رای میدهم چرا که نگاهش سرشار از آینده بود. آنهم وقتی بخش عمده جامعه ایران، زیر فشار توامان تحریم از بیرون و بیعدالتیهای اقتصادی از داخل، توان فکر کردن به آینده را از دست دادهاند. و بدون تصویری از آینده، ملتی شکل نمیگیرد.
به سعید جلیلی رای می دهم، به رغم نگرانیهایم از سیاستهای فرهنگی و اجتماعی او به ویژه درباره زنان. با این آگاهی که باید با او و حامیانش در گفتگویی انتقادی ماند. اما خطر سیاستهای فرهنگی و جنسیتی او را بسیار کمتر از خطر نامزدهای نئولیبرالی میدانم که پروژه مرکزیشان احیای وابستگی اقتصادی ایران به سیاستهای واشنگتن در قالب برجام است و تقسیم رانت بین محافل قدرت و ثروت داخلی به نام تعامل.
🔗پینوشت: ارسال متن به معنای تأیید تمام محتوای آن نیست. وجود برخی دیدگاههای مارکسیستی و سوسیالیستی و غیراسلامی موجب شد که اشاره کنم.
⭕️ گفتمان انقلاب یا گفتمانهای جمهوری اسلامی؟
▪️بعضی اوقات استعارهها گمراهکننده میشوند. دائم میشنوم که "جبهه انقلاب" در حال رایزنی برای ائتلاف است. عزیز برادر! مگر جبهههای دیگر طیف و جبهههای ضد انقلاب هستند. وقتی مفاهیم را درست درک نکنیم استعارههایمان و افکارمان هم کژ میشوند. همگی جزیی از گفتمان جمهوری اسلامی هستید اما چپ و راست و سنتر و رادیکال و تجدیدنظر طلب و ... دارید و این تنوع قدرت گفتمانی جمهوری اسلامی است اگر به تکثر خود باور داشته باشید و نسبت خود را با مفاهیم بنیادین آزادی و عدالت و برادری و وحدت و عدم تبعیض و ... مورد بازخوانی تئوریک قرار دهید.
👤سیدجواد میری
🔗پینوشت: با کمی قید و قیود، این نگاه را بیشتر میپسندم.
#نفوذ
#مهرههای_فاسد_و_زاویهدار
🆔@Asre_jadid_57
▪️با این دید هم ببینیم که این انتخابات شکست برای جریانی بود که در دورههای قبل انتخابات را تحریم میکرد اما اینبار دعوت به مشارکت.
شکست بود برای افرادی که میگفتند انتخابات نیست؛ انتصابات است.
شکست بود برای افرادی که میگفتند در ریاست جمهوری هیچکاره بودیم؛ در وزارت خارجه اختیاری نداشتیم؛ اما حالا میگویند تفاوت دارد که چه کسی در پاستور حاکم باشد.
شکست یا اصلاح... نمیدانم ولی مواضع قبلیشان غلط بود...
#روایتگری
🆔@Asre_jadid_57
⭕️بازی انتخابات؟
یکی از نقدهایی که به مشارکت در انتخابات وارد میشود اینگونه توجیه میگردد که
"اين بازي انتخابات بازيگرداني دارد و
هدف از بازي، آوردن حداكثري مردم پاي صندوق و گرفتن مشروعيت براي نظام است. نتيجه بازي هر كه را بازيگردانان اراده كنند از صندوق خارج خواهد شد و
انتخابات ٨٨ ثابت كرد آن كس از صندوق در ميآيد كه بازيگردانان بخواهند حتي اگر در اين دوره پزشكيان انتخاب شود مطمئن باشيد مهرهايست كه بازيگردانان با آن ملت را بازي دادهاند."
این یکی از رایجترین هجمهها علیه حضور در انتخابات است. اما نکته مهم که کمتر به آن پرداخته میشود مبنای مفهومی این هجمه است که مبتنی بر مفهوم "بازی" است. در نقدهای رایج مفهوم بازی تدقیق نشده است. مفهوم "بازی" امروزه در مطالعات نظری بسیار پیچیده شده است. به عنوان مثال، بازی به معنای تفریح کودکانه که هیچ هدفی را دنبال نمیکند امروزه به عنوان تنها تعریف مفهوم بازی استفاده نمیشود. بازی به مثابه play که دارای قواعدی است و این قواعد در چارچوبی معنادار میشود و اهدافی را دنبال میکند که با "امر اجتماعی" نسبت دارد و امر اجتماعی دارای شاخصههایی همچون "منزلت" ، "طبقه" ، "دین"، "مذهب"، "زبان"، "سطح آموزش"، "درآمد"، "قومیت"، "جنسیت"، "شهرنشین یا روستانشین یا کوچنشین" بودن ... میباشد که "بازی" استراتژیهایش با این امور قابل محاسبه هستند. هر حرکتی در ساحت سیاسی نوعی بازی است که اهدافی را دنبال میکند. نمیتوان بازیی در ساحت سیاست متصور شد که هدف یا اهدافی را دنبال نمیکند. بنابراین مشارکت توده مردم میتواند ارادههایی را شکل دهد که زمین بازی را دگرگون کند یا اهداف دیگری را در بازی خلق کند.
👤سیدجواد میری
🆔@Asre_jadid_57
⭕️اقتصاد سرمایه داری رأس مسائل مستحدثه
✍استاد شهید مطهری
▪️سرمايهدارى در دنياى امروز یک پديده نو و بىسابقهاى است كه دو سه قرن از عمر آن بيشتر نمىگذرد، و يك پديده اقتصادى و اجتماعى نوى است كه محصول پيشرفت و ترقى تكنيك جديد است؛ از اين رو مستقلًا به عنوان يك مسئله مستحدث بايد از آن بحث شود. فقهاى عصر از مسائل بانك و بيمه و چك و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بيش بحث هايى كرده و مىكنند ولى توجه ندارند كه رأس و رئيس مسائل مستحدثه خود سرمايهدارى است، زيرا ابتدائاً چنين تصور مىرود كه سرمايه دارى يك موضوع كهنه و قديمى است كه شارع اسلام براى آن حدود و موازينى مقرر كرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلّات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اينها سرمايه دارى است كه در اسلام براى آنها احكام و مقرراتى تعيين شده است، اما اينكه مقدار سرمايه كمتر يا بيشتر باشد ربطى به مطلب ندارد.
▪️ولى حقيقت مطلب اينطور نيست؛ سرمايه دارى جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بىسابقهاى است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد كرد؛ همچنانكه تجارت در دنياى جديد سرمايه دارى با تجارت ساده قديم از لحاظ ماهيت ممكن است متفاوت باشد. اين موضوع از لحاظ اصول علم اقتصاد بايد مورد مطالعه قرار گيرد، زيرا ادعا مىشود كه سرمايه دارى جديد يك نوع استثمار بيّن و اكل مال به باطلِ مسلّمى است، معاملهاى است كه يك طرف محصول زحمت كشيدن ديگرى را مفت و مسلّم مىخورد و مىبرد. در سرمايه دارى جديد بحث در اين نيست كه سرمايهدار با انصاف است يا بىانصاف، بحث در اين است كه اگر سرمايهدار بخواهد حق واقعى كارگر را بدهد بايد از سود مطلقاً صرف نظر كند، و همچو سرمايه دارى هرگز در دنيا پيدا نخواهد شد، و اگر بخواهد سود ببرد، هر اندازه ببرد، دزدى و غصب است.
📕مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، جلد20، بخش سرمايه دارى و سوسياليسم از ديدگاه اسلام،ص479
✍پ.ن: این مطلب از شهید بزرگوار نشان از عمق شناخت شهید مطهری از مدرنیته است و اینکه ایشان فقط نزاع کلامی با مسیحیت نداشته و صرفاً به دنبال پاسخگویی به شبهات مارکسیسم نبودهاند، بلکه در اقتصاد و فقه مسائل جدید و مسائل زنان و جامعهشناسی و معرفتشناسی و مسائل تربیتی و... رویکرد فعالی داشته و به دنبال فهم و گفتگو با دنیای جدید بوده و به تولید علم میپرداختهاند.
🆔@Asre_jadid_57
⭕️دستگاه فقاهت و موضوعشناسی
▪️دستگاه فقهی ما در لایه استنباط باید توجه کند که رأس مسائل مستحدثه بیمه و بانک و امثالهم نیست! خود سرمایهداری، یک پدیده بیسابقه و جدید است. لذا برای استنباط احکام، باید این موضوع جدید را کامل شناخت. وقتی موضوع با گسترهی گستردهی خود بهصورت نظاممند شناخته شود، گویا موضوع جدیدی شناسایی شده است که به تبع این موضوعشناسی، همهی احکام از ابتدا بازتعریف میشوند و برخی موضوعات، دارای احکام جدیدی میگردند.
(ر.ک. اقتصاد سرمایه داری رأس مسائل مستحدثه)
▪️استاد دیگری نظر دقیقتری داشتند که البته این نحوه موضوعشناسی را به رهبر معظم انقلاب نسبت میدادند و میفرمودند مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما یک تمدّن فراگیر است که حاصلِ یک انقلاب علمی و صنعتی است. این نگاه به مسئلۀ مستحدثه، خیلی عمیقتر از این است که رأس مساله را «نظام اقتصادی مادی» و نظامهای دیگر بدانیم. اینگونه نیست که ما صرفاً با نظام اقتصادیِ مارکسیسم یا سرمایهداری مواجهیم و باید در مقابل آن، نظام اقتصادی اسلامی را طراحی کنیم؛ مسئلهْ فراتر این سطح است؛ ما با «تمدّن» مواجهیم و در مقابل آن باید تمدّن دیگری بسازیم؛ بلکه ما با یک دوران مواجهیم و در مقابل آن باید دوران جدیدی را رقم بزنیم.
▪️ایشان میفرمودند: یکی از خلأهای ما در عرصه تفقه این است که مسائل مستحدثه را فقط از منظر "فقه احکام" بررسی میکنیم؛ نه از منظر "فقه اخلاق" و "فقه حکمت"؛ به عبارت دیگر پاسخگویی به مسائل مستحدثه، نیازمندِ بسط تفقه از فقه احکام به عرصۀ اخلاق و اعتقادات است. موضوعات نوپدید، قبل از اینکه احکام حقوقی و تکلیفی داشته باشند، احکام اخلاقی و کلامی دارند. فیالمثل بانک و بورس قبل از اینکه حکم فقهیشان استنباط شود، باید حکم اخلاقی و کلامیشان باید استنباط شود. اگر پیچ و مُهرۀ بانک و بورس را باز کنید و تحلیل کنید، به مبانی اخلاقی و کلامی در چارچوب الگوی توسعه غربی خواهید رسید. مناسبات اخلاق توسعه و اعتقادات توسعه در بانک و بورس و امثال آنها حضور دارد. ملاحظۀ فوق در مسئله کنترل جمعیت هم قابلتطبیق است؛ در این مسئله هم بیشتر، از منظر فقه احکام تعیین تکلیف میکنیم؛ نه از منظر تفقه جامع.
▪️ایشان میفرمودند که مسئلۀ مستحدثۀ اصلیِ ما دوران جدیدی است که با رنسانس شروع شد که محصولش یک تمدّن مادیِ فراگیر در جامعۀ جهانی است. اگر فرضاً به قبل از انقلاب اسلامی برگردیم، مسئلۀ مستحدثۀ دنیای اسلام در مواجهه با دنیای غرب چه بود؟ آیا کارخانه و ماشین و قطار برقی و نظام خیابانها مسئلۀ مستحدثۀ ما بود؟ خیر، مسئلۀ مستحدثۀ ما انقلاب صنعتی و بلکه مسئلۀ «تمدّن» و مسئلۀ دوران مدرن بود.
امروز دورانی شکل گرفته که زندگی را از بندگی جدا کردهاند. اگر بگویید روح تمدّن مدرن چیست، میگوییم: سکولاریسم و عرفیسازی و جدا کردن ساحت دین و زندگی. آنها برای ساخت این تمدّن، شش ـ هفت مرحله کار کردهاند؛ اول، ایدئولوژیشان را تولید کردهاند که رکن مهم و جانِ ایدئولوژیشان همین عرفیسازی و زمینیسازی و جدا کردن دین از زندگی بشر و عاری ساختن عرصۀ حیات از آموزههای قدسی است. سپس بر اساسِ این ایدهها، دکارت و کانت و هگل و... فلسفههای جدیدی را تولید کردند؛ بعد از شکلگیری این اندیشههای فلسفی، تحولات علمی اتفاق افتاد و بعد از آن، در همان دوران، انقلاب صنعتی به راه افتاد و ساختارهای جدید جهانی و ملی درست شد و سپس سبک زندگی و محصولاتِ قابلِمصرف ایجاد کردند. این تمدّن حاصلِ دورانی است که با یک ایده (ایدۀ جدا کردن دین از زندگی) شروع میشود و همین ایده است که کمکم بسط پیدا میکند و به یک تمدّن تبدیل میشود و یک سبک زندگیِ فراگیر و دهکدۀ واحدی با ایدئولوژی واحد به وجود میآورد. سردمداران این تمدّن میخواهند همۀ عالَم را یکدست کنند؛ لذا اسناد بینالمللی (مثل سند 2030 و...) مینویسند و آن اسناد توسطِ کشورهای جهان امضاء میشود و همۀ کشورها مکلف میشوند که به این اسناد عمل کنند تا جامعۀ جهانی همبافت شود.
🔗شهید مطهری، بانک و بورس را ریزموضوعات نظام اقتصادی سرمایهداری میداند و استاد دیگری، بانک و بورس یا کنترل جمعیت را موضوعات خرد میداند که در لایهی زیرین به الگوی توسعه پشتیبان برمیگردند و در سطح کلانتر آنچه در رأس قرار میگیرد، تمدن غرب است که حاصل انقلاب علمی و صنعتی و مرکب از نظامهای مختلف اقتصادی و... است. شناخت این ارکان و بررسی روابط میان آنها در احراز حکم صحیح ضروری است.
#موضوعشناسی
#نظام_موضوعات
🆔@Asre_jadid_57
⭕️سنخهای استنباط از بیانات رهبری
کوتهنوشت: این چند روز که مواجهه با بیانات رهبری به سبک اخباری را دیدم که با یک بیان ایشان به سرعت به حکم میرسیدند یا تطبیق بر اشخاص میدادند، صحبت از مواجهه روشمند و منضبط با بیانات ایشان را بهمیان میآوردم. در بیان رهبری اولاً نباید به یک فیش اکتفا کرد و ثانیاً زمینهی صدور بیانات را دید و رعایت خیلی نکات دیگر که الزامی است برای فهم دقیق مراد متکلم. در آخر تصریح میکردم که باید از مواجهه سطحی و خام با بیانات رهبری دست بکشیم و با روش درست به سراغ درک و تفسیر اندیشه ایشان برویم که کار آسانی نیست؛ به همین خاطر این نوشته مرحوم مدرس را منتشر کردم:
✍️مرحوم سید مصطفی مدرس مصلی
سنخهای استنباط از بیانات رهبری دارای چهار رویکرد می باشد:
۱ـ رویکرد تبویبی
در این رویکرد، با سرچ کلیدواژه ای بیانات رهبری ذیل یک مفهوم یا یک عبارت استخراج میشود. بخش «چکیده» Khamenei.ir چنین کاری رو انجام میدهد.
طبیعتاً روی مفاهیم و عباراتی که تکرارپذیری بیشتری داشتند، این کار انجام میشود. شبیه کار محدثان شیعه در مواجهه با احادیث ائمه هست که سعی می کردند تبویب کنند.
این رویکرد لازم و ضروری هست و جا داره از حوزه مفاهیم و عبارات به جملات و گزاره ها هم کشیده شود.
۲ـ رویکرد نظام وارهسازی
در این رویکرد، سعی میشود با کمک گرفتن از روش های تحقیق های کیفی یا غیرروشمند بیانات رهبری کدگذاری از بیانات صورت گیرد و طی چند مرحله کدگذاری و ادغام یک مدل مفهومی، یک نظام واره استخراج شود.
این رویکرد چند سالی اس که از آن استقبال میشود؛ منتها فرآیند تبدیل کدها به مدل مفهومی، با ابهاماتی روبه رو هست و اغلب مدل ذهنی پژوهشگرهست تا مدل مفهومی بیانات رهبری ولی اصل کار ضروری و لازم هست.
۳. رویکرد تاریخی
یکی از خلاهایی که رویکرد نظاموارهای متعارف دارد، عدم توجه به «روند تاریخی» بیانات رهبری هست. اینکه یک مفهوم در دهههای مختلف چه بار معنایی داشته و طی دهه های مختلف با چه تبیینی مطرح شده است. اینکه دیدگاه «شخص رهبری» به عنوان شخصیت و اندیشمندی که در روند تاریخی انقلاب، در حال تطور یا تکامل یا اصلاح هست، اغلب در دو رویکرد قبلی ازآن غفلت می شود. کمتر پژوهشی داریم که با این رویکرد دیدگاه رهبری را در یک مسئله بررسی کرده باشند.این رویکرد، غیر از بیانات، به پس زمینه های تاریخی اجتماعی جمهوری اسلامی هم باید توجّه داشته باشد.
۴ـ رویکرد معادلهسازی یا نقشهسازی
این رویکرد که مطالبه و نیاز عرصه حکمرانی و سیاستگذاری و اداره کشور هست، قصد استخراج «معادله» یا «چگونگی» مدیریت و سرپرستی انقلاب و عرصههای مختلف توسط رهبری را دارد. این رویکرد باید از تمامی سه رویکرد قبلی بهره ببره، علاوه بر ان ها، از «اقوال» رهبری فراتر بره و «افعال» رهبری را هم مشاهده کند. اینجا دیگه سرچ در سایت رهبری کفایت نمیکند و خرد سیاسی و عملی ناگفته رهبری که بعضاً در نگفته ها و نکرده های ایشون و ... وجود دارد را باید فهم کرد.
در اینجا قدری فهم رهبری سخت خواهدشد و روش تحقیق کفایت نمیکند و به میزان درک موقعیت و افعال رهبری، امکان صورتبندی پیدا میکند. چنین حوصله و دقتی را بنده تا حالا ندیدم کسی در مواجهه با بیانات رهبری داشته باشد!
در نهایت باید ابراز کرد اغلب پیشنهاداتی که دارد به دستگاه های اجرایی کشور داده میشود، از رویکرد اوّل یا دوّم بوده است.
#اندیشه_رهبری
🆔@Asre_jadid_57
🗣️ منصوری رئیس ستاد جلیلی : در دور دوم برای پیروزی کاندید جریان انقلاب هم عهد می شویم
🗣️ تیم قالیباف : باهم عهدی نداریم پزشکیان از جلیلی انقلابی تر است و عقده ای نیست
_
اصلاحات نیوز
✅ @Eslahatnews
🔗 Eslahatnews.com
اصلاحاتیها بنا دارند روی تفرقه بین طرفداران انقلابیها تمرکز کنند.
مراقب تفرقهافکنی باشیم تا حاشیهی بیخود و تنش فرسایشیِ درونی درست نکنیم و از اقدامات دشمن غافل نباشیم.
⭕️از الزامات تحولخواهی؛ پرهیز از آسانگیری و لزوم توجه به پیچیدگیها و دشواریهای سر راه
▪️نسل اوّل انقلاب که عمدتاً فعّالان دههی ۶۰ و یکی دو سال از دههی ۵۰ هستند، در همهی این بخشها -چه بخشهای بالادستی، چه بخشهای خُرد و پاییندستی- کارهایی را انجام دادند؛ کارهای خوبی با هدایت امام بزرگوار انجام گرفت. حادثهی دشوارِ جنگ تحمیلی به این تجربهآموزی کمک کرد، و کمک کرد تا بتوانند در این زمینهها تجربههایی به دست بیاورند؛ یا تحریمهایی که از همان روز اوّل گذاشته شد، یا حوادث خونینی که در اوایل انقلاب پیش آمد، اینها همه مجموعهی نسل اوّل انقلاب را آماده میکرد و هدایت به سمت محقّق کردن این مقاصد اصلی انقلاب و مقاصد اصلی جمهوری اسلامی؛
▪️ ولیکن یک حقیقتی وجود دارد که آن را نبایستی نادیده گرفت و آن، این است که رسیدن به این آرمانها با این عظمتی که این آرمانها دارد، پیچیدگیهای زیادی دارد؛ آن روز ما به این پیچیدگیها توجّه نداشتیم؛ آن روز ما مسائل را خیلی با نگاهِ اوّلی نگاه میکردیم؛ در واقع بسیاری از مسائل آسانگیری میشد. شور انقلابی موجب بود که کار انجام بگیرد منتها با یک نگاه ابتدائی، با یک نگاه ساده و بدون در نظر گرفتن پیچیدگیها و دشواریها و گردنههای سرِ راه.
📕بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکلهای دانشجویی، ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
🌐https://khl.ink/f/47834
🆔@social_theory
🔗پینوشت: آ. مهدیزاده به این بیان آقا اشاره کردند...
#آسانگیری
#تحولخواهی
#پیچیدگیها_و_دشواریهای_سر_راه
🆔@Asre_jadid_57
⭕️روش و اصول امام در زمان اختلاف بین انقلابیون؛ قدرت اصلی و فرعی کردن امور
▪️پیش از انقلاب در دوران مبارزه، یکی از اختلافات جدی جریان مذهبیِ انقلابی معتقد به رهبری امام که در نهایت به کدورت و جدایی افراد مطرح(بهشتی و مصباح)کشیده شد. بر سر مواضع دکتر شریعتی بود. ساواک تلاش داشت به این اختلاف دامن بزند. آیت الله مطهری از حسینیه ارشاد بیرون آمد.
▪️بین طلاب بر سر دفاع یا مخالفت با مواضع دکتر شریعتی درگیری بوجود آمد و آقای مصباح از مدرسه رفت. آقای مطهری خطاب به دکتر بهشتی میگفت شما نسبت به او آسان میگیرد. آیت الله خرم آبادی می گوید: نزدیک پیروزی انقلاب در برخی جلسات اقای بهشتی و مطهری باهم شرکت نمیکردند.
▪️اما با وجود این اختلافات موضع امام چه بود و چگونه اجازه نداد اختلافات به اصل مبارزه آسیب وارد کند؟ امام یک اصل داشت و اجازه نمیداد فروعات به اصل آسیب بزنند. مسائل را اصلی فرعی میکرد. پاسخ امام به آقای گرامی گویاست.امام در نامه نوشته بود: "من بنای مداخله ندارم و از اختلافاتی که وجود دارد متاسفم. یا در جای دیگر در نجف گفته بودند من نمیخواهم در این اختلافات شرکت کنم."
▪️امام سیاست سکوت را در پیش گرفت علیرغم اینکه به مواضع دکتر شریعتی انتقاداتی داشت بخصوص در موضوع توهین به فقها دوره صفویه، امام بعد از پیروزی انقلاب پاسخ شریعتی درباره علامه مجلسی را داد. اما اجازه نداد دستگاه پهلوی با این اختلافات اصل مبارزه را منحرف کند.
▪️مدیریت امام در اختلافات توجه به اصلی و فرعی کردن امور بود. فرع را فدای اصل نمیکرد. هزینه را خودش می پرداخت اما اجازه نمیداد اصل آسیب ببیند.
👤علیرضا زادبر
🌐https://eitaa.com/Politicalhistory
#نظام_اولویتها
🆔@Asre_jadid_57
⭕️«دولتِ پزشکیان»، خطرناکتر از «مسعود پزشکیان»
❓چرا به مسعود پزشکیان رأی نمیدهم؟
(بخش اوّل) (بخش دوّم)
✍️ سید علی سیدان
🆔@seyyedan_ali
🆔@Asre_jadid_57
⭕️بنیاد فلسفی علم سیاست در غرب جدید
👤دکتر موسی نجفی
♦️از پایهگذاران اصلی اندیشه سیاسی جدید در غرب در هر چهار شاخه لیبرالیسم و سوسیالیسم و نازیسم و فاشیسم نام دو نفر مهمتر است: نیکولو ماکیاولی و توماس هابز.
♦️ماکیاولی پایه گذار علم سیاست جدید و هابز متفکر اولیه نظریه قرارداد اجتماعی است. در قرارداد اجتماعی در نظر هابز جمله معروفی وجود دارد که رمز خشونت و جنگ طلبی غربیها و حل معمای استعمارگری آنها را بخوبی نشان میدهد؛ هابز میگوید:
هومو هومینی لوپوس (به لاتین: Homo homini lupus)، به معنی انسان، گرگِ انسان است، ریشه این مطلب از جملهای است که در نمایشنامه آسیناریا نوشتهی پلوتوس، نویسندهی روم باستان آمده است و توماس هابز از آن استفاده کرده و الهام گرفته است.
♦️بازتاب سیاسی این نگاه به انسان در تاریخ سیاسی غرب جنگ دائمی و همیشگی بین انسانهاست. از تاریخ اندیشهای که از ریشه بر روی خون و جنگ و ناامنی دائمی بنا شده است، انتظار پایبندبودن به قراردادها و ارزشها نوعی خوش خیالی و ساده لوحی است. در مثل مناقشه نیست ولی وقتی مجبوری با یک دزد سابقهدار سر یک میز بنشینی، بهتر است اول مواظب جیبهایت باشی!
♦️کاش برخی سیاسیون و دیپلماتهای ما عینک رنگی و خوش بینانه را از چشمان نزدیک بین شان بر می داشتند و کمی هم نگاه فلسفی تر و عقلانی تر و البته عمیق تر به غرب می انداختند تا متوجه شوند اینها آنچنان که ادعا دارند متمدن و صلح جو نیستند!
🌐https://eitaa.com/drmousanajafi
#انسانشناسی
#قرارداد_اجتماعی
#جنگ_دائمی
🆔@Asre_jadid_57
⭕️تغییر «زیستجهان» و کاهش مشارکت
♦️نمیخواهم توجیهکننده «ناکارآمدی»ها باشم! بله! ناکارآمدیها منجر به ناامیدی یا بدبینی برخی از مردم عزیز شده است! اما همهی دلایل کاهش مشارکت در انتخابات به آن برنمیگردد، بلکه «زیستجهانِ» برخی از هموطنان ما تغییر کرده است. (این مشکل فقط مربوط به ایران نیست؛ بلکه جهان نیز دچار این تحول است.)
♦️در اثر پروسهی مدرنیزاسیون، برخی عناصر مدرنیته در ایران اجتماعی شده است؛ سودگرایی، مادیانگاری، نگاه اینجهانی و سرمایهسالاری و... از جمله مؤلفههایی از مدرنیته هستند که اجتماعی شدهاند. مدرنیته فقط یک فلسفه، یک اندیشه یا یک شیوه تفکر که در درون ذهنها و کتابها باشد نیست؛ بلکه درون پدیدههای اجتماعی و روابط اجتماعی حضور دارد.
🆔@Asre_jadid_57
♦️انقلاب اسلامی، اهداف و غایات آرمانهایی برای خود ترسیم کرده است. صراحت دارد که میخواهد بر مبنای معارف اسلامی، تمدن نوین اسلامی را شالودهریزی کند؛ میخواهد بشریت زخمخورده و غمگین و آزرده و افسرده از حوادث گوناگون قرنهای اخیر را به آفاق جدیدی برساند و به او کرامت ببخشد. در این افق تمدنی، ساحات مختلف حیات بشر صُوَری دارند. اقتصاد، فرهنگ، سبک زندگی، شهرسازی، سلامت و... هر کدام صورتی دارند. به برکت انقلاب اسلامی، طی ۵ دهه اخیر مطالعات علمی-تحقیقاتی گستردهای در این جهت انجام شده و قسم مهمی از این صورتها اینک برای ما آشکار است.
♦️ اما به دو دلیل، آنگونه که باید و شاید اجراییسازی ایدههای تمدنی در دستور کار ساختارهای رسمی کشور قرار نگرفته است. نخست، غلبه گفتمانی سرمایهداری نئولیبرال در فضای عمومی و آکادمیک کشور؛ و دوم، خلاء کادرسازی متناسب با گفتمان تمدن اسلامی. پذیرش این مفروضات، طبعا مسئولیتها و ماموریتهایی را متوجه انسان میکند؛ و این حقیر امروز دقیقا در موقعیتی قرار گرفتهام که نمیتوانم نسبت به این مهم بیتفاوت باشم.
♦️واقعیت این است که مسئولیت مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام که از سال ۱۳۹۸ بر عهدهاش دارم، مسئولیت خطیری است. این مرکز... نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام که در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ توسط معظم له ابلاغ شد، تاسیس شده است. اهمیت این مجموعه برای حقیر به قدری بوده که آن را بر پیشنهادهای گوناگون، چه مسئولیتهایی که در دولت شهید رئیسی پیشنهاد شد و چه نمایندگی در مجلس، ترجیح دادهام. لکن با وجود کارهای بزرگی که در این ۵ سال صورت گرفته و اقدامات قابل توجهی که در دست انجام است، این مجموعه یک دستگاه نظارتی است و طبیعتا ظرفیت لازم را برای عینیت بخشیدن به دغدغههای مهم «پیادهسازی ایدههای تمدنی» یا «گفتمانسازی و کادرسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی» را ندارد. بلکه محدودیتها و محذوریتهایی را نیز بر کنش در این جهت تحمیل کرده است. این بود که... درخواست کردم از این مسئولیت کنارهگیری کنم.
♦️پس از این، فعالیت های علمی خود را کماکان به عنوان عضو هیئت علمی گروه تمدن اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه خواهم داد. لکن برای پیگیری اهداف پیش گفته، یعنی کادرسازی و گفتمانسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی و پیادهسازی ایدههای تمدنی، به اتفاق جمعی از نخبگان انقلابی، در حال تاسیس یک حزب سیاسی رسمی هستیم که انشاءالله به زودی یک فراخوان سراسری برای عضوگیری نیروهای معتقد به این گفتمان، صادر خواهد شد.
🌐https://www.isna.ir/news/1403041107145/
#مطالعات_علمی_تحقیقاتی_گسترده
#اجراییسازی_ایدههای_تمدنی
#غلبه_گفتمانی_سرمایهداری_نئولیبرال_در_فضای_عمومی_و_آکادمیک_کشور
#خلأ_کادرسازی_متناسب_با_گفتمان_تمدن_اسلامی
#پیادهسازی_ایدههای_تمدنی
#گفتمانسازی_و_کادرسازی_برای_تحقق_تمدن_نوین_اسلامی
🆔@Asre_jadid_57
⭕️ملاحظهی فرهنگ سیاسی جامعه ایران در کاهش مشارکت یا ملاک انتخاب نامزد مطلوب
♦️جامعه ایران دائماً به وضع موجود اعتراض دارد و به اعتراض بیش از رضایت واکنش مثبت نشان میدهد؛ فهم این مسأله در درک جامعه ایران مهم است؛ و رئیس جمهور محبوب و پیروز را مشخص میکند؛ تفاوت نمیکند که مذهبی باشد یا غیرمذهبی؛ مهم این است که معترض به وضع موجود باشد؛ چرا که جامعه ایران به اعتراض بیش از رضایت نظر مثبت دارد.
♦️«اعتراض»، بافت هویتی و فرهنگی، تاریخی، مذهبی و اجتماعی جامعه ایران را شکل داده است. بهلحاظ تاریخی تا قبل از انقلاب، جامعه ما همواره در جایگاه مخالفتورزی با حکومتها بوده است. در قضیه نهضت ملیشدن صنعت نفت، نهضت میرزاکوچک خان جنگلی و خود انقلاب این اعتراض وجود دارد. به عبارت دیگر هیچگاه نسبت همگرایی بین جامعه و حکومت برقرار نبوده است؛ طوری که اعتراض به تدریج تبدیل به یک هویت در جامعه شده است به گونهای که اعتراض به حکومت و حاکمان را یک ارزش میداند.
♦️مذهب شیعه هم اعتراض را نمایندگی میکند؛ امام حسین نماد اعتراض به وضع موجود و امام زمان نمایندهی اعتراض به کل تاریخ است، در بافت هویتی شیعه زمانی که تربیت میشود، اعتراض امر نهادینهشده است.
♦️آیتالله حائری شیرازی نیز در کتاب تمثیلات سیاسی اجتماعی ص ۲۰ و ۲۱ میفرمایند: «مردم ما به دلیل آنکه «در مقابل» حکومتها بودند و از نظر دینی به حکومتها اعتقاد نداشتند، فرهنگ همکاری و قانونپذیریشان مقداری شل شده است! ما از نظر فرهنگی کمی ضعیفیم؛ به دلیل آنکه تازه حکومتی از خودمان برپا شده است. پیش از این، حکومتها بهگونهای بود که مردم میگفتند: «یک مو از خرس کندن غنیمت است»! و اگر یک چراغ قرمز را رد کنم، توانستهام به حکومت دهنکجی کنم؛ از این رو و بر اساس این عادت، قوانین را چندان رعایت نمیکردند و عادتشان لجبازی با آن حکومت بود. رفتار بر اساس آن طرز تفکر باعث شد حالا هم که مسیر تغییر پیدا کرده است، هنوز کمی از آن اخلاق باقی مانده باشد.»
♦️ایشان دربارهی تغییر این عادت میفرمایند:
«تغییر این عادت، زمان میخواهد. مأیوس نباشید. با مردم حرف بزنید و بگویید که این کارها هتک حرمت خود شماست. چه کسی خلاف مقررات عمل میکند؟ مقررات برای کیست؟ اگر طرف مقابل شما نمازخوان است با زبان دین با او صحبت کنید. اگر ملی یا وطنپرست است، با زبان ملیت و وطنپرستی با او صحبت کنید. اگر تحصیلکرده است، با زبان تحصیلاتش با او صحبت کنید.
🔗پینوشت: آ. پزشکیان در تمام سخنرانیها و مناظراتش، ژست یک معترض به نحوه حکمرانی و حکومت و وضعیت موجود را میگیرد و این در تمام سکنات و رفتارها و بیانات او برجسته است؛ با صراحت در دفعات متعدد میگوید فلان حادثه تقصیر حاکمیت بود؛ نه مردم. شاید یک علت جذب بدنهی معترض به نظام همین باشد. در حالی که آ. جلیلی منصفانه از پیشرفتهای انقلاب نیز روایت میکند و دفاع میکند.
#اعتراض
#فرهنگ_سیاسی
#جامعهشناسی_سیاسی
🆔@Asre_jadid_57
آ. احمدینژاد اگر بگم بگم میکرد و این حرکتش اثرگذار بود؛ چون قبلش گفته بود که من وارد «منطقه ممنوعه قدرت» شدم و فسادستیز و عدالتخواهم. این پیامش برای مردم برجسته بود و به گوش همه ملت رسید.
او در قامت یک معترض به وضع موجود ظاهر شد؛ چیزی که ایرانیها با آن عشق میکنند. اما اینبار آ. جلیلی به ظاهر مدافع وضع موجود و آ. پزشکیان، مخالف وضع موجود است... دیدید چندبار گفت مقصر حاکمیت است و مردم تقصیری ندارند... یا میگفت چرا به مردم راست نگفتند؟
گرچه آ. جلیلی منتقد وضع موجود است اما باید این وجه را برجسته میکرد.
ما در مناظرات باید ویژگیهای جامعه ایران را شناخته باشیم تا متناسب با روحیات و ظرفیات او گفتگو کنیم و بتوانیم از طریق ارتباطگرفتن، پیام خود را به او برسانیم. اگر که آ. جلیلی امشب اخلاق اسلامی را به همگان نشان داد و انصافاً در این زمینه موفق بود.
🆔@Asre_jadid_57
خدا رو شکر واقعا برچسب بیبرنامگی به طرف مقابل تثبیت شد و برچسب لولو با رویکرد اخلاقی جلیلی برداشته شد. این مهمترین رهآورد مناظره بود.
✍پیام یکی از عزیزان در یک گروه ایتایی
⭕️پیام انقلاب، مهمتر از قدرت نظامی آن است
🔰آیتالله حائری شیرازی
♦️این انقلاب برای جهان چه پیامی دارد؟ همهی قدرتها پیش از آنکه به نیروی نظامی خود تکیه داشته باشند، بر «پیام» خود متکی هستند.
«جان کندی»، رئیس جمهوری مقتول و اسبق آمریکا، در کتاب «استراتژی صلح»، وقتی میخواهد بگوید که در مقابل شرق میایستیم، بر این نکته تکیه میکند که «آزادی» عمیقترین ویژگی و اصیلترین خواست انسانی است. یعنی کبرای قضیه را قبول کرده که شعار و پیام یک حرکت جهانی باید متکی باشد بر اصیلترین خواسته انسان. کمونیستها هم که هفتادسال اهل عالَم را معطل کردند، مدعی بودند که اصیلترین شعار را انتخاب کردهاند. ادیان هم همین را میگویند که اصیلترین خواسته انسانی را مطرح میکنند. یعنی بحث در این نیست که یک حرکت انسانی و جهانی باید بر اصیلترین خواسته انسان متکی باشد؛ این حل شده و پذیرفته شده است و همه بر آن اتفاق دارند.
♦️ نزاع بر سر این است که اصیلترین چیست؟ اگر اصیلترین آزادی است، آزادی چیست؟ تعریفش چیست؟ روش رسیدن به آن کدام است؟ موانع و مصادیق و ابعاد آن چیست؟
♦️حتی میشود یک قدم بالاتر بگذاریم و بگوییم که جهان، «پیام» دارد و انسان باید با آن پیام هماهنگ باشد. مثلاً اگر بگوییم که جهان زیباست، نمیتوان با در نظرگرفتن اینکه جهان زیباست، همهی کارهای انسان را پذیرفت. اگر بپذیریم که جهان به سوی زیبایی در حرکت است، هر نظامی که در جهان، هماهنگ و همسوی زیبایی جهان نباشد، متلاشی خواهد شد. هر کس حرکتش خلاف این باشد، بازنده خواهد بود؛ هر چند تکنولوژی هم داشته باشد. برندهی نهایی آنهایی هستند که همسو با زیباییهای جهان باشند، نه مجهز به تکنولوژی و قدرت بیشتر.
♦️«ایستادگی» و «مقاومت» در مقابل زورمداران زیباست و استقامتِ تا پایان، زیباتر. عاشورا صحنهای بسیار زیباست؛ وقتی که ابن زیاد از حضرت زینب سلاماللهعلیها میپرسد که وضع را پس از قتل شهدا و اسارت اهل بیت چگونه میبینی، آن حضرت میفرماید: به خدا سوگند جز زیبایی نمیبینم: «ما رَأَیتُ إلّا جَمیلاً».¹ به قول حافظ:
منم که شهرهی شهرم به عشقورزیدن
منم که دیده نیالودهام به بد دیدن
١.شیخ مفید، الارشاد فی معرفة حججالله علی العباد، ج۲، ص۱۱۵.
📕کتاب تمثیلات سیاسی اجتماعی، جلد اول، آیتالله محیالدین حائری شیرازی، دفتر نشر معارف، چاپ چهارم، ۱۴۰۲، صص. ۱۲۲-۱۲۳.
#فطرت
#عقل
#الگوی_عاشورا
#عدالت
#اختیار
#مقاومت
🆔@Asre_jadid_57
یک لیست غیر رسمی از مسئولین دولت آ. جلیلی منتشر شده است. (گویا کار مافیا و رقبا هست) و حامیان رقیب، آن را سر دست گرفتهاند و دائماً استهزاء میکنند که وزیر اقتصادش فلانی است یا معاونش فلانی است. در حالی که اون وزیر اقتصاد، جزو باسوادهای اقتصادخوندهی ما انقلابیها و حزباللهیهاست...
میخواهم بگویم وقتی تبلیغات ما چه در فضای حقیقی و چه مجازی ضعیف است. وقتی اکتفا به زبان تخصصی کردهایم (با تسامح؛ در تولید زبان تخصصی هم ضعف و عقبماندگی داریم) و از زبان مردم و عمومی غفلت کردهایم، همین میشود. ما توان غلبهی تبلیغاتی و غالبکردن روایتهای خود را نداریم... گاهی روایت هم نداریم... آسیبی که باید به فکر بهبود آن بود.
خلاصه، در این فضا(که غلبهی رسانهای نداریم و حتی چهبسا از حد معمول هم ضعیفتر باشیم)، هر لیستی را آ. جلیلی منتشر کند، اشتباه است. هر کس باشد، در تلاطم رسانهها مورد هجوم قرار خواهد گرفت؛ چه مسئولین دولتش، آ. قالیباف باشد، چه باسوادهای ما انقلابیها و چه کسانی که باسوادند اما مذهبی نیستند...
بهجای انتشار لیست، باید به زبان مردم و روشهای ایجاد تفاهم با مردم فکر کرد. به ارائه واضح آثار و خروجیِ برنامهها؛ نه فقط بیان تخصصی برنامهها و فرآیندهای اداری که مردم نه قدرت فهم آنها را دارند و نه حوصلهی لازم را... به نجات مردم از سیطرهی رسانههای سفارشی بیندیشیم... و... و...
#تبلیغ
🆔@Asre_jadid_57
⭕️آیتالله شهید بهشتی در اوج اختلافات با آقای بنیصدر، نامهی محرمانهای به محضر مرحوم امام در تاریخ ۱۳۵۹/۱۲/۲۲ مینویسند که مضمون و پیام آن چنین است: دوگانگی موجود میان مدیران کشور بیش از آنکه جنبهی شخصی داشته باشد، به اختلاف دو بینش مربوط است؛ بینش معتقد و ملتزم به فقاهت و اجتهاد در برابر بینش التقاطی. قسمتی از متن نامه تقدیم میگردد:
♦️بسم الله الرحمن الرحیم
استاد و رهبر بزرگوار
السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
سنگینی وظیفه، فرزندان را بر آن داشت که این نامه را به حضورتان بنویسد و حقایقی را به عرضتان برساند. دوگانگی موجود میان مدیران کشور بیش از آن که جنبه شخصی داشته باشد، به اختلاف دو بینش مربوط میشود.
♦️یک بینش معتقد و ملتزم به فقاهت و اجتهاد، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به وحی و تعبد در برابر کتاب و سنت باشد. بینش دیگر در پی اندیشهها و برداشتهای بینابین که نه بهکلی از وحی بریده است و نه آنچنان که باید و شاید در برابر آن متعبد و پایبند و گفتهها و نوشتهها و کردهها بر این موضع بینابین گواه.
♦️بینش اول در برابر بیگانگان و هجوم تبلیغاتی و سیاسی و اقتصادی و نظامی آنها سخت به توکل بر خدا و اعتماد به نفس و تکیه بر توان امت اسلامی و پرهیز از گرفتار شدن در دام داوریها یا دلسوزیهای بیگانگان معتقد و ملتزم.
بینش دیگر، هرچند دلش همین را میخواهد و زبانش همین را میگوید و قلمش همین را مینویسد، اما چون همه مختصات لازم برای پیمودن این راه دشوار را ندارد، در عمل لرزان و لغزان است.
📕 بهشتی از زبان بهشتی، ج۲، ص۴۷۹
#التزام_به_فقاهت
#آقا
#هاشمی
#روحانی
🆔@Asre_jadid_57
▪️حضرت استاد شیخ احمد فاضلی با توجه به اهمیت بسیار زیاد انتخابات ریاست جمهوری در پیامی فرمودند :
♦️من و امثال من دست و پای شما را می بوسیم
رأی و تبلیغ آقای جلیلی الآن یک تکلیف شرعی است
▪️ایشان همچنین با اشاره به تحولات جهان به خصوص خاورمیانه فرمودند:
♦️نمیشود همه مطالب را فاش گفت
تغییر و تحولات آینده بسیار مهم و حساس است
▪️حضرت آیت الله فاضلی در ادامه فرمایشات خود به سه نکته ی مهم درباره آینده تحولات و وظایف تاثیرگذاران جامعه پرداخت
♦️باید در حد ضرورت به سه نکته اشاره کنم
🔺مطلب اول
الآن بحث شخص جلیلی نیست الآن بحث اسلام است
شما باید زود به فریاد اسلام و دین مردم برسید که مردم به جلیلی رای بدهند.
انشاءالله جریان فلسطین باید در نهایت منجر به پیروزی امت حزب الله شود
و آنها پشوانهای جز ایران قوی ندارند
اگر در این انتخابات پیروز شویم در اسرائیل نیز پیروز شده ایم
🔺مطلب دوم
این انتخابات مثل مداحی شما میماند
مثلاً شما ۴۰ سال است که مداحی میکنید هر سال میبایست یک نفر مثل خودتان تحویل جامعه بدهید
یعنی مثلاً الآن می بایست ۴۰ نفر مداح شاخص داشته باشیم
اما از این به بعد
مداحان شاخصی مثل حاج محمود کریمی و ....کارشان جوریست که میتوانند سالی ۴۰ تا مثل خودشان تربیت کنند
مملکت هم همین طور است
از الآن به بعد ما رئیس جمهورهای قوی می خواهیم که اگر جلیلی نبود ذخیره داشته باشیم
چرا الان ذخیره نداریم
ما باید انشاالله در ۷ تا ۹ سال آینده ۲۰ رئیس جمهور ذخیره داشته باشیم
۱۰ ۲۰ تا مرجع تقلید به درد بخور که سنشان بالا نباشد داشته باشیم
باید بتوانیم جواب دنیا را بدهیم با آموزش عالی با آموزش و پرورش و غیره
الان وظیفه حتمی شماست که محکم پشت کار آقای جلیلی را بگیرید تا ایشان رئیس جمهور شوند و بعد هم ارتباطتان را با ایشان بیشتر کنید
همچنین با حوزههای علمیه و دانشگاهها و غیره نیز ارتباط بیشتری برقرار کنید
🔺مطلب سوم
یک روز حضرت امام یک پیغام دادند به گورباچف که رئیس جمهور شوروی بود
فرمودند : دیگه این عقاید کمونیستی شما را باید در زباله دانی تاریخ پیدا کنید
آن موقع کسی نفهمید حضرت امام چه فرمودند
جز خود گورباچف
بعد از تجزیه شوروی ما آمادگی خوبی نداشتیم که کشورهای زیر سلطه شوروی را زیر پرچم خود بیاوریم اما الآن، آمریکا در حال زوال است و ما هنوز آمادگی لازم را نداریم تا کشورهای زیادی را زیر پرچم خود بیاوریم
باید با انتخاب آقای جلیلی ایرانی قوی بسازیم
از دانشجویان و دانشمندان و اقتصاددانان تا عالم های دینی و ....
@fazelii_ir
🆔@Asre_jadid_57
⭕️توجه به رکن «فقاهت» و پرهیز از التقاط
♦️امام خمینی، مبتنی بر «اسلام فقاهتی» -نه اسلام لیبرالی و مارکسیستی- ایدهی وَلایت فقیه را محقق کرد. ایشان میفرمود: «اینجانب معتقد به «فقه سنتی» و «اجتهاد جواهری» هستم، و تخلف از آن را جایز نمیدانم»(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۷۳) آیتالله خامنهای، آیتالله شهید بهشتی، آیتالله شهید مطهری و دیگر بزرگان، همگی از پرچمداران اسلام فقاهتی بودند و همواره از التقاط ما را بر حذر میداشتند.
♦️«اسلام فقاهتی» یعنی فهم فقیهانه از اسلام (کتاب و سنت) معتبر است؛ نه فهم التقاطی. فهم فقیهانه که روشمند و منضبط است، مبتنی بر روشهای اجتهادی و فقاهتی است. روشی که با تعبد به وحی و نقشدادن به عقل متعبد، از قیاس و استحسان دوری میکند.
♦️غفلت از عنصر فقاهت در اسناد به اسلام، این است که از دین به مانور تجمل برسیم یا به قرائتهای رادیکالِ عدالتخواهی. بزرگی تقریباً در اوایل انقلاب در دوران تلاطم مکتبهای التقاطی برای دانشجویان، روششناسی اجتهاد را مطرح میکرد -نه پاسخ به موضوعات خرد- تا ریشهی انحراف و فهم غلط از دین را واضح و روشن در ذهن آنان ترسیم کند و بدینمنظور از مارکسیستیشدن یا لیبرالیشدن آنان جلوگیری نماید.
♦️وحیخواندن؛ نهجالبلاغهخواندن، فقاهت میخواهد؛ اصول فقه، منطق اعتبارسنجی روایات و... میخواهد، بررسیِ موشکافانهی نظام و شبکهی آیات و روایات را میطلبد، و به خیلی مؤلفههای دیگری از جمله طهارت باطن و... نیازمند است، و الا با خواندن ترجمهی آیات و روایات، همگان فقیه بودند و دینشناس.
#اسلام_سیاسی_فقاهتی
#دینشناسی
🆔@Asre_jadid_57
⭕️قدرتها لیبرال سخن می گویند ولی رئال عمل میکنند
🔰 حجةالاسلام دکتر عبدخدایی ـ استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی
♦️ تفاوت فاحشی است میان صلحطلبی و همزیستی که قرآن سخن از آن به میان میآورد، و میان صلحگرایی جناب ظریف . جنس صلحگرایی که مورد توجه قرآن است مبتنی بر هوشیاری، آمادگی رویارویی و بازدارندگی است. مبتنی بر باج ندادن به رقیب و پرهیز از هرگونه ضعف و سازش در مقابل دشمن و مبتنی بر مقاومت است. اما صلح جویی جناب ظریف، مبتنی بر خوشبینی، اعتماد نمودن، امتیازدهی با هدف کوتاه آمدن دشمن، و امکان رفع تنش از طریق خلع سلاح خود و برجسته نمودن نقش قراردادها و توافقات امتیازدهنده به رقیب است.
♦️ قرآن میان پایبندی به قرارداد و ساده لوحی در مقابل دشمنان تفکیک میگذارد و مسلمانان را از هرگونه سوء استفاده دشمنان از وفاداری آنان به تعهدات برحذر میدارد.
♦️منطق دشمن شناسی قرآن هم با جناب ظریف متفاوت است. جناب ظریف تصریح داشتند که قائل به استفاده از کلمه دشمن نیستند و طنزآمیز آن است که این سخن را در ایام شهادت سردار سلیمانی بیان داشتند. در صورتی که در منطق قرآن، در مقابل مسلمانان، دشمنی قرار دارد که همواره سودای جنگ با مومنان را در سر دارد. سرجنگ داشتن او هم بعلت سوء تفاهمات، یا تنش آفرینی مسلمانان نیست.بلکه ایمان را تهدید وجودی علیه خود میداند.
♦️ سخن و رویه جناب ظریف نه تنها با منطق قرآنی نسبتی ندارد، بلکه با علم و تجربه روابط بین الملل هم ناسازگار است. در روابط بینالملل میان صلحطلبی مبتنی بر آویزان شدن (Band wagoning)، و باجدهی (Appeasement)، با صلح طلبی مبتنی بر توازن قدرت (Balancing) و بسیج منابع تفاوت و تمایز بسیار است.
♦️ محتوای آیاتی که جناب ظریف بیان کرد، دقیقا برخلاف آنچه ایشان استفاده کرد تحلیل عمیقی نسبت به منطق رفتاری دشمنان ارائه میکند و بر اساس آن به قواعد درهم آمیختگی میدان و دیپلماسی برای پیشبرد اهداف و غلبه بر دشمن میپردازد.
🌐 http://fdn.ir/page/253925/
🔴 @FarhikhteganOnline
🆔@Asre_jadid_57