📌 اختصاصی #اسباط :
💢 دفتر تبلیغات امتداد یافته دارالتبلیغ است
🔺هنوز فعالیت سیدحسین موسوی در دفتر تبلیغات به دو ماه نرسیده بود که در 12 تیرماه 58 نماینده حضرت امام(ره) برای رسیدگی به امور زندانها و قاضی شرع دادگاههای انقلاب اسلامی تبریز و ارومیه منصوب میشود.
🔺مطابق این حکم حضورش در قم کمرنگ میشود اما عملکرد وی در خصوص مرحوم شریعتمداری و دستور مصادره اموال دارالتبلیغ برای دفتر تبلیغات، نشان از حمایتهای همه جانبه ایشان از دفتر تبلیغات دارد؛ زیرا دفتر تبلیغات میتوانست بستر مناسبی برای رواج طیف روشنفکری دینی در درون حوزه علمیه باشد. دلیل بر این مدعا، امتداد فعالیت دارالتبلیغ پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قالبی جدید با عنوان دفتر تبلیغات است.
🔺 شاهد این مدعی را میتوان در بیان چرایی انتقال اموال دارالتبلیغ به دفتر تبلیغات از زبان سیدحسین موسوی تبریزی مشاهده کرد، او در این زمینه میگوید: «دفتر تبلیغات هم دقیقا همان کاری را میکرد که اساسنامه دارالتبلیغ بود.» لذا همانگونه که از گفته موسوی تبریزی روشن میشود دفتر تبلیغات، امتداد یافته دارالتبلیغ است.
#دارالتبلیغ
#سیدحسین_موسوی_تبریزی
#دفتر_تبلیغات
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط :
🎙 #شهید_بهشتی| روحانی بايد مرد سياست و مبارزه باشد
🔺 یکی از خدمات روحانيت كه بسيار هم حساس بود و بايد هم حساس عمل میكرد، روشنگری برای مردم در جهت شناساندن انحرافات فكری كه به نام اسلام تحويل مردم داده میشد، بود. بنابراين وقتی نوآوریهای انحرافی و التقاطی را در گوشه و كنار جامع میديدند، با آنها به مبارزه برمیخاستند، مردم را روشن میكردند، به مردم میگفتند كه آنچه مايه نجات است، اسلام اصيل است نه اسلام آميخته به غير اسلام.
🔺 بيان و قلم روحانيت بايد همچنان نافذ باشد و روز به روز نافذتر. بلاغت به الفاظ ربطی ندارد. فصاحت بيشتر به الفاظ ارتباط دارد. بلاغت به اين است كه شما بايد دائماً در فرهنگ معنوی و اخلاقی و سياسی و اجتماعی روز، حضور داشته باشيد. بايد بدانيد امروز جوانها چه كتابهايی میخوانند؟ چه سؤالاتی برايشان مطرح است؟ توده مردم چه سؤالاتی برايشان مطرح است؟ حتي اين كافی نيست.
🔺 روحانی اگر میخواهد در نقش امامت و پيشوايی نقش ايفا كند بايد دو روز و سه روز و ده روز و يك ماه و يك سال هم از جامعهاش جلوتر باشد. بايد دور هم بنشينيد بحث كنيد كه مسألهای كه فردا برای ما مطرح میشود كدام است تا امروز جواب آن را آماده كنيم. مسأله دينی، اعتقادی، علمی، اخلاقی، اجتماعی، سياسی، تربيتی، اقتصادی و هرگونه مسأله ديگر.
متن کامل سخنرانی شهید بهشتی در اولین سالگرد شهادت استاد #مطهری را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3328
🆔 @asbaat_ir
♦️ تقی زادههای زمان، مروجین سند ۲۰۳۰
✍️ جریان غربگرا و غرب زده بر این پندار خام است که قله کمال، غرب و تمدن غربی است. اگر ایران نیز بخواهد در مسیر توسعه و پیشرفت مدرن قرار گیرد باید استانداردهای غربی را بپذیرد. این استانداردها تنها در حوزه اقتصاد نبوده بلکه شامل عرصه تربیت و آموزش و پرورش هم میشود، زیرا ما باید «انسان تراز جامعه جهانی» تربیت کنیم تا بتواند استانداردها و دستورالعملهای این جهان مدرن را رعایت کند.
✍️ همین رویکرد سبب شد در دولتهای مختلف از جمله دولت یازدهم جریانی در پی غرب زدگی سیستماتیک کشور باشند و سیاستهای کلان را ذیل سیاستهای جهانی تعریف نمایند. یکی از این تئوریسینها، دکتر محمود سریع القلم یکی از چهرههای نزدیک به حسن روحانی است. کسی که از او به عنوان مشاور روحانی یاد شده و روحانی نیز بر کتاب وی مقدمهای نگاشته است.
✍️ سریع القلم بر این باور است که نسل آینده ایران باید تغییر کند. نسل فعلی نمیتواند دستورکارهای جهانی را اجرا کند. نسل جدید نیز مختصات ویژهای دارد از جمله اینکه به شدت غیر ایدئولوژیک است. تکیه و اصرار بر غیر ایدئولوژیک بودن یعنی دقیقا یک شهروند غربی منفعتگرای دنیا پرست که با هیچ امری غیر از منفعت شخصی خود در دنیا کار ندارد. همان شهروند غربیای که با پول مالیات او در یمن و غزه و سوریه انسان میکشند و از او هیچ صدایی در دفاع از بشریت در نمیآید.
✍️ در چنین شرایطی بود که مقام معظم رهبری ابتدای سال ۱۳۹۶ در دیدار با فرهنگیان و معلمان پرده از تصویب و اجرای محرمانه سندی در حوزه آموزش برداشتند. سند موسوم به ۲۰۳۰ که بنا بود به عنوان سندی بالادستی، سمت و سوی آموزش کشور را تغییر دهد. ایشان در این بیانات مهم فرمودند:
🔺 بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گلهمند هستم؛ آنها باید مراقبت میکردند، نباید اجازه میدادند این کار تا اینجا پیش بیاید که ناچار بشویم ما جلوی آن را بگیریم و ما وارد قضیّه بشویم. اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا اینجور اِعمال نفوذ کند.
✍️ اما علت اصلی این هشدارها و مخالفتها با چنین سندی چه بود؟ «نفی استقلال ملی» و «آسیب به بنیانهای فکری و فرهنگی کشور» مهمترین سرفصلهایی بودند که دلسوزان ایران و انقلاب را به مقابله با این سند انحرافی وا میداشت. مقام معظم رهبری این سند را از همین زاویه نیز نقد کردند و فرمودند:
🔺 «مسئلهی «استقلال» هم که من گفتم، خیلی مهم است. حالا همین مسئلهی ۲۰۳۰ -این قضیّهی سند ۲۰۳۰- از همین قبیل است؛ این مسئلهی استقلال است.
متن کامل یادداشت حجت الاسلام ایزدی را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
#نفوذ
#غربزدگی
#سریع_القلم
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2969
🆔 @asbaat_ir
💠 حوزه علمیه و ساخت تمدن جدید
🔺 حوزههای علمیه در انقلاب فقط نقش تاسیسی و حمایتی ندارند بلکه نقش بازتولیدی نیز دارند. چراکه بهترین منبع بازتولید انقلاب همان منبع تولید آن است. بنابراین فاصله گرفتن حوزههای علمیه از وصف انقلابی بودن به معنای ضعف پشتوانه فکری و ایدئولوژیک انقلاب است که بازتعریف و بازتولید آن در نسلهای بعد را دچار مشکل میکند.
🔺رهبران و تئورسینهای انقلاب رویکرد تمدنی داشتهاند. یعنی امام راحل، مقام معظم رهبری، شهید مطهری و… که تئورسینهای انقلاب بودهاند، رویکرد تمدنی نسبت به انقلاب داشتهاند. امام خمینی(ره) انقلاب را یک گفتمان بسیار فربه و عظیمی در نظر میگیرد. یعنی وقتی ایشان صحبت میکنند گویا تمام تاریخ را میبینند و بر بلندای تاریخ ایران ایستادهاند.
🔺 در حوزههای علمیه چند رویکرد وجود دارد که رویکرد تمدنی در این بین خود را به خوبی نشان میدهد:
1️⃣ برخی با تمرکز بر رویکردی فردگرایانه، بیشترین تمرکز خود را بر کسب دانش و تحصیل علم قرار میدهند و ملاک حوزه علمیه ایدهآل و طلبه موفق را در این امر میبینند.
2️⃣ برخی دیگر نیز با ارائه قرائتی فردگرایانه از عرفان اسلامی همه چیز حوزه علمیه و طلبه را در اخلاق و عرفان میبینند.
3️⃣ برخی افراد نیز با رویکردی اخباریگرایانه، بر ظاهر دین تاکید دارند و شریعت (فقه) را مهمترین بخش حوزه علمیه میدانند و همه موارد دیگر را به حاشیه میرانند.
4️⃣ برخی افراد با اصالت دادن به فعالیت سیاسی اجتماعی، تقید به درس و اخلاق را تقلیل میدهند و به بازتاب اجتماعی حوزههای علمیه خیلی اهمیت میدهند.
💢 سه گروه اول در یک رویکرد کلی به جریانهای سنتی توصیف میشوند و گروه چهارم به روشنفکران یا متجددین دانشگاه رفته نامگذاری میشوند.
5️⃣ هیچ یک از جریانات فوق نماینده جریان انقلابی در حوزههای علمیه نیستند. انقلابیگری را با رویکرد تمدنی میتوان توصیف کرد که در هیچ یک از موارد فوق خود را منحصر نمیکند بلکه با دیدی جامعگرایانه و شمولگرا در همه عرصههای فوق ورود میکند.
🔺 دقت در زندگی و شخصیت امام خمینی و مقام معظم رهبری حاکی از چند بعدی بودن شخصیت ایشان است که علاوه بر اینکه عالمی دینی هستند که درس خارج فقه و اصول دارند، بر اخلاق و عرفان جامعهگرا تاکید دارند و در عرصه سیاسی اجتماعی هم بیشترین ورود و فعالیت را دارند.
متن کامل یادداشت حجت الاسلام محمدی را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
#روحانیت_متعهد
#حوزه_انقلابی
#حوزه_انقلابی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2940
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط :
🎙 #مصاحبه| مکتب تفکیک مخالف جریان عرفان نظری در حوزههای علمیه شیعی است
دکتر فنائی اشکوری:
🔹 عرفان در حوزههای علمیه یک جریان در حاشیه بوده است و بسیاری از علمای فقه و کلام با عرفان مخالف بودند. چندان با استقبال مواجه نبوده است اما خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی و به برکت انقلاب و حضرت امام، عرفان در حوزه جایگاه خوبی پیدا کرد و در حال حاضر جزو درسهای رایج حوزه است.
🔹 جریانهای مختلف عرفان نظری در عالم اسلام نداریم. در واقع یک جریان بیشتر نیست که از «ابن عربی» شروع شده و تا به امروز ادامه داد و کسانی مانند «صدرالدین غونوی»، «جندی» و «ابن حمزه فناری» شارحان ابن عربی هستند.
🔹 یک جریان هم عرفان نظری با قرائت شیعی است – در واقع همین جریان ابن عربی است – که شاخصترین شخص در این حوزه «سیدحیدر عاملی» است و بعد «ملا صدرا» که یک نوع وحدت بین فلسفه و عرفان ایجاد کرد و در واقع حکمت متعالیه ملاصدرا هم از فلسفههای گذشته استفاده میکند و هم از اندیشههای عرفان نظری.
🔹 آنچه که امروزه به نام مکتب تفکیک خوانده میشود و تعدادی از علمای خراسان داعیهدار آن بودند و کسانی هم در قم از این تفکر دفاع میکنند، برخی تعالیم عرفان و فلسفه را ناسازگار با آموزههای اسلامی میدانند و بین جریانهای انحرافی و جریان سالم و حق تفکیک نمیکنند.
متن کامل این مصاحبه را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید:👇
#عرفان_نظری
#مکتب_تفکیک
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2950
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط :
📝 #یادداشت| مغرورهای ناتوان با تفکر لیبرالیستی
🔺 یکی از دورههای بروز تفکرات غربگرایانه و لیبرالیستی در ایران پس از انقلاب، دورهای است که جریان موسوم به اصلاحات قدرت را در دست گرفت. گرچه زمینههای ظهور این دوره در دولت کارگزاران آقای هاشمی بنا گردیده بود، اما رسما از خرداد ۱۳۷۶ با پیروزی آقای خاتمی در هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شد.
🔺 امروزه رهبر جریان اصلاحات در ایران با نام سید محمد خاتمی، رئیس دولتهای هفتم و هشتم ایران پس از انقلاب شناخته میشود. آقای خاتمی، شخصیتی با اندیشههای متمایل به تفکرات نظام سرمایهداری غرب میباشد که در دو دوره چهار ساله در ایران بسیاری از مبانی و مفاهیم غربی همچون آزادی، جامعه مدنی و … را رواج داد.
🔺 دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی در ایران، متاسفانه دوره رواج اندیشههای التقاطی و آموزههای لیبرالیستی و نیز تضعیف مبانی فرهنگی و ارزشهای اصیل اسلامی است.
برای مطالعه متن کامل یادداشت حجت الاسلام ملکزاده می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: 👇
#نفوذ
#اصلاح_طلبان
#لیبرالیسم
#سکولاریسم
#خاتمی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3004
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
💢 دانشگاه مفید، جلد دوم مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری زمان آقای هاشمی بخش اول/ حجت الاسل
📌 اختصاصی #اسباط :
🎙 #مصاحبه| اوج سمینارها و همایشهای دانشگاه مفید در دوران آقای خاتمی است
حجت الاسلام والمسلمین لیالی:
🔺 بسیاری از نشستها، همایشها و سمینارهایی که در دوران آقای #خاتمی برگزار میشود، در دوران آقای #هاشمی بروز و ظهور زیادی نداشته است؛ اوج این برنامهها در دوران آقای خاتمی است؛ بعدها هم این جریان نوگرایی و تجددگرایی دینی و گرایش بین علم و دین با علم دینی بیشتر مشاهده میشود.
🔺 جالب است که با رجوع به مجموعه کتب چاپ شده دانشگاه مفید و دقت در همایشها و سمینارها، بخصوص در مجله علمی پژوهشی «نامه مفید» که قسمتهای نامه فلسفی، نامه اقتصادی و نامه حقوقی را در خود دارد، از سال ۷۴ شروع شد و تا امروز چاپ میشود، نوع نگاه #نئولیبرالیسم و تجددگرایی دینی و #روشنفکری دینی در تمام این قسمتها مشاهده میشود.
🔺 یکی دیگر از ویژگیهای دانشگاه مفید، امضای تفاهمنامهها و ارتباط با اندیشمندان و محافل علمی خارجی، اروپایی و آمریکایی در قالب همایشها و سمینارها است؛ گرچه بعد از این دانشگاه مراکز دیگری مانند #دانشگاه_ادیان این کار را انجام داد و دیگر دانشگاهها سعی دارند که چنین کارهایی را انجام دهند اما پایهگذار دعوت از اندیشمندان خارجی برای گفتوگو در بحثهای گفتوگوی تمدنها و #حقوق_بشر، در بحث کرسی حقوق بشر، حقوق شهروندی و مانند اینها دانشگاه مفید بوده است.
🔺 اینها از صاحبنظران دپارتمانها و آکادمیهای کشورهای اروپایی و آمریکایی مانند فرانسه، ایتالیا، آلمان، آمریکا و کانادا دعوت میکردند تا در گفتوگوهای علمی دانشگاه مفید شرکت کنند؛ این مسأله اشکالی نداشت، اما به جای اینکه این مجموعه دریافتها و مبانی دینی و معرفتی خود را به مهمانان انتقال دهند، از مبانی فکری و معرفتی مهمانان تأثیر میپذیرفتند و به نوعی پذیرش مبانی فکری غرب در عرصههای #علوم_انسانی و #علوم_اسلامی بیشتر مشاهده میشد.
#پرونده_ویژه
#دانشگاه_مفید
#موسوی_اردبیلی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 هماهنگی علما در مقابل لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی حاصل ابتکار و مدیریت حضرت امام(ره) بود.
💢 لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی بخشی از اصلاحات مورد نظر شاه و آمریکا بود که نمودهای ضد دینی صریح و روشنی داشت. در مهر ماه ۱۳۴۱، رژیم شاه با تصور خلأ اقتدار مذهبی تصویب نامه انجمنهای ایالتی و ولایتی را با شرایط جدید اعلام کرد.
💢 اسدالله عَلَم (نخست وزیر وقت) مامور اجرای آن شد. شاه که قصد داشت آخرین تیر خلاص را بر استقلال نیمبند ایران وارد آورد به سد محکمی چون خمینی برخورد.
♦️ به دنبال اعلام تصویب لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی در شانزدهم مهر توسط روزنامهها، آیت الله خمینی ابتکار عمل را به دست گرفت و تلاش کرد تا مراجع با وحدت موضع به رسالت تاریخی خود عمل نمایند.
🔺 همان شب امام خمینی، دامادشان، حجت الاسلام اشراقی را به حضور آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری فرستادند تا مراجع را برای یک نشست فوری دعوت کنند.
🔺 امام در این نشست نقشههای استعمار و امپریالیسم را برای مراجع تشریح کرد و تصویب لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی را نمونهای از آن توطئهها معرفی کرد و مسئولیت علما را در مقابل استقلال کشور و حفاظت از اسلام یادآور شد.
📚 کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه»
✍ حجت الاسلام روح الله حسینیان
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🌐 yon.ir/mRoDg
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اختصاصی #اسباط:
📹 نماهنگ| جانباز انقلاب
🗓 به مناسبت 6 تیر سالروز ترور نافرجام مقام معظم رهبری
🔰 حضرت آیت الله العظمى خامنه اى در آیینه کلام حضرت #امام_خمینى قدس سره
1⃣ بازوى تواناى جمهورى اسلامى و خورشید روشنی بخش
2⃣ عالم به دین و سیاست و مبارز در خط مستقیم اسلام
3⃣ سرباز فداکار جبهه هاى دفاع و خدمتگزار ملت مظلوم
4⃣ معلم آموزنده و خطیب تواناى جمعه ها
5⃣ سازش ناپذیر با دشمنان و رحیم با دوستان
6⃣ خدمتگزار صادق
7⃣ متفکر و دانشمند
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_اصیل
🆔 @asbaat_ir
🔰 هشدار یاران مکتبی امام به غربزدگی دولتها
💢 عمده دلیل مخالفت شاگردان مکتبی حضرت امام با مهندس بازرگان و نهضت آزادی، موضوع استکبار و رابطه با آمریکا بود.
🔺مهندس بازرگان به گونهای دلبسته رابطه با امریکا بود که کاردار سفارت آمریکا در ایران، راجع به اشتیاق بازرگان به حفظ روابط دوستانه با آمریکا مینویسد: "مناسبات حسنه با ایالات متحده از اعتقادات شخصی نخست وزیر است؛ هنگامی که دادن پست وزارت خارجه به یزدی مورد بحث بود، نخستوزیر از یزدی دربارهی این نکته پرسیده بود تا اینکه اطمینان حاصل کرد که یزدی از مناسبات دوستانه با آمریکا پشتیبانی میکند."
💢 این طرز فکر در سیاست خارجه موجب شد تئوریسینهای انقلاب مانند شهید بهشتی و مقام معظم رهبری با مبنای دینی و قرانی با آن به مخالفت بپردازند.
🔺 شهید بهشتی در این باره میفرماید: "به آنهایی که به حکومت لیبرال مستقل دل بستهاند بگوئید سادهاندیشی میکنید. این کمال مطلوب شما در این منطقهای که ما در آن قرار داریم، در شرایط سیاسی امروز جهان دوام نخواهد آورد.»
🔺 همین نکته در کلام مقام معظم رهبری نیز وجود دارد، ایشان در همین زمینه میفرمایند: "اختلاف عمده دولت موقّت با امام بزرگوار سر این قضیّه بود؛ آنها توجه نمیکردند که آمریکا تغذیهکنندهی رژیم طاغوت بود؛ این رژیم حالا برافتاده است امّا آن دستگاه تغذیهکننده هنوز باقی است، اگر به او میدان داده شود، دوباره ضربه خواهد زد."
♦️ غربزدگی و دلبستگی به آمریکا در تاریخ انقلاب همیشه طرفدارانی داشته که مقام معظم رهبری بارها این خطر را گوشزد کردند، ایشان در این زمینه میفرمایند: "تجلیات رویکرد دولت موقت در سالهای بعد هم در برنامهی سیاسی برخی گروهها و جناحها تکرار شد. افرادی پس از دشمنی با رویکرد نهضت آزادی در سالهای ابتدایی انقلاب، ناگهان به همان رویکردی که سالها در انتقاد آن مینوشتند و شعار سر میدادند روی آوردند و همان مدعیات را تکرار کردند. آنها از «درافتادن با آمریکا» و عواقب آن گفتند.
#غربزدگی
#نفوذ
#بازرگان
#امپریالیسم
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📸 #عکس_نوشته| روشنفکری و اباحه گری
✍ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری: پیشتازان روشنفکری در اسلام به چیزی بالاتر از لذائذ شهوتانگیز نمیاندیشیدند و جز اباحیگری و بیبند و باری، انگیزه دیگری برای شیفتگی آنان نسبت به غرب، نمیتوان پیدا نمود.
#نفوذ
#غربزدگی
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 زندگی سیاسی امام صادق (علیه السلام)
🔴 رهبرمعظم انقلاب: میگویند امام صادق به سیاست کاری نداشت. وقتی امام صادق می گوید این خلیفه جای مرا غصب کرده، حرف #سیاسی است یا نه؟
#امام_صادق
#زندگی_سیاسی
#مبارزه
🆔 @asbaat_ir
♦️ نقش نشریه حریم امام در نشر اندیشه امام!!!
🔺 موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) یکی از حساسترین و مهمترین مراکزی است که باید به رسالت عظیم خود عمل کند. متاسفانه مشاهده میشود این موسسه که باید مروّج افکار ناب و اصیل حضرت امام(ره) باشد، به مرکزی تبدیل شده که گاه تحریف امام در آن دیده میشود.
🔺 نشریه #حریم_امام که وابسته به این موسسه است، عملا متولی پروژه #تحریف_امام شده و در شمارههای مختلف به مناسبتهای گوناگون در این عرصه قلم فرسایی میکند.
🔺 یک نمونه که قبلا بیان شد، شمارهای از این نشریه بود که به مناسبت رحلت عبایی خراسانی منتشر شد (شماره ۳۶۴) و از شخصیت ایشان تمجید کرده بود در حالی که ایشان در مجلس ششم عملا در مقابل بزرگترین دستاورد حضرت امام یعنی #ولایت_فقیه ایستاد، و پای نامه جام زهر را امضا کرد.
🔺 متاسفانه در این شماره نشریه(374) نیز به مناسبت فتح اندلس، حبیب الله بابایی در یادداشتی دلیل غربستیزی حضرت امام(ره) را غربزدگی افراطی عدهای در جامعه میداند و دشمنی حضرت امام با تمدن غرب را افراط در غرب ستیزی میخواند.
🔺 در حالی که اگر کسی اندکی با مبانی فکری حضرت امام(ره) آشنا باشد و به #صحیفه_امام، #منشور_روحانیت و نامه سیاسی الهی امام مراجعه نماید، غرب ستیزی حضرت امام(ره) را ناشی از پشتوانه فقهی و دینی ایشان میداند نه جوّزدگی و تقابل با غربگرایی افراطی برخی افراد.
🔺 اگر نگوییم موسسه تنظیم و نشر آثار امام با نشر این مطالب در حال تکمیل پازل دشمن است، باید گفت که این نهایت کم اطلاعی از اندیشههای اصیل حضرت امام و بزرگترین ظلم به ایشان و انقلاب است.
#تحریف
#نفوذ
#انتی_تز
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 برنامه ریزی امام صادق(علیه السلام) برای تشکیل حکومت اسلامی
🎙 #امام_خامنه_ای: مرد مبارزه بودن امام صادق را کمتر شنیدهاید. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزهی دامنهدار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن #حکومت_اسلامی و علوی. یعنی امام صادق(ع) زمینه را آماده میکرد تا بنیامیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد.
🔹 اما آن بعد سوم را که اصلاً نشنیدهاید، مرد تشکیلات بودن امام صادق(ع) است که یک #تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود.
🔹 تشکیلات یعنی چه؟ یعنی این که وقتی امام صادق(ع) اراده میکند آن چه را که او میخواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم میگویند تا بدانند. یعنی از همه جا وجوهات و بودجه برای ادارهی #مبارزهی_سیاسی عظیم آل علی جمع کنند. یعنی وکلا و نمایندگان او در همهی شهرها باشند که پیروان امام صادق(ع) به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند.
🔺 تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجبالاجرا است. امام صادق(ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را به وجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند با دستگاه بنی امیه مبارزه میکرد.
۱۴/ شهریور/۱۳۵۹
#امام_صادق
#مبارزه
#زندگی_سیاسی
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان تجدیدنظر طلب در عقاید شیعه/ بخش نخست
📝 #یادداشت| کسروی در پی سکولار سازی جامعه ایران در قالب افکار التقاطی بود
♦️ ویژگی عمده جریان التقاطی، التقاط آموزههای دینی با مسائل غیر دینی و برداشتهای انحرافی شخصی، سمبولیک و اجتماعی از آموزههای دینی است. در تاریخ معاصر ایران سید احمد کسروی و یک طلبه جوان به نام اکبر گودرزی مربوط به گروه فرقان از افراد این جریان به شمار میروند.
💢 هدف کسروی، سکولار سازی جامعه ایران بود که آن را در قالب افکار التقاطی موسوم به «پاکدینی» در دورهای از حکومت پهلوی دنبال میکرد.
💢 کسروی کوشش برای برقراری قوانین شریعت را در ضدیت با ارزشهای جامعه مدرن میدانست و اساسا او دین را تابع مقتضیات زمان میدانست که به اعتقاد وی، «در مراحل مختلف تاریخ بشر، ضرورت پیدایش دین نو با سلاح عقلی و اخلاقی نو، اجتناب ناپذیر است»!
💢 وی از همان منظر سلفی و وهابی به بسیاری از اعتقادات تشیع در قالب مبارزه با خرافات میتاخت؛ مثلا او همچون وهابیون، مساله زیارت، برپایی عزاداری، بزرگداشت مراسم عاشورا و … را مورد انکار و استهزاء قرار میداد.
🔺 حضرت امام درباره کسروی می فرمایند: کسروی یک آدمی بود تاریخ نویس. اطلاعات تاریخیاش هم خوب بود، قلمش هم خوب بود اما غرور پیدا کرد. رسید به آنجا که گفت من هم پیغمبرم! همه ادعیه را هم کاملا کنار گذاشت. قرآن را قبول داشت و پیغمبری را پایین آورده بود تا حد خودش.
برای مطالعه متن کامل یادداشت حجت الاسلام ملکزاده می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: 👇
#التقاط
#کسروی
🌐 yon.ir/YTgAM
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط :
🎙 #مصاحبه| روشنفکرانی که با تاریک فکری دنبال نواندیشی بودند علم را به دینی و غیردینی تقسیم کردند
آیت الله ممدوحی:
🔺 برخی تصور میکنند که اگر فقه و اصول را کنار بگذارند، نو اندیشی کردهاند. در صورتی که این، نو اندیشی نیست. نو اندیشی صحیح این است که ما در چهارچوب یک علمی ورود کرده و سعی کنیم معضلات و مشکلات آن علم را رفع کرده و نقاط مبهم آن را توضیح بدهیم.
🔺 به عقیده ما علوم غیر دینی به آن دسته از علوم اطلاق میشود که دین، آنها را طرد میکند. یعنی علومی که مبانی آن، مخالفت قطعیه با مبانی دینی دارد. اما اگر ما گفتیم که یک خدا وجود دارد و این خدا یک هستی خلق کرده است و این هستی آثاری دارد.
🔺 آِیا مطالعه در آثار هستی، از سنخ علوم غیردینی است؟ اگر ما وارد بحثهای علم شیمی بشویم، در حقیقت در مورد آثار خدا بحث کردهایم. آنچه که ما در علم شیمی میخوانیم، تجزیه و تحلیل باطنی اشیاء است. در واقع اینها احوال وجود و عمق وجود علم الهی است.
🔺 به عنوان مثال دانشگاهی که ما را از وابستگی به صهیونیستها نجات می دهد، آیا این علم که برای چنین هدفی کسب شده است، علم الهی نیست؟
🔺 بنابراین تقسیم کردن علم به دو شاخه دینی و غیر دینی، از ناحیه کسی است که علم را نشناخته است. خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «افلا يتفكرون في خلق السموات والارض» (آل عمران/۱۹۱)، این آیه به معنای تفکر و مطالعه در آثار الهی است.
متن کامل این مصاحبه را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید:👇
#روشنفکری
#علم_دینی
🌐 yon.ir/NeWVj
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط :
💢 اسلام بدون اسلام
♦️ اسلام رحمانی يکی از وجوه التقاط بين اسلام و #ليبراليسم است. اين تفکر در بخشهايی از جهان اسلام، مانند ايران، ترکيه و مصر طرفدارانی دارد. بنيانهای اين تفکر در ايران، عمری در حدود نيم قرن دارد اما اصطلاح «اسلام رحمانی» عمری کوتاه دارد و حدودا بيشتر از يک دهه از ورود آن به ادبيات نوانديشان دينی نمیگذرد.
♦️ طی نيم قرن اخير، جلوههايی از اين تفکر در کلمات تعداد زيادی از #نوانديشان_دينی يافت میشود، اما از مهندس بازرگان در دهههای ۴۰ و ۵۰ شمسی، علي گلزاده غفوری در دهه ۶۰، عبدالکريم سروش در دهه ۷۰، مصطفی ملکيان در دهه ۸۰، محسن کديور، سيدحسين نصر، محمد مجتهد شبستری، سيدسلمان صفوی و #حسن_روحانی در دهه ۹۰ میتوان به عنوان چهرههای شاخص اسلام رحمانی در ايران نام برد.
🔻 برخی نيز طرح اسلام رحمانی را راهی برای مقابله با اسلامستيزی غرب میدانند و بدين انگيزه به ترويج آن میپردازند. همچنان که طرح اين مسأله توسط برخی عمدتاً مصرف سياسی دارد و معلوم نيست پشتوانه اعتقادی داشته باشد، برای مثال تاکنون چندينبار، اين اصطلاح توسط رئيس #دولت_تدبير_و_اميد به کار رفته است.
🔻 روشن است که چنين کلماتی نمیتواند از روي اعتقاد ادا شده باشد، زيرا با رفتار گذشته و فعلی ايشان تطابق ندارد. ايشان در گذشته، از جمله کسانی بود که تندترين برخورد با مخالفان را داشت.
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
#اسلام_رحمانی
#دولت_لیبرال
#حسن_روحانی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2920
🆔 @asbaat_ir