یک مرجع در مسائل خطیر جامعه و اثری کلان و عمیق دارد. 🔺 ثانیاً محل برنامه‌ریزی انواع دیدار‌ها و مناسبات رسمی یک مرجع با چهره‌های ، علمی و بین‌المللی، بیت مرجع است. اینکه دیدار با چه افرادی دارای یا است محتاج برخی اطلاعات و تحلیل‌های دقیق است. 🔺 ثالثاً مرکز تجمیع و مدیریت هزینه آن‌ها در حوزه و دیگر محل‌ها دفاتر مراجع هستند. سالانه مبالغ هنگفتی سرمایه جامعه شیعی به دفاتر مراجع گسیل می‌شود که باید به‌صورت بهینه بهره‌برداری شود. یک عقلانیت اقتصادی آینده‌نگر و اندیشه‌محور می‌تواند با چنین سرمایه‌ای تحولات بزرگی را در سطح حوزه و جامعه رقم بزند. 🔺 رابعاً تعیین‌کننده‌ترین عنصر در مدیریت اخبار و اطلاعات و داده‌های خام و یا پردازش شده به یک مرجع نیز دفتر اوست. گاه رسیدن به‌موقع یک خبر به یک مرجع موجب موضع‌گیری‌ای تاریخی می‌شود. فتوای تحریم تنباکو که برگ زرین افتخاری در تاریخ روحانیت شیعه شده است، محصول یک اطلاع‌رسانی و دغدغه‌سازی به‌هنگام است. ✍️ حجت الاسلام ایزدی 🆔 @asbaat_ir
🚩 خیانت جبهه ملی نسبت به فدائیان اسلام 🔺 شهيد #نواب_صفوى در مذاكرات خود با «رهبرى سياسى نهضت ملى» به طور رسمى خواسته بود كه در قبال اين اقدام، حكومت جديد، «تمامى احكام اسلامى را در ايران زمين اجرا كند» و آنها اين تنها شرط وى را پذيرفته بودند… و به دنبال مرگ رزم‌آراء «#جبهه_ملى» به حكومت رسيد، ولى قولى را كه به نواب صفوى داده بود، ناديده گرفت و خود را «صاحب اختيار» كشور ناميد! 🔺 متأسفانه رهبرى و اعضاء «جبهه ملى» به عهد و پيمان خود وفادار نبودند. آنها به محض اينكه بر اريكه قدرت نشستند، نخستين كارى را كه انجام دادند، صدور «دستور بازداشت اعضاى #فدائيان_اسلام از جمله نواب صفوى» بود! در حالى كه به اعتراف اغلب رهبران جبهه ملى، اگر نبردِ «نواب» نبود، «جبهه ملى» هرگز به قدرت و پيروزى نمى‌رسيد. 🔺 سرانجام به دستور «حكومت دكتر #مصدق» نواب صفوى هم دستگير و زندانى شد. برادران وابسته به فدائيان اسلام، يكى پس از ديگرى راهى زندان‌ها شدند و در زندان، سخت‌ترين شكنجه‌هاى روحى و جسمى را بر آنها روا داشتند. 🔺 نواب صفوى، بيست ماه تمام در زندان «حكومت ملى گراها» ماند و وساطت مكرر آيت‌الله #كاشانى هم در اين زمينه «دخالت در امور دولت»! تلقى شد. تا آن كه سرانجام صبر «برادران» پايان پذيرفت واختلاف ميان فدائيان و جبهه ملى، به مبارزه علنى كشيده شد. #روحانیت_اصیل #روحانیت_متعهد #نواب_صفوی ✍️ حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی 🌐 yon.ir/ebT2J 🆔 @asbaat_ir