eitaa logo
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
627 دنبال‌کننده
766 عکس
95 ویدیو
160 فایل
_ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با شبکه های اجتماعی کسی متفکر نمی شود _ باید کتاب خواند... { کارگروه فرهنگی شهید عنایت نژاد} 📬برای انتقاد و پیشنهاد به آیدی های زیر مراجعه نمائید ⬅انتقاد و پیشنهاد @sad_ein@habib133
مشاهده در ایتا
دانلود
#تفسیر_قرآن_کریم (ادامه تفسیر آیه ۱۴۶ سوره آل عمران) 💠خدای سبحان هرگاه بنده را با عنوان زیبا چون «یا ایّها الّذین آمنوا»، «ولله یحبّ الصّابرین» مورد خطاب قرار می‌دهد و یا با این عناوین آنها را یاد می‌کند به یقین قصد بیان وظایف بندگی را دارد. 💠اینکه فرمود (والله یحب الصابرین) صبر برای جایی است که سختی باشد. و این معلوم میکند معیت و همراهی با ولیّ خدا سختی دارد ؛ اما اگر با ولی خدا برای رسیدن به خیری عاشقانه حرکت کردی سختی نمیبینی. مثل اصحاب سیدالشهدا(ع) که میگفتند اگر هفتاد جان داشتیم برای تو میدادیم چون سختیها را نمیبیند ؛ یا مثل داستان هارون مکی که امام صادق ( ع) فرمود در تنور آتش بنشین ؛ ظاهرش سختی است اما او هیچ درد و رنج و سختی را نمیبیند و آتش برایش (برداً و سلاماً ) است. 💠نکته جالب اینجاست که اگر فکر انسان معطوف به خیری باشد خود به خود آمار خلاف او پایین می‌آید و سعی می‌کند به آن خیر و به آن خیّر نزدیک شود ؛ فقط کافیست که مزه این عناوین را دریافت کنیم و عنوان صابر بر ما بار شود دیگر تأمین هستیم و نیاز به چیزی نداریم. 💠یکی از مصادیق صبر این است که انسان جزع و فزع و شتاب در رسیدن به مقصد ندارد. هرگاه در محضر ولی قرار می‌گیرد نه بی‌قرار است و نه عجله دارد. او یقین دارد بالاخره روزی حکومت حقّه کل عالم را فرا می‌گیرد به این جهت هیچ دغدغه‌ای ندارد و می‌داند فرج دیر و زود می‌رسد. 🌐 @ashora_karbala
💠نماز یکشنبه ماه ذی القعده روایت را سید بن طاوس به نقل از انس بن مالک آورده است و روایت به صورت کامل چنین است: 🍃رسول خدا(ص) در روز یکشنبه ماه ذى القعده فرمود: «ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهید توبه کنید؟» گفتند: رسول خدا! همه ما می‌خواهیم توبه کنیم. پیامبر فرمود: 🔸غسل کرده، وضو گرفته و چهار رکعت نماز بجا آورید. 🔸 در هر رکعت یک‌بار "فاتحة الکتاب"، سه‌بار "قل هو اللّه احد" 🔸 و یک‌بار "معوذتین" (قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناس) بخوانید. 🔸آن‌گاه هفتادبار استغفار نموده 🔸 و در پایان "لا حول و لا قوّة إلا باللّه" بگویید. 🔸سپس بگویید: "یا عزیز یا غفّار اغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فإنّه لا یغفر الذّنوب إلا أنت"؛ اى عزیز! اى بخشاینده! گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤمن را بیامرز که جز تو کسى گناهان را نمی‌آمرزد» 💠آن‌گاه فرمود: «بنده‌اى از امت من چنین عملى را انجام نمی‌دهد، مگر این‌که از آسمان به او ندا می‌رسد: بنده خدا! عمل را از نو شروع کن که توبه تو قبول، و گناهانت آمرزیده شد. فرشته دیگر از زیر عرش ندا می‌کند: اى بنده! مبارک باد بر تو و بر خانواده و خاندانت. منادى دیگرى صدا می‌زند: در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضى می‌نمایند. فرشته دیگرى ندا می‌کند: اى بنده! با ایمان از دنیا می‌روى ؛ دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. منادى دیگرى صدا می‌زند: پدر و مادرت راضى می‌شوند، گرچه خشمگین باشند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوش رزق خواهى بود. جبرئیل ندا می‌کند: من با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور می‌دهم که با تو خوش‌رفتار بوده، به‌خاطر مرگ آسیبى به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید». 💠گفتند: ای رسول خدا! اگر کسى در زمان دیگرى چنین بگوید چطور؟ آن حضرت فرمود: «چیزهایى را که گفتم براى او نیز خواهد بود. جبرئیل این مطالب را در شب معراج به من گفت 🔸ان شاءالله در این روز مبارک ؛ همگی توفیق انجام این عمل سبک با آثار اعجاب آور رو داشته باشیم 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_295192655577482262.pdf
7.4M
📚 پیشنهاد دانلود و به مناسبت میلاد ( علیه السلام) پژوهشی دقیق در زندگانی امام رضا(علیه السلام) ✍ مؤلف: علامه باقر شریف القرشی ♻️ترجمه :سید محمد صالحی 📖مشخصات کتاب: 🍃اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ🍃 🌐 @ashora_karbala
🔰چرا ثواب زیارت (ع) از ثواب زیارت جدشان سیدالشهدا(ع) بالاتر است؟ ✍ استاد سیدمحمدمهدی : 💢 اگرچه جمعیت جامعه‌ی شیعیان در زمان ولایت امام رضا (علیه‌السلام) از کثرت قابل توجهی برخوردار شده بودند، اما در دنیای اسلام متفرق بودند و مرکزیت خاصی نداشتند. در چنین شرایطی امام رضا (علیه‌السلام) به مرو هجرت فرمودند و تدابیری اندیشیدند که مأمون مجبور شد به بغداد کوچ کند. 💢 بخش دیگری از تدابیر تاریخی ثامن‌الحجج (علیه‌السلام ) فراخواندن امامزاده‌ها به سمت خراسان بود. هجرت این بزرگواران موجب شد تا مدنیّت شیعه در ایران، حول امامزاده‌ها شکل بگیرد. شهرسازی در ایران، حول بیوت نور ائمه‌ی اطهار (علیهم‌السلام) توسعه یافت و مردم حول نسل نورانی نبیّ اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) گرد آمده‌اند. از این رو است که «بنیان جامعه‌ی شیعه بر تقوا است». 💢حضرت امام رضا (علیه‌السلام) در هجرتی که به خراسان داشتند، ضمن ایجاد مرکزیت برای شیعیان، حقیقت ولایت و امامت را احیاء نمودند و شأن امام را به جامعه‌ی اسلامی معرفی کردند. به تلقی من، این‌که می‌گویند: ثواب زیارت امام رضا علیه‌السلام از ثواب زیارت جدشان بیشتر است، از این مسأله نشأت می‌گیرد که ثواب زیارت امام رضا (علیه‌السلام) « ثواب اقامة » است. زیارت امام رضا (علیه‌السلام) به معنی دوازده امام معصوم است. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شرح_نهج_البلاغه (حکمت ٣٧) 💠در زمان هاى گذشته و هم اكنون نيز در بعضى از نقاط جهان معمول است كه اهل يك كشور يا اهل يك شهر براى تعظيم امرا و سلاطين اعمالى انجام مى دادند كه نشانه نهايت ذلت بود. آنها نيز از اين رفتار خشنود مى شدند ،چراكه علاقه داشتند همواره شهروندانشان خود راذليل وخوار وبى مقدار در برابر آنها بدانند تا فكر قيام در مغزشان خطور نكند و سلطه آنان باقى بماند. 💠ولى اسلام كه به انسان ها شخصيت داده و آدمى را مسجود فرشتگان و اشرف مخلوقات مى داند و جهان را مسخر او مى شمرد، اجازه نمى دهد افراد با ايمان براى بزرگداشت امرا تن به كارهاى ذليلانه بدهند. 💠ولی امام (ع) به آنها هشدار داد و به سه دليل آنان را بر حذر داشت. 1⃣ نخست اين كه امرا هيچ گونه نفع عاقلانه اى از اين كار نمى برند، بلكه ممكن است باعث غرور و كبر آنها شود و شخصيت خود را گم كنند. 2⃣ ديگر اين كه زحمت فوق العاده اى بر دوش توده هاى مردم مى افتد و گاه ممكن است در چنين شرايطى افرادى ضعيف زير دست و پا بمانند. 3⃣سوم اين كه اين عمل ناصالح مايه گرفتارى در آخرت مى شود، زيرا نوعى شرك محسوب مى شود. 💠 به عكس، اگر آنها به احترامات معقول قناعت كنند و به جاى اين مشقت، آرامش را براى خود بپذيرند، آرامشى كه امان از آتش دوزخ را نيز به همراه دارد، هم امرا گرفتار كبر و غرور نمى شوند و هم مردم مشقت توأم با ذلت را نمى بينند و هم در آخرت سربلند خواهند بود. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰در کسانی که ممدوح شدند بخاطر موضع‌گیری‌های سیاسی‌شان بود، کسانی که مذموم شدند نیز همینطور؛ اعتقادم این است که اگر کسی سیاسی نباشد نمیتواند حقایق را بفهمد. 💠 : 💢در صدر اسلام، آن کسانى که ممدوح واقع شدند -حالا توى فرهنگ ما، بر طبق عقیده‌ى ما- بیش از آنچه که به خاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شدند، به خاطر موضعگیرى‌هاى سیاسى‌شان، اجتماعى‌شان و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند. 💢ما ابى‌ذر را، یا عمار را، یا مقداد را، یا میثم تمار را، یا مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح می کنیم. تاریخ، اینها را به آن مواضعى میشناسد که این مواضع، تعیین‌کننده بود؛ حرکت کلان جامعه را توانست هدایت کند، شکل بدهد و به پیشرفت این حرکت کمک کند. 💢آنهائى هم که مذمت شدند، همین جور. خیلى از بزرگان که مورد مذمت قرار گرفتند، به خاطر شرب خمر مذمت نشدند، به خاطر بى‌نمازى مذمت نشدند؛ به خاطر عدم حضور در آنجائى که حضورشان لازم بود، مذمت شدند. تاریخ، اینجورى ثبت کرده؛ نگاه کنید، ببینید. 💢من معتقدم در همه‌ی کارها، اگر انسان سیاسی نباشد، درست نمی‌تواند حقایق را بفهمد. سیاست یک عطر و بوی خاصّی است. مثل این است که شما گلی را می‌برید پیش کسی که شامّه ندارد. همه چیز را از این گل می‌فهمد، اما یک چیز را نمی‌فهمد. شما نمی‌توانید بفهمید که او این را نمی‌فهمد، او هم نمی‌تواند بفهمد که شما چیزی اضافه بر او دارید و می‌فهمید. او، غیرقابل توجیه است. چشمش هم کور نیست که بداند نمی‌بیند؛ نه. 💢آدمهایی که شامّه ندارند، بعضی‌شان تا آخر عمر نمی‌فهمند که شامّه ندارند. یک چیزی ببینند، می‌گویند «بوی خوبی دارد»، اما درک درستی از این قضیه ندارند. سیاست، چنین چیزی است. یک است که در یک به وجود می‌آید و آن را آدمی که دارد می‌بیند. اصلاً نمی‌شود آن را به کسی که بینش سیاسی ندارد، نشان داد. 💢ما سرِ یک قضیه‌ای با آقایی که مرد محترمی هم بود، بحث می‌کردیم. من دیدم واضحترین امور را به او می‌گویم و او ملتفت نیست. او تعجّب می‌کرد که من چرا این حرفها را می‌زنم؛ من هم تعجّب می‌کردم که او چرا نمی‌فهمد! (۱۳۷۲/۰۳/۳۱) 🌐 @ashora_karbala
🔰آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی: 💠دانه گندم را تا نکاشته‌ای مراقبت نمی‌خواهد به محض اینکه آن را بکاری، رسیدگی باید شروع شود. انسان اگر در راه خدا افتاد تازه اول مراقبت است. اول خطر است به همین سبب است که افراد سالم وقتی منحرف می‌شوند بد منحرف می‌شوند و خطرناک‌تر خواهند بود. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تفسیر_قرآن_کریم (آیه ٢٧_سوره ابراهیم) 🍃یُثَبِّتُ اللهُ الَّذینَ ءَامَنُوا بِالَقَولِ الثَّابِتِ فِی الحَیوهِ الدُّنیا وَ فِی الاخِرَهِ وَ یُضِلُّ اللهُ الظَّلِمینَ وَ یَفعَلُ اللهُ ما یَشاءُ 💠قول ثابت، گفتاری است با دلیل و برهان و استوار بر اساس اعتقاد و عزم راسخ که مراد از آن، توحید و ثبات قدم داشتن در حفظ آن است به طوری که توحید را با زبان، جاری سازد و با عمل به سرانجام برساند 💠کسانی که قول ثابت دارند، در زندگی دنیا در مدّت حیاتشان و بعد از مرگ و در قبر که منزل اوّل از منازل آخرت و توقفگاه های قیامت است، به لکنت نمی افتند. زمانی که از اعتقاد آنها در آنجا سؤال می شود، از امور ترسناک به وحشت نمی افتند 💠ابوسعید خدری روایت می کند که ما همراه پیغمبر(ص) بر سر جنازه ای بودیم که ایشان فرمودند: ایّها الناس! بدانید که این امّت را در گور مبتلا کنند چون مردی را در گور بگذارند و قوم او بروند، فرشته ای می آید و می گوید: چه می گویی؟ آن مرد مؤمن بود، می گوید: «اشهد ان لا إله الا الله، وحده لا شریک له و اشهد أن محمّداً عبده و رسوله» آن فرشته می گوید: راست گفتی آن گاه دری از دوزخ می گشاید و می گوید: بنگر، اگر کافر بودی، این جایگاه تو بود 💠اما به کافر و منافق می گوید: چه می گویی؟ او می گوید: نمی دانم. به او می گویند: بنگر، اگر مؤمن بودی، این جایگاه تو بود، اما چون کافر شده، دری از دوزخ بر او می گشاید 💠بعضی از اصحاب گفتند: ای رسول خدا! هیچ کس نیست که چنین تنهایی و دیدن فرشته ای برایش باشد؛ مگر اینکه می ترسد و نمی تواند چیزی بگوید پیامبر فرمود: «یثبت الله الذین... 🌐 @ashora_karbala
حل مشکلات از راه قرآن .mp3
5.34M
🎧 | قطعه صوتی 🔵استاد : 🔹 برای حل مشکلاتتان به سراغ قرآن بروید؛ سختی‌ها و رنج‌ها را از سر راهتان بر می‌دارد. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 دوره کامل شرح با محوریت دعای صحیفه سجادیه در بیانات امام خامنه ای(حفظه الله تعالی) 🔵 💢در باب من یک جمله‌ای اینجا یادداشت کرده‌ام که عرض بکنم. غالباً وقتی گفته میشود تقوا، پرهیزگاری، ذهن انسان میرود به رعایت ظواهر شرع و محرمات و واجباتی که دم دست ماست؛ نماز بخوانیم، وجوهات شرعی‌مان را بدهیم، روزه بگیریم، دروغ نگوئیم. البته اینها مهم است، لیکن تقوا دیگری هم دارد که غالباً ما از اینها میکنیم. 💢در دعای شریف یک فقره‌ای در توضیح این ابعاد دیگر هست: 🔸اللّهم صلّ علی محمّد و اله و حلّنی بحلیة الصّالحین و البسنی زینة المتّقین از خدای متعال درخواست میکند که پروردگارا! مرا با زیور صالحان زیور بده و با لباس پرهیزگاران ملبس کن. خوب، این _پرهیزگاران چیست؟ آن وقت این شرح جالب است: «فی بسط العدل»؛ لباس پرهیزگاران در گستردن عدالت، «و کظم الغیظ»؛ در فرو بردن خشم، «و اطفاء النّائرة»؛ در فرو نشاندن آتش؛ آتشهائی که بین افراد جامعه برمی‌افروزند. «و ضمّ اهل الفرقة»؛ افرادی که از شمایند، اما جدا شدند، سعی کنید اینها را گِرد بیاورید. این جزو موارد تقواست؛ همه در این دعا آمده است. 💢ببینید، اینها همه، مسائل امروز ماست. ، عدالت ، عدالت ، عدالت در ، عدالت در و فرصتهای کشور بین گروه‌ها، عدالت ، اینها مسائل خیلی مهمی است؛ اینها همه نیازهای ماست. گستردن عدالت، بالاترین رقمهای تقواست؛ این از یک ، از یک روزه‌ی روز گرم تابستان بالاتر است. 💢روایتی است که فرمود: هر امیری - امیر یعنی همه‌ی شماها؛ هر کسی یک دستگاهی دارد که در آن فرمان میراند، حکم او در آنجا نافذ است - که روزی را به عدالت حکم کند، مثل این است که هفتاد سال عبادت کرده؛ اینها خیلی مسائل مهمی است؛ اهمیت عدالت را، رفتار عدالت‌آمیز را به ما نشان میدهد. 💢فرو بردن خشم در مقابل دوستان. بحث اینجا دوستان است. البته در مقابل باید داشت؛ «و یذهب غیظ قلوبهم». در مقابل آن دشمنی که با شما، با موجودیت شما مخالف است، آنجا خشم میشود ؛ آن اشکالی ندارد. نه، در جمع مؤمنین، در بین افرادی که مأمور به رفتار مسلمانی با آنها هستیم، خشم و حالت عصبانیت نباید باشد. خشم به انسان ضرر میزند. تصمیم‌گیری با خشم مضر است، حرف زدن با خشم مضر است، کار کردن با خشم مضر است، غالباً دچار غلط و اشتباه است؛ این چیزی است که ماها متأسفانه خیلی ابتلاء پیدا میکنیم. جلوگیری از این خشم، خشمی که موجب انحراف میشود، موجب خطای در فکر و عمل میشود، یکی از موارد تقواست؛ «و کظم الغیظ» 💢کار دیگر، «اطفاء النّائرة». بعضی‌ها آتش‌افروزی‌های سیاسی و جناحی میکنند. عده‌ای کأنه برای این کار دارند. من می‌بینم در داخل کشور خودمان که یک عده‌ای میخواهند اصلاً عناصر گوناگون را، جناحهای مختلف را، افرادی از هر یک از جناحها را به جان هم بیندازند و اختلاف ایجاد کنند؛ کأنه اصلاً از آتش‌افروزی خوششان می‌آید؛ این خلاف تقواست. تقوا این است : «اطفاء النّائرة». همچنان که در یک و فضای مادی، شما یک آتش‌افروزی را اطفاء میکنید، باید در و اخلاقی و انسانی هم آتش‌سوزی‌ها را مهار و اطفاء کنید. 💢 و همین طور: «و ضمّ اهل الفرقة» ما عرض کردیم جذب حداکثری، دفع حداقلی. البته معیار و میزان، اصول و ارزشهاست. انسانها از لحاظ ایمان در یک حد نیستند. ما در بین خودمان آدمهائی داریم ، آدمهائی داریم که ایمانشان قوی‌تر است. باید راه بیائیم. نمیشود ضعیف‌الایمان را دفع کرد، نمیشود فقط به کسانی چشم دوخت که قوی‌الایمانند؛ نه، ضعفا را هم باید در نظر داشت. کسانی که خودشان را قوی میدانند، آن کسانی را که ضعیف میدانند، ملاحظه کنند، مراعات کنند، دفع نکنند. 💢 آن کسانی که هستند، لیکن بر اثر اشتباه و غفلت کنار افتادند، جدا افتادند، اینها را به خود بیاورند؛ اینها را کنند، دلالت کنند، راه را به آنها نشان بدهند، آنها را برگردانند. اینها مسائل اساسی است. 💢پس اینها شد تقوا، اینها شد راه‌های توبه و انابه؛ ، همه سر این سفره نشستیم؛ همه‌ی افراد ، . وقتی که میخواهیم این را، این توصیه‌های مهم کتاب و سنت را عمل کنیم، اگر همه خود را مخاطب آن بدانیم، ببینید در دنیای اسلام چه اتفاقی می‌افتد؛ در دایره‌ی محدودتر در کشور چه اتفاقی می‌افتد.؛ برویم به سمت این چیزها. خوب، حرف اصلی ما، عرض اصلی ما توی این جلسه همین بود که عرض کردیم. 🔹(۱۳۸۹/۰۵/۲۷ بیانات در دیدار کارگزاران نظام) 🌐 @ashora_karbala 
4_426840829198336311.mp3
5.74M
⁉️چرا فرهنگ کار جمعی در میان ما #ضعیف است. #تقوای_جمعی #کار_گروهی #جامعه_اسلامی #رهبر_انقلاب_اسلامی #امام_خامنه‌ای 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#زخم_زبان 💠 آنکه شیشه محبت را میشکند ؛ زخم زبان است. زخم زبان به قدری بد و چنان ‌گناه بزرگی است که ؛ خداوند در مورد زخم زبان در مواردی گفته است که در حکم جنگ با خداست و ‌کسی که با خدا جنگ کند خدا هم با او ‌میجنگد..! 🚫 اینکه آقا به خانمش یا خانم به شوهرش میگوید ببین فلانی چقدر خوب است ، ما که خیری در خانه تو ندیدیم!! اینها جملاتی است که سوء عاقبت به همراه دارد ؛ هم در زندگی کنونی اش اثر دارد هم اخروی اش! 💠رسول خدا بالای منبر رفتند و فرمودند: اگر زنی به شوهرش جمله "در خانه تو خیری ندیدم" را بگوید تمام اعمال خیرش حبط میشود و مرد ها هم همچنین! و نمونه دیگر از زخم زبان ها کوچک کردن همسر در پیش دیگران است که شما همسرتان را احترام نکنید فردا نه دیگران و نه بچه هایی که در این خانواده رشد میکنند احترام شما را نگه نخواهند داشت..! #زخم_زبان #شکننده_شیشه_محبت #عقرب_های_نیش_دار #کوچک_شماری 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خط_انتقال_معارف.pdf
827.5K
📚پیشنهاد دانلود و (خط انتقال معارف) ✍مؤلف: استاد علی صفایی حائری 📕درباره کتاب: 🔹اگر شاهدی؛ بر نسل دور و برمان باشیم و ببینیم که فرزندانمان چه قدر از ما فاصله دارند. جوانانی که در دامان ما بزرگ شده اند و بچه های خود ما هستند، چرا با احساس ما، معرفت ما و با اعتقاد ما گره نخورده اند و با اشک ها و لبخند های ما بیگانه هستند؟ چه چیزی در ما آمده که فرزند ما از ما بیگانه شده است؟ آیا می توان آنها را تحقیر و حذف و رد کرد یا باید به آنها رسید؟ حال با چه زبانی و چه کیفیتی؟ این ها مطالبی است که در کتاب «خط انتقال معارف» از آن گفتگو شده است. 📕در این کتاب ؛استاد مراحل انتقال معارف را در سه بخشِ حمل علم، تبلیغ علم و حفظ و نگهداری علم مورد بررسی قرار داده که محور همه آنها همان حکمت ۱۴٧ نهج البلاغه است. 📕ایشان در بخش اول به ویژگی های علم، موانع آن، شرایط حامل علم و آثار حمل علم اشاره می نمایند. در بخش دوم به روشهای انتقال معارف از طریق ها ی قول و فعل و نوع زندگی پرداخته و در بخش سوم بحثی در مورد حفظ علم از آفتها و عوامل حفظ کننده علم و مسئولیت عالم اشاره می نماید. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شرح_نهج_البلاغه (حکمت / ٣٨) 🍃امام علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود : فرزندم! چهار چيز: و چهار چيز را، از من حفظ كن كه با حفظ آن هر كار كنى به تو زيان نخواهد رسيد: بالاترين سرمايه‌ها عقل است و بزرگ‌ترين فقر حماقت و نادانى است، بدترين وحشت خودپسندى است و برترين حسب و نسب اخلاق نيك است. فرزندم از دوستى با احمق برحذر باش، چرا كه او مى‌خواهد به تو منفعت رساند ولى زيان مى‌رساند (زيرا بر اثر حماقتش سود و زيان را تشخيص نمى‌دهد) و از دوستى با بخيل دورى كن، زيرا به هنگامى كه شديدترين نياز را به او دارى تو را رها مى‌سازد و از دوستى با انسان فاجر بپرهيز، چرا كه تو را به اندك چيزى مى‌فروشد و از دوستى با دروغ‌گو برحذر باش، چرا كه او مثل سراب است؛ دور را در نظر تو نزديك و نزديك را در نظر تو دور مى‌سازد (و حقايق را به تو وارونه نشان مى‌دهد) 💠 در اينجا اين سؤال پيش مى‌آيد كه امام علیه السلام چرا نفرمود من هشت چيز را به تو توصيه مى‌كنم، بلكه فرمود: چهار چيز و چهار چيز. پاسخ سؤال اين است كه امام مى‌خواهد بدين وسيله مخاطب را متوجه تفاوت اين دو را با هم سازد، زيرا چهار قسمت اول ناظر به صفات «اخلاقى» است و چهار قسمت دوم ناظر به امور «رفتارى» و اضافه بر اين چهار قسمت اول از باب اوامر است و چهار قسمت دوم از باب نواهى. ادامه دارد.... 🌐 @ashora_karbala