eitaa logo
اسناد المصائب
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
304 ویدیو
42 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام رضا(علیه السلام) : «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا كَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا يَوْمَ القِيَامَةِ» 📚أمالی شیخ صدوق، ص۷۳ ✍ارائه ی مصائب و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚کانال تاریخ اسلام : @TarikhEslam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 4️⃣4️⃣متن کلیپ : «امام علی(ع) در شبی که ضربت خوردند، امام حسن(ع) و ابی عبدالله(ع) زیر بغل بابا را گرفتند و همراهی کردند تا دم خانه! بنابر بعضی نقلها آقا فرمودند : دم خونه بزارید خودم برم، دخترم منو با این وضع نبینه!» 📺﴿شبکه قرآن/برنامه روبراه﴾ 🎤 ‌✍در منابع معتبرِ تاریخی و روایی متاخرین و حتی متقدمین هم، چنین نقلی وجود ندارد. عباسی از باب زبان حال هم نمی گه، بلکه مدعی است طبق برخی نقلها!! پس سند نقلش رو میشه بفرمایید؟!! @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 5️⃣4️⃣متن کلیپ : «مرا به لاک سیاهِ همان زنی، که پشت دسته های عزای تو می رود، ببخش! و بقیه ماجرا» 📺﴿شبکه نسیم/ برنامه از سرگذشت﴾ 🎤 @AsnadolMasaeb
‌✍اوج اباحه گری برخی مادحین را می توان در ایراد یک بیتِ کاملا انحرافی و حساب شده که در عزاداری های امسال مطرح شد‌، دید. از این بیت، حتی در تلوزیون توسط عبدالرضا هلالی عامدانه یا جاهلانه رونمایی شد که ابتدا توسط در حضور هلالی خوانده شد و حالا خود هلالی در یک برنامه تلوزیونی، مجدد این بیت رو خواند. اولا؛ اینکه امام حسین(علیه السلام) به همه تعلق دارد، شکی نیست، ولی آیا امام حسین(علیه السلام) هم خریدار همه است؟! خداوند در وصف بهشتیان فرمود : ♦️﴿رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُم وَ رَضُوا عَنْهُ﴾ یعنی؛ هم خداوند از آنها خشنود است و هم آنها از خدا خشنودند.(مائده ۱۱۹) در قضیه امام حسین(علیه السلام) نیز، امر اینگونه است که ما باید به دنبال جلب رضایت اهل بیت(علیهم السلام) به خصوص امام حسین(علیه السلام) باشیم‌. بالاخره چه خوش بی، مهربونی هر دو سر بی! ثانیا؛ به صورت کلی، چرا باید برخی مادحین ما، برخی سخنرانان ما، در مورد اهل بیت(علیهم السلام) مروّج افکار فِرَق ضالّه ی «غُلات» و «مُرجئه» و «مفوّضه» باشند؟! به طوری که سخنانشان در اذهان شخص مستمع به گونه ای ترسیم می شود که اهل بیت(علیهم السلام) چیزی تقریبا در عرض خدا هستند و همه چیز دست اینهاست و خدا هم کاری به کار ما ندارد! در حالی که وقتی ما می گوییم فلانی مسلمان است و اسلام هم به تعبیر امام علی(علیه السلام) «الْإِسْلَامُ هُوَ التَّسْلِيمُ»(۱) یعنی تسلیم فرامین الهی بودن که در ادامه، حضرت(ع) این تسلیم بودن را در «عمل» ظهور و بروز می داند، پس انجام واجب و ترک محرّم باید در اولویت باشد. مسلما مسئله بی حجابی و مسئله شُرب خمر از مصادیق منکر است و قرار نیست به خاطر یک مسئله مستحب، از این امور حرام چشم پوشی کرد و به راحتی از کنار آنها گذشت. هیچ منکری و حق الناسی و هیچ ارتکاب حرامی، با امام حسین(علیه السلام) توجیه نمی شود. در تاریخ نقله؛ که در روز عاشورا مردی از اصحاب امام حسین(ع) به ایشان گفت : من حقّی از کسی(مالی یا غیر مالی) بر گردن دارم. امام حسین(ع) فرمود : ♦️«لاَ يُقَاتِلْ مَعِيَ مَنْ عَلَيْهِ دَيْنٌ» کسی که حقی بر گردن دارد همراه من در این جنگ نباشد.(۲) در روز قیامت اگر شفاعتی هم بخواهد از جانب اهل بیت(علیهم السلام) شامل حال ما شود، آن شفاعت به اذن خداست. ♦️﴿مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ؟﴾ کیست که در نزد خداوند، جز به فرمان او شفاعت کند؟!(بقره ۲۵۵) از طرفی هم در غالب آیات قرآن کریم، هرگاه کلمه «آمَنُواْ» آمده، به دنبال آن «عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» نیز آمده است و این یعنی اینکه شرط اساسی حیات طیبه، که همانا زندگی شایسته در دنیا و سعادتمندی آخرت است، در گرو «ایمان و عمل صالح» است. هر عقل سلیمی می پذیرد که صِرف «قول» برای امری مهم، کافی نیست و باید پشتوانه ای همچون «عمل» داشته باشد. در طول تاریخ کسانی بودند که قائل بودند، ايمان همان قول بدون عمل است و اگر انسانى مؤمن باشد، همین کافیست و آنان ايمان را اختيار كردند و عمل را كنار گذاشتند. از طرفی هم آنان سعی در تغلیب جانب «رحمانیت و رئوفیت» خداوند بودند، ولی در این مورد دچار افراط شدند، تا جایی که عذاب خداوند را انکار کردند و آن را از تمامىِ مسلمين ساقط دانستند. آنان همان گروه «مُرجِئِه» بودند که شعار و مشی خود را از آیه «وَ آخَروُنَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللهِ» گرفته بودند. و از آن جایی که فعالیت این گروه در سده اول هجری شدّت گرفت، امام صادق(ع) درباره آنان فرمود : ♦️«بَادِرُوا أَوْلاَدَكُمْ بِالْحَدِيثِ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَكُمْ إِلَيْهِمُ اَلْمُرْجِئَةُ» جوانان خود را با حدیث اهل بیت(علیهم السلام) آشنا کنید، قبل از آنکه «مرجئه» بر شما سبقت بگیرند.(۳) حرف آنها این است که؛ معصيت و گناه به ايمان شخص ضرر نمى رساند، و خداوند اینقدر رئوف و مهربان است که از همه گناهان چشم پوشی می کند. امید و رجاء بد نیست، ولی نباید بدون عمل دل به آن بست تا جایی که حضرت امیرالمومنین(ع) در حدیثی می فرماید : ♦️«خَيْرُ اَلْأَعْمَالِ اِعْتِدَالُ اَلرَّجَاءِ وَ اَلْخَوْفِ» بهترین کارها، اعتدال در امید و بیم است.(۴) ثالثا؛ جناب هلالی! چرا حالا قسم میدی به لاک سیاه؟! مسلما بانوان چادری و عفیف ما که در این جامعه و با این شرایط، حجاب برتر و چادر حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را بر سر کرده اند، مصداق جهادگرانند که نباید از آنان غافل بود و شما جناب هلالی، به جای قسم دادن به این چادری که در مصیبت های سنگین و انواع بلاها از سر زینب کبری(سلام الله علیها) نیفتاد، قسم می خوری به یک چیز نزدیک به حرام و یک تبرّج زنانه که حتی به نظر فقها این عمل مانع وضو و غسل است! اصلا شما چه حقی داری که اینقدر به جزئیات آرایش یک زن اشاره کنی؟! 📚منابع : ۱)نهج البلاغه، حکمت ۱۲۵ ۲)سير اعلام النبلاء ذهبی، ج۳، ص۳۰۱ ۳)الکافی کلینی، ج۶، ص۴۷ ۴)نهج البلاغه، حکمت ۷۰ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️«جذب به چه قیمتی؟!!» 🎙خاطره جالب «سید ابراهیم قطب»(۱۹۶۶م) از نویسندگان اسلامگرای مصری در بیان در دیدار با مسئولین «صدا و سیما» جمهوری اسلامی ایران ✍«مقام معظم رهبری» پیش از انقلاب ۵۷، برخی تالیفات این نویسنده مصری را به زبان فارسی ترجمه کردند. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍آخرین سفارش امام حسین(علیه السلام) به امام سجاد(علیه السلام) در کربلا!👇 👤امام محمد باقر(علیه السلام) می فرماید : هنگامی که لحظه شهادت پدرم، امام سجاد(علیه السلام) فرا رسید، مرا به سینه اش چسباند و فرمود : فرزندم! وصیتی به تو دارم که پدرم نیز هنگام شهادت مرا به آن سفارش کرد و فرمود : «يَا بُنَيَّ! إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ» ♦️فرزندم! از ظلم کردن به کسی که در برابر تو یاوری جز خدا ندارد، بپرهیز!(۱) 🔹️🔷️«اِتَّقُوا دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ»🔷️🔹️ از آه مظلوم بترسید.(۲) 📚منابع : ۱)الکافی کلینی، ج۲، ص۳۳۱ ۲)نهج الفصاحه، ح۲۸ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴 🎙روضه جانسوز با گریز به روضه و با نوای :👇 @AsnadolMasaeb
4_5963200926696080756.mp3
7.11M
♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴 ✍ 9️⃣0️⃣1️⃣ 👤 @AsnadolMasaeb
🔹🔷《السَّلاَمُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ الْحُسَیْنِ(علیه السلام) الشَّهیدِ اَیَّتُهَا السَّكِينَةُ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ》🔷🔹 ✅«امرؤالقیس بن عَدی» مردی نصرانی بود که در زمان خلیفه دوم مسلمان شد. او سه دختر به نامهای «مُحَیَّاة» و «سَلمی» و «رباب» داشت که از فرط علاقه و ارادت به امیرالمومنین(علیه السلام) به ترتیب به ازدواج امام علی(ع) و امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) درآورد. ابن عساکر می نویسد : امروء القیس گفت : 📋《قَدْ أَنكَحتُكَ يَا أَبَاالْحَسَنِ(ع) الْمُحَيَّاةَ، وَ أَنكَحتُ حَسَنَاً سَلمَی وَ أَنكَحتُ حُسَيْناً الرُّبَابَ》 ♦️ای علی(ع)! من مُحیّاه را به تزویج تو و سلمی را به تزویج حسن(ع) و رباب را به تزویج حسین(ع) در می آورم.(۱) امام حسین(ع) بعد از ازدواج با رباب(س)، صاحب دختری به نام سکینه(س) و پسری به نام علی(ع) شد.(۲) امام حسین(ع) نسبت به رباب(س) و دخترش سکینه(س) علاقه زیادى داشت. حتی درباب آنان شعر سروده است : 📋《اِنِّى لَاَُحِبُّ دَارَاً تَکُونُ بِهَا السَّكِينَةُ وَ الرُّبَابُ أُحِبُّهُمَا وَ اَبذِلُ جُلَّ مَالِي وَ لَيسَ لِعَاتِبِِ عِندِي عِتَابُ》 ♦️من آن خانه اى را که سکینه و رباب در آن باشند را دوست دارم. آن دو را دوست می دارم و مالم را بذل می كنم، و عتاب كننده را نزد من حق عتاب نيست.(۳) سکینه(س) را زنی باوقار، عالمه و با اخلاق‌، عابده و باتقوا و با سخاوت و بلیغ و اهل فصاحت در سخن معرفی کرده اند. امام حسین(ع) سکینه را بنده‌ای غرق در ذات الهی معرفی کرده که نشان دهنده فضل و کمال اوست. هنگامی که حسن مثنی فرزند امام حسن مجتبی(ع)، سکینه(س) را از امام حسین(ع) خواستگاری كرد، حضرت(ع) فرمود : سكينه براي زندگی تو مناسب نيست، 📋《کَانَ الغَالِبُ عَلَيهَا الاِستِغرِاقَ فِي اللهِ》 ♦️او غالباً غرق جلال و جمال خداست. اما خواهر سكينه(س) آن دختر ديگرم برای ازدواج با تو آماده است و فاطمه(س) دختر دیگر امام(ع) به ازدواج حسن مثنی در آمد.(۴) حضرت سکینه(س) در کربلا به همراه مادرش رباب(س) حضور داشت. در روز عاشورا؛ هنگامی که امام حسین(ع) قصد وداع با اهل خیام کرد، به سمت خیمه گاه رفت و صدا زد : 📋《یَا زَینَبُ(س)، یَا اُمَّ کُلثُومِِ(س) یَا سَّكِينَةُ(س) عَلَیْکُنَّ مِنِّی السَّلَامُ! فَنَادَتْهُ سَّكِينَةُ(س) : یَا أَبَهْ اسْتَسْلَمْتَ لِلْمَوْتِ؟! فَقَالَ : کَیْفَ لَا یَسْتَسْلِمُ مَنْ لَا نَاصِرَ لَهُ وَ لَا مُعِینَ؟!》 ♦️ای زینب(س)، ای ام کلثوم(س) ای سکینه(س) خداحافظ! در این هنگام، حضرت سکینه(س) عرض کرد : ای پدر! آیا تن به مرگ دادی؟ امام حسین(ع) در جواب به او فرمود : چگونه تسلیم مرگ نشود، کسی که یاوری ندارد؟ حضرت سکینه(س) در این هنگام، پدر را به آغوش کشید و عرض کرد : 📋《یَا أَبَهْ! رُدَّنَا إلَی حَرَمِ جَدِّنِا》 ♦️پدر جان! ما را به مدینه برگردان! حضرت(ع) فرمود : 📋《هَیْهَاتَ لَوْ تُرِكَ القَطَا لَنَامَ فَتَصَارَخنَ النِّسَاءُ فَسَكَتَهُنَّ الحُسَينُ(ع)》 ♦️هيهات! اگر صیادان مرغ قطا را باز مى‏ گذاردند، آرام می گرفت. در این هنگام؛ زنان حرم شيون كردند و امام حسين(ع) آنها را آرام كرد.(۵) اما در این میان حضرت سکینه(س) آرام نمی گرفت. 📋《هِيَ صَارِخَةٌ وَ کَانَ یُحِبُّهُ حُبَّاً شَدِیدَاً، فَضَمَّهَا إلَى صَدرِهِ وَ مَسَحَ دُمُوعَهَا》 ♦️سكينه(س) همچنان شيون ‏می کرد و امام حسين(ع) از آنجایی که او را بسيار دوست مى ‏داشت، او را به سينه چسبانيد و اشكهايش را پاك كرد.(۶) امام حسین(ع) آماده حرکت شد و قدری فاصله گرفت که در این هنگام، سکینه(س) گریه کنان به پدر عرض کرد : 📋《يَا أبَتَاه! قِف لِي هَنِيَئةََ لِأَتَزَوَّدَ مِنكَ، فَهَذَا وِدَاعُ لَا تَلَاقِي بَعدَه》 ♦️پدر جان! لحظه ای صبر کن تا از تو بهره ای بگیرم! (تو را خوب ببینم) این وداعی است که بعد از آن دیداری نیست. 📋《وَانكَبَّت عَلَى يَديَهِ وَ رِجلَيهِ تَقَبَّلَهُمَا وَتَبكِي فَبَكَى الحُسَينُ(ع) رَحمَةََ لَهَا، ثُمَّ مَسَحَ دُمُوعُهَا بِكَمِّهِ وَأَخَذَهَا فَتَرَكَهَا فِي حِجرِه وَ مَسَحَ دُمُوعَها بِكَفِّهِ》 ♦️سکینه(س) خود را روی دست و پای پدر انداخت و آنها را می بوسید و گریه می کرد. امام حسین(ع) دلش به حال دخترش سوخت و ایشان نیز گریه کردند و سکینه(س) را به در آغوش کشیدند و به سینه مبارک چسبانید و پیشانی او را بوسید و اشکهایش را با دست مبارکش و سر آستین پاک کرد.(۷) در این هنگام که امام(ع) کاملا از این صحنه پریشان شده بود، خطاب به دخترش فرمود : 📋《سَیَطُولُ بَعدِی یَا سَکِینَةَ فَاعْلَمِی مِنْکِ الْبُکَاءُ إِذَا الْحَمَامُ دَهَانِی لَا تُحْرِقِی قَلْبِی بِدَمْعِکِ حَسْرَهً مَا دَامَ مِنِّی الرُّوحُ فِی جُثْمَانِی وَ إِذَا قُتِلْتُ فَأَنْتِ أَوْلَى بِالَّذِی تَأْتِینَهُ یَا خَیْرَهَ النِّسْوَانِ》 ♦️ای سکینه! بدان که پس از من، گریه تو طولانی خواهد بود. @AsnadolMasaeb ادامه مطالب :👇
تا زمانی که جان در بدن دارم مرا با اشک حسرت بار خود مسوزان.‌ ای بهترین زنان! آنگاه که من کشته شدم، تو برای گریه سزاوارتری!(۸) امام حسین(ع) راهی میدان نبرد شد، طولی نکشید که مرکب ایشان به حالت خون آلود و پریشان، بدون امام(ع) به سمت خیمه ها آمد‌. خوارزمی می نویسد : 📋《أَقْبَلَ فَرَسُ الحُسَینِ(ع) وَ قَدْ عَدَا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ أَنْ لَا یُؤْخَذَ فَوَضَعَ نَاصِیَتَهُ فِی دَمِ الحُسَینِ(ع) ثُمَّ أَقْبَلَ یَرْکُضُ نَحْوَ خَیْمَهِ النِّسَاءِ، وَ هُوَ یَصهَلُ وَ یَضْرِبُ الْأَرْضَ بِرَأْسِهِ عِنْدَ الْخَیْمَهِ》 ♦️در روز عاشورا؛ اسب امام حسین(ع) از میان لشکر ابن سعد دوید که دستگیر نشود. پیشانى خود را به خون آن بزرگوار رنگین نمود. سپس به سوی خیمه ی زنان تاخت و نزد خیمه شیهه می‌کشید و سر خود را به زمین مى‏ کوبید.(۹) امام زمان(عج) اینگونه وصف می کند : 📋《فَلَمَّا رَاَینَ النِّسَاءُ جَوَادَكَ مَخْزِيَّاً وَ نَظَرْنَ سَرْجِكَ عَلَيْهِ مَلْوِيّاً بَرَزْنَ مِنَ الْخُدُورِ ناشِراتِ الّشُعُورِ عَلَى الْخُدُودِ لاطِمَاتٍ لِلوُجُوهِ سافِراتٍ وَ بِالْعَويلِ دَاعِيَاتٍ》 ♦️و زنان خیام مشاهده کردند که؛ اسب تو بلا زده به خیمه ها رسید و در حالی که زنان زين تو را بر اسب واژگونه يافتند، پس اهل خیام آمدند درحالی که خود را پريشان ساخته بودند و گیسوانشان را بر چهره ها ریخته بودند و سيلی بر صورت هايشان مي زدند و با صداي بلند گريه می کردند و ناله و فريادکنان تو را می خواندند.(۱۰) گویی مرکب امام حسین(ع) آمده بود که خبر شهادت امام حسین(ع) را به اهل خیام برساند و آنان را به سمت قتلگاه ببرد. در مقاتل آمده است که؛ سکینه(س) خود را بر بالین بدن بی جان پدر رساند. «ابراهیم بن علی کفعمى» از حضرت سکینه(س) روایت مى کند که وقتی پدرم شهید شد، آن بدن نازنین را در آغوش گرفتم و حالت اغماء برایم روى داد، در آن حال شنیدم که پدرم مى فرمود : 📋《شِیْعَتِی مَهْمِا شَرِبْتُم مَاءِ عَذْبٍ فَأَذکُرُونِی، اَوْ سَمِعْتُم بِغَرِیبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونِی》 ♦️ای شیعیان من! هنگامی که آب گوارا نوشیدید، مرا یاد کنید. و یا هنگامی که از غریبی یا شهیدی خبری شنیدید، بر من ندبه کنید. 📋《فَأَنَا السِّبْطُ الَّذِی مِنْ غَیْرِ جُرْمٍ قَتِلُونِی، وَ بِجَردِ الخَیْلِ بَعْد القَتْلِ عَمْدَاً سَحِقُوُنِی》 ♦️من، نوه ی رسول اکرم(ص) هستم که مرا بی گناه کشتند و پس از آن از روی عمد، مرا پایمال سمّ اسبان کردند.(۱۱) 📋《ثُمَّ إِنَّ سُكَيْنَةَ اعْتَنَقَتْ جَسَدَ أَبِيهَا الْحُسَيْنِ(ع) فَاجْتَمَعَتْ عِدَّةٌ مِنَ الْأَعْرَابِ حَتَّى جَرُّوهَا عَنْهُ》 ♦️حضرت سكينه(س) پيكر پدرش امام حسين(ع) را در آغوش كشيد، اما گروهى از اعراب اجتماع كردند و سكينه(س) را از روی بدن پدرش کنار زدند.(۱۲) حضرت سکینه(س) آخرین یادگار و بازمانده حادثه غم انگیز کربلاست. هر چند امام محمدباقر(ع) نیز در کربلا حضور داشته است و یعقوبی در این باره نقل می کند که امام(ع) در پاسخ به سؤال فردی که از ایشان پرسید؛ آیا شما زمان امام حسین(ع) را درک کرده اید؟ فرمود : 📋《قُتِلَ جَدِّی الْحُسَینُ(ع) وَ لِی اَرْبَعُ سِنینَ وَ اِنّی لَاَذْكُرُ مَقْتَلَهُ وَ مَا نَالَنَا فِی ذَلِكَ الْوَقْتِ》 ♦️هنگامی كه جدّم امام حسین(ع) به شهادت رسید، من چهار ساله بودم و جریان شهادت آن حضرت(ع) و آنچه در آن روز بر ما گذشت همه را به یاد دارم.(۱۳) ولی امام محمد باقر(ع) در سال ۱۱۴ قمری به شهادت رسیده است.(۱۴) و حضرت سکینه(س) در سال ۱۱۷ هجری وفات نموده است.(۱۵) و از این جهت، ایشان آخرین بازمانده کربلا محسوب می شود. {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : تو کیستی؟ چراغ بهشت مدینه ای آیینه دار حُسن حسینی، سکینه ای باید به رتبه زینب ثانی بخوانمت چون عمه ات به صبر نداری قرینه ای در آسمان صبر فروزنده کوکبی بین تمامی اُسرا رکن زینبی دشمن ذلیل عزّ و وقار سکینه است فریاد کربلای حسینی به سینه است در مکتب مجاهدت و صبر و ابتلا ایثار و استقامت و ایمان گزینه است هر چند درد و رنج اسارت کشیده ای تو خصم را به بند حقارت کشیده ای هر خانه ای که هست رباب و سکینه اش باشد صفای روضه شهر مدینه اش قلب حسین و چشم و چراغ مدینه ای سر تا قدم جلال و وقار و سکینه ای 👤سازگار 📚منابع : ۱)تاريخ مدينه دمشق ابن عساكر، ج۶۹، ص۱۱۹ ۲)الإرشاد شيخ مفيد، ج۲، ص۱۳۵ ۳)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۴۷ ۴)مقتل الحسين(ع) مقرّم، ص۳۰۷ ۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۴۷ ۶)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۰۹ ۷)المجالس الفاخرة، شرف الدين، ج۱، ص۲۸۵ ۸)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۰۹ ۹)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۳۷ ۱۰)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۲۴۰ ۱۱)المصباح کفهمی، ص۷۴۱ ۱۲)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۸۰ ۱۳)تاریخ یعقوبى، ج‏۲، ص۳۲۰ ۱۴)فرق الشیعة نوبختی، ص۶۱ ۱۵)تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر، ج۶۹، ص۴۲۱ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3️⃣1️⃣سخنی چند درباره ! ⁉️حضرت سکینه(سلام الله علیها) و برگزاری «مجالس غنا» در مدینه! ⁉️ازدواج حضرت سکینه(سلام الله علیها) با «مصعب بن زبیر»! @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴 ✍ 0️⃣1️⃣1️⃣ 👤 👤 @AsnadolMasaeb
🔹️🔷️《السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا رَبَابَ بِنتَ إِمرَؤُالقَیسِ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ》🔷️🔹️ ✅امام علی(علیه السلام) می فرماید : هنگام رحلت حضرت رسول اکرم(ص)، وقتی بدن مطهر ایشان را که غسل می دادم، پیراهن مبارکش را به عنوان تبرّک نزد خود نگاه داشتم. حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نیز از این ماجرا باخبر بود و هرگاه دلتنگ پدر می شد، آن پیراهن را طلب می کرد و می فرمود : 📋《أَرِنِی الْقَمِیصَ》 ♦️ پیراهن پدرم را به من نشان بده. هرگاه پیراهن را به ایشان می دادم، آن را به آغوش می کشید و می بویید و می گریست. 📋《فَإِذَا شَمَّتْهُ غُشِیَ عَلَیْهَا فَلَمَّا رَأَیْتُ ذَلِکَ غَیَّبْتُهُ》 ♦️و هرگاه هم پیراهن را می بویید، [از شدت حزن و اندوه فراق] بیهوش می شد، و من هم وقتی این حالت را دیدم، به ناچار آن پیراهن را از چشمان او پنهان کردم.(۱) 🏴یا فاطمه زهرا(سلام الله علیها)! شما هر وقت پیراهن پدر بزرگوارتان را می دیدید، تاب نمی آوردید و از شدت حُزن میگریستید و وقتی آن را به آغوش می کشیدید، تسکین می یافتید، اما دلا بسوزد به حال رباب(سلام الله علیها)، آن هنگام که بعد از واقعه ی کربلا، وقتی به همراه اسرای کربلا به کوفه رسید، در مجلس عبیدالله بن زیاد، وقتی آن لعین با چوب خیزران بر لب و دندان مطهر امام حسین(علیه السلام) جسارت کرد، رباب(سلام الله علیها) این صحنه را دید، و بی‌ تاب شد. در این هنگام؛ 📋《أَخَذَتِ الرَّأسَ وَ وَضَعَتْهُ فِی حَجْرِهَا وَ قَبَّلَتْهُ》 ♦️سر مبارک امام حسین(علیه السلام) را برداشت و به آغوش کشید و بوسید و نوحه‌ سرایی کرد و گفت : 📋《وَاحُسَيناً! فَلَا نَسِيتُ حُسَينَاً أَقصَدَتْهُ أَسِنَّةُ الأَعدَاءِ غادَرُوهُ بِكَرْبَلَاءَ صَرِيعَاً لَا سَقَى اللَّهُ جَانِبَي كَرْبَلاءَ》 ♦️وا حسینا! هیچ گاه حسین(ع) را از یاد نخواهم برد، که نیزه‌های دشمنان، بدن او را چاک چاک کرده است. در کربلا به نیرنگ، او را بر زمین زدند. خداوند، کران تا کران کربلا را سیراب نکند!(۲) پس از واقعه ی عاشورا نیز، حضرت رباب(سلام الله علیها) بسیار اندوهگین بودند و سوز ایشان باعث شد سروده هایی برای همسرشان داشته باشند. 📋《اِنَّ الَّذِّی کَانَ نُورَاً یُسْتَضَاءُ بِهِ  بِکَرْبَلاءَ قَتِیلٌ غَیْرُ مَدْفوُنٍ سِبْطَ النَّبِیِّ(ص) جَزَاکَ اللَّهُ صَالِحَةً  عَنَّا وَ جُنِّبْتَ خُسْرَانَ الْمَوَازِینِ قَدْ کُنْتَ لِی جَبَلاً صَعْباً اَلوُذُ بِهِ  وَ کُنْتَ تَصْحَبُنَا بِالرَّحِمِ وَ الّدِّینِ مَنْ لِلْیَتَامَی وَ مَنْ لِلسَّائِلینَ وَ مَنْ  یَعْنَی وَ یَأوی اِلَیْهِ کُلُ مِسْکِینٍ وَ اللَّهِ لَا اَبْتَغی صِهْرَاً بِصِهْرِکُمْ  حَتَّی اُغَیَّبَ بَیْنَ الرَّمْلِ وَ الطِّینِ》 ♦️حسین(علیه السلام) که نور پرفروغی بود، در کربلا شهید شد و بدون دفن افتاده است. ای فرزند نبی(ص)! خداوند از سوی ما جزای نیکت دهد، و از خُسران میزان دورت بدارد. حسین(ع) جان! تو برای من به منزله ی کوه محکمی بودی که به تو پناه می آوردم، و در مصاحبت و رفتار با دین و مهربانی معاشرت می کردی. بعد از این یتیمان و دردمندان به کجا پناه برند؟ و مستمندان و مسیکنان کدام دری را بکوبند؟ ای همسر عزیزم! تو آن چنان در دل من جای گرفته ای که سوگند به خدا جز تو را رغبت نمی کنم، و به غیر از حسین(ع) دل به کسی نبندم تا زیر خاکها دفن شوم.(۳) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : دستان بی رمق و نگاهی که سو نداشت در گوشه ای نشسته و رنگی به رو نداشت بر دیده اش بارش باران اشک بود در قاب چشم خون شده اش عکس مَشک بود حال و هوای زندگی او که تیره شد در آن غروب سرد به یک نیزه خیره شد هق هق! شکست بغض گلویش، زحال رفت ایام خوب زندگیش چون خیال رفت رخساره اش حکایت حالی خراب بود مرثیه خوان ماهی تشنه، رباب بود آری رباب  ساز  غم  و  ناله  و  بلا محزون ترین  ترانه ی صحرای  کربلا حالا رباب ماند و اسیری و چشم تر گهواره ای و غارت اشرار بی پدر 👤محمد جواد مهدوی 📚منابع : ۱)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۱، ص۱۲۱ ۲)تذكرة الخواصّ ابن جوزی، ص۲۶۰ ۳)الأغانی ابوالفرج اصفهانی، ج۱۶، ص۱۴۹ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅در میان چهارده معصوم(علیهم السلام) بین امام حسین(علیه السلام) و امام زمان(علیه السلام) اشتراکات و شباهت هایی زیادی وجود دارد که در روایات و تاریخ، به برخی از آنان اشاره شده است. 1⃣هر دو امام قبل از ولادت، توسط حضرت رسول اکرم(ص) بشارت داده شدند‌. ۱)درباره امام حسین(ع) در روایتی آمده است که جبرئیل بر رسول اکرم(ص) نازل شد و عرض کرد : 📋《إنَّ اللهَ یَقرِءُ عَلَیکَ السَّلَامَ وَ یُبَشِّرُکَ بِمَولُودٍ یُولَدُ مِن فَاطِمَةَ(س)》 ♦️همانا خداوند به تو سلام می‌رساند و به مولودی که از حضرت فاطمه(س) به دنیا می‌آید بشارت می‌دهد.(۱) ۲)در مورد امام زمان(عج) آمده است که حضرت رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《اُبَشِّرُکُم بِالمَهدِیِّ(ع) یَبعَثُ فِی اُمَّتی یَملَاُ الأَرضَ قِسطَاً وَ عَدلَاً کَمَا مُلِئَتْ جَورَاً وَ ظُلمَاً》 ♦️شما را به ظهور حضرت مهدی(ع) بشارت می دهم که زمین را پر از عدل می کند؛ همان گونه که از جور و ستم پر شده است.(۲) 2⃣جان هر دو امام در خطر بود. ۱)امام حسین(ع) وقتی در مکه بود، یزید عده ‏اى را همراه با سلاح‏هاى فراوان براى ترور امام حسین(ع) به مکّه فرستاد. خود امام(ع) در جواب ابوهره ازدی فرمود : 📋《اِنَّ بَنِی اُمَیةَ اَخَذُوا مَالِی فَصَبَرْتُ وَ شَتَمُوا عِرْضِی فَصَبرْتُ وَ طَلَبُوا دَمِی فَهَرَبْتُ》 ♦️بني‏ اميه مالم را گرفتند صبر کردم، به آبرويم لطمه زدند صبر کردم، و خواستند خونم را بريزند، که در این هنگام گريختم.(۳) ۲)در مورد امام زمان(ع)، امام باقر(ع) فرمود : 📋《لَوْ أَنَّهُم عَرَفُوهُ حَرَصُوا عَلَى أَنْ يَقْطَعُوهُ بَضْعَةً بَضْعَةً》 ♦️اگر دشمنان او را می شناختند، او را تکه تکه می کردند.(۴) 3⃣هر دو تنها و غریب و مظلوم بودند و هستند. ۱)در مقاتل در مورد امام حسین(ع) آمده است که در روز عاشورا؛ 📋《یُقتَلُ عَطشَانَاً غَرِیبَاً وَحِیدَاً فَرِیدَاً، لَیسَ لَهُ نَاصِرُ وَ لَا مُعِینٌ》 ♦️هنگام شهادت، امام حسین(ع) تشنه لب و غریبانه و یکّه و تنها ماند به شهادت رسید، برای او یار و یاوری نبود.(۵) ۲)امیرالمومنین امام علی(ع) درباره امام زمان(ع) فرمود : 📋《صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ الشَّرِیدُ الطَّرِیدُ الْفَرِیدُ الْوَحِیدُ》 ♦️صاحب این امر، آواره و رانده و تک و تنهاست.(۶) 4⃣امام حسین(ع) قیام خود را از مکه شروع کرد و امام زمان(ع) نیز قیام خود را از مکه شروع خواهد کرد. ۱)امام حسین(ع) با رسيدن نامه مسلم بن عقيل مبنی بر بيعت مردم کوفه با او و از سوي ديگر برای حفظ حرمت خانه خدا، که تصميم به قتل آن حضرت(ع)، در آنجا گرفته بودند، عمره را به جا آورد و در هشتم ذی الحجه به رغم مخالفت بسياری از دوستان به سوی شهر عراق روانه شد.(۷) ۲)در مورد امام زمان(ع) آمده است که امام محمدباقر(ع) فرمود : 📋《يَقُومُ قَائِمُنَا بِالْحَقِّ [بِمَكَّةَ] بَعْدَ إِيَاسٍ مِنَ الشِّيعَةِ، يَدْعُو النَّاسَ وَ تَعَلَّقَ بِأَسْتَارِ الْكَعْبَةِ》 ♦️قائم ما بعد از مأیوس شدن و ناامید گشتن شیعیان قیام می کند و مردم را دعوت می کند و به پرده کعبه تکیه می دهد. سپس؛ 📋《يَسِيرُ إِلَى الْمَدِينَةِ، فَیَسِیرُ النَّاسُ [مَعَهُ]》 ♦️سپس از آنجا روانه مدینه می شود و مردم نیز با او همراه می شوند. 📋《[ثُمَّ] يَسِيرُ إِلَى الْكُوفَةِ》 ♦️سپس روانه کوفه می شود.(۸) 5⃣هر دو امام، مردم زمان خویش را برای قیام، دعوت می کنند. ۱)امام حسین(ع) هنگام خروج از مکه فرمود : 📋《مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ، فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا》  ♦️هر کس می‌خواهد جان خود را در راه ما بذل کند و خود را برای ملاقات با خدا آماده کرده است، با ما کوچ کند.(۹) ۲)امام محمدباقر(ع) در مورد امام زمان(ع) فرمود : امام زمان(ع) هنگام قیام، ندا سر می‌دهد : 📋《يَا أيُّهَا النَّاسِ! إنَّا نَستَنصِرُ اللهَ وَ مَن أَجَابَنَا مِن النَّاسِ، وَ إِنَّا أَهلُ بَيتِ نَبِيِّكُم مُحَمَّدِِ(ص) وَ نَحنُ أَولَى النَّاسِ بِاللهِ وَ بِمُحَمَّدِِ(ص)》 ♦️اى مردم! ما از خداوند يارى مى‌جوييم، هر كه مى‌خواهد ما را اجابت كند، كه ما خاندان رسول اکرم(ص) هستيم، و نزديك‌ترين مردم به خدا و رسول خدا(ص).(۱۰) 6⃣یاران و اصحاب هر دو امام افرادی جان نثار و شهادت طلب و با وفا هستند. ۱)در شب عاشورا، امام حسین(ع) خطاب به اصحاب خود فرمود : فردا همگی شما کشته خواهید شد، پس مرا با این گروه دشمن تنها بگذارید، که آنان تنها مرا مى طلبند! اکنون از این سیاهى شب استفاده کنید و پراکنده شوید. هنگامی کلام امام حسین(ع) به پایان رسید، حضرت عباس(ع) به نمایندگی از بنی هاشم عرضه داشت : 📋《لَا اَرَانَا اللهُ ذَلِکَ اَبَدَاً》 ♦️خداوند چنین روزی را هرگز نیاورد. @AsnadolMasaeb ادامه مطالب :👇
و زهیر بن قین به نمایندگی از غیر بنی هاشم ایستاد و گفت : 📋《وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ أَنِّي قُتِلْتُ ثُمَّ نُشِرْتُ ثُمَّ قُتِلْتُ حَتَّى أُقْتَلَ هَكَذَا أَلْفَ مَرَّةٍ وَ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَدْفَعُ بِذَلِكَ الْقَتْلَ عَنْ نَفْسِكَ وَ عَنْ أَنْفُسِ هَؤُلَاءِ الْفِتْيَانِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ》 ♦️به خدا سوگند! دوست دارم کشته شوم، باز زنده گردم، و سپس کشته شوم، تا هزار مرتبه، تا خداوند تو و اهل بیتت را از کشته شدن در امان دارد!(۱۱) امام حسین(ع) وقتی وفاداری یاران را دید، فرمود : 📋《فَاِنّي لَا أََعلَمُ أَصحَابَاً أَوفَي وَ لَا خَيرَاً مِن أَصحَابِي، وَ لَا أَهلَ بَيتِِ أَبَّرَ وَ لَا أَوصَلَ مِن أَهلِ بَيتِي؛ فَجَزَاکُمُ اللهُ خَيرَاً》 ♦️به راستی که من اصحابی را بهتر و باوفاتر از اصحاب خود نمی دانم و اهل بيتی نيکوتر و صله کننده تر از اهل بيت خود نمی دانم، پس خدای متعال شما را جزای خير دهد.(۱۲) ۲)امام جعفر صادق(ع) درباره یاران امام زمان(ع) فرمود: 📋《رِجَالٌ يَحُفُّونَ بِهِ يَقُونَهُ بِأَنْفُسِهِمْ فِي اَلْحُرُوبِ وَ يَكْفُونَهُ مَا يُرِيدُ فِيهِمْ وَ يَدْعُونَ بِالشَّهَادَةِ 》 ♦️ياران امام زمان(عج) در ميدان رزم در اطراف او را می گیرند و با جان خود از گزند حوادث محافظت می كنند، و او هر چه بخواهد آن را کفایت می کنند و خواستار شهادت در راه خدا هستند.(۱۳) 7⃣یاران هر دو امام عاشق عبادت الهی هستند. ۱)در مقاتل در مورد احوالات یاران امام حسین(ع) در شب عاشورا آمده است؛ 📋《لَهُمْ [رِجَالٌ] کَدَوِیٌّ کَدَوِیِّ النَّحْلِ مَا بَیْنَ رَاکِعٍ وَ سَاجِدٍ وَ قَائِمٍ وَ قَاعِدٍ》 ♦️در بین یاران امام حسین(ع) در شب عاشورا، افرادی بودند که چنان غرق عبادت بودند که زمزمی مناجاتشان، مانند صدای زنبوران عسل، از اردوگاه امام حسین(ع) به گوش می‌رسید.(۱۴) ۲)امام جعفرصادق(ع) درباره یاران امام زمان(ع) فرمود: 📋《رِجَالٌ لاَ يَنَامُونَ اَللَّيْلَ لَهُمْ دَوِيٌّ فِي صَلاَتِهِمْ كَدَوِيِّ اَلنَّحْلِ يَبِيتُونَ قِيَاماً عَلَى أَطْرَافِهِمْ》 ♦️بزرگ مردانی هستند که شبها را نمي‏ خوابند و مانند انبوه زنبوران کندوی عسل تا صبحگاهان زمزمه‏ ی نيايش و مناجاتشان گوش را می نوازد. شبها را شب زنده‏ داری می کنند.(۱۵) 8⃣هر دو امام مصیبتی بسی عظیم دارند. ۱)امام جعفرصادق(ع) فرمود : 📋《إِنَّ يَوْمَ اَلْحُسَيْنِ(ع) أَعْظَمُ مُصِيبَةً مِنْ جَمِيعِ سَائِرِ اَلْأَيَّامِ》 ♦️همانا روز مصیبت امام حسین(ع) بزرگترین مصیبت نسبت به همه روزها بود.(۱۶) ۲)مصیبت امام زمان(ع) از این جهت است که؛ ظهور ایشان همواره با محنت و تحمل شدائد است. 9⃣هر دو امام برای احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام می کنند. ۱)امام حسین(ع) هدف از قيام خود را اينگونه بیان می کند : 📋《إنّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ في اُمَّةِ جَدِّي وَ أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعرُوفِ و أنهَی عَنِ المُنکَرِ》 ♦️من فقط برای اصلاح در امّت جدّم خروج کردم و می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم.(۱۷) ۲)حضرت رسول اکرم(ص) در مورد امام زمان(عج) فرمود : 📋《یَبعَثُ فِی اُمَّتی وَ یَملَاُ الأَرضَ قِسطَاً وَ عَدلَاً کَمَا مُلِئَتْ جَورَاً وَ ظُلمَاً》 ♦️او در بین امّتم مبعوث می شود و زمین را پر از عدل می کند؛ همان گونه که از جور و ظلم و ستم پر شده است.(۱۸) 🔟امام زمان(ع) منتقم خون امام حسین(ع) خواهد بود. امام جعفر صادق(ع) در اینباره می فرماید: پس از شهادت امام حسین(ع)، ملائکه ناله کرده و گفتند: 📋《يَا رَبِّ! يُفْعَلُ هَذَا بِالْحُسَيْن(ع)ِ صَفِيِّكَ وَ ابْنِ نَبِيِّكَ!》 ♦️پروردگارا! با حسین(ع)، برگزیده‌ات و پسر پیامبرت(ص) این‌گونه رفتار نمودند! خداوند سایه قائم(عج) را به آنها ظاهر کرد و فرمود: 📋《بِهَذَا أنْتَقِمُ لهَذَا مِنْ ظَالِمِيِهِ!》 ِ♦️به‌ وسیله این (قائم)، انتقام خون او[حسین(ع)] را از ظالمان می‌گیرم.(۱۹) 📚منابع : ۱)الکافی شیخ کلینی، ج۱، ص۴۶۴ ۲)كشف الغمة اربلی، ج۲، ص۹۷۱ ۳)أمالی شيخ صدوق، ص۲۱۸ ۴)كتاب الغيبة نعمانی، ص۲۸۹ ۵)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۴، ص۲۴۵ ۶)کمال الدین شیخ صدوق، ج۲، ص۳۶۱ ۷)اخبار الطوال دینوری، ص۲۲۸ ۸)دلائل الإمامة طبری شیعی، ص۴۵۵ ۹)اللهوف سید بن طاووس، ص۳۸ ۱۰)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۲۳۸ ۱۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، صص۹۲_۹۲ ۱۲)مثیرالاحزان ابن نما حلی، ص۵۲ ۱۳)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۸ ۱۴)اللهوف سید بن طاووس، ص۵۷ ۱۵)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۸ ۱۶)وسائل الشیعة حُرّ عاملی، ج۱۴، ص۵۰۳ ۱۷)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۴، ص۳۲۹ ۱۸)كشف الغمة اربلی، ج۲، ص۹۷۱ ۱۹)امالی شیخ طوسی، ص۴۱۸ @AsnadolMasaeb