eitaa logo
اصحاب الیمین
23 دنبال‌کننده
20 عکس
6 ویدیو
0 فایل
فَسَلَامٌ لَكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (سوره الواقعة : ۹۱) آقا جان دنیا دیگر طاقت دوری شما را ندارد العجل...
مشاهده در ایتا
دانلود
اما در کتابها کمتر نقطه گذاری می‌شده، لذا ممکن است مراد طایفه مُضَر باشد نه مصر، چون داریم روایاتی را که پشتیبانان ابقع از طایفه مضر هستند. هرچه باشد این روایات برای ما خیلی روشن نیست که او کیست؟ و از کجا می‌آید؟ فقط همین مقدار که او با سفیانی درگیر شده و کشته می‌شود و ما بیش از این مطلب دیگری پیدا نکردیم. به استثنای روایت نعمانی ما حتی یک روایت صحیح السند نداریم. لذا ما محور را همان روایت نعمانی قرار می‌دهیم آنهم ممکن است جای تامل و بحث داشته باشد، چون طرق آن متعدد بود ما از سند آن بحث نکردیم و ما از آن طرق متعدد اطمینان به صدور روایت پیدا کردیم که این روایت فقط اشاره به سه جریان دارد و در این سه جریان، جریان سوم که سفیانی باشد بر سایرین غالب میشود. اما اینکه ابقع اسم است؟ شخص است یا جریان؟ و اینکه از کجا حرکت می‌کند؟ در همین حدی است که در روایت جابر جعفی آمده است. درس مهدویت استاد طبسی @ashabolyamin
اصهب: اما در ارتباط با اصهب باید گفت که قبل از ابقع، اصهب خروج می‌کند، ولی بعد از ابقع کشته میشود. یلتقی السفیانی بالابقع فیقتتلون. این نص جابر جعفی است از امام باقر علیه السلام. در روایت تفسیر عیاشی هم دارد که: عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِيِّ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ ع فِي حَدِيثٍ لَهُ طَوِيلٍ يَا جَابِرُ أَوَّلُ أَرْضِ الْمَغْرِبِ أَرْضُ الشَّامِ يَخْتَلِفُونَ عِنْدَ ذَلِكَ عَلَى ثَلَاثِ رَايَاتٍ...[۱۲] ای جابر اولین سرزمینی که ویران می‌شود زمین شام است و در آن سه پرچم با هم درگیر می‌شوند. از این مطالب استفاده می‌کنیم که یک پرچم به نام اصهب قبل از ابقع در آن مناطق خارج می‌شود. یک مطلب هم سلمی در عقد الدرر صفحه ۷۹ از کتاب قصص الانبیاء کسائی[۱۳] نقل می‌کند. کسائی به نقل از کعب می‌گوید: لابد لنزول عیسی[۱۴] علامات اول ما یخرج... الاصهب، یخرج من بلاد الجزیرة ثم القحطانی من بلاد الیمن. اولین جریان سیاسی و نظامی جریان اصهب است که سفیانی بر آن غلبه پیدا می‌کند. کعب الاحبار می‌گوید[۱۵]:... بینما هؤلاء الثلاثة قد تغلّبوا علی مواضعهم بالظلم و اذ خرج السفیانی. من دمشق[۱۶] این روایت مشکل سندی دارد ولی از آن استفاده می‌شود که اصهب از جزیره می‌آید. حال کدام جزیره؟ ما در بحث قبل مطرح کردیم که جزیره چند اطلاق دارد که عمده آن بین دجله و فرات است، که ظاهرا فاضل معاصر[۱۷] اصرار دارد بر اینکه این جزيره منطقه تکریت است که به آن جزیره آقور نیز می‌گویند. شاید هم مراد از جزیره، جزیره العرب، یعنی جزیره حجاز باشد. ما چندین استعمال از استعمالات جزیره را نام بردیم، لکن معروف آنها همین دو مورد است. اصهب کیست؟ اوصافش چیست؟ شخص است یا جریان؟ برخی می‌گویند اصهب شخص است و استناد به نقلی از مرحوم خاتون آبادي در کتاب اربعین، «کشف الحق» می‌کنند که اصهب اسم شخصی است که نام او اصهب بن قیس است و آن روایتی از فضل بن شاذان از زراره از امام صادق علیه السلام است، که حضرت می‌فرمایند: استعیذوا بالله من شر السفیانی و الدجال من غیرهما من اصحاب الفتن قیل له یا بن رسول الله من هم؟ اما الدجال فقد عرفناک و قد بین من مضامین شخصه... و اول من یخرج رجل یقال له اصهب ابن قیس پس معلوم شد که اصهب وصف نیست و اسم است. پس اولین نفر از سران فتنه او است که یخرج من بلاد الجزیرة که البته معلوم نیست دقیقا کجاست؟ له نکایة شدیدة، او خیلی سفاک و خونریز است و مردم را آزار می‌دهد و هیچ بعید نیست که این اصهب همان جریانات تکفیریها و وهابیها باشد که امروز به جان مسلمانان افتاده و به نیابت از یهود به ظلم و ستم می‌پردازند. جور عظیم ثم یخرج الجرهمی من بلاد الشام، یقاتل السفیانی القحطانی فینهزم القحطانی و یفر الاصهب و الجرهمی. پس از این روایت استفاده شد که مراد از اصهب شخص است نه وصف. بعد از درگیری‌های زیاد یتبعهما و یقهر هرکس که با سفیانی درگیر شود مقهور می‌شود، الا الیمانی. در خبر دیگری که مناوی سنی در فیض القدیر، ج ۴، ص ۱۶۷ نقل می‌کند که قبل از نزول عیسی[۱۸] یخرج من بلاد الجزیرة رجل یقال له اصهب، قبل از نزول عیسی اصهب خارج می‌شود و شخصی از بلاد شام به نام جرهم با او درگیر می‌شود ثم یخرج القحطانی رجل بأرض یمن بین ما هؤلاء الثلاثة و قد خرج من غوطه دمشق اول کسی که درگیر می‌شود با سفیانی قحطانی است که شکست خورده بعد لشکری به کوفه می‌فرستد. این خلاصه مطالبی است که راجع به اصهب و ابقع است و ما با قطع نظر از سند توانستیم بگویم که اصهب اسم است و از جزیرة خارج شده و اولین جریان بوده که به دست سفیانی کشته شده و از جریانات فاسد می‌‌باشد. درس مهدویت استاد طبسی @ashabolyamin
پاورقی ها: [۱]. الغيبةللطوسي، ص ۴۶۳. [۲]. قرن همان علامت هلاکت قوم نوح بود زمانی که آنها در حال غرق شدن بودند. [۳]. الفتن لابن حماد، ج ۱، ص ۲۲۴، ح ۶۲۳؛ عقد الدرر، ص ۱۴۸؛ معجم احاديث الامام المهدي، ج ۴، ص ۳۹۱. [۴]. بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۲۶۹. [۵]. تبيع ناپسری کعب الاحبار است. خود کعب وجهه‌ای ندارد چه رسد به ناپسريش. [۶]. حکومت ننگين اموی ۱۰۰ سال است که حدود شصت و اندی سال آن متعلق به بنی مروان بوده است. [۷]. جريان معروف شدن مروان به حمار: وقتی حکومت به مروان حمار می‌رسد ظاهرا او از کنار خانه‌ای رد می‌شده حلقه درب خانه در دست او گير می‌کند و ديگر در نيامد و با زحمت و تلاش دست او را درآوردند باز در جایی ديگر حلقه ديگری را می‌بيند فکر می‌کند که آيا اين حلقه هم همانند قبلی است يا نه؟ دستش را درون حلقه می‌گذارد و باز دستش گير می‌کند. [۸]. تعبير به روايت تسامح در تعبير است. [۹]. اين مطلب اشاره به جريان ابو مسلم اصفهانی فارس دارد که بحثش مطرح شد.
[۱۰]. اين مصنف از قديمی ترين کتابهای اهل سنت است و ظاهرا مرحوم خوئی فرموده اند او شيعه است. البته آنچنانکه از کلام نجاشی استفاده می‌شود مراد از شيعه همين شيعه به معنائی است که ما می‌گوئيم. ولي اهل سنت می‌گويند مراد شيعه‌ای است که اميرالمومنين عليه السلام را دوست داشته ولی خلفا را هم قبول دارد. به هر حال اين کتاب از کتابهای مورد اعتماد و قبول نزد اهل سنت می‌باشد. [۱۱]. ظاهرا ابن مسعود را فقط سيد مرتضی آنهم مماشاتا و به اصطلاح جدلا تاييد می‌کند، و الا از نظر ما ابن مسعود مشکل دارد. ظاهرا مرحوم مامقانی از معاصرين می‌خواهد ايشان را تاييد کند ولی تمام ادله اش را مرحوم خوئی و تستری رد کرده اند ولی فرمايشات ايشان قابل بحث و نقد است. [۱۲]. بحارالأنوار ج ۵۲، ص ۲۳۹. [۱۳]. محمد بن عبيد کسائی را از حيث اعتبار پيدا نکرديم. [۱۴]. بحث خواهد شد که حضرت در کجا نازل خواهد شد. [۱۵]. به کعب اعتماد نمی‌توان کرد، زيرا حرفهای او از کتابهای اسرائيليات است و متاسفانه صحابه نيز از او نقل کرده‌اند. [۱۶]. عقد الدرر، ص ۱۱۵؛ معجم الامام المهدی، ج ۲، ص ۳۵۴. [۱۷]. يكي از دانش‌پژوهان حاضر در جلسه. [۱۸]. روايات عامه تلاش دارند که محوريت را به حضرت عيسی دهند نه حضرت مهدی تا جائی که به اين روايت که منشا آن معاويه است می‌رسند به عبارتی که لا مهدی الا عيسي. ضمناً اين اصلا حديث هم نمی تواند باشد بلکه مطلبی است که بسطامی نقل می‌کند.
اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْإِمٰامُ الْمَاْمُونُ اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَاْمُولُ اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ بِجَوٰامِعِ السَّلاٰمِ سلام بر تو اى امام مورد اطمینان، سلام بر تو اى پیشى گرفته اى که همه آرزوى تو را دارند، همه سلام ها بر تو باد. فردا همزمان با روز میلاد امام موعود(عج)، نماز برای ظهور حضرت را با آرزوی دیدارشان شروع می‌کنیم. باشد که ذره ای از ما خشنود باشند. @ashabolyamin
فَسَلَامٌ لَكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (سوره الواقعة : ۹۱) صاحب الزمان (عج): «شيعيان ما به اندازه آب خوردنی، ما را نمی‌خواهند. اگر بخواهند، دعا می‌کنند و فرج ما می‌رسد». جمع شدیم تا با خواندن نمازهای استغاثه (حتی با دو رکعت نماز) خواهش و نیاز خود را به درگاه حق و امام بزرگوار(عج) برای ظهور حضرت نشان دهیم. به جمع ما بپیوندید(برای پیوستن به کانال بعد از ورود از طریق لینک حتما گزینه عضویت را انتخاب کنید 🌱)
دعای بعد از نماز صبح: اَللّـٰهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاٰىَ صٰاحِبَ الزَّمٰانِ صَلَوٰاتُ اللهِ عَلَیْهِ، عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِنٰاتِ فى مَشٰارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغٰارِبِهٰا، خدایا برسان به مولاى من حضرت صاحب الزمان ـ که درودهاى تو بر او باد ـ از طرف همه مردان و زنان با ایمان که در شرق ها و غربهاى زمینند وَ بَرِّهٰا وَ بَحْرِهٰا، وَ سَهْلِهٰا وَ جَبَلِهٰا، حَیِّهِمْ وَ مَیِّتِهِمْ، وَ عَنْ وٰالِدَىَّ وَ وُلْدى، وَ عَنّى و در خشکى و دریا هستند و در هموارى زمین و کوهند، زنده شان و مرده شان و از طرف پدر و مادر و فرزندان و خود من مِنَ الصَّلَوٰاتِ وَ التَّحِیّٰاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللهِ، وَ مِدٰادَ کَلِمٰاتِهِ، درودها و تحیّت هایى هموزن عرش خدا و به شماره کلمات و سخنانش وَ مُنْتَهى رِضٰاهُ، وَ عَدَدَ مٰا اَحْصٰاهُ کِتٰابُهُ، وَ اَحٰاطَ بِهِ عِلْمُهُ، و نهایت مرتبه خشنودیش و به شماره آنچه برشمرده است آن را دفتر و کتابش و احاطه دارد بدان دانشش، اَللّـٰهُمَّ اِنّى اُجَدِّدُ لَهُ فى هٰذَا الْیَوْمِ، وَ فى کُلِّ یَوْمٍ عَهْداً وَ عَقْداً وَ‌‌ بَیْعَةً لَهُ فى رَقَبَتى، خدایا من نو مى کنم براى آن جناب در این روز و در هر روز عهد و پیمان و بیعتى را در گردنم، اَللّـٰهُمَّ کَمٰا شَرَّفْتَنى بِهٰذَا التَّشْریفِ، وَ فَضَّلْتَنى بِهٰذِهِ الْفَضیلَةِ، وَ خَصَصْتَنى بِهذِهِ النِّعْمَةِ، چنانچه مرا مفتخر ساختى بدین افتخار و برتریم دادى به این فضیلت و مخصوصم داشتى بدین نعمت، فَصَلِّ عَلىٰ مَوْلاٰىَ وَ سَیِّدى صٰاحِبِ الزَّمٰانِ، وَ اجْعَلْنى مِنْ اَنْصٰارِهِ وَ اَشْیٰاعِهِ وَ الذّٰآبّینَ عَنْهُ، پس درود فرست بر مولا و آقایم حضرت صاحب الزمان و قرارم ده از یاران و پیروان و دفاع کنندگان آن حضرت وَ اجْعَلْنى مِنَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ، طـٰائِعاً غَیْرَ مُکْرَهٍ فِى الصَّفِّ الَّذى نَعَتَّ اَهْلَهُ فى کِتٰابِکَ، و بگردانم از شهادت یافتگان در پیش رویش از روى میل و رغبت بدون اکراه و ناراحتى در آن صفى که اهل آن را در کتاب خود (قرآن) توصیف کردی فَقُلْتَ صَفّاً کَاَنَّهُمْ بُنْیٰانٌ مَرْصُوصٌ عَلىٰ طٰاعَتِکَ، وَ طٰاعَةِ رَسُولِکَ وَ آلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلاٰمُ، و فرمودى: «صفى که گویا بنایى استوارند» در راه فرمانبردارى تو و فرمانبردارى رسول تو و آل رسولت ـ که بر تمامى آنها سلام باد ـ اَللّـٰهُمَّ هٰذِهِ بَیْعَةٌ لَهُ فى عُنُقى اِلىٰ یَوْمِ الْقِیٰمَةِ. خدایا این بیعتى است از آن جناب در گردن من تا روز قیامت. کتاب مفاتیح نوین، بخش زیارات حضرت صاحب الامر(ع) @ashabolyamin
سلام. عید میلاد اماممون رو خدمت شما دوستداران حق و عدالت تبریک میگم. نماز رو از امروز شروع میکنیم. جهت یاداوری عرض میکنم که نیازی به خوندن نماز در تمام چهل روز نیست و شما میتونید هر وقت که فرصت داشتید و هر نمازی که رو صلاح میدونید بخونید. در طول دوره هم سعی میکنیم شناختمون رو نسبت به امام و عصر ظهور افزایش بدیم. ضمنا ممنون از این که با معرفی کانال به بزرگتر شدن جمعمون کمک می کنید. @ashabolyamin
هدایت شده از اصحاب الیمین
در این لیست تعدادی از نمازهای توصیه شده برای رفع حاجت رو آوردیم و زمان حدودی هر کدوم رو هم ذکر کردیم که بتونید زمانتون رو مدیریت کنید.( البته می‌تونید نمازهای دیگه ای رو هم که توی این لیست نیستن به دلخواه خودتون به جا بیارید) برای دیدن طریقه انجام هر نماز روی نامشون کلیک کنید: ۱. نماز پیامبر اکرم(ص): ۴۰ دقیقه ۲. نماز امیرالمؤمنین(ع): ۲۰ دقیقه ۳. نماز حضرت زهرا(ع): ۳۰ دقیقه ۴. نماز امام حسن(ع): ۱۰ دقیقه ۵. نماز امام حسین(ع): ۳ ساعت ۶. نماز امام سجاد(ع): ۴۰ دقیقه ۷. نماز امام باقر(ع): ۲۰ دقیقه ۸. نماز امام صادق(ع): ۴۰ دقیقه ۹. نماز امام کاظم(ع): ۵ دقیقه ۱۰. نماز امام رضا(ع): ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه ۱۱. نماز امام جواد(ع): ۱۵ دقیقه ۱۲. نماز امام هادی(ع): ۲۰ دقیقه ۱۳. نماز امام حسن عسکری(ع): ۲۰ دقیقه ۱۴. نماز امام زمان(ع): ۱۰ دقیقه ۱۵. نماز حضرت جعفر(ع): ۳۰ دقیقه ۱۶. نماز استغاثه به حضرت زهرا(س): ۲۰ دقیقه ۱۷. نماز حاجت (۱): ۱۰ دقیقه (سه روز روزه) ۱۸. نماز حاجت (۲): ۲۰ دقیقه ۱۹. نماز حاجت (۳): ۳ ساعت و ۲۰ دقیقه ۲۰. نماز برای مهمات: ۵ دقیقه ۲۱. نماز استغاثه: ۵ دقیقه
هدایت شده از اصحاب الیمین
فَسَلَامٌ لَكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (سوره الواقعة : ۹۱) صاحب الزمان (عج): «شيعيان ما به اندازه آب خوردنی، ما را نمی‌خواهند. اگر بخواهند، دعا می‌کنند و فرج ما می‌رسد». کانال اصحاب الیمین، جمع ملتمسان ظهور( همراه با مطالبی در باب شناخت و معرفت امام زمان(عج)) (برای پیوستن به جمع ما بعد از ورود به کانال از طریق لینک حتما گزینه عضویت را انتخاب کنید 🌱)
«امام مهدی (علیه السلام)»: نَحنُ صَنائِعُ رَبِّنا ، وَالخَلقُ بَعدُ صَنائِعُنا. ما دست‌پروردگان خدايمان هستيم و پس از آن، مردم، دست‌پرورده مايند. دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ، ج ۴، ص ۱۴۴ روز اول نماز برای ظهور @ashabolyamin