eitaa logo
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
617 دنبال‌کننده
766 عکس
95 ویدیو
160 فایل
_ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با شبکه های اجتماعی کسی متفکر نمی شود _ باید کتاب خواند... { کارگروه فرهنگی شهید عنایت نژاد} 📬برای انتقاد و پیشنهاد به آیدی های زیر مراجعه نمائید ⬅انتقاد و پیشنهاد @sad_ein@habib133
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5825747224306386020.pdf
5.51M
📚پیشنهاد ✍ امپراطوری وحشت 🔹 جلد 46 از کتاب‌های نیمه پنهان 🔸 دفتر پژوهشهای مؤسسه کیهان 📝 توضیحات: این کتاب تلاشی است در جهت روشنگری تاریخی، پیرامون عملکرد جنایتکارانی که امروز با وقاحت مدعی می‌شوند: «چیزی به نام شکنجه در ساواک وجود نداشته و آنچه بوده مربوط به خودزنی زندانیان سیاسی بوده است»!! در این کتاب خواننده با نحوه شکل‌گیری ساواک آشنا می‌شود، سپس در جریان کارنامه سیاه رؤسای ساواک قرار می‌گیرد و ضمن بررسی موضوعاتی همچون ساواک و بهائیت، ساواک و گروه‌های مارکسیستی و التقاطی به سرانجام عناصر دژخیم و همکاران ساواک می‌پردازد. @sh_enayatnejad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #سبک_زندگی_اسلامی 💢 محدود کردن اسلام به توصیه‌های اخلاقی و معنویت، به معنای #ذبح_اسلام است. 💢 #شهید_مطهری: اسلامی که در همه شئون زندگی حضور نداشته باشد، دیگر اسلام نیست. @sh_enayatnejad
💠امام صادق عليه‌السلام: 🔹إذا رَأَيتُمُ العالِمَ مُحِبّا لِدُنياهُ فَاتَّهِموهُ عَلى دينِكُم؛ فَإِنَّ كُلَّ مُحِبٍّ لِشَيءٍ يَحوطُ ما أحَبَّ. وقالَ (ص): أوحَى اللّهُ إلى داودَ عليه‌السلام: لاتَجعَل بَيني وبَينَكَ عالِما مَفتونا بِالدُّنيا؛ فَيَصُدَّكَ عَن طَريقِ مَحَبَّتي؛ فَإِنَّ اُولئِكَ قُطّاعُ طَريقِ عِبادِيَ المُريدينَ. إنَّ أدنى ما أنَا صانِعٌ بِهِم أن أنزَعَ حَلاوَةَ مُناجاتي عَن قُلوبِهِم. 🔸هرگاه عالمى را دوستدار دنيايش ديديد، در دين خود، به او اعتماد مكنيد؛ زيرا هر كه دوستدار چيزى باشد، فقط آنچه را كه دوست دارد، را حفظ مى‌كند. نيز [حضرت] فرمود: خداوند به داوود عليه‌السلام وحى كرد كه ميان من و خودت، عالِمى دلباخته دنيا قرار مده، كه تو را از طريق محبّتم باز مى‌دارد. در حقيقت، اينانْ راهزنان راه بندگانِ خواستارم هستند. كمترين كيفرى كه به آنان میدهم، آن است كه شيرينىِ مناجات با خودم را از دلهايشان برمى‌دارم. 📚 الكافی، ج۱، ص۴۶ @sh_enayatnejad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌺عجب سروی، عجب ماهی، عجب یاقوت و مرجانی 🍃🌺 عجب جسمی، عجب عقلی، عجب عشقی، عجب جانی 🍃🌺 عجب لطف بهاری تو، عجب میر شکاری تو 🍃🌺 در آن غمزه چه داری تو؟ به زیر لب چه می‌خوانی؟ عجب حلوای قندی تو، امیر بی‌گزندی تو 🍃🌺 عجب ماه بلندی تو، که گردون را بگردانی 🍃🌺 عجبتر از عجایبها، خبیر از جمله غایبها امان اندر نواییها، به تدبیر و دوا دانی 🍃🌺 ز حد بیرون به شیرینی، چو عقل کل به‌ره بینی ز بی‌خشمی و بی‌کینی، به غفران خدا مانی @sh_enayatnejad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تفسیر_قرآن_کریم 🍃 ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ (بلد/آیه۱٧) 🍃این كارها كند تا كه از آن كسانى باشد كه ایمان آوردند و سفارش كردند دیگران را به صبر، و سفارش كردند به شفقت به مردم 💠درست نقطه ی مقابل آن خلقیات فاسد؛ بهشت اخلاقی ای است که اسلام برای انسانها تصویر کرده است. اسلام خواسته است انسانها نسبت به هم مهربان، به سرنوشت هم. به مصالح هم شدیداً علاقه مند و دلبند و دلبسته، از رنجها و اشتباهات یکدیگر متأثّر و متأسّف باشند، یکدیگر را دعا کنند، با یکدیگر با مرحمت رفتار کنند؛ «و تواصوا بالمرحمة» 💠شکیبایی‌ ‌در‌ برابر ایمان‌ به منزله‌ سر ‌ ‌برای‌ بدن‌ است، و بزرگتر ‌از‌ ‌آن‌ سفارش‌ کردن‌ دیگران‌ ‌به‌ ‌صبر و شکیبایی‌ ‌است‌ ‌که‌ قله تسلیم‌ ‌به‌ حق‌ و خرسندی‌ ‌از‌ پذیرفتن‌ ناراحتیها ‌در‌ راه‌ رسیدن‌ ‌به‌ ‌آن‌ ‌است‌، و بزرگتر ‌از‌ صبر بخشندگی‌ و مهربانی‌ ‌است‌، گاه‌ می‌شود ‌که‌ ‌در‌ ضمن‌ دعوت‌ کردن‌ مردمان‌ ‌به‌ نیکی‌ ‌از‌ آنان‌ آزار می‌بینی‌ و ‌بر‌ ‌آن‌ شکیبا می‌مانی‌، ولی‌ دلت‌ آکنده‌ ‌از‌ خشم‌ و کینه‌ نسبت‌ ‌به‌ ‌ایشان‌ ‌است‌، ‌در‌ صورتی‌ ‌که‌ مؤمن‌ واقعی‌ ‌آن‌ کس‌ ‌است‌ ‌که‌ همگان‌ ‌را‌ بخشش‌ و مهربانی‌ ‌او‌ شامل‌ می‌شود، ‌حتی‌ ‌اگر‌ دشمنان‌ ‌او‌ باشند، و بزرگتر ‌از‌ همه اینها سفارش‌ کردن‌ دیگران‌ ‌به‌ رحمت‌ و مرحمت‌ ‌است‌ و رواج‌ دادن‌ فرهنگ‌ صبر و رحمت‌ ‌در‌ اجتماع‌. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّهِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ؛ وَمَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ؛ وَمَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِیبَاتِ؛ وَمَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ إِلَى الْخَیْرَاتِ 🍃آنکس که مشتاق بهشت باشد، شهوات و تمایلات سرکش را به فراموشى مىسپارد و آنکس که از آتش جهنم بیمناک شد از گناهان دورى مىگزیند و کسى که زاهد و بىاعتنا به دنیا باشد مصیبتها را ناچیز مىشمرد و آنکس که انتظار مرگ را مىکشد براى انجام اعمال نیک سرعت مىگیرد 💠در واقع صبر؛ گاه در مقابل شهوت و در مسیر اطاعت خداست و گاه در مقام پرهیز از گناهان و گاه در مقابل مصائب و رنجهاى دنیوى است و گاه در مقابل پایان عمر و مرگ 💠براى اینکه انسان بتواند مواضع خود را در مقابل این امور چهارگانه روشن سازد باید متکى به عقاید صحیح گردد؛ عشق به بهشت او را از غلطیدن در شهوات سرکش دنیا حفظ مىکند و این همان صبر بر طاعت است و ایمان به عذاب الهى و خوف از دوزخ او را از گناهان باز مىدارد، چرا که گویى آتش دوزخ را با چشم خود مىبیند 💠از آنجا که بىتابى در برابر مصائب به دلیل دلبستگىهاى دنیوى است؛ آنکس که زاهد باشد و از این دلبستگىها وا رَهَد؛ مصیبت در برابر او کوچک مىشود و صبر در برابر آن آسان مىگردد 💠حضرت علاوه بر سه شاخه معروف صبر شاخه چهارمى بیان فرموده و آن صبرى است که از انتظار مرگ ناشى مىشود. کسى که در هر لحظه احتمال مىدهد پرونده حیاتش بسته شود با سرعت به سوى کارهاى خیر مىدود تا در فرصت باقىمانده کفه عمل صالح خود را سنگین سازد و این نیاز به صبر و استقامت فراوان دارد 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ادامه شرح دعای ۴۰) 💠ما به این نقطه رسیدیم که جنابعالی از جاذبه‌ی آرزوها خارج و با مرگ انس گرفته و رفیق شده‌اید 💠اینجا حضرت می‌فرمایند: 🍃فَإِذَا أَوْرَدْتَهُ عَلَيْنَا وَ أَنْزَلْتَهُ بِنَا فَأَسْعِدْنَا بِهِ زَائِراً، وَ آنِسْنَا بِهِ قَادِماً، وَ لَا تُشْقِنَا بِضِيَافَتِهِ او به زیارت ما که می‌آید و ما مزور هستیم، حال انس داشته باشیم و در این لحظات که او میهمان است و ما میزبان هستیم، میزبان سربلندی باشیم و کم نیاوریم و همه‌چیز آماده باشد 🍃وَ لَا تُخْزِنَا بِزِيَارَتِهِ، وَ اجْعَلْهُ بَاباً مِنْ أَبْوَابِ مَغْفِرَتِكَ، وَ مِفْتَاحاً مِنْ مَفَاتِيحِ رَحْمَتِكَ ما در دیدار او بیچاره نشویم. 💠 گاهی انسان مؤمن را در لحظات پایانی در دست‌اندازها می‌اندازند که بابی از ابواب مغفرت الهی است؛ زیرا دارند او را شست‌وشو می‌دهند. مرگ، اولین پرده‌ی بهشت را از مقابل چشم مؤمن برمی‌دارد و اولین درِ بهشت با کلید مرگ باز می‌شود. 🍃أَمِتْنَا مُهْتَدِينَ غَيْرَ ضَالِّينَ زمان مرگ در مقام هدایت مستقر شده باشیم و اعوجاج و کجی و انحرافی در کار نباشد 🍃طَائِعِينَ غَيْرَ مُسْتَكْرِهِينَ یک معنای این قسمت آن است که در حال طاعت باشیم. اما معنای دیگرش این است که وقتی او گفت بفرمایید، ما با سر برویم و کراهت نداشته باشیم. 🍃تَائِبِينَ غَيْرَ عَاصِينَ وَ لَا مُصِرِّينَ قبل از مرگ توبه به معنای خاص کرده باشم. 💠معنای توبه خاص یعنی آخرین وضعیت من، توبه‌ی مقبوله باشد. توبه ای که بعد از آن هیچ گناهی نباشد. عاصین و مصرّین، به گناهان کبیره و صغیره برمی‌گردد 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 بزرگترین آفتِ بزرگترین انقلاب 💢 و آفت دو قرن اخیر این سرزمین است که همیشه با به این آب و خاک همراه بوده و خواهد بود. از میرزا ملکم خان ناظم الدوله، پادشاهان نالایق قجر و پهلوی تا مدیران و وزرا و وکلای نالایق حال حاضر. 💢 آنچه حلقه ارتباطی بین این عمّال نالایق را به یکدیگر متصل میکند و به عنوان بازوی پیدا و پنهان خیانت اجرای نقش میکند، از قرارداد تالبوت و رویتر و دارسی و گس -گلشائیان و برجام و اف ای تی اف تا همین اینستکس و .... همه و همه در یک نقطه وجه اشتراک دارند‌: محصلینی که برای به اعزام شده اند و در بازگشت به میهن، دشنه تیز شده خیانت را به اسم ترقی و پیشرفت و علم و تکنولوژی و کلید حل گرفتاریها بر پیکر مردم این سرزمین فرو میکنند. 🔍 بررسی معاهدات و پیمانهای دویست ساله اخیر نشان میدهد، این قراردادها بجزء ضرر و عقب ماندگی هیچ نفعی برای کشور ایران نداشته است. 💢 دردناکترین و زهرآگین ترین دردها، سخن دشمنی است که از زبان به اصطلاح؛ خیرخواهان و مصلحانِ به فرنگ رفته!! شنیده شود! 💢 روزگاری شعارشان این بود که این ماده سیاه بدبو متعفن به چه کار می آید بدهیم به انگلیسیها ببرند تا زحمت ما هم کم شود! ❗️و روزی دیگر میگفتند که ایرانی لوله هنگ هم نمی تواند بسازد! ❗️صنعت هسته ای هم بدرد ما نمیخورد چون نفت داریم!! ❗️کشاورزی هم سودی ندارد چون آب نداریم! ❗️برق و نیروگاه هم نباید داشته باشیم چون محیط زیست را آلوده میکند! ❗️صنعت خودرو هم که در این ۴۰ سال اوج شاهکارش تبدیل پیکان به وانت پیکان و تبدیل پراید به وانت پراید است! ‼️ !! درحالی که عربستان و امارات قرارداد ساخت نیروگاه هسته ای امضاء میکنند! عربستان لم یزرع با دانش روز کشاورزی درحال تولید فراورده های کشاورزی است!مدیران و وزرای ما روز به روز به عقب باز میگردند !! 💢 امام خمينی (ره): تا بزرگان نباشد، دولت های خارج نمی‌توانند تصرف بکنند!! هست که اسباب این می‌شود که اینها راهشان را باز می‌کنند؛ مستشار می‌آورند، کارشناس می‌آورند؛ از این بساط درست می‌کنند. این خیانت است که راه آنها را باز می‌کنند. اگر یک دولت غیر خائن باشد، راه باز نمی‌شود بر آنها که بیایند منافع ما را ببرند. 💢 ننگ بر شرف نداشته مدیران خائن! این مدیران خائن و نالایق از اعقاب همان میرزا ملکم ارمنی و میرزا حسین خان سپهسالار و ابراهیم خان کلانتر یهودی و دیگر خبیثان خائن به این کشور هستند. ⁉️ باب این خیانت ها و تیشه به ریشه پیشرفت و اقتدار زدن این سرزمین تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد؟!! 🌐 @ashora_karbala
انسان 250 ساله.pdf
3.17M
📕پیشنهاد دانلود و (انسان ۲۵۰ ساله) ✍اثر 📕بخشهایی ابتدایی از کتاب این بزرگواران(ائمه) یک واحدند، یک شخصیتند. شک نمی شود کرد که هدف و جهت آنها یکی است. پس ما به جای اینکه بیاییم زندگی امام حسن مجتبی "علیه السلام" را جدا و زندگی امام حسین "علیه السلام" را جدا و زندگی امام سجاد "علیه السلام" را جدا تحلیل کنیم_ تا احیاناً در دام این اشتباه خطرناک بیفتیم که سیره ی این سه امام به خاطر اختلاف ظاهری با هم متعارض و مخالفند_ باید یک انسانی را فرض کنیم که ۲۵۰ سال عمر کرده و در سال یازدهم هجرت قدم در یک راهی گذاشته و تا سال دویست و شصت هجری این راه را طی کرده. 📕زندگی امیرالمؤمنین با زندگی امام مجتبی، با زندگی حضرت ابی عبدالله، با زندگی هشت امام دیگر تا دویست و شصت یک حرکت مستمرّ است. 📕مبارزه ی یا مبارزه ی حادّ سیاسی که ما به ائمه "علیهم السلام" نسبت می دهیم یعنی چه؟ منظور این است که مبارزات ائمه "علیهم السلام" فقط مبارزه ی و و نبود... چیزی بیش از این بود. 📕مبارزه ی ائمه عبارت است از یک مبارزه ای با یک هدف . آن هدف سیاسی چیست؟ عبارت است از تشکیل "حکومت اسلامی" و به تعبیر ما "حکومت علوی". 📕ائمه از لحظه ی وفات رسول الله تا سال دویست و شصت، درصدد بودند که را در بوجود بیاورند ؛همه کارهای ائمه "علیهم السلام" غیر از کارهای و روحی که مربوط به اعتلای نفس یک انسان و قرب او به خداست، برای این است که را تشکیل بدهند. 🌐 @ashora_karbala
دعا طریقِ عزت .MP3
5.24M
🎧 استاد | قطعه صوتی 💠نکات دقیق در مورد مسئله دعا ❓چرا بعضی دعاها مستجاب نمی‌شود؟ حجم: ۵ مگابایت زمان: ۲۱ دقیقه کیفیت: متوسط 🌐 @ashora_karbala
⁉️علت بروز سختی ها و مشکلات و شدائد در زندگی ما چیست؟ ✍ استادمتفکر : 🔰 یکی از اموری که سبب تکمیل و تهذیب نفس و تصفیه اخلاق و تهییج قوا و نیروهای نهفته وجود انسان می‌شود و در حکم نیروی محرک دستگاه وجود انسان است، شداید و سختی‌ها و مصیبت‌هاست. 🔰به حکم قانون و ناموس خلقت، بسیاری از کمالات است که جز در مواجهه با سختی‌ها و شداید، جز در نتیجه تصادم‌ها و اصطکاک‌های سخت، جز در میدان مبارزه و پنجه نرم کردن با حوادث، جز در روبه‌رو شدن با بلایا و مصائب حاصل نمی‌شود. 🔰 نه این است که اثر شداید و سختی‌ها تنها ظاهر شدن و نمایان شدن گوهر واقعی است؛ نه، این طور نیست، بالاتر است. شداید و سختی‌ها و ابتلائات اثر تکمیل کردن و تبدیل کردن و عوض کردن دارد. از ضعیف، قوی و از پست، عالی و از خام، پخته به وجود می‌آورد. ✅ پس این گونه امور را نباید قهر و خشم شمرد؛ لطف است در شکل قهر، خیر است در صورت شر، نعمت است در مظهر نقمت. 🌐 @ashora_karbala
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13980412_29186_64k.mp3
7.66M
🎙بشنوید| صوت کامل بیانات امروز رهبرانقلاب در دیدار کارگزاران حج. ۹۸/۰۴/۱۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت آیت الله : 💠 (علیهاالسلام) از قبیل امامزاده‌های مطلق نیست که هنگام زیارت او، زیارت‌نامه مطلق امامزاده‌ها خوانده شود، بلکه زیارت مخصوص به خود دارد ؛ زیرا در روایت است: 🍃«مَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنةُ» هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌گردد؛ خیلی کلمه بزرگی است. 💠نقل شده که روزی حضرت امام موسی کاظم (علیه‌السلام) در مدینه، در خانه تشریف نداشتند، شخصی آمد که سؤالی از آن حضرت بنماید، حضرت معصومه (علیهاالسلام) که در سن کودکی بودند و در خانه تشریف داشتند، می‌فرمایند: آن حضرت تشریف ندارند، چه کار دارید؟ آن شخص عرض کرد: مسئله‌ای دارم. می‌فرماید: بنویس. می‌نویسد، ایشان پاسخ آن را می‌دهد، بعد که حضرت امام کاظم علیه‌السلام به خانه برمی‌گردد، مادرش جریان را به آن حضرت عرض می‌کند، حضرت می‌فرماید: 🍃«بِأَبِی هِی وَ أُمی، حَکمَتْ بِما حَکمَ اللهُ» پدر و مادرم به فدایش، به آنچه خداوند حکم فرموده، حکم نموده است. 💠اینها افراد عادی نبوده‌اند، خدا می‌داند این خاندان چه شخصیت‌هایی بوده‌اند، این همه کرامات برای ایشان ذکر کرده‌اند. 📕در محضر بهجت، ج۲، ص۱۳۷ 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠جمله ای بلند بالا در مقام از علامه ذوالفنون آیت‌الله حسن رمضانی می‌گفت: چندین سال قبل، دانشگاه قم برای تجلیل از مقام حضرت (سلام الله علیها) گردهمایی تشکیل دادند و از من خواستند که واسطه شوم و حضرت استاد علامه حسن زاده آملی را برای این مجمع دعوت کنم؛ معمولا حضرت استاد به خاطر کسالت و اشتغالات فراوانشان این دعوت‌ها را قبول نمی‌‌کردند، اما وقتی این مساله را مطرح کردم با کمال صفا و صمیمیت و تمام وجود، سریعا قبول کردند؛ حتی با مسئولین آنجا تماسی نگرفتیم که وسیله‌ای برای حضور استاد در مراسم بفرستند. خود ایشان به محل جلسه تشریف آوردند و به محض حضور در مجلس، جلسه منقلب شد. 💠قرار نبود ایشان سخنی بگویند، اما اصرار مسئولین و دیگران ایشان را به حرف آورد و جمله‌ای که با تمام وجود فرمودند و ابراز کردند و همه را منقلب کرد این بود: 🍃«اگر برای من ممکن بود و مواجه با مشکل نمی‌‌‌شدم برای تجلیل از شخصیتی مانند فاطمه معصومه سلام الله علیها این مسیر را سینه‌خیز می‌‌آمدم!» 💠 همچنین علامه می‌فرمود: «ما امام‌زاده زیاد داریم و خود موسی بن جعفر (علیهم السلام ) فرزندان زیادی داشتند، اما کدام یک از ایشان مانند (سلام الله علیها) درخشید و و برکات شد. 💠 باید یک مقام ثبوتی باشد که این مقام اثبات رقم خورده باشد و ای کاش من می‌‌توانستم در این مسیر این‌طور به محضر شما تشرف پیدا کنم. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#رهبر_معظم_انقلاب 💠بدون تردید نقش #حضرت_معصومه "سلام الله علیها" در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه "علیهم‌السّلام" و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت "علیهم‌السّلام" در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. ۸۹/۷/۲۹ #حضرت_فاطمه_معصومه 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تفسیر_قرآن_کریم 🍃بَلَىٰ ۚ إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ (۱٢۵ _ آل عمران) 🍃آری، اگر شکیبایی ورزید و پرهیزکاری کنید و دشمنان در همین لحظه، جوشان و خروشان بر شما بتازند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته نشان دار یاری می دهد 💠صبر یعنی چه؟ صبر یعنی در میدان باقی ماندن، بیرون نرفتن. بعضی از میدان میگریزند؛ بعضی نمیگریزند امّا بتدریج از میدان کناره میگیرند؛ این خلاف صبر است. صبر یعنی پایداری کردن، در میدان ماندن، استقامت کردن. صبر یعنی چشم به هدفهای دور و به افقهای دور دوختن خداوند می‌فرماید: اگر صبور باشید به وسیله ملائک برای تو تسهیلات و موفقيت خاص ايجاد می‌كنم؛ جزع و فزع نداشته باشید ناله و شکایت نکنید این سنت الهی است که باید بشود و به شرط صبر و تقوا میشود(من فورهم) فوری هم میشود 💠شرط دوم تقواست تقوا با معنای گسترده‌ی خود در این آیه‌ی شریفه مورد توجّه قرار گرفته است؛ هم به معنای عامّ تقوا است ؛ یعنی مراقبت از خود برای عدم انحراف از جادّه‌ی مستقیم شریعت اسلامی؛هم به معنای پرهیز و مراقبت از خود در مقابل دشمن 💠مراقب باشیدچون در مقابل دشمنید انسان در میدان جنگ یک ‌جور زندگی میکند؛در هنگامی که جنگ نیست، جور دیگری زندگی میکند؛در اتاقِ راحتِ داخلِ خانه‌ی خود یک‌ جور زندگی میکند. تقوا به این معنا است؛ مراقبت از خود در مقابله‌ی با دشمن، پرهیز از اعتماد به دشمن ؛ پرهیز از کار خلاف قاعده و خلاف عقلانیّت و پرهیز از سستی و سهل‌انگاری؛تقوا به این است. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شرح_نهج_البلاغه (ادامه شرح حکمت ٣۱) 💠پایه دومِ ایمان: یقین امام علیه السلام در این فراز از شاخه هاى یقین سخن مىگوید و مىفرماید: 🍃وَالْیَقِینُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلى تَبْصِرَهِ الْفِطْنَهِ، وَتَأَوُّلِ الْحِکْمَهِ، وَمَوْعِظَهِ الْعِبْرَهِ، وَسُنَّهِ الْأَوَّلِین 🍃یقین بر چهار شاخه استوار است: بر بینش هوشمندانه و عمیق و پى بردن به دقایق حکمت و پند گرفتن از عبرتها و اقتدا به روش پیشینیان صالح 💠ممکن است این چهار شاخه اشاره به چهار رشته از علوم انسانى باشد: نخست علوم تجربى است که از «تبصره الفطنه» سرچشمه مىگیرد دوم علوم نظرى است که از «تأویل الحکمه» به دست مىآید سوم علومى است که از تاریخ نصیب انسان مىشود و مایه عبرت اوست و چهارم علوم نقلى است که از سنن پیشنیان به دست مىآید. هنگامى که انسان این چهار رشته علمى را پیگیرى کند و از آنها بهره کافى ببرد به مقام یقین مىرسد. 💠مثلًا درباره خداشناسى نخست چشم باز کند و به خوبى آثار پروردگار را در جهان هستى ببیند سپس با اندیشه عمیق رابطه آن را با مبدأ آفرینش قادر و حکیم درک کند آنگاه از حوادث تاریخى عبرت بگیرد و خدا را از لابه لاى آن بشناسد و پس از آن بر آنچه از پیشنیان صالح و عالم به دست آمده مرور کند و علوم آنها را به علم خود بیفزاید تا یک خداشناس کامل گردد. همچنین در مورد خودسازى و عوامل تقرب به پروردگار. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا