eitaa logo
اصحاب الیمین
24 دنبال‌کننده
31 عکس
15 ویدیو
0 فایل
فَسَلَامٌ لَكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (سوره الواقعة : ۹۱) آقا جان دنیا دیگر طاقت دوری شما را ندارد العجل... Admin: @ashabol_yamin
مشاهده در ایتا
دانلود
بر اساس روایات وارد شده محل اقامت امام عصر (عج) را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: الف) محل‌های دور دست و نا آشنا: در برخی روایات به سکونت آن حضرت در محل‌های دور دست مانند کوه‌ها و بیابان‌ها اشاره شده است. مانند توقیعی که از ایشان به شیخ صدوق صادر شده‌است: ما بر اساس آنچه که خدای تعالی برای ما و شیعیان مومن مصلحت دیده‌است، تا زمانی که دولت دنیا از آن فاسقان است، در سرزمین‌های دوردستی که از جایگاه ستمگران دور است سکنا گزیده‌ایم. ولی از آنچه بر شما می‌گذرد آگاهیم و هیچ یک از اخبار شما بر ما پوشیده نمی‌ماند. نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز بیست و چهارم نماز برای ظهور @ashabolyamin
ب) محل‌های خاص و شناخته شده: در برخی روایات از مکان‌های خاص به عنوان اقامتگاه آن حضرت یاد شده است. اول) مدینه: از امام حسن عسکری (ع) نقل شده است که امام در پاسخ به این پرسش که: اگر حادثه‌ای برای شما رخ دهد سراغ فرزندتان را از کجا بگیریم؟ می‌‌فرماید: در مدینه.* * الکافی، ج ۱، ص ۳۲۸، حدیث ۲ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز بیست و پنجم نماز برای ظهور @ashabolyamin
دوم) کوه رَضویٰ در نزدیکی مدینه: عبدالاعلی مولی آل سام می‌گوید: به همراه ابی عبدلله [امام صادق] (ع) [از مدینه] خارج شدیم. هنگامی که به روحاء [در اطراف مدینه] رسیدیم آن حضرت دقایقی نگاهش را به کوهی که در آن اطراف بود دوخت و فرمود: این کوه را می‌بینی؟ این کوه رضوی نام دارد و از کوه‌های فارس است. چون ما را دوست داشت خداوند او را به سوی ما منتقل کرد. در آن همه درختان میوه‌‌دار وجود دارد و در دو مرحله پناهگاهی خوب برای خائف [امام زمان] است. آگاه باش که برای صاحب این امر دو غیبت است که یکی کوتاه و دیگری بلند است.* * بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۳، حدیث ۷ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز بیست و ششم نماز برای ظهور @ashabolyamin
سوم) ذی طُویٰ، کوهی در نزدیکی مکه: در روایتی از امام محمد باقر(ع) نقل شده است: صاحب این امر را در یکی از این دره ها غیبتی است. [در این حال، آن حضرت] با دست خود به ناحیه ذی طوی اشاره کرد.* در برخی روایات از همین منطقه به عنوان محل تجمع یاران امام مهدی(عج) یاد شده است.** * الغیبة، نعمانی، ص ۱۸۲ ** بحار الانوار، ج ۹۹، ص ۱۰۸ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز بیست و هفتم نماز برای ظهور @ashabolyamin
ج) در میان مردم: دسته سوم از روایات چنین بیان می‌کنند که امام مهدی(عج) در مکان خاصی سکونت ندارند، بلکه در میان مردم و به صورت ناشناس زندگی می‌کنند. از جمله روایتی که به طور خلاصه از امام صادق(ع) نقل می‌کنیم: چگونه این مردم این موضوع را انکار می‌کنند که... همان که از حقش محروم شده و صاحب این امر است، در میان ایشان رفت و آمد می‌کند، در بازارهایشان راه می‌رود و بر فرش‌های آنان قدم می‌نهد، ولی او را نمی‌شناسند تا زمانی که خداوند به او اجازه دهد که خود را معرفی کند...* * الکافی، ج ۱، صص ۳۳۶ و ۳۳۷، حدیث ۴ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز بیست و هشتم نماز برای ظهور @ashabolyamin
به نظر می‌رسد میان این سه دسته روایت تعارضی وجود ندارد و آن حضرت بسته به شرایط و موقعیت‌هایی که پیش می‌آید زندگی به طور ناشناس در میان مردم و یا در مکان‌هایی مانند مدینه منوره یا در مکان‌های دور از دسترس را انتخاب می‌کند. نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز بیست و نهم نماز برای ظهور @ashabolyamin
ابراهیم شفیعی سروستانی در کتاب منم مهدی (عج)، پس از بررسی سوالات قبلی مساله «جزیرة الخضراء» را مطرح کرده و بعد از نقل این حکایت به بررسی صحت و نظر موافقان و مخالفان آن می‌پردازد. این حکایت از شخصی به نام زین‌الدین علی بن فضل مازندرانی سفری را نقل می‌کند که در اقیانوس اطلس به جزیره‌ای به نام جزیره خضراء می‌رسد. جزیره‌ای که ساکنان آن همگی فرزندان امام عصر(عج) هستند و در آن جزیره با صلح و سعادت زندگی می‌کنند. سپس با بررسی دلایل موافقان و مخالفان می‌نویسد: با توجه به مطالب یاد شده اظهار نظر صریح و قطعی درمورد درستی یا نادرستی این حکایت مشکل به نظر می‌رسد و بهتر است حقیقت آن را به خدا بسپاریم و بیشتر به دنبال شناخت وظایف قطعی خود در برابر امام زمان (عج) و عمل به آن‌ها باشیم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به کتاب‌ منم مهدی(عج)، صص ۱۰۵ - ۱۱۲ بحارالانوار، ج ۵۲، صص ۱۵۹ - ۱۷۴ جزیره خضراء و تحقیقی پیرامون مثلث برمودا، ناجی نجار- علی اکبرمهدی پور و کتب دیگر مراجعه نمایید. نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۹۷ - ۱۱۲ روز سی‌ام نماز برای ظهور @ashabolyamin
یاران امام مهدی(عج) در دوران غیبت: یکی دیگر از سوالات پیرامون امام عصر(عج) این است که آیا امام در زمان غیبت یاران و نزدیکانی دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا به بررسی برخی روایات می‌‌پردازیم: امام محمد باقر(ع) می‌فرمایند: صاحب این امر ناگزیر از کناره‌گیری است و او در کناره‌گیری خود ناگزیر از داشتن نیرو و توانی است. او با وجود آن سی نفر هراسی ندارد. چه خوب جایگاهی است [مدینه] طیبه.* از این روایت چنین برداشت می‌شود که در زمان غیبت حداقل سی نفر در خدمت امام هستند و ایشان را یاری می‌کنند. * الکافی، ج ۱، ص ۳۴۰، حدیث ۱۶ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۱۳ - ۱۲۰ روز سی‌ و یکم نماز برای ظهور @ashabolyamin
شیخ کفعمی در حاشیه کتاب المصباح در شرح بخشی از دعای ام داوود (اللّهُمَّ صَلِّ عَلیَ الاَبدالِ وَ الاَوتادِ...) در اعمال روز ۱۵ رجب می‌نویسد: زمین هرگز از یک قطب، چهار نفر از اوتاد، چهل نفر از ابدال، هفتاد نفر از نجباء و سیصد و شصت نفر از صالحان خالی نمی‌ماند. پس قطب همان مهدی(عج) است و اوتاد هم کمتر از چهار نفر نخواهد بود زیرا جهان مانند خیمه‌ای است و مهدی مانند عمود این خیمه و اوتاد طناب‌های آن هستند... چنین به نظر می‌رسد که خضر و الیاس از اوتاد و پیوسته پیرامون قطب هستند.* * المصباح، ابراهیم بن علی کفعمی، ص ۵۳۴ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۱۳ - ۱۲۰ روز سی‌ و دوم نماز برای ظهور @ashabolyamin
از روایات این طور برداشت می‌شود که یاران امام زمان (عج) مراتب متفاوتی دارند و به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. به طور مختصر به معرفی ایشان می‌پردازیم: ۱) اوتاد: اوتاد جمع وَتَد به معنی تکه چوبی است که به عنوان میخ برای بستن طناب‌های خیمه استفاده می‌شود که موجب پایداری و استواری خیمه است. به این معنی به هر چیزی که باعث پایداری و استواری چیز دیگر باشد اوتاد گفته می‌شود. امام علی(ع) در یکی از خطبه‌های خود می‌فرماید: ای بندگان خدا دوست داشتنی‌ترین بندگان خدا بنده‌ای است که خداوند وی را علیه نفس یاری دهد. پس اندوه را شعار خود سازد و خوف از عذاب را تن پوش خویش، از این رو چراغ هدایت در دلش افروخته، و برای روز قیامت خود توشه ای مهیا کرده، مرگی را که دیگران دورش می‌پندارند نزدیکش انگاشته، تن به سختی‌ها سپرده، نگریسته و نیکو نگریسته، خدا را یاد کرده و فراوان یاد کرده... . به مرحله‌ای از یقین رسید که چهره یقین را که چون آفتاب تابان بود مشاهده کرد خود را وقف برترین کارها یعنی فرمان خدا کرد تا هر وظیفه که بر عهده اوست به انجام رساند و هر فرعی را به اصلش باز گرداند... . او یکی از معادن دین و اوتاد زمین است. خود را ملزم ساخته به داد رفتار کند و نخستین گام در این راه نفی هواهای نفسانی است از خود... .* * نهج البلاغه، خطبه ۸۶ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۱۳ - ۱۲۰ روز سی‌ و سوم نماز برای ظهور @ashabolyamin
۲) ابدال: ابدال جمع بَدَل، بِدل یا بدیل به معنی جانشین و نیز به معنی کریم و شریف است. طبق روایات ابدال گروهی شامل سی تا هشتاد نفر(در روایات مختلف ذکر شده) هستند که از نظر مراقبه در جایگاهی پایین‌تر از اوتاد قرار دارند و گاهی از آنان غفلت سر می‌زند ولی با یاد خدا آن را جبران می‌کنند و گناه عمدی از آنان سر نمی‌زند. از پیامبر اکرم(ص) نقل است که فرمود: پیوسته چهل نفر از امت من هستند که قلب‌هایشان همانند قلب حضرت ابراهیم است. خداوند به وسیله آن‌ها بلاها را از اهل زمین دور می‌گرداند که به آنان ابدال گفته می‌شود. سپس رسول خدا فرمود: بدانید که اینان هرگز این مقام را از خواندن نماز و گرفتن روزه و پرداخت صدقه به دست نیاوردند. عرض کردند: ای رسول خدا پس به چه چیز به این مقام رسیدند؟ پیامبر فرمود: به وسیله جود و بخشش و خیرخواهی برای مسلمانان.* * المعجم الکبیر، ابوالقاسم سلیمان ابن احمد الطبرانی، ج ۱۰، ص ۱۸۱ نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۱۳ - ۱۲۰ روز سی‌ و چهارم نماز برای ظهور @ashabolyamin
۳) نُجبا: نجبا جمع نجیب و در لغت به معنای مردمان نجیب و اصیل و بزرگزاده و گرامی گوهر است و در اصطلاح صوفیه بر چهل مرد که مأمور اصلاح احوال مردم و حمل اثقال آنها و متصرف در حقوق خلق هستند اطلاق می‌شود. در فرهنگ معارف اسلامی و دايرة المعارف معارف و معاریف نیز بر همین معنا تأکید شده‌است. نجبا از نظر جایگاه و مرتبه معنوی در درجه‌ای پایین‌تر از ابدال قرار دارند. نقل از کتاب منم مهدی (عج)، ابراهیم شفیعی سروستانی، صص ۱۱۳ - ۱۲۰ روز سی‌ و پنجم نماز برای ظهور @ashabolyamin