eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
730 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 6 🔰 بی­‌اعتمادی حامیان سرشناس به مشروطه‌خواهی 🔺 در مراحل اولیه‌­ی انقلاب، در مورد حمایت از ، نوعی همگرایی میان ایدئولوژی­‌های دینی و غیر دینی وجود داشت و اغلب روحانیون، مبارزات مشروطه­‌خواهی را تلاشی به منظور اجرای قوانین شریعت، تلقی می­‌کردند،. 🔺 اما پس از پیروزی مشروطه، روحانیت شیعه، بر تصویب اصل دوم متمم تاکید می­‌کردند تا بر اساس آن هیئتی پنج نفری متشکل از و مراجع تقلید شیعه، بر روند قانون­گذاری نظارت نمایند، که این اصل نیز هرگز اجرا نشد. 🔺 همین امر موجب بی­‌اعتمادی گروهی از روحانیون و مجتهدین سرشناس حامی مشروطه از روند مشروطه‌خواهی شد و در این میان شخصیت­‌هایی چون در تهران و در عراق، قانون اساسی را تهدید مستقیمی علیه قوانین اسلامی تشخیص دادند و به همین دلیل از حمایت از مشروطه دست کشیدند و خواستار شدند. 🔺 در این مقطع در ادامه­‌ی حرکت‌­های تندرویانه، برخی از بیرون از مجلس، مبارزه در راه غیر دینی را شدت بخشیدند و از جمله روزنامه‌­ی «» با طرح موضوع لزوم کناره­‌گیری روحانیون از سیاست، جنجال بزرگی به­ پا کرد که همین مسئله، آغازگر اختلافات میان برخی از روحانیون و روشنفکران و گسترش کشمکش­‌ها بین گروه‌های مختلف مشروطه­‌خواه شد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش 5 🔰 #سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی_ایران/ قسمت پنجم 💠 بهزاد نبودی در مقابل حضرت امام 🔹 در دوران عضویت نبوی در دولت موسوی، دو حادثه اتفاق افتاد که نشانگر رویکرد #تجدیدنظرطلبانه وی می‌باشد. 1️⃣ اعتراض به جمع کردن عکس‌های آقای منتظری 🔸 پس از عزل آقای #منتظری ـ به‌وسیله #امام_خمینی (ره) از قائم‌مقامی رهبری به واسطه ساده‌لوحی ایشان و افشا شدن رابطه‌اش با #منافقین و باند #سیدمهدی_هاشمی و لو دادن اسرار نظام به دشمنان، علی‌رغم تذکرات متعدد حضرت امام به وی در این خصوص و دستور جمع‌آوری عکس‌ها و آثار وی از ادارات و نهادها، بهزاد نبوی در جلسه‌ی ۷ فروردین ۱۳۶۸ هیأت دولت، این اقدام را باعث ایجاد مشکلات بسیار در جامعه می‌داند و #سیدمحمد_خاتمی ‌نیز طرح‌ این موضوع را برخلاف #مصلحت می‌شمارد. 2️⃣ موضع‌گیری نسبت به حکم امام در مورد #سلمان_رشدی 🔸 پس از صدور فرمان تاریخی امام مبنی بر ارتداد سلمان رشدی و لزوم اعدام انقلابی او، بهزاد نبوی رسماً در جلسه‌ی هیأت دولت به این کلام اعتراض می‌کند و می‌گوید: 🔺«باید در قضیه‌ی قطع یا‌ ایجاد ارتباط با دولت #انگلیس، همیشه به‌صورت حساب‌شده عمل کنیم؛ زیرا قبلاً هم چندبار رابطه قطع شده و پس از مدتی تلاش و وساطت دیگران، این رابطه برقرار شده است. 🔺 باید متوجه باشیم این قضیه‌ی رشدی، یک پوست خربزه نباشد که انگلیسی‌ها جلوی پا بگذارند تا قضایای قطع رابطه و برقراری مجدد آن دوباره تکرار شود.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #قرآن، امر به معروف و فعالیت سیاسی/ بخش نخست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 ، امر به معروف و فعالیت سیاسی/ بخش نخست 🔺 قرآن یکی از مهمترین منابع استنباط احکام شرعی است. با نگاهی به آیات قرآن به خوبی می‌توان قواعد و اصولی را استخراج کرد که «حجیت» ورود به «عمل سیاسی» و الزام مومنان را به ورود به و مبنایی و محوری به اثبات می‌رساند. 🔺 این قواعد به قدری مستحکم و غیرقابل توجیه و تفسیر است که حتی کسانی را که به آموزه‌های اسلامی یکسویه می‌نگرند، به سکوت وامی‌دارد. نگاهی به چند قاعده و اصول قرآنی می‌تواند ما را در مسیر اثبات چرایی ورود به «» و الزام مومنان به ورود به امر به معروف‌ها و نهی از منکرهایی رهنمون سازد که می‌توان ادعا کرد آموزه‌های دیگر قرآن کریم به احیای آن مبانی بستگی دارد. 1️⃣ اصل 🔺 بر اساس آیه شریفه «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلا» نساء: 141؛ «و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلطی نداده است»؛ کافرین هرگز نباید بر مسلمانان و مومنان مسلط شوند. 🔺 این اصل ترسیم کننده سیاست و مسلمانان است و چگونگی تعامل و تعاطی با بیگانگان در عدم حاکمیت غیر مومنان و کافران در بدنه و تضعیف مسلمانان را می‌رساند. این اصل نفی هرگونه سلطه سیاسی# اقتصادی# فرهنگی و نظامی را به صراحت اعلام می‌دارد و گویای وجود خط و مرز بین «کفر» و «ایمان» است؛ خطی که در یک سو «» و در سوی دیگرش «» ظهور پیدا می‌کند. 🔺 تاکید امام راحل بر مرزبندی خط بین «مَحرم» و «نامَحرم» و نیز تاکید رهبری انقلاب وجود مرز بین «خودی» و «غیرخودی» از زاویه‌ای در این هندسه می‌گنجد؛ چراکه حاکمیت نامحرم و غیرخودی و فرهنگ آن، به هر عنوان و هر نام تشکل و حزب و دسته‌ای، حاکمیت «کفر» بر «ایمان» و نادیده گرفتن اصل نفی سبیل، در گستره‌ای به وسعت همان احزاب و تشکل‌های سیاسی است. 🔺 اصل نفی سبیل اصلی قرآنی است، که نفی منکری به نام «تسلط کفار» است و در واقع زمینه‌ساز تبدیل «منکرات کفار» به فرهنگ، در جامعه اسلامی می‌شود. ✍️ استاد حسن ابراهیم‌زاده 📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص 29-30 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 جریان‌شناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 17 💠 ظهور یک زاویه 🔺 ب- خط سیاسی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش 17 💠 ظهور یک زاویه 🔺 ب- خط سیاسی 🔸 تقابل با که در بخش قبلی (خط فکری دفتر تبلیغات) بر آن تأکید شد فقط منحصر به مباحث علمی و فکری_ فقهی نبود بلکه به عرصه نیز كشیده شد. 🔸 به عنوان مثال این تقابل سبب شد در انتخابات 58 با وجود اینکه نامزد مورد تأیید جامعه مدرسین دکتر بود، امثال كه عضو هيئت مديره دفتر تبليغات بود، به رأی دهد. 🔸 مؤيد دیگر این دوگانگی در عرصه سیاست را می‎توان در دیداری که مرحوم با مرحوم در یازدهم آبانماه سال 63 داشت، مشاهده كرد. 🔸 وی كه آن زمان عضو هيئت مديره دفتر تبليغات بود در تاریخ یاد شده با عده‎ای از کسانی که بعدا به جریان مشهور شدند تقاضای محدود کردن جریان مقابل یعنی جامعه مدرسین را مطرح کردند. ظاهراً کار آنها به جایی رسیده بود که هاشمی ‎از آنان درخواست می‎کند، نگاه و به جریان مقابل نداشته باشند و از کلماتی مانند محافظه کار مرتجع و ... استفاده نکنند. 🔸 مرحوم هاشمی از این دیدار می‎گوید: «عصر آقایان ‌[سیدمحمد] ‎‌[وزیر ارشاد اسلامی‌]، [محمد] عبائی ‌[خراسانی‌]، [اسدالله‌] بیات‌، جعفری‌ لنگرودی‌، هادی‌ خامنه‌ای‌، [مهدی‌] ، [محمدعلی‌] هادی‌ [نجف‌آبادی‌] آمدند. نگران‌ پیشرفت‌ خط محافظه‌کار به‌ تعبیر آنها از طریق‌ جامعه‌ مدرسین [حوزه‌ علمیه‌ قم‌] و حزب‌ [جمهوری‌ اسلامی‌] و [جامعه‌] روحانیت‌ مبارز [تهران‌] و انزوای‌ آقای‌ بودند و در این‌ باره‌ چاره‌جوئی‌ می‌کردند. 🔹 گفتم‌ باید حزب ‌[جمهوری‌ اسلامی‌] و [جامعه‌] روحانیت‌ مبارز [تهران‌] تعدیل‌ شود و تأکید کردم‌ که‌ رابطه‌ خود را با آقای‌ خامنه‌ای ‌[رئیس‌ جمهور] بیشتر کنند و آنها را از برخوردهای‌ حذفی‌ و طرد دیگران‌ تحذیر نمودم‌ و استفاده‌ تعبیراتی‌ مثل‌ راست‌ و مرتجع‌ را نادرست‌ خواندم‌.» 🔸 جریان و خلع ایشان از مرجعیت و مصادره اموال اسلامی نیز می تواند یكی دیگر از اختلافات بلكه شاید بتوان گفت منشأ اختلاف علنی دفتر تبلیغات و جامعه مدرسین باشد. 🔸 این امر سبب تخالف‎های سیاسی بعدی مانند ارائه لیست انتخاباتی مستقل در دوره اول و نیز شد. لذا خط و ممشای سیاسی دفتر تبلیغات از اول تأسیس تا امروز در تقابل با جامعه مدرسین بوده است. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📚 معرفی کتاب|#نهضت_روحانیون_ایران 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📚 معرفی کتاب| 🔺 تاریخ موثق آن است که اخبار و وقایع چنانکه روی داده است بدون کم و کاست و یا و نسبت به اشخاص نوشته شود و سیر زمان و گذشت ایام و تغییر نگرش‌ها و بینش‌ها موجب نادیده گرفتن و حذف برخی وقایع نگردد؛ بلکه باید سخنان و نوشته‌های افراد مؤثر را که در زمان خود در سرنوشت جنبش مؤثر بوده‌اند آورد تا نسل‌های بعد بتوانند درباره‌ی اندیشه‌ها و اقدامات آنان، نفیاً و اثباتاً قضاوت کنند. 🔺 خوشبختانه علیرغم تلاش و کوشش فراوان رژیم ، نهضت اسلامی، از آغاز تا اندزه‌ای از این آفت در امان ماند؛ زیرا از یک سو اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های و دیگر به تعداد فراوان تکثیر و در سراسر کشور توزیع می‌شد و از سوی دیگر برخی از روحانیون آگاه و دردمند با عبرت از غفلت‌های گذشته و در کوران حوادث در صدد تدوین تاریخ نهضت برآمدند. 🔺 دوره ی کتاب نهضت روحانیون ایران که توسط فاضل دانشمند، حجت‌الاسلام والمسلمین تألیف شده، نخستین کتاب درباره‌ی شرح مبارزه و روحانیت بوده و از کتاب‌های معتبر در این زمینه است. 🔺 این کتاب نخست در سال ۴۱ و بلافاصله پس از ختم غائله در یک جلد نوشته شد و پس از گذشت شانزده سال و با آغاز و گسترش دامنه‌ی انقلاب اسلامی در سال ۵۶ و ۵۷ ، نویسنده در صدد برآمد تا اخبار و اطلاعات روزمره‌ی نهضت را ثبت و اسناد و مدارک مربوطه را تا آنجا که دسترسی داشته است جمع‌آوری نماید و نهایتاً تاریخ را از قدیم‌ترین زمان‌ها تا پیروزی انقلاب و تأسیس نظام و از آن پس تا نخستین سال‌های با فقد امکانات و زحمات قابل تقدیری تدوین کند. 🔺 مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین علی دوانی، مؤلف مجموعه ده جلدی نهضت روحانیون ایران معتقد بود «نهضت روحانیت از تاکنون گسستگی نداشته است». چنین باوری او را ترغیب به ثبت این نهضت در تاریخ معاصر ایران کرد. وی با جمع‌آوری اسناد، اعلامیه‌ها، نوارهای سخنرانی، عکس‌ها و دیگر مدارک ارزشمند، هدف خود را دنبال کرد و بعدها کتابش را با نام نهضت روحانیون ایران منتشر نمود. 📚 کتاب نهضت روحانیون ایران در ۵ مجلد توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی – تهران در 2967 صفحه در سال 1377 چاپ دوم به زیورطبع آراسته شد. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4904 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📸 #عکس_نوشته| ولایت فقیه، رمز پیروزی 💠 #آیت_الله_مصباح_یزدی: راز پیروزی ملت اسلامی پیروی از مقام ولایت و رهبر الهی است، از همین جهت دشمن همواره سعی می‌کند پیوند میان امام و امت را از بین ببرد. 🗓 9 دی 98 - مدرسه فیضیه #فتنه_88 #بصیرت #نهم_دی #ولایت_فقیه #امت_حزب_الله 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #نقش_علما_در_تحولات_ایران_معاصر/ بخش 5 🔰 قیام‌های مهم در دوره #رضاشاه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 / بخش 5 🔰 قیام‌های مهم در دوره 🔸 قیام‌های مهمی که در این دوره بر ضد حکومت رضاشاه انجام شد، از این قرار است: 1️⃣ اولین قیام علیه رضاخان، در سال ۱۳۰۳ صورت گرفت که تا ۱۳۰۵ ادامه یافت. این قیام به رهبری و ملاحسین روی داد که از علمای بودند. 🔸 به دنبال تصویب قانون نظام وظیفه در سال ۱۳۰۴، مبارزه آنان گسترده شد. آقا نوراللّه اصفهانی از به قم مهاجرت کرد و عده‌ای از علما نیز به قم آمدند. 🔸 از این رو رژیم ناگزیر شد از ورود علما به قم جلوگیری کند. سرانجام آقا نوراللّه دچار کسالت شد و پس از آنکه تحت درمان پزشکان دولتی قرار گرفت، به طرز مشکوکی رحلت کرد. 2️⃣ در سال ۱۳۰۷ قیام به رهبری دو تن از علما به نام های شیخ ابوالحسن و میرزا صادق آقا صورت گرفت. 3️⃣ در سال ۱۳۰۷، قیام محدودتری نیز به رهبری شیخ محمدتقی در قم به وقوع پیوست. در نوروز این سال، خانواده رضاشاه به قم آمدند و بدون حجاب وارد علیها السلام شدند. 🔸 این کار با مخالفت شیخ محمدتقی بافقی روبه رو گردید. به دنبال این واقعه، رضاشاه به قم آمد و شخصاً به ضرب و شتم آقای بافقی پرداخت و سپس وی را به شهر تبعید کرد. بارها به دیدار وی در شهر ری می رفته و در اشعار خویش از او یاد کرده است. 4️⃣ در سال ۱۳۱۴، قیام حاج در اتفاق افتاد که به قیام مشهور شد. در کنار حاج آقا حسین قمی، طلبه جوان دیگری نیز به نام شیخ محمدتقی، معروف به ، حضور داشت. 🔸 ایشان به دنبال این واقعه از ایران به رفت و به دلیل توهین به داود شاه، به مدت سی سال زندانی شد. او سپس به مصر رفت و در آنجا یک رادیو علیه رژیم راه اندازی کرد. وی پس از آن به ایران آمد. بهلول همواره از دوست‌داران امام خمینی به شمار می آمد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4810 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892