eitaa logo
عصر پیشرفت
6.4هزار دنبال‌کننده
90 عکس
18 ویدیو
29 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرزهای یک‌طرفه! روز زن در ریاضیات که اندکی پیش بود، مدیون دکتر مریم میرزاخانی است. تنها زن برنده جایزه فیلدز! برای متصدیان فعالیت های دانش بنیان شرایط مهاجرت به مراتب آسان تر از شرایط به ثمر رساندن مأموریت‌شان است. با اینکه مدت ها است تمرکز سیاست‌گذاران کشور روی تولید و استفاده از استعداد نخبگان در داخل است اما در سی سال گذشته مهاجرت ۲.۲ برابر شده است. به بهانه این مناسبت نگاه مجددی به موضوع مهاجرت داشتیم. عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده www.asr-e-pishraft.ir
نهضت ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بی‌گمان، نقطه عطف حرکت انقلابی مردم ایران بود که نهایتاً به انقلاب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ منتهی شد. اما چه بستر تاریخی-اجتماعی‌ای سببِ پدید آمدنِ این حادثه گردید؟ چه اتّفاق ویژه‌ای در سال‌های نخست دهه‌ی چهل شمسی رخ داده بود که امام را به این جمع بندی رسانده بود که در برابر کلّیت دستگاه سلطنت قیام نماید؟ در این یاداشت به بستر اجتماعی شکل‌گیری نهضت پانزده خرداد ۱۳۴۲؛ با تاکید بر نظریه‌ توسعه‌یِ پشتیبانِ انقلاب سفید پرداخته شده است. لینک مشاهده متن کامل یادداشت: http://asr-e-pishraft.ir/?p=6881 عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده
مقاومت برای پیشرفت مقاومت در برابر نظام “مرکز – پیرامون”، شرایط امکان پیشرفت در جهان امروز محور مقاومت در اعتراض به نظم سلطه‌جوی جهانی شکل گرفته است. مقاومت، حرکتی انتقادی، ائتلافی ایدئولوژیک و راهکاری منطقی برای خارج‌شدن از یوغ سیاست‌های طبقه حاکم بر جهان است. لینک مشاهده متن کامل یادداشت: https://asr-e-pishraft.ir/?p=6894 عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده
تمدن رضوی حضور تمدنی حضرت رضا(علیه‌السلام) در ایران، حلقه‌ی وصل تمدن نخستین به تمدن نهایی اسلام حضور حضرت رضا علیه السلام در ایران و ماجرای ولایتعهدی ایشان در دستگاه خلافت عباسی در زمان مأمون، مسأله‌ی مهمی ست که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. شاید بتوان گفت مهمترین نمود سیاسی و البته فرهنگی سیره ایشان، همین ولایتعهدی باشد. آیا پذیرش ولایتعهدی، یک امر کاملاً انفعالی و یا تحمیلی و اجباری بود؟ آیا امام رضا به اجبار و با اکراه آن را پذیرفتند و در ادامه هم با انفعال و اکراه، در میدان بازی مامون قرار گرفتند؟ یا آنکه در عین تهدید مامون، حضرت، این تهدید را به فرصتی تاریخی تبدیل کرده‌اند؟ لینک مشاهده متن کامل یادداشت: https://asr-e-pishraft.ir/?p=6926 عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده
رصد اندیشکده های جهان - اردیبهشت ۱۴۰۱ یکی از فعالیت های اندیشکده عصر پیشرفت، رصد ماهانه فعالیت برخی اندیشکده های مشهور در کشورهای مختلف است. این گزارش ماهانه می تواند برای افراد مختلف در رشته ها و عرصه های متنوع مفید بوده و آنها را به برخی از آخرین نتایج بررسی ها و پژوهشهای اندیشکده ها راهنمایی کند. از جمله گزارش های مهم این ماه می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1. ناتو چیست؟ (Council on Foreign Relations) 2. متاورس چیست؟ (Chatham House) 3. ارزیابی همه‌گیری کرونا در 24 ماهگی (Observer Research Foundation) 4. تاثیر سرمایه انسانی چین (Center for Strategic and International Studies) 5. غلبه بر فرسودگی شغلی (Bruegel) 6. حمایت از ورود مجدد زندانیان به جامعه با استفاده از فناوری (RAND Corporation) 7. بحران بانکی لبنان (Institut francais des relations internationales) 8. چگونه هوش مصنوعی ممکن است بر نوآوری تأثیر بگذارد (Brookings Institution) 9. بحران اعتیاد به مواد افیونی در ایالات متحده (Council on Foreign Relations) 10. چگونه از افراط گرایی در شبکه های اجتماعی جلوگیری کنیم؟ (RAND Corporation) مشاهده لیست کامل این گزارش ها در سایت عصر پیشرفت: http://asr-e-pishraft.ir/?p=6907 عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده...
بازگشت به خویشن ایده‌ای در میانه‌ی طرح ترقی و تنزّل تمدنی نگاهی به نظریه هویتی دکتر علی شریعتی سخن گفتن پیرامون چیستی هویت جمعی ما ایرانیان امروزه به یکی از دال‌های محوری گفتمان‌های مختلف فکری تبدیل شده است. طی چند دهه گذشته شاید کمتر اندیشمندی را بتوان یافت که در حوزه مسائل اجتماعی، توسعه، پیشرفت و … تأملات و یا طرح اصلاحی داشته، اما به مقوله هویت توجه ننموده باشد. در این یادداشت تلاش شده است تا ایده دکتر علی شریعتی از هویت جمعی ما ایرانیان را طرح کرده و به بحث بگذارد. لینک مشاهده متن کامل این یادداشت: https://asr-e-pishraft.ir/?p=6947 عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده...
نگاهی به بینش تمدنی دکتر علی شریعتی نگرش انتقادی به تمدن غرب و ظرفیت تمدنی اسلام از منطق دکتر شریعتی هرچه از زمان فوت دکتر شریعتی دورتر می‌شویم، فهم بیشتری از نوع نگاه او به «سیطرۀ تمدن غرب» و «ظرفیت های اسلام» در مواجه با تمدن غرب پیدا می کنیم. به قطع می‌توان دکتر شریعتی را یکی از مهمترین نظریه پردازان در حوزه «تمدن غرب» و «تمدن اسلامی» دانست.غربی که در نگاه او مایه های اساسی تمدن خودش را از اسلام گرفته و البته امروزه مسلمانان و سایر مردم جهان را با بیماری ها و چالش های متعددی مواجه کرده است. و در نقطه مقابل اسلامی که به عنوان یک ایدئولوژی، «جهان، انسان، رابطه انسان و جهان» را در آن مي بينيم. حضور سالیان متمادی در غرب و مطالعۀ آن، دغدغه‌مند بودن نسبت به دین و مردم، داشتن نگاه اجتماعی و آشنایی با مباحث دینی، حضور فعال و انقلابی در متن جامعه و واقعیت های موجود در آن، در کنار داشتن قلمی شیوا و روان از دکتر شریعتی شخصیتی جذّاب برای مطالعه در این زمینه ساخته است. در این نوشته نگاهی به بینش تمدنی دکتر شریعتی می‌اندازیم تا او را بیشتر بشناسیم و ببینیم در چه جایگاهی ایستاده است: شیفته تمدن غرب شدن در اثر کج فهمیِ آن؟ متعصب روی سنّت ها و جمود بر آن چه در گذشته بودیم؟ یا شناخت ظرفیت ها و گذر از خودساخته‌های بی مبنای گذشتگان؛ همراه با فهم عمیق از تمدن غرب و خود باخته نشدن در برابر آن؟ مشاهده متن کامل این یادداشت از طریق لینک زیر: https://asr-e-pishraft.ir/?p=6974 عصرپیشرفت، روایتی از ایران آینده...
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دقیقا چهارماه تمام از روزی که دانش بنیان و اشتغال آفرین بودن دو ماموریت جدید برای تولید مشق شد گذشته است. و این به معنای گذشت یک سوم تمام سالی است که وقت برای اثر بخشی در این حوزه وجود دارد. همین حالا از خود بپرسید؛ مفهوم یک نهاد دانش بنیان را میشناسید؟ تفاوت دانش بنیان ها با استارتاپ ها چیست؟ چرا اصلا دانش بنیان و اشتغال آفرین؟ این دو چه ارتباطی با هم دارند؟ نهضت دانش بنیان ها ثمره نگاه کدام جریان در ایران است؟
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کدام دانش بنیان؟ چندی پیش آقای دکتر عادل آذر در یادداشتی اینگونه بیان داشتند: "در حال حاضر علی‌رغم توسعه علمی کشور طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی و کسب رتبه شانزدهم در تولید علم و برخورداری از سرمایه انسانی آموزش‌دیده جایگاه ایران در اقتصاد جهانی دیجیتال و دانش‌بنیان جایگاه مناسب و در خور شأن جمهوری اسلامی نمی‌باشد. در حالیکه سهم تولیدات دانش‌بنیان از کل تولید ناخالص داخلی در آمریکا دوازده درصد، چین بیست‌ و هفت درصد، ژاپن نوزده درصد، آلمان بیست و سه درصد، کره بیست و نه درصد و هند شانزده درصد می‌باشد، در ایران علی‌رغم وجود بیش از شش هزار و هفتصد شرکت دانش‌بنیان سهم آنها در تولید ناخالص داخلی فقط نیم درصد می‌باشد. علاوه بر این بر اساس شاخص اقتصاد دانش‌بنیان یا (KEI) که یک معیار جهانی برای سنجش کشورهای مختلف از نظر درصد رشد اقتصاد دانش‌بنیان است، رتبه کشور ما در این زمینه نود و چهار می‌باشد که جایگاه مناسبی حتی نسبت به برخی کشورهای کوچک آسیائی مثل تایوان نیز نمی‌باشد..." حال سوال پیش می‌آید که موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان چیست؟ پاسخ یک چیز است: شرکت‌های دانش‌بنیان. در این یادداشت ما به بررسی تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان ذیل سه روایت جامعه دانشگاهی، خبرگان اجرایی، و سیاست‌گذار و قوانین مربوطه می پردازیم. شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر پیشرفت مطالعه نمایید https://asr-e-pishraft.ir/?p=7000
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دو روایت از صنعتی‌سازی در ایران تدوین نقشه‌ی راهبردی صنایع کشور و دانش‌بنیان شدن آن‌ چگونه ممکن می‌شود؟ دکتر فرتوک‌زاده در این یادداشت، تلاش داشته دشواری‌ها و سختی‌های راه پیش روی صنعتی‌سازی ایران را تذکّر دهد و به نزاع دو روایت از صنعتی‌سازی پرداخته و تفاوت میان استراتژی «جایگزینی واردات» و استراتژی «زنجیره ارزش» را توضیح داده است. شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر‌پیشرفت به آدرس زیر مطالعه نمایید https://asr-e-pishraft.ir/?p=7012
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیست بوم دانش بنیان یکی از دغدغه‌هایی که معمولاً ذهن دانشجویان و دانشگاهیان را به خود مشغول کرده است، تولید محصول بر اساس دانش خود و نقش‌آفرینی موثر در توسعه اقتصادی کشور است. از طرفی در سال‌های اخیر با رشد چشم‌گیر اکوسیستم‌های دانش‌بنیان مقداری از این دغدغه‌ها مرتفع شده است اما آن‌گونه که باید این اکوسیستم‌ها نتوانسته‌اند در توسعه اقتصادی کشور نقش‌آفرینی کنند. ممکن است یکی از دلایل این ناکامی، عدم توجه و مطالعه علمی ارتباط میان دانش‌بنیان‌ها و توسعه اقتصادی از طرف دغدغه‌مندان این حوزه باشد. اگر می‌خواهید با مدل جدیدی از ارتباط اکوسیستم‌های دانش بنیان و توسعه اقتصادی آشنا شوید، کتاب «اقتصاد توسعه دانش‌بنیان» می‌تواند گزینه مناسبی باشد. کتاب «اقتصاد توسعه دانش‌بنیان: توسعه به مثابه ساخت اکوسیستم‌های دانش‌بنیان» توسط دکتریعقوب انتظاری عضو هیأت علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی تألیف و به همت انتشارت همین موسسه در ۳۸۲ صفحه منتشر شده‌است. در این یادداشت به مرور ایده‌ی اصلی کتاب و فصل‌های مختلف آن پرداخته‌ شده است. شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر‌پیشرفت به آدرس زیر مطالعه نمایید https://asr-e-pishraft.ir/?p=7026
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت‌الاسلام امیر نجات‌بخش در مسیر حرکت «شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان»، برادر خود، مهندس نوید نجات‌بخش ـ رئیس هیئت مدیره این شرکت ـ را همراهی کرده است. تجربه‌ی این همراهی، همدلی و هم‌زبانی، تامّلاتی را در پی داشته و وی تلاش داشته‌ در پرتو مسیری که این شرکت می‌پیماید، و در گفتگو و همفکری با برادر خویش، به مسئله‌ی علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در کشور بیاندیشد. در این مسیر، از ظرفیت اندیشه‌ی دکتر رضا داوری اردکانی و استاد اصغر طاهرزاده نیز بهره برده‌ و بهیار صنعت را می‌توان از معدود شرکت‌های دانش‌بنیان دانست که به تامّلات فلسفی و نظری در زمینه‌ی علم و تکنیک و فناوری، راه گشوده است. تاسیس «بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت» در کنار این شرکت دانش‌بنیان، نموداری از هم‌نشینی تفکّر و تکنیک در این شرکت است. برآیند این هم‌نشینی، فهم خاصّی از مسئله‌ی «تولید دانش‌بنیان» بوده که آن را به مثابه «گشایش راه آینده» کشور نمودار کرده است. در این نوشته‌ها، تولید همچون بستر و زمینه‌ای برای گشایش راه تفکّر و فلسفه و علوم انسانی، مردمی شدن اقتصاد و مسیر عدالت‌طلبی در روزگار کنونی مطرح شده است. شاید این نوشته‌ها از دغدغه‌های متعارف و رایج شرکت‌های دانش‌بنیان، قدری دور انگاشته شود، ولی روایتی از بودن در متن یکی از بهترین شرکت‌های دانش‌بنیان کشور است. شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر‌پیشرفت به آدرس زیر مطالعه نمایید شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر‌پیشرفت به آدرس زیر مطالعه نمایید https://asr-e-pishraft.ir/?p=7020
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبر بزرگوار انقلاب، در نخستین روز قرن پانزدهم هجری شمسی، «تولیددانش‌بنیان» را به عنوان پیشران و بستر «فعّال‌شدن همه‌ی زمینه‌های پیشرفت» مطرح کردند. چنین تقریری از مسئله‌ی تولید ـ که در نگاه متعارف، صرفاً یکی از ده‌ها موضوع در منظومه‌ی اقتصادی و صنعتی کشور به حساب می‌آید ـ ما را در برابر این پرسش قرار می‌دهد که دانش‌بنیان شدن تولید حاوی چه ظرفیتی است که فعّال شدن تمامی زمینه‌های پیشرفت ـ اعم از فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ـ متوقّف بر آن است؟ در این پژوهش، ردیابی طرح مسئله‌ی تولید و فهم عقبه‌های تاریخی آن ـ یا به تعبیر دقیق‌تر، فهم «روند شکل‌گیری مسئله‌ی تولید» ـ در دیدگاه رهبری، نگارنده را به بازخوانی حرکتی سوق داد که از سال 1384ـ نخستین سال سند چشم‌انداز بیست‌ساله ـ و با ابلاغ «سیاست‌های کلّی بند ج اصل چهل و چهار قانون اساسی» آغاز شده بود. جستجوی این روند تاریخی، کمک می‌کند صورت‌بندی و تقریر مسئله‌ی تولید را در نسبت با سرچشمه‌های آن در سیاست‌های کلّی اصل چهل و چهار قانون اساسی ـ که در یک کلام، «جوشش و تحرک اقتصادی آحاد مردم» است ـ بیابیم. اکنون که سه سال به پایان زمان مقرّر چشم‌انداز بیست‌ساله‌ی جمهوری اسلامی باقی مانده، با تمرکز و اجماع ملّی بر سر مسئله‌ی تولید دانش‌بنیان، شاید بتوان عقب‌ماندگی‌هایی را که نسبت به افق‌های تعیین‌شده‌ی این سند پیش آمده، جبران نماییم، ان شاء الله... شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر‌پیشرفت، به آدرس زیر، مطالعه نمایید http://asr-e-pishraft.ir/?p=7033
غفلت از «تولید دانش‌بنیان» به مثابه معیاری برای ارزیابی کسب و کارها پرسشی انتقادی از برنامه‌ی تلویزیونی «میدون»؛ توسعه‌ی تولید دانش‌بنیان یا تسهیل بازار مصرف؟ برنامه‌ی تلویزیونی «میدون» را می‌توان نموداری از گفتار رسانه‌ای موجود در زمینه‌ی کسب و کارها دانست که تلاش داشته با ارتقای مولّفه‌های نمایشی و جذب مخاطبین رسانه‌ی ملّی، ذهنیت عمومی را نسبت به این مقوله‌ی اقتصادی شکل دهد. در این نوشته، به ارزیابی جهت‌گیری محتوایی این برنامه‌ی تلویزیونی در نسبت با «تولید دانش‌بنیان» پرداخته شده است. نگاهی به موضوع کسب و کارهای مورد بحث در این برنامه و ملاک‌های داوری کسب و کارها نشان می‌دهد که تولید دانش‌بنیان به مثابه کانونِ پیشران اقتصاد مقاومتی، چندان در این برنامه مورد توجّه نبوده است. از یک سو، غلبه‌ی بیش از حدّ کسب و کارهای خدماتی نسبت به کسب و کارهای تولیدی، و از سوی دیگر، فقدان توجّه به دانش و دانش‌بنیانی، چه در محتوای کسب و کارها و چه در داوری‌ها، در این برنامه مشهود است. بر این اساس، پرسشی که پیش روی تولیدکنندگان این برنامه می‌تواند قرار گیرد، این است که چگونه می‌توان کسب و کارها را از حیث دانش و معیارهای دانش‌بنیانی مورد ارزیابی قرار داد و از این طریق به گفتمان‌سازی تولید دانش‌بنیان کمک کرد. شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر‌پیشرفت به آدرس زیر مطالعه نمایید https://asr-e-pishraft.ir/?p=7055
ده شهر آینده‌گرای در حال ساخت در سراسر جهان ازآنجایی که ساخت یک شهر بزرگ ۱۷۰ کیلومتری آینه‌ای در صحرای عربستان تیتر اخبار را به خود اختصاص داده است، در این نوشتار ۱۰ شهر آینده‌گرا را که تا این لحظه برای ساخت آن‌ها برنامه‌ریزی شده‌است، مرور شده است. مشکلات جهانی از قبیل بحران مسکن و تغییرات اقلیمی، احساسات جاه‌طلبانه بسیاری را برای ساخت نسل جدیدی از شهرهای فوق هوشمند برانگیخته است. یک نمونه از این شهرها، شهر (The line) – یک آسمان‌خراش ۵۰۰ متری که نه میلیون نفر را در شمال غربی عربستان در خود جای می‌دهد – می‌باشد. BIG، Foster + Partners و OMA جزو چندین استودیو معماری هستند که به طرح جامع توسعه شهرهای آینده‌گرا کمک می‌کنند؛ شهرهایی که اغلب ادعا می‌کنند با هدف تمرکز بر پایداری طراحی می‌شوند. در این گزارش ۱۰ شهر جاه‌طلبانه که در دهه‌های آینده ساخته خواهند شد بررسی شده است شهر The line در عربستان‌سعودی، شهر Telosa در ایالات‌متحده آمریکا، شهر BiodiverCity در مالزی، پایتخت جدید اداری در مصر، شهر Amaravati در هند، شهر جنگلی هوشمند در مکزیک، شهر The Orbit در کانادا، شهر شناور Maldives در Maldives، شهر Chengdu در چین و شهر پارک فناوری در ایالات متحده آمریکا شما می‌توانید متن ترجمه شده این گزارش را در سایت عصر‌پیشرفت مطالعه نمایید. www.asr-e-pishraft.ir
طبقه‌ی میانی، پرسشی ۲۰۰ ساله‌ بررسی فرایند پیدایش تا افول روشنفکری و نقش کودتای ۲۸ مرداد در گذار از «روشنفکری» به «تکنوکراسی» حاکمیت پس از صفویه در ایران دچار یک مشکل ثابت بوده است، فاصله‌ی بین قدرت حاکم و بدنه‌ی اجتماعی. چالشی که هیچ یک از حکومت‌های بعد از صفویه قادر به ارائه‌ی راه‌حل پایدار برای آن نبودند و از همین موضع هم ضربات مهلکی خوردند. جنگ‌های هفتاد ساله‌ی جانشینی صفویه این مشکل را به وجود آورد و جنگ‌های ۲۵ ساله‌ی ایران و روسیه نیز آن را برهمگان نمایان کرد. تولد جریان روشنفکری در این دوره برای پاسخ به همین موضوع بود که در دو سلسله‌ی قاجار و پهلوی، کارآمدی آن آزموده شده بود. استبدادِ پس از اعدام ۹ مرداد ۱۲۸۸ (اعدام شیخ فضل الله نوری) این جریان را به اوج رساند و استبداد پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نقطه‌ی آغاز افول آن بود. متن پیش رو این فرآیند را بررسی کرده است. شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر‌پیشرفت مطالعه نمایید. https://asr-e-pishraft.ir/?p=7083
⚽️ بازی، بازی و خربزه آب است! • گرچه بُرد در "بازیِ"فوتبال -بخصوص در این جنگ چند وجهی- میتوانست کام ملت ایران را شیرین و شمیم یکپارچگی ملی را ساعاتی به مشام آنها برساند؛ لکن این مُسَکن های موقت جای درمان اساسی و شیرینی پایدار را نمی گیرد! • تحقق عدالت اجتماعی هم "تنسیق قلوب"۱ (همترازی و پیوستگی دلها و بالتبع وحدت ملی) را موجب می شود و هم به فرمایش امام صادق(ع): از شهد و عسل شیرین تر و از کره، نرم تر و از مُشک خوشبوتر است.۲ • فوتبال برای عده زیادی یک چیز بالاصاله و ذاتا مطبوع است که از آن لذت می برند. در پیوند خوردنش با هویت ملی یا تعصب های باشگاهی، موجب غم و شادی شان هم می شود و... اما برای گروهی -که فاش و روشن به آن نگاه ابزاری و بالعرض دارند- فقط در شرایط و نتایج خاصی، خوب و دیدنی و شادی اش ارزشمند می شود! • باخت -آن هم در مقابل آمریکا- به دسته دوم یادآور میشود که: بازی، بازی است؛ به فکر نان باش که خربزه آب است! دشمن هم نه ۱۱بازیکن آبی پوش بلکه سیاستهای استکباریِ آمریکاست! نقیصه اصلی هم نه در ملی پوشان که در عدم جبران عقب ماندگی عدالت توسط دولتهاست! • دولتمردان و مجلسیان علی القاعده از دسته دوم اند. اگر می خواستند با بُرد فوتبال جشن پیروزی بگیرند، به ماموریت اصلی خود جدی تر برگردند و "احلی من الشهد" -یعنی عدالت- را برای ملت ایران بسازند. ............................ ۱. صدیقه طاهره(س): جعل الله... العدل تنسیقاً للقلوب.(بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۵۸) ۲.الکافی ج۲ص۱۴۷ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ بد نشد که نبردیم! یادداشتی از محسن دنیوی 🔺بعد از بازی ایران با ولز و همنیطور پس از دیدن کامل بازی انگلیس و آمریکا، میشد حدس زد که باید برای باخت احتمالی هم آماده باشیم و نباید فقط به صعود فکر کنیم. تیم آمریکا دیشب یک سر و گردن از ما بهتر بود و میانگین سنی پایین تر و آمادگی بدنی بهتر، باعث شد که تیم ما موفق به صعود نشود. دیشب دو مشکل وجود داشت. مشکل اول این بود که ما با مساوی هم صعود می کردیم و این مانع ذهنی با آنکه ترکیب شبیه بازی قبل بود، ما را به لاک دفاعی برد. اما مهمتر از این مانع، این بود که ما اگر می خواستیم هم نمی توانستیم تهاجمی بازی کنیم. توان بدنی بازیکنان ایران در بازی دوم تخلیه شده بود و در تمام نبردهای انفرادی در بازی با آمریکا فاصله محسوس داشتیم. فقط میشد که دست تقدیر اتفاق دیگری را رقم بزند. وگرنه نتیجه عادلانه بازی دیشب همانی بود که اتفاق افتاد یعنی حذف از جام با باختی سبک و سه امتیاز و چهار گل زده که بهترین نتیجه ما در این رقابتها بود و خیلی بد می شد اگر دو اتفاق می افتاد؛ یعنی باختن بازی با گل های بالا و بردن بازی و صعود! 🔺با اینکه به شدت به آینده روشن ایران امیدوار هستیم اما باید با خودمان به این نتیجه برسیم که راه پیشرفت ایران و تغییر وضعیت از اتفاقات دوپینگی و جهش های ناگهانی مثل صعود دراماتیک تیم ملی به مرحله بعد جام جهانی با برد امریکا و پس از هفتاد روز تنش در کشور و انتشار حجم بالای شادی و نشاط در جامعه از این صعود اتفاقی نمی گذرد. 🔺ما ایرانیان نیازمند کنترل هیجان خود هستیم. بپذیریم که ایجاد تغییر، اصلاح و بهبود امور و پیشرفت به سوی آینده روشن ایران، از مسیر اصلاحات تدریجی، تلاش مستمر و شاید آزاردهنده، گفتگو و هم مسئله شدن و بیان ایده های متنوع و راه حل های مختلف و نقد ایده ها و راه حل ها و از همه مهمتر نوآوری در شرایط محدودیت منابع و امکانات و تحریم ها و پیچیده شدن مشکلات و زیاد بودن موانع و گره ها می گذرد. نه منتظر و امیدوار به خوشی ها و شادی های ناگهانی و غیرعادی باشیم و نه مضطرب و دل نگران بحران های ناگهانی و مشکلات سونامی وار! 🔺ما راجع به مسائل اساسی حکمرانی و سبک زندگی، پاسخ های متفاوت و متضادی داریم و کلان روایت های جامعه ایرانی هنوز به یک تعادل در امر اداره کشور و زیست جمعی در کنار هم نرسیده اند، که اگر رسیده بودند شاهد اتفاقات حیرت انگیزی مثل خوشحالی علنی از برد تیم فوتبال انگلیس در برابر تیم ملی نمی بودیم. تا زمانی که منتظر حوادث خارج از روال عادی و حمایت ویژه دست تقدیر و ...هستیم، نمی توانیم تعییرات اساسی و پایدار را رقم بزنیم. قرار نیست وقتی مانند بازی با ولز که بیش از بیست موقعیت احتمالی برای گل خلق کردیم، بدون موقعیت چندانی برای گل، توپی به ثمر بشیند و بردی به دست بیاید. هر چند احتمال تصادف و شانس گل زدن ناگهانی را نباید نادیده گرفت، اما شانس آوردن یا بدشانسی هم وقتی معنادار است که اساساً توپی به منطقه هجده قدم حریف وارد شده و ضربه در چارچوبی برای تیم شما ثبت شود. می شد که این اتفاق برای ما در بازی دیشب بیفتد، اما بد نشد که نیفتاد. 🔺چون اگر رخ می داد، هیجان این اتفاق، عقل جمعی ما را دچار بهم ریختگی می کرد و ناشی از این هیجان، ممکن بود دوگانگی ها تشدید شود و برخی بی تدبیری هایمان فراموش شود و در مورد حد توان و تلاش خودمان دچار تردید شویم. ما خوب بودیم. شاید بهترین تیم ایران تا کنون، اما حد معقول تلاش ما همین بود. شاید فقط بازی با انگستان خارج از قاعده رخ داد ودر اثر شرایط غیرعادی قبل از بازی، با نتیجه بدی باختیم. اما اصل باخت از انگلیس با تیمی که به جام فرستاده بود دور از انتظار نبود. سه ماه قبل از جام تصورم این بود که با انگستان یا امریکا می توانیم مساوی کنیم و ولز را ببریم و احتمالا صعود کنیم. اما با شروع مسابقات و روشن شدن وزن تیم ها، وضعیت فعلی این گروه و امتیازها غیر از باخت ما در برابر انگستان همه چیز نسبتاً طبیعی است. الان بیش از هر زمان دیگری به آرامش و تعادل و تمرین تصمیم و رفتار عاقلانه جمعی نیاز داریم و هرشادی و غم مفرط که در اثر حادثه و اتفاق و تصادف رخ دهد به این مهم ضربه می زند و در مسیر بهبود ایران و پیشرفت آن اختلال ایجاد می کند. پیشرفتی که راه آن جز با مرور ریزبینانه مسیر گذشته و پذیرش اشتباهات و دیدن نقاط روشن و بینظیر آن امکان موفقیت ندارد.
تلاشی برای گفتمان‌سازی توسعه گزارشی از فعالیت‌های مجموعه "ایران پایدار" آشنایی با فعالیت‌هایی که امروز در مسیر تعمیق نظری توسعه، عمومی سازی و تحقق آن در جریان است_همانطور که در یادداشت تلاشی برای گفتمان سازی توسعه؛ معرفی و ارائه گزارشی از فعالیت‌های پویش فکری توسعه اشاره شد_ ضروری است و در این یادداشت سعی خواهد شد شناختی از فعالیت‌های  مجموعه "ایران پایدار" ارائه گردد. از آن‌جا که این مجموعه فعالیت‌های خود را مسئله محور تعریف نموده است، به همین دلیل با محوریت ۴ پرسش اساسی این مجموعه، به معرفی فعالیتهایی که در جهت پاسخ به آنها انجام داده است خواهیم پرداخت. در انتها هم نگارنده دو نکته توصیفی_انتقادی درباره "برنامه پژوهشی‌ ایران پایدار" طرح کرده است. شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر‌پیشرفت به آدرس زیر مطالعه نمایید. https://asr-e-pishraft.ir/?p=7159 @asr_e_pishraft
تلاشی برای گفتمان‌سازی «توسعه» معرّفی و ارایه گزارشی از فعالیت‌های «پویش فکری توسعه» جریانِ «توسعه غربی»، از همان بدو ورود به ایران، همواره از سوی افراد، صاحبان مناصب اجتماعی و نهادهایی پشتیبانیِ فکری ـ عملی می‌شده است و الّا امکانِ استمرار نمی‌یافت. پس از انقلاب اسلامی نیز این مسیر به جدّ پیگیری شده است و افراد و موسساتی موتور محرّکه‌ی ماشینِ اجتماعیِ توسعه بوده‌اند و از هرگونه تلاش برای محقق نمودن گفتمان «توسعه» دریغ نکرده‌اند؛ از تأسیس رشته دانشگاهی، موسسات علمی ـ پژوهشی و پژوهشکده‌های مرتبط، نشریات، سایت‌ها و حضور در مناصب سیاسی ـ فرهنگی و … . در چند سال اخیر نیز مفهومِ «توسعه» به مثابه کانون گفتمان‌سازی دنبال می‌شود. پیگیری این خط فکری، رصدِ چگونگیِ عملِ آن و لحاظ نقاط قوت و ضعفش، برای دنبال‌کنندگان دغدغه‌ی «پیشرفتِ ایرانی-اسلامی» ـ بمثابه جریانی متمایز از خط «توسعه»ـ از امور ضروری است. از مجموعه‌هایی که امروز به این امر مشغول است، موسسه‌ی «پویش فکری توسعه» است که با مجموعه‌ی فعالیت‌های خود سعی در تعمیق نظری «توسعه»، تحقق‌بخشی و جریان‌سازی آن دارد. در این نوشته، گزارش و فهرستی از فعالیت‌های این مجموعه ارایه شده است تا زمینه آشنایی بیشتر با این مجموعه فراهم گردد و در پایان، دو ملاحظه‌ی انتقادی مطرح شده است. شما می‌توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصر‌پیشرفت به آدرس زیر مطالعه نمایید. https://asr-e-pishraft.ir/?p=7120