eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.9هزار دنبال‌کننده
657 عکس
394 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸طی مصاحبه ای با یکی از خبرگزاری‌ها، خطوط خبری هفت گانه رسانه های معاند را در واکنش به عملیات پهبادی و موشکی و بالستیکی غرورآفرین و بینظیر تشریح کردیم که ان شاالله تا اواخر امشب یا فردا صبح منتشر خواهد شد. 🔻نکته اینجاست که حجم عملیات روانی دشمن بشدت بالاست و بایستی تلاش مضاعفی صورت بگیرد که بعنوان ضلع سوم جنگ و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، اتصال و همراهی حداکثری اش را حفظ کند ان شاالله. 🆔@asre_tabyin
🔎عملیات وعده صادق و ضرورت امتداد رسانه‌ای 🔸گفت و شنودهای مجازی در ساعات پسا عملیات در شبکه های اجتماعی مختلف حاکی است که عموم مردم ایران از حیث روانشناختی و غرور و هویت ملی، حس و حال بهتر و برتری پیدا کرده‌اند. 🔸اما هنوز بخش هایی از جامعه نیاز به تنویر و همراه سازی بیشتر و ممتدی دارند. شاید باید شبیه آمریکایی ها از قهرمانان ملی_امنیتی، سریالی همچون ۲۴ و یک جک باور اسطوره‌ای و همه فن حریف بسازیم و این دغدغه همراهی و توجیه حداکثری افکارعمومی در نسبت با جنگ و بحران های امنیتی و گسترده دشمن، باعث شد که نکاتی را تیتر وار قلم بزنم؛ 🔻پیروزی و برگ برنده در جنگ، چهار شرط دارد: 1️⃣ دیپلماسی قوی که فضای بین المللی را همراه و مسیر مبارزه را هموار کند. 2️⃣ میدان جسور و نترسی که با تدبیر کافی، تهدیدها را تبدیل به فرصت کند. 3️⃣ رسانه باهوشی که پیوست رسانه‌ای و روایت برنده را تامین کند. 4️⃣ افکارعمومی همراه که هم حامی باشد و هم شجاع و هم اهل تحلیل و هم صبور. 🔻سه کارویژه برای رسانه جنگ و بحران: 🔸آنچه که رسانه باهوش امروز برای ساخت افکارعمومی همراه و حامی بایستی انجام دهد سه چیز است: ۱. تشجیع و اسطوره سازی: بخشی از جامعه همیشه همراهند و نیاز به ابرقهرمان برای رهاسازی انرژی‌هایشان دارند. ۲.تولید آرامش و صبر: بخشی از جامعه نیز نگرانی هایی دارند و بایستی در معرض جزییات قدرت بازدارندگی نظام قرار بگیرند و به قرار ذهنی و روانی برسند. ۳. اقناع و بصیرت افزایی: بخشی از جامعه نیز سوالات و شبهاتی دارند که بایستی از طریق تریبون‌های تبیین به پاسخ و حل گره‌های ذهنی برسند. ✍️علیرضامحمدلو لینک مطلب در سایت 🆔@asre_tabyin
🔎هفت خط خبری رسانه‌های معاند پس از عملیات «وعده صادق» ✍علیرضا محمدلو 🔸پیروز جنگ‌های پسامدرن در عرصه رسانه و سطح افکار عمومی تعیین یا نهایی می‌شود. همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند؛ جنگ‌های اصلی امروز در و رسانه‌ها رقم می‌خورد و برنده نهایی همانجا مشخص می‌شود و تسخیر مغز‌ها و افکارعمومی از سلطه بر سرزمین‌ها مهمتر است. 🔸اسرائیل پس از عملیات تاریخی طوفان الاقصی که هم در میدان، ضربه جبران‌ناپذیری از حماس و جبهه مقاومت دریافت کرد و هم در ساحت رسانه‌ای به نفرت فراگیر محکوم شد، در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ (۱۴ آوریل ۲۰۲۴) نیز در تلافی حمله به ایران در سوریه، با عملیات بی‌نظیر و تاریخی «وعده صادق» از جانب ایران مواجه شد. 🔸شکست هیمنه گنبدآهنین و پدافند ارتش اسرائیل در رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی باعث شد تا این رژیم و رسانه‌های معاند و همراهش، نتیجه نهایی بازی را به میدان رسانه حواله داده و با و روایت، عمق فاجعه و شکست هیمنه پوشالی را کاهش دهد که خط خبری‌های هفت گانه‌ای که تاکنون در دستور کار رسانه‌های معاند قرار گرفته است را در ادامه مرور می‌کنیم. ۱. کوچک‌نمایی عملیات و فرار از تصویر بازنده: سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل و رسانه‌های صهیونیستی با ادعای اینکه آسیب جزئی به یک منطقه نظامی وارد شده و غالب موشک‌ها و پهباد‌ها رهگیری شده‌اند، درصددند تا با حفظ ابهت نظامی از تصویر بازنده خود همچون پسا فرار کنند. ۲. تحقیر عملیات و خنثی‌سازی حس افتخار و اقتدار: رسانه‌های صهیونیستی تلاش می‌کنند، با سانسور یا بایکوت یا جعل معکوس اتفاقات موشکی و پهپادی و عباراتی فیک و خفیف همچون زخمی شدن کودکی مسلمان در عملیات گسترده ایران و سقوط بخشی از پهپاد‌ها و موشک‌ها در نقطه مبدأ یا حین پرواز، علاوه بر کوچک‌نمایی و تحقیر عملیات، با چاشنی مظلوم‌نمایی، افکار عمومی را علیه حاکمیت تحریک کرده و حس افتخار و اقتدار ایرانی را خنثی کنند. ۳. عوام‌فریبی و دوقطبی نخ‌نمای مردم_حاکمیت: اینترنشنال به نقل از مقامات اسرائیلی نوشته است، که ما در حال مبارزه با حکومت ایران هستیم نه مردم ایران و بی‌بی‌سی به نقل از ربع پهلوی گفته؛ جمهوری اسلامی دشمن مشترک ایران و اسرائیل است. با این عبارت این جریان رسانه‌ای مترصد است تا حمایت مردمی عملیات را به گروه‌های رادیکال و مذهبی کاهش داده و یک فرصت انسجام‌بخش تمام‌عیار را به یک تهدید گسل‌آفرین در جامعه تبدیل کرده و وانمود کند، مردم ایران از عملیات تاریخی دیشب رضایت ندارند. از طریق لینک خبرگزاری ایکنا https://iqna.ir/00HfKZ 🆔@asre_tabyin
🔎سه محور جنگ شناختی در سطح بین المللی علیه عملیات وعده صادق 🔻اسرائیل در میدان شکست خورده و در دیپلماسی به پیچیدگی و بن بست رسیده ولی حربه رسانه و جنگ شناختی را جهت جبران ماجرا در ساحت افکارعمومی همچنان فعال و تا دندان مسلح حفظ کرده است. برای ۱.تضعیف و کمرنگ سازی وعده صادق و ۲.تقویت پرستیژ و احیای ابهت اسرائیل و ۳.ایجاد شکاف در لایه افکارعمومی جبهه مقاومت در سطح بین‌المللی باعث شده که محورهای گسل سازی را به شرح ذیل طراحی کند؛ 1️⃣ ایران هراسی(امپراطوری): مطبوعات غربی، عربی، عبری درصدد هستند که با تکرو و یاغی خواندن ایران در اقدام نظامی و حربه سازمان ملل و شورای امنیت و سازمان انرژی اتمی، اَبَرشرکای استراتژیک ایران در منطقه و جهان را از ظهور یک هراسان کرده و قدرت گرفتن ایران را در جهت نظم نوین منطقه و جهان ترسیم کنند. 2️⃣ فارسی هراسی(نژاد و زبان): مطبوعات ترکیه ای و اماراتی و... درصدد هستند که با عبارت احیای امپراطوری فارسی و یادآوری تاریخ پادشاهی ایران و برجسته کردن دوگانه فارس_عرب و فارس_ترک(عثمانی)، دولت ها و ملت های مسلمان منطقه را از حمایت و تحسین ایران فارغ کرده و را بر مساله فلسطین و حمایت از غزه غالب کنند. 3️⃣ شیعه هراسی(مذهب): این هم سومین محوری است که در جهت کاهش برد و کمینه سازی وعده صادق از حیث اثر راهبردی در حال برجسته سازی و مانور مطبوعاتی است. رسانه های معاند، با تغییر گفتمان تقابل ظالم_مظلوم و نژادی عربی_عبری جلوه دادن ماجرا، شیعه را جریانی مخل و جاه طلب و ماجراجو مطرح کرده و انسجام افکارعمومی منطقه علیه اسرائیل را با طرح دچار شکاف کنند. 🔹بر اصحاب رسانه در سطح کنشگری منطقه ای و جهانی است که در نوع فعالیت رسانه‌ای به این محورها دقت کرده و عبارات و واژه های شکاف آفرین و ضدانسجام راهبردی را مدیریت کنند و افکارعمومی را در ضدیت با اسرائیل و ذیل گفتمان تقابل ظالم_مظلوم و مستکبر_مستضعف، یکدست و شانه به شانه و همسو نگهدارند و عملیات و طوفان الاقصی را در سطح افکارعمومی جهانی با تصویر برنده، قوی، موثر و منسجم، راهبری کنند. ✍️علیرضامحمدلو 🌐 لینک مطلب در عصرتبیین 🆔@asre_tabyin
🎯 مجبور نیستیم هر فناوری جدیدی را به زندگی خود راه دهیم — «انتخاب‌گرایی فناوری» چیست و چه تفاوتی با بدبینی به فناوری دارد؟ 📍نیل پستمن، نظریه‌پرداز برجستهٔ ارتباطات، در سال ۱۹۹۲ گفت که ما در عصر «تکنوپولی» زندگی می‌کنیم. به اعتقاد او، ذهنیت پس از دورهٔ تکنوکراسی رواج یافته و اکنون «همۀ ابعاد حیات فرهنگی ما تسلیم حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری» شده است. اما مفهوم «تکنوپولی» یعنی چه؟ ارتباط آن با رسانه‌های اجتماعی و فناوری چیست؟‌ و آیا راهی برای گریز از این حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری وجود دارد؟ 🔖 ۳۰۴۴ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۷ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/x92115 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔎"شهیدانه" یک فناوری اجتماعی بود و مصطفی مصداق آتش به اختیار 🔸 او از جنس رویداد متفاوت و جذاب بود در میان روندهای مایوس کننده و خستگی آفرین روزمره. خلاف جریان آب هم شنا می‌کرد و ایستایی برایش بی‌رنگ و عاری از معنا بود. 🔸هر کسی که یکبار هم تجربه معاشرت و گفتگو با مصطفی را داشته باشد بخوبی متوجه این ماجرا می‌شود که بمب انرژی و تحرک و ایده پردازی بود و مصداق بارز جریان آتش به اختیار در فرمایشات رهبر انقلاب. حیف است که در روایت های شخصی خلاصه شود و بایستی ساعت ها در توصیف و تحلیل فعالیت های فرهنگی ازین دست، گفتگو و صورت بگیرد و با نگاشت علمی و با توجه به قوت ها،فرصت سازی‌ها، تاثیرها و دلالت هایش به یک مدل و مانیفست عملیاتی در جریان فرهنگی شهر تبدیل شود. 🔸لازم دانستم که در حد قلم الکن و نارسایم در توصیف مدل کنشگری این عزیز فقید چند خطی بنویسم که او یک الگوی کم رقیب برای حلقه های میانی در شهر بود. در جای درستی ایستاده بود و با ادبیات ایثار و شهادت، زیست فرهنگی و سبک تعاملش، علامت سوالی بود بر پیشانی گفتمان های کت و شلواری اُتو کشیده و که سالی یک یا چندبار و بصورت نمایشی یا کلیشه‌ای، یادواره‌ای برای شهدا ترتیب می‌دادند و دِین خود را به دفاع مقدس ادا کرده و از خجالت شهدا هم در می‌آمدند! 🔸اما مصطفی در جای درستی ایستاده بود و با منش شهدایی، کنش فرهنگی، آتش به اختیار و البته معقول و منضبط و نه آنارشیستی و بدون برنامه، عطر و بوی شهادت را از انتهای گلزار شهدا و بالای تپه شهدای شهرستان خوی با فناوری های شناخته شده ای چون مراسمات هیات، روضه خانگی،خدمت به محرومان و دست‌گیری و دلجویی از سیل یا زلزله زدگان شهرستان و مدیریت گروه‌های سرود و...، تا راهبری می‌کرد. 🔸آری شهر ما مدت هاست که شهدا را با این فرزند شهید می‌شناسد و هر جا نام و یادی از اسطوره‌های جنگ و شهادت در شهرستان خوی باشد، تصویر و خاطرات این روحانی مخلص، دوست داشتنی، کاربلد و باسواد خواهد درخشید. او به ما یاد داد که معطل ساختارها برای تولید حرکت عمومی در جامعه نباشیم و برای کارفرهنگی، اسیر ظواهر مدرن و دیسیپلین های اداری و فیگورهای فرهنگی با فرمت ، فرمایشی و هزینه زای امروزی نشویم. 🔸ا‌و در سطح و توان خودش برای شهدا تمام قد ایستاد و پاتوق شهدا را رونق داد و برای خیمه شهادت در شهرستان، مشتری‌های نوجوان و جوان قابل توجهی جذب کرد. او ترجمه درستی از آیه شریفه "قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا للّه مثنی و فرادی" بود و برای پدر شهید و یاران دفاع مقدسی‌ سردار، سنگ تمام گذاشت و رفت. 🔸ناگفته نماند که در اندیشه رهبر انقلاب با توجه به فرمایشات ایشان در تاریخ ۱۳۹۸/۳/۱، نیاز کشور به یک حرکت عمومی و تحقق بخشیدن حکمرانی مردمی، جز با تاسیس حلقه‌های میانی متشکل از جوانان متعهد، کاربلد، باسواد و انقلابی رقم نمی‌خورد. 🔸در همین راستا و با گره زدن ایمان و ابتکار و خلاقیت، گلزار و وادی رحمت را امتداد فرهنگی بخشید و مکانی سوت و کور و خلوت را به تبدیل نمود. توضیح بیشتر اینکه حلقه‌های میانی در یک معنا، ساختاری غیر رسمی جهت اتصال جامعه با دین و فرهنگ و ایدئولوژی هستند که در بستر فناوری های اجتماعی محقق می‌شوند. 🔸"شهیدانه" یک بود که با چینش و ترکیب درستی در لایه فرهنگی شهرستان خوی جانمایی شد و یک ایستگاه رشد ایمانی را جامه عمل پوشانید. فضایی برای مانور فرهنگ متعالی شهادت در پیچیدگی های مدرنیته مهیا نمود و سرعت زیست مدرن و فرهنگ مادی و دنیازده امروزی را در روزهایی از هفته به چالش کشید. 🔸نقشه بزرگ اون این بود که یاد خدا و عمل صالح و "معنویت در صحنه" و نه "معنویت در صومعه" و "سکولار" و "عاری از شریعت"، در ذهنیت اجتماعی تثبیت شود. در نگاه مصطفی و افرادی که برای فرهنگ‌ شهدا عرق می‌ریزند و هزینه می‌دهند، آلترناتیو و نسخه جایگزین برای زیست بدون خدا و زندگی سکولار امروزی، نزدیک شدن به شهدا و زندگی به سبک شهداست. تجربه لذت عمیق از زندگی بدون گناه و افسردگی و هیجانات آنی و در لحظه، در پرتو شهدا، شدنی و ممکن است. سایه شهدا برای زندگی بهتر و لذت عمیق‌تر بلند است. 🔸 و در آخر اینکه ممنونم از مصطفای عزیز و دوست داشتتی مرحوم(چه واژه نفس گیری) به پاس تمام عرق هایی که ریخت و دوندگی های بی منت و تحمل رشک برانگیزش در برابر ناملایمتی ها و پاپس نکشیدن هایش برای تثبیت فرهنگ شهادت در شهر. 🔸غبطه میخوریم به حالش و امیدوارم که مسئولین گرامی شهرمان یاد و نام این عزیز را در گرو حمایت از جوانان،اجتماعات و گروه‌های فرهنگی آتش به اختیار،مخلص و کاردان شهرمان دانسته و در جهت اعتلای دینداری در جامعه به الگوی حلقه های میانی توجه بیش از پیشی عنایت نمایند. یادم نمیکنی و زیادم نمیروی، یادت بخیر یار فراموشکار من ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎 آیا تلفن‌ همراه دانش‌آموزان را کندذهن‌ کرده است؟ — گوشی‌های همراه در مدارس سلاح‌های حواس‌پرتیِ جمعی هستند 📍نتایج معروف‌ترین آزمون سنجش توانمندی دانش‌آموزان در جهان نشان می‌دهد که طی چند سال گذشته عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در کشورهای مختلف تدریجاً ضعیف و ضعیف‌تر شده است. برخی گمان می‌کردند همه‌گیری کرونا و شرایط نامطلوب آموزش در آن دوره باعث این افت بی‌سابقه شده است، ولی تحقیقات اخیر نشان می‌دهند این سیر نزولی پیش از دورهٔ کرونا آغاز شده. آخرین گزارش برنامهٔ بین‌المللی ارزیابی دانش‌آموزان، موسوم به پی‌آی‌اس‌اِی، به گوشی‌های همراه را مقصر اصلی داستان می‌داند. 🔖 ۱۰۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۶ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/w51475 🆔@asre_tabyin
🔎موضوع حجاب و سه کلیدواژه مهم ▫️موضوعی که تحت عنوان یا مدیریت حجاب در جامعه مطرح می شود فارغ از شعار و شوآف این یا آن گزینه، ذیل واژه بایستی راهبری شود: 1⃣ فرهنگ: تعیین کننده / / رهایی بخش 2⃣ اقتدار: تامین کننده/ / الهام‌ بخش 3⃣ رسانه: تکمیل کننده/ /آگاهی‌ بخش 🔻پ.ن: تذکر لسانی، کنش فرهنگی، کار تبیینی همیشه در اولویت است. مظهر اقتدار هم در تقابل با خط فساد و ریل های فسادآفرین نه نقطه های فریب خورده است. اقتدار در واقع چترحمایتی برای کنترل تنش های احتمالی و حداقلی در عملیات تذکر لسانی و کارفرهنگی_تبیینی است. 🔸سلب تنش ها در چتر قانون است نه ایجاد تنش به نام قانون. تذکر ذیل امنیت با ضلع روایت در واقع تلاش می کند تا فضای اجتماعی را نسبت به فرهنگ حجاب به نفع و سمت مثبتی حساس کند.آنچیزی که جریان پنهانی درصدد بوده تا افکارعمومی را نسبت به این مقوله بی تفاوت یا در تقابل قرار دهد. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎شورش عقلانیت علیه صهیونیسم در دانشگاه‌های آمریکا 🔸ماشین مدرنیته با سه ضلعی تکنولوژی، ساختار و دانش توانسته تمدنی را دست و پا کرده و میدان‌های عینی و ذهنی و مجازی را به تسخیر خود در آورد. اما اتفاقی که بعد طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق در رخ داده و هزاران استاد و دانشجو و ده ها دانشگاه در حمایت از به راهپیمایی و تجمع خیابانی دست زده‌اند، یک مساله استراتژیک علیه منافع محسوب می‌شود که فصل نوینی را در ساحت افکارعمومی جهان بین الملل و ساختارهای دانشی چه بسا رقم بزند. 1⃣ لایه عینی و مداخله تکنوکراسی: جریان صهیونیستی آمریکا در این سطح نشان داده که مدیریت بحران را در تقابل با توده ها و افکارعمومی بهرحال بلد است. از جنبش وال استریت تا جنبش های اجتماعی و اقتصادی دیگری که در دهه ها و دوره های مختلف رخ داده و نهایتا با مشت آهنین و محرومیت ساختاری به زیر پوست شهر فروکش کرده است. ضمن اینکه با و سرگرمی و فناوری هالیوود و سینمای جادویی آمریکا، به تعبیر گرامشی در دستور کار آمریکا برای مدیریت افکارعمومی قرار دارد. تکنوکراسی در این لایه اوج می‌گیرد و به تعبیر نیل پستمن به تکنوپولی(تسلط تکنولوژی بر فرهنگ) می انجامد. 2⃣ لایه مجازی و مداخله اینفوکراسی: در این سطح که اینفوکراسی یا و موج سوم تافلری نامیده می‌شود نیز حکمران فعلی جهان با وجود متا و ایکس و گوگل و آمازون و یوتیوپ و فیسبوک و...بدون شک صهیونیسم و آمریکاست. مبارزه در چنین سطحی نیز یک مدل تاکتیکی دارد و غیر از محدود و معدود نتایجی بایستی اذعان داشت که تابحال حداقل نتیجه جدی و عمیقی به نفع جبهه حق رقم نخورده است. کاستلز در کتاب شبکه های خشم و امید در عصراینترنت هم توصیفی از جنبش های مردمی مجازی در خاورمیانه و آفریقا ارائه می‌دهد که همانجا نیز مداخله‌گری صهیونیسم جهانی در برآیند جنبش ها روشن است. 3⃣ لایه ذهنی(علمی) و مداخله بروکراسی: در این ساحت نیز با توجه به توسعه دانش و فناوری و بسط ید ، مدرنیته با نقاب پوزیتویسم و توسعه و اقتصاد بازار و ویترین بورس و بانک، اتاق های فکر و ذهن تصمیم ساز جوامع را تسخیر کرده و ساختارهای بروکراتیک را تقویت و بازتولید می‌کند. در واقع را در خدمت بسط و توسعه انواع عقلانیت مدرن(ابزاری، ارتباطی،انتقادی) به کار می‌گیرد و تصویر جادویی و بی‌رقیب از ماشین مدرنیته را تکمیل می‌کند. 🔸اما آنچه که در بیش از ۴۰ دانشگاه معتبر و درجه یک آمریکا در حال رخ دادن است، حاکی از این واقعیت تلقی می‌شود که یک فارغ از پارادایم عقلانیت ابزاری و با راه اندازی تجمعات و راهپیمایی علیه رژیم کودک کش اسرائیل در قلب آمریکا شکل گرفته است. 🔸قفس آهنین و انحصار منحوس عقلانیت ابزاری بدست اساتید و شاگردانش ترک های جدی برداشته است. وقتی بینش و تمایلات انسان مدرن از مرزهای شخصی و انتفاعی فراتر رفت و حس ناسیونالیستی و نژادپرستی را هم پشت سر گذاشت و به یک رسید که برای حمایت از مظلوم پا به خیابان گذاشته و از عنوان ریاست دپارتمان فلسفه و هیات علمی دانشگاه کلمبیا و...هم عبور کند یعنی عقلانیت خودبنیاد به بن بست رسیده و و پارادایم نوینی درحال ظهور است. 🔸شورش علیه عقلانیت ابزازی چه بسا غیرمنتظره ترین نوع جنبش علیه صهیونیسم جهانی بود که در حال تحقق است و دیواره‌های اومانیسم با روکش و بزک کنش عقلانی در حال فروپاشی است. بعد از که افکارعمومی را در قلب لندن و پاریس و اروپا به خیابان ها کشانید، شاهد جنبش های نخبگانی بعد از عملیات هستیم که بیداری جهانی را به افق های بهتر و منسجم تری می‌تواند منتج کند ان شاالله. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎"گناه فرشته" و تصویرسازی‌های مسموم و متکثر 🔸سریالی که اخیرا در شبکه نمایش خانگی فیلیمو با کارگردانی به نقطه پایان پخش رسید و چهره‌های معروفی چون شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی و...به عنوان بازیگر حضور داشتند، از جهت تبادر یا ارتکازات ذهنی و حیث بسیار حائز اهمیت و قابل بررسی است. جدای از اینکه بحث مافیا را بصورت دراماتیک پشت حوادث‌ اجتماعی به تصویر می‌کشد اما دلالت هایی انحرافی در پی دارد که بدون اسپویل داستان، به نکاتی اشاره می‌کنیم؛ 1⃣ تصویرسازی ضعیف و غافلگیرشده از قانون: در این سریال آن چیزی که خیلی روشن است، ناتوانی قانون و مامور دستگاه قضا از دسترسی به مجرم و کشف و انهدام شبکه مافیاست. همیشه قانون یک یا چند قدم از جرم و خلاف عقب مانده و معمولا غافلگیر می‌شود و جریان تبهکار تا انتهای داستان به تور قانون نمی‌افتد و این جز ضعف و یاس برای جامعه نخواهد افزود و و قضا را تقلیل خواهد بخشید. 2⃣ سلطه سوفیسم وکالت و تولید یاس از اثبات حقیقت: برخی از وکلا در این سریال خرید و فروش می‌شوند و "متین دفتری" هم از وکلای بنام سریال اذعان می کند که "شغل ما ارتکاب جرم نیست بلکه آموزش چگونگی ارتکاب جرم است بگونه‌ای که جرم تلقی نشود". برخی دیگر هم مهره های بقیه بوده و از اثبات حقیقت و پشت صحنه‌های ماجرا عاجزند و پیچیدگی های جرم باعث القای نوعی و ناامیدی از امکان اثبات حقیقت در ذهنیت مخاطب می‌گردد که حتی وکیل‌های متعهد نیز خودخواسته یا ناخودآگاه به عنوان مهره دیگران به بازی گرفته شده و ترسیم واقعیت می‌کنند. 3⃣ خلق زندان بی‌خطر و ملوس و تخطئه قانون: یکی از لوکیشن های پرتکرار و ویژه این سریال، زندان و خصوصا بند زنان است که بگونه‌ای تصویرسازی شده که همه مجرمان انسان های بیچاره یا و موسیقی و هنر و خیاطی و دلسوز هستند. اگرچه درصدی از مجرمان چنین هستند اما این تصویر پرتکرار جز به تعمیم و سپس تخطئه قانون نخواهد انجامید. 4⃣ جولان مافیا و بازی زرگری در خلق جرم: این پرده از ماجرا نیز نشان می‌دهد که پشت صحنه جرایم سنگین و قتل، چیزی جز بازی مافیا نیست. طرفین شاکی و متهم در یک نقشه بزرگتری باهم گلاویز بوده و امتداد دعواهای پشت صحنه، به کنش نمایشی روی صحنه به تعبیر اروین گافمن، ختم شده است. این خلق تصویر از جرایمی همچون قتل و سپس اعدام(خصوصا بعد اغتشاشات ۱۴۰۱) نیز و بدبینانه‌ای را در تحلیل حوادث اجتماعی برای مخاطب القا کرده و از ماجرا را به چالش می‌کشد. 5⃣ کلیشه سازی منفی از حجاب و پوشش: و چادر در این سریال در دوحالت مصرف می‌شود؛ یا در بند زندانی‌ها و خصوصا موقع ملاقات و یا برای طبقه ضعیف و بدبخت جامعه که همسر متهم( زندانی متهم به قتل) و فرزند خدمه (رییس مافیا) باشد. این تصویرسازی نیز در قیاس با پوشش کاملا متفاوت طبقه برتر اقتصادی در ناخودآگاه اجتماعی نقش خواهد بست و به یک هبیتاس و ذهنیت ساخت یافته بدل خواهد شد. 6⃣ تصویر ابزاری یا مردانه از زنان جامعه: هایدگر به خوبی از جهان پساتکنولوژی به تعبیر کرده است. آنچیزی که بعنوان نماد زن در این سریال، از فروزان و مانیا تا فرشته و مهتاب و دخترش و... به تصویر کشیده شد، چیزی جز ابزار و مهره دیگران نبود. در باکلاس ترین وضعیت نیز ضمن حفظ شان ابزاری زن در این اثر، تردد با موتور و صرف و تمرین بوکس در موقع عصبانیت و ادبیات تند و روابط مردانه بود که به چشم می‌آمد. 7⃣ توجیه مدل ارتباطی آزاد و فرازناشویی و بی‌ثباتی خانواده: ارتباط مهتاب و نوید به بهانه وکالت و که رد و بدل می‌شود و همچنین ارتباط حامد و فرشته با چاشنی رویاپردازی که در نهایت به فروپاشی روابط خانوادگی حامد و مهتاب انجامید اما دلیلش بخاطر بحث برای متهم و شاکی، مصادره شد. همچنین روابط ریلکس و همیشگی و صمیمی مشفق با همسر و دختر حامد، مدل ارتباطی ویژه‌ای را طرح‌‌ریزی یا تثبیت می‌کرد که در عرف دینی و حتی امروزی اکثر خانواده های ایرانی پذیرفته و قابل تعریف نیست. 🔻نکته آخر اینکه عنوان القای دوپهلو و پارادوکسیکالی را یدک می‌کشد که حاکی از دیدگاه خاص کارگردان و نویسنده سریال به حوادث می‌تواند باشد. ضمن اینکه عبارتی را که در تمام قسمت های سریال در ابتدا تحت عنوان "بی ارتباطی این ماجرا به حوادث ۱۴۰۱" سرمشق می‌کند، حاوی القا یا ای است که محل تامل است! ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin