🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣ #مجید_انصاری/ بخش هشتم و پایانی
🔰 #تداوم_مواضع_افراطی!
🔺مجید انصاری در سال های بعد از #فتنه_88 با تداوم مواضع افراطی و تند، همواره خود را در صدر اخبار رسانه های مدعی اصلاح طلبی قرار داده است؛ از حمایت های بی دریغ او از #محصورین_فتنه گرفته تا بحث های جنجالی در مورد #حجاب_زنان و حضور آنان در ورزشگاه ها،
🔺برگزاری کنسرت ها، دفاع مفرط و همه جانبه از عملکرد #هاشمی_رفسنجانی ، پافشاری بر تعامل با دنیا برای حل مشکلات و اشتغال جوانان و تجلیل از برجام _ با این که #خسارت_محض بود و دستاورد آن به قول دولتمردان فقط هیچ بود_ از موضاعاتی است که او با رسانه ها و در مجامع مطرح می کند.
🔺وی همچنین نظرات خود در رابطه با موضوعات در دستور کار #مجمع_تشخیص_مصلحت_نظام را با فشار رسانه ای به دیگران تحمیل نموده و تهدید می کند که اگر لوایحی مثل #پالرمو در مجمع تصویب نشود با #رفراندوم آن را به رای ملت واگذار می کنیم. او معتقد است ما هیچ راهی جز تصویب لوایح تحمیلی خارجی نداریم و باید هرچه زودتر این لوایح تعیین تکلیف شوند.
🔺بحث سیاسی شدن مداحی روز عید فطر، #مداحان و مراسم مذهبی از موضوعاتی است که وی اظهار نظر تندی درباره آنها دارد. تناقض گفتار و رفتار انصاری آن جا آشکار می شود که وی در مصاحبه ای می گوید: «در جلسه نیمه شعبان یا غدیر یا مجالس سوگواری محرم و صفر، مردم برای انجام وظیفه دینی یا ابراز علاقه خود به #اهلبیت (ع) میآیند،
🔺بنابراین انتظار ندارند این مجالس به مسائل سیاسی آلوده شود... مردم در آن مراسم برای خواندن دعا و مناجات آمدهاند نه شنیدن #تحلیل_سیاسی. مردم اگر بخواهند تحلیل سیاسی بشنوند، به میتینگ سیاسی میروند نه دعای عرفه و هیئات مذهبی».
🔺اما دو هفته پس از این سخنان مجید انصاری، یک سخنرانی سیاسی در مراسم عزاداری محرم در #حسینیه_دارالزهرا ایراد می نماید و طبق معمول، به شدت از #شورای_نگهبان و رد صلاحیت ها برای مناصب نظام از جمله #مجلس_خبرگان انتقاد می کند،
🔺وی که شدیداً معترض به سیاسی شدن منابر مداحی اهلبیت علیهم السلام بود، خود از فرصت حضور مردم در مراسم عزاداری بهره برده تا نظرات سیاسی جناح متبوع خود را بیان کند او به کلام خودش هم عمل نکرد که مردم برای عزاداری آمدهاند و اگر قرار بود تحلیل سیاسی بشنوند، به میتینگ سیاسی میرفتند!.
🔺انصاری را میتوان نمادی از اعتراض اصلاح طلبان به سیاسی شدن عزاداریها دانست؛ البته آنها فقط وقتی مخالف سیاسی شدن منبرها هستند که آن سیاسی شدن به ضرر جناحشان باشد، وگرنه وقتی پای بیان مواضع خودشان وسط باشد، بهترین مکان برای ارائه بحث های سیاسی همین محافل و #هیئت_های_مذهبی است.
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه #نائینی در کتاب #تنبيه_الامه و #تنزيه_الملّه/ بخش سوم
💠 آیا #مشروطیت برای تحدید #سلطنت کافی است یا نه؟
🔺 آيت الله نائینی در فصل سوم کتاب «تنبيه الامه و تنزيه الملّه» این سؤال را مطرح میکند که آیا #مشروطیت برای تحدید سلطنت کافی است یا نه؟ آنگاه در جواب، سه مطلب را بیان میکند:
1️⃣ نخست اینکه چون تصرفات زمامدار بسیار محدود است، پس نمیتواند بدون #مشورت و رای عموم ملت تصرف و اقدام نماید. ایشان با آیات و روایات بر این نکته تأکید میکند که مشورت ضروری است؛
2️⃣ دوم آنکه چون حاکمان فعلی معصوم نیستند، لذا باید قوای قانونی به جای ملكات نفسانی باشد تا از طغیان حاکم جلوگیری گردد، اما برای معصوم ملكات نفسانی کفایت میکند؛
3️⃣ سوم آنکه حفظ حکومت اسلامی بر اساس دو رکن تعیین #قانون اساسی و #انتخاب است و آن هم جز در سایه اصل آزادی و مساوات ممکن نیست.
🔺 مباحث فصل چهارم کتاب، درباره اختلاف نظرهای ایشان با #شیخ_فضل_الله_نوری است. نائینی در این فصل، به همه اشکالاتی که درباره مشروطیت مطرح شده، پاسخ میگوید؛ از جمله اینکه مخالفين، آزادی را به معنای رهایی از دیانت تعریف کردهاند، ولی منظور ما از #آزادی و حریت، آزاد شدن از استبداد و خودکامگی است. نکته شایان ذکر اینکه شیخ فضل الله نوری، زمانی تعبیر «کلمه قبیحه آزادی» را مطرح نمود که وی در مرحله سوم مشروطه به سر میبرد.
🔺 مرحوم نائینی درباره مساوات این طور آورده است: عدهای از مخالفین میگویند: مساواتی که مشروطهخواهان میگویند به معنای یکسان بودن مردم در احکام اسلامی و زیر و رو شدن اسلام است؛ یعنی مرد و زن، کافر و مسلمان، بالغ و نابالغ، و عاقل و مجنون در ابوابی، مانند توارث، #نکاح، #قصاص، دیات و … ، مساوی هم باشند؛ حال آنکه منظور ما این نیست، بلکه مراد ما اجرای احکام و قوانین درباره مصادیق هر موضوع و عنوان، به تساوی بین مردم و حاکم است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887
🆔 @asbaat_ir
🔴 اسلام رحمانی در ایران و اسلام آناتولی در ترکیه/ بخش سوم و پایانی
💠 تفکر گولن در ایران
3️⃣ تبلیغ تفکر گولن توسط برخی روشنفکران
🔸 این اقدام نیز در سالهای اخیر رخ داده است، برای مثال #مقصودفراستخواه در مصاحبه با مجله ایران فردا میگوید: «در ترکیه یک بستهبندی نسبتاً جذابی از دین اتفاق افتاد … نهایتاً از دل درسخانههای نورچیها ـ سعید نورسی و مجموعه تعالیمشـ فتحالله گولن به عرصه میآید که عرف را میپذیرد.
🔹 برای اجتماع و آموزش ارزش قائل است. معتقد است که لزومی ندارد، دین مستقیماً حضور پیدا کند، بلکه میتواند غیرمستقیم غایتهایش را دنبال کند. عنصر باطنی نقشبندیه نیز از سوی دیگر برای این طرز تفکر گولن زمینه ایجاد میکند. من تعبیر «اسلام بدون اسلام» را به کار میبرم؛ یعنی پیامهای غیرمستقیم معنوی، اخلاقی و اجتماعی.
🔹 فتحالله گولن به عوض «متافیزیک حضور» (حضور مستقیم متولی دین و کنترل داشتن در جامعه)، «متافیزیک اثر» (حضور غیرمستقیم و اثرگذاری درونی دعوت دینی) را دنبال میکند. بر عکسِ متولیان رسمی دین در ایران که متافیزیک حضور دارند! ماه محرم ما، نمونهای از متافیزیک حضور است ... در #ایران اصرار بر تبلیغ مستقیم و دولتی مناسک و اجبار مستقیم است و نتیجه این متافیزیک حضور، طبعاً #ریاکارانه شدن و نمایشی شدن و تکلفآمیز شدن و بیاثر شدن اعمال و تجربههای دینی است، اما گولن به جای متافیزیک حضور با متافیزیک اثر پیش رفت و قلمرو اجتماعی و مدنی و عرفی را جدی گرفت.»
🔸 سخنان برخی از شخصیتهای حوزوی نیز میتواند موجب زمینهسازی برای نفوذ تفکر گولنی شود. آشنایی برخی از فضلای حوزه با این جریانات، مربوط به حدود نیم قرن پیش است؛ در آن زمان که در کشوری مانند #ترکیه بردن نام اسلام، غنیمت و یک ارزش تلقی میشد.
🔸 شاید هم تفکر آن روز سردمداران اسلامگرایی در ترکیه تفکری سالم بود، اما آیا امروز نیز میتوان سلامت فکری ادامهدهندگان آن تفکر را در ترکیه تأیید نمود؟ اگر جواب منفی نباشد، حداقل مورد تردید است، اما برخی شخصیتهای حوزوی از این نکته غفلت کرده و در همین ایام نیز به تعریف و تمجید از این تفکر و ادامهدهندگان آن میپردازند.
🔸 برای نمونه، آقای #سیدهادی_خسروشاهی، در مصاحبه با شماره ۱۴۲ مجله حوزه که در مهر و آبان ۱۳۸۶ منتشر شده است، در مورد این تفکر چنین میگوید:
🔹 «تركیه مسلمان #نواندیشی چون ملاسعید نورسی و فتحالله گل را در طلیعه روشنفكران مسلمان قرن اخیر میشناسد كه پیروان و هواداران او تحت عنوان نورجیها (یا نور طلبهلری) تقریباً همه جریانهای روشنفكری دینی و احزاب اسلامی تركیه را زیر چتر خود قرار داده است.»
#اسلام_رحمانی
#اسلام_گولنی
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2920
🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (علیهالسلام)/ بخش نخست
🔰 تحلیلی از دوران امام مجتبی(ع) و صلح ایشان با #معاویه
🔺 دوران امام مجتبی (علیهالصّلاةوالسّلام) و حادثهی #صلح آن بزرگوار با معاویه، یا آن چیزی که به نام صلح نامیده شد، حادثهی سرنوشتساز و بینظیری در کل روند انقلاب اسلامیِ صدر اول بود.
🔺 دیگر ما نظیر این حادثه را نداشتیم. انقلاب اسلام، یعنی تفکر اسلام و امانتی که خدای متعال به نام اسلام برای مردم فرستاد، در دورهی اول، یک نهضت و یک حرکت بود و در قالب یک مبارزه و یک نهضت عظیم انقلابی، خودش را نشان داد و آن در هنگامی بود که رسول خدا (صلّیاللَّهعلیهوالهوسلّم)، این فکر را در مکه اعلام کردند و دشمنان تفکر توحید و اسلام، در مقابل آن صفآرایی نمودند؛ برای اینکه نگذارند این فکر پیش برود.
1️⃣ دورهی اول انقلاب اسلام
🔺 پیامبر، با نیرو گرفتن از عناصر #مؤمن، این نهضت را سازماندهی کرد و یک مبارزهی بسیار هوشمندانه و قوی و پیشرو را در #مکه به وجود آورد. این نهضت و #مبارزه، سیزده سال طول کشید. این، دورهی اول بود.
2️⃣ دورهی دوم انقلاب اسلام
🔺 بعد از سیزده سال، با تعلیمات پیامبر، با شعارهایی که داد، با سازماندهی که کرد، با فداکاری که شد، با مجموع عواملی که وجود داشت، این تفکر، یک حکومت و یک نظام شد و به یک نظام سیاسی و نظام زندگی یک امت تبدیل گردید و آن هنگامی بود که #رسول_خدا (ص) به #مدینه تشریف آوردند و آنجا را پایگاه خودشان قرار دادند و #حکومت_اسلامی را در آنجا گستراندند و اسلام از شکل یک نهضت، به شکل یک حکومت تبدیل شد. این، دورهی دوم بود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4074
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش دهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♻️ جریان روشنفکری در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش نخست 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش دهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♻️ جریان #روشنفکری در نگاه حضرت امام خمینی (ره)/بخش نخست
🔹 قبل از بررسی جریان روشنفکری و نواندیشی دینیِ دفتر تبلیغات لازم است مواضع حضرت امام درباره روشنفکری بازگو شود تا به عنوان سنجه تشخیص سِرِه از ناسره مورد نظر قرار گیرد.
🔹 روشنفکری در نگاه حضرت امام به سه قسم تقسیم میشود: 1. روشنفکران #متعهد؛ 2. روشنفکران #خودباخته که این نیز به دو قسم #غافل و فریب خورده، و #مزدور و ستیزهگر تقسیم می شوند؛ 3. روشنفکران #بی_تفاوت.
1️⃣ روشنفکران متعهد
🔸 از منظر امام خمینی روشنفکران متعهد، خودباوری #فرهنگی دارند؛ فعالیت آنان در راستای منافع اسلام و ملت اسلامی انجام میپذیرد و هدف و جهتگیری این گروه، #اسلام و ارزشهای اسلامی و رواج شریعت و پاسداری از #هویت_ملی است.
🔸 اين گروه به هویت ملی بها میدهند و با گفتار و نوشتار از کم رنگ شدن و یا از بین رفتن آن جلوگیری میکنند كه نمونه بارز روشنفکر متعهد در نگاه حضرت امام، شهید مطهری است. ایشان در پیام معروف خود به مناسبت سالگرد شهادت #شهید_مطهری فرمودند:
🔹 «من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه میکنم که کتابهای این استاد عزیز را نگذارند با دسیسههای غیراسلامی فراموش شود».
2️⃣ روشنفکران خودباخته
🔶 الف) روشنفکران غافل و فریب خورده
🔸 این عده، ساده باورانی هستند که دل در تمدن و جلوههای مادی غرب بستند و راه برون رفت از اوضاع نابسامان را در تقلید کورکورانه از غرب میپندارند.
البته موضع حضرت امام نسبت به این جریان فقط ردّ و دفع نبود بلکه در موضع #اصلاح این گروه برآمده و میفرمایند: «اساتید دانشگاه ما، همه نویسندگان ما، روشنفکرهای ما، همه بیدار بشوند، متوجه بشوند که غفلتها شده است، تا حالا اغفالها ما را کردند، مغزهای ما را عوض کردند ... باید فکر این معنی باشید که ما خودمان انسانیم، خودمان فرهنگ داریم، ما خودمان میتوانیم تعلیم و تربیت کنیم و میتوانیم کار انجام دهیم».
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری/ بخش چهارم و پایانی
💢 اسناد دیگری از ارتباط شریعتمداری با #ساواک و ضد انقلاب
🔸 #پرویز_ثابتی، نام آشناترین مقام امنیتی رژیم طاغوت بود که مستقیما در طراحی سیستم امنیتی رژیم و سرکوب انقلابیها نقش بلاواسطهای داشت، ثابتی در مصاحبهای درباره شریعتمداری میگوید:
🔺 «از یکی از مقامات ساواک شنیدهام که حتی فکر کنم عید سال ۱۳۵۷ بوده که [شریعتمداری] به شما یا یکی دیگر از مقامات ساواک گفته: آقا گفتیم که این خمینیچیها را جدی بگیرید که نگرفتید. من به شما میگویم که من به عنوان یک مجتهد به شما میگویم که او دارد #فتنه علیه اسلام میکند و قتلش واجب است و شما میتوانید آدم بفرستید و این را بکشید.»
🔸 ثابتی هم صریحا این گفته را تایید کرده و گفته است: «به من این مطلب را گفت و من گفتم: حضرت آیت الله، شما که این همه پیرو دارید، خب به یکی از اینها فتوایتان را بدهید. ما که نمیتوانیم چنین کاری بکنیم، گفت: نه. من چرا بکنم؟ باید شما بکنید و شما مسئول #امنیت هستید. برای اینکه امنیت مملکت را به هم زده. یعنی تا این حد مخالف [امام خمینی] بود.»
🔸 بدین ترتیب برای کسانی که نسبت به حضور او در نقشههای خونینی مثل #کودتای_نوژه یا کودتای قطب زاده (که در هر دو، قتل امام جزو برنامههای اصلی بود) شک داشتند، ثابت میشود که از این شخص، چنین کارهایی نه تنها بعید نبوده بلکه دقیقا انتظار میرفته است!
🔸 ثابتی در جواب مصاحبهگر که میپرسد: «واقعا آیت الله شریعتمداری با ساواک همکاری میکرد؟» میگوید: «من با او ارتباط داشتم و هر سال دوبار او را میدیدم… به مناسبت #عیدنوروز، در قم میرفتم دیدنش.
🔺 بعد هم تابستان میرفت مشهد و وقتی میآمد چند روزی تهران میماند و در خانهای در خیابان امیریه و من میرفتم و دیداری میکردیم. بقیهاش همهاش #عباسی [داماد شریعتمداری که بعدها هم جز متهمان اصلی توطئه براندازی قطبزاده بود و دستگیر شد] بود که واسطه بود.
🔺 اما شریعتمداری مأمور ما نبود. او شخصیتی وارسته و مستقل بود و در پارهای موارد هم نظریاتی بر خلاف سیاست #شاه و #ساواک داشت. قبل از اینکه عباسی دامادش، رابط ما بشود، زنجانی نامی که پیشکارش بود رابط با ساواک بود… شریعتمداری همیشه به من میگفت: «جلوی این خمینیچیها را بگیرید.» بعد هم لیست اسامی خمینیچیها یعنی طرفداران خمینی را عباسی میآورد به ما میداد که اینها کی هستند که برای خمینی دارند در شهرستانها کار میکنند.»
🔸 چنان که دیدیم، از سخن ثابتی برمیآید که این لودادن انقلابیون به ساواک عملی مستمر بوده. فرح پهلوی هم در خاطراتش که چند سال قبل از این در #پاریس منتشر شد به یکی از همین لیستها اشاره کرده و نوشته است:
🔺 «آیت الله شریعتمداری در نگرانیهای همسرم شریک بود. او تعصب #خمینی را نمیپذیرفت و پیامهایی برای #پادشاه میفرستاد و با ذکر نام روحانیان افراطی تقاضای دستگیریشان را میکرد. او معتقد بود که تظاهرات با ساکت کردن این افراد به پایان خواهد رسید. من این فهرست را دیده بودم. »
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3822
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش نخست
🔺 شیخ علی مراد خانی ارنگه معروف به «تهرانی» فرزند عزت الله در سال ۱۳۰۹ در روستای ارنگه در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد. وی پس از فراگرفتن تحصیلات ابتدایی با تشویق پدر به تحصیلات حوزوی روی آورد.
🔺 پس از فراگرفتن مقدمات علوم دینی به تحصیل دروس خارج فقه و اصول از محضر آیات عظام #بروجردی و امام خمینی پرداخت. پس از اتمام تحصیلات حوزوی به تبلیغ و وعظ مشغول شد و در سال ۱۳۴۰ از طرف حضرت امام (ره) جهت ارشاد و تبلیغ مردم #لرستان عازم خرم آباد گردید.
🔺 وی با بدری حسینی خامنهای دختر مرحوم حاج #سیدجواد_خامنهای ازدواج کرد و خود نیز از استادان برجسته #حوزه_علمیه_مشهد شمرده میشد.
🔺 حیات سیاسی شیخ علی تهرانی با فراز و نشیبهای فراوانی همراه است، در ذیل شخصیت ایشان، مبارزات وی، رفتارهای سیاسی، دشمنیهای او با امام و یاران امام، پناهندگی به عراق، بازگشت به ایران و ابراز توبه نسبت به عملکرد گذشته خود بررسی شده که توجه مخاطبین گرامی را به آن جلب میکنیم.
1️⃣ دستگیری و تبعید توسط رژیم #شاه
🔸 شیخ علی تهرانی همواره از روحانیون مدافع #شریعتی بود که به همین دلیل مورد توبیخ استاد شهید مرتضی #مطهری نیز قرار گرفت.
🔸 با آغاز نهضت اسلامی به رهبری #امام_خمینی (ره) شیخ علی تهرانی، فعالیتهای ضد حکومتی خود را آغاز کرد و با تبعید امام به #عراق چند مرتبه مخفیانه و به صورت قاچاقی به عراق رفت و با امام دیدار کرد و پس از بازگشت به مبارزات خود تداوم داد.
🔸 با اوجگیری تظاهرات اعتراضآمیز، وی به عنوان یکی از فعالان سیاسی مشهد در مجامع انقلابی حضوری فعال داشت. در همان زمان #شهیدمفتح نیز برای سخنرانی در #مسجدقبای_تهران از او دعوت کرد که وی پس از دو شب سخنرانی دستگیر و سپس تبعید شد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش دوم
🔰 زمینههای پیدایش شیطانپرستی
🔺 زمینههای پیدایش شیطانپرستی مدرن را باید در تمدن جدید غرب جستجو کرد، چرا که تمدن غرب از پاسخگویی به بسیاری از نیازهای معنوی انسان ناکام است.
🔺 #معنویت یکی از نیازهای اصیل انسان است و لذا گرایش فطری بدان دارد. برخی از غربیان که خود از فریبخوردگان شیطان و جنود او هستند، از گرایش انسانها به ادیان الهی وحشت داشتند.
🔺 لذا برای جلوگیری از این کار به #فرقهسازی روی آوردند تا حدی که به گفته دکتر حسینعلی قاسمزاده، مدیر کل شورای فرهنگ عمومی کشور، در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان #لرستان در بهمن ماه سال ۱۳۸۹، در سخنانی با اشاره به ایجاد بیش از دو هزار و ۵۰۰ فرقه جدید در سه دهه گذشته، اظهار داشت: به صورت میانگین در این سه دهه، در هر دو هفته دو فرقه در دنیا ایجاد شده است.
🔺 یكی از این فرقهها كه خود دارای اشكال مختلفی است، شیطانپرستی میباشد كه نزدیكی بسیار زیادی با #جادوگری دارد. این تفکر انحرافی موفق شده است، جوانان بسیاری را در سطح دنیا جذب خود نماید.
🔰 بنیانگذار شیطانپرستی مدرن
🔺 بنیانگذار شیطانپرستی، ادوارد الکساندر کراولی معروف به آلیستر کراولی است. وی در ۱۲ اکتبر سال ۱۸۷۵میلادی، در انگلستان متولد شد.
🔺 او که جادوگری مشهور بود، با نوشتن کتاب «#شریعت_لیبرال» این فرقه را بنیان گذاشت. مهمترین اصل این کتاب، تأکید بر خواهشهای نفسانی انسان است.
🔺 بعد از وی آنتوان شزاندر لاوِی متولد ۱۱ آوریل ۱۹۳۰ م. در شیکاگو است. وی مؤسس و کاهن اعظم «#کلیسای_شیطان» و نویسنده کتاب «انجیل شیطانی» و بنیانگذار شیطانپرستی لاویی است.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaa_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش پنجم
🔺 آخوندزاده طرفدار و مبلغ تغییر خط و الفبای فارسی به الفبای لاتین
🔸 آثار آخوندزاده – که بیشتر به زبان ترکی آذربایجانی و گاه همراه با شعرهای فارسی است و به زبانهای فارسی و روسی نیز ترجمه شده، در دوره مشروطیت اثرگذار بود.
🔸 وی از طرفداران و مبلغان تغییر رسم الخط عربی به الفبای لاتین بود. او بیش از بیست سال بر تغییر خط و الفبای فارسی تأکید میکرد.
🔸 در مجموع، چند ویژگی در آثار و افکار آخوندزاده نشاندهنده اثرپذیریاش از فرهنگ اومانیستی است؛ مثلا به شدت غربگراست؛ به شدت با فرهنگ اسلامی و عربی دشمنی میورزد و مورد هجوم و هجو قرار میدهد؛ به ناسیونالیسم و باستانگرایی توجه جدی نشان میدهد؛ #پروتستانتيزم یا اصلاح دینی را پیشنهاد میکند؛ مبلّغ آزادی به سبک غربی است و در پی هدم أساس اسلام است.
🔸 همه آنچه بیان شد، بیانگر ریشههای اومانیستی و لیبرال تفکر اوست و از آنجا که به تعبیری نمیخواهد و در واقع نمیتواند دین را حذف کند، پیشنهاد اصلاح دینی میدهد. اصلاح دین و پروتستانتیسم او همان اومانیسم است با ظاهر و رنگ دینی در واقع، پروتستانتيزم همان اومانیسم و لیبرالیسم است به اضافه خدا.
🔸 طرح ایده #اصلاح_دینی، اندیشهای انحرافی به شمار میآمد که چون سازگار با جوامع اسلامی به ویژه ایران نبود، جایگاهی نیز پیدا نکرد.
🔸 اگر اصلاح دینی یا رفرماسیون در دنیای غرب مطرح شد، دلیلش مقتضیات جامعه آن روز غرب بود؛ یعنی در واقع، واکنشی به #استبدادکلیسا، اقدامات ضددینی و خودسرانه و خرافی رهبران کلیسا و همچنین انحرافات و تجملات گستردهای بود که در مسیحیت به وجود آمده بود.
🔸 با گسترش مسیحیت انحرافی در اروپا، #مارتین_لوتر (کشیش آلمانی) و جان کالون فرانسوی (ساکن سوئیس و متخصص الهيات)، نهضتی بهپا کردند که حاصل آن پروتستانتيزم بود.
🔸 در مقام مقایسه با جوامع اسلامی، مشکل در اینجا انحراف در دین نبود که نیازمند اصلاح باشد و از آنجا که دین در ایرانِ آن دوره، حاکمیت و دولت نداشت، همچون تاریخ غرب استبداد دینی نیز وجود نداشت؛ بلکه مشکل جامعه ایران و جوامع اسلامی، عقبماندگی و توسعه نیافتگی بود که حاصل عمل نکردن به دستورها و ارزشهای دینی بود.
🔸 بنابراین، جوامع اسلامی و از آن میان ایران، نیازمند «احیای دین» بودند نه «اصلاح دین». اما برخی روشنفکران همچون آخوندزاده با برداشت انحرافی، پیشنهاد اصلاح دین را مطرح میکردند که در واقع، التقاطی بین اسلام، #اومانیسم و #لیبرالیسم بود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3917
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانهای فعال در #مشروطه
🔺 در مشروطه سه جریان حضور داشت:
1️⃣ غربگرایان
🔸 سید حسن #تقیزاده از سردمداران این جریان بود. دولت #انگلستان نیز در این گروه قرار داشت. خواسته این گروه، مشروطه غربی و تفکیک دین از سیاست بود.
2️⃣ طرفداران استبداد
🔸 #محمدعلی_شاه، درباریان، #قزاقان_روسی و دولت روسیه در این جریان قرار داشتند و از تداوم سلطنت استبدادی دفاع می کردند.
3️⃣ نیروهای دینی
🔸 علمایی، همچون #شیخ_فضل_الله_نوری، بهبهانی و طباطبایی (در تهران) و آخوند خراسانی، مازندرانی و #نائینی (در عتبات عالیات)، در این گروه قرار داشتند. خواسته این گروه، مشروطه در چارچوب تعالیم دین اسلام بود.
🔸 به هر صورت، مطابق اندیشه سیاسی نائینی، «#مجلس» نهاد نظارت کننده بر نهاد غاصب حکومت یعنی شاه و دربار است، زیرا حکومت مشروطه دو رکن دارد:
🔹 الف: #قانون_اساسی
🔹 ب: مجلس
🔸 در ظاهر مقرر شد که قانون اساسی بر اساس دین باشد و مجلس هم چیزی برخلاف دین تصویب نکند. همچنین #شاه که مقام تشریفاتی دارد، حق دخالت نداشته باشد. به هر حال، این نظریهای ناقص است، چون مطابق دیدگاه نائینی، یک ظلم در آن وجود دارد.
🔸 اجمالاً میتوان گفت که با اندیشهای که نائینی تولید کرد، برای پذیرش دولت مدرن، یک گام به جلو برداشته شد، اما اندیشه و عمل سیاسی در ایران با بن بست مواجه گردید، زیرا پس از نائینی، چارچوب حرکت فعالان سیاسی ـ دینی به گونهای بود که شاه در رأس قدرت بماند و حکومت مشروطه برقرار گردد.
🔸 از دیدگاه این گروه، قانون اساسی مشروطه، ملاک عمل بود. افرادی، مثل شهید مدرس، آیة اللّه کاشانی و آیة اللّه #بروجردی، با حرکت در این چارچوب تلاش میکردند که قانون مشروطه پیاده شود.
🔸 #امام_خمینی نیز از لحاظ عمل سیاسی ـ و نه اندیشه سیاسی ـ مدتی در این چارچوب سخن میگفت. سرانجام ایشان این بن بست را در سال ۱۳۴۸ شکست و فرمود: قدر مقدور ما این است که نظام اسلامی را بدون وجود شاه تأسیس کنیم.
🔸 ایشان با صراحت اعلام کرد که تا شاه در رأس حکومت باشد، نمیتوان انتظار داشت که از ظلم کاسته شود، پس باید نظام سلطنتی را از بین برد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4065
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش هفتم
🔰#پدر_فقهی_اصلاح_طلبان/ قسمت دوم 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش هفتم
🔰#پدر_فقهی_اصلاح_طلبان/ قسمت دوم
🔹مواضع جانبدارانه موسوی بجنوردی از یک طیف خاص(اصلاحطلبان) ادامه مییابد تا در زمان انتخابات #مجلس_خبرگان_رهبری، وی انتقادات خود را متوجه #شورای_نگهبان کرده و نسبت به آزمون #اجتهاد گلایه میکند که چرا از افرادی که او اجتهادشان را بدیهی میداند، باید #امتحان گرفته شود.
🔹او در مسائل حوزه کتاب و فرهنگ و #ممیزی با نادیده گرفتن #مبانی_دینی و #قوانین نظام اسلامی، دیدگاهی آمیخته با #تساهل و #تسامح بیان میکند و این نگاه را به حضرت امام(ره) نیز نسبت میدهد: «مسلک امام این نبود که اگر خطایی ببیند سریعا برخورد کند بلکه مرام و مسلک امام در مورد خطا و اشتباه، مسلک تذکر دادن بود. بعدا اگر میدید عمل نشده برخورد میکرد. وی معتقد است #هیچ سایتی اساسا نباید #فیلتر یا بسته شود و تجربه ثابت کرده است که با زور و محدودیت کاری پیش نمیرود.»
🔸بجنوردی از منظر #اسلام_رحمانی درباره نگاه اسلام به حقوق مخالفان میگوید: «مشی ما در برخورد با مخالفان باید براساس سیره نبوی و رحمت باشد.»
🔸 وی با چشمپوشی بر رفتار همراه با #رافت_نظام_اسلامی نسبت به مخالفان در بسیاری از حوادث از ابتدای انقلاب تا کنون، با بیانی که از آن #تهمت به نظام اسلامی استشمام میشود، ادامه میدهد: «با خشونت، سختگیری و انتقام گرفتن هیچگاه نخواهیم توانست قلوب دیگران را بدست آوریم، پیامبر اسلام(ص) پس از فتح مکه و در شرایطی که میتوانست مخالفان و مشرکین را سخت مجازات کند، فرمود رفتار افراد پیش از اسلامشان نادیده گرفته میشود، و به همین دلیل اسلام توانست بسرعت از مرزها عبور کند و قلوب مردم را به تصرف درآورد.»
🔸موسوی بجنوردی با تصریح به #اسلام_رحمانی که این روزها بار معنایی خاصی نیز پیدا کرده، شخصیت حضرت امام(ره) را #تحریف میکند و متاسفانه با نادیده گرفتن بُعد #انقلابی و #مبارزاتی امام که مهمترین جنبه شخصیتیِ حضرت امام(ره) بود، ایشان را #تفسیر_به_رای میکند و میگوید: «بنده در قم و نجف شاگردی امام را کردم و در نوفل لوشاتو در خدمت ایشان بودم. مشی #اسلام_رحمانی نه تنها در دیدگاههای فقهی، عرفانی و اخلاقی ایشان بسیار پررنگ بود بلکه رفتار و خلق وخوی شخصی حضرت امام هم براساس همین رویکرد توأم با رحمت و مدارا بود، شهید آقا مصطفی فرزند ایشان هم همین نوع تفکر و نگرش را داشت که برادرشان مرحوم حاج احمد آقای خمینی(ره) هم همین گونه بود.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 رویکرد صحیح #حوزه_علمیه در قبال نظام اسلامی از منظر #رهبر_معظم_انقلاب/ بخش پایانی
3️⃣ بی اعتنایی به حکومت
🔺 این روش هم، امروز قابل قبول نیست. امروز اگر #روحانیت در قبال حكومت، بیاعتنا و بیمبالات باشد، هم خودش ضایع خواهد شد و هم حكومت اسلامی تضعیف میشود.
🔺 حكومت اسلامی، حكومت #قرآن و حكومت فقه و فقیه و حكومت علم و #عدل است. حكومت برای گسترش آرمانهای اسلامی است. تشكیل حكومت اسلامی، آرزوی همهی اولیاءاللَّه در طول تاریخ بوده است.
🔺 هر فرد مؤمنی وظیفه دارد از آن دستگاه سیاسی كه اسلام را ترویج و احكام آن را پیاده میكند، حمایت كند. مگر عالِم دین میتواند نسبت به حكومت اسلامی بیاعتنا بماند؟! افراد كافر به اسلام، در مقابل حكومت ط#اغوتی بیاعتنا میمانند! «طاغوت» یعنی كسی كه در مقابل خدا، دستگاهی برپا میكند: انداداللَّه، شركاءاللَّه.
🔺 كسانی كه خود را بندهی مطیع خدا میدانند، برای تحقّق اهداف خدایی تلاش میكنند و صبح و شام در مقابل پروردگار پیشانی خضوع به خاك میسایند كه به آنها توفیق دهد #خدمتگزاردین او باشند. اگر اینها در كشور، زمام قدرت را به دست گیرند، همه وظیفه دارند كه مانند یك عبادت، از آنان حمایت كنند.
🔺 در گوشه و كنار، شاید افرادی هستند كه خیال میكنند این نشانهی زهد و علم آنان است كه از كار كنار بكشند و كاری با حكومت نداشته باشند. مگر چنین چیزی امكان دارد؟! البته چون میخواهیم نسبت به مسائل، حُسن ظن داشته باشیم، میگوییم: «این، نشانهی بیخبری و غفلت آنان است.» والّا اگر غفلت و بیخبری نباشد، نشانهی چیزهای خیلی بدی خواهد بود. پس، این فرض هم مردود است.
4️⃣ مستقل اما همکار و پشتیبان حکومت
🔺 امروز، فرض چهارمی هم وجود دارد و آن عبارت است از حوزهی علمیّهی مستقلِّ از حكومت كه #همكار حكومت است. كار خود را در مجموعهی عظیمی كه امروز بر دوش همه است، انجام میدهد. وابسته به دولت نیست؛ اما به دولتْ كمك و از آن پشتیبانی میكند. به آن خدمت میدهد، آن را نصیحت و راهنمایی میكند و مقرّرات اسلامی را به آن میشناساند.
🔺 امروز دستگاه قضایی در زمینه فقهی، نیازمند #حوزههای_علمیه است و دستگاههای اجرایی و قانونگذاری، بیشتر احتیاج دارند. دانشگاهها، نیروی نظامی، كارخانهها و تمام اقشار ملت، نیازمند حوزههای علمیّهاند. همچنین، این نظام، در رأس خود كسی را میخواهد كه پرورده این حوزهها باشد. این همكاری و همگامی، باید به شكل صحیحِ آن باشد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3988
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش هشتم
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت سوم
🔰 جریانهای فلسفی اصفهان در دوران #صفویه
🔹 در اصفهانِ دوران صفویه با شش جریان فلسفی شاخص روبرو هستیم:
1️⃣ مدرسه فلسفی #میرداماد (حکمت یمانی):
🔹 اندیشههای فلسفی وی به برخی از شاگردان او منتقل شد و آنان به دیدگاههای او پایبند ماندند. البته #ملاصدرا نیز خود از شاگردان مکتب فلسفی میرداماد بود؛ اما با تأسیس مکتب و مشرب فلسفی جدیدی راه خود را از استادش جدا کرد.
🔹 در نهایت مکتب فلسفی میرداماد به جز در بین چند تن از شاگردان او تداوم تاریخی نیافت. از میان شاگردان میرداماد میتوان به سید احمد بن زین العابدین علوی و قطب الدین محمد اشکوری، معروف به شریف لاهیجی و ملا شمسای گیلانی اشاره کرد. این افراد نیز دارای تأليفانی بودهاند که در این زمینه میتوان به کتب تراجم، رجال و منابع کتابشناسی مراجعه کرد.
2️⃣ مدرسه فلسفی #شیخ_بهایی (حکمت ایمانی):
🔹 شیخ بهاءالدين محمد عاملی (۱۰۳۰) هر چند مانند دو فیلسوف هم عصرش فیلسوف به شمار نمیرود و اثر فلسفی مشهوری از او مانند آنان در دست نیست؛ اما از مجموعه آراء و اندیشههای او در ضمن آثاری مانند اربعين حديثا، کشکول، کلیات اشعار و نیز رسائل مفرده مانند رساله در وحدت وجود و رساله در ابطال جزء لايتجزا، میتوان به مشی حکمی- عرفانی او پی برد. شیخ از جمیع اسلاف خود در تحقق بخشیدن به اندیشه وحدت معرفت و در بسط و گسترش آثار وجدانی گوی سبقت را ربوده است.
🔹 وی شاگردان بسیاری را تربیت نمود که از جمله آنان میتوان به ملامحمدتقی مجلسی، ملاصدرا، نظام الدين ساوجی، میرزا رفيعا نائینی، ملا صالح مازندرانی و ادهم خلخالی اشاره کرد.
3️⃣ مدرسه فلسفی #میرفندرسکی (حکمت تطبیقی):
🔹 میر ابوالقاسم میرفندرسکی(۱۰۵۰) در اصفهان به چند نسل از شاگردان فلسفه و کلام تدریس میکرد. با این حال شخصیت و مشی فکری وی هنوز هم در هالهای از ابهام باقی مانده است.
🔹 وی به ترجمه متنهای #سانسکریت به فارسی همت کرد و شاهزاده داراشکوه به واسطه همین اقدام وی معروف شد. گفته شده که میرفندرسکی #مشایی بوده و شاگردان وی نیز بیشتر به این مکتب فلسفی متمایل بودهاند.
🔹 از میان شاگردان وی میتوان به ملا رجبعلی تبریزی (۱۰۸۰)، آقاحسین خوانساری (۱۰۹۸)، ملامحمدباقر سبزواری (۱۰۹۰)، میرزا رفيعا نائینی (۱۰۸۲)، ملا محمد کاظم طالقانی (۱۰۹۴)، عطاءالله رودسری (۱۰۸۰) و میرزا ابوجعفر کافی اشاره کرد. از هر کدام از این افراد آثار زیادی باقی مانده است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974
🆔 @asbaat_ir