#شرح_صحیفه_سجادیه
💠از فراز اول مناجات که بدان پرداختیم استفاده می شود که هدف نهایی انسان وصول به خداوند متعال است و انسان باید خواهان وصول به معبود باشد و مناجات مریدین ناظر به کسانی است که خداجو هستند و اراده وصول به معبود را دارند.
💠مطلب دوم اینکه راه های گوناگونی برای وصول به خداوند وجود دارد و انسان باید از خداوند بخواهد که نزدیک ترین و کم خطرترین راه را به او بنمایاند
💠از آموزه های قرآنی و روایی استفاده می شود که آنچه در این عالم است در حال سیر و حرکت هستند و مقصد و غایت حرکت آنها خداوند می باشد. خداوند با تعابیر گوناگونی به این حقیقت اشاره دارد؛ از جمله می فرماید:
🍃 أَلاَ إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ
(آگاه باشید که همه کارها به خدا باز می گردد)
🍃وَ لِلَّهِ غَیْبُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُ الْأَمْرُ کُلُّهُ …
(و نهان آسمان ها و زمین از آن خداست و تمام کارها به او بازگردانده می شود)
💠همه آنچه در این عالم است، در قوسی نزولی از سوی خداوند به سوی این دنیا فرستاده می شود و سپس در قوسی صعودی به سوی خداوند و عالمی دیگر صعود می کند
انسان نیز به عنوان جزیی از اشیا و موجودات این عالم دارای این دو سیر نزولی و صعودی است و آیات مربوط به حشر انسان و رجوع او به سوی خدا و ملاقات او با پروردگار عالم، ناظر به سیر صعودی انسان است.
🌐 @ashora_karbala
saber_khorasani_noghreh_jadoo_308176.mp3
4.16M
💠نقره جادو
🎧شعرخوانی زیبا با صدای صابر خراسانی در مدح امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا(علیهالسلام)
🍃 روزگاری شکسته ای بودم
🍃 که ز فریاد سینه ام پر بود
🍃دست هایم همیشه خالی بود
🍃 مثل هر روز نانم آجر بود
پایم اما بی اراده را افتاد....
🌐 @ashora_karbala
🔰بهترين زندگي از ديدگاه #امام_رضا (علیه السلام)
✍ استاد #علی_صفایی_حائری:
💠در حدیثی حضرت به على بن شعيب مىفرمايد:
يابن شُعَيْب ارَايْتَ مَنْ احْسَن النّاسِ عيشةً؟
پسر شعيب مىدانى چه كسى زندگى بهتر را دارد؟
⁉️در برابر اين سؤال هر كس جوابى خواهد داشت. چه در بعد مادى و چه معنوى، زندگى بهتر ؛ زندگى همراه ايمان، همراه رضا، همراه يقين، همراه قرب خداست. و يا اين كه بهتر در اطاعت و تقوى و اجابت دستور حق است و يا اين كه زندگى بهتر در ثروت زياد و قدرت زياد و لذت زياد و ... است.
💢حضرت به هيچ كدام از اين دو گونه جواب نمىپردازد و پس از واگذارى شعيب و اين كه شما آگاهتريد مىفرمايد:
🍃مَنْ حَسُنَ عَيْشُ النَّاسِ فى عَيْشِهِ
🍂زندگى بهتر زندگى كسانى است كه ديگران، در زندگى آنها به خوبى رسيده اند و خوبى ديگران در باغ دستهاى آنها روييده است زندگى مادى و معنوى تو اگر با توليد و تكثير تو همراه نباشد بر تو وبال مىشود
💠در زندگى مادى اگر تو بهترينها را براى خودت جمع كنى و لذت و قدرت و ثروت را براى خودت بخواهى و به ديگران نرسى و پول را نپاشى و پخش نكنى، حتما منتظر باش كه حسادتها و دشمنىها و چشمها و دستها در آشكار و پنهان، مزاحمت بشوند. و از دست و دل و دماغت بيرون بياورند، كه تا پول را نپاشى و نكارى پولى برداشت نمىكنى
💠و در زندگى معنوى هم اگر تو در خوبى خودت غرق بشوى و ديگران در زندگى ايمانى و تقوايى و در يقين و رضا و قرب تو سهمى نگيرند و زندگى آنها در زندگى تو شكل نگيرد، حتما تو در غربت و تنهايى خودت محاصره خواهى شد و از دست خواهى رفت
📕 درسهايى از انقلاب (تقيه)ص ۱۰٢
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ۱۴۶ سوره آل عمران)
💠خدای سبحان هرگاه بنده را با عنوان زیبا چون «یا ایّها الّذین آمنوا»، «ولله یحبّ الصّابرین» مورد خطاب قرار میدهد و یا با این عناوین آنها را یاد میکند به یقین قصد بیان وظایف بندگی را دارد.
💠اینکه فرمود (والله یحب الصابرین) صبر برای جایی است که سختی باشد.
و این معلوم میکند معیت و همراهی با ولیّ خدا سختی دارد ؛ اما اگر با ولی خدا برای رسیدن به خیری عاشقانه حرکت کردی سختی نمیبینی.
مثل اصحاب سیدالشهدا(ع) که میگفتند اگر هفتاد جان داشتیم برای تو میدادیم چون سختیها را نمیبیند ؛ یا مثل داستان هارون مکی که امام صادق ( ع) فرمود در تنور آتش بنشین ؛ ظاهرش سختی است اما او هیچ درد و رنج و سختی را نمیبیند و آتش برایش (برداً و سلاماً ) است.
💠نکته جالب اینجاست که اگر فکر انسان معطوف به خیری باشد خود به خود آمار خلاف او پایین میآید و سعی میکند به آن خیر و به آن خیّر نزدیک شود ؛ فقط کافیست که مزه این عناوین را دریافت کنیم و عنوان صابر بر ما بار شود دیگر تأمین هستیم و نیاز به چیزی نداریم.
💠یکی از مصادیق صبر این است که انسان جزع و فزع و شتاب در رسیدن به مقصد ندارد. هرگاه در محضر ولی قرار میگیرد نه بیقرار است و نه عجله دارد. او یقین دارد بالاخره روزی حکومت حقّه کل عالم را فرا میگیرد به این جهت هیچ دغدغهای ندارد و میداند فرج دیر و زود میرسد.
🌐 @ashora_karbala
هدایت شده از کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
💠نماز یکشنبه ماه ذی القعده
روایت را سید بن طاوس به نقل از انس بن مالک آورده است و روایت به صورت کامل چنین است:
🍃رسول خدا(ص) در روز یکشنبه ماه ذى القعده فرمود:
«ای مردم! کدامیک از شما میخواهید توبه کنید؟» گفتند: رسول خدا! همه ما میخواهیم توبه کنیم. پیامبر فرمود:
🔸غسل کرده، وضو گرفته و چهار رکعت نماز بجا آورید.
🔸 در هر رکعت یکبار "فاتحة الکتاب"، سهبار "قل هو اللّه احد"
🔸 و یکبار "معوذتین" (قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناس) بخوانید.
🔸آنگاه هفتادبار استغفار نموده
🔸 و در پایان "لا حول و لا قوّة إلا باللّه" بگویید.
🔸سپس بگویید: "یا عزیز یا غفّار اغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فإنّه لا یغفر الذّنوب إلا أنت"؛
اى عزیز! اى بخشاینده! گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤمن را بیامرز که جز تو کسى گناهان را نمیآمرزد»
💠آنگاه فرمود:
«بندهاى از امت من چنین عملى را انجام نمیدهد، مگر اینکه از آسمان به او ندا میرسد:
بنده خدا! عمل را از نو شروع کن که توبه تو قبول، و گناهانت آمرزیده شد. فرشته دیگر از زیر عرش ندا میکند:
اى بنده! مبارک باد بر تو و بر خانواده و خاندانت.
منادى دیگرى صدا میزند: در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضى مینمایند. فرشته دیگرى ندا میکند: اى بنده! با ایمان از دنیا میروى ؛ دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد.
منادى دیگرى صدا میزند: پدر و مادرت راضى میشوند، گرچه خشمگین باشند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوش رزق خواهى بود.
جبرئیل ندا میکند: من با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور میدهم که با تو خوشرفتار بوده، بهخاطر مرگ آسیبى به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید».
💠گفتند: ای رسول خدا! اگر کسى در زمان دیگرى چنین بگوید چطور؟ آن حضرت فرمود: «چیزهایى را که گفتم براى او نیز خواهد بود. جبرئیل این مطالب را در شب معراج به من گفت
🔸ان شاءالله در این روز مبارک ؛ همگی توفیق انجام این عمل سبک با آثار اعجاب آور رو داشته باشیم
🌐 @ashora_karbala
4_295192655577482262.pdf
7.4M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب به مناسبت میلاد #امام_رضا( علیه السلام)
پژوهشی دقیق در زندگانی امام رضا(علیه السلام)
✍ مؤلف: علامه باقر شریف القرشی
♻️ترجمه :سید محمد صالحی
📖مشخصات کتاب:
#عصر_امام_رضا_و_سیره_علمی_و_عملی_و_سیاسی_و_اقتصادی
#اقدامات_و_مبارزات_امام_رضا
#مناظرات_و_بحثهاي_امام_رضا
#سلسله_مباحث_طب_امام_رضا
#جوامع_الّشریعۀ
#فقه_الرضوي
#مسند_امام_رضا
#صفات_امام_رضا
#علم_امام_رضا
#فرمانهاي_امام_رضا
#رساله_درباره_شریعت_اسلام
#مباحث_اعتقادی_امام_رضا
#مباحثی_درباره_قرآن_کریم
#نمونه_هایی_از_فقه_امام_رضا
#احادیث_امام_رضا
#اصحاب_و_راویان_احادیث_امام_رضا
🍃اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري
الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ🍃
🌐 @ashora_karbala
🔰چرا ثواب زیارت #امام_رضا (ع) از ثواب زیارت جدشان سیدالشهدا(ع) بالاتر است؟
✍ استاد سیدمحمدمهدی #میر_باقری:
💢 اگرچه جمعیت جامعهی شیعیان در زمان ولایت امام رضا (علیهالسلام) از کثرت قابل توجهی برخوردار شده بودند، اما در دنیای اسلام متفرق بودند و مرکزیت خاصی نداشتند. در چنین شرایطی امام رضا (علیهالسلام) به مرو هجرت فرمودند و تدابیری اندیشیدند که مأمون مجبور شد به بغداد کوچ کند.
💢 بخش دیگری از تدابیر تاریخی ثامنالحجج (علیهالسلام ) فراخواندن امامزادهها به سمت خراسان بود.
هجرت این بزرگواران موجب شد تا مدنیّت شیعه در ایران، حول امامزادهها شکل بگیرد. شهرسازی در ایران، حول بیوت نور ائمهی اطهار (علیهمالسلام) توسعه یافت و مردم حول نسل نورانی نبیّ اکرم (صلّیاللهعلیهوآله) گرد آمدهاند. از این رو است که «بنیان جامعهی شیعه بر تقوا است».
💢حضرت امام رضا (علیهالسلام) در هجرتی که به خراسان داشتند، ضمن ایجاد مرکزیت برای شیعیان، حقیقت ولایت و امامت را احیاء نمودند و شأن امام را به جامعهی اسلامی معرفی کردند. به تلقی من، اینکه میگویند: ثواب زیارت امام رضا علیهالسلام از ثواب زیارت جدشان بیشتر است، از این مسأله نشأت میگیرد که ثواب زیارت امام رضا (علیهالسلام) « ثواب اقامة » است. زیارت امام رضا (علیهالسلام) به معنی #اقامهی_ولایت دوازده امام معصوم است.
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(حکمت ٣٧)
💠در زمان هاى گذشته و هم اكنون نيز در بعضى از نقاط جهان معمول است كه اهل يك كشور يا اهل يك شهر براى تعظيم امرا و سلاطين اعمالى انجام مى دادند كه نشانه نهايت ذلت بود. آنها نيز از اين رفتار خشنود مى شدند ،چراكه علاقه داشتند همواره شهروندانشان خود راذليل وخوار وبى مقدار در برابر آنها بدانند تا فكر قيام در مغزشان خطور نكند و سلطه آنان باقى بماند.
💠ولى اسلام كه به انسان ها شخصيت داده و آدمى را مسجود فرشتگان و اشرف مخلوقات مى داند و جهان را مسخر او مى شمرد، اجازه نمى دهد افراد با ايمان براى بزرگداشت امرا تن به كارهاى ذليلانه بدهند.
💠ولی امام (ع) به آنها هشدار داد و به سه دليل آنان را بر حذر داشت.
1⃣ نخست اين كه امرا هيچ گونه نفع عاقلانه اى از اين كار نمى برند، بلكه ممكن است باعث غرور و كبر آنها شود و شخصيت خود را گم كنند.
2⃣ ديگر اين كه زحمت فوق العاده اى بر دوش توده هاى مردم مى افتد و گاه ممكن است در چنين شرايطى افرادى ضعيف زير دست و پا بمانند.
3⃣سوم اين كه اين عمل ناصالح مايه گرفتارى در آخرت مى شود، زيرا نوعى شرك محسوب مى شود.
💠 به عكس، اگر آنها به احترامات معقول قناعت كنند و به جاى اين مشقت، آرامش را براى خود بپذيرند، آرامشى كه امان از آتش دوزخ را نيز به همراه دارد، هم امرا گرفتار كبر و غرور نمى شوند و هم مردم مشقت توأم با ذلت را نمى بينند و هم در آخرت سربلند خواهند بود.
🌐 @ashora_karbala
alame-emamat (2).mp3
3.82M
🔰 دروس #مبحث_امامت
➖جلسه دوم
🎤علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
🌐 http://eitaa.com/joinchat/4126408723C68ccda8cb9
🔰در #تاریخ_اسلام کسانی که ممدوح شدند بخاطر موضعگیریهای سیاسیشان بود، کسانی که مذموم شدند نیز همینطور؛ اعتقادم این است که اگر کسی سیاسی نباشد نمیتواند حقایق را بفهمد.
💠 #امام_خامنه_ای:
💢در صدر اسلام، آن کسانى که ممدوح واقع شدند -حالا توى فرهنگ ما، بر طبق عقیدهى ما- بیش از آنچه که به خاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شدند، به خاطر موضعگیرىهاى سیاسىشان، اجتماعىشان و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند.
💢ما ابىذر را، یا عمار را، یا مقداد را، یا میثم تمار را، یا مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح می کنیم. تاریخ، اینها را به آن مواضعى میشناسد که این مواضع، تعیینکننده بود؛ حرکت کلان جامعه را توانست هدایت کند، شکل بدهد و به پیشرفت این حرکت کمک کند.
💢آنهائى هم که مذمت شدند، همین جور. خیلى از بزرگان که مورد مذمت قرار گرفتند، به خاطر شرب خمر مذمت نشدند، به خاطر بىنمازى مذمت نشدند؛ به خاطر عدم حضور در آنجائى که حضورشان لازم بود، مذمت شدند.
تاریخ، اینجورى ثبت کرده؛ نگاه کنید، ببینید.
💢من معتقدم در همهی کارها، اگر انسان سیاسی نباشد، درست نمیتواند حقایق را بفهمد. سیاست یک عطر و بوی خاصّی است. مثل این است که شما گلی را میبرید پیش کسی که شامّه ندارد. همه چیز را از این گل میفهمد، اما یک چیز را نمیفهمد. شما نمیتوانید بفهمید که او این را نمیفهمد، او هم نمیتواند بفهمد که شما چیزی اضافه بر او دارید و میفهمید. او، غیرقابل توجیه است. چشمش هم کور نیست که بداند نمیبیند؛ نه.
💢آدمهایی که شامّه ندارند، بعضیشان تا آخر عمر نمیفهمند که شامّه ندارند. یک چیزی ببینند، میگویند «بوی خوبی دارد»، اما درک درستی از این قضیه ندارند. سیاست، چنین چیزی است. یک #حقیقت است که در یک #پدیده به وجود میآید و آن را آدمی که #بینش_سیاسی دارد میبیند. اصلاً نمیشود آن را به کسی که بینش سیاسی ندارد، نشان داد.
💢ما سرِ یک قضیهای با آقایی که مرد محترمی هم بود، بحث میکردیم. من دیدم واضحترین امور را به او میگویم و او ملتفت نیست. او تعجّب میکرد که من چرا این حرفها را میزنم؛ من هم تعجّب میکردم که او چرا نمیفهمد!
(۱۳۷۲/۰۳/۳۱)
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(آیه ٢٧_سوره ابراهیم)
🍃یُثَبِّتُ اللهُ الَّذینَ ءَامَنُوا بِالَقَولِ الثَّابِتِ فِی الحَیوهِ الدُّنیا وَ فِی الاخِرَهِ وَ یُضِلُّ اللهُ الظَّلِمینَ وَ یَفعَلُ اللهُ ما یَشاءُ
💠قول ثابت، گفتاری است با دلیل و برهان و استوار بر اساس اعتقاد و عزم راسخ که مراد از آن، توحید و ثبات قدم داشتن در حفظ آن است به طوری که توحید را با زبان، جاری سازد و با عمل به سرانجام برساند
💠کسانی که قول ثابت دارند، در زندگی دنیا در مدّت حیاتشان و بعد از مرگ و در قبر که منزل اوّل از منازل آخرت و توقفگاه های قیامت است، به لکنت نمی افتند. زمانی که از اعتقاد آنها در آنجا سؤال می شود، از امور ترسناک به وحشت نمی افتند
💠ابوسعید خدری روایت می کند که ما همراه پیغمبر(ص) بر سر جنازه ای بودیم که ایشان فرمودند: ایّها الناس! بدانید که این امّت را در گور مبتلا کنند چون مردی را در گور بگذارند و قوم او بروند، فرشته ای می آید و می گوید: چه می گویی؟ آن مرد مؤمن بود، می گوید: «اشهد ان لا إله الا الله، وحده لا شریک له و اشهد أن محمّداً عبده و رسوله» آن فرشته می گوید: راست گفتی آن گاه دری از دوزخ می گشاید و می گوید: بنگر، اگر کافر بودی، این جایگاه تو بود
💠اما به کافر و منافق می گوید: چه می گویی؟ او می گوید: نمی دانم. به او می گویند: بنگر، اگر مؤمن بودی، این جایگاه تو بود، اما چون کافر شده، دری از دوزخ بر او می گشاید
💠بعضی از اصحاب گفتند: ای رسول خدا! هیچ کس نیست که چنین تنهایی و دیدن فرشته ای برایش باشد؛ مگر اینکه می ترسد و نمی تواند چیزی بگوید
پیامبر فرمود: «یثبت الله الذین...
🌐 @ashora_karbala
حل مشکلات از راه قرآن .mp3
5.34M
🎧 | قطعه صوتی
🔵استاد #میر_باقری:
🔹 برای حل مشکلاتتان به سراغ قرآن بروید؛ سختیها و رنجها را از سر راهتان بر میدارد.
🌐 @ashora_karbala
🔰 دوره کامل شرح #ابعاد_تقوا با محوریت دعای صحیفه سجادیه در بیانات امام خامنه ای(حفظه الله تعالی)
🔵 #رهبر_معظم_انقلاب
💢در باب #تقوا من یک جملهای اینجا یادداشت کردهام که عرض بکنم. غالباً وقتی گفته میشود تقوا، پرهیزگاری، ذهن انسان میرود به رعایت ظواهر شرع و محرمات و واجباتی که دم دست ماست؛ نماز بخوانیم، وجوهات شرعیمان را بدهیم، روزه بگیریم، دروغ نگوئیم.
البته اینها مهم است، لیکن تقوا #ابعاد دیگری هم دارد که غالباً ما از اینها #غفلت میکنیم.
💢در دعای شریف #مکارم_الاخلاق یک فقرهای در توضیح این ابعاد دیگر هست:
🔸اللّهم صلّ علی محمّد و اله و حلّنی بحلیة الصّالحین و البسنی زینة المتّقین
از خدای متعال درخواست میکند که پروردگارا! مرا با زیور صالحان زیور بده و با لباس پرهیزگاران ملبس کن.
خوب، این #لباس _پرهیزگاران چیست؟
آن وقت این شرح جالب است:
«فی بسط العدل»؛ لباس پرهیزگاران در گستردن عدالت، «و کظم الغیظ»؛ در فرو بردن خشم، «و اطفاء النّائرة»؛ در فرو نشاندن آتش؛ آتشهائی که بین افراد جامعه برمیافروزند. «و ضمّ اهل الفرقة»؛ افرادی که از شمایند، اما جدا شدند، سعی کنید اینها را گِرد بیاورید.
این جزو موارد تقواست؛ همه در این دعا آمده است.
💢ببینید، اینها همه، مسائل امروز ماست. #گستردن_عدالت، عدالت #قضائی، عدالت #اقتصادی، عدالت در #گزینشها، عدالت در #تقسیم_منابع و فرصتهای کشور بین گروهها، عدالت #جغرافیائی، اینها مسائل خیلی مهمی است؛ اینها همه نیازهای ماست. گستردن عدالت، بالاترین رقمهای تقواست؛ این از یک #نماز_خوب، از یک روزهی روز گرم تابستان بالاتر است.
💢روایتی است که فرمود: هر امیری - امیر یعنی همهی شماها؛ هر کسی یک دستگاهی دارد که در آن فرمان میراند، حکم او در آنجا نافذ است - که روزی را به عدالت حکم کند، مثل این است که هفتاد سال عبادت کرده؛ اینها خیلی مسائل مهمی است؛ اهمیت عدالت را، رفتار عدالتآمیز را به ما نشان میدهد.
💢فرو بردن خشم در مقابل دوستان. بحث اینجا دوستان است. البته در مقابل #دشمنان باید #غیظ داشت؛ «و یذهب غیظ قلوبهم». در مقابل آن دشمنی که با #هویت شما، با موجودیت شما مخالف است، آنجا خشم میشود #خشم_مقدس؛ آن اشکالی ندارد. نه، در جمع مؤمنین، در بین افرادی که مأمور به رفتار مسلمانی با آنها هستیم، خشم و حالت عصبانیت نباید باشد. خشم به انسان ضرر میزند. تصمیمگیری با خشم مضر است، حرف زدن با خشم مضر است، کار کردن با خشم مضر است، غالباً دچار غلط و اشتباه است؛ این چیزی است که ماها متأسفانه خیلی ابتلاء پیدا میکنیم. جلوگیری از این خشم، خشمی که موجب انحراف میشود، موجب خطای در فکر و عمل میشود، یکی از موارد تقواست؛ «و کظم الغیظ»
💢کار دیگر، «اطفاء النّائرة». بعضیها آتشافروزیهای سیاسی و جناحی میکنند. عدهای کأنه برای این کار #مأموریت دارند. من میبینم در داخل کشور خودمان که یک عدهای میخواهند اصلاً عناصر گوناگون را، جناحهای مختلف را، افرادی از هر یک از جناحها را به جان هم بیندازند و اختلاف ایجاد کنند؛ کأنه اصلاً از آتشافروزی خوششان میآید؛ این خلاف تقواست. تقوا این است : «اطفاء النّائرة». همچنان که در یک #محیط_مادی و فضای مادی، شما یک آتشافروزی را اطفاء میکنید، باید در #فضای_معنوی و اخلاقی و انسانی هم آتشسوزیها را مهار و اطفاء کنید.
💢 و همین طور: «و ضمّ اهل الفرقة»
ما عرض کردیم جذب حداکثری، دفع حداقلی. البته معیار و میزان، اصول و ارزشهاست. انسانها از لحاظ ایمان در یک حد نیستند. ما در بین خودمان آدمهائی داریم #ضعیف_الایمان، آدمهائی داریم که ایمانشان قویتر است. باید راه بیائیم. نمیشود ضعیفالایمان را دفع کرد، نمیشود فقط به کسانی چشم دوخت که قویالایمانند؛ نه، ضعفا را هم باید در نظر داشت. کسانی که خودشان را قوی میدانند، آن کسانی را که ضعیف میدانند، ملاحظه کنند، مراعات کنند، دفع نکنند.
💢 آن کسانی که #جزو_مجموعه هستند، لیکن بر اثر اشتباه و غفلت کنار افتادند، جدا افتادند، اینها را به خود بیاورند؛ اینها را #نصیحت کنند، دلالت کنند، راه را به آنها نشان بدهند، آنها را برگردانند. اینها مسائل اساسی است.
💢پس اینها شد تقوا، اینها شد راههای توبه و انابه؛ ، همه سر این سفره نشستیم؛ همهی افراد #جامعهی_اسلامی، #امت_اسلامی. وقتی که میخواهیم این #نصایح را، این توصیههای مهم کتاب و سنت را عمل کنیم، اگر همه خود را مخاطب آن بدانیم، ببینید در دنیای اسلام چه اتفاقی میافتد؛ در دایرهی محدودتر در کشور چه اتفاقی میافتد.؛ برویم به سمت این چیزها. خوب، حرف اصلی ما، عرض اصلی ما توی این جلسه همین بود که عرض کردیم.
🔹(۱۳۸۹/۰۵/۲۷ بیانات در دیدار کارگزاران نظام)
🌐 @ashora_karbala