eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
709 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 | روحانیون در گذر زمان 4️⃣ / بخش دوم 🔰 ! 🔺چندین دوره نمایندگی مجلس در کارنامه آقای مجید انصاری به ثبت رسیده، در مجلس اول به شدت پیگیر مطالبات جریان انقلابی است و نقطه اوج آن هم رأی به عدم کفایت سیاسی اولین رئیس جمهور ایران است. 🔺پس از انشعاب در جریان ، مواضع وی هم تغییر کرد. در آن دوره، دو جریان سیاسی بر محور دیدگاه‌های اقتصادی آن زمان شکل گرفت و تعریف جدیدی از گروه‌های چپ و راست ارائه شد. جریان راست اقتصادی بیشتر مدافع اقتصاد سنتی بازار بود و چپ اقتصادی بیشتر بر کنترل دولت و اقتصاد دولتی تاکید می‌کرد. 🔺با تشکیل ، مجید انصاری حیات سیاسی خود را به این گروه، گره زد و مواضع وی دیگر در قالب نگاه یک سویه جناحی شکل می گرفت. بعد ها با تغییر دیدگاه مجمع روحانیون مبارز نسبت به اصل ولایت فقیه او هم مدل خود را از اطاعت پذیری از به نمایش گذاشت و تفسیر خود از قانون را درست و لازم الاجرا می دانست. 🔺مثلا روزگاری در مجلس سوم، مجید انصاری به حضرت امام نامه نوشت که از نامه حضرت عالی به هیات وزیران استشمام می شود که احتمالا با یک وزیر خاص مخالفید که اگر این گونه است ما به تکلیف خود عمل کنیم و از امام درخواست تصریح و روشن شدن مطلب را می کند. 🔺اما در روزگاری پس از سخنان صریح مقام معظم رهبری درباره ماهیت سال 88، مجید انصاری به نهاد های انقلابی مثل و می تازد و باغیان فتنه سال 88 را شخصیت های محبوب حضرت امام معرفی می کند و خائن معرفی کردن آنها را ترور شخصیت های انقلاب می پندارد. 🔺این در حالی است که ایشان خود را قانون مدار و ملزم به رعایت قانون می داند وی می گوید: «در دوره پنجم، بنده خودم آئین‌نامه مجلس را نوشتم و یکی از موضوعاتی که بنده همواره به آن پایبند بوده‌ام رعایت آئین‌نامه داخلی مجلس است تا جایی که به بنده پدر آئین‌نامه مجلس نیز گفته می شد». ادامه دارد... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با / بخش ششم 🔰 مکتب‌های فمینیسم 🔺 فمینیسم سه مکتب اصلی دارد که آموزه‌های هر یک، اختلافات زیادی با دیگری دارد. «فمینیسم لیبرال»، «فمینیسم مارکسیستی‌ـ سوسیالیستی» و «فمینیسم رادیکال». 🔺 اما این تفکر شاخه‌های دیگری نیز دارد که ذیل هیچ یک از‌ این سه مکتب جای نمی‌گیرد. «فمینیسم پست مدرنیسم»، «فمینیست‌های سیاه»، «فمینیست‌های آنارشیست» و «اکوفمینیسم» نیز گرایش‌های دیگری از این تفکر هستند. 1️⃣ فمینیسم ، اصل را بر آزادى عملكردها، لذت‏جویى و رضایت خودمحورانه قرار مى‏دهد و چون نقش مادرى و همسرى را محدودكننده تمایلات افراد خانواده مى‏داند، نسبت به آن‏ها بدبین است. 2️⃣ فمینیسم ، سبب اسارت زن را در مالكیت خصوصى و نظام اقتصادى سرمایه‏دارى مى‏داند كه تنها با تغییر آن‌ها، زن از اسارت آزاد مى‏شود. 3️⃣ فمینیسم ، تندترین گرایش فمینیستى، معتقد است در میان تبعیض‏ها و ستم‏هاى قومى، نژادى، طبقاتى، مذهبى و جنسیتى، بنیادى‏ترین ستم، همین ستم جنسیتى است. 4️⃣ فمینیسم و پساساختارگرا به شاخص زبان توجه زیادی دارد. نگرانی آن در درجه نخست، ساخت‌شکنی زبان و متون موجود است. زبان، سلاح نیرومندی برای کاستن از تأثیر قدرت زنان تلقی می‌شود و مردسالاری را بر تمام قلمرو فرهنگ و ادبیات حاکم کرده است. 5️⃣ فمینیسم ، یک جریان فمینیستی نسبتا متأخر است و بیان می‌دارد زن سفیدپوست تنها ستم بین زن و مرد را تحمل می‌کند؛ در حالی‌که زن سیاه‌پوست هم ستم طبقاتی را تحمل می‌کند، هم ستم نژادی و هم ستم جنسیتی را. بنابراین زنان سیاه‌پوست نمی‌توانند دنباله‌رو جریان فمینیستی تحت سلطه زنان سفیدپوست باشند. 6️⃣ فمینیسم ، نافی اقتدار مردانه و بدان معنی است که زنان، خود عهده‌دار مسائل خویشند. در مسائل خصوصی، به طور شخصی و در مسائلی که با زنان دیگر مرتبط است، با همکاری دیگر زنان تصمیم می‌گیرند. در باب موضوعات مربوط به هر دو جنس، نیز زنان و مردان باید در جایگاهی برابر، تصمیم‌گیرنده باشند. 7️⃣ ، معتقد است، نظام مردسالاری، توأم با انهدام و آلودگی زمین بوده است، حال آن‌که زنان همواره نسبت به طبیعت و زمین، احساس نگرانی و مسئولیت می‌کرده‌اند. 8️⃣ اخیراً گرایش دیگری نیز به نام «فمینیسم » مطرح شده و به دنبال آن است که خانواده باقی بماند ولی زن و مرد در آن نقشی مساوی داشته باشند؛ زندگی زنان به هیج‌وجه با پرورش کودکان مختل نشود و تمایل به جنس مخالف، به عنوان یک هنجار تلقی شود. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1962 🆔 @asbaat_ir
📝 | سکولاری شدن حوزه‌ها؛ آرزوی دیرینه دشمنان 🔺 نباید از نظر دور داشت که حوزه سکولاری و بی تفاوتی روحانیون یکی از دیرینه ترین آرزوهای دشمنان به شمار می آید. یكی از اصلی‌ترین حربه‌های دشمنان اسلام، جهت عقب مانده نگه داشتن ، تبلیغ این ایده بود كه اصولاً دین هیچ ارتباطی با سیاست ندارد. 🔺 این حربه، با مؤلفه‌های خوش آب و رنگی به جامعه القاء می‌شد، مؤلفه‌هایی از قبیل: پاكی و پیراستگی دین و عالمان و آلودگی سیاست، ناسازگاری قدسی بودن دین با ناسوتی بودن سیاست، و نقدپذیری سیاست و… در قالب شبهاتی ظاهراً باورپذیر، فقط از این جهت ترویج می‌گردید تا مسلمانان را تنها به مسجد و محراب مشغول سازند و آنان را از آوردن دین به عرصه اجتماع باز دارند. 🔺 این تز در جهان اسلام برای اولین بار پس از رحلت پیامبر گرامی اسلامی (ص) ـ غیر از دوره تقریباً ۵ ساله خلافت علی (ع) ـ آغاز گردید. در دوران حاكمیت حاكمان ، سكولاریسم در تمام ابعاد آن یعنی در ساحت سیاست، اقتصاد و فرهنگ اجرا شد. 🔺 بعد از امویان، حاكمان نیز با استفاده ابزاری از دین، سیاست دنیاگرایانه‌ای را اتخاذ نمودند. در دوران پس از عباسیان نیز این روند كاملاً پیگیری شد. در قرون گذشته نیز روند «جداسازی دین از سیاست» و «تضاد بین دین و علم» شتاب فزاینده‌ای به خود گرفت. 🔺 این روند به ویژه در یك قرن اخیر به اوج خود رسید به گونه‌ای كه جوامع اسلامی این مسئله را تقریباً امری پذیرفته شده تلقی كردند. بسیاری از متدینین و رهبران مذهبی با همان ذهنیت‌ها و جهان بینی‌هایی كه به جدایی و تعارض میان دنیا و آخرت، آسمان و زمین، ماده و معنی، معاش و معاد، عقل و دین، علم و ایمان و عقیده و عمل، متمایل بودند، به طور طبیعی قائل به جدایی از نیز بودند. 🔺 دقیقاً بر همین اساس است که تلاش همه جانبه دشمنان بر جدا ساختن به عنوان اصلی ترین منبع تغذیه فکر دینی از سیاست و حکومت استوار گردیده است. 🔺 به تعبیر : «سیاست سلطه‌گران جهانی این بوده و هست که مراکز دانش دین را منزوی، منفعل، بی‌روحیّه، بی‌ابتکار، وابسته به خود و فارغ از آرمانهای بزرگ کنند. آنان را به جدایی دین از سیاست، معتقد و از همگامی دین با تحوّلات شگرف جهانی مأیوس سازند: این ترفند نسبت به حوزه‌های علمیه، بکار رفته و تأثیراتی نیز کرده بود.» ✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1437 🆔 @asbaat_ir
🚩 مشی سیاسی علامه مجلسی 🔹 علامه مجلسی از سال ۱۰۹۸ در زمان شاه سلیمان صفوی و در حالی که ۶۱ ساله بود به منصب رسید. بعد از مرگ این پادشاه و جانشینی سلطان حسین، مجلسی از سوی پادشاه جدید بر منصب شیخ الاسلامی ابقا شد. 🔹 شیخ الاسلام در دوران صفویان علاوه بر دریافت وجوهات شرعی به نظارت بر اجرای احکام شرعی و دستگاه قضاوت، اداره امور مدارس و مساجد و زیارتگاه‌ها و تعیین و سایر مسائل مذهبی کشور می‌پرداخت. 🔹 مهم ترین اثرسیاسی علامه مجلسی، کتاب «آداب سلوک حاکم بارعیت» است. نگاه ایشان در این کتاب که ترجمه است، فقط به مباحث و مسائل است. 🔹 علامه مجلسی در معرفی این رساله و انگیزه تالیف آن می گوید: «این رساله ای است درترجمه بعضی از احادیث شریفه که در کیفیت سلوک ولات عدل با کافه عباد که ودایع رب الاربابند وارده شده. برای تنبیه ارباب غفلت و اصلاح اصحاب دولت که هم گنان منوط به صلاح ایشان است، و فساد ایشان، مورث اخلال نظام بنی نوع انسان که زبده مکنونات و اشرف مخلوقاتند.» 🔹 علامه مجلسی بعد از محقق کرکی از با نفوذترین علمای دوران صفوی بود. از فعالیت‌ها و اقدامات مهم سیاسی وی در دوران تصدی شیخ الاسلامی که در تاریخ این دوران از آن‌ها سخن به میان آمده است: 1️⃣ شکستن بت کفار هند در شهر اصفهان 2️⃣ بستن شمشیر سلطنت به کمر شاه و انشا خطبه مراسم تاج‌گذاری 3️⃣ به نگارش رساله «آداب سلوک حاکم با رعیت» 🗓 به مناسبت 30 مرداد سالروز بزرگداشت علامه مجلسی 🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی حجت الاسلام صبوری/ بخش نخست 🔸 لفظ روشن‌فکری دینی در ابتدا از سوی کسانی به کار رفت که دارای دغدغه‌های #روشن‌فکری بودند و بیان حقایق موجود و کاستن از آلام جامعه را با نگاه خودشان در سر داشتند. 🔸 آنها چون در جامعه‌ای دینی قرار گرفتند مجبور بودند چارچوب‌های اصلی را رعایت کنند و خود را به اصل #دین معتقد نشان دهند، در حالی که این افراد دین را پایه و خاستگاه عمل خود قرار نمی‌دادند و قصد نداشتند که نگاه روشن‌فکری و #نواندیشی را از منظر دین بیان کنند. 🔸 برای مثال در مبارزات #انقلاب_اسلامی، خیلی از افراد به این نکته رسیده بودند که ما باید در مقابل نظام موجود مبارزه کنیم، این‌ها بی‌توجه به اینکه مذهبی بودند یا نبودند، خود را روشن‌فکر می‌نامیدند. 🔸 پس این روشن‌فکران حتی با وجود اینکه به دین اعتقادی نداشتند، اما چون در محیط دینی فعالیت می‌کردند، خود را معتقد به آن نشان می‌دادند و سعی می‌کردند که در پوشش دین به کار خود ادامه دهند؛ البته برخی از این افراد چند گام جلوتر رفتند و دین را کنار گذاشتند. 🔸 برخی از #مارکسیست‌ها در زندان به این نتیجه رسیدند که دین توانایی مبارزه ندارد؛ این‌ها کار اصلی و هدف خود را مبارزه تعریف کردند، پس از آن، هدف مبارزه را به اهداف خردتر با راهبردهای مشخص تبدیل می‌کنند که دین با بعضی از این‌ها مخالف است؛ ازاین‌رو در نهایت می‌بینیم یا دین را کنار می‌زنند و یا به دین حداقلی معتقد می‌شوند که امروز روشن‌فکری دینی ما به معنای منفی خود دچار همین نقیصه است. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2349 🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش هفتم 🔰 #یونسی_و_اظهارات_جنجالی/ قسمت نخست 🔹 الف) کمک به موج ایران هراسی👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش هفتم 🔰 / قسمت نخست 🔹 الف) کمک به موج ایران هراسی 🔸 همواره در برخی از دولت ها کسانی بوده‌اند که اظهار نظرهای گاه و بی گاه آنان باعث شده است که مشکلات فراوانی برای آن دولت به وجود بیاید. دولت یازدهم هم از این قاعده مستثنی بود با این تفاوت که اظهارات آقای حاشیه ساز دولت یازدهم، تبعاتی فراتر از دولت داشت. 🔸 علی یونسی یکی از افرادی است که در دولت در موارد زیادی که لب به سخن گفتن گشوده، اظهارات او حاشیه های فراوانی به وجود آورده که تا مدت‌ها این حاشیه‌ها وجود داشته است. 🔸 وی در دولت یازدهم دستیار ویژه رئیس جمهور در امور قومیت‌ها بود که در این جایگاه نیز حواشی‌هایی داشته است. به عنوان مثال علی یونسی در همایش بزرگ هویت ایرانی در اظهار نظری عجیب گفته بود: 🔹 «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیر قابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم.» 🔺 این اظهارات باعث شد که رسانه های غربی و عربی در راستای پروژه ایران هراسی این قسمت از سخنان او را برجسته کرده تا مسئولان عراقی نسبت به این گفته ها واکنش نشان دهند. 🔺 وزیر امور خارجه عراق در واکنش به سخنان یونسی، گفت: «عراق دارای حاکمیت کامل است و به هیچ طرفی چه ایران و چه غیر از آن اجازه نداده و نخواهد داد که این حاکمیت را نقض یا در امور داخلی این کشور دخالت کند.» 🔺 همچنین وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای از آن ابراز انزجار کرد. در این بیانیه آمده است «وزارت امور خارجه عراق تعجب خود را از سخنان منسوب به شیخ علی یونسی مشاور رئیس جمهوری ایران در امور اقلیت‌ها، اعلام می‌کند». 🔺 وزارت امور خارجه عراق ضمن «ابراز انزجار از این سخنان غیرمسئولانه» تأکید کرد: «کشور عراق حاکمیتی دارد که فرزندان آن از آن برخوردارند و روابط مثبت با همسایگان از جمله ایران دارد و عراق اجازه نخواهد داد که در امور داخلی آن دخالت یا حاکمیت ملی‌اش خدشه‌دار شود.» 🔺 این اظهارات نسنجیده به نوعی بر زحمات مستشاران نظامی ایران در عراق سایه افکند به طوری که عبدالباری عطوان، نویسنده معروف منطقه تصریح کرد: 🔹 «در حالی‌که بیشتر ملت‌های عربی، ایران را قهرمانی در برابر اشغالگری‌های اسرائیل و توطئه‌های تجزیه‌طلبانه آمریکا قلمداد می‌کنند ولی اظهارات یونسی در زمانی‌که مستشاران نظامی ایران در عراق حضور نظامی دارند، تصور خوب این ملت‌ها از ایران قهرمان را تخریب کرد.» 🔺 همین امر سبب شد ۱۰۹ نفر از نمایندگان مجلس با امضای "تذکر کتبی" از حسن روحانی درخواست عزل وی را داشتند، همچنین برای ادای توضیحاتی از سوی دادستان ویژه روحانیت به دادگاه ویژه احضار شد. پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📸 | انتقاد از نهضت آزادی در بدو پیدایش ...وقتی در اساسنامه [نهضت آزادی] از به ‌عنوان يک مکتب و از نهضت آزادی به ‌عنوان يک تمام‌عيار ياد نشده بود، به دوستان بنيان‌گذار نهضت آزادی انتقاد کردم و گفتم که اين حزب مکتبی نيست. اسمش را هم گذاشته‌ايد نهضت آزادی. آزادی که همه‌ اسلام نيست. 🔹دوستان گفتند: براي اينکه ما می‌خواستيم آنان که آلرژی دارند روی عنوان اسلام، از اين تشکيلات فرار نکنند. ولی حقيقتش اين است که مرامنامه نشان مي‌داد که يک عده مسلمان آمده‌اند يک حزب درست کرده‌اند. اما در اين تشکيلات سياسی، را به ‌عنوان يک تمام‌عيار مطرح نکرده‌اند. 🔹به همين دليل كه از نظر مكتبی و مرامی ملتزم به اسلام نبودند، از اينكه عضو آن بشوم خودداری كردم. 📚او به تنهايي يک امت بود، ص 467 🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش سوم 🔰 #اتحاد_نامبارک!👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 | روحانیون در گذر زمان 4️⃣/ بخش سوم 🔰! 🔺انتخابات ریاست جمهوری سال 84 پایانی است بر امتداد خط مشی مجمع روحانیون مبارز که مجید انصاری از اعضای اصلی آن است. اعضای مجمع بین حمایت از دبیرکل وقت خود و یا حمایت از رفیق سابق خود که حالا سال ها منتقد جدی سیاست های تعدیل اقتصادی او بودند متحیر می مانند. 🔺بالاخره اختلافات درون گروهی در این مقطع به اوج خود می رسد و عملا مجمع روحانیون مبارز به دو گروه تقسیم می شود. حامیان کروبی حزب اعتماد ملی را تشکیل می دهند و گروه باقی مانده، محمد خاتمی که چندی است ریاست جمهوری اش به پایان رسیده را به عنوان دبیرکل جدید خود قرار می دهند. 🔺مجید انصاری با ماندن در کنار دبیرکل جدید از نزدیکی نامزد های ناکام در انتخابات یعنی هاشمی رفسنجانی و کروبی با محمد خاتمی ابراز رضایت می کند و آن را امر مبارکی برمی شمارد. 🔺وی می گوید: «به اعتقاد من هر سه نفر در مباني فكري و اصولي مشترك هستند، دليلش نيز اين است كه هر سه به گرد محور امام جمع شده بودند. تجربه انتخابات رياست جمهوري نهم نشان داد كه جريان خط امام بايد به هم نزديك تر باشد. اگر جريان اصيل خط امام بخواهد قاعده تقسيم بر دو شدن را همين طور ادامه دهد مستهلك خواهد شد. از اين جهت نزديك شدن هاشمي، خاتمي و كروبي به يكديگر پديده مباركي است كه مي تواند براي كشور منشأ خير باشد». 🔺البته روند تاریخ نشان داد که این اتحاد نه تنها مبارک نبود بلکه سرمنشاء بسیاری از حوادث سیاسی تلخ بود و فتنه های بعدی در انقلاب اسلامی را رقم زد. ادامه دارد... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📌 1️⃣ پاسخِ پرسش نخست اسباط: 🔹 سوال: چرا برخی از روحانیون و یاران حضرت امام(ره) در دهه اول همسو با ایشان مواضع بسیار محکمی در مقابل دشمنان به ویژه آمریکا داشتند اما با گذشت زمان با تغییر مواضع خود، روند گذشته را نادرست دانسته و در سال‌های اخیر جزء حامیان بلکه ارتباط با شده‌اند؟ ◀️ در پاسخ به این پرسش، از سوی کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، به دو نمونه از آنها اشاره می‌کنیم: ✅ پاسخ سوال اول: جریانی که در ابتدا هم سو با امام و ضد لیبرالیسم بود عمدتا در جریان چپ تعریف می شود. جریان چپ با پیروزی در سال 1918 با شعار های ضد امپریالیستی قدرت می‌گیرد. در ایران هم با جریاناتی مثل مجاهدین خلق،حزب توده و دانشجویان خط امام ظهور و بروز پیدا می کند. اما با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جریان چپ و اینتلکتچوال شکست سختی می خورد و کنار گذاشته می شود. در پی شکست این جریان جریان لیبرال و اینلایتنمنت اقدام به جذب باقی مانده‌های این جریان می‌کند و کسانی که دریک زمان شعار های ضد امپریالیستی می‌دادند، خودشان حامی هژمونی سلطه و ضد جریان مذهبی موجود در ایران شدند. این خلاصه‌ای از روند تحول و علت تحول جریان چپ در ایران است. ✅ حجت الاسلام سید مهدی هاشمی: سلام علیکم علت برگشتن برخی از افراد، مخصوصا روحانیون انقلابی، از مواضع انقلابی خود، ریشه های مختلفی دارد : 1. برخی به مجرد یک پیش آمد و کم ظرفیتی خودشان از عقاید انقلابی برمیگردند، مثلا به آنها توهینی می شود یا احترامی نمی بینند. 2. خانواده و فرزندان بسیار اثر گذارند. در طول تاریخ بسیاری از شخصیت ها بواسطه انحراف فرزندان منحرف شده اند یا اسیر خواسته های آنها شده اند. 3. گاهی واقعا به آنها ظلمی می شود که نمی توانند بین خطای یک فرد در نظام اسلامی با اصل نظام تفاوت قائل شوند لذا احساس می کنند نظام از آرمان های خود منحرف شده و هیچ راهی جز تغيير نظام نیست. 4. برخی افراد از اول مبانی فکری اسلامی و اصولی نداشته اند و با توجه به جو اول انقلاب آنها هم نظر انقلابی داده اند، با فاصله گرفتن از آن فضا و قرارگرفتن در جو ضد انقلابی تغییر موضع داده اند. 5. برخی هم به دلیل ضعف بینش، با تغییر شرایط و برای حفظ وضع موجود مصلحت سنجی می کنند که اگر میخواهیم اسمی از جمهوری اسلامی بماند باید با نظام سلطه کنار آمد. 6. بعضی از افراد که دنیا دیده می شوند و پيشرفت ظاهری غرب را می بینند، دچار ضعف می شوند و راه نجات کشور از مشکلات اقتصادی را کوتاه آمدن از اصول انقلابی و پذیرش سلطه آمریکا و غرب میدانند. 7. شاید همه این موارد خلاصه شود در عدم داشتن منظومه فکری اسلامی همه جانبه، پویا و مبتنی بر آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی. اگر عقیده شخص درست شکل بگیرد به این راحتی منفعل عمل نمی کند و ثابت قدم می ماند. و همواره پشت سر ولی فقیه حرکت می کند نه جلوتر و نه عقب تر از ایشان. والسلام. 🔹ما را در ، همراهی کنید. 🆔 @asbaat_ir
📌 2️⃣ پرسش دوم: 🔹 و حوزه‌های علمیه در معرفی به جامعه چگونه بوده است؟ آیا ضرورت دارد ناظر بر این جایگاه خطیر وجود داشته باشد که فقهای شایسته و دارای صلاحیتِ مرجعیت را به جامعه معرفی ‌کند؟ 🔹چه و با چه انگیزه‌هایی تلاش دارند افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند؟ اقدامات گسترده برخی افراد در به دست آوردن این جایگاه را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟ ✍️ منتظر پاسخ‌های و شما هستیم. 🔖 لطفا پاسخ‌های خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد. 🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| بررسی اندیشه‌های #تجدیدنظر_طلبانه شریعت سنگلجی 🔻 یکی دیگر از تجدیدنظرطلبان عقاید شیعه در ایران عصر پهلوی، شریعت سنگلجی است که در این دوره آزادانه به ترویج عقاید سلفی‌گری و وهابیت می‌پردازد. 🔻 حاج شیخ رضاقلی سنگلجی، معروف به شریعت سنگلجی، در سال ۱۲۶۹ (یا ۱۲۷۱ ش- ۱۳۱۰ قمري) در تهران به دنیا آمد. وی زمانی از طرف میرزا حسین خان موتمن الملک به حج رفت و همان سال با مطالعه آثار وهابی‌ها به عقاید وهابیت گرایش پیدا کرد. 🔻 او به سبک #وهابیون حملات تند فراوانی را به بعضی از شعایر مذهبی شیعه مانند توسل، شفاعت و … آغاز کرد و مورد حمایت ضمنی دیکتاتوری #رضاخان نیز قرار گرفت به طوری که حضرت #امام_خمینی (ره) ضمن اشاره به این واقعیت در کشف اسرار می‌نویسد: 🔸 «چرا و به چه دلیل وقتی در رد کتاب شریعت (که به نام «اسلام و رجعت» در انکار رجعت نوشته شده بود) کتابی به نام «ایمان و رجعت» نوشته شده اجازه انتشار نمی‌دهند…» 🔻 سنگلجی به خیال خود می‌خواست آن‌ها را با تفکرات جدید #مدرنیستی سازگار نماید و از این رو بسیاری از اعتقادات اسلامی را بر اساس مدرنیسم غربی و علوم جدید تفسیر و یا رد می‌کرد. 🔻 می‌توان از عبدالحسین آیتی (آواره سابق)، عبدالرحمن بدیع الزمانی کردستانی، مهندس مهدی #بازرگان، حاج میرزا یوسف شعار تبریزی، علی اکبر حکمی‌ زاده، دکتر عباس زریاب خویی، دکتر سید صادق تقوی، مرتضی مدرسی چهاردهی، مهندس عزت الله #سحابی، حیدرعلی قلمداران به عنوان مهمترین افرادی نام برد که تحت تاثیر عقاید وی قرار داشتند. ✍️ حجت الاسلام محمد ملک زاده 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3693 🆔 @asbaat_ir
📚 #معرفی_کتاب|جریان‌های فکری حوزه علیمه اصفهان با تأکید بر مسئله امامت در سده اخیر 🔹 آنچه در این اثر به بررسی آن پرداخته شده، سیری در اندیشه علمای #اصفهان در سده اخیر درباره برخی از مسائل #امامت بود. با بررسی آراء و عقاید مطرح شده، می‌توان به تشابهات و اختلافاتی بین این افراد دست پیدا کرد. 🔹 افزون بر این، برخی از این افراد در دیدگاه‌هایشان تا حد زیادی تحت تأثیر اساتید خود بوده‌اند؛ بنابراین در اصفهان با زنجیره‌ها و طیف‌هایی از استادان و شاگردان روبه رو هستیم که هر کدام از آنان نگاهی خاص به مسائل دارند. 🔹 این کتاب در سه فصل تنظیم شده است که نمای کلی هر فصل در ذیل نشان داده می شود. 1️⃣ نویسنده در فصل نخست به تاریخ حوزه اصفهان و حوزه‌های مختلف فکری آن مانند فلسفه و حکمت و عرفان و تصوف فقه و کلام پرداخته است. در هر کدام از این موارد نیز به گرایش‌های درونی و پیروان آنها تا دوره معاصر اشاره شده است. 2️⃣ در فصل دوم به طور مختصری برخی از آوردگاه‌های فکری مرتبط با امامت تا دوره معاصر را بیان شده است، از جمله آنها می‌توان به برخوردهای مختلف با شیخ احمد #احسایی- تجلی دو تفکر غالیانه و ضد غلو، معجزه سازی برای امام‌زاده‌ای بنام هارون ولایت ... و مواضع مختلف علمای این را شهر نام برد. 3️⃣ نویسنده در فصل سوم از رهگذر مسائل مربوط به امامت ولایت و علم امام و شفاعت و توسل به جریان شناسی عالمان حوزه اصفهان پرداخته است. 📚 این کتاب به قلم محمدجعفر رضایی به رشته تحریر درآمده است و در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به چاپ رسیده است. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3773 🆔 @asbaat_ir
📸 | همراه و همگام علی (ع) 💠 : شهید سیدعلى اندرزگو، چریک مسلمان، فرزند على بود، همنام على بود، همراه و همگام على هم بود. من لازم مى‌دانم به امت مسلمان سفارش بکنم سعى کنید این چهره‌هاى عزیز و ناشناخته را بهتر بشناسید. این مرد مبارز در طول 14 سال که مشغول مبارزه بود، 14سال زندگی مخفی با نهایت شدت، دستگاه جهنمی بدبخت را آن چنان حیران و سرگشته کرد که کارش می‌نمود، برای خدا مبارزه کرد. (خطبه‌های نماز جمعه، مردادماه 59) 🆔 @asbaat_ir
🔰 گرایش به اومانیسم عمدتا از طریق کسانی که به غرب رفتند اتفاق افتاد 🔸 با ورود افکار غربی به جامعه ایران در عصر قاجار، از آنجا که حاملان و عاملان تفکرات #غربی، امکان طرح آشکارای اندیشه خود را نداشتند، دست به اقدامات پوششی و استتاری زدند. 🔸 آنان یا نمی‌توانستند آشکارا با #اسلام مخالفت کنند یا نمی‌خواستند چهره‌ای غیر مسلمان از خود به نمایش بگذارند. همچنین برخی از آن‌ها همچنان علایق مسلمانی را در خود زنده می‌دیدند و با وجود اینکه دل در گرو دیگری داشتند، می‌خواستند به اسلام نیز وفادار بمانند. 🔸 از میان ایرانیان فرنگ رفته یا آشنا با مکاتب غربی، علاوه بر متأثران از سوسیالیسم و مارکسیسم، عده‌ای نیز تحت تأثیر افکار #ومانیستی و لیبرالیسم بودند؛ از این رو در بازگشت به ایران، همان اومانیسم و لیبرالیسم را با دین آبا و اجدادی خود تلفیق کردند تا به تصور خود راه پیشرفت و #توسعه ایران را همچون اروپا هموار کنند. 🔹 مهم‌ترین عوامل پیدایش اومانیسم در دنیای غرب مدرن 1️⃣ افزایش افکار #خرافی در بینش مسیحی و #تحریف این دین آسمانی 2️⃣ تأكيد بر ظواهر دینی و تعصب به آن با بی‌توجهی به روح و اصول دین 3️⃣ عملکرد به شدت منفی رهبران کلیسا و بازیچه شدن دین خدا در دست رهبران مسیحیت، پاپ‌ها، کشیش‌ها و مانند آن‌ها 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3787 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش نخست 📎 زندانی بند 209 اوین👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش نخست 📎 زندانی بند 209 اوین 🔻 یکی از کنش‌گران فعال رسانه‌ای در امروز جوانی به نام فرید مدرسی است. جوانی که هر چند خود جایگاه ویژه‌ای در عرصه رسانه‌ای کشور ندارد ولی در حوزه، فعالیت‌های گسترده و هدفمندی را آغاز کرده است که در خور توجه است. 🔻 حضور رسانه‌ای فرید مدرسی در حوزه از دو جهت مورد حساسیت و تأمل است. اولاً سابقه و پیشینه فکری و سیاسی این جوان روزنامه‌نگار نشان دهنده تعلق وی به جریان سیاسی آن هم از نوع تند و تیز است. ثانیاً ارتباطات گسترده حوزوی وی و جانبداری از طیف خاصی در حوزه و حضور در بیوتات برخی مراجع همه و همه لزوم بررسی وضعیت و پیشینه این روزنامه نگار نوپا را گوشزد می‌کند. 🔻 فرید مدرسی ۲۵ آذر ۱۳۵۹ در قم متولد شد. او در رشته ارتباطات تحصیل کرده و حوزه تخصصی او در روزنامه‌نگاری حوزه‌های علمیه و روحانیون شیعی است؛ اگرچه پیش از آن خبرنگار سیاسی روزنامه شرق، اعتماد و هم‌میهن بوده است. او همچنین مدتی عضو شورای مرکزی و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بوده‌است. 🔻 فرید مدرسی در سال ۱۳۸۱ در جریان اعتراض‌های دانشجویی شد که در بند ۲۰۹ زندان بسر برد. همچنین در آذر ماه ۱۳۸۳ به اتهام وبلاگ‌نویسی توسط نهادهای امنیتی قم بازداشت شد که پس از آزادی، در سال ۱۳۸۴ به جرم توهین به رئیس جمهور وقت و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دادگاه عمومی تبرئه شد اما شعبه اول دادگاه انقلاب قم او را به یک سال حبس محکوم کرد. این حکم به اتهام به رهبری و تبلیغ علیه صادر شد. 🔻 فرید مدرسی در سال‌های اخیر با روزنامه‌ها و نشریات مختلفی همکاری کرده که اغلب آنها شده‌اند. او با روزنامه شرق، اعتماد، هم‌میهن و اعتماد ملی و نیز هفته نامه‌های شهروند امروز و ایران دخت و مهرنامه همکاری کرده‌است. او در این مدت با روحانیون سرشناس شیعی ایران، عراق و لبنان گفت‌وگو کرده‌ است. 🔻 اکنون مدرسی مدیر مرکز تحقیق و توسعه شهر کتاب و مدیر اجرایی ماهنامه اندیشه پویا است. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3798 🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش چهارم 🔰 #اقرار_به_اشتباه!👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 4️⃣ / بخش چهارم 🔰 ! 🔺در سال ۶۳ چند روز بعد از افتتاح مجلس دوم، مجید انصاری که از حضور در مجلس باز مانده بود با درخواست آیت الله و با حکم نماینده شورای عالی قضایی در دادگاه و دادسرای انقلاب به مدت چند ماه به بررسی‌های میدانی از زندان‌های کشور پرداخت. 🔺گزارش وی از وضعیت بازداشتگاه‌ها، لزوم تمرکز در مدیریت زندان ها را گوشزد می نمود و سرانجام با تلاش های او قانون تشکیل سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی به شورای عالی قضایی ارائه شد و سپس در مجلس با رأی کامل نمایندگان، بدون مخالف تصویب شد. 🔺مجید انصاری مدیریت را خود برعهده گرفت تا زندان های کشور اولین رییس متمرکز را به خود ببیند. رفته رفته سازمان و ادارات آن ایجاد شد و تمام زندانی‌ها تحویل مدیریت جدید شد، اما چند زندان امنیتی و حساس در کشور بود که در آن ها عوامل و... زندانی بودند با سازمان اطلاعات توافق شد که رؤسا و مسؤولان بازداشتگاه‌ها با تأیید آن‌ها و حکم وی انتخاب شوند. 🔺بنابراین برای نخستین بار مدیریت کل زندان‌های کشور متمرکز شد و حدود دو سال ادامه داشت تا این که به انتخابات مجلس سوم رسید که انصاری دوباره برای مجلس شد و در خرداد سال ۶۷ سازمان زندان‌ها را به آقای شوشتری تحویل داد. 🔺انصاری در این باره می‌گوید: «کار بسیار دشواری بود و در آن چهار سال به لحاظ روحی و روانی وضعیت مناسبی نداشتم و از طرفی هم مردم زرند برای کاندیدا شدن من درخواست می‌کردند. که آن زمان رئیس جمهور وقت بودند، مخالفت کردند و گفتند، شما کاری را که آغاز کرده‌اید به اتمام برسانید، معلوم نیست مسؤول بعدی، همین برنامه‌های شما را ادامه دهد که متأسفانه گوش نکردم و به مجلس رفتم». 🔺در عین حال مجید انصاری در همین سال به عضویت هیات مدیره در می آید که متاسفانه با بی توجهی هیات مدیره مذکور، در طول سالیان متمادی اموال و این مدرسه در شهرهای مختلف حیف و میل می شوند تا آنجا که در سال 88 با پیگیری های طلاب مدرسه کرمانیها، هیاتی از سوی یکی از نهادهای عالی حوزوی برای پیگیری این مساله تشکیل شده و برای روشن شدن موضوع اقدام می کند. 🔺بنابر اسناد موجود، این تصرفات نامشروع همگی توسط دوتن از اعضای هیات مدیره این مدرسه و یا نماینده آنها انجام شده است و به دلیل همین تخلف آشکار از موازین شرع، هیات بررسی کننده، دو عضو هیات مدیره از جمله مجید انصاری را فاقد صلاحیت تشخیص داده است. این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که از درآمدهای کلان حاصله از فروش، واگذاری و یا تصرف غیر شرعی و غیر قانونی این املاک اطلاعی در دست نیست. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📸 | درایت حضرت امام (ره) در برابر جریان‌های سیاسی 💠 : سه ماه قبل از انقلاب، همين آقای مهندس در پاريس آمده بود كه امام را قانع كند كه اگر شورای سلطنت باشد و يك آزادی انتخابات هم باشد، تا همين‌جا ختم شود و ايشان (امام)‌ تشريف بياورند. 🔸امام هم بعد از ديدار گفته بودند كه اين‌طور نمی‌شود. اگر می‌خواهی با من ديدار دوم داشته باشی، بايد برضد اين رژيم سلطنتی اعلاميه بدهی. اگر اعلاميه داديد می‌توانيد با من دوم داشته باشيد و الا نه ... و چون آقای بازرگان آنجا اعلاميه ندادند ... ديدار دوم هم با امام نداشتند. 📚 بررسی تحلیلی نهضت آزادی ایران، ص 29 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| آشنایی با نواندیشی مذموم دینی حجت الاسلام صبوری/ بخش نخست 🔸 لفظ روشن‌فکری دینی در ابتدا
🎙 | آشنایی با نواندیشی مذموم دینی حجت الاسلام صبوری/ بخش دوم 🔸 روشن‌فکران دینی امروز، یعنی کسانی که پرچم‌دار روشن‌فکری دینی به معنای منفی آن هستند، اساس دغدغه‌های آن‌ها، روشن‌فکری است؛ این افراد در ابتدا سعی کرده‌اند که خود را ملتزم به هر دو مؤلفه بدانند؛ یعنی هم به سراغ پایبندی به چارچوب‌ها آمده‌اند و هم به قلمرو دین و نیازهای زمان توجه دارند. 🔸 اما به خاطر اینکه دغدغه‌های روشن‌فکری این افراد بر اعتقادات دینی این‌ها قوت بیشتری دارد و از طرف دیگر تعریفشان از و نوع نگاهشان به دین ناقص است، به این نقطه می‌رسند که دین در عرصه اجتماعیات قدرت ورود ندارد. 🔸 بنابراین روشن‌فکران دینی و کسانی مانند آقای از نواندیشی دینی اسم می‌برند، در عمل به جایی می‌رسند که مؤلفه اول را در ابتدا و مؤلفه دوم را بعد از آن زیر پا می‌گذارند. 🔸 این افراد چون مؤلفه اول را زیر پا می‌گذارند و به چارچوب‌های تعریف شده دین پایبندی ندارند، کارشان به جایی می‌رسد که در قلمرو دین هم دچار مشکل می‌شوند و دین را حداقلی تعریف می‌کنند؛ روشن‌فکران دینی در نهایت در هر دو مؤلفه دچار مشکل می‌شوند؛ پایبندی به چارچوب‌های تعریف شده دین ندارند و همین باعث می‌شود در قلمرو دین، بحث دین حداقلی را مطرح کنند. 🔸 آقای مجتهد شبستری معتقد است که سه مؤلفه اساسی خردگرایی، انطباق بر حسن و قبح اخلاقی و مفید بودن، در وجود دارد؛ در توضیح این سه مؤلفه، خردگرایی را همان روشن‌فکری بیان می‌کند، مباحث غربی‌ها، مباحث و اصول مدرنیته را مطرح می‌کند. 🔸 ما در روش مطلوب، کاربردهای خرد را مشخص، حیطه کار خرد را معین و ادراکات آن را تعریف می‌کنیم اما این‌ها خردگرایی را بسیار بسیط ارائه می‌دهند و به معنایی، پا در کفش دین می‌کنند و خیلی از مباحث دینی را متضاد و متناقض با خردگرایی می‌بینند یا در انطباق حسن و قبح اخلاقی، آن را بسط می‌دهند تا جایی که خیلی از احکام را نادیده می‌گیرند. 🔸 آقای شبستری احکام التزامی را زیر سئوال می‌برد و می‌گوید که آیا اصلاً خرد در زمان و جامعه ما پذیرش احکام الزامی را دارد؟ او می‌گوید دین اصلاً نباید وارد باید و نباید شود؛ البته آن توصیف‌ها هم باید بر مبنای خرد امروز باشد؛ او به عنوان یک روشن‌فکر دینی یا به عبارت خودشان (ما نباید این اسم را بر آن‌ها بگذاریم) مؤلفه‌های عرض شده را پایبند نیستند. 🔸 ازاین‌رو امثال آقای شبستری را نمی‌توانیم از نواندیشان دینی بدانیم؛ آن‌هایی‌که دو مؤلفه اساسی ذکر شده را زیر سؤال می‌برند از نواندیشان دینی نیستند؛ این‌ها هم چارچوب را رعایت نمی‌کنند و هم در قلمرو دین، دین را به طور کامل محدود می‌کنند؛ خیلی از حرف‌هایی که در جامعه زده می‌شود از همین‌جا نشأت گرفته است. 🔸 شنیده‌ام که آقای می‌گوید: دین باید به ما بگوید چگونه به بهشت برویم، اما اقتصاد در حیطه دین نمی‌گنجد؛ اینجاست که می‌بینیم روشن‌فکران دینی ما و کسانی که داعیه‌دار روشن‌فکری دینی هستند اساساً نمی‌توانند نام نواندیشی دین را بر خود بار کنند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2349 🆔 @asbaat_ir
🔰 شهید #سیدعلی_اندرزگو نمونه روحانی مجاهد 🔺 صحبت از عالم بزرگوار و شهیدی است که سالها سازمان اطلاعات #پهلوی را با مبارزه بی امان خود به بازی گرفت و آرزوی دستگیری خود را برای ساواک ماندگار کرد، شهیدی که شجاعت و فداکاری او برای مبارزان انقلاب اسلامی مثال زدنی بوده و هست. 🔺 شهید اندرزگو، در نوجوانی با #شهيدنواب_صفوی آشنا شد و از این طریق با تشکیلات #فدائيان_اسلام و راه مبارزاتی آنها آشنا شد كه همین امر در تعیین مشی مبارزاتی شهید اندرزگو نقش آفرین شد. 🔺 وی كه در آن سال ها به سلاح علم و ایمان، خود را مسلح می‌ساخت، سرانجام با درك و لمس روح نهضت ۱۵ خرداد به رهبری حضرت #امام_خمینی (ره) در سن هیجده سالگی گام به عرصه مبارزه با رژیم پهلوی نهاد. 🔺 شهید اندرزگو در جریان قیام ۱۵ خرداد خود یكی از عاملان تظاهرات پرشور مردم بود كه همان شب با اهدای كتابی از سوی حضرت امام (ره) مورد تقدیر قرار گرفت. 🔺 پس از واقعه ۱۵ خرداد، در همان رابطه دستگیر و تحت شدیدترین شكنجه‌ها قرار گرفت و با این كه در زیر شكنجه بیهوش شده بود، به سبب عزم خدادادی كوچكترین كلامی كه بتواند شكنجه‌گران را به مقصودشان رهنمون سازد بر زبان نیاورد. 🔺 پس از رهایی از زندان با شهید «حاج صادق امانی» و دیگر دوستانی كه از سابق می‌شناخت ارتباط برقرار كرد و وارد شاخه نظامی هیات موتلفه جمعیت‌های اسلامی شد و در همین زمان در طرح مسأله ترور «#حسنعلی_منصور»، نخست وزیر وقت شركت كرد. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3808 🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش هشتم 🔰 #یونسی_و_اظهارات_جنجالی/ قسمت دوم 🔹 ب) طرح بازگشت نماد شیر و خورشید 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir