eitaa logo
کلُّ یَومٍ عاشُورا وَ کلُّ اَرضٍ کَربَلا
616 دنبال‌کننده
766 عکس
95 ویدیو
160 فایل
_ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با شبکه های اجتماعی کسی متفکر نمی شود _ باید کتاب خواند... { کارگروه فرهنگی شهید عنایت نژاد} 📬برای انتقاد و پیشنهاد به آیدی های زیر مراجعه نمائید ⬅انتقاد و پیشنهاد @sad_ein@habib133
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تفسیر_قرآن_کریم (ادامه تفسیر آیه ۱۶٧ سوره آل عمران) 🍃و تا معلوم کند حالِ آنان که نفاق و دورویی کردند و چون به آنها گفته شد بیایید در راه خدا جهاد و یا دفاع کنید عذر آوردند و گفتند که اگر ما این را جهاد للّه میدانستیم از شما تبعیت نموده و به کارزار می‌آمدیم اینان به کفر نزدیکترند تا به ایمان؛ به زبان چیزی اظهار کنند که در دل خلاف آن پنهان داشته‌اند، و خدا بر آنچه پنهان می‌دارند آگاه‌تر از خود آنهاست 💠(هم للکفر یومئذ اقرب ) علت عدم حضور منافقان در عرصه‌های مبارزاتی آنست که در باطن و حقیقتاً با کفار تبانی کرده‌اند و از همراهی با مؤمنین روی گردانده‌اند، آنان رسماً رویاروی مؤمنین قرار نمی‌گیرند بلکه جهت سخن خویش را به کفار نزدیک می‌کنند و شدت ارتباط آنان با کفار قابل قیاس با مؤمنین نیست 💠اینها ظاهراً لباس مسلمانی بر تن کرده‌اند اما در عملکردشان؛ مهم این است که کفار تقویت شوند نه مسلمانان 💠 (لو نعلم قتالا لاتبعناکم) منافقین عملکرد مؤمنین را زیر سؤال می‌برند و حرکات صحیح آنان را که تحت تبعیت از ولایت انجام می‌شود مقابله با دین می‌دانند و همیشه میگویند ما میدانیم و شما نمیدانید و رسماً اعلام می‌کنند اگر این جنگ، جهاد بود حتماً در آن شرکت می‌کرديم، این اصلاً قتال در راه خدا نیست، آنان وانمود می‌کنند که به ارزش‌ها بها می‌دهند اما اصلاً چنین نیست(یقولون بافواههم ما لیس فی قلوبهم) 💠و در همه حال مؤمنین را به بی‌فکری متهم نموده، و آنان را استهزاء می‌کنند و مي‌گويند عقل شما برای تشخیص جنگ و قتال در راه خدا کافی نیست چون اگر قتال در راه خدا بود ما در آن شرکت می‌کردیم 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
كسى كه انتظار تولد فرزندى عزيز و يا مهمانى محبوب را دارد، بىتفاوت، بىخيال، بىتوجه و بىمسئوليت نيست. انتظار، در حالت و در رفتار و عمل تأثير مىگذارد و منتظر، آدابى را ناخواسته و حتى بىتوجه دنبال مىكند؛ لذا  توجه،  عَهد،  انس،  توسل  و آماده باش از منتظر جدا نخواهد شد ؛پس انتظار ؛ سازندگى؛ تقدير؛ تدبير؛ تربيت؛ و تشكّل جديد را در دامان خويش دارد 🍃اللَّهُمَّ وَ لا تَسْلُبْنَا الْيَقِينَ لِطُولِ الْأَمَدِ فِي غَيْبَتِهِ وَ انْقِطَاعِ خَبَرِهِ عَنَّا وَ لا تُنْسِنَا ذِكْرَهُ وَ انْتِظَارَهُ وَ الْإِيمَانَ بِهِ وَ قُوَّةَ الْيَقِينِ فِي ظُهُورِهِ وَ الدُّعَاءَ لَهُ وَ الصَّلاةَ عَلَيْهِ حَتَّى لا يُقَنِّطَنَا طُولُ غَيْبَتِهِ مِنْ قِيَامِهِ 🍃خدايا يقين را از ما مگير، به خاطر طول زمان غيبتش، و قطع شدن خبرش و يادش را به فراموشى مسپار، و همچنين كشيدن انتظارش و ايمان به حضرتش و نيرومندى يقين در ظهورش، و دعا به وجودش، و درود بر او را از ياد ما مبر تا جايى كه طول غيبت او از قيامش نااميدمان نكند. ⬅️دعاء ايام غيبت، منقول از جناب عثمان بن سعيد عمروي ( نائب اول امام زمان عليه السلام) 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 یا (بخش دوم) 🔹 💢من دوست دارم این بحث را نه به عنوان یک ، بلکه به عنوان یک و یک و به عنوان کسی که تقریباً همه جوانیم را در فضای روشنفکرىِ زمان خودم گذرانده‌ام و با خیلی از این چهره‌های معروف روشنفکری ایران، یا از نزدیک آشنا بوده‌ام، یا با آثارشان آشنا بوده‌ام و درست آنها را میشناسم - از شاعرشان، نویسنده‌شان، هنرمندشان - مطرح کنم و با شما حرف بزنم. دلم میخواهد شما جوانان این دوره، قدری فضای کشورتان را بشناسید؛ چون شما جزو قشرهای روشنفکر هستید. ببینید کجا قرار دارید، چه بوده و چه شده و میخواهند چه بشود؟ مایلم شما این نکته را توجّه کنید. 💢 نمیدانم شما چقدر از اطّلاع دارید و چقدر آن را خوانده‌اید. چقدر خوب است که شما در که قدری پیدا میکنید، واقعاً برنامه‌ریزی کنید و قدری از تاریخ معاصر، از جمله همین را مطالعه کنید. 📚کتابهایی هم درباره این موضوع نوشته شده که مناسبت است آنها را بخوانید. البته مطالعه کتابهای را میگویم. بعضیها هستند که چون پای روحانیت و دین در میان است، از که با دین دارند، حاضر نیستند به افتخار به این بزرگی اعتراف کنند و آن را مطرح نمایند. 👤این آقای روشنفکری که به عنوان معروفترین پیام‌آور روشنفکری و روشنگری در ایران مطرح بود ( یعنی همین میرزا ملکم خان ) خودش دلّال قضیه بود! در همین انحصار معروف تنباکو - که میرزای شیرازی، مرجع تقلید وقت، آن را تحریم کرد و جلوِ این معامله زیانبار را گرفت - میرزا ملکم خان خودش دلّال آن بود! واقعاً یکی از دلّالی های عمده میرزا ملکم ارمنی، همین قضیه بود که دربار هم آن را قبول کرد. 👈این آدم میخواهد در ایران پیام‌آور روشنفکری باشد؛ یعنی مردم را به آینده، به تجدّد و نوگرایی دعوت کند؛ ببینید مردم چه از آب درمیآیند! 👥از یک بُعد دیگر، میرزا فتحعلی آخوندزاده شبیه میرزا ملکم‌خان است. این آخوندزاده، از (خامنه) است. ⬅️ من از خامنه‌ای های قدیمی و بعضی از خویشاوندان خودمان چیزهای زیادی نسبت به او شنیده‌ام و میدانم. 🇷🇺 او قبل از به قفقاز رفت و در روسیه سر سفره تزارها نشست و با کمک تزارها و زیر سایه آنها، به خیال خودش بنا کرد علیه ایران مبارزه کردن! این مبارزه، مبارزه نامطمئنی بود؛ این قابل قبول نبود. ⬅️اولین چیزی را هم که اینها هدف قرار میدادند، به جای این‌که بیشتر به استبداد و بپردازند، به و مردم و سنّتهای اصیل بومی می‌پرداختند که آن را بعداً خواهم گفت. 👤 حاج سیّاح هم نمونه سوم است. او شرح حال و زندگی خودش را در سفر اروپایی نوشته است. کسی که این کتاب را بخواند، شک نمیکند که در این کتاب، به صورت سفارش شده‌ای سعی شده، با هرجایی که پای یک بزرگ در میان است، برخورد شود؛ عملاً نام او کتمان شود و ماجرای او مطرح نگردد. در ایران، این‌گونه شد. 📊طبقات بعدی روشنفکری هم در ایران، طبقات مطمئنی نبودند؛ بیشتر و و بودند. شما شرح حال سه جلدی عبداللَّه مستوفی را نگاه کنید که خودش آن را نوشته است. خود او هم از همان روشنفکران است؛ ضمناً از اعیان زاده‌ها و خان‌زاده‌های دستگاه است. البته او شخصیت متعادلی است؛ شخصیت منفی به نظر نمیرسد. اگر شما به آن کتاب نگاه کنید، خواهید دید که آن افرادی که اوّلین پرچمها و پیامهای روشنفکری، با آنها دیده و شنیده و شناخته میشد، چه کسانی بودند. 🕥 دوره قاجار به این ترتیب گذشت؛ یعنی یک روشنفکر وطنىِ میهنىِ بیغرضِ دلسوزِ علاقه‌مند، در بین مجموعه روشنفکران ایران کمتر دیده شد. 📅سال ٧٧ دانشگاه تهران در جمع دانشجویان 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شرح_نهج_البلاغه (ادامه شرح حکمت ٣٨) 💠 امیرالمؤمنین (ع) در سومين جمله از اين كلمات نورانى مى‌فرمايد: 🍃وَأَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ 🍃بدترين تنهايى و وحشت ؛خودبينى و خودپسندى است 💠 وحشت در لغت هم به معناى تنهايى آمده است هم ترس؛ مسلماً افراد خودبزرگ‌بين ؛ دوستان خود را خیلی زود از دست مى‌دهند، چون مردم حاضر نيستند زير بار افراد خودبين وخودخواه بروند و به همین علت در زندگى تنهاى تنها مى‌مانند 💠 در حديثى از اميرمؤمنان (ع) آمده است: خورده‌گيرى انسان نسبت به خويشتن و كارهاى خود دليل بر قوت عقل او و گواه فزونى فضل اوست و خودپسندى انسان دليل بر نقص او و گواه ضعف عقل اوست 💠پیامبراکرم (ص)می‌فرماید: اگر گناه نکنید ؛بزرگ‌تر از گناه بر شما می‌ترسم: خودپسندی ؛ خودپسندی ⁉️سؤالی مطرح میشود و آن این است که انسان خواه ناخواه نسبت به وجود ویژگیهای مثبت وجودی اش در مقابل دیگران آگاه است ونمی توان گفت که آن امتیازات وجود ندارد ونمیتواند آنها را انکار نماید با اینگونه مسائل چگونه باید برخورد کرد؟ ✔ جواب: بحث ما سر نحوه برخورد با این ویژگیهاست که مبادا به دلیل داشتن همین اوصاف به گناه عجب مبتلا شویم 💠عجب، نگاه استقلالی داشتن به کملات است. این که ما آنها را از آنِ خود بدانیم ونه نعمت وبخششی از جانب خدا. بنابراین برای درمان، باید نگاهمان متحول شود واز دریچه ای دیگر به کملات نگاه کنیم 💠وقتی دائما به خود متذکر شویم که آنچه من از عبادات وکملات اخلاقی بدست آورده ام نه از من، بلکه سرمایه ی اصلی این اعمال از جانب خداست. تذکر همین امر باعث می شود که از عجب دوری نماییم 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 🍃بسیاری از افراد هستند که وقتی به حقیر و امثال حقیر میرسند ؛ مِن باب درد و دل ؛ از وضعیت بد مالی و گرفتاری و مشکلاتشان صحبت میکنند. بندگان خدا غالباً انسانهای کاسبی هم هستند و نان بازوهایشان را میخورند و بسیار هم آبرودارند ؛ اما مسائل اقتصادی طوری شده که در این ایام؛ با وضعیت بد معیشتی مواجه شده اند و از این همه مشکل و گرفتاری به تنگ آمده اند و هیچ راهی جز اینکه به درگاه خداوند متعال پناه ببرند ندارند ؛ لذا مکرر میگویند یک عملی به ما بیاموزید که با انجام آن عمل گره از مشکلاتمان باز شود. ♦️قطعاً ؛امثال حقیر کسی نیستیم که بخواهیم دستورالعملی بدهیم اما فقط چیزی که به ما رسیده را نقل میکنیم تا ان شاء الله گره ای از مشکلات مؤمنی باز شود. ⬅️این دستوالعملی است که حضرت آیت الله مبشر کاشانی به نقل از اساتید خود به برخی که دچار گرفتاری هایی میشدند میدادند ؛که این عمل برای برآوردن حاجات بسیار مجرب میباشد. 💠کیفیت عمل 🔹از شب شنبه یعنی امشب به مدت ۱۵ شب؛ باید بعد از نماز عشاء دو رکعت(مانند نماز صبح) بخواند . شب اول به نیت رسول اکرم (ص) ؛ شب دوم به نیت امیرالمؤمنین(ع) ؛شب سوم به نیت حضرت صدیقه طاهره(س) و... تا امام زمان (عج) ؛ هر شب این نماز را میخواند و شب پانزدهم دو رکعت هم به نیت حضرت ابوالفضل العباس (ع) میخواند. 🔹هر شب بعد از نماز ۱۰۰۰ صلوات میفرستد 🔹 و بعد از صلوات مقداری صدقه میدهد 🍃و میگوید پروردگارا این نماز و این صلوات و این صدقه هدیه به روح عرشی و ملکوتی رسول اکرم (ص) و بعد حاجات خود را میطلبد و شب بعد همین اعمال به نیت امیرالمؤمنین (ع) و .... 🔸بعد از شب پانزدهم دوباره به همان شکل تا ۱۵ شب دیگر ادامه میدهد. کل اعمال در ٣۰ شب میباشد و نباید در بین شبها فاصله بشود. 🍂ان شاءالله خداوند به حق محمد و آل محمد(صلوات الله علیهم )حاجات همه مؤمنین و مؤمنات رو برآورده به خیر و مشکلاتشان را رفع بفرماید. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
198-fa-merajo-saadah-new.apk
10.45M
📚 پیشنهاد دانلود و ارزشمند و گرانبهای (معراج السعاده) ✍مؤلف: ملا احمد نراقی 📕به اعتراف همگان این کتاب، از نظرِ محتوا و سبک نگارش و شیواییِ بیانِ مطالب و تنوع موضوعات مطرح شده در زمینه مسایل تربیتی و اخلاقی، اثری است کم نظیر و با این که نزدیک به دویست سال از تاریخ تألیفِ آن می گذرد، هنوز تازگی خود را حفظ کرده. و در شمار یکی از بهترین کتابهای فارسی در اخلاق به شمار می آید و. هنز هم عطش جامعه در موردِ آن فروکش نکرده است. 📕بسیاری از بزرگان مِن جمله آیت الله بهجت به سالکان مسیر معرفت ؛توصیه میکردند حتما روزی نصف صفحه از این کتاب را بخوانند و به آن عمل کنند. 📖مشخصات کتاب 🔹کتاب در پنج باب شکل یافته که هر کدام دارای فصول متعددی است: 1⃣باب اول: در بیان مقدمات نافعه و مشتمل بر ده فصل است. 2⃣باب دوم: در سبب بدی اخلاق و بیان قوای نفس و در آن هشت فصل است. 3⃣باب سوم: در بیان محافظت اخلاق حسنه از انحراف و معالجات کلیه اخلاق رذیله و مشتمل بر سه فصل است. 4⃣باب چهارم: در تفصیل اخلاق حسنه و ذمیمه و فواید و مفاسد آن‌ها و کیفیت کسب اخلاق حسنه و معالجه اخلاق رذیله. 5⃣باب پنجم: بیان مراتب اطاعت و عبادت و کیفیت و آداب و شرایط آن و در آن هفت مقصد است. 🌐 @ashora_karbala
🔰ما باید به قلهٔ علمِ کنونی سوار شویم و آن را کنیم و در دستگاه خودمان کنیم. ✍ استاد سیدمحمدمهدی : ♦️غرب، ترکیب نخودولوبیا نیست که گزینش کنیم. غرب، است که باید با طراحی جدید، در منحل شود. ما قائل به استحاله تمدن غرب در تمدن جدید اسلامی هستیم... . ♦️شکاف اسلام و تجدد با جمع ارزش‌ها رفع نمی‌شود. اینکه بدون توجه به یکپارچگی غرب، علم و تکنولوژی را وارد کنیم و بکوشیم که صرفاً جلوی ورود اخلاق و فرهنگ غربی را بگیریم و به اصطلاح بخواهیم «ژاپن اسلامی» به وجود آوریم، نوعی ساده‌انگاری و از سیستم و پیوستار سبک زندگی و تأثیر و تأثر ابعاد آن بر یکدیگر است و در عمل هم شدنی نیست، وقتی بیدار شویم خواهیم دید که نظریهٔ «ژاپن اسلامی»، همهٔ ما را فروپاشیده است. ♦️ما باید به قله علم کنونی سوار شویم و آنرا مسخّر خودمان کنیم و در دستگاه خودمان استحاله‌اش کنیم. مثل کودی که شما پای یک درخت سیب می‌ریزید، استحاله می‌شود و به سیب تبدیل می‌شود. ♦️ را باید این‌گونه در جهاز هاضمه فرهنگ اسلام هضم کنیم. فرهنگ اسلام ظرفیت این هضم را دارد. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 انتشار ترانه After You (بعد از تو) ♦️ معرفی امام حسین(ع) به جهان مسلما از بهترین اقدامات در جهت صلاح بشریت و ظهور منجی شمرده میشود و استفاده از هنر و رسانه قویترین ابزار برای این منظور است . امروزه به جرأت میتوان گفت یکی از پر مخاطب ترین قالب های هنری در جهان موسیقی است که تاثیر غیر قابل انکاری در جوامع و بخصوص جوانان دارد . استفاده از این ابزار قدرتمند میدانی است که تا بحال از تفکر دینی ناب خالی مانده و اغلب در دست افکار پوسیده و دنیازده بوده است. ♦️پس از نامه مهم مقام معظم رهبری به جوانان غربی که به letter4u معروف شد، گروه هنری وِتر بر آن شد تولید آثاری موسیقایی به زبان انگلیسی و با تمرکز بر ذائقه مخاطب جوان غربی را در دستور کار قرار دهد که پس از فراز و نشیب‌های بسیار اولین اثر از این مجموعه به نام After You تحت نام هنری #Vetr به مرحله انتشار رسید. ♦️داستان کربلا و گفتگوی اصحاب با امام حسین(ع) در شب عاشورا موضوعی است که دستمایه تولید این ترانه انگلیسی قرار گرفته است. ♦️ متاسفانه با توجه به انحصار رسانه‌ای در غرب و تسلط اربابان باطل، رساندن پیام‌های حق به گوش جهانیان با دشواریهای جدی روبروست که کمک تک تک شما را می‌طلبد. از این رو هر کس بتواند در این مسیر قدمی بردارد و این پیام را به گوش اهلش برساند، قطعا سهمی در ادامه راه امام حسین(ع) و حضرت زینب، نجات بشریت و زمینه‌سازی ظهور، و اطاعت از امر ولی زمان برده است. ⬅️گروه هنری وِتر - تابستان ۹۸ 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(تفسیر آیه ۱۶۰ سوره آل عمران) 💠خداوند در این آیه هم نصرت را به خود نسبت می‌دهد و هم خذلان را، یعنی خداوند هم ناصر است و هم خاذل (خاذل به معنای خوار کننده است) 💠فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ؛ استفهام تقریری است یعنی خدا می‌خواهد از شما اقرار بگیرد، که اگر خدا به شما کمک نکند چه کسی می‌تواند کاری انجام دهد؟ بعضی می‌گویند: استفهام انکاری است یعنی دیگر هیچ کس شما را کمک نمی‌کند 💠 خداوند در جنگ بدر با حداقل امکانات، مسلمین را بر کفار پیروز کرد (تعداد مسلمانان حاظر در بدر ٣۱٣ نفر و تعداد کفار قریش بین ٩۵۰ تا هزار نفر بود که به شهادت ۱۴ نفر از مسلمان و کشته شدن ٧۰ نفر و اسیر شدن ٧۰ نفر دیگر از بزرگان قریش انجامید) 💠 معلوم می‌شود در این جنگ اسباب دخیل نیستند. اگر خدا شما را یاری نمی‌کرد با تمام امکانات هم بر دشمن غالب نمی‌شدید ؛احدی هم بدون اذن حق کمک رسان به دیگری نیست و امداد رسانی خداوند نیز در صورتی محقق می‌شود که فقط بر امداد او اعتماد شود 💠اگر کسی علاوه بر امداد حضرت حق بر اسباب اعتماد کند حتماً امداد خدا را از دست خواهد داد و گرفتار خذلان و و عجز می‌شود «وَإِن يَخْذُلْكُمْ» اگر بنده؛ بندگی نکرد خودش مسبب این میشود که از عنایت ربوبی محروم گردد و دیگر هیچ موجودی هم قابلیت دستگیری و نصرت او را ندارد. 💠خداوند ناصرِ متوکل است؛ اما تا زمانی که از ادعای توانایی دست برندارید؛ نصرت الهی را دریافت نمی‌کنید زیرا طبق آیه؛ این نصرت؛ نصیب کسانی می‌شود که صادقانه ؛ تنها بر خدا اعتماد و توکل کنند. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 پاسخ به خباثت انگلیس 💢 انگلیسی ها نه امروز ؛که قریب ۱۰ روز است سرآسیمه اند. می دانند که وقتی رهبری ایران می گوید خباثت شما بی جواب نمی ماند و تودهنی خواهید خورد، حرفش حرف است. ⁉️اما نمی دانستند کی و کجا و چگونه و با چه دوزی از درد آوری و گزندگی خواهد بود. 💢برخی از کشتی هایشان مجبور شدند در سواحل امارت و عمان متوقف شوند؛ این هم بدل از توقیف بود! بعضی ها را هم اجباراً اسکورت میکنند ومی گویند مجبور شده اند برای اسکورت، هزینه گزاف تحمل کنند. چهار روز قبل انگلیس یک غول 8000تنی 150متری یک میلیارد پوندی را برای اسکورت راهی خلیج فارس کرده بود. شاید هم مجبور شدند برای رد گم کنی، پرچم دیگر کشورها را روی برخی کشتی های شان بزنند ؛ تا بتوانند در این مسیر تردد کنند ؛ اما باز هم ایران امکانات شناسایی مالکیت و مقصد کشتی ها را دارد. همچنان که این سوال بی پاسخ مانده: تا کی و کجا می شود کشتی اسکورت کرد؟! 🇮🇷ایران البته ترجیحش این بود که را توقیف کند و الا خیلی راحت می توانست در چند ساعت، چند کشتی و ناو آنها را گرفتار اژدر و مین یا ضربات غیبی دیگر (بدون کمترین امکان رد گیری) کند. منحصر به و دریای عمان هم نبود؛ می توانست حتی در آب های ساحلی اتفاق بیفتد. 💢انگلیسیها در حال هستند؛ اما به شیوه ای منحصر به فرد و به سبک انقلابی ؛ آنها گنده تر از آمریکا و اسرائیل نیستند که مجازات های سختی را چشیدند ؛ یقین داشتند ضرب شست بدی خواهند دید. 💢جدای از نگرانی انگلیسیها درباره هزینه های درگیری احتمالی نظامی ، در حال حاضر آنها با بحران سیاسی هم مواجه هستند. این کشور در مذاکرات (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) به بن بست رسیده است و به همین دلیل، ترزا می، نخست وزیر این کشور استعفا کرده است. 💢در صورت خروج از ، بدون توافق با این اتحادیه، این کشور شرایط بسیاری پیچیده ای پیدا کرده و نمی تواند متحمل هزینه های اضافی شود.لذا احتمال گزینه درگیری نظامی در حد صفر است. و انگلیس هم ناگزیر است مثل از در خواهش و التماس وارد شود و بگوید از ایران ممنونیم که هواپیمای ما را نزده و پهباد را هدف گرفت ؛ انگلیس هم باید ممنون باشد ایران فقط به توقیف بسنده کرده است. 💢 بی تردید، اکنون که هیجان رهزنی خوابیده، بارها و بارها با خود گفته اند خودم کردم که لعنت بر خودم باد. 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰تو در قبال دیگران مسئولی! چطور میتوانی بی تفاوت باشی؟ از بیان سخن حق نترس... ✍ 💠ما به محض اینکه احساس کنیم مردم پشت کرده‌اند و از دین رو گردانده‌اند، می‌ترسیم که سخن بگوییم، چرا که شاید فلانی یا فلانی برنجد و دلخور شود! یا فلانی با ما بحث کند یا ما را آزار دهد و متهم کند یا اینکه... بگذارید چنین باشد! به مجرد اینکه ببینیم مردم روگردانده‌اند، می‌ترسیم و از حرکت می‌ایستیم. چرا می‌ایستیم؟ 💠چون موج شدید و کوبنده است؟ اگر آنها چیزی بگویند و شما نیز چیزی بگویید، چه می‌شود؟ اگر شما سخن حق را بگویید و درست رفتار کنید، چه می‌شود؟ می‌گویند تو عقب مانده‌ای؟ به تو اتهام می‌زنند؟ 💠ما هنوز در جامعه انسان های دینداری را می بینیم که از روی ترس می گویند: ما را چه به این مسائل؟ ما مسئول وضع خودمان هستیم. ما می خواهیم نماز و روزه مان را درست کنیم. ما به دنبال تربیت کودکان خودمان هستیم. ما باید خودمان را از آتش نجات دهیم. این را بیان میکنند تا ترسشان را پنهان کنند ⁉️آیا چنین چیزی صحیح است؟ 💠در حدیث آمده است: «هرکس صبح کند و به امور مسلمانان اهتمام نورزد، مسلمان نیست.» چطور ممکن است شما پیوسته روزه بگیری و نماز بخوانی، ولی به پسرت یا به جامعه یا به همسایه توجه نکنی و بگذاری منحرف شود؟ در این صورت شما چه مسلمانی هستی؟این تمام اسلام نیست! این تمام دین نیست! 📚اسلام و میراث گام به گام با امام / جلد ۱۲ 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ادامه شرح حکمت ٣٨ ) 💠 سرانجام امیرالمؤمنین(ع) در چهارمين دستور انسان‌ساز مى‌فرمايد: 🍃وَأَكْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ 🍃برترين حسب و نسب اخلاق نيك است 💠 حسب در لغت هم به شرافت‌هاى ذاتى و صفات برجسته اطلاق شده و هم به شرافت پدران و اجداد، بنابراين منظور امام اين است كه بالاترين شرافت ذاتى و اكتسابى از پدران و اجداد ؛ دارا بودن حسن خلق است، زيرا بيش از هر چيز جاذبه دارد و قلوب را متوجه انسان مى‌كند و شرافت‌هاى ديگر تا اين حد توان ندارند. 💠 درباره اهميت حسن خلق آيات و روايات فراوانى وارد شده تا آنجا كه قرآن حسن خلق را يكى از عوامل مهم پيروزى پيامبر اکرم(ص) مى‌شمرد و مى‌فرمايد: 🍃فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ پس تو به لطف و رحمت الهى با آنان نرمخو شدى و اگر درشت‌خوى و سخت‌دل بودى بى‌شك از گرد تو پراكنده مى‌شدند. تأثير اين اخلاق در پيشرفت پيغمبر به اندازه‌اى بود كه بعضى آن را به عنوان معجزه اخلاقى پيغمبر مى‌شمرند 💠 ما در اطراف خودمان ؛میان دوستان و آشنایان ؛ مى‌بينيم كه افراد صاحب حسن خلق ؛ مورد علاقه دیگران هستند و بقیه سعی میکنند خود را به شخصِ خوش رفتار نزدیک کنند یعنی او بواسطه خوش اخلاقی جایگاه پیدا میکند 💠 این افراد در زندگى مادى خود نيز بسيار موفق‌اند، چون دوستان فراوانی پیدا میکنند که آنها در مواقع مختلف کمکهای زیادی به دوست مؤمن خود میکنند؛ در حديثى از پيغمبر اكرم مى‌خوانيم: اخلاق خوب دوستى را با مردم تثبيت مى‌كند. 🌐 @ashora_karbala
🔰 یا ( بخش سوم ) 💢بعد، دوره رضاخان آمد. در این دوره، روشنفکران درجه یکِ کشور، از اساتید، از نویسندگان و از متفکّرانی که جزو زبدگان روشنفکری بودند، در خدمت رضاخان قرار گرفتند؛ رضاخانی که از و بویی نبرده بود. دفاع اینها از رضاخان، هیچ وجهی نداشت؛ نه باسواد بود، نه فرهنگی بود، نه ملی بود؛ همه میدانستند که سیاستهای انگلیسیهاست که اجرا میشود. 💢 خودِ روشنفکران میدیدند که انگلیسیها رضاخان را آوردند، برکشیدند، به رساندند، او را کردند، مقدّماتش را فراهم کردند، موانعش را نابود کردند و جاده را برای او صاف نمودند. 💢 در آن موقع، روشنفکران، ایدئولوگهای حکومت کودتایی رضاخانی شدند! هرکاری که او خواست بکند، اینها ایدئولوژی و زیربنای فکریش را فراهم مینمودند و برایش مجوّز درست میکردند! 💢در دوره بعد از رفتن رضاخان و بعد از شهریور بیست - که حکومت عجیب و غریبی در آن زمان تشکیل شده بود - بخشی از روشنفکران به پیوستند که اتّفاقاً بعضی از روشنفکران از اینها بودند که به حزب توده پیوستند؛ اگرچه به وابسته بودند. آن وقت، خودشان هم اعتراف داشتند؛ همه‌شان هم قبول داشتند که به شوروی وابسته بودند. شورویها در ایجاد و پشتیبانی اینها نقش داشتند و اینها مثل شورویها در ایران عمل میکردند. 💢شما به خاطرات «کیانوری» و دیگر رؤسای توده‌ایها که در جمهوری اسلامی گیر افتادند، نگاه کنید! خاطرات اینها چاپ شده است؛ از پنجاه سال قبل، شصت سال قبل صحبت میکنند. با آن‌که اینها شاید همه حقایق را هم نمیخواستند بگویند، اما کاملاً از گوشه و کنار حرفهایشان مشخّص میشود که آن روز حقیقت حزب توده چه بود. 💢درعین‌حال، باز صادقترین و مخلصترین روشنفکران در همین مجموعه جمع شده بودند. یکی از آنها بود که من در این بحث، از حرفهای او برای شما نقل خواهم کرد. مرحوم جلال آل احمد، جزو حزب توده بود. و دیگران، اوّل در حزب توده بودند. 💢من یادم نیست که این حرف را از خودش شنیدم، یا دوستی برای من نقل میکرد. سال چهل و هفت ایشان به مشهد آمده بود. در جلسه‌ای که با آن مرحوم بودیم، از این حرفها خیلی گذشت. احتمال میدهم خودم شنیده باشم، احتمال هم میدهم کسی از او شنیده بود و برای من نقل میکرد. میگفت: ما در اتاقهای حزب توده، مرتّب از این اتاق به آن اتاق جلو رفتیم - منظورش این بود که مراحل حزبی را طی کردیم و به جایی رسیدیم که دیدیم از پشت دیوار صدا می‌آید! گفتیم آن‌جا کجاست؟ گفتند این‌جا است! گفتیم ما نیستیم؛ برگشتیم. 💢 یعنی به مجرّد این‌که در سلسله مراتب حزبی احساس کردند که این است، گفتند ما دیگر نیستیم. بیرون آمدند و با خلیل ملکی و جماعتی دیگر، را درست کردند؛ مخلصها آن‌جا بودند. این دوره، تا حدود دوران » و بعد ٢٨ مرداد ۱٣٣٢ ادامه یافت. 💢بعد از ٢٨ مرداد، از لحاظ نشان دادن انگیزه‌های یک روشنفکر در مقابل یک ، سکوت عجیبی در فضای روشنفکری هست. خیلی از کسانی که در دهه بیست مورد غضب دستگاه قرار گرفته بودند، در دهه سی به دستگاه تبدیل شدند! 💢 آل احمد در کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران»، از همین روشنفکری دهه سی حرف میزند. آل احمد این کتاب را در سال ۴٣ شروع کرده، که تا سال ۴٧ ادامه داشت. سال چهل و هفت که آل احمد به مشهد آمد، ما ایشان را دیدیم. به مناسبتی صحبت از این کتاب شد، گفت مدّتی است به کاری مشغولم؛ بعد فهمیدیم که از سال چهل و سه مشغول این کتاب بوده است. 💢او از ما در زمینه‌های خاصی مطالبی میخواست، که فکر میکرد ما از آنها اطّلاع داریم. آن‌جا بود که ما فهمیدیم او این کتاب را مینویسد. این کتاب بعد از فوتش منتشر شد. یعنی کتابی نبود که در رژیم گذشته اجازه‌ی پخش داشته باشد؛ کتابِ صددرصد محسوب میشد و امکان نداشت پخش شود. 💢البته در این‌جا آل احمد مواضع خیلی خوبی را اتّخاذ میکند؛ اما درعین‌حال شما میبینید که همین آل احمدِ معتقد به و معتقد به سنّتهای_ایرانی و بومی و شدیداً پایبند به این سنّتها و معتقد به زبان و ادب فارسی و بیگانه از غرب و دشمن غربزدگی، باز درباره مسائل روشنفکری، در همان فضای روشنفکری غربی فکر کرده، تأمّل کرده، حرف زده و قضاوت نموده است! 💢 این که میگویم روشنفکری در ایران متولّد شد، معنایش همین است. تا هرجا هم ادامه پیدا کرده، بیماری ادامه پیدا کرده است. ⬅️دوستان بزرگوار همت کنند و این پیامها رو اگر چه طولانی هست مطالعه بفرمایند ؛ مطالب ؛ کاربردی هستند و نتیجه بحث نیز برای رسیدن به قدرت تحلیل ؛ مفید می باشد. بخشهای قبل رو هم با هشتک مطالعه کنید 🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Gharbzadegi_jalal_Alahmad_(www.IraniData.com).pdf
5.75M
📚 پیشنهاد دانلود و (غرب زدگی) ✍نویسنده :جلال آل احمد 📕 مهمترین و تاثیر گذارترین اثر جلال آل احمد است نگارش این کتاب در سال ۱۳۴۰ به پایان رسید و در مهرماه سال ۱۳۴۱ انتشار یافت. نسخه کاملتری از کتاب در سال ۱۳۴۲ آماده چاپ بود اما در زیر چاپ توقیف شد و حکومت وقت کتاب را برنتابید. از آن زمان از کتب ایدئولوژیک انقلابیون گشت و حساسیت ها برای آن بالاتر رفت 📕کتاب؛ روایتی است از مسخ شدن انسان شرقی ، در برابر تمدن غرب؛ به گونه ای که این قضیه به فراموشی هویت خودش منجر می شود 🔰روبرویی ایرانیان با تمدن غرب حکایت طولانی ای دارد، پس از مواجهه با غرب مدرن برخی ایرانیان می خواستند از کف پا تا نوک سر، غربی شوند ! چه در پوشش و چه در زبان و گویش و آداب ✍جلال با تاثیر پذیری از فخرالدین شادمان ، احمد فردید و خلیل ملکی توانست مفهومی را مطرح کند ، جلال با زبان تلخ و گزنده اش که شاید لازمه ی آن زمانه بود، خطر بیماری ای را هشدار داد ، او می خواست شاید با همین زبان گزنده که به مذاق خیلی ها خوش نمی آید ، جلوی این افراطی گری را بگیرد 📖 برشی از کتاب می‌گویم همچون وبازدگی و اگر به مذاق خوشایند نیست، بگوییم همچون سرمازدگی یا گرمازدگی؛ اما نه، دست کم چیزی است درحدود سِن زدگی. دیده اید که گندم را چگونه می پوساند؟ از درون...پوسته ی سالم برجاست ،اما فقط پوست است. عین همان پوستی که از پروانه ای بر درختی مانده به هر صورت سخن از یک بیماری است،عارضه ای از بیرون آمده و در محیط رشد کرده. مشخصات این درد را بجوییم و علت یا علت هایش را. و اگر دست داد علاجش را 🌐 @ashora_karbala
🔴 #غرب_زدگی مصیبتی قدیمی در کشور ماست که مرحوم #جلال_آل_احمد نیم قرن پیش به زیبایی ، حال و احوال این قوم را رشته تحریر درآورده است 💢آدم غربزده #هُرهُری_مذهب است به هیچ چیز اعتقاد ندارد . اما به هیچ چیز هم بی اعتقاد نیست . یک آدم #التقاطی است . نان به نرخ روز خور است. همه چیز برایش علی السویه است خودش باشد و خرش از پل بگذرد دیگر بود و نبود پل هیچ است. نه ایمانی دارد ، نه مسلکی ، نه مرامی ، نه اعتقادی ، نه به خدا یا به بشریت . 💢نه دربند تحول اجتماع است و نه در بند مذهب و لامذهبی. حتی لامذهب هم نیست . هرهری است . گاهی به مسجد هم می رود . همان طور که به کلوپ می رود یا به سینما. اما همه جا فقط #تماشاچی است . درست مثل اینکه به تماشای بازی فوتبال رفته . همیشه #کنار_گود است .هیچ وقت از خودش مایه نمی گذارد . حتی به اندازه نم اشکی در مرگ دوستی یا توجهی در زیارتگاهی یا تفکری در ساعات تنهایی 🍃رای هم می دهد؛ بخصوص اگر رای دادن مُد باشد . اما به کسی که امید جلب منفعت بیشتری به او می رود . هیچ وقت از او فریادی یا اعتراضی یا امّایی یا چون و چرایی نمی شنوی . سنگین و رنگین و با طمانینه ای در کلام همه چیز را توجیه می کند. آدم غربزده #راحت_طلب است. معمولا تخصص هم ندارد . همه کاره و هیچ کاره است. اما چون به هر صورت درسی خوانده و کتابی دیده و شاید مکتبی. بلد است که در هر جمعی حرفهای دهن پر کن بزند و خودش را جا کند. شاید هم روزگاری تخصصی داشته اما بعد که دیده است در این ولایت، تنها با یک تخصص نمی توان خر کریم را نعل کرد ، ناچار به کارهای دیگر هم دست زده است 🌐 @ashora_karbala