ب.۱) پیامبر اکرم (ص) فرمود: مهدی مردی از فرزندان من است رنگ (چهره) او رنگ عربی ( گندم گون یا سفید) و اندام او اندام اسرائیلی (اندام فرزندان یعقوب (ع) که به داشتن قد بلند و اندام رشید مشهور بودند) است بر گونه راست او خالی است که مانند ستاره درخشان است.( بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۹۵)
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۳۶ - ۳۹
#یادآور روز سوم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
ب.۲) ابراهیم بن مهزیار که به شرف ملاقات امام نائل شده بود در توصیف ایشان میگوید: او جوانی نورس و نورانی و سفید پیشانی بود با ابروانی گشاده و گونهها و بینی کشیده و قامتی بلند و نیکو چون شاخه سرو. گویا پیشانیش ستارهای درخشان بود و بر گونه راستش خالی بود که مانند مشک و عنبر بر صفحهای نقرهای میدرخشید. بر سرش گیسوانی پرپشت و سیاه و افشان بود که روی گوشش را پوشانده بود. سیمایی داشت که هیچ چشمی برازندهتر و زیباتر و با طمأنیهتر و با حیا تر از آن ندیدهاست.(کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، باب ۴۳، ص ۴۴۶، ح ۱۶)
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۳۶ - ۳۹
#یادآور روز پنجم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
در باب ویژگیهای اخلاقی روایت شده از امام مهدی (عج) میتوان روایات را به سه دسته تقسیم کرد:
الف) شباهتها به پیامبر اکرم(ص) (در روایات زیادی مانند آنچه گفته شد امام را شبیهترین مردم خَلقاً و خُلقاً به رسول الله بیان کردهاند) که در این باره میتوان به آیات مختلفی که به بیان خصائل پیامبر اکرم (ص) پرداختهاند اشاره کرد:
۱. فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ؛ پس به رحمت الهی با آنان نرمخو شدی، و اگر تندخو و سختدل بودی قطعا از پیرامون تو پراکنده میشدند.*
* سوره آل عمران، آیه ۱۵۹
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۴۰ - ۴۵
#یادآور روز ششم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
۲. لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ؛ قطعا برای شما پیامبری از خودتان آمد که بر او دشوار است شما به رنج بیفتید، به [ هدایت] شما حریص و با مؤمنان رئوف و مهربان است.*
* سوره توبه، آیه ۱۲۸
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۴۰ - ۴۵
#یادآور روز هفتم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
ب) شباهتها با پیامبران و اوصیاء الهی:
۱. امام مهدی(عج) در یکی از خطبههایی که در آغاز قیامش ایراد میکند بر شباهت و یگانگی خود با انبیا و اوصیای الهی تأکید کرده و میفرماید:
ای مردم هر کس میخواهد آدم و شیث را بنگرد اینک منم آدم و شیث. هر کس میخواهد نوح و فرزند او سام را نگاه کند مرا ببیند که من همان نوح و سام هستم. هر کس دوست دارد ابراهیم و اسماعیل را مشاهده کند به من بنگرد که منم ابراهیم و اسماعیل. هر کس میخواهد به موسی و یوشع نگاه کند پس این منم موسی و یوشع هر کس علاقهمند است که عیسی و شمعون را ببیند پس مرا نظاره کند که من همان عیسی و شمعونام.(بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۹)
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۴۰ - ۴۵
#یادآور روز هشتم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
۲. در ادامه میفرمایند:
هر کس میخواهد به محمّد(ص) و امیرمؤمنان(ع) بنگرد اینک منم محمد(ص) و امیرمؤمنان(ع) هر کس دوست دارد حسن و حسین(ع) را مشاهده کند به من بنگرد که منم حسن و حسین هر کس علاقهمند است که به امامان از نسل حسین(ع) بنگرد پس اینک به من بنگرد که من همان امامان(ع) هستم به درخواست من پاسخ گویید که من به شما از همه آنچه از آن آگاه شدهاید و آنچه از آن آگاه نشدهاید، خبر میدهم.(بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۹)
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۴۰ - ۴۵
#یادآور روز نهم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
همچنین بنا به روایاتی که صفات کلی امامان (ع) را بیان میکنند:
۳. امام صادق (ع) میفرماید: [امام را] با آرامش و وقار [...] و نیز با حلال و حرام و نیازمندی مردم به او در صورتی که او خود به هیچ کس نیاز ندارد [میتوان شناخت].
(الغیبة، نعمانی، باب ۱۳، ص ۲۴۲، ح ۴۰)
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۴۰ - ۴۵
#یادآور روز دهم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
۴.حضرت رضا (ع) میفرماید: او [با دو نشانه] شناخته میشود دانش [بیکران] و استجابت دعا و اینکه او از همه رویدادها پیش از رخ دادنشان خبر میدهد. همه اینها به سبب پیمانی است که از سوی پیامبر خدا با او بسته شده و وی آن را به وسیله پدران خود از آن حضرت به ارث برده است.
(بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۱۱۸)
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۴۰ - ۴۵
#یادآور روز یازدهم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
میلاد قهرمان فصاحت و بلاغت، و مظهر مهربانی و عطوفت، عقیله بنیهاشم زینب کبری سلاماللهعلیها و روز پرستار مبارک 💚🤍
#میلاد_حضرت_زینب
#روز_پرستار
ج) ویژگیهای خاص آن حضرت:
امام علی (ع) میفرماید:
او از بنی هاشم [و] از خاندانی است که همواره بلندترین قلهها، پر آبترین دریاها، مطمئنترین پناهگاهها، خالصترین معدنهای عرب بوده است. هنگامی که مرگ شبیخون زند او را ترسی در دل نباشد و چون مرگ روی نماید سستی و ناتوانی از خود نشان ندهد و به هنگام زورآزمایی دلیران عقب نشینی نکند. او تلاش کننده خستگی ناپذیر، پرتوان پیروزمند، شیر بیشه شجاعت، برکننده ریشه ستمگران، پشتوانهای استوار، دلاوری قدرتمند، شمشیری از شمشیرهای خدا، سالار و پرخیری است که در خاندان جلالت و شرف بزرگ شده و ریشه مجد و بزرگواریاش در اصیلترین ریشههاست. [...] پناهگاه او از همه شما گستردهتر دانش او از دانش همه شما فزونتر و لطف او به خویشانش از همه شما بیشتر است.
(الغیبة، نعمانی، باب ۱۳، صص ۲۱۲-۲۱۴، ح ۱)
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۴۰ - ۴۵
#یادآور روز دوازدهم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
یکی از موضوعات مورد سوال درباره طول عمر حضرت مهدی (عج) است که عدهای میگویند این امر ممکن نیست که حضرت در حدود ۱۲۰۰ سال عمر کرده باشند.
این موضوع از سه طریق زیر قابل پاسخگویی است:
الف) وجود افراد با عمر طولانی در طول تاریخ:
از جمله آدم (ع) در حدود ۱۰۰۰ سال
شیث (ع) در حدود ۱۰۰۰ سال
نوح (ع) بین ۹۰۰ تا ۲۴۰۰ سال
لقمان العادی در حدود ۳۵۰۰ سال
خَنوخ (ادریس) در حدود ۳۵۰ سال
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۵۰ - ۵۶
#یادآور روز سیزدهم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
ب) امکان علمی عمر طولانی:
علم امروزی در حال رفع مشکل پیری سلول ها و طولانیتر کردن عمر موجودات است. بنابراین این مساله از نظر علمی امری غیر ممکن نیست.
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۵۰ - ۵۶
#یادآور روز پانزدهم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
ج) امکان عمر طولانی با اعجاز الهی:
«بیان شهید سید محمد باقر صدر در این زمینه چنین است: دانستیم که عمر طولانی از نظر علم ممکن است. حال اگر فرض کنیم از نظر علم امکان نداشته باشد و قانون پیری و شکستگی قانونی حتمی باشد که بشریت هرگز نتواند آن را تغییر دهد در این صورت چه میشود؟ باید گفت در این صورت طول عمر افرادی چون نوح و مهدی که قرنها برخلاف قوانین طبیعی که در علم جدید به اثبات رسیده است، زنده مانده اند از موارد اعجاز محسوب میگردد. معجزه در مقطع خاصی قانون طبیعت را از کار می اندازد تا زندگی شخصی را که رسالت آسمانی به وجود او بستگی دارد حفظ کند.»
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۵۰ - ۵۶
#یادآور روز شانزدهم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
درباره پرسشهای مختلفی که دربارهی امام زمان (عج) مطرح میشود باید توجه نمود که طبق فرمایش حضرت علی (ع) [درباره چیزی پرسش کن که ناچار از دانستن آنی و هیچ عذری در ندانستن آن نداری] آن پرسش، پرسشی باشد که:
۱. از موضوعاتی باشد که موجب معرفت بیشتر به امام زمان (عج) است و به دانستن آن موظف شدهایم.
۲. یافتن پاسخ آن پرسش ما را به اطاعت آن امام نزدیکتر و از نافرمانی ایشان دورتر سازد.
چرا که با مشغول ساختن خود به پرسشهای دیگر از وظیفه اصلی خود نسبت به امام زمان (عج) باز میمانیم.
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲
#یادآور روز هفدهم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
همسر و فرزندان امام زمان (عج)
برای پاسخ به این سوال که آیا امام زمان (عج) همسر و فرزندانی دارد یا خیر به پاسخ دو گروه میپردازیم:
۱. کسانی که به ازدواج امام معتقد هستند به دو دسته دلایل استدلال می کنند:
الف) روایات در باب ازدواج و تاکید پیامبر و ائمه (ع) به این امر:
مرحوم محدث نوری (ره) مینویسد:« چگونه ترک خواهند فرمود چنین سنت عظیمه جد اکرم خود (ص) را با آن همه ترغیب و تحریص که در فعل آن و تهدید و تخویف که در ترکش شده و سزاوارترین امت در اخذ سنت پیغمبر (ص)، امام هر عصر است و تاکنون کسی ترک آن را از خصایص آن جناب نشمرده است.»
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲
#یادآور روز هجدهم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«اللّهُمَ صَلِّ عَلیٰ فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک»
دیر آمدم، دیر آمدم در داشت میسوخت...
@ashabolyamin
ب) روایات، ادعیه و زیاراتی که به نوعی به همسر و فرزندان امام اشاره یا تصریح میکنند. مانند:
ابوبصیر از امام صادق (ع) نقل میکند که میفرمایند:
گویا میبینم که قائم (ع) با خانواده و فرزندانش در مسجد سهله فرود آمدهاست.*
محدث نوری ادعیه و زیارات دیگری را نیز نقل میکند که در آن تعابیری چون «ذُریَتُهُ»، «وَلَدُهُ» و «اَهلُ بَیتُهُ» به کار رفته است و به نوعی به همسر و فرزند داشتن امام (عج) اشاره شده است.**
* بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۱۷، حدیث ۱۳
** نجم الثاقب، صص ۴۰۳-۴۰۶
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲
#یادآور روز نوزدهم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
۲. کسانی که منکر ازدواج و فرزند داشتن امام زمان (عج) میشوند علاوه بر خدشه در سند یا دلالت روایات مورد استناد گروه نخست به روایاتی اشاره میکنند که در آن به فرزند نداشتن امام (ع) تصریح شده است:
شیخ طوسی از حسن بن علی خزاز نقل میکند:
علی بن حمزه بر ابی الحسن الرضا (ع) وارد شد و عرض کرد: آیا تو امامی؟ فرمود: آری. پس عرض کرد: من از جدت جعفر بن محمد(ع) شنیدم که فرمود: امامی وجود ندارد مگر این که نسلی از او به جا میماند. پس فرمود: ای پیرمرد فراموش کردهای یا خود را به فراموشی زدهای؟ جعفر این گونه نگفت، بلکه گفت: امامی وجود ندارد، مگر این که فرزندی دارد، به جز امامی که حسین بن علی (ع) پس از او [از قبر] بیرون میآید، همانا او فرزندی ندارد.
پس گفت: راست گفتی فدایت شوم، شنیدم که جدت چنین میفرمود.*
البته برخی عالمان شیعه گفته اند: مراد از این که «او فرزندی ندارد» این است که « او فرزندی که امام باشد ندارد».**
* الغیبة، شیخ طوسی، صص ۱۳۴ و ۱۳۵
** نجم الثاقب، ص ۴۰۷
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲
#یادآور روز بیستم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
اما در پایان باید به این نکته توجه کنیم که:
اولاً با وجود این که درباره این سوال نمیتوان صراحتاً اظهار نظر کرد اما این سوال از آن دست سوالاتی نیست که در انجام وظیفه ما و اطاعت از امام (ع) تاثیری داشته باشد. بنابراین نیازی به یافتن پاسخ دقیق برای آن نیست.
ثانیاً اگر هم امام دارای همسر و فرزندانی باشند داشتن عمر طولانی برای آنها ضروری نیست و میتوانند مانند سایر انسانها طول عمری معمول داشتهباشند.
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲
#یادآور روز بیست و یکم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
محل اقامت امام عصر(عج)
برای غیبت امام عصر(عج) دو معنی قابل تصور است:
۱. امام از نظر جسمی از دیدهها پنهان هستند و هر چند ایشان مردم را میبینند ولی مردم قادر به دیدن ایشان نیستند.
۲. امام از نظر هویت قابل شناسایی نیستند و هر چند در بین مردم رفت و آمد دارند اما کسی پی به هویت واقعی ایشان نمیبرد.
هر چند موضوع محل اقامت ایشان در هر دو صورت مورد بحث است اما در حالت دوم موضوعیت کمتری دارد زیرا در این صورت حضرت میتوانند با پنهان داشتن هویت خویش در هر جا که بخواهند زندگی کنند.
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲
#یادآور روز بیست و دوم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
بر اساس روایات وارد شده محل اقامت امام عصر (عج) را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:
الف) محلهای دور دست و نا آشنا:
در برخی روایات به سکونت آن حضرت در محلهای دور دست مانند کوهها و بیابانها اشاره شده است.
مانند توقیعی که از ایشان به شیخ صدوق صادر شدهاست:
ما بر اساس آنچه که خدای تعالی برای ما و شیعیان مومن مصلحت دیدهاست، تا زمانی که دولت دنیا از آن فاسقان است، در سرزمینهای دوردستی که از جایگاه ستمگران دور است سکنا گزیدهایم. ولی از آنچه بر شما میگذرد آگاهیم و هیچ یک از اخبار شما بر ما پوشیده نمیماند.
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲
#یادآور روز بیست و چهارم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
ب) محلهای خاص و شناخته شده:
در برخی روایات از مکانهای خاص به عنوان اقامتگاه آن حضرت یاد شده است.
اول) مدینه:
از امام حسن عسکری (ع) نقل شده است که امام در پاسخ به این پرسش که: اگر حادثهای برای شما رخ دهد سراغ فرزندتان را از کجا بگیریم؟ میفرماید: در مدینه.*
* الکافی، ج ۱، ص ۳۲۸، حدیث ۲
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲
#یادآور روز بیست و پنجم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
دوم) کوه رَضویٰ در نزدیکی مدینه:
عبدالاعلی مولی آل سام میگوید:
به همراه ابی عبدلله [امام صادق] (ع) [از مدینه] خارج شدیم. هنگامی که به روحاء [در اطراف مدینه] رسیدیم آن حضرت دقایقی نگاهش را به کوهی که در آن اطراف بود دوخت و فرمود:
این کوه را میبینی؟ این کوه رضوی نام دارد و از کوههای فارس است. چون ما را دوست داشت خداوند او را به سوی ما منتقل کرد. در آن همه درختان میوهدار وجود دارد و در دو مرحله پناهگاهی خوب برای خائف [امام زمان] است. آگاه باش که برای صاحب این امر دو غیبت است که یکی کوتاه و دیگری بلند است.*
* بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۳، حدیث ۷
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲
#یادآور روز بیست و ششم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
سوم) ذی طُویٰ، کوهی در نزدیکی مکه:
در روایتی از امام محمد باقر(ع) نقل شده است:
صاحب این امر را در یکی از این دره ها غیبتی است. [در این حال، آن حضرت] با دست خود به ناحیه ذی طوی اشاره کرد.*
در برخی روایات از همین منطقه به عنوان محل تجمع یاران امام مهدی(عج) یاد شده است.**
* الغیبة، نعمانی، ص ۱۸۲
** بحار الانوار، ج ۹۹، ص ۱۰۸
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲
#یادآور روز بیست و هفتم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin
ج) در میان مردم:
دسته سوم از روایات چنین بیان میکنند که امام مهدی(عج) در مکان خاصی سکونت ندارند، بلکه در میان مردم و به صورت ناشناس زندگی میکنند.
از جمله روایتی که به طور خلاصه از امام صادق(ع) نقل میکنیم:
چگونه این مردم این موضوع را انکار میکنند که... همان که از حقش محروم شده و صاحب این امر است، در میان ایشان رفت و آمد میکند، در بازارهایشان راه میرود و بر فرشهای آنان قدم مینهد، ولی او را نمیشناسند تا زمانی که خداوند به او اجازه دهد که خود را معرفی کند...*
* الکافی، ج ۱، صص ۳۳۶ و ۳۳۷، حدیث ۴
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲
#یادآور روز بیست و هشتم نماز برای ظهور
#دوره_هشتم
@ashabolyamin