eitaa logo
اصحاب الیمین
23 دنبال‌کننده
30 عکس
13 ویدیو
0 فایل
فَسَلَامٌ لَكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (سوره الواقعة : ۹۱) آقا جان دنیا دیگر طاقت دوری شما را ندارد العجل...
مشاهده در ایتا
دانلود
ج) ویژگی‌های خاص آن حضرت: امام علی (ع) می‌فرماید: او از بنی هاشم [و] از خاندانی است که همواره بلندترین قله‌ها، پر آب‌ترین دریاها، مطمئن‌ترین پناهگاه‌ها، خالص‌‌ترین معدن‌های عرب بوده است. هنگامی که مرگ شبیخون زند او را ترسی در دل نباشد و چون مرگ روی نماید سستی و ناتوانی از خود نشان ندهد و به هنگام زورآزمایی دلیران عقب نشینی نکند. او تلاش کننده خستگی ناپذیر، پرتوان پیروزمند، شیر بیشه شجاعت، برکننده ریشه ستمگران، پشتوانه‌ای استوار، دلاوری قدرتمند، شمشیری از شمشیرهای خدا، سالار و پرخیری است که در خاندان جلالت و شرف بزرگ شده و ریشه مجد و بزرگواری‌اش در اصیل‌ترین ریشه‌هاست. [...] پناهگاه او از همه شما گسترده‌تر دانش او از دانش همه شما فزون‌تر و لطف او به خویشانش از همه شما بیشتر است. (الغیبة، نعمانی، باب ۱۳، صص ۲۱۲-۲۱۴، ح ۱) نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۴۰ - ۴۵ روز دوازدهم نماز برای ظهور @ashabolyamin
یکی از موضوعات مورد سوال درباره طول عمر حضرت مهدی (عج) است که عده‌ای میگویند این امر ممکن نیست که حضرت در حدود ۱۲۰۰ سال عمر کرده باشند. این موضوع از سه طریق زیر قابل پاسخگویی است: الف) وجود افراد با عمر طولانی در طول تاریخ: از جمله آدم (ع) در حدود ۱۰۰۰ سال شیث (ع) در حدود ۱۰۰۰ سال نوح (ع) بین ۹۰۰ تا ۲۴۰۰ سال لقمان العادی در حدود ۳۵۰۰ سال خَنوخ (ادریس) در حدود ۳۵۰ سال نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۵۰ - ۵۶ روز سیزدهم نماز برای ظهور @ashabolyamin
ب) امکان علمی عمر طولانی: علم امروزی در حال رفع مشکل پیری سلول ها و طولانی‌تر کردن عمر موجودات است. بنابراین این مساله از نظر علمی امری غیر ممکن نیست. نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۵۰ - ۵۶ روز پانزدهم نماز برای ظهور @ashabolyamin
ج) امکان عمر طولانی با اعجاز الهی: «بیان شهید سید محمد باقر صدر در این زمینه چنین است: دانستیم که عمر طولانی از نظر علم ممکن است. حال اگر فرض کنیم از نظر علم امکان نداشته باشد و قانون پیری و شکستگی قانونی حتمی باشد که بشریت هرگز نتواند آن را تغییر دهد در این صورت چه میشود؟ باید گفت در این صورت طول عمر افرادی چون نوح و مهدی که قرن‌ها برخلاف قوانین طبیعی که در علم جدید به اثبات رسیده است، زنده مانده اند از موارد اعجاز محسوب می‌گردد. معجزه در مقطع خاصی قانون طبیعت را از کار می اندازد تا زندگی شخصی را که رسالت آسمانی به وجود او بستگی دارد حفظ کند.» نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۵۰ - ۵۶ روز شانزدهم نماز برای ظهور @ashabolyamin
درباره پرسش‌های مختلفی که درباره‌ی امام زمان (عج) مطرح می‌شود باید توجه نمود که طبق فرمایش حضرت علی (ع) [درباره چیزی پرسش کن که ناچار از دانستن آنی و هیچ عذری در ندانستن آن نداری] آن پرسش، پرسشی باشد که: ۱. از موضوعاتی باشد که موجب معرفت بیشتر به امام زمان (عج) است و به دانستن آن موظف شده‌ایم. ۲. یافتن پاسخ آن پرسش ما را به اطاعت آن امام نزدیک‌تر و از نافرمانی ایشان دورتر سازد. چرا که با مشغول ساختن خود به پرسش‌های دیگر از وظیفه اصلی خود نسبت به امام زمان (عج) باز می‌مانیم. نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز هفدهم نماز برای ظهور @ashabolyamin
همسر و فرزندان امام زمان (عج) برای پاسخ به این سوال که آیا امام زمان (عج) همسر و فرزندانی دارد یا خیر به پاسخ دو گروه می‌پردازیم: ۱. کسانی که به ازدواج امام معتقد هستند به دو دسته دلایل استدلال می کنند: الف) روایات در باب ازدواج و تاکید پیامبر و ائمه (ع) به این امر: مرحوم محدث نوری (ره) می‌نویسد:« چگونه ترک خواهند فرمود چنین سنت عظیمه جد اکرم خود (ص) را با آن همه ترغیب و تحریص که در فعل آن و تهدید و تخویف که در ترکش شده و سزاوارترین امت در اخذ سنت پیغمبر (ص)، امام هر عصر است و تاکنون کسی ترک آن را از خصایص آن جناب نشمرده است.» نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز هجدهم نماز برای ظهور @ashabolyamin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«اللّهُمَ صَلِّ عَلیٰ فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک» دیر آمدم، دیر آمدم در داشت می‌سوخت... @ashabolyamin
ب) روایات، ادعیه و زیاراتی که به نوعی به همسر و فرزندان امام اشاره یا تصریح می‌کنند. مانند: ابوبصیر از امام صادق (ع) نقل می‌کند که می‌فرمایند: گویا می‌بینم که قائم (ع) با خانواده و فرزندانش در مسجد سهله فرود آمده‌است.* محدث نوری ادعیه و زیارات دیگری را نیز نقل می‌کند که در آن تعابیری چون «ذُریَتُهُ»، «وَلَدُهُ» و «اَهلُ بَیتُهُ» به کار رفته است و به نوعی به همسر و فرزند داشتن امام (عج) اشاره شده است.** * بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۱۷، حدیث ۱۳ ** نجم الثاقب، صص ۴۰۳-۴۰۶ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز نوزدهم نماز برای ظهور @ashabolyamin
۲. کسانی که منکر ازدواج و فرزند داشتن امام زمان (عج) می‌شوند علاوه بر خدشه در سند یا دلالت روایات مورد استناد گروه نخست به روایاتی اشاره می‌کنند که در آن به فرزند نداشتن امام (ع) تصریح شده است: شیخ طوسی از حسن بن علی خزاز نقل می‌کند: علی بن حمزه بر ابی الحسن الرضا (ع) وارد شد و عرض کرد: آیا تو امامی؟ فرمود: آری. پس عرض کرد: من از جدت جعفر بن محمد(ع) شنیدم که فرمود: امامی وجود ندارد مگر این که نسلی از او به جا می‌ماند. پس فرمود: ای پیرمرد فراموش کرده‌ای یا خود را به فراموشی زده‌ای؟ جعفر این گونه نگفت، بلکه گفت: امامی وجود ندارد، مگر این که فرزندی دارد، به جز امامی که حسین بن علی (ع) پس از او [از قبر] بیرون می‌آید، همانا او فرزندی ندارد. پس گفت: راست گفتی فدایت شوم، شنیدم که جدت چنین می‌فرمود.* البته برخی عالمان شیعه گفته اند: مراد از این که «او فرزندی ندارد» این است که « او فرزندی که امام باشد ندارد».** * الغیبة، شیخ طوسی، صص ۱۳۴ و ۱۳۵ ** نجم الثاقب، ص ۴۰۷ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز بیستم نماز برای ظهور @ashabolyamin
اما در پایان باید به این نکته توجه کنیم که: اولاً با وجود این که درباره این سوال نمیتوان صراحتاً اظهار نظر کرد اما این سوال از آن دست سوالاتی نیست که در انجام وظیفه ما و اطاعت از امام (ع) تاثیری داشته باشد. بنابراین نیازی به یافتن پاسخ دقیق برای آن نیست. ثانیاً اگر هم امام دارای همسر و فرزندانی باشند داشتن عمر طولانی برای آن‌ها ضروری نیست و می‌توانند مانند سایر انسان‌ها طول عمری معمول داشته‌باشند. نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز بیست و یکم نماز برای ظهور @ashabolyamin
محل اقامت امام عصر(عج) برای غیبت امام عصر(عج) دو معنی قابل تصور است: ۱. امام از نظر جسمی از دیده‌ها پنهان هستند و هر چند ایشان مردم را می‌بینند ولی مردم قادر به دیدن ایشان نیستند. ۲. امام از نظر هویت قابل شناسایی نیستند و هر چند در بین مردم رفت و آمد دارند اما کسی پی به هویت واقعی ایشان نمی‌برد. هر چند موضوع محل اقامت ایشان در هر دو صورت مورد بحث است اما در حالت دوم موضوعیت کمتری دارد زیرا در این صورت حضرت می‌توانند با پنهان داشتن هویت خویش در هر جا که بخواهند زندگی کنند. نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز بیست و دوم نماز برای ظهور @ashabolyamin
بر اساس روایات وارد شده محل اقامت امام عصر (عج) را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: الف) محل‌های دور دست و نا آشنا: در برخی روایات به سکونت آن حضرت در محل‌های دور دست مانند کوه‌ها و بیابان‌ها اشاره شده است. مانند توقیعی که از ایشان به شیخ صدوق صادر شده‌است: ما بر اساس آنچه که خدای تعالی برای ما و شیعیان مومن مصلحت دیده‌است، تا زمانی که دولت دنیا از آن فاسقان است، در سرزمین‌های دوردستی که از جایگاه ستمگران دور است سکنا گزیده‌ایم. ولی از آنچه بر شما می‌گذرد آگاهیم و هیچ یک از اخبار شما بر ما پوشیده نمی‌ماند. نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز بیست و چهارم نماز برای ظهور @ashabolyamin
ب) محل‌های خاص و شناخته شده: در برخی روایات از مکان‌های خاص به عنوان اقامتگاه آن حضرت یاد شده است. اول) مدینه: از امام حسن عسکری (ع) نقل شده است که امام در پاسخ به این پرسش که: اگر حادثه‌ای برای شما رخ دهد سراغ فرزندتان را از کجا بگیریم؟ می‌‌فرماید: در مدینه.* * الکافی، ج ۱، ص ۳۲۸، حدیث ۲ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز بیست و پنجم نماز برای ظهور @ashabolyamin
دوم) کوه رَضویٰ در نزدیکی مدینه: عبدالاعلی مولی آل سام می‌گوید: به همراه ابی عبدلله [امام صادق] (ع) [از مدینه] خارج شدیم. هنگامی که به روحاء [در اطراف مدینه] رسیدیم آن حضرت دقایقی نگاهش را به کوهی که در آن اطراف بود دوخت و فرمود: این کوه را می‌بینی؟ این کوه رضوی نام دارد و از کوه‌های فارس است. چون ما را دوست داشت خداوند او را به سوی ما منتقل کرد. در آن همه درختان میوه‌‌دار وجود دارد و در دو مرحله پناهگاهی خوب برای خائف [امام زمان] است. آگاه باش که برای صاحب این امر دو غیبت است که یکی کوتاه و دیگری بلند است.* * بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۳، حدیث ۷ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز بیست و ششم نماز برای ظهور @ashabolyamin
سوم) ذی طُویٰ، کوهی در نزدیکی مکه: در روایتی از امام محمد باقر(ع) نقل شده است: صاحب این امر را در یکی از این دره ها غیبتی است. [در این حال، آن حضرت] با دست خود به ناحیه ذی طوی اشاره کرد.* در برخی روایات از همین منطقه به عنوان محل تجمع یاران امام مهدی(عج) یاد شده است.** * الغیبة، نعمانی، ص ۱۸۲ ** بحار الانوار، ج ۹۹، ص ۱۰۸ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز بیست و هفتم نماز برای ظهور @ashabolyamin
ج) در میان مردم: دسته سوم از روایات چنین بیان می‌کنند که امام مهدی(عج) در مکان خاصی سکونت ندارند، بلکه در میان مردم و به صورت ناشناس زندگی می‌کنند. از جمله روایتی که به طور خلاصه از امام صادق(ع) نقل می‌کنیم: چگونه این مردم این موضوع را انکار می‌کنند که... همان که از حقش محروم شده و صاحب این امر است، در میان ایشان رفت و آمد می‌کند، در بازارهایشان راه می‌رود و بر فرش‌های آنان قدم می‌نهد، ولی او را نمی‌شناسند تا زمانی که خداوند به او اجازه دهد که خود را معرفی کند...* * الکافی، ج ۱، صص ۳۳۶ و ۳۳۷، حدیث ۴ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز بیست و هشتم نماز برای ظهور @ashabolyamin
به نظر می‌رسد میان این سه دسته روایت تعارضی وجود ندارد و آن حضرت بسته به شرایط و موقعیت‌هایی که پیش می‌آید زندگی به طور ناشناس در میان مردم و یا در مکان‌هایی مانند مدینه منوره یا در مکان‌های دور از دسترس را انتخاب می‌کند. نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز بیست و نهم نماز برای ظهور @ashabolyamin
ابراهیم شفیعی سروستانی در کتاب منم مهدی (عج)، پس از بررسی سوالات قبلی مساله «جزیرة الخضراء» را مطرح کرده و بعد از نقل این حکایت به بررسی صحت و نظر موافقان و مخالفان آن می‌پردازد. این حکایت از شخصی به نام زین‌الدین علی بن فضل مازندرانی سفری را نقل می‌کند که در اقیانوس اطلس به جزیره‌ای به نام جزیره خضراء می‌رسد. جزیره‌ای که ساکنان آن همگی فرزندان امام عصر(عج) هستند و در آن جزیره با صلح و سعادت زندگی می‌کنند. سپس با بررسی دلایل موافقان و مخالفان می‌نویسد: با توجه به مطالب یاد شده اظهار نظر صریح و قطعی درمورد درستی یا نادرستی این حکایت مشکل به نظر می‌رسد و بهتر است حقیقت آن را به خدا بسپاریم و بیشتر به دنبال شناخت وظایف قطعی خود در برابر امام زمان (عج) و عمل به آن‌ها باشیم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به کتاب‌ منم مهدی(عج)، صص ۱۰۵ - ۱۱۲ بحارالانوار، ج ۵۲، صص ۱۵۹ - ۱۷۴ جزیره خضراء و تحقیقی پیرامون مثلث برمودا، ناجی نجار- علی اکبرمهدی پور و کتب دیگر مراجعه نمایید. نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز سی‌ام نماز برای ظهور @ashabolyamin
یاران امام مهدی(عج) در دوران غیبت: یکی دیگر از سوالات پیرامون امام عصر(عج) این است که آیا امام در زمان غیبت یاران و نزدیکانی دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا به بررسی برخی روایات می‌‌پردازیم: امام محمد باقر(ع) می‌فرمایند: صاحب این امر ناگزیر از کناره‌گیری است و او در کناره‌گیری خود ناگزیر از داشتن نیرو و توانی است. او با وجود آن سی نفر هراسی ندارد. چه خوب جایگاهی است [مدینه] طیبه.* از این روایت چنین برداشت می‌شود که در زمان غیبت حداقل سی نفر در خدمت امام هستند و ایشان را یاری می‌کنند. * الکافی، ج ۱، ص ۳۴۰، حدیث ۱۶ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۱۳ - ۱۲۰ روز سی‌ و یکم نماز برای ظهور @ashabolyamin
شیخ کفعمی در حاشیه کتاب المصباح در شرح بخشی از دعای ام داوود (اللّهُمَّ صَلِّ عَلیَ الاَبدالِ وَ الاَوتادِ...) در اعمال روز ۱۵ رجب می‌نویسد: زمین هرگز از یک قطب، چهار نفر از اوتاد، چهل نفر از ابدال، هفتاد نفر از نجباء و سیصد و شصت نفر از صالحان خالی نمی‌ماند. پس قطب همان مهدی(عج) است و اوتاد هم کمتر از چهار نفر نخواهد بود زیرا جهان مانند خیمه‌ای است و مهدی مانند عمود این خیمه و اوتاد طناب‌های آن هستند... چنین به نظر می‌رسد که خضر و الیاس از اوتاد و پیوسته پیرامون قطب هستند.* * المصباح، ابراهیم بن علی کفعمی، ص ۵۳۴ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۱۳ - ۱۲۰ روز سی‌ و دوم نماز برای ظهور @ashabolyamin
از روایات این طور برداشت می‌شود که یاران امام زمان (عج) مراتب متفاوتی دارند و به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. به طور مختصر به معرفی ایشان می‌پردازیم: ۱) اوتاد: اوتاد جمع وَتَد به معنی تکه چوبی است که به عنوان میخ برای بستن طناب‌های خیمه استفاده می‌شود که موجب پایداری و استواری خیمه است. به این معنی به هر چیزی که باعث پایداری و استواری چیز دیگر باشد اوتاد گفته می‌شود. امام علی(ع) در یکی از خطبه‌های خود می‌فرماید: ای بندگان خدا دوست داشتنی‌ترین بندگان خدا بنده‌ای است که خداوند وی را علیه نفس یاری دهد. پس اندوه را شعار خود سازد و خوف از عذاب را تن پوش خویش، از این رو چراغ هدایت در دلش افروخته، و برای روز قیامت خود توشه ای مهیا کرده، مرگی را که دیگران دورش می‌پندارند نزدیکش انگاشته، تن به سختی‌ها سپرده، نگریسته و نیکو نگریسته، خدا را یاد کرده و فراوان یاد کرده... . به مرحله‌ای از یقین رسید که چهره یقین را که چون آفتاب تابان بود مشاهده کرد خود را وقف برترین کارها یعنی فرمان خدا کرد تا هر وظیفه که بر عهده اوست به انجام رساند و هر فرعی را به اصلش باز گرداند... . او یکی از معادن دین و اوتاد زمین است. خود را ملزم ساخته به داد رفتار کند و نخستین گام در این راه نفی هواهای نفسانی است از خود... .* * نهج البلاغه، خطبه ۸۶ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۱۳ - ۱۲۰ روز سی‌ و سوم نماز برای ظهور @ashabolyamin
۲) ابدال: ابدال جمع بَدَل، بِدل یا بدیل به معنی جانشین و نیز به معنی کریم و شریف است. طبق روایات ابدال گروهی شامل سی تا هشتاد نفر(در روایات مختلف ذکر شده) هستند که از نظر مراقبه در جایگاهی پایین‌تر از اوتاد قرار دارند و گاهی از آنان غفلت سر می‌زند ولی با یاد خدا آن را جبران می‌کنند و گناه عمدی از آنان سر نمی‌زند. از پیامبر اکرم(ص) نقل است که فرمود: پیوسته چهل نفر از امت من هستند که قلب‌هایشان همانند قلب حضرت ابراهیم است. خداوند به وسیله آن‌ها بلاها را از اهل زمین دور می‌گرداند که به آنان ابدال گفته می‌شود. سپس رسول خدا فرمود: بدانید که اینان هرگز این مقام را از خواندن نماز و گرفتن روزه و پرداخت صدقه به دست نیاوردند. عرض کردند: ای رسول خدا پس به چه چیز به این مقام رسیدند؟ پیامبر فرمود: به وسیله جود و بخشش و خیرخواهی برای مسلمانان.* * المعجم الکبیر، ابوالقاسم سلیمان ابن احمد الطبرانی، ج ۱۰، ص ۱۸۱ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۱۳ - ۱۲۰ روز سی‌ و چهارم نماز برای ظهور @ashabolyamin
۳) نُجبا: نجبا جمع نجیب و در لغت به معنای مردمان نجیب و اصیل و بزرگزاده و گرامی گوهر است و در اصطلاح صوفیه بر چهل مرد که مأمور اصلاح احوال مردم و حمل اثقال آنها و متصرف در حقوق خلق هستند اطلاق می‌شود. در فرهنگ معارف اسلامی و دايرة المعارف معارف و معاریف نیز بر همین معنا تأکید شده‌است. نجبا از نظر جایگاه و مرتبه معنوی در درجه‌ای پایین‌تر از ابدال قرار دارند. نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۱۳ - ۱۲۰ روز سی‌ و پنجم نماز برای ظهور @ashabolyamin
۴) صُلَحا یا صالحان: صلحا جمع صلیح به معنی صالح است. و به معنی بندگان شایسته خداست که به تکالیف شرعی خود عمل و از گناه دوری می‌کنند. شیخ کفعمی درباره این گروه می‌نویسد: صالحان مردمان پرهیزکاری هستند که به صفت عدالت آراسته شده‌اند گاه از آنان گناه سر می‌زند ولی با طلب آمرزش و پشیمانی آن را جبران می‌کنند خدای تعالی می‌فرماید:«در حقیقت کسانی که از خدا پروا دارند چون وسوسه‌ای از جانب شیطان بدیشان برسد خدا را به یاد آورند و بناگاه بینا شوند.»* * سوره اعراف، آیه ۲۰۱ بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۰۱ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۱۳ - ۱۲۰ روز سی‌ و ششم نماز برای ظهور @ashabolyamin
شیخ کفعمی(ره) پس از بیان مراتب چهارگانه یاد شده اضافه می‌کند: گفته شده است هرگاه یکی از اوتاد چهارگانه کم شود یک نفر از گروه چهل نفره(ابدال) جانشین او می‌شود و هنگامی که یک نفر از گروه چهل نفره کاسته شود فرد دیگری از گروه هفتاد نفره(نجبا) به جای او قرار می‌گیرد. و اگر یکی از گروه هفتاد نفره از دست برود به جای او کسی از گروه سیصد و شصت نفره(صالحان) گذاشته می‌شود در صورتی که یکی از این گروه سیصد و شصت نفره کم شود شخصی از سایر مردم جایگزین او می‌شود.* * المصباح، کفعمی، ص ۵۳۵ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۱۳ - ۱۲۰ روز سی‌ و هفتم نماز برای ظهور @ashabolyamin