eitaa logo
استاد عشایری منفرد
750 دنبال‌کننده
96 عکس
114 ویدیو
8 فایل
﷽ ڪانـاݪ جامع استاد محمد عشایری منفرد 👤مدیر @mashayeri81 🔔 کانال با نهج البلاغه @banahjolbalaghe 🎥 آپارات https://b2n.ir/w88343 🌐 پایگاه اندیشوران https://ashaiery.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آشنایی با جایگاه و اهمیت مسیر اجتهاد 🔹 قسمت چهارم ❓ سطح عالی چه جایگاهی در طی مسیر اجتهاد دارد؟ ❓به نظر شما چگونه باید از این مقطع عبور کرد تا آنطور که باید و شاید حق آن ادا شود؟ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔔۱۴ مرداد؛ آغاز دوره مدرسه علمی تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی ✔️با حضور ۵۰۰ نفر از نخبگان و اساتید منتخب حوزه‌های علمیه کشور (برادران و خواهران) 🔻در سه مدرسه؛ 🔹 فقه و اصول 🔸 کلام و فلسفه 🔹ادبیات و تفسیر 📌با بهره گیری از حدود ۵۰ نفر از اساتید اعلام حوزه های علمیه قم و مشهد 📆 ۱۴ مرداد تا ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ 🕌 حرم مطهر؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی (مدرسه میرزا جعفر) 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله آیا «ابن الخیرتین» صفت امام سجاد است؟ 1️⃣مقدمه اول: اصولیان امامیه در پرتو روایات متعددی که برخی آن را متواتر می‌دانند، مخالفت یک روایت با روح قرآن و چارچوب کلی شریعت را معیاری برای کنار نهادن روایت می‌دانند(حائری، مباحث الاصول، ج 2 ص 355). شهید صدر ره به عنوان نمونه، روایات دال بر مذمت برخی قبایل و روایات مبیّن پستی و دنائت برخی اقوام انسانی را روایات مخالف با روح قرآن که قلمداد کرده‌اند(همان ج 5، ص: 652). به نظر می‌رسد لحن خطابهای قرآن (إن اکرمکم عند الله اتقاکم) و روایات رسول الله صلی الله علیه و آله به گونه ای است که حتی روایات دال بر شرافت و برتری برخی اقوام مانند قریش و فارس و ... نیز را باید برخلاف قرآن و سنت رسول الله دانست. 2️⃣مقدمه دوم: هیچ روایت معتبر یا غیرمعتبری از ائمه نداریم که امام سجاد را «ابن الخیرتین» نامیده باشند. در ذیل یکی از روایات کافی (ج‏1، ص: 467) بدون اینکه به امام ع نسبت داده شود، آمده است که «... وَ كَانَ يُقَالُ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع- ابْنُ الْخِيَرَتَيْنِ‏ فَخِيَرَةُ اللَّهِ مِنَ الْعَرَبِ هَاشِمٌ وَ مِنَ الْعَجَمِ فَارِسُ. وَ رُوِيَ أَنَّ أَبَا الْأَسْوَدِ الدُّؤَلِيَّ قَالَ فِيهِ: وَ إِنَّ غُلَاماً بَيْنَ كِسْرَى وَ هَاشِمٍ- لَأَكْرَمُ مَنْ نِيطَتْ عَلَيْهِ التَّمَائِم» ابن شهرآشوب نیز در مناقب (4/167) این مطلب را به منابع شیعی نسبت نداده بلکه از زمخشری در ربیع الابرار نقل کرده. (رَبِيعِ الْأَبْرَارِ عَنِ الزَّمَخْشَرِيِّ رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ لِلَّهِ مِنْ عِبَادِهِ خِيَرَتَانِ فَخِيَرَتُهُ مِنَ الْعَرَبِ قُرَيْشٌ وَ مِنَ الْعَجَمِ فَارِسُ وَ كَانَ يَقُولُ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ أَنَا ابْنُ الْخِيَرَتَيْنِ لِأَنَّ جَدَّهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أُمَّهُ بِنْتُ يَزْدَجَرْدَ الْمَلِك...) روشن است که در مدرسه خلفا برترسازی قبیله قریش بعد از وفات رسول الله شروع شده و ادامه یافته است. بنابراین در مدرسه خلفا و روایات آنان، ممکن است چنین روایاتی یافت شود ولی در مدرسه اهل بیت علیهم السلام چنین روایتی نداریم. 3️⃣نتیجه ی دو مقدمه:‏ امام سجاد از نظر تعالیم شیعی ملقب به «ابن الخیرتین» آن هم به این معنای قبیله‌گرایانه و شعوبی‌مئابانه (که مطابق با معارف شیخین و بر خلاف کتاب و سنت است) نیستند. ↩️تبصرة: البته به امام حسین ع نسبت داده شده که ایشان خودشان خودشان را به سبب متولد شدن از حضرت علی و فاطمه سلام الله علیهما «ابن الخیرتین» خوانده است. ‏و أنشد للحسين‏: خيرة الله من الخلق أبي ثم أمي فأنا ابن الخيرتين‏ (روضة الواعظين ج‏1، ص: 155) بیتهای قبلیِ این شعر چنین است: وَ ابْنِ سَعْدٍ قَدْ رَمَانِي عَنْوَةً بِجُنُودٍ كَوُكُوفِ الْهَاطِلَيْنِ لَا لِشَيْ‏ءٍ كَانَ مِنِّي قَبْلَ ذَا غَيْرَ فَخْرِي بِضِيَاءِ الْفَرْقَدَيْنِ‏ بِعَلِيِّ الْخَيْرِ مِنْ بَعْدِ النَّبِيِّ وَ النَّبِيِّ الْقُرَشِيِّ الْوَالِدَيْنِ‏ خِيَرَةِ اللَّهِ مِنَ الْخَلْقِ أَبِي ثُمَّ أُمِّي فَأَنَا ابْنُ الْخِيَرَتَيْن‏ محمد عشایری منفرد 1402/5/12 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 درس "جایگاه ادبیات در اجتهاد" ✅ استاد محمد عشایری منفرد حفظه الله 🕔 زمان: هر روز ۹ تا ۱۰ صبح 📆 تاریخ: ۱۴ تا ۲۵ مردادماه ♨️ برای شرکت از درس حضرت استاد، از لینک زیر وارد شوید 🔗مدرسۀ ادبیّات و تفسیر: https://lms2.hozehkh.com/ws/adabiattafsir 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آشنایی با جایگاه و اهمیت مسیر اجتهاد 🔹 قسمت پنجم ❓ نظر حضرتعالی در مورد کتبی که به عنوان جایگزینی برای مکاسب، رسائل، کفایه و ... مطرح میشود چیست؟ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔔نشست علمی «اجماع در نگاه و سیره شیخ اعظم انصاری؛ با توجه به رسائل و مکاسب» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد (مؤلف، پژوهشگر و مدرس سطوح عالی و درس خارج حوزه علمیه قم) 🕙 زمان: پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۷:۵۰ تا ۹ 🏛 مکان: مشهد، مدرسه علمیه سلیمانیه، نمازخانه طبقه همکف 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله خاطره‌ای از مرحوم کوروش صفوی و مطول تفتازانی کوروش صفوی استاد زبان‌شناسی دانشگاه‌های ایران درگذشت. در عنفوان جوانی، باهمه مطالعات و تأملاتی که زیر نظر اساتیدم در منابع ادبی حوزوی داشتم، باز هم شور و شوق دانستن چنان سراپایم را فراگرفته بود که شیفته مطالعات زبان‌شناختی نیز شده بودم. همین شور و شوق بود که در دهه هشتاد روزی مرا در یکی از مراکز دانشگاهی به پای سخنرانی دکتر کوروش صفوی کشاند تا شاید در حاشیه سخنرانی‌ آن استاد بزرگوار، مشورتی از او بگیرم. اگر از محتوای سخنرانی بگذریم، سه نکته از آن سخنرانی در ذهنم به خاطره تبدیل شده: 1) این‌که وقتی از تریبون سخنرانی‌اش پایین آمد، صندلی خاصی را که میزبانان برایش در نظر گرفته بودند و او را به سوی آن دعوت می‌کردند، رها کرد و به احترام تنها مستمعِ معمّمِ سخنرانی خودش، ترجیح داد خودش را به او برساند و فروتنانه در کنار این بنده‌خدا بنشیند. 2) فراموش نمی‌کنم که در خلال سخنرانی‌اش به مناسبت، این نکته را بیان کرد که تمدن تکنولوژی‌بنیادِ غرب وقتی می‌خواهد "کشور پیشرفته" را تعریف کند، می‌گوید هر کشوری که بتواند فرودگاهی بسازد که هواپیمای غول‌پیکر در آن فرود بیاید، از نظر ما کشور پیشرفته است در حالی که برای تعیین و تعریف کشور پیشرفته باید ابتدا مشخص کرد که کدام کشور ادیب هنرمندی به عظمت حافظ دارد؟ (این اعتماد به نفس ملی‌اش که نگاه تمدنی عمیقی به او داده بود، آن هم از کسی که سالها در غرب زیسته و تحصیل کرده بود، برایم خیلی جذاب بود). 3) از او پرسیدم من به عنوان طلبه که علوم ادبی حوزه و منابع آن را کار کرده‌ام، برای مطالعات زبان‌شناختی از کجا شروع کنم؟ چه منبعی را بخوانم؟ آیا در دانشگاه رشته زبان‌شناسی بخوانم؟ با مهر و فروتنی و سادگی به یاد‌ماندنی‌اش گفت: شما در زبان‌شناسی منابع ارزشمندی دارید که در هیچ جای جهان یافت نمی‌شود. مختصر، مطول، المزهرِ سیوطی (المزهر را چندبار تکرار کرد) این منابع را کار کنید، دیدگاه‌هایشان را دسته‌بندی و منقح کنید و در اختیار زبان‌شناسان قرار بدهید. همین کار را اگر خوب انجام بدهید، کافی است. رحمت و رضوان و الاهی بر آن مرد شریف باد. محمد عشایری منفرد حوزه علمیه قم، ۱۴۰۲/۵/۲۲ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🖤ایران تسلیت🖤 🖤شیراز تسلیت🖤 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ دیدگاه‌های عبدالقاهر یا دیدگاه‌های یاکوبسن؟ ❓کوروش صفوی چه می‌گوید؟ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔰پایان دوره حضور استاد عشایری منفرد حفظه الله امروز در مشهد 1402/5/26 ♨️ با توجه به کثرت برنامه های علمی حضرت استاد در این ایام در مشهد مقدس، بنا داریم اصوات جلسات ایشان را حتی المقدور در کانال بارگزاری کنیم که اساتید و فضلای معظم نیز مستفیض شوند 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جایگاه اجماع در نظریه اصولی و روش فقهی شیخ انصاری ره ۰۸.mp3 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
سلام علیکم و رحمت الله به دلیل بی نظمی در انتشار اصوات دوره نقش دانش های ادبی در اجتهاد به صورت مجدد و همچنین به صورت منظم بارگزاری خواهد شد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 نقش دانش‌های ادبی در اجتهاد 🔹 جلسه اول 🔸 حجةالاسلام دکتر محمد عشائری منفرد ✍️ مدرسه ادبیات و تفسیر دارالعلم 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 نقش دانش‌های ادبی در اجتهاد 🔹 جلسه دوم 🔸 حجةالاسلام دکتر محمد عشائری منفرد ✍️ مدرسه ادبیات و تفسیر دارالعلم 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 نقش دانش‌های ادبی در اجتهاد 🔹 جلسه سوم 🔸 حجةالاسلام دکتر محمد عشائری منفرد ✍️ مدرسه ادبیات و تفسیر دارالعلم 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 نقش دانش‌های ادبی در اجتهاد 🔹 جلسه چهارم 🔸 حجةالاسلام دکتر محمد عشائری منفرد ✍️ مدرسه ادبیات و تفسیر دارالعلم 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 نقش دانش‌های ادبی در اجتهاد 🔹 جلسه پنجم 🔸 حجةالاسلام دکتر محمد عشائری منفرد ✍️ مدرسه ادبیات و تفسیر دارالعلم 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 نقش دانش‌های ادبی در اجتهاد 🔹 جلسه ششم 🔸 حجةالاسلام دکتر محمد عشائری منفرد ✍️ مدرسه ادبیات و تفسیر دارالعلم 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 نقش دانش‌های ادبی در اجتهاد 🔹 جلسه هفتم 🔸 حجةالاسلام دکتر محمد عشائری منفرد ✍️ مدرسه ادبیات و تفسیر دارالعلم 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 نقش دانش‌های ادبی در اجتهاد 🔹 جلسه هشتم 🔸 حجةالاسلام دکتر محمد عشائری منفرد ✍️ مدرسه ادبیات و تفسیر دارالعلم 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared