eitaa logo
گنجینه معارف واحکام
163 دنبال‌کننده
2هزار عکس
558 ویدیو
35 فایل
امام جماعت مسجد امیر المؤمنین علیه السلام را وند کاشان بیان نکاتی جهت پرورش روح ونهاد باطنی انسانها
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 با پنج گروه دوستی نکنید. 💠 🌺 امام صادق عليه السلام از پدرشان نقل ميفرمايند: پدرم علي بن الحسين عليه السلام به من فرمود: پنج نفر را در نظر داشته باش و با آنها همراه و هم صحبت و رفيق راه مشو. من گفتم پدرجان آنها چه كساني هستند؟ فرمود: 1⃣ بپرهيز از همراهي و رفاقت با دروغگو؛ زيرا او به منزله ی سرابی است كه دور را به تو نزديك و نزديك را به تو دور سازد. 2⃣ و بپرهيز از رفاقت با فاسق؛ زيرا او تو را به لقمه ای بفروشد و يا كمتر از آن. 3⃣ و بپرهيز از رفاقت با بخيل؛ زيرا او دست ازكمك به تو به وسيله مالش بردارد آنگاه كه تو بي نهايت بدان نيازمندی. 4⃣ و بپرهيز از رفاقت با احمق؛ زيرا او ميخواهد بتو سود برساند ولي به واسطه ی حماقتش به تو زيان ميرساند.   5⃣ و بپرهيز از رفاقت با قاطع رحم؛ زيرا من يافتم او را كه در سه جاي قرآن به او لعن شده است: « سوره محمد آيه 23 و سوره رعد آيه 24 و سوره بقره آيه 27 » 📚 اصول كافي ، ج4، ص86.
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
◾️ شخصیت و فضائل حضرت احمد بن موسی (ع) ✍️ بمناسبت ۱۷ رجب سالروز شهادت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (علیهما السلام) یادداشت حضرت آیت الله العظمی با عنوان «شخصیت و فضائل حضرت احمد بن موسی شاه چراغ (علیهما السلام) از منظر معظم له» که در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی منتشر گردیده بود، بازخوانی می‌شود؛ 💢 مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: https://www.balagh.ir/content/9239 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از سیمای فرزانگان
1️⃣شخصی از آیت الله پرسید: برای ازدیاد روزی به چه دعایی ملتزم باشیم. فرمودند: کسی که می‌خواهد روزیش فراوان شود بعد از نماز صبح ذکر((اللهم اغننی بحلالک عن حرامک وبفضلک عمن سواک)) را زیادتکرار کند و قبل و بعد آن هم بفرستد. 2️⃣یکی از شاگردان آیت الله نقل میکردند: :روزی خدمت مرحوم آیت الله مرعشی رسیدم ایشان فرمود :چرا اینقدر گرفته و ؟ عرض کردم آقا مقروضم، از فشار شب ها خوابم نمی برد و برخی اوقات نیز قضا می شود فرمودند: این ذکر را بعد از هر نماز یک بار بگو: ((اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک)) عرض کردم :برای این قرضی که دارم کافی است؟ فرمودند :بعد از نماز 110 مرتبه بگو، چون به سفارش ایشان عمل کردم،چندی نگذشت که تمام این قرضهایم برطرف شد. 3️⃣آقا سید ابوالحسن علی رضوی کشمیری گفت :عموزاده ام آیت الله سید عبدالکریم کشمیری فرمود: نداشتم، به حرم مطهر حضرت معصومه رفتم و از آن حضرت یخچال خواستم، به منزل که برگشتم دیدم درب منزل گاری ایستاده و یخچال آورده است. گفتم: از کجا آورده ای؟ گفت مامور نیستم بگویم. آقا سید ابوالحسن علی رضوی کشمیری گفت:از ایشان ذکری برای خواستم. فرمود :روزی 110 بار بگو :((اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک)) . https://eitaa.com/joinchat/1401815208C367448a533
۴۰۰/۱۱/۳۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت أمیرالمؤمنین علی علیه ‏السلام روایت شده که فرمودند: مَنِ اتَّجَرَ بِغَیْرِ فِقْهٍ فَقَدِ ارْتَطَمَ فِی الرِّبَا. کسی‏ که ‏بدون ‏یادگیری ‏احکام، تجارت کند، بداند که‏ در ‏ربا ‏فرو خواهد ‏رفت. (‏نهج ‏البلاغه، حکمت‌447) مسائل خرید و فروش بسیار مورد نیاز است لذا امشب به نکته ای کوتاه در این زمینه اشاره می شود و خدمت شما خوبان تقدیم می شود: یکی از‏ سوالاتی ‏که پرسیده می‌شود این است‌که آیا گرفتن دیرکرد یا جریمه‌ی تاخیر در داد و ستدها جایز است؟ (1) در جواب عرض کنم: یک قسم از دیرکرد به نظر همه فقها حرام است و آن «صورتی است که طلبکار به بدهکار برای تاخیر پرداختِ بدهیش مهلت بدهد و بابت مهلت دادن وجهی دریافت کند» (که اگر معامله با چک باشد در بازار به نو کردن چک هم تعبیر می‌کنند)، مثلا ماشینی را شش ماهه می‌فروشد در سررسید پرداخت دین، بدهکار و طلبکار با یکدیگر توافق می‌کنند، که بدهکار بدهی را با تاخیر پرداخت کند، ولی بابت تاخیر، مبلغی پرداخت کند. این مورد رباست و شرعا حرام است. اما نوع دیگر این است که فروشنده، موقع خرید و فروش مثلاً، اعلام کند بدهکار باید بدهی را در سررسید پرداخت کند و فروشنده رضایت به تاخیر پرداخت ندارد اما با بدهکار در ضمن خرید و فروش شرط می‌کند «چنانچه بدهی را در سررسید پرداخت نکند، وجه معینی بابت خسارت باید بپردازد» چنین شرطی به نظر تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه‌ای صحیح است. (2) خداوند متعال توفیق انصاف با مردم و کسب روزی حلال نصیب همه ما بگرداند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (جهت اطلاع: دیرکرد در مالیات و جریمه راهنمایی و رانندگی و مانند این دو دیرکرد در برابر دین نیست و حکم دیرکرد را ندارد.) (2) (موافق: آیات عظام مکارم، فاضل. مخالف: حضرت امام، آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی، بهجت.) (امام خامنه‌ای: دریافت جریمه‏ دیر‏کرد‏ برای‏ معوقات‏ بانکی‏ و‏ همچنین‏ دریافت‏ دیرکرد‏ جرایم‏ تخلفات‏ ساختمانی‏ توسط‏ شهرداری‏ها‏ از‏ متقاضیان‏ چه حکمی دارد؟ اگر‏ بر‏ اساس‏ قوانین‏ مصوب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ و‏ مورد‏ تأیید‏ شورای‏ محترم‏ نگهبان، انجام‏ گیرد، اشکال‏ ندارد. آیت الله مکارم: جریمه دیرکرد هر گاه به عنوان یک قانون بانکی طبق محاسبه سود پول اعمال شود نوعی ربا خواری و حرام است. و اگر به عنوان تعزیر در برابر تاخیر در پرداخت دین باشد (در فرض عدم اعسار) مبلغ آن جریمه متعلق به بیت المال است نه سیستم بانکی. و اگر به عنوان ‏شرط‏ ضمن العقد در آید و به وام گیرندگان ‏تفهیم ‏شود ‏و آنها موافقت کنند می‌تواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند.) (استفتائات حضرت امام، ج2 ص: 294 س: 34 ؛ رهبری: استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 437318 ؛ استفتائات سایت مکارم ؛ استفتائات سیستانی س 359 و 364 ؛ استفتائات سایت شبیری زنجانی ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1 س: 658 و 663 ، استفتائات سایت مکارم، امور بانکی، جریمه دیرکرد ؛ بهجت استفتائات، ج3 س: 4472 ؛ جامع المسائل-فارسی، فاضل، ج1 ص: 306 س:1186
💎 سه راهکار برای ثمربخشی کار نیک 🌷 امام صادق علیه‌السلام: 🌸 در نظر من معروف جز با سه خصلت به صلاح نمی‌گرايد: كوچك شمردنش، و پوشيده داشتش، و شتابان انجام دادنش؛ زيرا؛ 🔸چون كوچكش شمارى در نظر طرف احسان، بزرگش كرده‌اى، 🔹و چون پوشيده‌اش دارى، به كمالش رسانده‌اى 🔸و چون در انجامش شتاب كنى گوارايش ساخته‌اى و اگر جز اين باشد آن را تباه و بى‌مقدار كرده‌اى. 🌹 رَأَيْتُ اَلْمَعْرُوفَ لاَ يَصْلُحُ إِلاَّ بِثَلاَثِ خِصَالٍ تَصْغِيرِهِ وَ سَتْرِهِ وَ تَعْجِيلِهِ فَإِنَّكَ إِذَا صَغَّرْتَهُ عَظَّمْتَهُ عِنْدَ مَنْ تَصْنَعُهُ إِلَيْهِ وَ إِذَا سَتَرْتَهُ تَمَّمْتَهُ وَ إِذَا عَجَّلْتَهُ هَنَّأْتَهُ وَ إِنْ كَانَ غَيْرُ ذَلِكَ مَحَقْتَهُ وَ نَكَّدْتَهُ. 📚 من لا یحضره الفقیه، ترجمه بلاغی و غفاری، ج ۲، ص ۳۶۱. ca0c5
 برای پرداخت کفّاره معیار قیمت شهرى است که در آن زندگى می‌کنیم یا معیار شهری است که کفاره در آن پرداخت می‌شود؟ ملاک قیمت شهرى است که کفّاره در آن پرداخت می‌شود و مقدار آن 750 گرم است ولى قیمت آن را می‌توانید به شخص مستحق بدهید به‌شرط این‌که اطمینان داشته باشید مصرف نان می‌کند
"وظیفه زن و فرزند در پرداخت کفاره زن و فرزندی که درآمدی ندارند کفاره‌ی روزه‌هایی که نگرفته‌اند بر عهده‌ی کیست؟ پرداخت کفاره، بر عهده خودشان است؛ هر زمان توانستند می پردازند و اگر توانایی نداشتند استغفار نمایند و کفاره ساقط می شود. دسته‌ها: احکام کفاره روزه مسئول پرداخت کفاره‌ی زن باردار و شیرده کفاره زنی که به‌واسطه شیر دادن یا باردار بودن نتوانسته روزه بگیرد، بر عهده کیست؟ درصورتی‌که روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش می‌باشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنابراحتياط واجب بر عهده شوهر است. دسته‌ها: احکام کفاره روزه عدم وجوب کفاره تأخیر برای زنان باردار و شیرده آیا زنان باردار و شیرده که عذر آن‌ها به خاطر ضرر داشتن روزه برای بچه تا سال بعد ادامه دارد، باید علاوه بر قضا و کفاره روزه‌های بارداری و شیردهی، کفاره تأخیر نیز بپردازند؟ در فرض سؤال، باید قضا کنند و یک کفاره بپردازند و کفاره تأخیر ندارد
💠 بزرگترین حسرت خورندگان در روز قیامت 🌷 امام علی علیه السلام «سُئِلَ أمیرُالْمُؤْمِنینَ مَنْ أعْظَمُ النّاسُ حَسْرَةً قالَ مَنْ رَأی مالَهُ فی میزانِ غَیرِهِ وَأدْخَلَهُ اللهُ بِهِ النّارَ وَأدْخَلَ وارِثَهُ بِهِ الْجَنَّةَ؛ 🌸 از امیرمؤمنان(ع) سؤال کردند چه کسی روز قیامت حسرتش از همه بیشتر است؟ فرمود: «کسی که در آن روز اموال خود را در میزان اعمال دیگران ببیند که خدا او را به واسطه [عدم انفاق] آن مال، وارد دوزخ کند و وارث او را به سبب [انفاق] آن مال وارد بهشت سازد». 📗 بحارالانوار، ج 70، ص 142،   باب حب المال و جمع الدينار و الدرهم 💠 فرازی از رساله حقوق امام سجاد علیه السلام ۳۳- حق مال و دارایی 🌷 اما حق مال و ثروتت آن است که جز از راه حلال به دست نیاوری و جز در راه حلال خرج نکنی. و مبادا بی‏ جا و بی‏ مورد در راههای نادرست به کار ببری و چون مال از آن خداست نباید جز در راه خدا و در آن جایی که وسیله تقرب به خدا باشد به کار ببندی. 🌸 و به کسانی که شاید از تو تشکر هم نکنند با وجود نیاز خودت ایثار کن. سزاوار آن است که میراث دار دیگران نباشی چراکه اگر آنان، آن مال را در راه نافرمانی خدا به کار ببرند، تو هم در آن معصیت شریکی، و اگر بهتر از تو در راه طاعت خدا به مصرف برسانند، غنیمت را برده اند؛ ولی بار گناه و افسوس و پشیمانی با عقوبت و کیفر نصیب تو گردد. و هیچ نیرو و قدرتی جز قدرت خداوند متعال نیست. 🌹 وَ أَمَّا حَقُّ الْمَالِ فَأَنْ لَا تَأْخُذَهُ إِلَّا مِنْ حِلِّهِ وَ لَا تُنْفِقَهُ إِلَّا فِي حِلِّهِ وَ لَا تُحَرِّفَهُ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَ لَا تَصْرِفَهُ عَنْ حَقَائِقِهِ وَ لَا تَجْعَلَهُ إِذَا كَانَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ وَ سَبَباً إِلَى اللَّهِ وَ لَا تُؤْثِرَ بِهِ عَلَى نَفْسِكَ مَنْ لَعَلَّهُ لَا يَحْمَدُكَ وَ بِالْحَرِيِّ أَنْ لَا يُحْسِنَ خِلَافَتَكَ فِي‏ تَرِكَتِكَ وَ لَا يَعْمَلَ فِيهِ بِطَاعَةِ رَبِّكَ فَتَكُونَ مُعِيناً لَهُ عَلَى ذَلِكَ أَوْ بِمَا أَحْدَثَ فِي مَالِكَ أَحْسَنَ نَظَراً لِنَفْسِهِ فَيَعْمَلُ بِطَاعَةِ رَبِّهِ فَيَذْهَبُ بِالْغَنِيمَةِ وَ تَبُوءُ بِالْإِثْمِ وَ الْحَسْرَةِ وَ النَّدَامَةِ مَعَ التَّبِعَةِ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ 📗 خصال صدوق، رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
🔺امیرالمؤمنین علی عليه السلام: صِحّةُ الجَسَدِ مِن قِلَّةِ الحَسدِ سلامت جسم، از كمى حسادت است. 📚نهج البلاغه، حکمت 256
🌐📝🌐📝🌐 💢 🛑 پرسش : آیا تقلید واجب است؟ آیا انجام اعمال دینی بدون تقلید، باطل است؟ ✍️ پاسخ : انسان مکلّف، برای آگاهی و انجام احکام و دستورات دینی، سه راه دارد: 1️⃣مجتهد باشد؛ یعنى بتواند احکام الهى را از روى ادله(قرآن، حدیث، اجماع و عقل) به دست آورد و به نظر خود عمل ‌کند. 2️⃣به احتیاط، عمل کند؛ یعنى در اعمالش به گونه‌ای رفتار نماید که یقین کند تکلیفش را انجام داده است؛ مثلًا اگر بعضى از مجتهدین کارى را حرام و بعضى مباح می‌دانند، آن‌را ترک کند، و یا اگر بعضى آن‌را مستحبّ و بعضى واجب مى‌دانند آن‌را حتماً انجام دهد. البته این‌راه، مشکل است و احتیاج به اطّلاعات نسبتاً وسیعى از مسائل فقهى دارد. 3️⃣از یک مجتهد تقلید کند، همان‌گونه که مردم در تمام امورى که تخصّص ندارند به متخصصان آن فن مراجعه نموده و به دستور آنها عمل می‌‌نمایند. 🔹بنابر این، مکلفى که مجتهد یا محتاط نیست، واجب است راه سوم را برگزیدند و برای عمل به وظیفه‌ی شرعی خود طبق نظر یکی از مراجع تقلید عمل نماید. در غیر این صورت، چنانچه اعمالش را بدون تقلید انجام دهد، اعمال او باطل است؛ یعنى نمى‌تواند به آنها اکتفا کند. 🔸البته، اگر مکلّف مدتى اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد [و یا از فردی تقلید نماید که شایستگی تقلید را نداشت]، سپس از مجتهدى تقلید نماید، در صورتى که اعمال گذشته‌‌اش مطابق نظر آن مجتهد باشد، اعمالش صحیح است و الّا باطل خواهد بود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت عسکری علیه السلام روایت شده که می فرمایند: ...اَمّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِیْنِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیْعاً لِاَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِ أَنْ یُقَلِّدُوْهُ... . از بین فقهاء آنان که خویشتندار و پرهیزکار هستند و با هوای نفس مبارزه می‌کنند و مطیع اوامر مولایشان می باشند، بر دیگران لازم است که از آنان تقلید کنند. (وسایل الشیعه ج27 ص: 131) یکی از مسائلی که ذهن برخی را به خود مشغول کرده است روش صحیح انتخاب مرجع تقلید است؛ اینکه بین مراجع کدام عالم تر و شایسته تر برای تقلید است؛ که به صورت خلاصه به دو روش انتخاب مرجع اعلم اشاره می شود: 1. اینکه دو نفر عالم و عادل که می توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند، اعلم بودن (شایستگی برای تقلید) کسی را تصدیق کنند. 2. (مسیر دوم که شاید بیشترین کاربرد را بین روش ها در انتخاب مرجع تقلید داشته باشد حصول اطمینان به اعلمیت مرجعی بین مراجع تقلید است) اینکه عده ای از اهل علم و طلاب علوم دینی، فردی را به عنوان مرجع اعلم معرفی کنند و شخص مکلف از گفته آنها اطمینان حاصل کند. حتی به نظر مشهور مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای اگر از این راه ها برای انسان حتی گمان یا احتمال هم حاصل شود باز هم باید از همان کسی که گمان یا احتمال به اعلمیتش پیدا کرده است تقلید شود. (1) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) سیستانی: اگر اعلمیت معلوم نباشد یا مساوی باشند باید به اورع در استنباط مراجعه کرد و گرنه مخیر است مگر در موارد علم اجمالی. (رساله مراجع، مساله 3 و 4 ؛ توضیح المسائل جامع، مساله12
🌺 اميرالمؤمنين علی عليه السّلام: 🌷شَرُّ النَّاسِ مَن كَانَ مُتَتَبِّعًا لِعُيُوبِ النَّاسِ عُمْيًا لِمَعَايِبِهِ؛ بدترين مردم كسی است كه عيوب مردم را دنبال كند و عيوب خود رانبیند ❓منفورترین افراد در نزد پیامبر(ص) چه کسانی هستند؟ ✍عیب‌جویی آن است كه انسان در پى كشف و افشاء عيب ديگران برآید نقاط ضعف مردم را به دست آورده بزرگ كند و به رخ آنان بكشد. اسلام، براى آبروى افراد ارزش بسيار قائل شده و كسانى را كه عیب‌جو هستند و سبب هتك آبروى ديگران می شوند، به‌شدت مورد مذمت قرار داده است. «وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» (هُمَزَه/ 1). 🌺 پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: 🌷 منفورترین شما نزد من، سخن‌چینان و تفرقه‌افکنان میان دوستان و کسانى‌اند که به عیب‌جویى افراد پاک و بى‌گناه مى‌پردازند. ( تاریخ بغداد: ج5، ص264) و نیز می فرمایند: 🌺 در مدینه مردمانى بودند که عیب‌هایى داشتند، اما زبان از عیب‌جویى مردم فرو بستند. پس خداوند زبان مردم را از عیب‌جویى آنان فرو بست. در نتیجه، آن عدّه مُردند و مردم از عیب‌هاى آنان آگاه نشدند. در همین شهر مردمانى هم بودند که عیبى نداشتند، امّا درباره عیب‌هاى مردم سخن مى‌گفتند. پس خداوند در آنان عیب‌هایى آشکار ساخت که تا وقتى مُردند به آن عیب‌ها معروف بودند. (بحارالأنوار: ج75، ص213)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرداخت برنج به‌عنوان کفاره  آیا برنج به‌تنهایی به‌عنوان کفاره کفایت می‌کند؟ برنج به‌تنهایی کافی است.  دسته‌ها: احکام مد طعام کفایت ماکارونی به‌عنوان طعام  آیا در کفاره می‌توان به‌جای نان، ماکارونی داد؟ با توجه به اینکه غذای یک نفر را می‌توان با آن تأمین کرد مانعی ندارد.  دسته‌ها: احکام مد طعام پرداخت گوشت به‌عنوان کفاره  آیا در مدّ طعام که به‌عنوان کفّاره روزه پرداخته می‌شود، گوشت هم کفایت می‌کند؟ در فرض سؤال به تنهائى بنابر احتیاط واجب کفایت نمی‌کند.  دسته‌ها: احکام مد طعام وظیفه شخص در صورت ناتوانی در پرداخت کفاره غیر عمد  چنانچه فردی توانایی پرداخت کفاره‌ی غیر عمد را نداشته باشد، وظیفه‌ی او چیست؟ هر زمآن‌که توانست به‌صورت تدریجی یا یکجا بپردازد و چنانچه به این صورت نیز ممکن نیست به هر مقداری که توان دارد عمل کند و اگر نتواند استغفار كند.
هدایت شده از 🏴 قرآن ناطق 🏴
🌿 صلوات حضرت امام موسی کاظم عَلیهِ‌ السَّلام: 🥀 اَللهُمَّ صَلِّ عَلى مُوسَى بنِ جَعفَرٍ وَصیِّ الاَبرارِ وَ اِمامِ الاَخیارِ وَ عَیبَةِ الاَنوارِ ، حَلیفِ السَّجدَةِ الطَّویلَةِ وَ الدُّموعِ الغَزیرَةِ وَ المُناجاةِ الکَثیرَة ؛ اللّٰهمّ صَلّ عَلیهِ وَ عَلی آبائِهِ وَ أبنائِهِ الطّیّبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومینَ وَ رَحمَةُ اللّهِ و بَرَکاتُه. 🥀🥀🥀🥀🥀 🏴قرآن ناطق🏴 https://eitaa.com/joinchat/2308636738C3c2137cbd3
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش : چرا پیامبر ابتدا در شبه جزیره عربستان به پیامبری مبعوث شد و دعوت به دین اسلام از آنجا آغاز شد؟ چرا در ایران یا اروپا مبعوث نشد و دین اسلام از آنجا آغاز نشد؟ ✍️پاسخ: در ابتدا باید گفت اگر پیامبر(ص) در هر جای دیگری از دنیا نیز ظهور می‌کرد، همین پرسش مطرح بود! اما شاید بتوان دلایلی را برای این امر محتمل دانست. 1️⃣ از آنجا که هدف اصلی پیامبر اسلام تثبیت و گسترش دین اسلام و در نهایت تشکیل یک حکومت اسلامی بود، چنین به نظر می‌رسید که این امر در منطقه‌ای که دور از سیطره قدرت‌های مطرح جهان آن روز باشد، امری میسرتر است. 🔸ضرورت تشکیل یک حکومت اسلامی به مانند آن نمونه کوچکی که در شهر مدینه توسط خود پیامبر اکرم(ص) به وجود آمد و همچنین برقراری عدالت اجتماعی و اجرای دستوارت الهی در سطح اجتماعی، در درون امپراتوری‌های بزرگی چون پارس، روم و چین، امری مشکل و پرهزینه بود. 🔹چنانچه بتوان گفت که سرزمین حجاز یک موقعیت تمدنی منحصر به فرد داشت، چون که در مرکز دایره‌ای قرار داشت که از هر سو تمدن‌های گذشتۀ بشری آن را احاطه کرده بودند. در جنوب آن تمدن یمن، در شمال تمدن روم و فنیقیه، در شرق و شمال شرقی تمدن ایران و آشور و در غرب تمدن مصر باستان وجود داشتند. طبیعی است که چنین موقعیتی بستر خوبی برای رشد و گسترش اسلام گردد و خداوند حکیم پیامبر اسلام را در مرکز این دایره مبعوث کند، تا راه هدایت بشری سهل گردد. 🔸و از طرفی حمایت‌های قبیله‌ای و بحث شرافت انساب در بین مردمان آنجا، راه را برای پیامبر اکرم باز می‌نمود و در برخی برهه‌ها نیز راه گشا بود. 2️⃣ از سوی دیگر عمق شرک، بت پرستی و روحیه لجاجت در مردمان آن سرزمین به قدری بود که اگر دین به زبان دیگر فرود می‌آمد، پذیرا نمی‌شدند. زیرا از سنت‌های الهی چنین است که خداوند می‌فرماید: 🔅 «ما هیچ پیامبری را، جز به زبان قومش نفرستادیم تا [حقایق را] برای آنها آشکار سازد». 🔹از این رو اگر دین در سرزمینی دیگر فرود می‌آمد، و به زبانی غیر از عربی بر آنها نازل می‌شد، باز هم اشکال می‌کردند که چرا عربی نیست: «و اگر [این کتاب را] قرآنی غیر عربی گردانیده بودیم، قطعاً می‌گفتند: «چرا آیه‌های آن روشن بیان نشده؟ کتابی غیر عربی و [مخاطبِ آن] عرب زبان؟». و از پذیرش ایمان سر باز می‌زدند: «و اگر آن را بر برخی از غیر عرب‌زبانان نازل می‌کردیم، و [پیامبر] آن را بر ایشان می‌خواند به آن ایمان نمی‌آوردند» 🔸البته نبود چنین روحیه‌ای در بین دیگر اقوام به شکل فضیلت شمرده شده است؛ امام صادق(ع) فرموده‌اند: «اگر این قرآن را بر عجم نازل می‌گشت، عرب بدان ایمان نمی‌آورد و حال آنکه آن را بر عرب نازل شد و عجم بدان ایمان آورد و این فضیلت عجم است» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از ⁦🇮🇷خبر طلاب
سرفصل بیانات امام خامنه ای (حفظه‌الله تعالی) اشاره به جاهلیت در دوران قبل بعثت و مبارزات پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم 1⃣دین از سیاست، جدا نیست 2⃣مصادیق جاهلیت 3⃣اساس زندگی در تمدن غربی، حرص و طمع است. پایه ارزش‌ها، پول است علم در خدمت کشتار مردم است غارت کشورهای ضعیف هرج و مرج جنسی پشتوانه‌های منطقی و فکر برای این رذائل، درست می‌کنند 4⃣باید درس های بعثت را مرور کنیم ۱.تقویت ایمان ۲.برنامه خردمندانه و حکیمانه که متکی باشد بر شناخت وسیع مختصات جاهلیت 🔸گرچه خیلی فاصله داریم با اهداف‌مون اما باز هم ایران اسلامی، است برای دنیا مثلا هتک حرمت عکس شهید سلیمانی رحمةالله‌علیه و واکنش مردم آن‌جا 5⃣نمونه واضح و کامل جاهلیت مدرن، آمریکا است. رژیمی است که اخلاقیات ناپسند در آن، ترویج می‌شود. تبعیض روز به روز بیشتر می‌شود 🚨رژیم ایلات متحده آمریکا، بحران ساز و بحران زیست است اساسا یک رژیم مافیایی است سیاسی، اقتصادی، اسلحه سازی و... وضع امروز اوکراین هم مربوط به همین سیاست آمریکا است. آمریکا، اوکراین رو به این نقطه کشاند کودتای مخملی حضور سناتورهای آمریکا در اوکراین و... ✅البته ما با جنگ، مخالفیم هر جای دنیا، اتفاق بیافتد ۸ سال، یمن را بمب باران کردند اما... ما خواستار توقف جنگ هستیم ⚠️ریشه بحران در اوکراین، آمریکا است. 6⃣عبرت های قضیه اوکراین: ۱.پشتیبانی قدرت های غربی از کشورهای دست نشونده آن‌ها، یک سراب است امروز اوکراین دیروز افغانستان ۲.مردم، مهم‌ترین پشتوانه دولت ها هستند. ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۰ 🇮🇷 http://eitaa.com/joinchat/1026359310Cd87a388a56
هدایت شده از منشورات
💠 رسول اسلام یا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ♦️اصلاح يک تعبیر نادرست آیت الله شبیری زنجانی مد ظله العالی: آقای حاج آقـا رضـا صـدر می‌فرمود: «برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان می‌دانند. بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتم الأنبياء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسـول خدا» یا «رسـول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.» (۱) 🌷🌷🌷🌷🌷 1⃣ مرحوم علامه حاج سید محمد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار می‌خوانیم و می‌شنویم که از حضرت ختمی مرتبت صلی‌الله علیه و آله و سلم تعبیر به «پیغمبر اسلام» ، «پیغمبر گرامی اسلام» ، «رسول گرامی اسلام» می‌شود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله» ، «ولكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان می‌گوییم «اشهد أن محمداً رسول الله». ▫️در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار می‌برند و رواج می‌دهند، چه آن‌ها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچ‌گونه منافاتی ندارد. ▫️اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا می‌دانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کرده‌ایم. ▫️و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمی‌شود. ▫️پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت صلى الله عليه و آله و سلم را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف كشف الغمة محدث اربلی و کتب علامه مجلسی و محدث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آنها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده می‌شود. ▫️سال‌ها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقق آقا سید کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵) 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۴ ص ۶۴۵
*آیا می‌شود عاشق او نبود؟* ۱-هنگام راه رفتن با آرامی و وقار راه می رفت ۲-در راه رفتن قدم ها را بر زمین نمی کشید. ۳-نگاهش پیوسته به زیر افتاده و بر زمین دوخته بود. ۴-هرکه را می دید مبادرت به سلام می کرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت. ۵-وقتی با کسی دست می داد دست خود را زودتر از دست او بیرون نمی کشید. ۶-با مردم چنان معاشرت می کرد که هرکس گمان می کرد عزیزترین فرد نزد آن حضرت است. ۷-هرگاه به کسی می نگریست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمی کرد. ۸-هرگز به روی مردم چشم نمی دوخت و خیره نگاه نمی کرد. ۹-چون اشاره می کرد با دست اشاره می کرد نه با چشم و ابرو. ۱۰-سکوتی طولانی داشت و تا نیاز نمی شد لب به سخن نمی گشود. ۱۱-هرگاه با کسی، هم صحبت می شد به سخنان او خوب گوش فرا می داد. ۱۲-چون با کسی سخن می گفت کاملا برمی گشت و رو به او می نشست. ۱۳-با هرکه می نشست تا او اراده برخاستن نمی کرد آن حضرت برنمی خاست. ۱۴-در مجلسی نمی نشست و برنمی خاست مگر با یاد خدا. ۱۵-هنگام ورود به مجلسی در آخر و نزدیک درب می نشست نه در صدر آن. ۱۶-در مجلس جای خاصی را به خود اختصاص نمی داد و از آن نهی می کرد. ۱۷-هرگز در حضور مردم تکیه نمی زد. ۱۸-اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود. ۱۹-اگر در محضر او چیزی رخ می داد که ناپسند وی بود نادیده می گرفت. ۲۰-اگر از کسی خطایی صادر می گشت آن را نقل نمی کرد. ۲۱-کسی را بر لغزش و خطای در سخن مواخذه نمی کرد. ۲۲-هرگز با کسی جدل و منازعه نمی کرد. ۲۳-هرگز سخن کسی را قطع نمی کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگوید. ۲۴-پاسخ به سوالی را چند مرتبه تکرار می کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود. ۲۵-چون سخن ناصواب از کسی می شنید. نمی فرمودـ« چرا فلانی چنین گفت» بلکه می فرمود « بعضی مردم را چه می شود که چنین می گویند؟» ۲۶-با فقرا زیاد نشست و برخاست می کرد و با آنان هم غذا می شد. ۲۷-دعوت بندگان و غلامان را می پذیرفت. ۲۸-هدیه را قبول می کرد اگرچه به اندازه یک جرعه شیر بود. ۲۹-بیش از همه صله رحم به جا می آورد. ۳۰-به خویشاوندان خود احسان می کرد بی آنکه آنان را بر دیگران برتری دهد. ۳۱-کار نیک را تحسین و تشویق می فرمود و کار بد را تقبیح می نمود و از آن نهی می کرد. ۳۲-آنچه موجب صلاح دین و دنیای مردم بود به آنان می فرمود و مکرر می‌گفت هرآنچه حاضران از من می شنوند به غایبان برسانند. ۳۳-هرکه عذر می آورد عذر او را قبول می کرد. ۳۴-هرگز کسی را حقیر نمی شمرد. ۳۵-هرگز کسی را دشنام نداد و یا به لقب های بد نخواند. ۳۶-هرگز کسی از اطرافیان و بستگان خود را نفرین نکرد. ۳۷-هرگز عیب مردم را جستجو نمی کرد. ۳۸-از شر مردم برحذر بود ولی از آنان کناره نمی گرفت و با همه خوشخو بود. ۳۹-هرگز مذمت مردم را نمی کرد و بسیار مدح آنان نمی گفت. ۴۰-بر جسارت دیگران صبر می فرمود و بدی را به نیکی جزا می داد. ۴۱-از بیماران عیادت می کرد اگرچه دور افتاده ترین نقطه مدینه بود. ۴۲-سراغ اصحاب خود را می گرفت و همواره جویای حال آنان می شد. ۴۳-اصحاب را به بهترین نام هایشان صدا می زد. ۴۴-با اصحابش در کارها بسیار مشورت می کرد و بر آن تاکید می فرمود. ۴۵-در جمع یارانش دایره وار می نشست و اگر غریبه ای بر آنان وارد می شد نمی توانست تشخیص دهد که پیامبر کدامیک از ایشان است. ۴۶-میان یارانش انس و الفت برقرار می کرد. ۴۷-وفادارترین مردم به عهد و پیمان بود. ۴۸-هرگاه چیزی به فقیر می بخشید به دست خودش می داد و به کسی حواله نمی کرد. ۴۹-اگر در حال نماز بود و کسی پیش او می آمد نمازش را کوتاه می کرد. ۵۰-اگر در حال نماز بود و کودکی گریه می کرد نمازش را کوتاه می کرد. ۵۱-عزیزترین افراد نزد او کسی بود که خیرش بیشتر به دیگران می رسید. ۵۲-احدی از محضر او نا امید نبود و می فرمود « برسانید به من حاجت کسی را که نمی تواند حاجتش را به من برساند.» ۵۳-هرگاه کسی از او حاجتی می خواست اگر مقدور بود روا می فرمود و گرنه با سخنی خوش و با وعده ای نیکو او را راضی می کرد. ۵۴-هرگز جواب رد به درخواست کسی نداد مگر آنکه برای معصیت باشد. ۵۵-پیران را بسیار اکرام می کرد و با کودکان بسیار مهربان بود. ۵۶-غریبان را خیلی مراعات می کرد. ۵۷-با نیکی به شروران، دل آنان را به دست می آورد و مجذوب خود می کرد. ۵۸-همواره متبسم بود و در عین حال خوف زیادی از خدا بردل داشت . ۵۹-چون شاد می شد چشم ها را بر هم می گذاشت و خیلی اظهار فرح نمی کرد. ۶۰-اکثر خندیدن آن حضرت تبسم بود و صدایش به خنده بلند نمی شد . ۶۱-مزاح می کرد اما به بهانه مزاح و خنداندن، حرف لغو و باطل نمی زد. ۶۲-نام بد را تغییر می داد و به جای آن نام نیک می گذاشت. ۶۳-بردباری اش همواره بر خشم او سبقت می گرفت. ۶۴-از برای فوت دنیا ناراحت نمی شد و یا به خشم نمی آمد. ۶۵-از برای خدا آنچنان به خشم می آمد که دیگر کسی او را نمی شناخت ۶۶-هرگز برای خودش انتقام نگرفت مگر آنکه حریم حق شکسته شود. ۶۷-هیچ خصل
تی نزد آن حضرت منفورتر از دروغگویی نبود. ۶۸-در حال خشنودی و نا خشنودی جز یاد حق بر زبان نداشت. ۶۹-هرگز درهم و دیناری نزد خود پس انداز نکرد . ۷۰-در خوراک و پوشاک چیزی زیادتر از خدمتکارانش نداشت. ۷۱-روی خاک می نشست و روی خاک غذا می خورد. ۷۲- روی زمین می خوابید. ۷۳-کفش و لباس را خودش وصله می کرد. ۷۴-با دست خودش شیر می دوشید و پای شتر ش را خودش می بست. ۷۵-هر مرکبی برایش مهیا بود سوار می شد و برایش فرقی نمی کرد. ۷۶-هرجا می رفت عبایی که داشت به عنوان زیر انداز خود استفاده می کرد. ۷۷-اکثر جامه های آن حضرت سفید بود. ۷۸-چون جامه نو می پوشید جامه قبلی خود را به فقیری می بخشید. ۷۹-جامه فاخری که داشت مخصوص روز جمعه بود. ۸۰-در هنگام کفش و لباس پوشیدن همیشه از سمت راست آغاز می کرد. ۸۱-ژولیده مو بودن را کراهت می دانست. ۸۲-همیشه خوشبو بود و بیشترین مخارج آن حضرت برای خریدن عطر بود. ۸۳-همیشه با وضو بود و هنگام وضو گرفتن مسواک می زد. ۸۴-نور چشم او در نماز بود و آسایش و آرامش خود را در نماز می یافت. ۸۵-ایام سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هرماه را روزه می داشت. ۸۶-هرگز نعمتی را مذمت نکرد. ۸۷-اندک نعمت خداوند را بزرگ می شمرد. ۸۸-هرگز از غذایی تعریف نکرد یا از غذایی بد نگفت. ۸۹-موقع غذا هرچه حاضر می کردند میل می فرمود. ۹۰-در سر سفره از جلوی خود غذا تناول می فرمود. ۹۱-بر سر غذا از همه زودتر حاضر می شد و از همه دیرتر دست می کشید. ۹۲-تا گرسنه نمی شد غذا میل نمی کرد و قبل از سیر شدن منصرف می شد. ۹۳-معده اش هیچ گاه دو غذا را در خود جمع نکرد. ۹۴-در غذا هرگز آروغ نزد. ۹۵-تا آنجا که امکان داشت تنها غذا نمی خورد. ۹۶-بعد از غذا دستها را می شست و روی خود می کشید. ۹۷-وقت آشامیدن سه جرعه آب می نوشید؛ اول آنها بسم الله و آخر آنها الحمدلله. ۹۸-از دوشیزگان پرده نشین با حیاتر بود. ۹۹-چون می خواست به منزل وارد شود سه بار اجازه می خواست. ۱۰۰-اوقات داخل منزل را به سه بخش تقسیم می کرد: بخشی برای خدا، بخشی برای خانواده و بخشی برای خودش بود و وقت خودش را نیز با مردم قسمت می کرد. *صد درس از زندگی پیامبر مکرم اسلام* *ولکم في رسول الله اسوه حسنه* منابع: کتاب «منتهی الآمال» محدث قمی و کتاب «مکارم الاخلاق» طبرسی
چهارشنبه فقهی  1400/12/11 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت سجاد علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: ...أَلَا وَ إِنَّ أَبْغَضَ‏ النَّاسِ‏ إِلَى‏ اللَّهِ‏ مَنْ یَقْتَدِی بِسُنَّةِ إِمَامٍ وَ لَا یَقْتَدِی بِأَعْمَالِه. آگاه باش که منفورترین مردم نزد خداوند متعال کسی است که سیره امامی را برگزیند ولی از کارهای او پیروی نکند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص234) از آنجایی که فردا در تقویم روز پنجشنبه آخر ماه رجب است و روزه بسیار فضیلت دارد، چند نکته درباره روزه قضا خدمت شما عرض می شود: 1. اگر کسی از ماه رمضان گذشته روزه قضا داشته باشد مثلا به خاطر اینکه در ماه رمضان مریض بوده و روزه نگرفته یا مسافرت بوده و روزه نگرفته یا خانم عذر شرعی داشته و روزه نگرفته است به فتوای اکثر مراجع تقلید اگر بتواند تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان آینده واجب است (به فتوی یا احتیاط واجب) قضای روزه را انجام دهد. (1) 2. به نظر اکثر فقهای عظام، وقت نیت روزه قضا تا قبل از اذان ظهر است، بشرط اینکه تا آن موقع چیزی که روزه را باطل می کند مانند خوردن و آشامیدن را مرتکب نشده باشد. (2) 3. اگر کسی از روی فراموشی یا غفلت یکی از کارهایی که روزه را باطل می کند مرتکب شود مثلا سهوا بخورد یا بیاشامد روزه باطل نمی شود و فرقی بین روزه واجب و قضا و مستحبی نمی باشد. (3) 4. افرادی که روزه قضا دارند نمی توانند نیت روزه مستحبی کنند و همچنین مسافرینی که نمازشان شکسته است نیز شرعا از روزه معذورند و سعی کنند از دیگر اعمال این ماه بهره مند شود.. (4) خداوند متعال توفیق بندگی و عمل به وظایف دینی را به همه ما عنایت بفرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) حضرت امام، رهبری، صافی، وحید، بهجت: احتیاط واجب. فاضل، مکارم‌، شبیری: فتوی. خویی، سیستانی: احتیاط مستحب. (عروه الوثقی، فصل فی احکام القضاء، م 18 ؛ رساله آموزشی رهبری، ج 1 درس 64 ؛ منهاج الصالحین، ج 1 م 1047 ؛ رهیافت روزه، ص: 176) (2) شبیری: در روزه قضای ماه رمضان خودش تا زمانی که به اندازه نیت کردن به مغرب مانده باشد، نیت روزه صحیح است. (عروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی النیه، م 12 ؛ رساله مراجع م 1564 و م 1565 ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، سوال 55 و 57 ؛ شبیری، المسائل الشرعیه، م 1572) (3)رساله مراجع م 1653 4. رساله مراجع م 1563
⚛توصیه‌ی حضرت جبرئیل به حضرت آدم علیهماالسلام!⚛ 🌟عارف کم نظیر، حضرت آیت‌الله بهجت (قدس‌ الله روحه) : 🟢می‌گویند که اولاد حضرت آدم علیه‌السلام زیاد شده بودند؛ (هزار و صد [سال تقریباً] عمر کرده بوده)؛ زیاد در محضر او قال‌وقیل می‌کردند و آدم ساکت بود و ابداً هیچ حرفی نمی‌زد. 🟢یک دفعه ملتفت شدند و گفتند: ما این‌همه شلوغ‌کاری می‌کنیم ، پدر ما ابداً یک کلمه‌ای نمی‌گوید و همانطور نگاه می‌کند. تعجب کردند! 🟢[گفتند:‌] آقا! بابا! شما اینجا ساکت و صامت اینجا نشسته‌اید و هیچ نمی‌گویید؛ ما این‌همه سروصداها می‌کنیم، این‌همه بازی‌ها می‌کنیم، این‌همه کارها می‌کنیم. 🟢حضرت آدم (علیه‌السلام) به اینها فرمود: آن وقتی که جبرئیل ما را به این زمین آورد، به من فرمود: «اگر می‌خواهی برگردی به همان جایی که از اول بودی، به همان بهشتی که از اول بودی، فَأَقْلِلْ کَلامَکَ؛ کم سخن بگو.» 📘منبع: بیانات حضرت آیت‌الله بهجت (قدس‌سره) 🕌اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🕌
هدایت شده از مفاخر
💠اعمال مشترك ماه شعبان💠 1⃣ هر روز هفتاد مرتبه بگويید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ از خدا آمرزش و توبه مى خواهم. 2⃣ هر روز هفتاد مرتبه بخوانید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ. آمرزش مى خواهم از خدا، معبودى جز او نيست، بخشنده و مهربان و زنده و پاينده است و به سوى او باز می گردم. 🍃 و از روايات استفاده مى شود، كه بهترين دعاها و ذكرها در اين ماه استغفار است، و هر كه، هر روز در اين ماه، هفتاد مرتبه استغفار كند، مانند اين است كه در ماه هاى ديگر هفتاد هزار مرتبه استغفار بجا آورده است. 3⃣ در اين ماه صدقه بدهد، گرچه نصف دانه خرما باشد، تا حق تعالى بدن او را بر آتش دوزخ حرام كند. 🍃 راوی از امام صادق(ع) سوال کرد: يابن رسول اللّه بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ فرمود: صدقه و استغفار، 4⃣ در تمام اين ماه هزار مرتبه بگويد: لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ لا نَعْبُدُ إِلا إِيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ. معبودى جز خدا نيست، و جز او را نمی پرستيم. درحالی كه عبادت را براى او خالص مى كنيم، گرچه مشركان را خوش نيايد. اين ذكر پاداش بسيارى دارد، از جمله اينكه در نامه عملش عبادت هزار ساله نوشته شود. 📚 مفاتیح الجنان، فضیلت و اعمال ماه شعبان http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5