💢 موریانههایی در لباس روحانیت
🔺 امام خامنه ای: یک وقتی به مناسبتی خدمت امام رسیدیم؛ صحبت راجع به یک روحانی بود که یک تخلفی کرده بود و امام با ما مشورت میکردند که با او چگونه رفتار شود.
🔺 من به ایشان مفصل گفتم که این پیروزی شما در انقلاب، محصول هزار سال آبروی روحانیت شیعه است – والّا چرا باید وقتی یک مرجع به میدان آمد، مردم اینطور به دنبالش بیایند و جانشان را فدا کنند، که در نهضت امام بزرگوار ما کردند. هزار سال آبروی شیعه متراکم شد تا به اینجا رسید که یک مرجعی مثل امام بزرگوار ما که جرئت داشت، شجاعت داشت، قابلیت داشت، روح فداکاری و آگاهی به زمان داشت، پا بگذارد وسط میدان، و مردم هم به دنبالش بیایند – حالا بعضی از این هملباسهای ما مثل موریانهای که در یک بنایی بیفتد، دارند این آبروی هزارساله را ذره ذره میخورند و از بین میبرند؛ ایشان هم این معنا را تصدیق کردند.
🔺 واقع قضیه همین است. باید مراقب باشیم ما جزو آن موریانهها نباشیم. خدای نکرده هر عملِ زشت و وقیح و یک کار نامناسبی که از یکی از ماها سربزند، رخنهای در آن ذخیرهی ارزشمند هزار سالهی روحانیت و علمای شیعه است.
#نفوذ
#روحانی_نما
🌐 https://www.asbaat.ir/3195-2/
🆔 @asbaat_ir
🔹ترویج ملیگرایی در قالب باستانگرایی
📸 #عکس_نوشته| سردمداران تفکر ملیگرایی، در پی تجدید هویت ایرانیان باستان و احیاء سنتهای ملی آنان در دوران باستان هستند و اسلام را به عنوان عامل عقبماندگی ایران معرفی میکنند.
📚 کتاب "جریانشناسی احزاب و گروههای زاویهدار در ایران"
✍️حجتالاسلام مصطفی اسکندری
#اسلام
#ملی_گرایی
#باستان_گرایی
🆔 @asbaat_ir
💢 روحانیون مبارز از استکبار ستیزی تا غربگرایی
🎙 دکتر یعقوب توکلی:
🔻 مجمع روحانیون که عمدهترین چهره فعال سیاسی آن آقای موسوی خویینیها و آقای #کروبی بودند. موسوی خویینیها شخصی بود که در جریان اشغال سفارت به عنوان نماینده امام در آنجا حضور پیدا کرده و سخنگوی جریانی بود که گروگانگیری سفارت را انجام داده و با دانشجویان ارتباط داشت.
🔻 این جریان به دلیل نوع انتقادی که به جامعه روحانیت و طیف سننی حوزه علمیه داشت از آن جدا شد. #موسوی_خویینیها و مهدی کروبی و بعد مرحوم #موسوی_اردبیلی، علی اکبر محتشمی، موسوی لاری و سراج کسانی بودند که در مجمع روحانیون گرد هم آمده و البته سیاست های تندروانهتری را در مسائل مختلف در زمان رهبری این طیف اتخاذ میکردند.
🔻 در انتخابات مجلس سوم تقریباً #مجمع_روحانیون و جریان چپ که با سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و انجمن های تحکیم وحدت همراهی داشتند توانسته بودند که اکثریت مجلس را بدست آورند؛ اما این اتفاق در مجلس چهارم تحقق پیدا نکرد.
🔻 در جریان اتخابات مجلس پنجم، شاهد این هستیم که مرحوم هاشمی رفسنجانی با اعضای مجمع به نحو دیگری تعامل کرد و با یاری رساندن به مجمع روحانیون توسط #حزب_کارگزاران کمک کرد که بعضی از اعضای مجمع مجدداً به مجلس راه پیدا کنند.
🔻 از این زمان به بعد آرام آرام تمایلات جریان مجمع روحانیون تغییر پیدا میکند. در جریان این تحولات مجمع روحانیون در مسیر فکری خود باقی نماند و با گذشت زمان به سمت جریان #روشنفکری در ایران تمایل پیدا کرد.
ادامه دارد ...
🌐 yon.ir/xZev9
🆔 @asbaat_ir
💠 #یادداشت| تیپهای گوناگون شخصیتی عالمان
♦️ بدیهی است عالمان حوزه در طول تاریخ از کارکردهای گوناگونی برخوردار بودهاند. هر یک توانمندیهای خاص و به همان میزان کارکردهای خاصی داشتهاند. در این میان سبک زندگیهای گوناگونی در بین عالمان رواج داشته است. چرا که هر کس متناسب با شاکله شخصیت خود مشی میکند.
♦️ از سویی طلاب نیز همه دارای استعدادها و روحیات و توانمندیهای یکسان نیستند. پس نمیتوان به آنها روشها و برنامههای یکسانی را نیز پیشنهاد داد. تفاوت در شرایط افراد اقتضای تفاوت در برنامهها را نیز دارد. از این روی باید مدلهای مختلفی را برای تیپهای شخصیتی مختلف ارائه داد.
1️⃣ تیپهای علمی: تیپهای علمی افرادی هستند که مهمترین اولویت حیات صنفی آنها را فعالیتها و اشتغالات علمی تشکیل میدهد. تیپ های علمی به نوبه خود دارای انواع گوناگونی هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.
🔹 علمی ـ ترویجی
🔹 علمی ـ تتبعی
🔹علمی ـ تحولخواه
🔹علمی ـ تحولساز
2️⃣ تیپهای اجتماعی: تیپهای اجتماعی، عالمانی هستند که مهمترین ویژگی شخصیتی آنها اثرگذاری و حضورهای اجتماعی است.
🔸 اجتماعی ـ تبلیغی
🔸 اجتماعی ـ زیستی
🔸 اجتماعی ـ جریانساز
3️⃣ تیپهای سیاسی: تیپهای سیاسی افرادی هستند که اصلیترین حوزه کنش اجتماعی آنها کنشهای سیاسی است. تیپهای سیاسی حوزوی و روشهای فعالیت سیاسی هر یک دارای اقسام گوناگونی است. طیف گستردهای از مخالفین و موافقین و معاندین انقلاب اسلامی همه در این طیف مشاهده میشوند.
🔺سیاسی ـ تحلیلگر
🔺 سیاسی ـ انقلابی: افرادی هستند که رویکرد تحلیلی غیرمحافظهکارانه، صریح و بیپروایی دارند.
🔺 سیاسی ـ جریانساز و تشکیلات آفرین (با رویکرد راهبردی): برخی سیاسیون در سطحی بالاتر به نقشآفرینی سیاسی میپردازند. این طیف کمتعداد ولی بسیار پراثر هستند. افرادی که در لایههای کلان به جهتدهی و جریانسازی میپردازند ولی کمتر در مسائل خرد و جزیی دخالت میکنند.
✍️ متن کامل یادداشت حجت الاسلام ایزدی را می توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇
🌐 yon.ir/s1tPk
🆔 @asbaat_ir
📚 باز خوانی اندیشه و راه امام خمینی (ره) در #گام_دوم_انقلاب
🔹 وصیت اینجانب به حوزههای مقدسه علمیه آن است که کراراً عرض نمودهام که در این زمان که مخالفین اسلام و جمهوری اسلامی کمر به براندازی اسلام بستهاند و از هر راه ممکن برای این مقصد شیطانی کوشش مینمایند، و یکی از راههای با اهمیت برای مقصد شوم آنان و خطرناک برای اسلام و #حوزههای_اسلامی، #نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزههای علمیه است.
🔹و میدانیم که قدرت های بزرگ چپاولگر در میان جامعهها افرادی به صورت های مختلف از ملی گراها و روشنفکران مصنوعی و #روحانی_نمایان که اگر مجال یابند از همه پرخطرتر و آسیب رسان ترند ذخیره دارند که گاهی سی ـ چهل سال با مشی اسلامی و مقدس مآبی یا «پان ایرانیسم» و وطن پرستی و حیلههای دیگر، با صبر و بردباری در میان ملت ها زیست میکنند و در موقع مناسب مأموریت خود را انجام میدهند.
🔸و ملت عزیز ما در این مدت کوتاه پس از پیروزی انقلاب نمونههایی از قبیل «مجاهد خلق» و «فدایی خلق» و «تودهای»ها و دیگر عناوین دیدهاند، و لازم است همه با هوشیاری این قسم توطئه را خنثی نمایند و از همه لازمتر حوزههای علمیه است که تنظیم و تصفیة آن با مدرسین محترم و افاضل سابقهدار است با تأیید مراجع وقت. و شاید تز «نظم در بینظمی» است از القائات شوم همین نقشهریزان و توطئه گران باشد.
#وصیتنامه_سیاسی_الهی
#حوزه_علمیه
#نفوذ
#روحانی_نمایان
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| مثلث نفوذ؛ تاکتیک گوناگون و هدف مشترک!
✍️ حجت الاسلام عالمیان:
🔺 یکی از کلیدواژههای پیام امام در #منشور_روحانیت، خطر نفوذ است که با بازخوانی آن میتوان نتیجه گرفت که گویا ایشان امروز را میدید. اما خطر نفوذ چه کسانی؟
1️⃣ لیبرالها: یکی از جریاناتی که امام نسبت به خطر نفوذ آنان هشدار میدهند. جریان #لیبرالها و مشخصاً طرفداران نهضت آزادی است. از نگاه ایشان، لیبرالها کسانی هستند که از همه اصول اساسی انقلاب طلبکار هستند و انقلابیها را به خاطر گفتن شعار مرگ بر امریکا، اجرای حکم خدا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون، سر دادن شعار نه شرقی و نه غربی و همین طور اشغال #لانه_جاسوسی مورد بازخواست و شماتت قرار میدهند.
2️⃣ متحجرین: جریان تحجر به سرکردگی #انجمن_حجتیه است. این انجمن که برای ایجاد انحراف در مبارزات نهضت اصیل روحانیت به وجود آمده بود.
3️⃣ سکولارها: خطر آنان در قالب ترویج اندیشه جدایی دین از سیاست معنا مییابد. این جریان به تعبیر حضرت امام به دنبال «القای شعار جدایی دین از سیاست است.» متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازهای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دونشأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه میآورد.»
🔸 جریان لیبرال، تحجر و #سکولار گرچه در تاکتیک با هم متفاوتند اما در هدف با هم کاملا مشترکند و این هدف چیزی نیست جز نفوذ! این مثلث مخرب با دو حربه ( انقلابی نمایی و تفرقه افکنی) کاملاً حساب شده به میدان میآیند تا دایره نفوذ خود را گسترده نمایند.
🌐 yon.ir/U4ViX
🆔 @asbaat_ir
🔰 ابتکار حضرت امام در هماهنگی علما و مراجع علیه لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی
🔸 بازخوانی اهداف و برنامههای #لایحه_انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی خود گویای زوایای متعددی برنامهها و توطئههای #آمریکا است. هدف رژیم از این تغییر و تبدیل قانون چنین بود:
1️⃣ زورآزمایی با روحانیت و هواخواهان مذهب و کنار گذاشتن همیشگی آنها از صحنه تا دیگر مجبور به محافظهکاری در برابر مراجع دینی نباشد.
2️⃣ با حذف مذهب رسمی و سوگند به قرآن، به گروههای صاحب نفوذ غیر مسلمان که در عمل سیاست کشور را به دست داشتند، فرصت دهد که به طور رسمی اعلام موجودیت کنند.
3️⃣ با عنوان کردن آزادی زنان، دلیل عقب ماندگی و محرومیت گذشته آنها را به عهده اسلام و #قانون_اساسی بگذارد.
4️⃣ آخرین مانع پیوستگی کامل ایران به غرب را از میان بردارد.
🔺 تلاش #حضرت_امام از ابتدای فعالیت، همه گیر کردن مبارزه (بر علیه این لایحه) بود. پس از تداوم پیگیری، مراجع قم، مراجع #تجف، تهران و مشهد نیز به صحنه آمدند و با ارسال تلگرافهای پی در پی به شاه و نخست وزیر، علما و پاسخ به مؤمنین عمل غیرقانونی هیئت دولت را در تصویب لایحه ی انجمن های ایالتی و ولایتی محکوم کردند.
🔺 آیت الله #خویی و #حکیم از نجف، آیت الله #خوانساری از تهران، آیت الله #میلانی از مشهد و آیت الله #اراکی از قم به جمع مراجع معترض پیوستند. و حرکت روحانیت که از #قم آغاز شده بود در مدت یک ماه سرتاسر ایران و نجف را فراگرفت و موجی از هیجان را در بین مردم ایجاد کرد.
📚 کتاب «سه سال ستیز مرجعیت شیعه» به قلم حجت الاسلام روح الله حسینیان
🌐 yon.ir/tDbEq
🆔 @asbaat_ir
📝 انجمن حجتیه با نهضت حضرت امام(ره) مخالف بود و مبارزه با استعمار را در عصر غیبت بیفایده میدانست
💢 یکی از مصادیق جریانات غیرانقلابی در حوزه را میتوان جریانی معرفی کرد که با تکیه بر برخی اسناد و استدلالات نامعتبر، تلاش برای تاسیس حکومت اسلامی در عصر غیبت را بیهوده و حتی نادرست و نامشروع میداند. شاید مهمترین مصداق این جریان در تاریخ معاصر را بتوان جریان #انجمن_حجتیه دانست که مخالف نهضت #انقلاب_اسلامی به رهبری #امام_خمینی (ره) بود.
💢 رویکرد انتقادی امام نسبت به انجمن حجتیه بعد از انقلاب نیز تداوم یافت و حتی به تعطیلی رسمی این انجمن در سال ۱۳۶۲ نیز منجر شد. اما این تعطیلی هرگز به طور واقعی تحقق نیافت چنانکه انجمن حجتیه پس از رکود چند ساله، از سال ۱۳۷۶ مجددا فعال شده و عناصر وابسته به این جریان در تهران و شهرستانها با پوشش هیأتهای مذهبی و جلسات تفسیر قرآن به فعالیت مشغول و توانستهاند افرادی به ویژه از قشر جوان را جذب نمایند.
💢 انجمن حجتیه با برداشتی نادرست از یک روایت، نه تنها با افزایش ظلم و جور و گناه در جامعه مخالفتی نمیکند بلکه -به نوعی از آن جهت که آن را مقدمه ظهور میداند- آن را تایید هم میکند.
✍️ حجت الاسلام ملکزاده
🌐 yon.ir/V3wzm
🆔 @asbaat_ir
🔴 پیوند روحانینماها با سرمایهداران در تخریب نظام اسلامی
🔺 وصیت اینجانب به آن طایفه از روحانیون و #روحانینماها که با انگیزههای مختلف با جمهوری اسلامی و نهادهای آن مخالفت میکنند... و گاهی به طوری که نقل میشود با پول های گزافی که از #سرمایهداران بی خبر از خدا دریافت برای این مقصد میکنند... آن است که شماها طرْفی از این غلط کاریها تاکنون نبسته و بعد از این هم گمان ندارم ببندید.
🔺 بهتر آن است که اگر برای دنیا به این عمل دست زدهاید ـ و خداوند نخواهد گذاشت که شما به مقصد شوم خود برسید ـ تا درِ توبه باز است از پیشگاه خداوند عذر بخواهید و با ملت مستمند مظلوم همصدا شوید و از #جمهوری_اسلامی که با فداکاری های ملت به دست آمده حمایت کنید، که خیر دنیا و آخرت در آن است. گرچه گمان ندارم که موفق به توبه شوید.
📌 سؤال:
🔸روحانینماهایی که پول میگرفتند و با نظام جمهوری اسلامی مخالفت میکردند چه کسانی بودند؟ چرا امام راحل به عنوان وصیت خود به آیندگان به این معضل اشاره می فرمایند؟
🔹چهل سال از تولد انقلاب اسلامی گذشته و این انقلاب، بسیاری از خطراتی که آن را تهدید می کرد با قدرت و صلابت از سر گذرانده است.
🔹هشدار امام راحل اکنون از زبان مقام معظم رهبری طنین انداز است که دشمنان، علت مبقیه انقلاب را هدف گرفتهاند و میخواهند آنتیتز انقلاب را از قم کلید بزنند.
🔹این وعده صادق امام راحل است که فرمود خداوند نخواهد گذاشت آنان به مقصد شوم خود برسند. ان شاءالله
#وصیتنامه_سیاسی_الهی
#حوزه_علمیه
#نفوذ
#روحانی_نمایان
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🎙 #مصاحبه| دانشگاه مفید از زمان شکلگیری مجمع روحانیون دچار انحراف شد
حجتالاسلام برهان:
🔺از آن وقتی که مجمع روحانیون شکل گرفت و پررنگ شد، کمکم افرادی که در مدرسه مفیدیه تهران و مکتب توحیدی منحرف شدند وگرنه اصل، اساس و شاکله یعنی نیت آنها خیر بود، بعد از آن به مسائل سیاسی کشیده شد و دچار گرایشهای خاص شدند؛ اما اکنون گرایش شدید دارند و انحراف جدی و سخت پیدا کردهاند، تا آنجا که میتوانند ضربه بزنند؛ سکولار بودنشان پذیرفته شده است.
🔺 بچه های دانشگاه مفید مدعی هستند که دین در عرصههای اقتصاد، سیاست، حقوق، جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی هیچ حرفی برای گفتن ندارد، تنها روش بشر روش تجربی است و این مطلب در دانشگاه مفید نهادینه شده است؛ اگر کسی در دانشگاه مفید خلاف این را بگوید خلاف موج حرکت کرده است.
🔺 آقای اردبیلی بویژه اوایل نیتش این نبود، بعد هم از دستش خارج شد؛ وقتی شما اصل گرایشات سیاسی را بپذیری، به فرد یا جریانی علاقمند شوی، دیگر متوجه نیستی که مسیرت تغییر کرده و اشتباه میروی؛ اگر الان به بچههای مفید بگویید که روش شما اشتباه است، چون به شما گرایش ندارند نمی پذیرند؛ دلیل عقلی و برهان با مقدمات یقینی برایشان بیاوری آن را نمیپذیرند؛ به آن مورد خاص گرایش سیاسی دارند؛ از زمانی که مجمع روحانیون شکل گرفت اینها هم زاویه پیدا کردند.
#دانشگاه_مفید
#نواندیشی
#روشنفکری
🌐 yon.ir/3obYZ
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
💢 روحانیون مبارز از استکبار ستیزی تا غربگرایی 🎙 دکتر یعقوب توکلی: 🔻 مجمع روحانیون که عمدهترین چه
🔴 خوانش لیبرالی مجمع روحانیون از آرمانهای انقلاب
دکتر یعقوب توکلی:
💢 ورود و نفوذ جریان روشنفکری در جریان مجمع روحانیون منتهی به این شد که عملاً آن خوانش انقلابی از دیدگاههای حضرت امام به نوعی خوانش #لیبرال و نوعی روشنفکری از آرمانهای انقلاب تبدیل شود.
💢بهتدریج مجمع روحانیون بهجای فعالیتهای انقلابی به سمت فعالیت لیبرالی تمایل پیدا کرد تا آنجاکه این تشکل به یکی از کانونهای حمایتی از جریانهای لیبرال و معارض با #انقلاب_اسلامی تبدیل شد.
💢 این مهم لطمه بزرگی به یک سازمان روحانی و حوزوی انقلابی وارد ساخت تا بعد از چند سال این استحاله بسیار جدی و عمیق در درون یک طیف حوزوی، بهگونهای اتفاق افتد و بهجای اینکه با فرزندان انقلابی امام رابطه نزدیکتری برقرار و به آنها نزدیکتر شود، اندک اندک به #نهضت_آزادی و طیف #ملی_گرا و جریان های معارض انقلاب به گونهای نزدیک شد که با اعلام سیاست جذب دیگر بهجای اینکه خودشان نقش آهنربا را بازی کنند، به سمت این جریانها جذب شدند.
💢 طیفی که تا پیش از این بهطور جدی مدافع #ولایت_فقیه بود آرام آرام به منتقد ولایت فقیه و در واقع معترض به بعضی از سیاستهای نظام تبدیل شد و با وجود اینکه موفقیتهای سیاسی خوبی داشتند و توانستند در انتخابات ریاست جمهوری ۷۶ رأی مطلق بگیرند و این پیروزی را در انتخابات ریاستجمهوری بعد تکرار کنند نتوانستند با دلسوزان و بدنه انقلابی فداکار نظام رابطه خوبی برقرار نمایند.
💢 از این طریق شاهد آن هستیم که مجمع روحانیون حلقه وصل #روحانیت بین جریان های وصل و مخالف نظام و ناراضی و یا کسانیکه همراهی با تفکر انقلابی امام نداشتند شد. این امر میتواند یک اتفاق ویژه در زندگی روحانیت در ایران بهشمار آید که طیفی از روحانیون واسطه بین #اپوزسیون و انقلاب هستند.
#روشنفکری
#مجمع_روحانیون
#استحاله_فکری
#نهضت_آزادی
#ملی_گرایی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
📝 #یادداشت| بنیادهای روشنفکری در جهان سوم
♦️روشنفکری در جهان سوم، چون ماهیتی تقلیدی دارد، در عین حالی که مدعی برخورداری از همان مبانی و بنیادهای فکری عام است، اما دارای مبانی دیگری است که برخی از آنها با مبانی فکری عام #روشنفکری در تضاد است. بر این اساس، لازم است بر بنیادها و ویژگیهایِ فکریِ روشنفکری در جهان سوم و به خصوص در جهان اسلام، نیز گذری اجمالی داشته باشیم. مهمترين ويژگيهاى فكرى جريان روشنفكرى در جهان اسلام عبارت است از:
1️⃣ غربباورى و اعتقاد به لزوم تقلید از غرب: غرب باوری از مبانی روشنفکری در جهان سوم و جهان اسلام است. اما همه روشنفکران این مناطق را نمیتوان در غرب باوری همسان و همپایه دانست، بلکه باید آنان را به دو گروه تقسیم کرد:
🔻 گروه اول: این گروه، که عمدتاًهم ار پشتازان روشنفکری در جهان اسلام هستند، کسانی بودند که هیچگونه شناختی از غرب نداشتند، و تنها انگیزه جذب آنان به غرب هواهای #نفسانی بود.
🔸 سبب شیفتگی این گروه به #غرب را، حتی نه در مشاهده پیشرفت مادی و تکنیکی غرب، بلکه باید در دیدن مناظر هوس انگیز جستجو نمود. ممکن است برای برخی پذیرش این نکته ثقیل باشد، اما این واقعیتی غیر قابل انکار است. برای نمونه میتوان به میرزا اعتصام الدین، که در ۱۷۶۵ به انگلستان سفر کرده بود و میرزا ابواحسن خان ایلچی که در سالهای ۱۸۰۹ و ۱۸۱۰ از اروپا دیدن کرده بود، نام برد.
🔸 دیدن زنان بی حجاب در مجالس لهو ولعب و در فضای عمومی چنان دل این روشنفکران را فریفت که ارزشهای اسلامی بومیای همانند #حجاب برای آنان به سمبل عقب افتادگی بدل گردید.
🔻 گروه دوم: روشنفکرانی بودند که آنان را نمیتوان در کمند زلف دختران غربی محصور کرد، بلکه رشد مادی و تکنیکی #غرب، و عقب ماندگی و درماندگی مادی کشورهای جهان سوم بود که آنان را جذب غرب نموده بود، اما چون علل و عوامل رشد مادی غرب، و عقب ماندگی شرق را درست درک نکرده بودند، تنها راه نجات جهان سوم را در تقلید از غرب میدانستند.
🔸 این تفکر مختص روشنفکران پیشین (مانند #میرزا_ملکم_خان و #طه_حسین) نبود، بلکه امروز نیز در بین آنان وجود دارد. برای مثال، سید #محمد_خاتمی، نیز قدم به راه سلف خویش گذارده و میگوید: «توسعه به معنی امروزش میوه و یا شاخ و برگ درخت تمدن جدید است، اگر آن تمدن آمد، توسعه هم خواهد آمد.»
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 yon.ir/gUxNO
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
💠 #یادداشت| تیپهای گوناگون شخصیتی عالمان ♦️ بدیهی است عالمان حوزه در طول تاریخ از کارکردهای گوناگ
📝 #یادداشت| بیوت مراجع یکی از حساسترین نقاط در حوزههای علمیه
🚩 تیپهای مدیریتی: برخی افراد اصلیترین وجهه همت خود را به فعالیتهای #مدیریتی در عرصههای درونحوزوی و یا برونحوزوی قرار دادهاند.
1️⃣ مدیریتی مدارس علمیه: پدرانه بودن نگاه این طیف از مدیران، همراه با پشتوانهای از تأمل و تدبر و برنامهریزیهای عالمانه موجب میشود طلبه با اعتماد و دلگرمی در اختیار سیاستهای تربیتی و تحصیلی ایشان قرار بگیرد. یکی از موفقترین مدلهای این نوع مدیریت، مدیریت مرحوم آیتالله #مجتهدی_تهرانی بود.
2️⃣ مدیریت مراکز علمی – پژهشی: سیاستگذاری تولید علم و روششناسی جذب #نخبگان و تعامل با آنها و نیز تربیت نیروی متخصص اموری هستند که تنها با برخورداری از فضل علمی حاصل نمیشوند.
3️⃣ مدیریت مراکز اجرایی: حوزه علمیه نهادی گسترده و بسیار وسیع است که مدیریت همین سازمان وسیع و عرصههای مختلف اجرایی، خدماتی و رفاهی در آن نیازمند وجود توانمندیهای بسیاری است.
4️⃣ مدیریت دفاتر و #بیوت_مراجع: دفاتر و بیوت مراجع یکی از حساسترین نقاط در #حوزههای_علمیه است. این حساسیت از ابعاد گوناگونی قابل بررسی است. در ادامه به برخی ابعاد حساسیت دفاتر مراجع و ضرورت شکلگیری مدیریت تخصصی این عرصه اشاره میکنیم.
🔺 اولاً مرکز رسمی اعلام برنامهها و مواضع هر مرجع تقلیدی دفتر و بیت مرجعیت است. موضعگیری و عدم موضعگیری یک مرجع در مسائل خطیر جامعه و #جهان_اسلام اثری کلان و عمیق دارد.
🔺 ثانیاً محل برنامهریزی انواع دیدارها و مناسبات رسمی یک مرجع با چهرههای #سیاسی، علمی و بینالمللی، بیت مرجع است. اینکه دیدار با چه افرادی دارای #مفسده یا #مصلحت است محتاج برخی اطلاعات و تحلیلهای دقیق است.
🔺 ثالثاً مرکز تجمیع #وجوهات_شرعی و مدیریت هزینه آنها در حوزه و دیگر محلها دفاتر مراجع هستند. سالانه مبالغ هنگفتی سرمایه جامعه شیعی به دفاتر مراجع گسیل میشود که باید بهصورت بهینه بهرهبرداری شود. یک عقلانیت اقتصادی آیندهنگر و اندیشهمحور میتواند با چنین سرمایهای تحولات بزرگی را در سطح حوزه و جامعه رقم بزند.
🔺 رابعاً تعیینکنندهترین عنصر در مدیریت اخبار و اطلاعات و دادههای خام و یا پردازش شده به یک مرجع نیز دفتر اوست. گاه رسیدن بهموقع یک خبر به یک مرجع موجب موضعگیریای تاریخی میشود. فتوای تحریم تنباکو #میرزای_شیرازی که برگ زرین افتخاری در تاریخ روحانیت شیعه شده است، محصول یک اطلاعرسانی و دغدغهسازی بههنگام است.
✍️ حجت الاسلام ایزدی
🆔 @asbaat_ir
🚩 خیانت جبهه ملی نسبت به فدائیان اسلام
🔺 شهيد #نواب_صفوى در مذاكرات خود با «رهبرى سياسى نهضت ملى» به طور رسمى خواسته بود كه در قبال اين اقدام، حكومت جديد، «تمامى احكام اسلامى را در ايران زمين اجرا كند» و آنها اين تنها شرط وى را پذيرفته بودند… و به دنبال مرگ رزمآراء «#جبهه_ملى» به حكومت رسيد، ولى قولى را كه به نواب صفوى داده بود، ناديده گرفت و خود را «صاحب اختيار» كشور ناميد!
🔺 متأسفانه رهبرى و اعضاء «جبهه ملى» به عهد و پيمان خود وفادار نبودند. آنها به محض اينكه بر اريكه قدرت نشستند، نخستين كارى را كه انجام دادند، صدور «دستور بازداشت اعضاى #فدائيان_اسلام از جمله نواب صفوى» بود! در حالى كه به اعتراف اغلب رهبران جبهه ملى، اگر نبردِ «نواب» نبود، «جبهه ملى» هرگز به قدرت و پيروزى نمىرسيد.
🔺 سرانجام به دستور «حكومت دكتر #مصدق» نواب صفوى هم دستگير و زندانى شد. برادران وابسته به فدائيان اسلام، يكى پس از ديگرى راهى زندانها شدند و در زندان، سختترين شكنجههاى روحى و جسمى را بر آنها روا داشتند.
🔺 نواب صفوى، بيست ماه تمام در زندان «حكومت ملى گراها» ماند و وساطت مكرر آيتالله #كاشانى هم در اين زمينه «دخالت در امور دولت»! تلقى شد. تا آن كه سرانجام صبر «برادران» پايان پذيرفت واختلاف ميان فدائيان و جبهه ملى، به مبارزه علنى كشيده شد.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#نواب_صفوی
✍️ حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی
🌐 yon.ir/ebT2J
🆔 @asbaat_ir
📝 #يادداشت| جریان لیبرال در عربستان سعودی
💢 جریانهای فکری سیاسی حاضر در #عربستان_سعودی از دهه هفتاد میلادی به بعد شاهد تحولات عمیق و پر حادثهای بودند. این تغییرات عموماً با عنوان، بیداری اسلامی (الصحوه الاسلامیه) شناخته میشود. فعالان عربستانی روز هفتم ماه می ۲۰۱۲ ميلادي را روز #ليبراليسم و جدايي دين مردمي از دين سياسي اعلام كرده و در تلاش براي پايان سلطه جريان مذهبي حاكم هستند.
🔻 عوامل شکل گیری جریان لیبرالی در عربستان
1️⃣ فضای بسته و اعمال فشار در عربستان
2️⃣ تحصیل برخی از دانشمندان و ولیعهدان و شاهزادگان سعودی در غرب
3️⃣ حضور نیروهای غربی در منطقه و ایجاد پایگاه نظامی در کشورهای عربی بخصوص عربستان.
4️⃣ نفوذ تفکر لیبرالی در ادارات و دانشگاهها
🔻 فشار لیبرال های سعودی بر حاکمیت وهابی سبب شد تا در قوانین موجود تغییراتی ایجاد شود هر چند که این روند در طول سالیان و به کندی صورت گرفت، اما در جدیدترین قوانینی که از سوی #بن_سلمان لازم الاجراء شده این تاثیرات کاملا مشهود است.
🔻به عنوان مثال در خلال اخبار منتشره تحت عنوان دیدار بن سلمان و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در جده، عکسی در روزنامه الکترونیکی عکاظ منتشر شد که ولیعهد سعودی را در حال دیدار با «شما بنت سهیل بن فارس المزروعی» وزیر امور جوانان امارات به تصویر کشیده بود.
✍️ أیمن جواهری
🌐 yon.ir/pVFsY
🆔 @asbaat_ir
🚩 شاخصهای تفکر #التقاطی:
1️⃣ نامتجانس بودن بخشهای مختلف اندیشه از نظر عقاید، آرا، روشها و ارزشها؛ زیرا اندیشه خالص نمی تواند از نظر سیستم اندیشه ای و منظومه فکری، دچار تضاد و ناهماهنگی باشد.
2️⃣ ترکیب دو یا چند مکتب، دین یا مذهب با یکدیگر؛ مانند ترکیب #اسلام با #لیبرالیسم یا #سوسیالیسم یا ترکیب اسلام با بودا.
3️⃣ تفسیر به رأی، #اجتهاد به رأی و استفاده نکردن از اجتهاد صحیح و فقاهت. به عبارت دیگر، دخالت دادن پیش فرضهای معرفتشناختی، انسانشناختی و هستیشناختی مکاتب و ا#دیان یا مذاهب دیگر و دخالت تمایلات شخصی در تفسیر گزارههای دینی و استنباط احکام شرعی.
4️⃣ بدعتگذاری و نوآوری نامتجانس در دین یا مکتب اصلی.
5️⃣ انفعال فکری یعنی اثرپذیری از مکاتب و ادیان دیگر و خلاف اصول، منطق و ارزشها و روشهای مکتب، دین یا مذهب اصلی. بر این مبنا، تفکر یا مکتب التقاطی فاقد اصالت است.
🔻در تفکر التقاطی، «دنیا» همان زندگی در نظام سرمایهداری و «آخرت»، به معنای نظام عادلانه #سوسیالیستی است که بعد از آن نظام برقرار خواهد شد و «خلود»، فانی شدن فرد در طريق تكامل جامعه است.
📚 كتاب جریانشناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر، به قلم آیت مظفری
🌐 yon.ir/MCT9u
🆔 @asbaat_ir
💢 دودمان خیانتکار پهلوی دستشان تا مرفق در خون ملت مظلوم فرو رفت است
🔻 28 خرداد ۱۳۱۴ دولت محمدعلی #فروغی در یک بخشنامه آمرانه که از تبعات سفر #رضاشاه به ترکیه در ۱۲ خرداد ۱۳۱۳ بود، مردم ایران را ملزم کرد که از #کلاه_پهلوی (یک لبه) دست برداشته و کلاه بین المللی تمام لبه ای به اسم شاپو استفاده کنند. طبق این بخشنامه اگر یک کارمند دولتی از این دستور اطاعت نمیکرد باید قید شغلش را میزد!
🔻 دستورات آمرانه دولت فروغی که به پشتوانه فکری و اجرایی شخص رضاشاه اعلام میشد طبیعی بود که بر مردم گران آید و در این میان، مشهدیها پیشتاز اعتراض شدند. علما و روحانیون مشهد طی جلساتی پنهانی تصمیم گرفتند با این حرکت مقابله کنند و حکومت را از این کار بازدارند.
🔻 صبح روز جمعه ۲۰ تیر ۱۳۱۴ نظامیان مستقر در مشهد برای متفرق ساختن مردم وارد عمل شدند و به روی آنان آتش گشودند و تعداد زیادی را کشتند و زخمی کردند، ولی مردم مقاومت کرده و سربازان نیز بنا به دستوری که به آن ها رسیده ، مراجعت کردند. به دنبال این حادثه مردم اطراف مشهد با بیل و داس و… به سوی مسجد حرکت کردند.
🔻 فردای آن روز عده زیادی از مردم مشهد تظاهرات پرجمعیتی علیه اجباری شدن کلاه شاپو و یکسانسازی لباس برگزار کردند و به مسجد #گوهرشاد آمدند. سران نظامی و انتظامی مشهد این بار بنا به دستور رضاخان با تجهیزات کامل و افراد فراوان در نقاط حساس مستقر شدند و تفنگها، سلاحهای خودکار و حتی توپها را به منظور سرکوب مردم به میدان آوردند.
🔻 در اجتماع مردم مشهد در گوهرشاد، مرحوم شیخ محمدتقی بهلول سخنان تندی علیه دولت ایراد کرد و خواهان مقاومت مردم شد. پاسخ حکومت به این اعتراض آرام و مدنی مردم مشهد، کشتار معترضین بود.
🔻 در حوالی ظهر مأمورین نظامی و انتظامی از هر سو به مردم هجوم آورده و در داخل مسجد به کشتار آنان پرداختند. طبق گفته منابع تاریخی، حدود دو هزار نفر در این فاجعه ملی کشته و زخمی شدند.
🔻 #حضرت_امام بارها به جنايات رضا شاه و مسجد گوهرشاد اشاره كردند و فرمودند: تمام گرفتاری ملت ایران در این پنجاه سال سلطنت غیر قانونی دودمان خیانتکار #پهلوی از شخص آن پدر و این پسر سیاه روی بوده و هست؛ اینها بودند و هستند که دستشان تا مرفق در خون ملت مظلوم فرو رفته. آن پدر که قتل عام مسجد گوهرشاد و اهانت به مرقد مطهر ثامن الحجج- علیه السلام- کرد و این پسر که قتل عام ۱۵ خرداد را مرتکب شد و اهانت به مرقد مطهر فاطمه معصومه نمود. (صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۲۶۱)
🗓 به مناسبت 21 تير سالروز حمله به مسجد گوهرشاد
🌐 yon.ir/8Me7r
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| واقعه مسجد گوهرشاد
🎙 حضرت #امام_خمينی(ره): ما میگوييم دولتی كه براي پيشرفت كلاه لگنی نيمخورده اجانب چندين هزار افراد مظلوم كشور را در معبد بزرگ مسلمين و جوار امام عادل مسلمانان با شصت تير و سر نيزه سوراخ سوراخ و پاره پاره میكند، اين دولت دولتِ كفر و ظلم است و اعانت آن عديل كفر و بدتر از كفر است. 58/02/22
#مسجد_گوهرشاد
#غربزدگی
#شاه
🆔 @asbaat_ir
📚 #معرفی کتاب| جریان شناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر
🚩 این کتاب به جریان شناسی #تفکر_التقاطی در ایران معاصر طی چند بخش می پردازد:
1️⃣ بخش اول: جریان شناسی التقاط در عصر قاجار در دو قسمت مورد توجه قرار می گیرد، یکی از ابتدای حاکمیت #قاجار تا انقلاب #مشروطه یعنی تا ۱۲۸۵ و دیگری از انقلاب مشروطه تا ابتدای حاکمیت رضاشاه (پهلوی اول) یعنی تا ۱۳۰۴ شمسی فرآیند شکل گیری جریان التقاطی، نمادها، نمودها و آثار آن، گرایش های مختلف تفکر التقاطی در این دوران، مبانی فکری و اصول التقاطیون این عصر، برجسته ترین رهبران و روش های این جریان، از مباحثی است که به آن پرداخته شده است.
2️⃣ بخش دوم: به جریان شناسی افکار التقاطی در عصر #پهلوی اختصاص دارد. این بخش نیز طی دو قسمت مطرح می شود. ابتدا تفکرها، گرایش ها و رهبران التقاطی و مبانی فکری آن ها در زمان پهلوی اول یعنی #رضاشاه (۱۳۰۴-۱۳۲۰ش) و سپس همین مباحث در زمان پهلوی دوم، محمدرضا شاه (۱۳۲۰-۱۳۵۷ش) مورد توجه قرار می گیرد.
3️⃣ بخش سوم: کتاب به جریان شناسی اندیشه های التقاطی در عصر جمهوری اسلامی ایران (۱۳۵۷-۱۳۹۳ش) اختصاص دارد. در این بخش نیز فرایند شکل گیری افکار التقاطی، رهبران و انواع اندیشه های التقاطی در دوره حاکمیت #جمهوری_اسلامی ایران بررسی می شود.
مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیهالسلام) کتاب “جریان شناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر” به قلم دکتر آیت مظفری را در ۲۸۸ صفحه روانه بازار نشر کرده است.
🌐 yon.ir/N0WN5
🆔 @asbaat_ir
💠 مفهوم سکولاریسم از دیدگاه مقام معظم رهبری
🔺 نگاه رهبر معظم انقلاب به مفهوم #سکولاریسم، همان مفهوم عامی است که از این واژه ارائه گردیده است. از مجموع نظرات ایشان در مورد این اصطلاح، می توان سه معنا که همگی در یک هدف مشترکند را استخراج کرد:
1️⃣ سکولاریسم یعنی عدم بُروزوظهور دین در غیر عمل شخصی
2️⃣ سکولاریسم یعنی بی توجهی به مسئله حکومت
3️⃣ سکولاریسم یعنی عدم ورود به #سیاست
🔹 ایشان از یک نوع دیگری از سکولاریسم نیز سخن می گویند یعنی«سکولاریسمِ پنهان»:«مراقب باشیم دچار…… سکولاریسمِ پنهان …… نشویم. گاهی اوقات در ظاهر، تبلیغات، تبلیغات دینی است؛ حرف، حرف دینی است؛ شعار، شعار دینی است؛ اما در باطن، سکولاریسم است؛ جدائی دین از زندگی است.»
🔺 نباید از نظر دور داشت که حوزه سکولاری و بی تفاوتی روحانیون یکی از دیرینه ترین آرزوهای دشمنان به شمار می آید. يكی از اصلیترين حربههای دشمنان اسلام، جهت عقب مانده نگه داشتن جامعه اسلامي، تبليغ اين ايده بود كه اصولاً دين هيچ ارتباطي با سياست ندارد.
🔺 #رهبر_معظم_انقلاب در همین رابطه فرمودند: «سیاست سلطهگران جهانی این بوده و هست که مراکز دانش دین را منزوی، منفعل، بیروحیّه، بیابتکار، وابسته به خود و فارغ از آرمانهای بزرگ کنند. آنان را به جدایی دین از سیاست، معتقد و از همگامی دین با تحوّلات شگرف جهانی مأیوس سازند: این ترفند نسبت به #حوزههای_علمیه، بکار رفته و تأثیراتی نیز کرده بود.»
✍️ حجت الاسلام عالمیان
🌐 yon.ir/FSxbc
🆔 @asbaat_ir