هدایت شده از اصحاب الیمین
فَسَلَامٌ لَكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (سوره الواقعة : ۹۱)
صاحب الزمان (عج):
«شيعيان ما به اندازه آب خوردنی، ما را نمیخواهند. اگر بخواهند، دعا میکنند و فرج ما میرسد».
جمع شدیم تا با خواندن نمازهای استغاثه (حتی با دو رکعت نماز) خواهش و نیاز خود را به درگاه حق و امام بزرگوار(عج) برای ظهور حضرت نشان دهیم.
به جمع ما بپیوندید(برای پیوستن به کانال بعد از ورود از طریق لینک حتما گزینه عضویت را انتخاب کنید 🌱)
۴) محوریت یا عدم محوریت تشرف:
مساله مهم دیگر که باید در نظر گرفت این است که اساسا این گونه تشرفات تا چه اندازه محوریت دارد و از مسائل مهم و بنیادین مهدویت است؟
با توجه به روایات مهمترین مساله در موضوع مهدویت، معرفت امام عصر(عج) و عمل به وظایف منتظران است. به طوری که در روایات منتظر واقعی بودن در زمان غیبت برابر با حضور در خیمه و سپاه امام ذکر شده است:
از امام صادق(ع) نقل است که فرمود:
هر کس بمیرد در حالی که منتظر این امر باشد، همانند کسی است که با حضرت قائم(ع) و در خیمهاش باشد.*
اگر کسی در عصر غیبت مؤمنانه زندگی کند از بدیها و زشتیها دوری گزیند، خصال شایسته را پیشه خود سازد وظایف و تکالیفی را که در صحنه حیات فردی و اجتماعی متوجه اوست به درستی به جای آورد و در انتظار ظهور امامش نیز باشد، خداوند متعال فرج و گشایش واقعی را که همان یافتن راه هدایت و رستگاری و رسیدن به سعادت و نیکبختی در دنیا و آخرت است، نصیب او میسازد. در این صورت پیش افتادن و پس افتادن ظهور برای او هیچ تفاوتی نخواهد داشت و او در هر حال امام منتظَر خویش را درمییابد.
از این رو میتوان گفت برای منتظران واقعی آنچه بیش از هر موضوع دیگری اهمیت دارد عمل به تکلیف و وظیفه در برابر امام عصر(عج) است و موضوع ملاقات با آن حضرت برای آنان در مرتبه بعدی قرار دارد.
* بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۶، حدیث ۱۸
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۲۱ - ۱۳۱
#یادآور روز دوم نماز برای ظهور
#دوره_نهم
@ashabolyamin
۵) دیدن یا دیده شدن:
نکته مهم بعدی در باب تشرف به حضور امام عصر(عج) این است که توجه داشته باشیم دیدن حضرت به خودی خود نمیتواند فضلیت باشد و مهم رسیدن به معرفت و بصیرت نسبت به جایگاه ایشان در عالم است.
همانگونه که در زمان پیامبر(ص) و سایر ائمه(ع) مردمان بسیاری ایشان را میدیدند اما به خاطر بی بصیرتی و نداشتن معرفت با ایشان به دشمنی برخاستند.
بنابراین همانگونه که بزرگان ما بیان کردهاند اگر ما کاری کنیم که به چشم ایشان بیاییم و توجه ایشان را جلب کنیم این ارزش دارد.
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۲۱ - ۱۳۱
#یادآور روز سوم نماز برای ظهور
#دوره_نهم
@ashabolyamin
وفات یا شهادت امام عصر(عج):
درباره این سوال که آیا امام زمان(عج) در نهایت عمر مبارک خویش به شهادت میرسند یا به مرگ طبیعی از دنیا میروند، باید گفت که در روایات مویداتی برای هر دو این احتمالات وجود دارد.
دسته اول روایات:
از دستهای از روایات استفاده میشود که آن حضرت به مرگ طبیعی از دنیا میرود. روایات زیر از آن جملهاند:
ام سلمه از پیامبر خدا چنین نقل میکند مهدی از خاندان من و از فرزندان فاطمه است... و او در میان مردم به سنت پیامبرشان عمل میکند، پس هفت سال درنگ میکند و آنگاه از دنیا میرود و مسلمانان بر او نماز میگزارند.*
* بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۰۴، حدیث ۳۹
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۳۲ - ۱۳۵
#یادآور روز چهارم نماز برای ظهور
#دوره_نهم
@ashabolyamin
دسته دوم روایات:
از دسته دیگری از روایات که به طور عام دلالت بر به شهادت رسیدن همه ائمه معصومین(ع) میکنند شاید بتوان استفاده کرد که امام مهدی(عج) نیز چون پدران بزرگوار خویش به شهادت میرسد.
امام صادق(ع) در این باره میفرماید:«به خدا سوگند هیچ یک از ما نیست مگر اینکه کشته میشود و به شهادت میرسد.»*
با توجه به این دو دسته روایات اظهار نظر صریح و قطعی درباره چگونگی رحلت یا شهادت ایشان مشکل به نظر میرسد.
* بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۲۰۹، حدیث ۷
نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۳۲ - ۱۳۵
#یادآور روز ششم نماز برای ظهور
#دوره_نهم
@ashabolyamin
حال به ضرورت و مفهوم معرفت امام میپردازیم.
پیش از آن باید دانست که معنای کلمه امام چیست؟ از این رو این واژه را از لحاظ لغوی و اصطلاحی مورد بررسی قرار میدهیم:
الف) معنای لغوی:
امام واژهای عربی و به معنای پیشوا، سرپرست و مقتداست. راغب اصفهانی درباره این واژه مینویسد:
امام کسی است که به او اقتدا میشود چه شیء مورد اقتدا انسان باشد که به گفتار و کردارش اقتدا شود یا کتابی باشد یا شیء دیگری چه این اقتدا حق و صواب باشد و چه باطل و ناصواب.
نقل از کتاب او را بشناسیم، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۰ - ۱۳
#یادآور روز هفتم نماز برای ظهور
#دوره_نهم
@ashabolyamin
33.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
افراط گرایی در علائم ظهور
ایمان اکبر آبادی
@ashabolyamin
بنابر معنای لغوی واژه امام، این واژه به طور عام استفاده شده و به تنهایی نمیتوان گفت که این امامت در حوزه دینی مردم است یا در قلمرو دنیایی آنها.
در آیات و روایات هر گاه معنا و ویژگی خاصی مد نظر بوده با قید و قرینه بیان شده است.
مثلاً در یکی از آیات قرآن میخوانیم «وَ جَعَلْنَاهُم أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا؛ و آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما هدایت میکردند.»*
از «یَهدونَ بِاَمرِنا» میفهمیم که امامت مطرح شده در این آیه امامت حق است.
* سوره انبیاء، آیه ۷۳
نقل از کتاب او را بشناسیم، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۰ - ۱۳
#یادآور روز هشتم نماز برای ظهور
#دوره_نهم
@ashabolyamin
در روایات اسلامی واژههای امام و امامت از جایگاه بسیار برجستهای برخوردار بوده و از آن به عنوان مقامی الهی یاد شدهاست که دست اختیار و انتخاب بشر به آن نمیرسد. از جمله این روایات میتوان به روایت زیر که از امام رضا(ع) نقل شدهاست اشاره کرد:
همانا امامت قدرش والاتر، شأنش بزرگتر، منزلتش عالیتر، جایگاهش بلندتر و ژرفایش بیشتر از آن است که مردم با خردهای خود به آن برسند یا با آرائشان آن را دریابند یا با انتخاب خود امامی منصوب کنند. همانا امامت مقامی است که خدای عزوجل پس از رتبه نبوت و خلت در مرتبه سوم به ابراهیم خلیل(ع) اختصاص دادهاست. همانا امامت مقام پیامبران و میراث اوصیاء است. همانا امامت خلافت خدا و خلافت رسول خدا(ص) است.*
* الکافی، کلینی، ج ۱، باب نادر جامع فی فضل الامام و صفاته، صص ۱۹۸ - ۲۰۰، حدیث ۱
نقل از کتاب او را بشناسیم، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۰ - ۱۳
#یادآور روز نهم نماز برای ظهور
#دوره_نهم
@ashabolyamin
ب) معنای اصطلاحی:
بزرگانی چون شیخ مفید و خواجه نصیرالدین طوسی معنای اصطلاحی امام را ریاست عام و فراگیر در امور دینی و دنیایی مردم میدانند که این ریاست را اصالتا و نه به نیابت از دیگری به جانشینی پیامبر(ص) بر عهده دارد.
نقل از کتاب او را بشناسیم، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۰ - ۱۳
#یادآور روز دهم نماز برای ظهور
#دوره_نهم
@ashabolyamin
معرفت و شناخت امام در روایات و آموزههای اسلامی جایگاه ویژهای دارد از جمله این روایات است:
امام باقر (ع):
هر کس در حالی که امامی نداشته باشد بمیرد مردنش مردن جاهلیت است و هر آن که در حال شناختن امامش بمیرد پیش افتادن یا تأخیر این امر(دولت آل محمد(ص))، او را زیان نرساند و هر کس بمیرد در حالی که امامش را شناخته همچون کسی است که در خیمه قائم(ع) با آن حضرت باشد.
حارث بن مغیره از امام صادق (ع) چنین نقل میکند:
به اباعبدالله (امام صادق (ع)) عرض کردم آیا رسول خدا(ص) فرمود: کسی که بمیرد و امامش را نشناسد به مرگ جاهلی از دنیا رفته است؟ فرمود: آری. گفتم: جاهلیت کامل یا جاهلیتی که امامش را نشناسد؟ فرمود: جاهلیت کفر و نفاق و گمراهی!
نقل از کتاب او را بشناسیم، ابراهیم شفیعی سروستانی، ص ۱۴
#یادآور روز یازدهم نماز برای ظهور
#دوره_نهم
@ashabolyamin
با توجه به توصیه بسیار به معرفت و شناخت امام، اکنون این پرسش مطرح میشود که دلیل این تاکید چیست؟
در روایتی که از امام باقر (ع) نقل شده این موضوع با صراحت بیشتری بیان شده است. آن حضرت میفرماید: بالاترین مرتبه امر(دین) و کلیدش و در همه چیز و مایه خرسندی خدای رحمان پیروی از امام بعد از شناخت اوست. همانا خدای عزّوجل میفرماید:«هر کس از پیامبر فرمان برد در حقیقت خدا را فرمان برده و هر کس روی گردان شود ما تو را بر ایشان نگهبان نفرستادهایم»* همانا اگر مردی شبها را به عبادت به پاخیزد و روزها را روزه دارد و تمام اموالش را صدقه دهد و در تمام دوران عمرش به حج رود و امر ولایت ولی خدا را نشناسد تا از او پیروی کند و تمام اعمالش با راهنمایی او باشد، برای او از ثواب خدای عزّوجلّ حقی نیست و او از اهل ایمان نباشد.**
از این روایت میتوان فهمید که شناخت امام زمینه پیروی از ایشان و در نتیجه اطاعت از خدا و داشتن ایمان و اعمال درست است.
* سوره نساء، آیه ۸۰
** الکافی، ج ۲، ص ۱۹، حدیث ۵
نقل از کتاب او را بشناسیم، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۵ - ۱۸
#یادآور روز دوازدهم نماز برای ظهور
#دوره_نهم
@ashabolyamin
نویسنده کتاب ارزشمند مکیال المکارم، مراد و مقصود از «معرفت امام» را که در روایتها بر آنها تأکید شدهاست چنین توضیح میدهد:
بدون تردید مقصود از شناختی که امامان ما(ع) تحصیل آن را نسبت به امام زمانمان امر فرمودهاند این است که ما آن حضرت را چنان که هست بشناسیم به گونهای که این شناخت سبب در امان ماندن ما از شبهههای ملحدان و مایه نجاتمان از اعمال گمراه کننده مدعیان دروغین باشد. چنین شناختی جز به دو امر به دست نمیآید: اول شناختن شخص امام به نام و نسب و دوم شناخت ویژگیهای او. به دست آوردن این دو شناخت از اهم واجبات است.*
* مکیال المکارم، ج ۲، ص ۱۰۷
نقل از کتاب او را بشناسیم، ابراهیم شفیعی سروستانی، ص ۱۹
#یادآور روز سیزدهم نماز برای ظهور
#دوره_نهم
@ashabolyamin
از این دو امر در عصر ما، شناخت ویژگیهای امام از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا این شناخت میتواند در ابعاد مختلف زندگی منتظر اثر گذار باشد. چرا که اگر کسی به حقیقت صفات و ویژگیهای امام عصر(عج) و نقش و جایگاه آن حضرت در هستی و فقر و نیاز خود نسبت به او آگاه شود هرگز از یاد و نام آن حضرت غافل نمیشود.
از طرف دیگر شناخت امام زمان(عج) از شناخت سایر ائمه(ع) جدا نیست و اگر کسی به طور کلی به شأن و جایگاه امامان(ع) آگاه شد، صفات و ویژگیهای آنان را شناخت و به مسئولیت خود در برابر آنان پی برد، به شناخت درستی از امام عصر(عج) نیز دست مییابد.
نقل از کتاب او را بشناسیم، ابراهیم شفیعی سروستانی، ص ۱۹
#یادآور روز چهاردهم نماز برای ظهور
#دوره_نهم
@ashabolyamin
حال باید دید که این معرفت از چه طریقی به دست میآید.
الف) معرفت اکتسابی:
یکی از راههای شناخت ائمه (ع) و امام عصر(عج) مطالعه و تامل در کتابها و مقالاتی است که در این باب نوشته شدهاست.
هم چنین مطالعه و تدبر در عبارتی که در زیارت جامعه کبیره برای امامان(ع) ذکر شده و هم چنین مطالعه شرحهایی که بر این متن پربار نگاشته شده میتواند در این زمینه بسیار موثر باشد.
هم چنین مطالعه و شناخت دقیق علائم ظهور نیز میتواند به ما در شناخت امام عصر و تشخیص مدعیان دروغین کمک بسیاری نماید.
نقل از کتاب او را بشناسیم، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۲۰ و ۲۱
#یادآور روز پانزدهم نماز برای ظهور
#دوره_نهم
@ashabolyamin
ب) معرفت اعطایی:
در آموزههای دینی بر پرهیزکاری و انجام اعمال شایسته تاکید بسیاری شدهاست. چرا که فرد با انجام اعمال نیکو و عمل به آنچه که میداند، میتواند دامنه دانش خود را گسترده سازد و به آنچه که نمیداند دست یابد.
امام باقر(ع) در زمینه نقش عمل به دانستهها در افزایش دانایی میفرماید: هر کس به آنچه میداند عمل کند خداوند آنچه را نمیداند به او میآموزد.*
بنابراین اگر افزون بر مطالعه و کسب علم و معرفت نسبت به امام، در پیروی از آن بزرگوار و دوری مخالفت ایشان نیز بکوشیم، امید است که انوار معرفت این حجتهای الهی در قلب ما راه یابد.
همچنین در این راه باید با دعا و مسألت از درگاه خداوند بخواهیم ما را در این زمینه یاری کند.
* بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۸۹، حدیث ۴۴
نقل از کتاب او را بشناسیم، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۲۰ و ۲۱
#یادآور روز شانزدهم نماز برای ظهور
#دوره_نهم
@ashabolyamin
حال به این پرسش میپردازیم که این معرفت باید چگونه باشد و چگونه حاصل میشود؟
در این باب، کتاب الهدایه شیخ صدوق(ره) را محور بحث خود قرار میدهیم.
شیخ صدوق در آغاز بابی با عنوان «باب شناخت امامانی که پس از پیامبر، حجت بر مردم هستند»، دوازده ویژگی امامان معصوم(ع) که لازم است هر مسلمان نسبت به آنها معتقد باشد برشمردهاست.
در روزهای آتی این ویژگیها را بررسی میکنیم.
نقل از کتاب او را بشناسیم، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۲۳ - ۸۳
#یادآور روز هجدهم نماز برای ظهور
#دوره_نهم
@ashabolyamin
هدایت شده از رادیو انقلابیون
تطبیق چه فایده دارد.mp3
2.47M
صوت تبیینی
آیا جولانی همان سفیانی آخرالزمان است؟ و آیا ظهور امام زمان عج نزدیک است؟
الان وظیفه ما چیست؟
🔊 جابر قربان نیا
#اندیشه_اسلامی
📻 رادیو #انقلابیون ✌️✌️
@radioenghelabion
۱. پیشوایان دوازدهگانه:
اولین ویژگی امامان(ع) که شیخ در کتاب خود نقل میکند این است که نام و تعداد ائمه معصومین(ع) طبق روایات مشخص و غیر قابل تغییر است. لذا بر همه معتقدان به امامت لازم است که امامت تمامی این دوازده تن را بپذیرند و به آن معتقد باشند.
در روایات زیادی از منابع شیعه و سنی به تعداد امامان(ع) اشاره شده از جمله:
از سلمان فارسی(ره) نقل است که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود:
امامان پس از من دوازده نفرند. آنگاه فرمود: همه آنها از قریش هستند. سپس قائم ما قیام میکند و قلوب مؤمنان شفا مییابد.*
* کفایة الاثر، ابوالقاسم علی بن محمد خراز قمی، ص ۴۴
نقل از کتاب او را بشناسیم، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۲۳ - ۸۳
#یادآور روز نوزدهم نماز برای ظهور
#دوره_نهم
@ashabolyamin