فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #بیان_امیر :
با موضوع کلام امیرالمؤمنین در نهج البلاغه ❤️
📅روز یکشنبه
🌐 👈🏼 لینک مشاهده پخش زنده📡 LIVE
#استاد_عشایری_منفرد
#نهج_البلاغة
#بیان_امیر
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله
حجاب زنان عاشورا؛ یک درس برای زنان مسلمان و یک تذکر به ذاکران و مداحان
حجاب زنان اهل بیت علیهم السلام سه مرتبه داشت: مرتبه اول همان پوشش واجب اسلامی بود (پوشاندن همه بدن به استثنای وجه و کفین)، مرتبه دوم پوشش مستحبشان بود (یعنی همان وجه و کفین را نیز میپوشاندند) و سوم حضور دائمی در خانه و عدم خروج از منزل جز در موارد بسیار ضروری. در خانه هم پشت پرده مینشستند و نامحرم آنها را حتی با حجاب کامل هم نمیدید. این همان احتجاب در منزل بود که فقط بر زنان پیامبر ص واجب شده بود اما در خانه اهل بیت نیز رعایت میشد.
در حادثه عاشورا به حجاب واجب زنان اهل حرم تعرضی نشده است بلکه آنچه طبق نقل مقاتل، به آن تعرض شده همان مرتبه دوم و سوم از حجاب آنها است. تعابیری مانند «بارزات» که در مقاتل به کار رفته به معنای خروج از خیمهها و اشاره به نقض مرتبه سوم از حجاب است. تعابیری مانند «ناشرات الشعور: موهای برهنه» نیز چون به صورت مبهم به کار رفته، استنادش به زنان سرشناسی مانند حضرت عقیله زینب کبری س و دیگر زنان سرشناس منتسب به اهل بیت، محرز نیست. با این حال این عمل نیز در میان خیام حرم و در هنگام خلوت زنان با ذوالجناح روی داده و ممکن است در حضور نامحرمان نبوده باشد(مزار ابن المشهدی؛ ص: 504).
البته نقض همین دو مرتبه از حجاب (یعنی باز شدن صورت زنان اهل بیت و کشاندن آنها به کوی برزن) نیز برای چنان زنان متستّر و باحیایی یک مصیبت عظما است که باید قرنها بر آن گریست.
بنابراین نقل قابل اعتنایی از برهنه شدن سر، مو، گردن، دست و پای زنان عاشورا بویژه زنان سرشناس اهل بیت ع، در دست نداریم اما تعابیری مانند «مکشفات الوجوه» یا «مکشوفة الوجه» همان حجاب مرتبه دوم را نشان میدهد یعنی نشان میدهد که در یک مقطعی تنها صورت برخی از زنان عاشورایی باز شده است. با این حال در لهوف (ص: 98) آمده است که امکلثوم س وقتی خطبه معروفش را در کوفه ایراد میکرد، پوشیه بر صورت داشت (خَطَبَتْ أُمُّ كُلْثُومٍ بِنْتُ عَلِيٍّ ع فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ مِنْ وَرَاءِ كِلَّتِهَا). اصلا در هنگام شروع غارت خیمهها وقتی عمر سعد به خیمهها رسید، زنان حرم از او خواستند اموال به غارت رفته را از غارتگران بستاند و به آنان بازگرداند تا با آن خودشان را بپوشانند: «سَأَلَتْهُ النِّسْوَةُ لِيَسْتَرْجِعَ مَا أُخِذَ مِنْهُنَّ لِيَتَسَتَّرْن») (ارشاد شیخ مفید، ج2، ص113).
رعایت حجاب توسط زنان عاشورا در چنان لحظات دشوار و غیرقابل تحمّلی، درس بزرگی است برای زنان و تلنگری است برای مداحان و ذاکران که در هنگام عرض ادب، در انتخاب کلمهها و جملهها مواظب باشند.
محمد عشایری منفرد
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله
🔵خطر تفرقه و تشتت در جبههی دغدغهمندان حجاب و عفاف
🔵کنشگران انقلابیِ فضای مجازی با دقت بخوانند خطبه قاصعه را
⁉️آنچه موجب عزتمندی و عافیت امتهای پیشین، سرریز شدن نعمتهای الاهی برآنان، رسیدن به کرامت ملّی و دوری و نومیدی دشمن از آنان می شد چیست؟
1. اجتناب از تفرقه(الِاجْتِنَابِ لِلْفُرْقَةِ )،
2. از دست ندادن الفت و همگرایی اجتماعی (اللُّزُومِ لِلْأُلْفَةِ )،
3. تحریک و تواصی یکدیگر به اجتناب از تفرقه (التَّحَاضِّ عَلَيْهَا و التَّوَاصِي بِهَا )،
↩️ (فَالْزَمُوا كُلَّ أَمْرٍ لَزِمَتِ الْعِزَّةُ بِهِ شَأْنَهُمْ وَ زَاحَتِ الْأَعْدَاءُ لَهُ عَنْهُمْ وَ مُدَّتِ الْعَافِيَةُ بِهِ عَلَيْهِمْ وَ انْقَادَتِ النِّعْمَةُ لَهُ مَعَهُمْ وَ وَصَلَتِ الْكَرَامَةُ عَلَيْهِ حَبْلَهُمْ مِنَ الِاجْتِنَابِ لِلْفُرْقَةِ وَ اللُّزُومِ لِلْأُلْفَةِ وَ التَّحَاضِّ عَلَيْهَا وَ التَّوَاصِي بِهَا)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
⁉️ آنچه باعث شکسته شدن کمر امتها(كَسَرَ فِقْرَتَهُمْ ) و تضعیف اقتدار ملّی آنان (أَوْهَنَ مُنَّتَهُمْ) میشد چیست؟
1. پرکینه شدن قلبهای مردم نسبت به یکدیگر(َتضَاغُنِ الْقُلُوبِ )،
2. حسدورزی اعضای جامعه نسبت به یکدیگر(تَشَاحُنِ الصُّدُورِ)،
3. پشت کردن مردم به یکدیگر(تَدَابُرِ النُّفُوسِ)،
4. یاری نکردن یکدیگر خالی کردن پشت همدیگر(تَخَاذُلِ الْأَيْدِي)= نداشتن برنامه واحد.
↩️و اجْتَنِبُوا كُلَّ أَمْرٍ كَسَرَ فِقْرَتَهُمْ وَ أَوْهَنَ مُنَّتَهُمْ مِنْ تَضَاغُنِ الْقُلُوبِ وَ تَشَاحُنِ الصُّدُورِ وَ تَدَابُرِ النُّفُوسِ وَ تَخَاذُلِ الْأَيْدِي
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
⁉️مهمترین عوامل سربلندی و کامیابی امتها چه بود؟
1. همگرایی بزرگان و رهبران(الْأَمْلَاءُ مُجْتَمِعَةً )،
2.و همدلی و نزدیکی سلیقهها و دغدغهها (الْأَهْوَاءُ مُؤْتَلِفَةً)،
3. اعتدال و درستی افکار (الْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً)،
4. حمایت از یکدیگر (الْأَيْدِي مُتَرَادِفَةً وَ السُّيُوفُ مُتَنَاصِرَةً)،
5. نفوذ بصیرتها (الْبَصَائِرُ نَافِذَةً)
6. یکی بودن برنامهها و اهداف (الْعَزَائِمُ وَاحِدَةً)
↩️فانْظُرُوا كَيْفَ كَانُوا حَيْثُ كَانَتِ الْأَمْلَاءُ مُجْتَمِعَةً وَ الْأَهْوَاءُ مُؤْتَلِفَةً وَ الْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً وَ الْأَيْدِي مُتَرَادِفَةً وَ السُّيُوفُ مُتَنَاصِرَةً وَ الْبَصَائِرُ نَافِذَةً وَ الْعَزَائِمُ وَاحِدَةً.
محمد عشائری منفرد
#با_معارف_نهج_البلاغه
#نهج_البلاغه
#حجاب
#استاد_عشایری_منفرد
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
51.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آشنایی با جایگاه و اهمیت مسیر اجتهاد
🔹 قسمت چهارم
❓ سطح عالی چه جایگاهی در طی مسیر اجتهاد دارد؟
❓به نظر شما چگونه باید از این مقطع عبور کرد تا آنطور که باید و شاید حق آن ادا شود؟
#استاد_عشایری_منفرد
#مشاوره
#روش_تحصیل
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔔۱۴ مرداد؛ آغاز دوره مدرسه علمی تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی
✔️با حضور ۵۰۰ نفر از نخبگان و اساتید منتخب حوزههای علمیه کشور (برادران و خواهران)
🔻در سه مدرسه؛
🔹 فقه و اصول
🔸 کلام و فلسفه
🔹ادبیات و تفسیر
📌با بهره گیری از حدود ۵۰ نفر از اساتید اعلام حوزه های علمیه قم و مشهد
📆 ۱۴ مرداد تا ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
🕌 حرم مطهر؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی (مدرسه میرزا جعفر)
#استاد_عشایری_منفرد
#اطلاعیه
#تفسیر
#ادبیات
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله
آیا «ابن الخیرتین» صفت امام سجاد است؟
1️⃣مقدمه اول:
اصولیان امامیه در پرتو روایات متعددی که برخی آن را متواتر میدانند، مخالفت یک روایت با روح قرآن و چارچوب کلی شریعت را معیاری برای کنار نهادن روایت میدانند(حائری، مباحث الاصول، ج 2 ص 355). شهید صدر ره به عنوان نمونه، روایات دال بر مذمت برخی قبایل و روایات مبیّن پستی و دنائت برخی اقوام انسانی را روایات مخالف با روح قرآن که قلمداد کردهاند(همان ج 5، ص: 652).
به نظر میرسد لحن خطابهای قرآن (إن اکرمکم عند الله اتقاکم) و روایات رسول الله صلی الله علیه و آله به گونه ای است که حتی روایات دال بر شرافت و برتری برخی اقوام مانند قریش و فارس و ... نیز را باید برخلاف قرآن و سنت رسول الله دانست.
2️⃣مقدمه دوم:
هیچ روایت معتبر یا غیرمعتبری از ائمه نداریم که امام سجاد را «ابن الخیرتین» نامیده باشند. در ذیل یکی از روایات کافی (ج1، ص: 467) بدون اینکه به امام ع نسبت داده شود، آمده است که «... وَ كَانَ يُقَالُ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع- ابْنُ الْخِيَرَتَيْنِ فَخِيَرَةُ اللَّهِ مِنَ الْعَرَبِ هَاشِمٌ وَ مِنَ الْعَجَمِ فَارِسُ.
وَ رُوِيَ أَنَّ أَبَا الْأَسْوَدِ الدُّؤَلِيَّ قَالَ فِيهِ:
وَ إِنَّ غُلَاماً بَيْنَ كِسْرَى وَ هَاشِمٍ-
لَأَكْرَمُ مَنْ نِيطَتْ عَلَيْهِ التَّمَائِم»
ابن شهرآشوب نیز در مناقب (4/167) این مطلب را به منابع شیعی نسبت نداده بلکه از زمخشری در ربیع الابرار نقل کرده. (رَبِيعِ الْأَبْرَارِ عَنِ الزَّمَخْشَرِيِّ رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ لِلَّهِ مِنْ عِبَادِهِ خِيَرَتَانِ فَخِيَرَتُهُ مِنَ الْعَرَبِ قُرَيْشٌ وَ مِنَ الْعَجَمِ فَارِسُ وَ كَانَ يَقُولُ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ أَنَا ابْنُ الْخِيَرَتَيْنِ لِأَنَّ جَدَّهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أُمَّهُ بِنْتُ يَزْدَجَرْدَ الْمَلِك...)
روشن است که در مدرسه خلفا برترسازی قبیله قریش بعد از وفات رسول الله شروع شده و ادامه یافته است. بنابراین در مدرسه خلفا و روایات آنان، ممکن است چنین روایاتی یافت شود ولی در مدرسه اهل بیت علیهم السلام چنین روایتی نداریم.
3️⃣نتیجه ی دو مقدمه:
امام سجاد از نظر تعالیم شیعی ملقب به «ابن الخیرتین» آن هم به این معنای قبیلهگرایانه و شعوبیمئابانه (که مطابق با معارف شیخین و بر خلاف کتاب و سنت است) نیستند.
↩️تبصرة:
البته به امام حسین ع نسبت داده شده که ایشان خودشان خودشان را به سبب متولد شدن از حضرت علی و فاطمه سلام الله علیهما «ابن الخیرتین» خوانده است. و أنشد للحسين:
خيرة الله من الخلق أبي
ثم أمي فأنا ابن الخيرتين
(روضة الواعظين ج1، ص: 155)
بیتهای قبلیِ این شعر چنین است:
وَ ابْنِ سَعْدٍ قَدْ رَمَانِي عَنْوَةً
بِجُنُودٍ كَوُكُوفِ الْهَاطِلَيْنِ
لَا لِشَيْءٍ كَانَ مِنِّي قَبْلَ ذَا
غَيْرَ فَخْرِي بِضِيَاءِ الْفَرْقَدَيْنِ
بِعَلِيِّ الْخَيْرِ مِنْ بَعْدِ النَّبِيِّ
وَ النَّبِيِّ الْقُرَشِيِّ الْوَالِدَيْنِ
خِيَرَةِ اللَّهِ مِنَ الْخَلْقِ أَبِي
ثُمَّ أُمِّي فَأَنَا ابْنُ الْخِيَرَتَيْن
محمد عشایری منفرد 1402/5/12
#استاد_عشایری_منفرد
#تاریخ_تحلیلی
#امام_حسین
#محرم
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 درس "جایگاه ادبیات در اجتهاد"
✅ استاد محمد عشایری منفرد حفظه الله
🕔 زمان: هر روز ۹ تا ۱۰ صبح
📆 تاریخ: ۱۴ تا ۲۵ مردادماه
♨️ برای شرکت از درس حضرت استاد، از لینک زیر وارد شوید
🔗مدرسۀ ادبیّات و تفسیر: https://lms2.hozehkh.com/ws/adabiattafsir
#استاد_عشایری_منفرد
#ادبیات_عرب
#اصول
#روش_شناسی_اجتهاد
#اطلاعیه
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
48.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آشنایی با جایگاه و اهمیت مسیر اجتهاد
🔹 قسمت پنجم
❓ نظر حضرتعالی در مورد کتبی که به عنوان جایگزینی برای مکاسب، رسائل، کفایه و ... مطرح میشود چیست؟
#استاد_عشایری_منفرد
#مشاوره
#روش_تحصیل
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
May 11
🔔نشست علمی «اجماع در نگاه و سیره شیخ اعظم انصاری؛ با توجه به رسائل و مکاسب»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد
(مؤلف، پژوهشگر و مدرس سطوح عالی و درس خارج حوزه علمیه قم)
🕙 زمان: پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۷:۵۰ تا ۹
🏛 مکان: مشهد، مدرسه علمیه سلیمانیه، نمازخانه طبقه همکف
#استاد_عشایری_منفرد
#روش_شناسی_اجتهاد
#فقه
#اصول
#اطلاعیه
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
May 11
بسم الله
خاطرهای از مرحوم کوروش صفوی و مطول تفتازانی
کوروش صفوی استاد زبانشناسی دانشگاههای ایران درگذشت. در عنفوان جوانی، باهمه مطالعات و تأملاتی که زیر نظر اساتیدم در منابع ادبی حوزوی داشتم، باز هم شور و شوق دانستن چنان سراپایم را فراگرفته بود که شیفته مطالعات زبانشناختی نیز شده بودم. همین شور و شوق بود که در دهه هشتاد روزی مرا در یکی از مراکز دانشگاهی به پای سخنرانی دکتر کوروش صفوی کشاند تا شاید در حاشیه سخنرانی آن استاد بزرگوار، مشورتی از او بگیرم. اگر از محتوای سخنرانی بگذریم، سه نکته از آن سخنرانی در ذهنم به خاطره تبدیل شده:
1) اینکه وقتی از تریبون سخنرانیاش پایین آمد، صندلی خاصی را که میزبانان برایش در نظر گرفته بودند و او را به سوی آن دعوت میکردند، رها کرد و به احترام تنها مستمعِ معمّمِ سخنرانی خودش، ترجیح داد خودش را به او برساند و فروتنانه در کنار این بندهخدا بنشیند.
2) فراموش نمیکنم که در خلال سخنرانیاش به مناسبت، این نکته را بیان کرد که تمدن تکنولوژیبنیادِ غرب وقتی میخواهد "کشور پیشرفته" را تعریف کند، میگوید هر کشوری که بتواند فرودگاهی بسازد که هواپیمای غولپیکر در آن فرود بیاید، از نظر ما کشور پیشرفته است در حالی که برای تعیین و تعریف کشور پیشرفته باید ابتدا مشخص کرد که کدام کشور ادیب هنرمندی به عظمت حافظ دارد؟ (این اعتماد به نفس ملیاش که نگاه تمدنی عمیقی به او داده بود، آن هم از کسی که سالها در غرب زیسته و تحصیل کرده بود، برایم خیلی جذاب بود).
3) از او پرسیدم من به عنوان طلبه که علوم ادبی حوزه و منابع آن را کار کردهام، برای مطالعات زبانشناختی از کجا شروع کنم؟ چه منبعی را بخوانم؟ آیا در دانشگاه رشته زبانشناسی بخوانم؟ با مهر و فروتنی و سادگی به یادماندنیاش گفت: شما در زبانشناسی منابع ارزشمندی دارید که در هیچ جای جهان یافت نمیشود. مختصر، مطول، المزهرِ سیوطی (المزهر را چندبار تکرار کرد) این منابع را کار کنید، دیدگاههایشان را دستهبندی و منقح کنید و در اختیار زبانشناسان قرار بدهید. همین کار را اگر خوب انجام بدهید، کافی است.
رحمت و رضوان و الاهی بر آن مرد شریف باد.
محمد عشایری منفرد
حوزه علمیه قم، ۱۴۰۲/۵/۲۲
#استاد_عشایری_منفرد
#یادداشت
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🖤ایران تسلیت🖤
🖤شیراز تسلیت🖤
#ایران_تسلیت
#شیراز_تسلیت
#شاهچراغ
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ دیدگاههای عبدالقاهر یا دیدگاههای یاکوبسن؟
❓کوروش صفوی چه میگوید؟
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔰پایان دوره حضور استاد عشایری منفرد حفظه الله امروز در مشهد 1402/5/26
♨️ با توجه به کثرت برنامه های علمی حضرت استاد در این ایام در مشهد مقدس، بنا داریم اصوات جلسات ایشان را حتی المقدور در کانال بارگزاری کنیم که اساتید و فضلای معظم نیز مستفیض شوند
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
صدا ۰۰۸.mp3
32.02M
🔰 جایگاه اجماع در نظریه اصولی و روش فقهی شیخ انصاری ره ۰۸.mp3
#استاد_عشایری_منفرد
#روش_شناسی_اجتهاد
#فقه
#اصول
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #بیان_امیر :
با موضوع کلام امیرالمؤمنین در نهج البلاغه ❤️
📅روز یکشنبه
🌐 👈🏼 لینک مشاهده پخش زنده📡 LIVE
#استاد_عشایری_منفرد
#نهج_البلاغة
#بیان_امیر
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
#اربعین
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
سلام علیکم و رحمت الله به دلیل بی نظمی در انتشار اصوات دوره نقش دانش های ادبی در اجتهاد به صورت مجدد و همچنین به صورت منظم بارگزاری خواهد شد.
استاد عشایری جلسه اول.mp3
19.77M
📚 نقش دانشهای ادبی در اجتهاد
🔹 جلسه اول
🔸 حجةالاسلام دکتر محمد عشائری منفرد
✍️ مدرسه ادبیات و تفسیر دارالعلم
#استاد_عشایری_منفرد
#ادبیات_عرب
#روش_شناسی_اجتهاد
#اصول
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
استاد عشایری جلسه ۲.mp3
23.45M
📚 نقش دانشهای ادبی در اجتهاد
🔹 جلسه دوم
🔸 حجةالاسلام دکتر محمد عشائری منفرد
✍️ مدرسه ادبیات و تفسیر دارالعلم
#استاد_عشایری_منفرد
#ادبیات_عرب
#روش_شناسی_اجتهاد
#اصول
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
ج۳ استاد عشایری.mp3
11.75M
📚 نقش دانشهای ادبی در اجتهاد
🔹 جلسه سوم
🔸 حجةالاسلام دکتر محمد عشائری منفرد
✍️ مدرسه ادبیات و تفسیر دارالعلم
#استاد_عشایری_منفرد
#ادبیات_عرب
#روش_شناسی_اجتهاد
#اصول
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
ج۴ استاد عشایری.mp3
12.35M
📚 نقش دانشهای ادبی در اجتهاد
🔹 جلسه چهارم
🔸 حجةالاسلام دکتر محمد عشائری منفرد
✍️ مدرسه ادبیات و تفسیر دارالعلم
#استاد_عشایری_منفرد
#ادبیات_عرب
#روش_شناسی_اجتهاد
#اصول
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared