سخن اول: علل بي نشاطي در نماز
مكرّر مردم، خصوصاً جوانان مي پرسند كه چرا در نماز حال پيدا نمي كنيم؟ و چرا در نماز آن لذّتي را كه بايد ببريم، نمي بريم؟
حضرت سجادعليهالسلام در دعاي ابوحمزه ثمالي پاسخ اين پرسش را در ضمن چند «لعّل» بيان نموده است. حضرت عرضه مي دارد: «اَللَّهُمَّ اِنِّي كُلَّمَا قُلْتُ قَدْ تَهَيأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلَاةِ بَينَ يدَيكَ وَ نَاجَيتُ أَلْقَيتَ عَلَي نُعَاساً إِذَا أَنَا صَلَّيتُ وَ سَلَبْتَنِي مُنَاجَاتَكَ إِذَا أَنَا نَاجَيتُ مَا لِي كُلَّمَا قُلْتُ قَدْ صَلُحَتْ سَرِيرَتِي وَ قَرُبَ مِنْ مَجَالِسِ التَّوَّابِينَ مَجْلِسِي عَرَضَتْ لِي بَلِيةٌ أَزَالَتْ قَدَمِي وَ حَالَتْ بَينِي وَ بَينَ خِدْمَتِكَ؛ (3) خدايا! براستي من هرگاه با [خودم] گفتم كه مهيا و آماده شوم [براي يك نماز با حال] و براي نماز در پيشگاه تو و مناجات با تو ايستادم؛ چرت (و بي حالي) بر من عارض نمودي، آن هم در حال نماز، و از من (و دلم) حال مناجات با خودت (و راز و نياز) را گرفتي؛ در حالي كه من با تو مناجات مي كردم، چه شده است هر وقت مي گويم باطنم اصلاح شده و همنشيني من با توبه كاران نزديك شده است، گرفتاري برايم رخ مي دهد كه قدمهايم مي لرزد [و حال نماز و نزديكي به توبه كاران از من گرفته مي شود] و بين من و خدمت تو [و حضور قلب و همنشيني با پاكان] حائل ايجاد مي شود. [راستي راز اين بي حاليها چيست؟]»
آنگاه با استفاده از علوم الهي خود به بيان عوامل اين بي حالي مي پردازد:
1. «سَيدِي! لَعَلَّكَ عَنْ بَابِكَ طَرَدْتَنِي وَ عَنْ خِدْمَتِكَ نَحَّيتَنِي؛ آقاي من! شايد مرا از درگاهت رانده اي و از خدمت (و بودن در محضرت) دورم كرده اي. »
2. «اَوْ لَعَلَّكَ رَأَيتَنِي مُسْتَخِفّاً بِحَقِّكَ فَأَقْصَيتَنِي؛ يا شايد ديدي من حق [طاعت و بندگي] تو را سبك شمردم؛ پس [مرا از خود و ارتباط با خود در نماز و مناجات] دور نموده اي. »
3. «أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيتَنِي مُعْرِضاً عَنْكَ فَقَلَيتَنِي؛ يا شايد ديدي مرا كه از تو رو گردان بودم [و اعراض از خدا زندگي تلخي را به دنبال دارد؛ (4) چرا كه] تو مرا بَد داشتي [و از من روگردان شدي]. »
4. «أَوْ لَعَلَّكَ وَجَدْتَنِي فِي مَقَامِ الْكَاذِبِينَ فَرَفَضْتَنِي؛ يا شايد مرا در مقام دروغگويان يافتي پس مرا از خود دور نمودي. »
5. «أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيتَنِي غَيرَ شَاكِرٍ لِنَعْمَائِكَ فَحَرَمْتَنِي؛ يا شايد ديدي كه [اين همه] نعمتهاي تو را شكر نگفتم [و در مسير درست به كار نبردم]، پس مرا محروم ساختي. »
شكر نعمت، نعمتت افزون كند كفر نعمت از كفت بيرون كند
6. «أَوْ لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِي مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِي؛ يا شايد مرا در مجالس علما نيافتي؛ پس خوارم داشتي (5) [و حال مناجات و نمازم را از من گرفتي]. »
7. «أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيتَنِي فِي الْغَافِلِينَ فَمِنْ رَحْمَتِكَ آيسْتَنِي؛ يا شايد ديدي بين غافلان به سر مي برم؛ پس مرا از رحمت خود؛ مأيوس كردي [تا با همان غافلان همنشين باشم]. »
8. «أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيتَنِي آلَفُ مَجَالِسَ الْبَطَّالِينَ فَبَينِي وَ بَينَهُمْ خَلَّيتَنِي؛ يا شايد ديدي كه با اهل باطل و بيهودگان مأنوس و دمسازم؛ پس مرا به آنها واگذاشتي [و گفتي برو با همانها خوش باش! تو را با نماز و مناجات و راز و نياز چه كار؟]. »
9. «أَوْ لَعَلَّكَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِي فَبَاعَدْتَنِي؛ يا شايد [آن قدر گناه كردم] كه دوست نداري صداي [مناجات و راز نياز و] دعاي مرا بشنوي؛ پس [با گرفتن حال] مرا [از خود] دور نمودي. »
10. «أَوْ لَعَلَّكَ بِجُرْمِي وَ جَرِيرَتِي كَافَيتَنِي؛ يا شايد به خاطر جرم و گناهم كيفرم دادي [و اثر گناهم اين بود كه حال نماز و مناجات را از من بگيري؛ همچون غيبت و عمل نكردن به علم كه حال نماز و... را از انسان مي گيرد]. »
11. «أَوْ لَعَلَّكَ بِقِلَّةِ حَيائِي مِنْكَ جَازَيتَنِي؛ يا شايد بخاطر كمي حياي من از تو [و حال آنكه از مردم حيا كردم؛ ولي تو را بر خود حاضر ندانستم] مرا مجازات كردي [و حال نماز و دعا را از من گرفتي]. »
در اين يازده فقره به عوامل بي حالي در نماز، و دعا، مناجات و بي توفيقي اشاره شده است: 1. دور شدن از در خانة خدا؛ 2. سبك شمردن حق طاعت و بندگي خدا؛ 3. اعراض نمودن از خدا و ياد او؛ 4. دروغگويي؛ 5. شكر نعمت الهي را بجا نياوردن و نعمتهاي او را درست و صحيح و بجا مصرف نكردن؛ 6. نرفتن به محضر علما و حاضر نشدن در مجالس وعظ و سخنراني آنان؛ 7. همراه بودن با رفقاي بد؛ همچون غافلان، مرفهين بي درد، اهل لهو و لعب؛ 8. نفرت پيدا كردن خداوند از بنده بر اثر گناهان؛ 9. زياد شدن گناهان و معاصي؛ 10. حيا نكردن از خداوند و عالم را محضر خدا ندانستن... .
هدایت شده از نغمه ها
💠 مهمترین عناوین 💠
احکام
🔸دادن رد مظالم درصورت ایجاد مفسده
🔸وصیت نامه
💠اصول زندگانی ائمه ی اطهار💠
💎ارزشهای اخلاقی
🔹شادی کردن مومن
🔹شادکردن مومن
💎سنتهای پیامبر
🔹آداب معاشرت
🔹آداب مسافرت
🔹نظافت کردن
..
💎احادیث پیرامون شادکردن مومن
🌸خوش رویی یک اصل اخلاقی🌸
💎احادیث مزاح به سه دسته تقسیم میشود
🔹نهی از مزاح
🔹استحباب مزاح
🔹نهی از مزاح وشوخی زیاد
«مزاح نبایدموجب تحقیر وتوهین مومنان شود»
💎چند نمونه از مزاح های پیامبر
«شوخی در حداعتدال که موجب کدورت نشود کار شایسته ونیکی است»
💎توصیه رهبری به مادحین در اعیاد
#ألـلَّھُـمَــ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
هدایت شده از نغمه ها
3.2M
#استاد_
حاج آقای عسکری ده آبادی 🎤
#ألـلَّھُـمَــ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
هدایت شده از احکام دین 📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حکم نماز و روزه کشاورزانی که تا زمین کشاورزی حد ترخص را رد می کنند
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از احکام دین 📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حکم نماز روزه دانشجویی که دو بار در هفته به سفر میرود
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از احکام دین 📚
🛑 دفتر آیت الله سیستانی مبلغ فطریه سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد
دفتر آیت الله العظمی سیستانی:
🔹میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد بیست و یک (۲۱) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی یکصد (۱۰۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، هفتاد و پنج (۷۵) هزار تومان تعیین شده است/ شفقنا
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از احکام دین 📚
🛑 دفتر آیت الله وحید خراسانی مبلغ فطریه سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد
🔹میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها – از طعام هاى متعارف در محل – است که مکلّف میتواند پول یکى از اینها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.
🔹از آنجا که قیمت هر کیلو گندم در بعضى مناطق نزدیک به ٧/٠٠٠ تومان ، و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریبا۲۵/۰۰۰ تومان می باشد ، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریبا ۲۰/۰۰۰ تومان و به حساب برنج ۷۵/۰۰۰ تومان میباشد.
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🛑 دفتر آیت الله سیستانی مبلغ فطریه سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد
دفتر آیت الله العظمی سیستانی:
🔹میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد بیست و یک (۲۱) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی یکصد (۱۰۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، هفتاد و پنج (۷۵) هزار تومان تعیین شده است/ شفقنا
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🛑 دفتر آیت الله وحید خراسانی مبلغ فطریه سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد
🔹میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها – از طعام هاى متعارف در محل – است که مکلّف میتواند پول یکى از اینها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.
🔹از آنجا که قیمت هر کیلو گندم در بعضى مناطق نزدیک به ٧/٠٠٠ تومان ، و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریبا۲۵/۰۰۰ تومان می باشد ، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریبا ۲۰/۰۰۰ تومان و به حساب برنج ۷۵/۰۰۰ تومان میباشد.
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از احکام دین 📚
🎋🌸🎋🌸🎋🌸🎋
✳️ #شرایط پرداخت #فطره به #فقیر ✳️
💬 سوال: فقیر مستحق دریافت زکات فطره باید #چه_ویژگی هایی داشته باشدپاسخ:
🔘 فقیری که به او فطریه می دهند، لازم نیست عادل باشد؛ ولی احتیاط واجب آن است که به شراب خوار (1) و کسی که آشکارا گناه کبیره انجام می دهد، (2) فطره ندهند.
🔹(1): آیت الله سیستانی: و بی نماز و ... .
🔹(2): آیت الله بهجت: و امور منکر و قبیح از نظر اسلام را مرتکب می شود، فطره ندهند، مگر به اندازه نیازهای ضروری او خانواده اش؛ البته اگر دادن زکات کمک به گناه او باشد یا وی را به کارهای زشت متمایل کند و ندادن آن موجب منع از کارهای ناپسند باشد، نپرداختن فطره تقویت می شود.
🔹 آیت الله وحید خراسانی: ولى احتیاط واجب آن است كه به شرابخوار و تارك نماز و كسى كه آشكارا معصیت كبیره مى كند ، فطره ندهند.
🔹 آیت الله شبیری زنجاني: ولي به شرابخوار و نیز کسی که زکات دادن کمک به معصیت او باشد نمی توان فطره داد همچنین بنابر احتياط واجب به فقیری که گدایی می کند فطره ندهد.
#احکام_روزه #احکام_فطره
#شرایط_پرداخت_فطریه_فقیر
-----------
📚 منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 2016؛ بهجت، وسیله النجاه، م 1323 و 1362؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1921.
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
سه امین پیامبر
در روایت زیبایی نقل شده است که روزی پیامبر صلّی الله علیه و آله در مسجد النبی در حالی که تکیه به یکی از ستون هایش داده بود، خطبه می خواند. خانمی پیشنهاد کرد که چون خواهر زاده ام نجار است، منبری برای شما بسازد. این پیشنهاد مورد استقبال آن حضرت قرار گرفت و منبری آماده شد.
آن حضرت در اولین مرتبه ای که پای مبارک را بر آن نهاد، در پله اول منبر فرمود: آمین!
بعد قدم روی پله دوم گذارد و فرمود: آمین
سپس پا روی پله سوم گذاشت و فرمود: آمین!
این سه بار «آمین» گفتن، نظر مردم را جلب و چه بسا تعجب آنان را به همراه داشت؛ لذا از حضرت علت آن را جویا شدند. حضرت فرمود: دعا کننده جبرئیل بود، چون بر پله اول پا نهادم، دعا کرد و گفت: «شَقِیَ عبدٌ أدرکَ والِدَیه أو أحَدهما فلَم یدخلاه الجنّة، فقلتُ: آمین؛ کسی که پدر و مادر داشته باشد، ولی به جهت خدمت به آنان آمرزیده نشود و بهشتی نگردد، از رحمت خداوند دور باد!» گفتم: آمین!
وقتی بر پله دوم منبر پا نهادم، جبرئیل دعا کرد و گفت: «شَقِی عبدٌ ذکرَت عِندَه و لم یُصَلّ علیک، فقلتُ: آمین؛ هرکس نام تو در نزد او برده شود و صلوات نفرستد، خداوند او را از رحمت خود دور سازد». گفتم: آمین!
و وقتی به پله سوم پا نهادم، جبرئیل گفت: «شَقِی عبدٌ أدرکَ رَمضَان فانسَلَخ مِنهُ و لَم یُغفَر له، فقلتُ: آمین؛ هرکس ماه مبارک رمضان را دریابد و آمرزیده نشود، از رحمت خدای متعال دور باد» و من نیز آمین گفتم.
[این روایت با اندکی تفاوت در منابع زیر وجود دارد: مستدرک الوسائل، ج 5، ص 352؛ الدرالمنثور، سیوطی، ج 5، ص 217؛ بحارالانوار، ج 91، ص 87
هدایت شده از نغمه ها
💠 مهمترین عناوین 💠
احکام
🔸وصیت به ثلث
💠اصول زندگانی ائمه ی اطهار💠
💎قدردانی از زحمات دیگران
🔹شکور: کثیرالشکر
🔹معنای شاکر بودن خداوند
🔹شکور در قران
💎اعمال شب۲۷ ام
🔹پدر ومادر کلید بهشت
«عید فطر،عید کسانی است که از گناه پاک شده اند»
#ألـلَّھُـمَــ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
هدایت شده از نغمه ها
2.49M
#استاد_
حاج آقای عسکری ده آبادی 🎤
#ألـلَّھُـمَــ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
هدایت شده از محجوبه
💅 #کاشت_ناخن 💅
⭕️متن سوال 👇
🔹1- آیا کسی که کاشت ناخن برای او ضرورت ندارد و برای وضو و غسل، برداشتن آن برای او ممکن نیست و یا برداشتن آن ضرر و یا مشقت زیاد دارد و لذا آن را بر نمی دارد، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند⁉️
🔹2- کسی که ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفه اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست⁉️
↙️پاسخ #مقام_معظم_رهبری👇👇
✅ج1) در فرض سؤال اقدام به کاشت ناخن جایز نیست.
✅ج2) اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند.
#کاشت_ناخن
#وضو_وغسل
#استفتاء
#مقام_معظم_رهبری
∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
🕊eitaa.com/ahkame_banovan
1. زمان پرداخت فطریه
🌾 كسى كه نماز عيدفطر را مىخواند بايد فطریه را پيش از نماز عيد بدهد، و اگر نماز عيد نمىخواند، تا ظهر روز عيد فطر مهلت دارد. 🍃
2. دادن پول كفّاره به فقير
🌾 دادن پول كفّاره به فقير كفايت نمىكند- خواه كفّاره باطل کردن روزه باشد یا فدیه مریض - مگر اين كه اطمينان داشته باشد، فقير به وكالت از او، طعام (نان يا گندم) مىخرد و آن را به عنوان كفّاره قبول مىكند. 🍃
3. به شرابخوار و كسي كه آشكارا معصيت كبيره ميكند و كسي كه فطریه را در معصيت مصرف ميكند نبايد فطریه بدهند. 🍃
4. فطریه و خويشاوند
🌾 مىتوان زكات فطره را به خويشاوندان مستحق به عنوان هديه بدهد و لازم نيست به او بگويد زكات فطره است؛ ولى بايد در نيت قصد زكات كند. 🍃
5. روابط زناشویی
🌾 اگر مرد همسر روزه دار خود در ماه رمضان را وادار به نزدیکی کرده باشد در برخی فرضها کفاره بر عهده مرد است. 🍃
6. آيا غير سيد، مىتواند كفّاره روزه را به سيد بدهد؟
🌾 همه مراجع (به جز صافى و مكارم): آرى، اشكال ندارد؛ ولى بهتر (احتياط مستحب) است، به سيد ندهد. 🍃
🌾 آيات عظام صافى و مكارم: بنابر احتياط واجب، غير سيد نمىتواند كفّاره روزه را به سيد بدهد. 🍃
7 فطریه و امور فرهنگى
🌾 پرسش. آيا جايز است زكات فطره را در امور فرهنگى و مذهبى- كه باعث نشر معارف دين مىشود- صرف كرد؟
🌾 آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، فاضل و نورى: صرف فطریه در راه نشر معارف دين اشكال ندارد؛ ولى بهتر است آن را به فقير بدهند. 🍃
آيات عظام خامنهاى، سيستانى، مكارم، صافی، سبحانی و وحيد: بنابر احتياط واجب، بايد فطریه را به فقير داد. 🍃
https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
هدایت شده از نکته های ناب نوحه ، نکات ناب ، فاطمیه
نماز اول وقت شاه کلید
نقل است جوانی نزد شیخ حسنعلی نخودکی(ره) آمد و گفت: سه قفل در زندگیام وجود دارد و سه کلید از شما میخواهم! قفل اوّل این است که دوست دارم یک ازدواج سالم داشته باشم، قفل دوم اینکه دوست دارم کارم برکت داشته باشد و قفل سوم اینکه دوست دارم عاقبت بخیر شوم.
🔻شیخ نخودکی فرمود: برای قفل اوّل، نمازت را اوّل وقت بخوان. برای قفل دوم نمازت را اوّل وقت بخوان. و برای قفل سوم هم نمازت را اوّل وقت بخوان!جوان عرض کرد: سه قفل با یک کلید؟! شیخ نخودکی فرمود: نماز اوّل وقت «شاه کلید» است.
ماهنامه موعود شماره 148
❖ کانال نُکتِه هایِ ناب
eitaa.com/joinchat/345899012Cfc1b7bcd50
هدایت شده از نغمه ها
💠 مهمترین عناوین 💠
احکام
🔸زکات فطریه یا زکات بدن( مایه کمال وتمام روزه)
«کسی که زکات فطریه ندهد بیم فوت درباره اش وجود دارد»
🔸شرایط شخص فطریه دهنده
🔸زمان وجوب زکات فطره
🔸مقدار فطریه
💠اصول زندگانی ائمه ی اطهار💠
💎انسان دوبعد داردروح وجسم
حقیقت انسان به بعد معنوی اوست
🔹آیات پیرامون روح وجسم
🔹ارزش های اخلاقی اهل بیت را درخود زنده کنیم
بخصوص ترک گناه و انجام واجبات
🔹سوره ماعون
🔹اهمیت نماز
#ألـلَّھُـمَــ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
هدایت شده از نغمه ها
2.66M
#استاد_
حاج آقای عسکری ده آبادی 🎤
#ألـلَّھُـمَــ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
هدایت شده از فقه و زندگی
🌾معیار غروب شب عید است و فرقی ندارد چند روز قبل از آن مهمان شده یا قبل از غروب بیاید و چند روز مهمان شود.
🤔 آیا مهمان باید هنگام غروب در منزل میزبان باشد؟
🍃 همه مراجع خیر ميزان صدق ميهمان بودن است هر چند در آن لحظه در منزل نباشد مثلا در باغ صاحبخانه باشد یا برای نماز به مسجد رفته باشد. همینکه گفته شود مهمان است کافیست.
🌱 فطره نامزد: فطره دخترى كه در حال عقد است، بر عهده پدرش است.
🌾 فطریه ندادن پدر
🤔 پدرى كه زكات فطره نمىدهد، تكليف زن و فرزند او چه مىشود؟
🍃 همه مراجع (به جز سيستانى، صافى و مكارم): بر آنان تكليفى نيست و لازم نيست فطره بدهند.
🍃 آيات عظام سيستانى و مكارم: احتياط واجب آن است كه اگر مىتوانند، خودشان فطره بدهند.
🍃 آيهاللّه صافى: بر زن و فرزند تكليفى نيست و لازم نيست فطره بدهند، مگر آن كه غنى و متمكن باشند، و پدر فقیر باشد در اين صورت احتياط لازم آن است كه فطره خود را بدهند.
🤔 پرسش. اگر انسان شب عيد فطر ميهمان داشته باشد و صبح متوجه شود كه عيد بوده؛ آيا فطره آنها بر او واجب است؟
🍃 همه مراجع: نا آگاهى از رؤيت هلال، تأثيرى در حكم پرداخت فطره ندارد.
🤔 اگر شخصى در شب عيد فطر به اشخاصى در مسجد يا سالن پذيرايى، طعام دهد، بايد زكات فطرۀ آنها را نيز بدهد؟
🍃 همه مراجع بجز نوری: خیر لازم نیست.
🍃 نوری: باید فطریه آنها را بدهد.
🌾 زكات فطرۀ عيال ميهمان
🤔 اگر زكات فطرۀ ميهمان بر صاحب خانه باشد و خودش تنهايى به ميهمانى آمده باشد، آيا زكات فطرۀ عيالش باز بر عهدۀ خودش است يا خير؟
🍃 همه مراجع: خیر زكات فطرۀ عيالش بر عهدۀ خودش است.
🌾 حکم پرداخت فطریه در روز اختلاف رؤیت هلال ماه شوّال
🤔 افرادی که بنا بر حکم ولی فقیه روزه خود را افطار نموده اند، در حالی که مرجع تقلید خودشان قائل به رؤیت هلال ماه شوّال نبوده است؛ وظیفه آن ها در مورد پرداخت فطریه چیست؟
🍃 در فرض سؤال، فطریه ای که داده اند کافی است.
🤔 روز عيد فطر تو مسجد محل ما دو تا صندوق بود. يكي كفاره يكي فطريه. اشتباهي فطريه را به صندوق كفاره انداختم، حالا چه كار كنم؟
🍃 همه مراجع بجز مکارم: چون مصرف زكات فطره، همان مصرف زكات مال است يعني فقير و مسكين و کميته امداد پولهای صندوقهاي جمع آوري شده را به فقرا میدهند، اشكالي ندارد، اما براي سالهاي بعد سعی کنيد فطريه را به صندوق خاص خودش بياندازيد يا به فقرايی که متديّن و عفيف هستند بدهيد .
🍃 آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب دوباره بپردازد.
🤔 تشخيص دادن قوت غالب چگونه است؟ خانواده من هم برنج مصرف ميكنن و هم نان حال براي پرداخت فطريه ما در تشخيص قوت غالب مشكل داريم لطفا راهنمايي كنيد.
🍃 همه مراجع: قوت غالب يعني آن مواد غذايي كه غالب مردم آن قوم و منطقه بطور متعارف با آن تغذيه مىكنند اگر چه تنها به آن غذا هم اكتفا نكنند، مانند گندم، جو و برنج در اكثر شهرستانهاى ايران و عراق، و خصوص برنج در گيلان و اطراف آن، و خرما، و كشك و ماست در مثل نجد و صحراهاى حجاز.
تبصره:
👌 1. لازم نيست زكات فطره از قوت غالب داده شود بلكه اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اينها داده شود، كفايت می كند.
👌 2. قوت غالب شخصي يعني مواد غذايي كه بيشتر از ديگر مواد استفاده ميكند.
🤔 آيا فطريه را ميتوان از طريق انتقال كارت به كارت پرداخت كرد؟
🍃 همه مراجع: واريز كردن فطريه به كارت فقير مستحق جايز است و انسان بري الذمه ميشود.
🌾وسايل ضروري
🤔 مردي فقيري كه زن وبچه دارد ولي معتاد است، خانهاش برخي وسايل ضروري مانند كولر را ندارد، آيا ميتوان فطريهي بستگان اين شخص را جمع اوري كرد و براي اين خانواده كولر گرفت؟
🍃 همه مراجع: زكات فطرهاي را كه كنار گذاشتهايد، به صورت پول يا قوت غالب بايد به همان صورت به فقير بدهيد و تبديل آن جايز نيست مگر اينكه اجازۀ خاصه از حاكم شرع داشته باشد يا با رضايت مستحقين باشد.
🤔 كسي كه سالهاي گذشته فطريه نداده، اگر بخواهد امسال پرداخت كند آيا قيمت امسال را بدهد يا همان سالها را؟
🍃 همه مراجع: چنين فردي به نیت «ما فی الذمه» یعنی بدون این که قصد ادا و قضا کند فطريه را به همان مبلغ بدهد و مستحب است به قيمت امروز حساب كند.
🤔 كسي كه درامداش فقط يارانه است، فطريه بر او واجب است يا نه؟
🍃 همه مراجع: اگر فقير است يعني مخارج سال خود و خانوادهاش را ندارد و شغلي هم ندارد كه بتواند مخارج سال خود و خانوادهاش را از آن تأمين نمايد، پرداخت زكات فطره بر او واجب نيست و تكليفي ندارد.
🤔 اگه درخانواده و فاميل فقيرداشته باشيم ميشه فطريه روبه كس ديگه داد؟
🍃 همه مراجع: بله ميشود ولي سزاوار و مستحب است در پرداخت زکات فطره، خو یشان و فامیل فقیر خود را بر دیگران مقدّم داشت.
👌 تبصره: فطريه را نميتوان به واجب نفقه داد.
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
📚 کاشت ناخن مصنوعی و حکم وضو، غسل و نماز با آن
💠 سوال:
۱. آیا کسی که #کاشت_ناخن برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد، هنگام #وضو یا #غسل، #ناخن_مصنوعی را برنخواهد داشت، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟
۲. کسی که بدون ضرورت ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفه اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست؟
جواب:
۱) در فرض سؤال کاشت ناخن جایز نیست.
۲) اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا #غسل_جبیره ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند.
#احکام_وضو #وضو_با_وجود_ناخن_مصنوعی
🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
📚 کارت به کارت کردن فطریه
💠 سوال: باتوجه به اینکه #زکات_فطره باید از مالی که کنار گذاشته میشود پرداخت شود؛ آیا جایز است #فطریه به صورت کارت به کارت به فقیر داده شود؟
✅ جواب: اگر مبلغ فطریه را کنار نگذاشته باشید، می توانید با انتقال از کارت خود به کارت فقیر نیت فطریه کنید، و چنانچه قبلاً مبلغ فطریه را کنار گذاشته اید، باید همان را به فقیر برسانید.
#احکام_زکات #منتقل_کردن_فطریه
🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از کانال بزرگ احکام آقایان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلّم): بدبخت واقعی کسی است که این ماه را پشت سر بگذارد و گناهانش آمرزیده نشود
توصیه های مرحوم آیةالله سیدعلی قاضی برای روزهای پایانی ماه مبارک رمضان؛
۱- نمازهای واجب را در وقت فضلیت بخوانید.
۲- تا می توانید در شبها قرآن تلاوت کنید که قرآن شراب مومنین است؛ تلاوت قرآن از یک جزء کمتر نباشد.
۳- مداومت به سجده یونسیه و گفتن آن از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مرتبه
لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین.
۴- بعد از نمازهای واجب تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها) ترک نشود که از انواع ذکر کثیر است.
۵- دعا برای فرج آقا حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه) در همه اوقات این ماه.
۶- خواندن زیارت جامعه کبیره در روزهای جمعه. بالاخص در آخرین ساعات روز آخر ماه رمضان.
۷- برای اموات تا میتوانید، خیرات و رد مظالم و قران هدیه بفرستید.
۸- هرچقدر که مقدور هست شبها برای عبادت بیدار باشید.
أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
التماس دعا
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
ترک کردن و ندادن خمس آثار زیانباری برای تارک آن دارد که برخی ذکر میشود:
1. ازبین رفتن اموال: طبق روایات وارده پرداخت «خمس» نه تنها باعث کم شدن ثروت نمی گردد بلکه عاملی است برای افزونی آن به عکس عدم پرداخت خمس از موجبات زوال مال و کم شدن ثروت خواهد بود.
امام صادق ( علیه السلام ) فرموده اند: «هر کس درهمی از خمس را به مستحق آن ندهد دو درهم در ناحق [و غیر رضای خدا] خرج خواهد کرد، و هر کس حقی را که به مالش تعلق گرفته نپردازد، خداوند در روز قیامت آن مال را به صورت مار آتشین طوق گردنش می نماید.»( وسائل الشیعه، ج 6 ،ص 378)
2. هزینه کردن در راه اشرار و گناه: امام صادق علیه السلام فرمود: «بدان، کسی که مال خود را در راه اطاعت خداوند صرف نکند، به هزینه کردن آن در راه معصیت خداوند گرفتار می شود و هر کس در حلّ مشکلات ولیّ خدا گامی بر ندارد، خداوند او را بر تلاش و حرکت در راه حلّ مشکلات دشمن خدا گرفتار می کند.»( وسائل الشیعه، ج 6، ص 25)
3. محروم شدن از رحمت الهی: امام صادق علیه السلام فرمود:«کسی که حق خداوند را از مالش نپردازد، سزاوار است که خداوند رحمت خود را از او دریغ کند.»(( جامع الاحادیث، ج 9، ص 57)
4. جزء خائنین شدن : «خیانت یعنی بدون اجازه صاحب مال در مورد امانت دخل و تصرف نماید.
پیامبر (ص) فرمودند:«از خیانت کردن در غنایم(که یکی از موارد خمس است) بپرهیزید، واگر پیش از محاسبه و پرداخت خمس ... مرکبی (از غنایم) را سوار شود آن خیانت در غنایم است.»( بصائر الدرجات 5/29)
بنابراین تصرف در اموال مخمس،قبل از تخمیس آن نوعی خیانت است، و این بدان معنا است که مال هر کس در حکم امانت در دستان او قرار دارد چنان چه خمس آن را پرداخت نکند به خیانت مرتکب شده و خیانتکار محسوب خواهد شد.
برهمین اساس اکثریت فقهای شیعه فتوا داده اند هیچ کس قبل از تخمیس اموال خود حق تصرف در آن را ندارد مگر آن که طبق ضابطه «دست گردان» کند و یا به طور کامل خمس مالش را پرداخت نماید.
5. قبول نشدن نماز: امام خمینى در تحریرالوسیله مىفرماید: هر کس درهمى از خمس را نپردازد جزء ستمگران بر اهل بیت و کسانى که حق آن بزرگواران را غصب کردهاند مىشود.( تحریرالوسیله، ج 1، ص 334) وطبق روایات ندادن خمس و زکات موجب قبول نشدن نماز میشود(وسائل الشیعه ، ج 9 ، ص 25)
خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
هدایت شده از نغمه ها
💠 مهمترین عناوین 💠
احکام
🔸کفاره وفطریه زن وفرزند
🔸فطریه مهمان
🔸خرج فطریه در امور فرهنگی امکان پذیراست؟
💠اصول زندگانی ائمه ی اطهار💠
🔹تقویت روح انسان
🔹ترک گناه واهمیت دادن به واجبات
۱_ نماز اول وقت
مسجد سنگر است
۲_صبر در مقابلش جزع و فزع
💎انواع صبر
🔹مصیبت
🔹عبادات
🔹معصیت
💎صبر در قرآن
💎صبر در روایات
صبر بر بداخلاقی شوهر
#ألـلَّھُـمَــ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج