eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
712 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 / بخش نخست 📝 | نفوذ اندیشه دربدنه حوزه‌های علمیه 🔺 جداسازی روحانیت از سیاست و در نتیجه، بیرون راندن این نهاد از عرصه اجتماع و فرهنگ و همینطور تضییق و تحدید فعالیت‌های روحانیان از نقشه‌های دشمنان به شمار می‌آید. 🔺 با عملی ساختن این توطئه، وظیفه حوزه‌ها فقط در کنج حجره‌ها و یا حداکثر در محراب مسجد معنا می‌یابد و بدینگونه پای روحانیت از اجتماع و قطع می‌شود. این توطئه را می‌توان در قالب همان تئوری «نفوذ اندیشه سکولاریسم در بدنه حوزه‌های علمیه» مورد اشاره قرار داد. 🔺 در این مورد باید گفت كه تنها جایی كه دعوای دین و دولت از همان آغاز بر جدایی و تفكیك وظایف دینی و سیاسی استوار بود، تاریخ مسیحیت و دنیای غرب است. 🔺 كلیسا با پذیرش نظریه «دو شمشیر» قلمرو امپراطور را از قلمرو كلیسا جدا كرده و آن را به رسمیت می‌شناسد. اما روحانیّت شیعه و حوزه‌های علمیه؛ برخلاف روحانیّت مسیحی و كشیش‌های كلیسا، سیاست و حكومت را جدا از دیانت ندانسته‌اند. آنها به فراخور موقعیت و مصلحت، هم در مسایل سیاسی و هم در مسایل حكومتی، نقش پررنگی داشتند. 🔺 روحانیان برای ایفای نقش‌های سیاسی در برابر دولت از برگ‌های برنده‌ای برخوردار بودند كه اقشار دیگر آن را دارا نبودند كه از جمله آن می‌توان به اموری از قبیل «استقلال مالی از دولت‌ها» و «قدرت مذهبی آنها در قالب صدور احكام و فتواها» اشاره نمود. 🔺 این مسائل باعث می‌شد تا روحانیّت نقش مهمی در رویدادهای سیاسی كشور ایفا نمایند. از آغاز قرن نوزدهم میلادی، روحانیان به طور فعال در رویدادهای مهم سیاسی كشور مشاركت كردند و این امر آنها را به پیشینه و تجربه‌سیاسی مهمی مجهز كرد. 🔺 بدین ترتیب قشری كه به امور سیاسی كشور وقوف كامل دارند، توانستند بسیاری از جریان‌ها را هدایت كنند. نقطه شروع این گونه اقدامات، همان جنگ‌های ایران و روس بود كه باعث مشكل‌تر شدن روحانیون و اعتلای جایگاه سیاسی و اجتماعی آنها شد. 🔺 البته در عصر ، تعامل و نزدیكی روحانیّت و دولت، چشمگیرتر از هر دورانی بود. ولی این تعامل،‌ صرفاً جنبه آیینی و آموزه‌ای داشت. 🔺 در دوران حكومت صفویه، پس از هزار سال زندگی در مبارزه با سلاطین و حكام عمدتاً سنی مذهب، شاهد شكل‌گیری حكومتی شدند كه اولا شیعی مذهب بود و ثانیاً درگیر نبرد با سلاطین سنی عثمان بود. 🔺 این نزدیكی در طول دوران صفویه به ویژه پس از گرایش فكری در میان عالمان شیعی، كاملاً مشهود است و به طور كلی می‌توان اهمیت این دوران را در تقویت جنبه متشرعانه‌تر تشیع در مقایسه با سیمای متصوفانه‌ای دانست كه در طول مبارزه با سلاطین سنی مذهب گذشته با در آمیخته بود در دیگر دوران نیز رابطه حوزه‌ها و دولت،‌ بر اساس مصالحی از قبیل حفظ اسلام و مسلمین ادامه داشت. 🔺 این روند تا پیش از كم و بیش، پیگیری می‌شد. در هر صورت هرچند همواره روحانیت اصیل حضوری معتنابه در عرصه سیاست داشته است، اما نباید انکار کرد که دشمنان نیز بیکار ننشسته و با تلاش جهت ترویج سکولاریسم در حوزه های علمیه آن هم با استعانت جستن از سوی عده‌ای آفت‌زده ، به عملی ساختن خواسته‌های خود مبادرت می‌ورزند. ✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4541 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش پنجم 🔰 مهم­ترین خواسته من جدایی دین از حکومت است 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش پنجم 🔰 مهم­ترین خواسته من جدایی دین از حکومت است 🔸 در سال ۱۳۸۲ دوباره صدای سید حسین خمینی از نجف شنیده شد که در مصاحبه با روزنامه هلندی هندلزیلاد مواضع عجیب­‌تری اتخاذ کرده بود: 🔹 «به رغم ناامنی در عراق و خطراتی که از جانب ماموران مخفی جمهوری اسلامی برایم وجود دارد اکنون فضای باز و آزاد در عراق به من امکان می‌­دهد قفل سربسته دهانم را باز کنم و آنچه را رهبران ایران به نام مذهب و خدا بر سر مردم ایران می­‌آورند را افشا سازم. 🔹 بدانید دیکتاتورهای مذهبی قادر نخواهند بود مانع من شوند. مهم­ترین خواسته من جدایی دین از حکومت است چرا که تا زمان امام دوازدهم هیچ کس نمی­‌تواند به نام خدا و اسلام حکومت را به دست بگیرد.» 🔸 در این مصاحبه او آن­چنان به انتقاد از نظامی که امام (ره) ساخته بود، پرداخت که حتی این سخنان برای بیت امام هم سنگین آمد؛ به طوری که مطبوعات داخل کشور از قول یکی از نزدیکان بیت امام و بدون ذکر هویت او اعلام نمودند که اظهارات منتسب به سیدحسین خمینی در باب نظام جمهوری اسلامی جعلی بوده و تکذیب می‌شود. 🔸 اما سید حسین بار دیگر در مصاحبه صوتی­‌اش با علیرضا نوری­‌زاده در رادیو باران همان نقطه نظرات را تکرار و تبیین کرده و بدین­ وسیله آن تکذیبیه را تکذیب کرد. 🔸 این در حالی است که حضرت امام (ره) همواره بر پیوند دین و سیاست تأکید داشته و فرموده­‌اند: « امروز همه فهمیدند این را … که این مسئله دخالت در امور سیاسی از بالاترین مسائلی است که انبیاء برای او آمده بودند. 🔹 قیام بالقسط و مردم را به قسط واردکردن مگر می­‌شود بدون دخالت در امور سیاسی؟ مگر امکان دارد بدون دخالت در سیاست و دخالت در امور اجتماعی و در احتياجات ملت­‌ها، کسی بدون اینکه [درامور سیاسی] دخالت کند، قيام بالقسط باشد؟ «يقوم الناس بالقسط» باشد.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش هفتم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 6️⃣ «سند ششم» 🔸 توبه‌نامه مهدی هاشمی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت / بخش هفتم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 6️⃣ «سند ششم» 🔸 توبه‌نامه مهدی هاشمی 🔻 مهدی هاشمی در نامه‌ای به دوستان خود در زندان، عدم تهذيب نفس را اساس بدبختی و غوطه‌ور شدن در دریای ضلالت بر می‌شمارد و تصویر زندگی خود را آئينه عبرت آنان و همه جوانانی می‌سازد که در صددند بی‌تهذیب نفس قدم به صحنه سیاست و اجتماع گذارند. 🔻 بسمه تعالی و اليه اتوب و عليه اتوکل 🔻 خطاب به همه دوستان و برادران: 🔻 اکنون که در آستانه مرگ محتوم و مقدر الهی قرار گرفته‌ام وظیفه خود می‌دانم مواردی را به شما عزیزان بخصوص برادرانم و همه اقوام و خویشان تذکر دهم. 🔻 قطعا سخنان من در نهایت یکدوره‌ی زندگی که بیان نقاط ضعف و لغزش‌های ملموس و عینی گشته و هیچ انگیزه سیاسی در بیان آن وجود ندارد به واقعیت نزدیک‌تر از تحليل ما و حدس و گمان‌های این و آن است و بنابراین از زبان کسی که راهی را طی کرده و اكنون نتایج ملموس آن را شاهد است خوب است دوستان مطالبی را بیاموزند: 1️⃣ فعالیت‌های مثبت و انقلابی و اسلامی هر چند فراوان و گسترده باشد چنانچه به تهذیب نفس و تزکیه اخلاق مقرون نباشد پشیزی ارزش نخواهد داشت، نمونه عینی مرا هرگز فراموش نکنید! 🔻 من از نظر فعالیت‌های سیاسی – مبارزاتی عمری را گذراندم و تصور نمی‌کنم کسی در میان اقران خود سراغ داشته باشم که شب و روز در پی فعالیت و تلاش از قبل از بلوغ تا ۴۵ سالگی باشد ولی بدبختانه افراط در سیاست و سیاستگری مرا از تهذیب نفس بازداشت و در جو غرور به فعالیت‌های چشمگیرم نه تنها از رشد و کمال نفسانی باز ماندم بلکه بسیاری از اعمال و رفتارم که با انگیزه خدا شروع کرده بودم مخدوش و آلوده شد. 🔻 تلاش کنید تا قبل از تزکیه اخلاق و اطمینان از کنترل و مراقبت تمایلات نفسانی به فعالیت سیاسی – اجتماعی نپردازید که خفایای نفس و زوایای درون بشر به اندازه‌ای پنهان و ظريف است که اگر بدون تعلیم و تربیت و تزكيه و تهذیب وارد عمل شود همان نقطه‌های بسیار ناچیز نفسانی تحت پوشش پیروزی‌ها و موفقیت‌های اجتماعی چنان مكتوم می‌ماند که بزودی قابل شناخت نبوده بلکه بالعکس در اثر تسويلات شیطانی، به نقاط مثبت غرورآفرین تجلی خواهد یافت و دیگر کنترل آن از دست انسان بیرون می‌رود. 🔻 متأسفانه غرور نفسانی مرا از عرضه کردن خویش بر اساتید اخلاق و شخصیت های مورد قبول خودم بازداشت و رسوبات چنان رشد کرد که زیر پوشش همان فعالیت‌های به ظاهر اسلامی و اِبرام گناهان بزرگتر و اشتباهات سنگین‌تری انداخت و بلغ ما بلغ. 🔻 اکنون با یک دنیا تأسف و درد از غرورها تعصب‌های غلط و غفلت‌های گذشته‌ام پشیمان و نادم هستم ولی دیر شده است. از شما خواهش می‌کنم تا دیر نشده بخود بپردازید بخصوص از دوستان و همفکران سابق خود در ارگان‌های مختلف و حوزه علمیه و نهضت‌ها… جداً می‌خواهم بر روی گذشته‌های خود تجدید نظر کرده و برای خدا، امواج طغيانگر نفس را که زیر لوای مقدس فلان و به همان بنظرتان یک جلوه مقدس و زیبا دارد متوقف سازید. 2️⃣ مسئله دیگر مظالم است. من به همان شیوه و دلایلی که گفتم مرتكب مظالمی شده‌ام من به بعضی کسانیکه به دستور من به قتل رسیدند ظلم کرده‌ام من در حق انبوه پیروان و همفکران خویش قبل از انقلاب ظلم کردم. 🔻 من به ارگان مقدس و انقلابی سپاه پاسداران و فرماندهی آن ستم کردم، من در حق فقیه عالیقدر حفظه الله و بیت ایشان ظلم کردم من نسبت به حوزه علمیه قم و طلاب عزیزی که با یک دنیا شور و اشتیاق به من پناه می آوردند ظلم کردم. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4505 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| راز ماندگاری حرکت امام خمینی (ره) 💠 آیت الله #جوادی_آملی: او [امام خمینی] داغِ دین داشت! چون داغِ دین داشت، حرفش اثر داشت. همان روز و روزگار به خدمت یکی از مراجع علمی آن روز رفتم، دیدم این بحار رحلی مرحوم #مجلسی (ره) باز است و بحث #تقیه را دارد مطالعه می‌کند. آن امام فریاد می‌زند «بلغ ما بلغ»! او دارد بحث تقیه را مطالعه می‌کند؛ خیلی فرق است! 🗓 6 دی 1397 #روحانیت_متعهد #روحانیت_مبارز #وظیفه_شناسی #امام_خمینی 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش پنجم 🎙 |جریان انسان‌گرای موجود در حوزه علمیه 🔺 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش پنجم 🎙 |جریان انسان‌گرای موجود در حوزه علمیه 🔺 🔸 من یک متنی را امروز صبح قبل از جلسه می‌خواندم، یک آقایی که آخوند و معمم است، مدعی است که در عرصه مذهب کارکرده است و واقعاً هم شاید آن روزی که بیست سال پیش این کار را شروع کرده است، با یک انگیزه انقلابی وارد شده است؛ ولی من دو نمونه از مطالب این آقا را نشان دهم. 🔸 وقتی می‌خواهد شدت مذاهب را با عقب‌نشینی از اصول داغ کند، منع حضور کفار را در کعبه و مسجد زیر سؤال می‌برد تازه به رفتار امام صادق (ع) هم استناد می‌کند؛ یعنی هم امام صادق (ع) را خراب می‌کند، هم مقابل قرآن می‌ایستد و می‌خواهد دنبال تقریب بگردد، این همان تقریب انسان‌ خدایی است یعنی همه خوب هستند، همه ادیان به فکر سعادت هستند. 🔸 نص صریح قرآن است که به مسلمانان می‌گوید که این کفار و این ادیان غیر اسلامی نجس هستند، حالا ما به نجس و غیر نجس فقهی آن‌ هم کار نداریم، نجس به معنای پلیدی آن کار داریم، خیلی خب قرآن می‌گوید که تو اصلاً اجازه نده که این کفار به مسجدالحرام وارد شوند، آیه صریح قرآن در این مورد، آیه ۲۸ سوره توبه است؛ یعنی موضوع شفاف است، حکم شفاف است، آیه می‌گوید: «لاتقربوا المسجدالحرام»، مشرکین، نجس و پلید هستند. 🔸 اما این فرد وقتی می‌خواهد با رویکرد و ، افراطی‌گری کند، می‌رود یک حادثه تاریخی را غلط نقل می‌کند، امام صادق (ع) را متهم می‌کند که خلاف قرآن عمل کرده است، می‌گوید که امام صادق (ع) رفته است و جالینوس را به کعبه آورده و با او مناظره کرده است. 🔸 ایرادات زیادی در این کار هست، همین که حوزه را نبینیم کار خیلی مهمی انجام داده‌ایم، می‌خواهم نمونه عینی بیاورم تا انگیزه ایجاد کنم، نمی‌خواهم ریز شوم، چون این حرف‌ها وقتی به رسانه می‌خواهد برود، شاید ناقص نقل کنیم، شاید بحث‌های حقوقی پیش بیاید که چرا مرا متهم کردید؟ 🔸 من نشانه می‌دهم و قضاوت با شماست و اولاً هم دلیل عقلی آوردم که می‌تواند در حوزه هزاران گروه باشد و نباید بسیط به آن نگاه کنیم، خیلی ساده است. 🔸 پس اولین کاری که این فرد در این بیانش انجام داده این است که امام(ع) را متهم می‌کند که بر خلاف قرآن عمل کرده است. 🔸 گام دوم برای اینکه حرف خود را به کرسی بنشاند و یک واقعه تاریخی را غلط جلوه بدهد، این است که می‌گوید جالینوس مسلمان نبوده، در حالی که کسی نمی‌گوید که او مسلمان نبود، می‌گویند او غلط‌ اندیش بود؛ اصلاً بوده است، شاگرد بوده است، در مطالعاتش به حرف‌های غلطی رسیده است، یعنی از نظر فقهی ارتداد او اثبات نشده بود. 🔸 پس چرا این فرد این همه دست‌وپا می‌زند؟ به خاطر همان رویکرد اومانیستی اوست؛ از کدام بستر سوء استفاده کرده‌ است؟ از بستر ضرورت تقریب بین و بین . ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4539 🆔 @asbaat_ir
🔖 جریان‌شناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش دوم 🔰 منابع مطالعاتی سازمان/ قسمت نخست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 جریان‌شناسی / بخش دوم 🔰 منابع مطالعاتی سازمان/ قسمت نخست 🔺 منابع مطالعاتی سازمان، بعد از قرآن و نهج‌البلاغه، عمدتاً کتاب‌هایی است که توسط نهضت آزادی نوشته شده بود، کتاب‌هایی مانند: «راه طی شده»، «خدا در اجتماع»، «بی‏نهایت کوچک‏ها»، «ذره بی‏انتها»، «کار در اسلام»، «عشق و پرستش»، «مسأله وحی»، «اسلام مکتب مبارز و مولد»، که همگی نوشته مهندس بازرگان است. 🔺 «جهاد و شهادت» و «تفسیر پرتوی از قرآن» نوشته‌آیت‌الله طالقانی، «خلقت انسان» و «قرآن و تکامل» نوشته یدالله سحابی، «آیا انسان زاده میمون است» نوشته محمود بهزاد، «انسان و کهکشان‏ها» از جان‏ففر، «منشأ تکامل و حیات»، از اپارین، «علم به کجا می‏رود»، تألیف ماکس پلانک، «چهار مقاله فلسفی»، از استالین. 🔺 «دوزخیان روی زمین»، «مبارزات ‏مردم الجزایر»، «سرگذشت ویتنام»، «تاریخ مشروطه ‌ایران» نوشته کسروی، «چه باید کرد»، از لنین، و کتاب‌های مائو از قبیل: «علیه لیبرالیسم»، «اصلاح سبک کار حزبی»، «آموزش خود را از نو بسازیم» و کتاب‌هایی مانند: «چگونه می‏توان یک کمونیست خوب بود» از شائوچی، کتاب «سیر تحولات اجتماعی» و یک سری کتاب‌های دیگر. 🔺 منابع یاد شده عمدتاً منابعی هستند که حالت روشن فکری داشتند، یعنی از دیدگاه روشن فکرانه به مسائل می‌پرداختند، نتیجه چنین مطالعاتی، برداشت نوینی از مفاهیم اسلامی است که معمولاً با تفسیری که روحانیت از اسلام داشت ناسازگار بود.( شایان ذکر است در اینجا مقصود از روحانیت عمدتاً مراجع، محققان و بزرگان روحانیت است.) 🔺 در این مرحله هسته مرکزی و فکری مجاهدین خلق برای اینکه بتواند کادر سازی کند، از مجموع مطالعات ذکر شده شروع به تدوین ایدئولوژی‌های سازمان و کتاب‌هایی در این زمینه برای مطالعه اعضاء کرد و بعداز مدتی این کتب تازه تدوین شده ملاک و معیاری برای عمل اعضای جدید هم به‌شمار می‌رفت. 🔺 این مطالعات به‌صورت دست‌جمعی و گروهی انجام و در ادامه هر یک ازاعضاء تدوین یک بخش را برعهده گرفت. برای مثال حسین روحانی کتاب «متدولوژی یا روش‌شناختی» را نوشت که در حقیقت معرفت شناسی سازمان در قالب این کتاب منعکس شده بود؛ لیکن دیدگاهی که حسین روحانی در این کتاب مطرح می‌کند عمدتاً همان دیدگاه مارکسیستی است. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516 🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان‌های_غیرانقلابی_در_حوزه/ بخش نخست 📝 #یادداشت| هشدار امام (ره) نسبت به جریان “تقدس نمایان متحجر” در حوزه‌ها 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش نخست 📝 | هشدار امام (ره) نسبت به جریان “تقدس نمایان متحجر” در حوزه‌ها 🔺 با نگاهی اجمالی به گذشته انقلاب اسلامی درخواهیم یافت در زمان حرکت انقلابی حضرت امام(ره) گرایش‌های مختلفی در داخل روحانیت و مجموعه حوزه‌ها با تفکر کلی جدایی دین از سیاست وجود داشت که دائماً در برابر حرکت امام موضع می‌گرفتند. 🔺 این تفکر، مبنای جریانی قرار داشت که اصولاً دخالت روحانیت در سیاست را اشتباه می‌خواند و به جد معتقد بود که روحانیت نباید وارد مسائل سیاسی بشود تا جایگاه و قداستش حفظ شود. اینان با نادیده گرفتن مبانی دینی اسلام، تشیع و سیره بزرگان دین، دخالت روحانیت در سیاست را موجب از بین رفتن قداست دین و روحانیت می‌پنداشتند! 🔺 این نوع گرایش گرچه در ظاهر خود را دلسوز جایگاه روحانیت نشان می‌داد و به ویژه بعد از فشار سختی که در زمان رضاخان بر روحانیت شیعه وارد آمده بود و حوادث تلخی که بر حوزه‌ها گذشته بود و موجب انزوا و بدبینی روحانیت به سیاست را فراهم نموده بود، تا حدودی استدلال خود را قابل توجیه می‌دانست؛ 🔺 اما در عمل دین و روحانیت را از جایگاه واقعی خود به پایین می‌کشید و شأن اجتماعی ـ سیاسی آن را نادیده می‌انگاشت. این جریان را گرچه به تمامه نمی‌توان دشمن روحانیت تلقی کرد به دلیل آن که بسیاری از علمای موجه و متدینان با نیت خیر نیز در آنان وجود داشتند اما قطعاً در بین اینها عوامل نفوذی با تفکر جدایی دین از سیاست و مروجین این تفکر در روحانیت نیز وجود داشته‌اند. 🔺 در این میان افراد وابسته‌ای بوده‌اند که با ترویج جدایی روحانیت از سیاست و بر حذر داشتن طلاب از ورود به سیاست عملاً می‌خواستند حضور اسلام و مظاهر دینی را به مرور در جامعه از بین ببرند و روحانیت را منزوی سازند تا اهداف استکبار و استبداد را در جامعه اسلامی پیش ببرند. 🔺 یکی از شاخصه‌های اصلی جریان مورد بحث، “تقدس نمایی” است زیرا این افراد خودشان را به شدت پایبند به مسائل دینی معرفی می‌کنند بدون اینکه به مسائل سیاسی کاری داشته باشند؛ 🔺 این جریان همزمان با شروع نهضت انقلاب اسلامی، جریانی نسبتاً رایج در حوزه‌ها بود و حتی تا حدودی مورد احترام توده‌ها نیز قرار داشتند چون آدم‌های به ظاهر مقدسی بودند، ظواهر دینی و آداب اسلامی را به شدت رعایت می‌کردند لذا مورد احترام مردم بودند و از آنجا که کاری به حکومت و سیاست نداشتند رژیم پهلوی هم با آنها کاری نداشت بلکه حتی فضا را برای آنها باز می‌گذاشت تا مردم بیشتر جذب آنها بشوند. 🔺 طبیعی است که این جریان به نوعی در برابر اسلام انقلابی که داعیه حاکمیت اسلام و احکام الهی در جامعه را داشت، قرار می‌گرفت و مانع پیشرفت آن بود. از این رو حضرت امام(ره) ضمن اشاره به اهداف پلید استکبار از اقداماتی نظیر نشر کتاب آیات شیطانی برای زدن ریشه دین و روحانیت، روحانیان وابسته و مقدس نما و تحجرگرا را از این دایره بیرون می‌سازد: 🔸 «مسئله کتاب آیات شیطانی کاری حساب شده برای زدن ریشه دین و دینداری و در رأس آن اسلام و روحانیت است، یقیناً اگر جهان‌خواران می‌توانستند ریشه و نام روحانیت را می‌سوختند ولی خداوند همواره حافظ و نگهبان این مشعل مقدس بوده است و انشاءالله از این پس نیز خواهد بود به‌شرط آنکه حیله و مکر و فریب جهان‌خواران را شناسیم، البته بدان معنا نیست که ما از همه روحانیان دفاع کنیم چرا که روحانیان وابسته و مقدس نما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند در حوزه‌های علمیه.» ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1790 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 💠 با درخواست اعضای محترم کانال اسباط مبنی بر تجمیع مطالب منتشر شده در پرونده ویژه «روحانیون در گذر زمان» از این به بعد پس از اتمام بررسی هر شخص، لینک‌های مربوط به او به صورت یکجا منتشر خواهد شد. 4️⃣ #مجید_انصاری 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/470 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/486 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/495 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/508 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/521 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/547 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/570 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/754 🆔 @asbaat_ir
📸 | نقد و بررسی نشست دوره‌ای اساتید 🔰 جلسه نقد و بررسی عملکرد ، در موسسه مطالعات راهبردی با حضور اساتید جریانشناسی برگزار گردید. 💠 دیدن ادامه تصاویر: 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4614 🆔 @asbaat_ir
📚 #معرفی_كتاب| تاریخ تحولات سیاسی ایران (بررسی مولفه‌های دین، حاکمیت،مدنیت و سیاست در گستره‌ی هویت ملی ایران) 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📚 | تاریخ تحولات سیاسی ایران (بررسی مولفه‌های دین، حاکمیت،مدنیت و سیاست در گستره‌ی هویت ملی ایران) 🔺 کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران، بررسي مولفه هاي دين – حاكميت – مدنيت و تكوين دولت – ملت در گستره هويت ملی ایران» نوشته موسی نجفی و موسی حقانی است. این کتاب در سال ۱۳۸۱ برای اولین بار توسط موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در تهران منتشر شد و تا کنون بیش از ۷ بار تجدید چاپ شده است. 🔺 تاریخ تحولات مورد اقبال دانشجویان تاریخ و سایر علاقمندان تاریخ قرار گرفته است تا جایی که کتاب درسی بعضی از دانشگاه های کشور قرار گرفته و به تازگی خلاصه‌ای از این کتاب در قطع کوچک با عنوان «تاریخ معاصر ایران» در ۳۷۲ صفحه منتشر شده است. این کتابچه در همایش خادمان فرهنگ مکتوب در سال ۱۳۹۱ در حوزه تاریخ رتبه برتر را کسب کرد. 🔺 کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران»، به روایت تاریخ معاصر ایران از شروع دوره صفوی تا اواخر حکومت پهلوی با دیدگاهی تحلیلی می‌پردازد. این کتاب حوادث و وقایع مهم و کلیدی تاریخ معاصر ایران را بررسی می‌کند و تحلیل‌های تاریخی از هر کدام ارائه می‌دهد. ناگفته نماند در این اثر به ایران قبل از اسلام اشاراتی بسیار مختصر شده است ( کمتر از ۵ درصد حجم کتاب) اما تاکید و نگاه اصلی به “ایران اسلامی-شیعی”، یعنی تحولات پنج قرن اخیر از عصر صفویه تا عهد انقلاب اسلامی معطوف می‌باشد. 🔹 ترسیم نقش استعمارگران روسیه و انگلیس 🔺 این کتاب نقش استعمارگران روسیه و انگلیس را در استعمار ملت ایران به خوبی ترسیم کرده و در مقابل نقش روحانیت بیدار که در مقابله با استعمارگران، ایران را حفظ کردند به خوبی ترسیم کرده است. همچنین نقش روشنفکرانی که برای استیلای غرب و شرق بر ایران تمام تلاش خود را می‌کردند به خوبی بیان شده است. نویسندگان این کتاب با نگاهی اسلامی به وقایع تاریخ معاصر نگریسته و همین مسئله باعث شده تا این کتاب مورد اقبال علاقمندان به تاریخ قرار گیرد. 🔺 در قسمتی از مقدمه این کتاب آمده است: «سعی ما در نگارش این کتاب بر این نکته متمرکز بوده است که راهی هر چند کوتاه بر عمق تاریخ قرون اخیر ایران زده و مسائل را در این نقب فکری- تاریخی مورد بررسی قرار دهیم. مشکل بزرگ در فهم تاریخ ایران این است که تحلیلی کلی و نگاهی که بتواند نسبت‌ها و ارزش‌ها و شاخص‌ها را با هم بسنجد کمتر وجود دارد و این اثر سعی کرده مروری کلی بر این مهم داشته باشد.» 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4603 🆔 @asbaat_ir
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش دوم 📝 #یادداشت| مولفه‌های حوزه سکولار 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش دوم 📝 | مولفه‌های حوزه سکولار 🔺 با توجه به تعریف صورت گرفته از سکولاریسم، اکنون می‌توان مولفه‌های حوزه سکولار را این گونه بیان کرد: 1️⃣ کناره گیری و انزوا 🔸 یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های حوزه سکولاری، کناره‌گیری از امور و خزیدن در کنج حجره‌هاست. به تعبیر مقام معظم رهبری: «این که یک آقائی در یک گوشه‌ای عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست؛ این ننگ است.» 2️⃣ تحجر و جمود 🔸 یکی از مهمترین نشانه‌های حوزه سکولاری، وجود تحجر و واپسگرایی و تصلب در رای و نظر است. تحجّر به این معنا است که، کسی که می‌خواهد کار بزرگی را با این عظمت انجام دهد، نتواند نیازهای زمان و لوازم هر لحظه لحظه زندگی یک ملت را از قرآن بشناسد و بخواهد در یک وضعیت ایستا و بدون انعطاف، حکم نماید و کار کند و پیش برود. 🔸 به دیگر سخن، معنای تحجّر آن است که، کسی که می‌خواهد از مبانی اسلام و فقه اسلام، برای بنای جامعه استفاده کند، به ظواهر احکام اکتفا نماید و نتواند کشش طبیعی احکام و معارف اسلامی را، در آن جایی که قابل کشش است، درک کند و برای نیاز یک ملت و یک نظام و یک کشور – که نیاز لحظه به لحظه است – نتواند علاج و دستور روز را نسخه کند و ارائه دهد. 🔸 قطعا اگر در رأس نظام‌های سیاسی‌ای که براساس اسلام، یا تشکیل شده است، یا در آینده تشکیل خواهد شد، چنین روحیه‌ای وجود داشته باشد، یقیناً اسلام بدنام خواهد شد و منبع لایزال معارف و احکام اسلامی نخواهند توانست جامعه را پیش ببرند. 3️⃣ بی‌خبری 🔸 از دیگر نشانه‌های حوزه سکولاری، بی‌خبری و ناآگاهی از اوضاع پیرامون است. به تعبیر مقام معظم رهبری: «حوزه‌ علمیه و علمای دین و جوامع دینی و روحانی نمی‌توانند از وضع نظام بی‌خبر باشند و بی‌خبر بمانند و این بی‌خبری را تحمل کنند.» 4️⃣ بی‌تفاوتی 🔸 بی تفاوتی و بی عملی نسبت به مسائل، یکی دیگر ازمولفه‌‌‌‌های حوزه سکولاری می‌باشد. رهبر انقلاب در این مورد می‌گویند: «اگر حوزه کارش به آنجا برسد که طلبه نسبت به مسایل انقلاب، احساس بی‌تفاوتی کند، خطر بزرگی است و نباید بگذارید چنین شود.» 5️⃣ نگاه غیر جدی 🔸 نگاه غیر جدی به حکومتی که برخواسته از حوزه‌های علوم دینی است ومرهون خون پاک هزاران شهید است، نشانه‌ای بارز از حوزه سکولاری به شمار می‌آید: «کسی که در حوزه باشد و به نظام اسلامی و احکام قرآن -که در این نظام عملی می‌شود – و به حکومت اسلامی – که به برکت مجاهدت مردم سرِ پا شده است – با چشمِ غیرجدّی نگاه کند، یک عنصر بیگانه است؛ هر کس می‌خواهد باشد. » 6️⃣ بی‌بصیرتی 🔸 بی‌بصیرتی و عدم تحلیل دقیق مسائل را نیز می‌توان دیگر نشانه سکولاری شدن حوزه‌ها دانست. به تعبیر مقام معظم رهبری: «روحانیِ مفید، یعنی روحانی بصیر چرا که اگر بصیرت نباشد، شخص در تشخیص جایگاه خود و موقعیت دشمن، اشتباه می‌کند و همانگونه که متأسفانه در مسائل سیاسی، دینی و اجتماعی بارها اتفاق افتاده است، جبهه خودی را مورد حمله قرار می دهد.» 7️⃣ جهل و بی‌خبری 🔸 یکی دیگر از مولفه‌های حوزه سکولاری، جهل و بی‌خبری است: «اگر کسی اعلم و افقه هم باشد، اما نتواند بفهمد و ببیند که نظام اسلامی، امروز در ایران اسلامی، چطور بر مبنای حق قیام کرده و چطور نظام جاهلىِ مبنی بر گناه و فسق و فجور و ظلم را از بین بُرده ….. خاک بر سرِ آن عالم اعلم و افقه! ….. حالا گیرم از لحاظ فقاهت و علم هم خیلی بالا باشد، که آن هم علم نیست، جهل است. نور نیست، ظلمت است.» ✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4541 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش ششم 🔰 اتحاد با رضا پهلوی در برابر جمهوری اسلامی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش ششم 🔰 اتحاد با رضا پهلوی در برابر جمهوری اسلامی 🔻 همچنین یکی دیگر از مواضعی که از سوی سیدحسین خمینی علیه جمهوری اسلامی ایران شهرت دارد، به تیرماه سال ۱۳۸۴ بازمی­‌گردد. 🔻 زمانی که مجله آمریکایی «ونیتی فر» از پیشنهاد سیدحسین خمینی به رضا پهلوی برای اتحاد در برابر جمهوری اسلامی به­شرط صرف­نظر کردنش از پادشاهی خبر داد و گویا این پیشنهاد از سوی کریستوفر هیچنز خبرنگار این مجله – که به قم سفر کرده بود – به رضا پهلوی داده شده بود. 🔻 روزنامه واشنگتن پست، ۲۰ ژوئن ۲۰۰۶ در مطلبی با عنوان «ایرانیان خارج از کشور ناامید به نظر می‌­رسند» می‌­گوید: او همچنین با کنجکاوی نظر خبرنگار را پیرامون طرح رفراندوم سازمان ملل برای تغییر نظام ایران جویا می­‌شود و ابراز تمایل می­‌نماید: « روزی با رضا پهلوی دیدار و حتی با وی همکاری می­‌کنم، به­ شرط آنکه رضا پهلوی از پادشاهی صرف نظر کند.» 🔸 هیچنز نیز پیام حسین خمینی را در آشپزخانه­‌ای واقع در زیرزمین یک خانه در واشنگتن به رضا پهلوی می­‌دهد که به ­قول او به شدت سعی می‌کند شاهانه جلوه ننماید. هیچنز می­‌نویسد: «رضا پهلوی در باب سلطنت از سیاست بگو و نپرس پیروی می‌­نماید.» 🔻پس از این مصاحبه، به گفته احسان نراقی از افراد نزدیک به خانواده شاه مخلوع، سید حسین در سفر خود به آمریکا با رضا پهلوی دیدار می­کند که رادیوهای بیگانه نیز پس از این دیدار اعلام کردند: 🔸 «در این دیدار رضا پهلوی به وی گفته است که جد من به ایران خدمت کرد و سید حسین هم در پاسخ گفته است جد من به ایران خیانت کرد.» عبارتی که پس از انتشار آن از سوی سید حسین خمینی هیچ گاه مورد تکذیب قرار نگرفت. 🔰 حمله حسین خمینی به حجاب اسلامی 🔻 حسین خمینی در مصاحبه با العربیه در حمله­‌ای آشکار به حجاب اسلامی می­‌گوید: «رهبر کنونی ایران به­ هیچ‌­وجه از شئون و رهبری پدربزرگم برخوردار نیست. من کتاب‌فروشی دور حرم حضرت علی را به تدریس در قم ترجیح می­‌دهم. 🔸 این­ها به ­زور و با اعمال خشونت و وحشی­‌گری زنان را به حجاب داشتن وا می­‌دارند. رنگ چادرها و روسری­‌ها همه تیره است. چرا نباید زنان و دختران ما در انتخاب پوشش خود آزاد باشند. امروز حکومت زنان را به بدترین شکل در حجاب کرده است؛ قلب آدم می­‌گیرد وقتی این ­همه سیاه­پوش را می­‌بیند. 🔸 من به شکل طبیعی طرفدار حجاب اختیاری هستم و معتقدم زنان باید آزاد باشند تا پوشش خود را برگزینند آنکه می­‌خواهد بی‌حجاب بیرون آید باید آزاد باشد و عقیده‌­اش مورد احترام جامعه باشد.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش هشتم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 7️⃣ «سند هفتم» 🔸 اعدام مهدی هاشمی تا عزل آقای #منتظری 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت / بخش هشتم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 7️⃣ «سند هفتم» 🔸 اعدام مهدی هاشمی تا عزل آقای 🔹 حوادث پس از اعدام مهدی هاشمی تا عزل آقای منتظری از قائم مقامی رهبری در نامه 68/6/1 از فرازهای ناگفته تاریخ انقلاب اسلامی و مقطع شفافیت تضاد فکری بین دیدگاه‌های حضرت امام (ره) و آقای منتظری است. 🔹 انتقادهای وی از اهداف نظام، مسئولین، جنگ، حمایت و دفاع از لیبرال‌ها و منافقین و دلسرد کردن مردم از آینده نظام اسلامی در حقیقت همان مؤلفه‌های جریان فکری باند منحرف مهدی هاشمی در برخورد با نظام مقدس جمهوری اسلامی است. 🔺 امام خمینی (قدس سره): «من بارها اعلام کرده‌ام که با هیچ کس در هر مرتبه‌ای که باشد عقد اخوت نبسته‌ام. چارچوب دوستی من در درستی راه هر فرد نهفته است دفاع از اسلام و حزب الله اصل خدشه‌ناپذیر سیاست جمهوری اسلامی است. ما باید مدافع افرادی باشیم که منافقین سرهاشان را در مقابل زنان و فرزندانشان در سر سفره افطار گوش تا گوش بریدند. 🔸 ما باید دشمن سر سخت کسانی باشیم که پرونده‌های همکاری آنان با آمریکا از لانه جاسوسی بیرون آمد. ما باید تمام عشقمان به خدا باشد نه تاریخ. 🔸 کسانی که از منافقین و ليبرال‌ها دفاع می‌کنند، پیش ملت عزیز و شهید داده ما راهی ندارند. اگر ایادی بیگانه و ناآگاهان گول خورده که بدون توجه بلندگوی دیگران شده‌اند، از این حرکات دست بر ندارند، مردم ما آنها را بدون هیچگونه گذشتی طرد خواهند کرد.» 8️⃣ «سند هشتم» بسم الله الرحمن الرحيم خدمت فرزندان عزیز نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و وزراء محترم دامت افاضاتهم با سلام 🔸 شنیدم در جریان امر حضرت آقای منتظری نیستید و نمی‌دانید قضیه از چه قرار است همین‌قدر بدانید که پدر پیرتان بیش از دو سال است در اعلامیه‌ها و پیغام‌ها تمام تلاش خود را نموده است تا قضیه بدینجا ختم نگردد ولی متاسفانه موفق نشد. 🔸 از طرف دیگر وظیفه شرعی اقتضا می‌کرد تا تصمیم لازم را برای حفظ نظام و اسلام بگیرد لذا با دلی پرخون حاصل عمرم را برای مصلحت نظام و اسلام کنار گذاشتم انشاءالله خواهران و برادران در آینده تا اندازه‌ای روشن خواهند شد. 🔸 سفارش این موضوع لازم نیست که دفاع از اسلام و نظام شوخی بردار نیست و در صورت تخطی هر کس در هر موقعیت بلافاصله به مردم معرفی خواهد شد. 🔸 توفيق همگان را از خداوند متعال خواستارم. والسلام علیکم و رحمه الله و بركاته روح الله الموسوی الخمینی 68/1/26 ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4505 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریان‌های مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش ششم 🎙 #مصاحبه| برخی از بستر تقریب به سوی #پلورالیسم_دینی می‌روند 🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاری‌فر 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش ششم 🎙 | برخی از بستر تقریب به سوی می‌روند 🔺: 🔹 بحث تقریب یک چیزی نیست که ما درآورده باشیم. شما هر چه نسبت به پدیده زشت سقیفه بگویید ما هم قبول داریم، ما خودمان هم مروّج آن هستیم و در این مورد محکم می‌ایستیم، پدیده زشت سقیفه را افشاگری می‌کنیم. 🔹 اما همه ما قبول داریم امیرالمؤمنین شش ماه سکوت کرد؛ اعتراض داشت اما سکوت کرد؛ اهل‌بیت ما ادبیاتشان متفاوت بود؛ انتقادی بود، رویکرد انتقادی داشتند، خطبه شقشقیه انتقادی‌ترین خطبه امیرالمؤمنین است؛ همین اخیراً داشتم همین نهج‌البلاغه را که در محضرش هستم مطالعه می‌کردم، در همین خطبه شقشقیه تشکیک شده‌است. 🔹 یک بزرگواری که زحمت کشیده است و این کار را انجام داده است، مکتبه الروضة الحیدریه، گفته است که به خاطر اینکه این خطبه انتقادی است، بعضی منکر این خطبه شده‌اند؛ ایشان زحمت کشیده است ده‌ها سند معتبر حتی از اهل تسنن آورده است که وجود چنین خطبه‌ای قطعی است. 🔹بعد سند آورده است که آن‌ها آمده‌اند و کلمات را تحلیل دیگری کرده‌اند، یعنی بعضی اساس خطبه را منکر شده‌اند تا بتوانند انتقاد به خلفا را زیر سؤال ببرند، بعضی دیگر هم دیده‌اند که نمی‌توانند اصل خطبه را انکار کنند، آمده‌اند کلمات را طوری تفسیر کرده‌اند که بتوانند به نفع خودشان در بیاورند. 🔹 پس رویکرد انتقادی را امیرالمؤمنین داشت؛ رویکرد انتقادی را حضرت زهرا(س) داشت، رویکرد انتقادی را اهل‌بیت(ع) داشتند، اما رویکرد انتقادی با چه ادبیاتی بود؟ اولاً اهل‌بیت بین نخبگان و بدنه اجتماعی تفکیک قائل می‌شدند؛ ما را همیشه به همراهی با بدنه اجتماعی عامه مسلمانان هدایت می‌کردند. 🔹 در ادبیات انتقادی هم ادبیات انتقادی بصیرت افزایی بود، نه تخریبی؛ پس اصل تقریب را نمی‌توانیم انکار کنیم، آن‌ها که منکر تقریب هستند بدانند که این مواردی که بیان کردم واقعیت‌های این عرصه است؛ اما این آقایی که ذکرش شد از بستر تقریب به سوی تلورانس دینی بلکه به پلورالیسم دینی می‌رود؛ یعنی از تکثر نجات، به تکثر حق می‌رسد. 🔹 پس یکی از جریاناتی که شدیداً به حوزه آسیب می‌رساند این طرف است؛ یعنی کسانی که به نام تقریب بین ادیان و تقریب بین مذاهب، مسلّمات را نشانه رفتند، با آیه قرآن بازی می‌کنند و امامت را زیر سؤال می‌برند تا بتوانند تقریب را تا این حد جلو ببرند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4539 🆔 @asbaat_ir
📸 | نابغه‌ی بزرگ تاریخ شیعه 💠 : شیخ مفید، آن نابغه‌ی بزرگ تاریخ شیعه، نخستین كسی است كه در و ، مكتب تشیع را مرز بندی و منضبط ساخته، در علم كلام یك نظام فكری منسجم و محدد را از مجموع فراهم آورده و از اشتباه آن با دیگر مذاهب و فرق اسلامی و شعب غیر امامی مذهب شیعه، جلوگیری كرده و در علم فقه با روش مبتنی بر اصول متخذه از تعالیم (علیهم‌السّلام) یك دوره فقه فراهم آورده و راه را بر روشهای نامعتبر همچون ، یا ناقص و ابتدایی همچون روش ، مسدود ساخته است. ۱۳۷۲/۰۱/۲۸ 🗓 به مناسبت 9 آذر روز بزرگداشت 🆔 @asbaat_ir