eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.5هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آینده فناوری از زبان سازندگان آن 🔸آیا میتوان این فناوری را کنترل کرد؟ 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
🎥 ، سریالی است که اخیرا وارد بازار تماشای شبکه خانگی شده و توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این به کارگردانی محمد کارت وارد گود شده که در کارنامه خود، ساخت فیلم شنای پروانه برنده چندین سیمرغ بلورین ۹۸ را دارد. 🔻 و بچه خور و خونمردگی و ذره بین هم از کارهای کوتاه و نیمه بلند و مستند این جوان بوده که جوایز متعددی را در جشنواره‌های مختلف درو کرده و رزومه خوبی را برای این کارگردان ثبت نموده‌اند. 🔺بدون اینکه روایت داستان را بازگو کنیم و همچنین به جهت مبتلا نگشتن به خطر (لو رفتن داستان) و صرفا جهت ارائه یک تحلیل فرهنگی،رسانه ای، نکاتی را تقدیم می‌کنم 👇 🆔 @andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
🎥 سریال یاغی، بحران هویت و ده نکته توصیفی_انتقادی 🔻 و موضوع اصلی غالب فیلم‌های کارت، مردم پایین شهر و معضلاتی چون فقر و اعتیاد و کارتن خوابی بوده و در این سریال نیز سراغ همین سوژه ولی با زاویه نگاهی متفاوت تر رفته است. 1️⃣ داستان مساله هویت است که گریبان بچه‌های پایین شهر و خصوصا داستان به نام جاوید را گرفته که در به در به دلایلی که در سریال خواهید دید، دنبال شناسنامه می‌گردد که هم پله ای برای تحقق آرمانش باشد و هم او را از وضعیت اسفبار در آورد. 2️⃣برجسته کردن این نکته که فضای نابرابر، باعث رقم خوردن قماربازی، ، ، و سرانجام بی‌هویتی می‌شود را در تصویرسازی و انتخاب لوکیشن و نماهای بلند سریال شاهد هستیم. 3️⃣ علی شادمان در نقش جاوید، به دنبال کسب ، متوجه می‌شود که شناسنامه برای این منظور کافی نیست و بایستی شخصیت داشته باشد تا به خود که دختری بنام “ابرا” است برسد... 4️⃣ در این سریال میان طبقه و ، قشر سومی (شارلاتانیزم) را به تصویر می‌کشد که با ابزار کودکان کار و بچه‌های بی‌پناه و گنده‌لات بازی و نوچه پروری، طبقه غنی را تَلکه کرده و به اصطلاح تیغ می‌زند. 5️⃣ در طول داستان، مفهوم بشدت زخمی می‌شود. تمامی پدر و مادرها و حتی عمه و دایی های داستان بدلیل بداخلاقی، بی توجهی، فقدان، بی عاطفگی و حتی بی‌فرهنگی برچسب منفی می‌خورند و تصویر سیاهی از خانواده به مخاطب منتقل می‌شود. 6️⃣ تصویر مخدوش دیگر، قانون و شهر است. پلیسی که یا در تعقیب متخلف، مستاصل می‌شود یا در می‌آید و یا اینکه توان اثبات جرم را نداشته و کمکی به حال شهروندان در احقاق حقوقشان نمی‌کند. 7️⃣ تصویر دیگری که منفی و مانع به نمایش در می‌آید، مقوله و گزاره‌ها و نشانه‌های است. شخصی که برای فوت‌شده ها تلقین و قرآن می‌خواند و یا عمه ای که اهل و مسجدی است ولی مانع رسیدن قهرمان داستان به منظورش می‌شود و بعد از اینکه مجبور به آزمایش DNA شد نیز مدعایش دروغ ازآب درآمده و اینطور برداشت می‌شود که یک شخصیت و مسجدی مال یتیم خور بوده و ورثه را از ارثش محروم کرده بود. 8️⃣ محمد کارت در برخی از فیلم و سریال هایش شخصیت اول داستان را در لحظات متعددی به بهانه اصلاح سر یا کشتی گرفتن یا… بدون پیراهن و شلوار و عرفی نشان می‌دهد که جواد عزتی با نقش حجت، در شنای پروانه و علی شادمان با نقش جاوید در این سریال، در تایید این مساله به چشم می‌خورند. استدلال کارگردان در بازی با برخی خطوط قرمز و ، چه بسا باورپذیر نشان دادن کاراکتر اصلی و القای مفهوم صداقت و بی‌شیله پیله نشان دادن اوست که جای تامل دارد! 9️⃣ نگاه ترحم آلود مدیریت با بازی پارسا پیروزفر به جاوید، پیامی جز تحقیر و نگاه از بالا به پایین ندارد. خریدهای طناز طباطبایی، همسر پارسا پیروزفر در سریال برای جاوید که به جهت تغییر شخصیت او و آماده شدنش برای ورود به دنیای جدید و حرفه‌ای صورت می‌گیرد، نسبت تحقیرآمیزی میان فقر و غنا ایجاد می‌کند. در واقع محبتی که توام با کرامت نیست و نگاه های عاقل اندر سفیهی که سر سفره به نحوه غذاخوردن جاوید دارند و نوع ادبیات تعاملی‌شان و چاکرم گفتن ها و سوتی‌های متعدد زبانی جاوید، نشانه‌هایی بر این مدعاست که نسبت فقیر و غنی نبوده و شکاف فقر و غنا را علاوه بر بحث مالی، بعد شخصیتی می‌بخشد. 0️⃣1️⃣ که بعد بزرگسالی بعنوان مددجو تحت تربیت شارلاتانیزم قرار می‌گیرد و به نفع همان باند و در محیطی مملو از اعتیاد، دست به دزدی از بیت المال هم میزند و بر روی تشک کشتی، سر برد و باختش و شرط‌بندی می‌شود تا نانی درآورد، تصویری از بحران هویت به نمایش می گذارد و فرار توام با عشق او با ابرا نیز، فرار به سمت تثبیت و تاسیس هویت جدید بوده که البته به مانع برخورد می‌کند. 🔺وقتی از ویژگی های عصر جدید، افول های فراگیر همچون روشنگری و لیبرالیسم و مارکسسیم را بر می‌شمارد و سبقت گرفتن ارزش‌های محلی و خرده روایت‌ها را مطرح می‌کند، ناظر بر بحرانی است که شامل علم و دین و قانون و اخلاق و خانواده نیز می‌شود که در این سریال به وضوح شاهد این مختصات هستیم. ✍️علیرضا محمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه مشروح یادداشت: 🌐 https://v-o-h.ir/?p=43848 🆔 @andisheengelabi
12.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 نسبت خانواده، جمعیت و تمدن چیست؟ 🔻اشپنگلر درباره آینده بشر غربی چه گفته و انسان ۲۰۲۲ چرا یک تلقی می‌شود؟ 🔸چرا مفهوم در قانون آمریکا به قهقهرا رفت و حذف شد؟ 🆔 @andisheengelabi
📝روزنامه های بیطرف 🔸استفاده از بی طرفی به عنوان استانداردی برای امری ناواقع گرا است. 🔹 روزنامه نگاران هرگز نمی توانند بی طرف کامل باشند. حتی وقتی تلاش می کنند از سوگیری هایشان تأثیر نپذیرند، نمی توانند همه های خود را بشناسند و این سوگیری های ناخودآگاه در جهتی عمل می کند که شیوه های آنها درباره تصمیم های پرشمار روزانه خود را شکل دهند. 🔹تصمیم درباره اینکه چه چیزی را پوشش دهند، چه نوع اطلاعاتی را جمع کنند، چقدر گرد آورند و چگونه پژوهش خود را به یک داستان بدل کنند. 📚منبع: کتاب سواد رسانه، نوشته جیمز پاتر 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔 @andisheengelabi
13.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎نقش و اهمیت جنگ روایت ها در سلاخی تاریخ 🔻"عدم‌انتقال‌تجربه سیاسی" و "کودک‌شدن‌مردم" 🔻"رضاشاه روحت شاد"چگونه تولید شد؟ 🔻سلاخ‌ترین و دهشتناک‌ترین رژیم جهان کدام رژیم بود؟ ▫️اطلاعات(روزمره سازی) می‌کند ولی روایت سازی و قصه پردازی، تجربه تاریخی را منتقل می‌کند. ▫️نقش آموزش و پرورش در این در ذهنیت کودکان ما چیست؟ 🆔 @andisheengelabi
8.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جنگ روایت‌ها چگونه در رسانه محقق می‌شود؟ 🔸وقتی از قدرت رسانه می‌گوییم دقیقاً از چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ 🔹چرا می‌گوییم سواد رسانه از نان شب هم واجب‌تر است ؟! 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
نسبت رسانه و فرهنگ و آسیب های اجتماعی 📌 نظیر گاردریل و نرده های فلزی افزایش پیدا کرده است. 🔺خبری بود که از زبان مدیر کل حمل و نقل عمومی و شهرداری تهران شنیده شد. 🔺اگر کامنت های ذیل این پست را مرور کنید، درصد زیادی این مساله را با سریال که اینروزها در شبکه خانگی پخش می‌شود مرتبط دانسته یا شبیه سازی کرده اند. 🔹اینکه آیا بازتاب و انعکاس مسائل اجتماعی است یا مسائل اجتماعی بدلیل رسانه، شتاب بیشتری پیدا می‌کنند، ضرورت درک این نسبت میان رسانه و فرهنگ و جامعه را بیشتر مورد توجه قرار داده و لازم می سازد که نسبت به روایت های رسانه‌ای توجه جدی تری داشته باشیم. 🔸چه بسا با همین ضریب تاثیر، محورهای مثبت و ارزش‌های دینی و فرهنگی را نیز در ، عمق ببخشیم و با سرعت بالایی به سطح فرهنگ سازی برسانیم. 🆔 @andisheengelabi
7.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جنبشme too، بازتابی از هزارتوی فاسد سینما سال ۱۳۹۷، فیلم سینمایی در سینمای ایران اکران شد که مفهوم مرکزی اش خیانت بود.بقدری در این مفهوم، افراط صورت گرفت که تمامی کاراکترهایش را آلوده کرد و هر بازیگری در طول فیلم، مرتکب چند گردید. عشق های فانتزی، فردیت های حاد و تنهایی های مزمن، پلیس همیشه جامانده و رسانه‌ لوده و کم خاصیت، خانواده های آشفته و درمانده، تکثیر و تقویت پارانوئید و بدگمانی از مقولاتی بودند که در جریان فیلم به تجربه بصری مخاطب افزوده میشد. سر همین فیلم، مثل خیلی از جوایز خارجی که برای فیلم های سیاه ایرانی تعلق میگرفت، شهاب حسینی برنده جایزه سانفرانسیسکو در بخش مردان شد که البته همین بازیگر، بارها و بارها نشان داد که مدافع نام ایران و هویت مذهبی اش بوده و با اهدای جایزه بین المللی اش به محضر حضرت ولی‌عصر، صدای اپوزیسیون و طراحان و سربازان جنگ روانی را درآورد. شهاب حسینی همین سال پیش نیز از وضعیت سینما برائت جست و با ادبیات آکنده از حریت و معنویت که یاد اباعبدالله الحسین را هم با خود همراه نمود، علیه سینما تاخت که حکایت از وضعیت بغرنج سازمان سینمایی کشور داشت. حال که جنبشی تحت عنوان me too شکل گرفت که بیشتر به خودزنی شبیه بود و افشاگری علیه تعرض جنسی به زنان در سینما را یدک می‌کشید، یاد آن هزارتوی پر از خیانت افتادم و اینکه سینمای ما تعمیم یافته و بازتاب فسادی است که از درون ذهن و قلب عده ای به بیرون منعکس می‌شود. اینکه کارگردان و نویسنده ای، ذهن جنسیت زده ای داشته باشد، فیلم و اثر او نیز جز هزارتوی سیاه و لبریز از خیانت نخواهد بود. 🆔 @andisheengelabi
radio-goftego-01_03_02-16_00.mp3
14.4M
پادکست علوم شناختی/برنامه اول_بخش تاریخ ۱۴۰۱/۳/۲، در ، پیرامون علوم شناختی و راهبردهای نفوذ، گفتگویی داشتیم که خدمتتون تقدیم می‌کنم. 🔹در این برنامه، دکتر داودی کارشناس ارشد علوم شناختی، پنج ساحت برای نفوذ مطرح کردند و بنده نیز از برجسته بودن بعد شناختی و معرفتی ماجرای نفوذ و سلسله مراتب آلودگی در این مساله، ارائه بحثی انجام دادم... 🔉برنامه بیست‌و‌چهار و یک‌دقیقه 🆔@asre_tabyin
radio-goftego-01_03_02-16_30.mp3
14.4M
پادکست علوم شناختی/برنامه اول_بخش تاریخ ۱۴۰۱/۳/۲، در ، پیرامون علوم شناختی و راهبردهای نفوذ، گفتگویی داشتیم که خدمتتون تقدیم می‌کنم. 🔹در این برنامه، دکتر داودی کارشناس ارشد علوم شناختی، پنج ساحت برای نفوذ مطرح کردند و بنده نیز از برجسته بودن بعد شناختی و معرفتی ماجرای نفوذ و سلسله مراتب آلودگی در این مساله، ارائه بحثی انجام دادم... 🔉برنامه بیست‌و‌چهار و یک‌دقیقه 🆔@asre_tabyin