eitaa logo
گنجینه معارف واحکام
163 دنبال‌کننده
2هزار عکس
558 ویدیو
35 فایل
امام جماعت مسجد امیر المؤمنین علیه السلام را وند کاشان بیان نکاتی جهت پرورش روح ونهاد باطنی انسانها
مشاهده در ایتا
دانلود
پرویز عسکری ده ابادی: ⛔ این چه حرف اشتباهی است که برخی می گویند 👈⛔امام دور و نزدیک ندارد همان از دور سلام بدهید 🔰🔰🔰🔰 🟢 الإمامُ الرِّضا عليه السلام : إنّ لِكُلِّ إمامٍ عَهدا في عُنُقِ أوليائهِ و شِيعَتِهِ ، و إنّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زيارَةَ قُبُورِهِم ، فَمَن زارَهُم رَغبَةً في زيارَتِهِم و تَصدِيقا بما رَغِبُوا فيهِ كانَ أئمَّتُهُم شُفَعاءَهُم يَومَ القِيامَةِ . 📚الکافي ج ۴، ص ۵۶۷ عنوان باب : الجزء الرابع > كِتَابُ اَلْحَجِّ > أَبْوَابُ اَلزِّيَارَاتِ > بَابٌ امام رضا عليه السلام : هر امامى به گردن دوستان و شيعيان خود عهدى دارد كه وفاى كامل به اين عهد ، و بجاى آوردن نيكوى آن ، با زيارت قبور آنان است. پس ، كسانى كه با رغبت و علاقه به زيارت ايشان و باور داشتن آنچه آنان ترغيب كرده اند، زيارتشان كنند ، امامانِ آنها در روز قيامت شفيعشان باشند . 🟢...أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ لِكُلِّ إِمَامٍ عَهْداً فِي عُنُقِ أَوْلِيَائِهِ وَ شِيعَتِهِ وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ اَلْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ زِيَارَةَ قُبُورِهِمْ... 📚 وسائل الشیعة ج ۱۴، ص ۳۲۲ 👌
موضوع: واثار ان سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌ از حضرت أمیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند‌: الْجَلْسَةُ فِی الْمَسْجِدِ خَیْرٌ لِی مِنَ الْجَلْسَةِ فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ الْجَنَّةَ فِیهَا رِضَا نَفْسِی وَ الْجَامِعَ فِیهِ رِضَا رَبِّی. نشستن در مسجد، نزد من دوست داشتنى ‏تر از نشستن در بهشت است، زیرا نشستن در بهشت برای رضای من است اما نشستن در مسجد برای رضایت خداست. (إرشاد القلوب إلى الصواب(للدیلمی) ج2 ص: 218) در ایامی قرار داریم که نسبت به احکام اعتکاف سوال می شود به همین مناسبت چند نکته کوتاه در مورد احکام اعتکاف خدمت شما خوبان تقدیم می شود: 1. در اعتکاف لازم است معتکف برای عبادت خداوند حداقل سه روز در مسجد بماند و اعتکاف در غیر مسجد مثل منزل صحیح نخواهد بود. (1) 2. اعتکاف اختصاص به ایام ماه رجب ندارد بلکه در هر زمانی که انسان بتواند حداقل سه روز روزه بگیرد، اعتکاف صحیح است و بهترین ایام اعتکاف دهه آخر ماه رمضان است. (2) 3. اعتکاف در مساجد چهارگانه (مسجد الحرام و مسجد النبی و مسجد کوفه و مسجد بصره) به فتوای همه مراجع صحیح است اما اعتکاف در غیر مساجد چهارگانه به نظر امام خامنه ای به امید ثواب و رجاء اشکالی ندارد و به نظر تعدادی از مراجع اعتکاف در مسجد جامع نیز صحیح است. نکات توضیحی و منابع: (1) (عروه الوثقی، ابتدای کتاب الاعتکاف) (2) (عروه الوثقی، ابتدای کتاب الاعتکاف) (3) (حضرت امام: اعتکاف در مساجد جامع، به احتیاط واجب به قصد رجاء و مطلوبیت انجام شود.) (عروه الوثقی، کتاب الاعتکاف، الشرط السادس ؛ سایت رهبری، احکام اعتکاف، مکان های جایز برای اعتکاف و عدالت امام جماعت مسجد ؛ تحریر الوسیله، فی شروط الاعتکاف، الشرط الخامس ؛ منهاج الصالحین، اثار اعتکاف در قران فلسفه خلقت عبادت معرفی شده است (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ-آیه 57 ذاریات) واین کار دراعتکاف بصورت کامل انجام میشود که چند نوع عبادت(نماز؛روزه؛ قرآن خواندن، تفکر و...) انجام میشود برخی از آثار اعتکاف عبارتند از: 1-نجات از جهنم: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم  )  می فرماید: هر کسی روزی را برای خدا اعتکاف کند، خداوند بین او و آتش [جهنم] سه خندق فاصله قرار میدهد [و او را از آتش دوزخ نجات میدهد].»(کنزالعمال، ج8، حدیث 24012) 2-پاداشی به اندازه همان نیکیها: معتکف از انجام گناهان  باز می ایستد وبدین وسیله اجری مانند کسی که  همه نیکی ها را انجام می دهد ، خواهد داشت.»( روح الجنان، ج2، ص 87) 3-بخشش گناهان: در روایت میخوانیم که هر کس از روی ایمان و حسابگری معتکف شود، گناهان گذشته او بخشیده میشود(الجامع الصغیر، ج2، ص575) 4-برابر دوحج و عمره: هركس در ماه رمضان ده روز معتكف شود ارزش آن معادل دو حج و عمره مي باشد .( وسائل الشیعه، ج10،ص534) 5-تقویت اراده: وقتی توانست 3 روز فقط با خدا خلوت کند و از مادیات و مسائل دنیوی دوری کند و روز بگیرد در مسیر زندگی میتواند با این روش اراده اش را تقویت کند و به خدانزدیک شود خداوند توفیق عبادت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
موضوع: مناسبت: شب ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام ؛ آغاز ایام البیض سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ‏ أَحَبَّ أَنْ‏ یُخَفِّفَ‏ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ سَکَرَاتِ الْمَوْتِ فَلْیَکُنْ... بِوَالِدَیْهِ بَارّاً... . هر کس دوست دارد خداوند متعال سختیهای جان کندن را بر او آسان کند به پدر و مادر خود احسان و نیکی کند. (الامالی (للصدوق)؛ النص؛ 389) پدر و مادر حقوق شرعی به عهده انسان دارند که خداوند متعال در قرآن مجید نسبت به والدین سه دستور شرعی دارد که لازم است مؤمنین توجه کنند: 1. خداوند متعال در سوره إسراء آیه 23 می فرماید: «فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا» به پدر و مادر اف نگو و با آنها پرخاش و تندی نکن؛ بر همین اساس به نظر فقها هر گونه رفتار و کرداری غیر از انجام واجبات و ترک محرمات الهی که سبب اذیت و ناراحتی والدین شود حرام است. 2. خداوند متعال در سوره لقمان آیه 15می فرماید: «وَ صَاحِبْهُمَا فِی الدُّنْیَا مَعْرُوفًا» با پدر و مادر معاشرت نیکو داشته باشید؛ لذا شرعا واجب است که در برابر پدر و مادر برخورد نیکو داشته باشیم و حق بی ادبی کردن به آنها را نداریم. 3. خداوند متعال در سوره بقره و نساء و انعام و إسراء می فرماید: «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» به والدین احسان کنید؛ که بر همین اساس یکی از مصادیق احسان این است که اگر پدر و مادر انسان یا یکدامشان فقیر باشند بر فرزندان واجب است در صورت توانایی مالی نیاز مادی آنها را مطابق با شأنشان تامین کنند. (1) خداوند متعال به همه توفیق خدمت به پدر و مادر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل جامع م 2290 و م 2291 ؛ مکارم، استفتائات سایت، حقوق، انواع حقوق، حق والدین
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم  یکی از آیاتی که در فضیلت اهل بیت و امیرالمومنین ( علیه السلام )  نازل شده؛ آیه مباهله(61 آل عمران) است. ابتهال به معناى‏تضرع و واگذارى کار به خداست. مباهله، به معنى نفرین کردن دو نفر به یکدیگراست. داستان مباهله از این قرار است که: بعد از اینکه پیامبر مسیحیان رابه اسلام دعوت کرد و نامه به بزرگان مسیحیان نوشت و آنها بعد از بحث حاضر به پذیرش اسلام نشدند وحضرت عیسی را نیز خدا میدانستند،قرار براین شد که در مکانی جمع شده و از خدا بخواهند که هر كس در این موضوع دروغ‌گو است، خداوند بر او غضب كند و عذاب نازل کند. فمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ :  هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. طبق روایات شیعه و اهل سنت، پیامبر، امام علی ( علیه السلام )  وحسنین ( علیه السلام )  و حضرت زهرا ( سلام الله علیها )  را به همراه خود بردند که مسیحیان بعد از اینکه دیدند پیامبرنزدیکترین افراد خود را آورده از مباهله انصراف دادند و مجبور به دادن جزیه و خراج شدند. به فرموده امام رضا ( علیه السلام )   بزرگ‌ترین فضیلت امیرالمؤمنین ( علیه السلام )  در قرآن آیه مباهله است که امیرالمؤمنین ( علیه السلام )   در این آیه به عنوان نفس و جان پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم  )  (انفسنا) معرفی شده است.، چون هیچ موجودی برتر از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم  )  نیست؛ پس به حکم خداوند،  کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛یعنی امیرالمومنین ( علیه السلام )  نیست (الفصول المختاره، ص۳۸) خداوند توفیق پیروی از اهل بیت را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
هدایت شده از منشورات
السلام علیک یا علی بن ابی طالب یا امیرالمومنین و رحمه الله و برکاته 🌸سالروز میلاد مولود کعبه، مولی الموحدین علی بن ابی طالب علیهما السلام رو خدمت شما و همه محبین و شیعیان مولا تبریک عرض میکنم🌸 ان‌شاءالله که نظر لطف و عنایت مولا در تمام مراحل زندگی شامل حالتون بشه *💎ثواب مطالعه وانتشار فضائل‌امیرالمومنین💎* ✅حضرت محمد صلی الله علیه وآله: «خداوند برای برادرم علی (علیه‌السلام) فضائل بی شماری قرار داده است؛ 🗣کسی که فضیلتی از فضائل علی را ذکر کند و اعتقاد به او داشته باشد، خداوند گناهان او را می‌آمرزد 📝و کسی که فضیلتی از فضائل او را بنویسد، تا زمانی که آن نوشته موجود باشد، ملائکه برای او استغفار می‌کنند، 👂و کسی که به فضیلتی از فضائل او گوش فرا دهد، خداوند گناهانی که او با شنیدن انجام داده است را می‌آمرزد، 👀و کسی که فضیلتی از فضائل او را مطالعه کند، خداوند گناهانی که او به وسیله دیدن انجام داده است را می‌آمرزد. نگاه کردن به علی، عبادت است، و یاد او نیز عبادت است و خداوند، ایمان هیچ بنده‌ای را بدون ولایت علی و بیزاری از دشمنان او نمی‌پذیرد.» 📚مستدرک(نیشابوری)جلد ۳، صفحه۱۴۱ 📚بحارالأنوار ، جلد ۲۶ ، صفحه ۲۲۹ 📚لسان المیزان (ابن حجر) ، صفحه ۲۴۳ 📚مناقب خوارزمی ، صفحه ۳۶۲ 📚ینابیع المودّة ، جلد ۱ ، صفحه ۲۶۷ 📚حقّ الیقین ، صفحه ۱۶۶
هدایت شده از سیمای فرزانگان
فقیه بزرگ جهان تشیع مرحوم ملامهدی نراقی که ازشدت پاکی وتقوا برزخی پیداکرده بود، می فرماید: روز به قبرستان برای زیارت اموات رفتم، بر سر قبر مرده ای ایستادم و گفتم: عیدی من کو؟ شب آن روز چهره ای باصفا و نورانی را در عالم خواب مشاهده کردم. به من گفت: فردا کنار قبر من بیا تا تو را عیدی دهم. صبح از پی آن خواب رفتم، چون به سر ان قبر رسیدم، عالم برزخ برای من کشف شد، در این هنگام باغی عجیب با درختانی که هرگز چشمم نظیرش را ندیده بود، مشاهده کردم. وسط باغ قصری بسیار با عظمت قرار داشت. مرا به درون قصر دعوت کردند. چون وارد شدم شخصی باعظمت بر تختی مرصع دیدم. گفتم :از کدام طایفه ای؟ پاسخ داد :از گروه عبادت کنندگان. گفتم: کیستی؟ جواب داد: از منطقه نراق هستم. به او گفتم: از کجا به این مقام رسیدی؟ گفت: با کاسب(کاسبی حلال) و به این مقام رسیدم. @olamaerabane
هدایت شده از 🏴 قرآن ناطق 🏴
شایسته است در چنین روزی، یاد کنیم از رزمندگانی که با قلبی آکنده از عشق و معرفت به علیهم السّلام، به «میدان جهاد» با رفتند و با غیرت و شهامت، از حریم ملکوتی «حضرت زینب» و «حضرت رقیّه» سلام اللّه علیهما دفاع نمودند. 🥀 با نثار دسته گلی به زیبایی و چند آیه از ، یاد این عزیزان را در اعماق وجودمان، گرامی می داریم. 🥀🥀🥀🥀🥀 🏴قرآن ناطق🏴 https://eitaa.com/joinchat/2308636738C3c2137cbd3
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
💠 شخصی داستانی درباره یکی از منبری‌های درجه يک تبريز به نام «ملّا عزیز» برای من نقل کرد. ملّا عزیز در تبـریـز مـنـبـرى درجـه يـک زمان ناصرالدین شاه و پس از او بود. 🔻 راوی این داستان شيخ على اكبر ترک منبرى معروف تهران پسر ملّا عزیز است. 🔹 برنامه ملا عزیز برای منبر ماه محرم این‌طور بود که اشخاص هر سال در فاصلـه بـيـن عـيـد قربان و عيـد غدیر به او مراجعه و برای منبر ماه محرم از او وقت می‌گرفتند و او پس از عید غدیر جواب می‌داد و مشخص می‌کرد که کدام دعوت را می‌پذیرد و کدام را رد می‌کند. 🔸 در یکی از سال‌ها زنی به او مراجعه و درخواست می‌کند که روضه‌ای برایش بخواند. او می‌گوید: من يک تومان که در آن دوران مبلغ زیـادی بـود، می‌گـیـرم. زن می‌گوید: کار من رختشویی است و تمام پس‌انداز مـن در ماه، ۲۴ شـاهی (يک و خمس قرآن) است. ملا عزیز می‌گوید: همان که گفتم. زن می‌رود و يک پارچه مخمل باارزشی را می‌آورد و به ملا عزیز می‌دهد و او هم قبول می‌کند و روضه‌ای می‌خواند. 🔹 افراد به طور معمول از روز عید قربان قبل از طلوع آفتاب برای درخواست منبر نزد او می‌رفتند. ولی در آن سال کسی تا غـروب نمی‌آید. فردا و پس فردا و روزهای دیگر کسی مراجعه نمی‌کند تا اینکه ایام محرم می‌رسد. 🔸 در اول محرم نـوكـر مـلا عـزيـز كه معمولاً با هم منبر می‌رفتند، برای رفتن به منبر به منزل ایشان می‌آید. ولی او نمی‌خواست نوکرش بداند که کسی او را دعوت نکرده است. بعد از آنکه قدری با هم با اسب حرکت می‌کنند، به نوکرش می‌گوید: من حالم مساعد نیست. تو برگرد، من بعداً می‌آیم. وقتی نوکر برمی‌گردد، ملا عزیز به اطراف تبریز می‌رود و موقع شب به یکی از روستاها می‌رسد و سراغ کدخدا می‌رود و به او می‌گوید: به نظرم رسید که نباید فقط در تبریز انجام وظیفه کنم و خوب است به اطراف هم بیایم لذا اینجا آمدم. آن‌ها خوشحال شدند که ملا عزیز برای تبلیغ به روستای آن‌ها آمده و مجلسی برای ایشان ترتیب می‌دهند. 🔹 آخر شب ملا عزیز را به منزل یکی از متمکنین آن روستا که معمولاً میزبانی مبلغین را به عهده می‌گرفته راهنمایی می‌کنند؛ ملا عزیز به منزل آن شخص می‌رود و تا آخر دهه مجلس پرشوری برگزار می‌کند. شب عاشورا چوپان‌هایی که گله را بیرون می‌بردند، به مناسبت شـب عاشـورا کارشان را تعطیل می‌کنند و سگ یکی از گله‌ها را که متعلق به صاحب همین خانه بوده، تحویل صاحب‌خانه می‌دهند. 🔸 ملا عزیز در نیمه آن شب بیدار می‌شود و برای قضای حاجت بیرون می‌رود. سگ که ملا عزیز برایش غریب بوده، شروع به پارس کردن می‌کند و به طرف او می‌آید. ملا عزیز از ترس عقب عقب می‌رود و در تاریکی ناگهان در گودالی سقوط می‌کند. از صدای پارس سگ عروس صاحب‌خانه بیدار می‌شود و می‌بیند ملا عزیز در گودال افتاده. دستش را دراز می‌کند تا او را بیرون بیاورد ولی خودش در گودال می‌افتد. شوهر این زن هم بیدار می‌شود و ملا عزیز را بیرون می‌آورد، اما آن زن از ترس صدایش درنمی‌آید. 🔹 ملا عزیز همان موقع به سرعت به منزل کدخدا می‌رود و جریان را برایش تعریف می‌کند. کدخدا به او می‌گوید: هر چه زودتر از روستا خارج شو، چون صاحب آن خانه چهار پسر دارد که هیچ کس حریف آن‌ها نمی‌شود و همین که متوجه قضیه شوند، خطر کشته شدن برای تو دارد. ملا عزیز فوراً حرکت می‌کند و قبل از طلوع آفتاب خودش را به تبریز می‌رساند و چون پی برده بود که منشأ این گرفتاری‌ها چیست، فوراً آن زن را که درخواست روضه کرده بود، نزد خودش فرا می‌خواند، و جریان را برایش نقل و پارچه و پولی را که گرفته بود، رد می‌کند. آن زن هم قدری گریه می‌کند و خطاب به حضرت سید الشهدا (علیه السلام) می‌گوید که: تو که نتوانستی پیراهن مرا در دست نامحرم ببینی، چگونه توانستی اهل بیت خود و دختران پیامبر را در دست نامحرمان اسیر ببینی؟ 🔸 وقتی آن زن می‌رود، دوباره افراد یکی پس از دیگری برای دعوت به روضه و منبر به او مراجعه می‌کنند و کار ملا عزیز دوباره رونق می‌گیرد. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۴ ص ۶۵۴ 🆔 @balagh_ir
🔸️توجه ویژه امام زمان (عج) به حضرت زینب (س) عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مقام حضرت زینب (س) تا جایی رسیده که در بین مصیبت‌های کربلا، امام زمان (عج) بر مصیبت عمه جان خویش می‌گریند، گفت: مرحوم ملأ سلطان علی تبریزی از علمای اهل تهجد و عبادت در عالم رؤیا خدمت حضرت ولی عصر می‌رسد و عرض می‌کند اینکه فرمودید: «لأَندُبَنَّکَ صَباحا و مَساءً و لأَبکِینَّ عَلَیکَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما»، هر صبح و شب برای مصیبت امام حسین (ع) گریه می‌کنم و اگر اشک چشمم تمام شود خون گریه می‌کنم، درست است؟ حضرت فرمودند: آری صحیح است. وی ادامه داد: وی سوال کرد که آن کدام مصیبت امام حسین (ع) است که به جای اشک، خون گریه می‌کردید؟ آیا مصیبت حضرت علی اکبر است؟ حضرت فرمودند: اگر علی اکبر هم بود، در این مصیبت خون می‌گریست. عرض کرد: آیا مصیبت حضرت ابوالفضل عباس (ع) است؟ حضرت فرمودند: اگر ابوالفضل (ع) هم بود، در این مصیبت خون می‌گریست! عرض کرد: آیا مصیبت حضرت سیدالشهدا علیه السلام است؟ حضرت فرمودند: اگر حضرت سیدالشهدا علیه السلام هم بودند، در این مصیبت خون می‌گریست. عرض کرد: پس کدام مصیبت است؟ حضرت فرمودند: مصیبت اسارت حضرت زینب (س).
‼️وظیفه مأموم هنگام ایراد خطبه نماز جمعه 🔷س ۵۷۷۹: اگر مأمومان در هنگام ایراد خطبه نماز جمعه به خواندن نوافل یا ادعیه و یا صحبت کردن مشغول شوند، اشکالی دارد؟ ✅ج: بنابراحتیاط باید نمازگزاران به خطبه های امام گوش دهند و ساکت باشند و از حرف زدن بپرهیزند.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
1.mp3
2.55M
🎞 حجاب سه اثر دارد: ۱- باعث آرامش فرد میشود 🙏 ۲- قوام خانواده👨‍👩‍👧‍👦 ۳- جامعه سالم میمونه🌸 🎤 حجت الاسلام والمسلمین رفیعی 🆔 http://Eitaa.com/ahadith اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
هدایت شده از محجوبه
✅👌پاداش خواندن سوره توحید در همه یا یکی از جمعه های ماه رجب رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس در روز جمعه ماه رجب، 100 بار سوره توحید را بخواند، روز قیامت برای وی نوری خواهد بود که به واسطه آن به سوی بهشت رهنمون می گردد. 📚وسائل ‏الشيعة، ج10، ص484 به نقل از اقبال الاعمال/اقبال الاعمال، ص135 «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» •┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈 💕 @ahkame_banovan👈
هدایت شده از پیام کاشان
📌نماینده ولی فقیه در کاشان؛ این آخرین نماز جمعه من نیست آیت الله سلیمانی با اشاره به اینکه نمازجمعه امروز را آخرین نماز جمعه و وداع خود با نماز جمعه کاشان ندانست و گفت: قرار این جایگاه را تحویل یک روحانی فعال و پویا بدهد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پیام کاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی امروز در خطبه‌های این هفته نمازجمعه که در مصلی بقیه الله الاعظم کاشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزارشد نماز جمعه امروز را آخرین نماز جمعه و وداع خود با نماز جمعه کاشان ندانست. وی با اشاره به اینکه قرار است این جایگاه را تحویل فرد دیگری بدهد، گفت: جایگاه نماز جمعه و نمایندگی ولی فقیه نیازبه یک روحانی پویا و فعال دارد که اگر چنین شخصی برای این جایگاه معرفی شود براساس شرایط حاکم بر زندگی فردی خود، از این جایگاه خدا حافظی خواهم کرد. آیت الله سلیمانی در ادامه با اشاره به تأکید رهبرمعظم انقلاب مبنی ضرورت بیان خدمات نظام، بیان چندین باره خدمات نظام را لازم دانست و گفت: انجام جهاد تبیین و تبیین درست و جذاب و .... ادامه خبراینجا 👇 http://www.payamekashan.ir/?sysid=1&newsid=26261 ما را در کانال پایگاه خبری پیام کاشان دنبال کنید؛👇 @knpir تلگرام https://gap.im/knpir گپ http://eitaa.com/knp_ir ایتا instagram.com/kashanpayam اینستاگرام 🚫امانت داری و اخلاق مداری؛ استفاده از این خبر با ذکر منبع خبر بلامانع است.
💠 با پنج گروه دوستی نکنید. 💠 🌺 امام صادق عليه السلام از پدرشان نقل ميفرمايند: پدرم علي بن الحسين عليه السلام به من فرمود: پنج نفر را در نظر داشته باش و با آنها همراه و هم صحبت و رفيق راه مشو. من گفتم پدرجان آنها چه كساني هستند؟ فرمود: 1⃣ بپرهيز از همراهي و رفاقت با دروغگو؛ زيرا او به منزله ی سرابی است كه دور را به تو نزديك و نزديك را به تو دور سازد. 2⃣ و بپرهيز از رفاقت با فاسق؛ زيرا او تو را به لقمه ای بفروشد و يا كمتر از آن. 3⃣ و بپرهيز از رفاقت با بخيل؛ زيرا او دست ازكمك به تو به وسيله مالش بردارد آنگاه كه تو بي نهايت بدان نيازمندی. 4⃣ و بپرهيز از رفاقت با احمق؛ زيرا او ميخواهد بتو سود برساند ولي به واسطه ی حماقتش به تو زيان ميرساند.   5⃣ و بپرهيز از رفاقت با قاطع رحم؛ زيرا من يافتم او را كه در سه جاي قرآن به او لعن شده است: « سوره محمد آيه 23 و سوره رعد آيه 24 و سوره بقره آيه 27 » 📚 اصول كافي ، ج4، ص86.
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
◾️ شخصیت و فضائل حضرت احمد بن موسی (ع) ✍️ بمناسبت ۱۷ رجب سالروز شهادت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (علیهما السلام) یادداشت حضرت آیت الله العظمی با عنوان «شخصیت و فضائل حضرت احمد بن موسی شاه چراغ (علیهما السلام) از منظر معظم له» که در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی منتشر گردیده بود، بازخوانی می‌شود؛ 💢 مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: https://www.balagh.ir/content/9239 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از سیمای فرزانگان
1️⃣شخصی از آیت الله پرسید: برای ازدیاد روزی به چه دعایی ملتزم باشیم. فرمودند: کسی که می‌خواهد روزیش فراوان شود بعد از نماز صبح ذکر((اللهم اغننی بحلالک عن حرامک وبفضلک عمن سواک)) را زیادتکرار کند و قبل و بعد آن هم بفرستد. 2️⃣یکی از شاگردان آیت الله نقل میکردند: :روزی خدمت مرحوم آیت الله مرعشی رسیدم ایشان فرمود :چرا اینقدر گرفته و ؟ عرض کردم آقا مقروضم، از فشار شب ها خوابم نمی برد و برخی اوقات نیز قضا می شود فرمودند: این ذکر را بعد از هر نماز یک بار بگو: ((اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک)) عرض کردم :برای این قرضی که دارم کافی است؟ فرمودند :بعد از نماز 110 مرتبه بگو، چون به سفارش ایشان عمل کردم،چندی نگذشت که تمام این قرضهایم برطرف شد. 3️⃣آقا سید ابوالحسن علی رضوی کشمیری گفت :عموزاده ام آیت الله سید عبدالکریم کشمیری فرمود: نداشتم، به حرم مطهر حضرت معصومه رفتم و از آن حضرت یخچال خواستم، به منزل که برگشتم دیدم درب منزل گاری ایستاده و یخچال آورده است. گفتم: از کجا آورده ای؟ گفت مامور نیستم بگویم. آقا سید ابوالحسن علی رضوی کشمیری گفت:از ایشان ذکری برای خواستم. فرمود :روزی 110 بار بگو :((اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک)) . https://eitaa.com/joinchat/1401815208C367448a533
۴۰۰/۱۱/۳۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت أمیرالمؤمنین علی علیه ‏السلام روایت شده که فرمودند: مَنِ اتَّجَرَ بِغَیْرِ فِقْهٍ فَقَدِ ارْتَطَمَ فِی الرِّبَا. کسی‏ که ‏بدون ‏یادگیری ‏احکام، تجارت کند، بداند که‏ در ‏ربا ‏فرو خواهد ‏رفت. (‏نهج ‏البلاغه، حکمت‌447) مسائل خرید و فروش بسیار مورد نیاز است لذا امشب به نکته ای کوتاه در این زمینه اشاره می شود و خدمت شما خوبان تقدیم می شود: یکی از‏ سوالاتی ‏که پرسیده می‌شود این است‌که آیا گرفتن دیرکرد یا جریمه‌ی تاخیر در داد و ستدها جایز است؟ (1) در جواب عرض کنم: یک قسم از دیرکرد به نظر همه فقها حرام است و آن «صورتی است که طلبکار به بدهکار برای تاخیر پرداختِ بدهیش مهلت بدهد و بابت مهلت دادن وجهی دریافت کند» (که اگر معامله با چک باشد در بازار به نو کردن چک هم تعبیر می‌کنند)، مثلا ماشینی را شش ماهه می‌فروشد در سررسید پرداخت دین، بدهکار و طلبکار با یکدیگر توافق می‌کنند، که بدهکار بدهی را با تاخیر پرداخت کند، ولی بابت تاخیر، مبلغی پرداخت کند. این مورد رباست و شرعا حرام است. اما نوع دیگر این است که فروشنده، موقع خرید و فروش مثلاً، اعلام کند بدهکار باید بدهی را در سررسید پرداخت کند و فروشنده رضایت به تاخیر پرداخت ندارد اما با بدهکار در ضمن خرید و فروش شرط می‌کند «چنانچه بدهی را در سررسید پرداخت نکند، وجه معینی بابت خسارت باید بپردازد» چنین شرطی به نظر تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه‌ای صحیح است. (2) خداوند متعال توفیق انصاف با مردم و کسب روزی حلال نصیب همه ما بگرداند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (جهت اطلاع: دیرکرد در مالیات و جریمه راهنمایی و رانندگی و مانند این دو دیرکرد در برابر دین نیست و حکم دیرکرد را ندارد.) (2) (موافق: آیات عظام مکارم، فاضل. مخالف: حضرت امام، آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی، بهجت.) (امام خامنه‌ای: دریافت جریمه‏ دیر‏کرد‏ برای‏ معوقات‏ بانکی‏ و‏ همچنین‏ دریافت‏ دیرکرد‏ جرایم‏ تخلفات‏ ساختمانی‏ توسط‏ شهرداری‏ها‏ از‏ متقاضیان‏ چه حکمی دارد؟ اگر‏ بر‏ اساس‏ قوانین‏ مصوب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ و‏ مورد‏ تأیید‏ شورای‏ محترم‏ نگهبان، انجام‏ گیرد، اشکال‏ ندارد. آیت الله مکارم: جریمه دیرکرد هر گاه به عنوان یک قانون بانکی طبق محاسبه سود پول اعمال شود نوعی ربا خواری و حرام است. و اگر به عنوان تعزیر در برابر تاخیر در پرداخت دین باشد (در فرض عدم اعسار) مبلغ آن جریمه متعلق به بیت المال است نه سیستم بانکی. و اگر به عنوان ‏شرط‏ ضمن العقد در آید و به وام گیرندگان ‏تفهیم ‏شود ‏و آنها موافقت کنند می‌تواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند.) (استفتائات حضرت امام، ج2 ص: 294 س: 34 ؛ رهبری: استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 437318 ؛ استفتائات سایت مکارم ؛ استفتائات سیستانی س 359 و 364 ؛ استفتائات سایت شبیری زنجانی ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1 س: 658 و 663 ، استفتائات سایت مکارم، امور بانکی، جریمه دیرکرد ؛ بهجت استفتائات، ج3 س: 4472 ؛ جامع المسائل-فارسی، فاضل، ج1 ص: 306 س:1186
💎 سه راهکار برای ثمربخشی کار نیک 🌷 امام صادق علیه‌السلام: 🌸 در نظر من معروف جز با سه خصلت به صلاح نمی‌گرايد: كوچك شمردنش، و پوشيده داشتش، و شتابان انجام دادنش؛ زيرا؛ 🔸چون كوچكش شمارى در نظر طرف احسان، بزرگش كرده‌اى، 🔹و چون پوشيده‌اش دارى، به كمالش رسانده‌اى 🔸و چون در انجامش شتاب كنى گوارايش ساخته‌اى و اگر جز اين باشد آن را تباه و بى‌مقدار كرده‌اى. 🌹 رَأَيْتُ اَلْمَعْرُوفَ لاَ يَصْلُحُ إِلاَّ بِثَلاَثِ خِصَالٍ تَصْغِيرِهِ وَ سَتْرِهِ وَ تَعْجِيلِهِ فَإِنَّكَ إِذَا صَغَّرْتَهُ عَظَّمْتَهُ عِنْدَ مَنْ تَصْنَعُهُ إِلَيْهِ وَ إِذَا سَتَرْتَهُ تَمَّمْتَهُ وَ إِذَا عَجَّلْتَهُ هَنَّأْتَهُ وَ إِنْ كَانَ غَيْرُ ذَلِكَ مَحَقْتَهُ وَ نَكَّدْتَهُ. 📚 من لا یحضره الفقیه، ترجمه بلاغی و غفاری، ج ۲، ص ۳۶۱. ca0c5
 برای پرداخت کفّاره معیار قیمت شهرى است که در آن زندگى می‌کنیم یا معیار شهری است که کفاره در آن پرداخت می‌شود؟ ملاک قیمت شهرى است که کفّاره در آن پرداخت می‌شود و مقدار آن 750 گرم است ولى قیمت آن را می‌توانید به شخص مستحق بدهید به‌شرط این‌که اطمینان داشته باشید مصرف نان می‌کند
"وظیفه زن و فرزند در پرداخت کفاره زن و فرزندی که درآمدی ندارند کفاره‌ی روزه‌هایی که نگرفته‌اند بر عهده‌ی کیست؟ پرداخت کفاره، بر عهده خودشان است؛ هر زمان توانستند می پردازند و اگر توانایی نداشتند استغفار نمایند و کفاره ساقط می شود. دسته‌ها: احکام کفاره روزه مسئول پرداخت کفاره‌ی زن باردار و شیرده کفاره زنی که به‌واسطه شیر دادن یا باردار بودن نتوانسته روزه بگیرد، بر عهده کیست؟ درصورتی‌که روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش می‌باشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنابراحتياط واجب بر عهده شوهر است. دسته‌ها: احکام کفاره روزه عدم وجوب کفاره تأخیر برای زنان باردار و شیرده آیا زنان باردار و شیرده که عذر آن‌ها به خاطر ضرر داشتن روزه برای بچه تا سال بعد ادامه دارد، باید علاوه بر قضا و کفاره روزه‌های بارداری و شیردهی، کفاره تأخیر نیز بپردازند؟ در فرض سؤال، باید قضا کنند و یک کفاره بپردازند و کفاره تأخیر ندارد
💠 بزرگترین حسرت خورندگان در روز قیامت 🌷 امام علی علیه السلام «سُئِلَ أمیرُالْمُؤْمِنینَ مَنْ أعْظَمُ النّاسُ حَسْرَةً قالَ مَنْ رَأی مالَهُ فی میزانِ غَیرِهِ وَأدْخَلَهُ اللهُ بِهِ النّارَ وَأدْخَلَ وارِثَهُ بِهِ الْجَنَّةَ؛ 🌸 از امیرمؤمنان(ع) سؤال کردند چه کسی روز قیامت حسرتش از همه بیشتر است؟ فرمود: «کسی که در آن روز اموال خود را در میزان اعمال دیگران ببیند که خدا او را به واسطه [عدم انفاق] آن مال، وارد دوزخ کند و وارث او را به سبب [انفاق] آن مال وارد بهشت سازد». 📗 بحارالانوار، ج 70، ص 142،   باب حب المال و جمع الدينار و الدرهم 💠 فرازی از رساله حقوق امام سجاد علیه السلام ۳۳- حق مال و دارایی 🌷 اما حق مال و ثروتت آن است که جز از راه حلال به دست نیاوری و جز در راه حلال خرج نکنی. و مبادا بی‏ جا و بی‏ مورد در راههای نادرست به کار ببری و چون مال از آن خداست نباید جز در راه خدا و در آن جایی که وسیله تقرب به خدا باشد به کار ببندی. 🌸 و به کسانی که شاید از تو تشکر هم نکنند با وجود نیاز خودت ایثار کن. سزاوار آن است که میراث دار دیگران نباشی چراکه اگر آنان، آن مال را در راه نافرمانی خدا به کار ببرند، تو هم در آن معصیت شریکی، و اگر بهتر از تو در راه طاعت خدا به مصرف برسانند، غنیمت را برده اند؛ ولی بار گناه و افسوس و پشیمانی با عقوبت و کیفر نصیب تو گردد. و هیچ نیرو و قدرتی جز قدرت خداوند متعال نیست. 🌹 وَ أَمَّا حَقُّ الْمَالِ فَأَنْ لَا تَأْخُذَهُ إِلَّا مِنْ حِلِّهِ وَ لَا تُنْفِقَهُ إِلَّا فِي حِلِّهِ وَ لَا تُحَرِّفَهُ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَ لَا تَصْرِفَهُ عَنْ حَقَائِقِهِ وَ لَا تَجْعَلَهُ إِذَا كَانَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ وَ سَبَباً إِلَى اللَّهِ وَ لَا تُؤْثِرَ بِهِ عَلَى نَفْسِكَ مَنْ لَعَلَّهُ لَا يَحْمَدُكَ وَ بِالْحَرِيِّ أَنْ لَا يُحْسِنَ خِلَافَتَكَ فِي‏ تَرِكَتِكَ وَ لَا يَعْمَلَ فِيهِ بِطَاعَةِ رَبِّكَ فَتَكُونَ مُعِيناً لَهُ عَلَى ذَلِكَ أَوْ بِمَا أَحْدَثَ فِي مَالِكَ أَحْسَنَ نَظَراً لِنَفْسِهِ فَيَعْمَلُ بِطَاعَةِ رَبِّهِ فَيَذْهَبُ بِالْغَنِيمَةِ وَ تَبُوءُ بِالْإِثْمِ وَ الْحَسْرَةِ وَ النَّدَامَةِ مَعَ التَّبِعَةِ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ 📗 خصال صدوق، رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
🔺امیرالمؤمنین علی عليه السلام: صِحّةُ الجَسَدِ مِن قِلَّةِ الحَسدِ سلامت جسم، از كمى حسادت است. 📚نهج البلاغه، حکمت 256
🌐📝🌐📝🌐 💢 🛑 پرسش : آیا تقلید واجب است؟ آیا انجام اعمال دینی بدون تقلید، باطل است؟ ✍️ پاسخ : انسان مکلّف، برای آگاهی و انجام احکام و دستورات دینی، سه راه دارد: 1️⃣مجتهد باشد؛ یعنى بتواند احکام الهى را از روى ادله(قرآن، حدیث، اجماع و عقل) به دست آورد و به نظر خود عمل ‌کند. 2️⃣به احتیاط، عمل کند؛ یعنى در اعمالش به گونه‌ای رفتار نماید که یقین کند تکلیفش را انجام داده است؛ مثلًا اگر بعضى از مجتهدین کارى را حرام و بعضى مباح می‌دانند، آن‌را ترک کند، و یا اگر بعضى آن‌را مستحبّ و بعضى واجب مى‌دانند آن‌را حتماً انجام دهد. البته این‌راه، مشکل است و احتیاج به اطّلاعات نسبتاً وسیعى از مسائل فقهى دارد. 3️⃣از یک مجتهد تقلید کند، همان‌گونه که مردم در تمام امورى که تخصّص ندارند به متخصصان آن فن مراجعه نموده و به دستور آنها عمل می‌‌نمایند. 🔹بنابر این، مکلفى که مجتهد یا محتاط نیست، واجب است راه سوم را برگزیدند و برای عمل به وظیفه‌ی شرعی خود طبق نظر یکی از مراجع تقلید عمل نماید. در غیر این صورت، چنانچه اعمالش را بدون تقلید انجام دهد، اعمال او باطل است؛ یعنى نمى‌تواند به آنها اکتفا کند. 🔸البته، اگر مکلّف مدتى اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد [و یا از فردی تقلید نماید که شایستگی تقلید را نداشت]، سپس از مجتهدى تقلید نماید، در صورتى که اعمال گذشته‌‌اش مطابق نظر آن مجتهد باشد، اعمالش صحیح است و الّا باطل خواهد بود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت عسکری علیه السلام روایت شده که می فرمایند: ...اَمّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِیْنِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیْعاً لِاَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِ أَنْ یُقَلِّدُوْهُ... . از بین فقهاء آنان که خویشتندار و پرهیزکار هستند و با هوای نفس مبارزه می‌کنند و مطیع اوامر مولایشان می باشند، بر دیگران لازم است که از آنان تقلید کنند. (وسایل الشیعه ج27 ص: 131) یکی از مسائلی که ذهن برخی را به خود مشغول کرده است روش صحیح انتخاب مرجع تقلید است؛ اینکه بین مراجع کدام عالم تر و شایسته تر برای تقلید است؛ که به صورت خلاصه به دو روش انتخاب مرجع اعلم اشاره می شود: 1. اینکه دو نفر عالم و عادل که می توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند، اعلم بودن (شایستگی برای تقلید) کسی را تصدیق کنند. 2. (مسیر دوم که شاید بیشترین کاربرد را بین روش ها در انتخاب مرجع تقلید داشته باشد حصول اطمینان به اعلمیت مرجعی بین مراجع تقلید است) اینکه عده ای از اهل علم و طلاب علوم دینی، فردی را به عنوان مرجع اعلم معرفی کنند و شخص مکلف از گفته آنها اطمینان حاصل کند. حتی به نظر مشهور مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای اگر از این راه ها برای انسان حتی گمان یا احتمال هم حاصل شود باز هم باید از همان کسی که گمان یا احتمال به اعلمیتش پیدا کرده است تقلید شود. (1) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) سیستانی: اگر اعلمیت معلوم نباشد یا مساوی باشند باید به اورع در استنباط مراجعه کرد و گرنه مخیر است مگر در موارد علم اجمالی. (رساله مراجع، مساله 3 و 4 ؛ توضیح المسائل جامع، مساله12