eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
412 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
گفتمان تسلیم، قم هراسی و فرافکنی به سبک انتخاب 🔹بافت خبری حاکم بر رسانه‌های دولت اعتدال حاکی است که فرافکنی و تولید کانال انحرافی برای مهندسی حواس افکارعمومی، مأموریت ویژه این روزهای جریان ‌های رسانه‌ای منتسب به دولت است و بایستی تا ایام انتخابات به دقت رصد شوند تا هرگونه تحریف، تشویش و تحریک در فضای رسانه خنثی و کم اثر شود. 🔹پایگاه خبری انتخاب که بارها به جرم نشر اکاذیب، تشویش و توهین، به تعلیق، تعطیلی و فیلتر محکوم شده است علی‌رغم اینکه خود را در بیوگرافی، سفید و فراجناحی معرفی می‌کند، اما در راستای احیای مجدد پروژه قم هراسی که این بار از جانب رئیسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا کلید خورد و همچنین جاده صاف کنی برای گفتمان تسلیم و مذاکره و از طرفی به دنبال فرافکنی از سوء مدیریت دولتی در قطعی گاز، برق، آلودگی هوا، افت شدید شاخص بورس و... تیتری گزینشی و کاریکاتوری و غرض‌ورزانه برای بازنشر خطبه‌های نمازجمعه هفته گذشته قم انتخاب کرد. 🔹حجت الاسلام سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه قم با اشاره به ضرورت قطع وابستگی اقتصادی، توجه به توان داخلی و تمرکز بر اقتصاد درون‌زا گفته بود: نباید به گشایش اقتصادی از سوی دشمن دل بست و در صدد مذاکرات مخفیانه به امید رفع تحریم بر آمد که برای این سخنان به آیه قرآنی تمسک جسته بود که قطع ارتباط با بیگانگان را مانع فقر و عامل بی‌نیازی و قطع وابستگی بیان می‌کرد. 🔹در واقع تأکید بر واژه‌ای و تأکیدزدایی از واژه‌های اطراف و مفسر آن، شاید به ظاهر غلط نباشد و نمی‌توان خرده گرفت ولی وقتی معنا و مراد حاکم بر کلام و خطبه را گزینشی بیان می‌کند، چیزی جز شیطنت و مأموریت برای تحریف از آن بر نمی‌آید که سایت خبری مذکور با برجسته سازی و تیتر زدن بخش "قطع ارتباط با بیگانگان مانع فقر می شود" علاوه بر تمسخر و خلاف منطق جلوه دادن تریبون‌های دینی و مخالفان مذاکره با دشمن کینه‌توز، تیری هم در امتداد قم هراسی شلیک نمود که بازار خبری را به نفع سوءمدیریت دولت روحانی آلوده کند. 🔹امروزه چینش خبری یک امر حرفه‌ای است اما تحریف کلام و معنا، یک تکنیک عملیات روانی است که خطای شناختی مخاطب را در راستای اهدافی چون قم هراسی سوگیرانه و جاده صاف کنی برای مذاکرات مجدد شکست خورده رقم می زند که برای رسانه‌های دولتی و اصلاح طلب، تکنیکی آشنا است. 🖌حجت الاسلام علیرضا محمدلو @sedayehowzeh |صدای حوزه
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
شهید نواب صفوی و تله 🔹آقای در سخنانی غیرمتعارف، شهید را فردی معرفی کرده که با بضاعت اندک به دنبال اجرای اسلام حداکثری بود... @sedayehowzeh | صدای‌حوزه
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
شهید نواب، مبارزی احساسی یا شاخصی تشکیلاتی ◽️از این نوشته چنین برداشت می شود که انگار شهیدنواب صفوی یک حرکت احساسی با اهداف تخیلی و دور از واقعیت زمانه اش را دنبال می کرد. مقایسه حرکت فداییان اسلام با مدل حضرات معصومین علیهم السلام نیز ضمیمه شده تا نتیجه بگیرند که برای حرکت تمام عیار و حداکثری باید بضاعت کافی! داشت که شهید نواب فاقد آن توانایی بود. ◽️آنچه که از این متن و از مجموع واژگان منفی بکار رفته چون "آمال و آرزو" تا "یاس" و "بضاعت کم" و "خطا در برآورد توانایی" و... که بکار برده شده تا شواهد و مدارک ناقص علیه حرکت شهید نواب برداشت می شود، همگی دال بر این است که شخصیت شهید نواب یا درست شناخته نشده یا اینکه انگیزه ها و چشم انداز دیگری در فرامتن این تحریف و تقلیل شخصیت شهید نواب وجود دارد که قابل تامل و بررسی است. ◽️جهت روشن شدن اذهان باید گفت که شهید نواب در سال هایی ایده حکومت اسلامی را مطرح کرد و برایش مانیفست نوشت که بسیاری تصور حکومت بدون شاه را هم نمی توانستند داشته باشند. مانیفیستی که تمام جزییات وزارتخانه ها و ماموریت های نهادها و سازمان ها را نوشته بود و نشان از دغدغه واقعی داشت نه اتوپیایی تخیلی. ◽️شهید نواب علاوه بر چهره مبارزاتی و به ضمیمه چشم انداز حکومت اسلامی که تشریح و تدوین کرده بود، در سطح منطقه و جهان اسلام نیز با اخوان المسلمین و مرتبط بود و بده بستان فکری و عملیاتی با جریان های دینی در سطح وسیع برقرار نموده بود. ◽️شهید نواب نه تنها یک کاریزمای عملیاتی داشت که در عرصه اقدام ضداستکباری و بینش اجتماعی و سیاسی، زمینه ساز و جاده صاف کن جریان ملی شدن صنعت نفت ایران نیز شدند که در تاریخ معاصر انقلاب اسلامی ضبط و ثبت شده است. ◽️چطور می شود شخصیتی که دغدغه و دارد، برای کمک به فلسطین هزاران نفر را بسیج و آماده اعزام می کند و به تعبیری تشکیلاتی عمل می کند و نگاه فراسرزمینی هم دارد، برای مناظره با کسروی ها در صحنه روشنگری و تببین حاضر می شود و برای حفاظت از صندوق های رای در انتخابات به دستور آیت الله کاشانی سازماندهی و طراحی عملیات می کند و برای رهبرانقلاب، اولین چهره تاثیرگذار در سطح بینش و اقدام‌ سیاسی_انقلابی علیه امپریالیسم لقب می گیرد و در مجموع هم صاحب ایده و چشم انداز بوده و هم اهل اقدام است و هم منطق تشکیلاتی دارد، اینچنین بی مهری در تبیین شخصیتش صورت می گیرد. ◽️شاید نشست و برخاست بیش از حد با مدعیان عصرحیرت و تسلسل اندیشه ها رفتارهای خارق عادت باعث شده تا جرقه ها و مناشی انقلاب اسلامی را به جرم برخی خلاء ها و نقاط ضعف موجود در نتایج انقلاب، به چالش بکشند و با این ادعا که چون انقلاب اسلامی، ظرفیت تحقق تمام اسلام و احکام اسلامی را تابحال نداشته، پس از اساس این انقلاب را حرکتی مالیخویایی و احساسی بنامند. ◽️باید گفت که مدعیان فقه و تمدن اگر واقعا این عناوین را بدون غرض و در دیالکتیک با اندیشمندان انقلاب دان و تمدن خوان و اسلام شناش درک نمایند، شاید نتایج بهتری در باب شخصیت ها و شاخص های تاریخ انقلاب نیز به دست آورند. ◽️ مراحل پنجگانه انقلاب اسلامی نیز منظومه ای است که متدولوژی امامین انقلاب را برای وصول به تمدن اسلامی و تحقق حداکثری از اسلام در حد توان یک مومن منتظر مشخص و معرفی می نماید. ✍علیرضامحمدلو @sedayehowzeh | صدای‌حوزه
پوشش آنارشیسم رفتاری با پوپولیسم رسانه ای رفتارشناسی رییس دولت، اعضای اقتصادی کابینه و مشاورین فرهنگی و امنیتی دولت در ماجراهای اخیر نیازمند یک بازخوانی است که به اصطلاح فرامتن و پنهان تصمیمات و موضع گیری های اخیرشان در موضوعات اقتصادی و سیاسی و علمی و فرهنگی شفاف تر شود. 1⃣رسانه خوان ها می دانند که دولت فخیمه اعتدالیون چقدر اقتصاد را به بیراهه برده و در یک تعبیر مطابقی، چقدر اقتصاد را به ابتذال کشیده است که یک قلم از افتخارات دولت! قیمت پراید ۱۰۰میلیونی و وضعیت قرمز بورس و ارز در حال نوسان است که همین چندوقت پیش، مرز ۳۰هزار تومان را هم رد کرد. 2⃣اما رسانه دان ها خوب می فهمند که علت این ماجراهای اقتصادی چون ارز و مسکن و خودرو و بازار بورس که بلای جان ملت شده است، به اعتراف صریح حداقل در باب ارز، نتیجه تصمیم بود نه تحریم که خزانه خزان دولتشان‌را که نسبت به برجام، شرطی شده بود به نوایی برسانند و ضعف های ارزی خود را از جیب ملت جبران کنند. 3⃣اما رسانه بان ها باید این خوانش ها و دانش ها را به یک ارزیابی عمومی برسانند و اجازه ندهند که با تمسک به بخش ناصحیح از یک گفت و گوی تلویزیونی که البته ناشیانه بود و از ضعف سواد رسانه ای کارشناس برنامه حکایت داشت، جوسازی نموده و به اصطلاح از آب گل آلود ماهی بگیرند. دیده بان ها و نورافکن های رسانه ای و صاحبان تریبون و روشنفکران انقلابی باید فعال شوند و خیز خزنده دولت در تحریف تاریخ ورشکسته دولت فخیمه در اجرای سیاست هایش را قبل از تسخیر اذهان و به نفع لیبرال ها، روشنگری و تبیین نمایند. 4⃣بازی بودجه ۱۴۰۰ از جانب دولت و توهین و حمله به مجلس و یک فرار رو به جلو در این ماجرا و بازی دیگری چون مظلوم نمایی وزیر ارتباطات بازداشت شده که به دروغ و صرفا جهت و تحریک احساسات عمومی کاربران، بخاطر فیلترینگ تلگرام مطرح شد و نه بخاطر خالی کردن جیب ملت و بازی سومی چون خبر استعفای رئیس سازمان بورس و تکذیبیه آن در فضای مجازی برای پاک کردن صورت مساله و پاسکاری وزیر اقتصاد و صمت و ...در کشف مقصر اصلی جهت گمراه کردن افکار عمومی، بشدت خبرساز شد. اخیرا نیز این گفت و گوی علمی در شبکه چهار که با ادبیات ضعیف توسط کارشناس برنامه که حتی خوراک شب بی بی سی را هم فراهم کرد، همگی بدون شک در صدد ایجاد برای مدیریت افکار عمومی در شرایط فعلی است که شاید با غفلت رسانه ها و فضاسازی فیک و جعلی و از طرفی سیاسی جلوه دادن مشکلات کشور و رفتن متوهمانه پای میز مذاکره با آمریکا برای حل مشکلات اقتصادی، یک پوپولیسم رسانه ای برای انتخابات ۱۴۰۰ جهت توجیه در ساحت تصمیم های کلان و راهبردی در این هشت سال دست و پا کنند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
در هزاره سوم، داده عنصر قدرت ساز و اطلاعات، زیربنای است. اگر دیروز قشون کشی وسیله استعمار کهنه بود، امروز داده کاوی و از طریق جمع آوری داده های شبکه های اجتماعی و بازی های استراتژیک و ...ابزار است. دیروز ستون پنجم راپورت می داد تا آتش بریزند و امروز ریپورت ها آنطرف فایروال ها روی میز دشمن است. عصر ، اطلاعات، امنیت 🆔@andisheengelabi
بازتاب پوستر «انتقام حتمی است» 🔸پوستر منتشر شده در سایت رهبر معظم انقلاب که در آن وعده انتقام سخت از آمران به قتل سردار قاسم سلیمانی مورد تأکید قرار گرفته بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشت. 🔹روزنامه دیلی‌بیست در پوشش این خبر نوشته رهبر عالی‌قدر ایران با انتشار این تصویر ترامپ را به ترور تهدید کرده است. 🔹پایگاه انگلیسی «دیلی‌استار» هم نوشته رهبر عالی‌قدر ایران در یک «توییت ترسناک پهپادی» وعده انتقام داد. 🔹پایگاه خبری «هیل»، نزدیک به کنگره آمریکا نوشته است: «این توییت شامل تصویری از یک فرد بور با لباس قرمز است که به رئیس‌جمهور سابق آمریکا شباهت دارد و سایه شوم یک هواپیمای پنهان‌کار که بالای سرش در حال پرواز است آنجا افتاده است.» 🔹خبرگزاری رویترز هم این خبر را منعکس کرده و نوشته حساب کاربری رهبر ایران در توییتر تصویر یک گلف‌باز شبیه به ترامپ را حین هدف قرار گرفتن توسط پهپاد منتشر کرده و وعده داده از او بابت قتل یک ژنرال ارشد ایرانی انتقام گرفته خواهد شد.  🆔@andisheengelabi
هدایت شده از زمانه
🔴 | واکسن‌ ایرانی کرونا و جهش ژنتیکی 🔻 جمشیدی دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا: 🔹 کشورهایی مثل ترکیه، امارات، بحرین و عربستان به این دلیل در حال واکسیناسیون هستندکه اجازه تست انسانی را دادند اما ایران به خاطر حفظ سلامتی مردم اجازه انجام هیچ گونه تست انسانی را به هیچ کشوری نداد. 🔹الان یک ایرانی ساکن آمریکا به خاطر تحریم‌ها این اجازه را ندارد که حتی یک استامینوفن را به ایران پست کند. 🔹واکسن ایرانی چون تمامی ژن‌های ویروس‌های کشته شده «Inactivated» را در درون خود دارد بنابراین هیچ جهش ژنتیکی در کارکرد واکسن ایرانی اختلال ایجاد نخواهد کرد. 【 : آنچه یڪ تحلیلگر بایست بداند】 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻اگر میخوانید 🆔 | eitaa.com/joinchat/796000260C5d9fc9afdd 🆔 | t.me/joinchat/AAAAAEOsJgWAqXvCnsxz-w 🆔 | sapp.ir/zamanehh
📣 فراخوان جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) منتشر شد ✔️شعر در قالب: کلاسیک و نو ✔️نثر ادبی در قالب‌: دلنوشته و مینیمال ✔️نثر رسانه‌ای در قالب: یادداشت و گزارش 📌از برترین آثار در دو بخش جایزه ویژه و حق التألیف تقدیر می‌شود. 🔗 زمان ارسال آثار: از بهمن99 تا 30 بهمن 99 🔗ارسال به دبیرخانه گروه نویسندگان حوزوی به نشانی @rahil1357 در شبکه پیام رسان ایتا 🔗برای دریافت اطلاعات بیشتر به کانال نویسندگان حوزوی به نشانی https://eitaa.com/howzavian مراجعه فرمایید.
، 🔎رسانه پیام_بری مقدس است اگر..‌.. رسانه شناسی درستش این است که در نسبت با ابَرواقعیت های چون فرهنگ و اقتصاد و سیاست اتفاق بیفتد. شان رسانه آیا فرادستی است یا فرودستی؟ آیا باید ذیل این ساختارها بعنوان پشتیبان و پوشش عمل کند یا نقشی جدی تر و مقدس تر می توان برایش قائل شد؟ در پاسخ به کلان سوال مطرح شده باید گفت: 1⃣رسانه وقتی با تلاقی می کند و به خدمتش در می‌ آید می شود سرگرمی و که دستاوردی جز سرکوب رضایتمتدانه را نتیجه نمی دهد و به نعع جریان تزویر تمام خواهد شد. 2⃣رسانه وقتی با گره می خورد، تولید توجیه می کند و محافظه کاری و کُندی را سبب می شود که این نیز جز را نتیجه نخواهد داد و به کام زَرمداران خواهد بود. 3⃣هرگاه رسانه با درآمیزد، تولید قدرت می کند و هژمونی و ، نتیجه منطقی اش خواهد شد که میدان مانور زورمداران را توسعه خواهد بخشید. 🔹سرگرمی خالی از معنا و معرفت یعنی همان حماقتی که از کارکردهای رسانه در عصر تعریف شده است.رسانه اگر رسالتش کوتاه کردن سایه ظلم و گسترش عدالت و حرکت به نفع پابرهنگان نباشد، جز بازوی فساد به حساب نمی آید. 🔹این ابزار عصرجدید اگر اخلاق و آزادی را فراموش کند، در حصار فریب و دروغ در خواهد آمد که دستاوردش برای ملت های مظلوم، و اسارت مدرن خواهد بود. پس رسانه باید تیغ تعهد و آزادی را باهم داشته باشد تا نه او را به فساد بکشاند و نه او را دچار ابتذال نماید. 🔹فرهنگ و اقتصاد و سیاست، پارادایم هایی هستند که اگر بالادست رسانه قرار بگیرند، از صراط عدالت خارج شده و حقیقت‌ را ذبح می کنند. رسانه باید فرادست و آقابالاسر همه ساختارها روشنگری کند و با روشنفکری گره بخورد تا آگاهی را به مقصد مقدس افکارعمومی روانه سازد. 🔸رسانه برای طی مسیری چنین مقدس بایستی مستقل از مجازها و متعهد به حقیقت ها باشد تا لقب بگیرد و گفتمان عدالت‌را راهبری امین و صادق به شمار آید. 🔸این تفسیر از رسانه به معنای دعوت به عوام زدگی در ساحت این ابزار مدرن نیست و اساسا را بزرگترین سرمایه در عصر جدید باید پذیرفت و برایش احترام گذاشت. حمایت از عوام در قبال اصحاب زور و زر و تزویر به استبداد عوام منجر شود چرا که با چاشنی آگاهی و معرفت افزایی که شاهراه عدالت گستری است، از این بارِ منفی فاصله معناداری می گیرد. 🔸رسانه در مثلث عقلانیت و معنویت و عدالت است که مقدس می شود و به تعبیر امام موسی صدر که مطبوعات را محراب عبادت خواند، می توان رو به قبله اش، پشت به ظلم و ظالم و ظلمت نمود و تسبیح حق گفت. هرگاه رسانه وارد فاز مصلحت شد یعنی وظیفه اش را گم کرده و هرگاه سر اطلاعات و اخبار و تحلیل هایش معامله کرد یعنی به قربانگاه نزدیک شده و هرگاه تیغش، سرِ ناحق نبرید و یا بناحق سر برید، یعنی به گودی قتلگاه که جریان تحریفش بخوانیم وارد شده است. ✅این ابزار نباید فقط ابزار باشد، بلکه باید همان پیام و پیام_بر، باقی مانده و چشم طمع را از خود خلاص نموده و سایه تهدید را از سر ملتش دور کند. جبهه حق و گفتمانش به این نیاز دارد و هم که در کربلا جا نماند و به عنوام یک فرهنگ، تاریخ را در نوردید، چون چنین پیامبری را در خود تجربه نمود. رسانه مقدس است اگر امامتش را فدای مصلحت و منفعتش ننماید... ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام میناوند به کام بیگانه که از او دویدن و نفس زدن برای تیم ملی و تعصب برای تیم محبوبش و حضور در هیآت مذهبی و برخی کارهای خیر را به یادگار داریم، بعد از فوت بهانه ای شد که برخی به اصطلاح سلبریتی و فوتبالیست، هشتگ از جان فتاده ی "واکسن بخرید" را دوباره احیا کنند. لازم به یادآوری است که همین واکسن فوق الذکر، در کشور آمریکا و انگلیس نه تنها سرعت فوتی های کرونا را کم نکرده که شتاب بیشتری حتی در کشورهای واردکننده همچون پرتغال و فرانسه و نروژ و آلمان و حتی رژیم اشغالگر قدس داشته است و باعث یا بیماران گشته بطوری که باعث ممانعت از ادامه تزریق واکسن در برخی از این کشورها شده است. هشتگ سازی برای در گردنه نشسته های در لباس بازیگر یا بازیکن، تبدیل به یک بازی دو سر سود شده که با و القای دلسوزی، در خط مقدم جنگ روانی دشمن هم کنشگری می کنند. 🆔@andisheengelabi
📌از پیغام به آنجلینا تا نامه نگاری با جو بایدن 🔴 محمود احمدی نژاد در مصاحبه با شبکه آمریکایی فاکس نیوز گفت: پس از اینکه جو بایدن در انتخابات پیروز شد به او نامه نوشتم و در آن نامه شرایط جهان را شرح دادم و از ایشان خواستم که قاطع بایستد و سیاست‌ها را به خاطر صلح و عدالت تغییر دهند. 🔸 این همان احمدی نژادی است که در یک و در پاسخ به آنجلینا جولی، همسویی خود را برای برقراری صلح و ثبات جهانی اظهار می‌کند. 🔹 اینکه رئیس جریان بهار از گفتمان استکبارستیزانه دولت نهم به سمت گفتمان برجامی دولت اعتدال چرخش می‌کند چیزی عجیبی نیست و این نوع را در این چهل و دو سال از ریزه خواران انقلاب کم شاهد نبودیم. 🔸 نقطه عطف ماجرا اینجاست که احمدی نژاد از جو بایدن که تهیه کننده و پایه گذار داعش و در جهان بود، درخواست صلح و عدالت دارد؛ وا اسفا از این شیفت گفتمانی رادیکال. 🔹 کمی آرام برادر محمود سابق که روی برجامیون را هم سفید کردی... 🆔@sedayehowzeh 🆔@andisheengelabi
🔵 مصوبه‌های تاریک 🔹به بهانه تصویب طرح زیست شبانه فضای سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نه تنها از فقدان نظریه‌های ایرانی-اسلامی رنج می‌برد بلکه شاهد سیطره نظریه‌های دنیای مدرن بر ایده‌ها و طرح‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ایران هستیم. گاهی این سیطره چنان گسترده است که این شک ایجاد می‌شود که آیا اصلاً کارشناسانی در پشت این طرح‌ها وجود دارند یا صرفاً برآمده از تقلید از جوامع دیگر و نهایتاً برای تأمین اهداف اقتصادی عده‌ای است؟! اخیراً طرح زیست شبانه با هدف نهادینه کردن حیات در شب و ایجاد انگیزه برای همشهریان جهت زیست بانشاط شبانه به تصویب رسیده است. از چند زاویه می‌توان این طرح را مورد نقد قرار داد؛ از منظر پزشکی بعید است کسی معتقد باشد که بیداری شب برای انسان ضرر ندارد. برای اثبات این گزاره در علم پزشکی مدارک بسیاری وجود دارد که قابل کتمان نیست. از منظر سبک زندگی اسلامی نیز اساساً شب طبق آیه ۹۶ سوره انعام، ۶۷ سوره یونس و ۴۷ سوره فرقان قرار است مایه آرامش و سکونت باشد. از منظر جامعه شناختی و مطالعات فرهنگی ماحصل این طرح آیا جز این است که انسان فعال متفکر و خلاق که منطبق بر طبیعت و نه در خلاف جهت آن زیست می‌کند، به یک «» ِ شب‌های چراغانی شده تبدیل شود؟ شب‌هایی که قرار است به وسیله امکانات دنیای مدرن برخلاف طبیعتش برای انسان روشن شود و بستر مصنوعیِ گذران اوقات فراغت را فراهم کند. این پرسه زن که به قول والتر بنیامین قرار است چون لاک پشت در پاساژ قدم بزند، همان انسانی می‌شود که به تدریج عاشق تفاوت‌های شب با روز و شیفته تنوعِ حاصل از این تفاوت‌ها می‌شود. به تدریج شهری مملو از انسان‌های ظاهراً بیدار در شب که خیابان‌های خوش چراغ و ویترین‌های لوکس چشمان خسته آن‌ها را بیدار نگه داشته و روز که وقت فعالیت، تلاش، کار و نشاط است را به زمان کسالت و کرختی تبدیل می‌کند. واضح است که چنین انسان منفعلی آرزوی مدرنیته است چرا که او انسان منفعل را به انسان فعال ترجیح می‌دهد. انسانی که تمام تئوری‌هایی که بر مبنای اصالت سود و لذت بنا شده است را می‌توان بر روی او پیاده کرد و به مرور عنصر «مقاومت» را در او برای همیشه خاموش کرد. اگر سیاستگذار و برنامه‌ریز فرهنگی به دنبال بسط عدالت است باید معنای تناسب در عدالت را فراموش نکند. باید به دنبال طرح‌هایی بود که «انطباق» انسان را با ذات، هدف و خیر او به حداکثر برساند. ذات، هدف و خیری که بر مبنای انسان شناسی و هستی شناسی درست بنا شده باشد. مادامی که هر طرح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از این «انطباق» فاصله بگیرد قطعاً شکافی میان انسان و ماهیتش به وجود می‌آید که حاصلش همین تعارضات بی نهایت انسان مدرنیزه شده خواهد بود. حواسمان باشد که گاهی ما یک مصوبه یک خطی را تصویب می‌کنیم اما جامعه‌ی ما نه یک خط بلکه هزار صفحه تغییر می کند..! 🌐 خبرگزاری مهر ✍احمد اولیایی 🆔@andisheengelabi
فرود امام؛ یک 📌 تنها سالروز مبارک ورود امام به وطن نبود که اگر دچار چنین تقلیل گرایی در موضوع شویم عقبه جدی و ایدئولوژیک ماجرا را به تدریج نحیف و سرانجام فراموش خواهیم کرد. 🔴 به واقع و در یک نگاه جامع، شروع یک حرکت جدید در ساحت تمدنی بود. سلسله دیکتاتوری پهلوی را از صحنه سیاست خارج نمود و اندیشه ورزی را میدان جدیدی در انداخت. 🔸در عرصه کنشگری اجتماعی نیز مردم را از تخدیر دوران شاهنشاهی و بی تفاوتی در سطح مشارکت اجتماعی و سیاسی خارج نمود و افکار عمومی را با صندوق های رأی آشتی داد. 🔹امروز که انقلاب بعد از چهل و دو سال به یک بلوغ و تجربه عمیق در سپهر دانش اندوزی، مردم سازی و جامعه پردازی رسیده است با افتخار می شنویم که واکسن ایرانی کرونای بی رحم انگلیسی را هم شکست داده و به‌طور کامل خنثی نموده است. 🔸هرچند که ما عادت داریم که افتخارات‌مان را در خارج از کشور بیشتر بشنویم تا در داخل وطن و سوئیس مشتری خرید واکسن ما شود ولی همین نقطه قوت در بخشی از روزنامه های زنجیره ای کشور، بایکوت شده و یا انعکاس ضعیف و بدون ضریب لازم داده شود. ◽️به تعبیر سیاستمداران کارکشته آمریکایی، دیگر در ایران پاسخگو نیست و بایستی نسخه تغییر رفتار و کند نمودن سرعت انقلاب را در منطقه و جهان بین الملل و حتی حیات خلوت بلوک غرب(آمریکای جنوبی و لاتین) دنبال کنند. ✍علیرضامحمدلو http://v-o-h.ir/?p=1300 🆔@andisheengelabi
آب و برق مجانی یا رپورتاژ انتخاباتی ميس اينفورميشن (misinformation) در ادبیات رسانه و ارتباطات به تحريف يا انحراف در اطلاعات با تکنيک‌هایی نظير بزرگنمایی اطلاعات ارائه شده و کوچک نشان دادن وقايع به صورت انتخابی و همچنین به تحريف اطلاعات به صورت انتخابی مشهور است. 🔸اینکه ناآگاهانه حرف امام را تحریف کنیم و یا از میس اینفورمیشن‌ها برای استفاده کنیم، به نظر می رسد که مصرف انتخاباتی داشته و عوام فریبی با خلق اعتبار و کانال انحرافی صورت گرفته است. 🔹هفته دوم اسفند ۵۷، روزنامه کیهان تیتر زد که آب و برق مجانی می‌‎شود اما بسیاری از این امر غافل مانده‌اند که در بالای همین تیتر آمده: «سخنگوی دولت» یعنی عباس امیر انتظام این سخنان را گفته است. 🔸امام(ره) ۱۰ اسفند همان سال، در واکنش به این سخنان فرمودند: دلخوش نباشید که مسکن فقط می‌سازیم، آب و برق را مجانی می‌کنیم برای طبقه مستمند، دلخوش به این مقدار نباشید. معنویات شما را، روحیات شما را عظمت می‌دهیم. 🔹این مدل تحریف و فاصله گرفتن از دال مرکزی یک گفتمان با هر بهانه ای که باشد چه از سر آگاهی و چه به دلایل سیاسی و چشم انداز انتخاباتی نیاز به بازخوانی و تحلیل دارد. ♻️چندی پیش نیز در به دادسرای فرهنگ و رسانه شاهد بودیم که آقای رئیس جمهور، دلیل اقتصادی احضار وزیر را به دوقطبی فیلترینگ تعبیر نمود و با استفاده از تحریک احساسات افکار عمومی، محاکمه وزیرش را خط قرمزی برای دولتش قرار داده و روایت کاریکاتوری تحویل جامعه داد. ✍علیرضامحمدلو https://v-o-h.ir/?p=1378 🆔@andisheengelabi
🚨 ماجرای کف پای مادر حاج قاسم 💠 مادر بزرگوار سردار حاج قاسم سلیمانی که از دنیا رفتند، پس از چند روز با جمعی از خبرنگاران تصمیم گرفتیم برای عرض تسلیت به روستای قنات ملک برویم. با هماهنگی قبلی، روزی که سردار هم در روستا حضور داشتند، عازم شدیم. وقتی رسیدیم ایشان را دیدیم که کنار قبر مادرشان نشسته و فاتحه می‌خوانند. بعد از سلام و احوالپرسی به ما گفت من به منزل می‌روم شما هم فاتحه بخوانید و بیایید. بعد از قرائت فاتحه به منزل پدری ایشان رفتیم. برایمان از جایگاه و حرمت مادر صحبت کرد و گفت: این مطلبی را که می‌گویم جایی . گفت: همیشه دلم می‌خواست کف پای مادرم را ببوسم ولی نمی‌دانم چرا این توفیق نصیبم نمی‌شد. آخرین بار قبل از مرگ مادرم که این‌جا آمدم، بالاخره سعادت پیدا کردم و کف پای مادرم را بوسیدم. با خودم فکر می‌کردم حتماً رفتنی‌ام که خدا توفیق داد و این حاجتم برآورده شد.  سردار در حالی که اشک جاری شده بر گونه‌هایش را پاک می‌کرد، گفت: نمی‌دانستم دیگر این پاهای خسته را نخواهم دید تا فرصت بوسیدن داشته باشم. 🆔@andisheengelabi
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
💠 جایگاه حقیقی بانوان امروز گذشته بیشتر فرهنگ‌ها، زن را عنصری بی ارزش یا حداکثر طفیلی جنس مرد معرفی می کرد و نهایت نقش برای زن این بود که نیازهای جنسی مرد را درخانه برطرف کند و مسئول زاد و ولد باشد و شستشو و پخت و پز را انجام دهد؛ البته بودند زنانی که در این دوره کارکردشان برطرف کردن نیاز عیش و نوش مردان در اجتماع بود. با رونق گرفتن فعالیت های اقتصادی، افزایش تبلیغات نیز اهمیت یافت. و زیبایی های زن، پای او را به این عرصه نیزکشاند. رقابت های اقتصادی، سرمایه داران را به طمع انداخت تا نیروی کار ارزان را به خدمت بگیرند و زنان به خاطر صدمات ناشی از جنگ های جهانی،برای فعالیت در کارخانجات گماشته شدند. رفته رفته، فعالیت بیرون از خانه برای زنان تبدیل به یک پُز اجتماعی شد.مهم نبود شغل زن چه باشد، کافی بود درآمدی کسب کند و از قافله حقوق بگیران عقب نماند. دموکراسی نیز بهانه ای شد تا برخی سیاست مداران برای کسب قدرت ،زنان را پای صندوق رأی کشاندند و با وعده های افزایش خدمت رسانی به این قشر در بخش آموزش و تفریحات و درمان،خود را مدافع حقوق زن معرفی نمایند. در این میان، نظریه پردازانی پیدا شدند که برای کمک به حق بانوان، به حذف موضوع جنسیت در اجتماع معتقدشدند و غافل از آنکه با این اقدام فقط زن را شبیه به مردان کردند و اصل زن بودن او را انکار کردند. و چقدر آسیب ها از این نظریه به پیکره اجتماع و صدالبته به جامعه زنان وارد شد. ✍️ امین محمدلو @HOWZAVIAN
با چاشنی واکسن در رسانه آلمانی دویچه وله ورود واکسن روسی از نگاه دویچه وله برای آلمان خوب و ضروری و برای ایران چالش تلقی می شود! 🆔@andisheengelabi
سلبریتی، سوز واکسن یا ساز آنارشیسم؟ هر متنی در زمینه ای فهم می شود و همچون جزیی که در یک کل قابل فهم است و قطعه ای که در سیستمی معنادار می شود بایستی سراغ فرامتن هر متن برویم تا شان نزول آن تک بیت در منظومه حاکمش شود. اینکه واکسن بخریم یا بسازیم مساله ای طبیعی و البته ضروری است که باید اتفاق بیفتد. اما وقتی یک مساله از ریل عادی خود خارج می شود و در بستر هیجانات عمومی ضریب جعلی و تورمی پیدا می کند، قابل تامل و بررسی می شود و از آن دست مسائلی است که باید فضای حاکم بر مساله را واکاوی نمود تا اصل مساله و چرایی مساله بودنش شفاف و روشن شود. داستان وقتی پیچ می خورد و تبدیل به یک داده سرگردان در فضای مجازی می شود که با پدیده های غیرمرتبط ترکیب می شود. ترکیب ساخت یا خرید واکسن با پدیده انسان های موسوم به سلبریتی و اهالی شهرت! اساسا خرید واکسن و تشخیص تزریق و استعمال آن امری پزشکی و تخصصی است که کمیته های تخصصی هر جامعه ای ماموریت دارند که پیگیر این موضوع باشند و ورود افراد غیرمتخصص صرفا با تکیه بر شهرت و بدون پشتوانه دانشی و و شخصی، باعث تشدید مساله و نه بخشی از راه حل خواهد بود. از آنجایی که مساله جان و بهداشت عمومی اجتماع در میان است، دقت و ظرافت بیشتری هم می طلبد تا خدای ناکرده با یک خطای شناختی و تعجیل یا تاخیر بدموقع و هیجان محور، مساله از حالت عادی اش خارج و تبدیل به یک نشود. زمینه چنین گزافه گویی ها از جانب برخی بظاهر دلسوز و به واقع فریب خورده و بازیگر در زمین دشمن، فرهنگ در برخی اهالی رسانه و عدم فهم و سواد رسانه ای از جانب همان ها و مارپیچ سکوت حاکم در رسانه های رسمی کشور جهت اعتراض و نقد چنین کنشگری های غیرمسئولانه ای است که جز ، چیزی نمی افزاید. بنظر می رسد، در یک تحلیل پدیدارشناختی، سلبریتی بعنوان یک پدیده فرهنگی، نقش خود را گم کرده و بطور آنارشیستی در همه جا ورود غالبا نابجایی داشته است و بجای همراه سازی و آگاه سازی افکار عمومی، باعث تردید و تشویش و چندمرجعیتی شدن و اعتمادسوزی مردم و مخاطبینشان می شوند. این مساله ناشی از فقدان گفتمان مشخصی در فهم و کاربرد و نقش پذیری واردات فرهنگی همچون سلبربتی در عرصه های رسانه ای است. با این اوصاف و با فاکتورگیری از هیجانات برساخته و احتمالا مهندسی شده، مسئولان امر بایستی در تدبیر ماقبل و مابعد تزریق و مدیریت شرایط اجتماعی و جلب اعتماد عمومی برای رو آوردن به واکسیناسیون جهت پیشگیری و افزایش سیستم ایمنی با حداقل عوارض پیش بینی شده، ابعاد ماجرا را در نظر گرفته و مقدمات لازم را بدون توجه به شانتاژ کانالیزه و شارلاتانیزیم فیک و مهندسی شده، به سمت بهترین سرانجام هدایت کنند. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
دگماتیسم روش شناختی پاشنه آشیل اعتدال! 🔸هر دولتی فارغ از آمار و ارقام باید در کسب رضایت عمومی و سنجش میدانی، کارنامه موفقیت یا عدم موفقیتش را محک بزند. شعارهای کیفی باید به میزان و معیار کمی هم آزموده شوند والا که با یک سخنرانی و رسانه ای هم می شود ژست موفقیت گرفت و وعده پیروزی برای آینده ای همچون گذشته داد. 🔹آمار و ارقام نشان از کارنامه ضعیف دولت در کنترل بازار و پیشرفت درون زا دارد و البته حس و حال عمومی مردم و سفره های کوچک و تحت فشار نیز گویای این ضعف در ساحت اهداف و استراتژی های دولت است. 🔸اینکه بارها صندوق ذخیره ارزی و توسعه را خالی کنیم و با چاپ پول و بدهی به بانک و فشار بر ملت، هزینه های دولت را جبران کنیم نشان از یک بیماری در گفتمان حاکم بر برنامه و بودجه بسته شده دارد. 🔹توسعه در ادبیات اعتدالی، عادی سازی روابط اقتصادی با دنیاست که به زعم دولت و آشنایانش، بدلیل اندیشه های ایدئولوژیک و الهیات استکبارستیزی وارد مسیر سنگلاخی و صعب العبوری شده است. 🔸از این رو در تلاش بودند و هستند که مبانی را به نفع نتایج تخیلی و خوش بینانه و پیش داورانه خود ، یا نمایند. اینکه نگاه امام به آمریکا چه بود و دیدگاه آمریکا به انقلاب و نظام چیست را فاکتور می گیرند و ادعا می کنند که در منطقه الفراغ برجامی و بدون ذهنیت، بایستی با آمریکا و متحدانش پای میز مذاکره نشست. 🔹از تمام مختصات فکری و عملیاتی شیطان بزرگ و روباه پیر، غمض عین نموده و تصور می کردند یا می کنند که با هم می شود مذاکره منصفانه و بدون پیش شرط داشت و مطالبه حق نمود. این سوپرمن های حامی برجام ما فارغ از خطای شناختی در بازی دیپلماتیک، مبتلا به ویروس تک راهبردی شده و با هیجان زدگی و اصرار هشت ساله بر عملیاتی کردنش، از دیدن سایرگزینه ها برای رفع تحریم، بیگانه شده اند. 🔸می توان اذعان نمود که دولت اعتدال با سرمایه گذاری و اعتماد بیش از حد بر تعاملات فرضی با دول غربی زیر سایه برجام، دچار یک شد و با هدر دادن ظرفیت های دیپلماتیک در نسبت با کشورهای قوی و مشتاق دیگر و همچنین کم توجهی به اقتصاد درون زا به یک انسداد راهبردی در حصول نتیجه به نفع اقتصاد کشور رسید. 🔹تاکید بیش از حد بر روابط با آمریکا و برجام حتی در سالروز ۲۲بهمن برای حل مساله تحریم و ارسال سیگنال ضعف و نیاز به دشمنان نظام و تعارف زدن به آنها برای نقش آفرینی در چرخه اقتصادی کشور، چیزی جز دگماتیسم روشی نیست که باعث شرطی شدن سفره ملت به تعاملات ازپیش باخته شده و ابتکار عمل را در اتخاذ پلنB و C و...از دسترس خارج می کند. ✅دولت هوشمند و جوان حزب اللهی می طلبد که با یک نگاه هیبریدی به ظرفیت های انرژیک و اطلاعاتی و استعدادی کشور، گزینه های متعددی را روی میز برنامه ریزی و عملیاتی خود داشته باشد تا هیچ موقع ضعف و ناکارمدی در یک روش، باعث سرریز بحران سمت بازار مردم نگردد. ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
📌یادداشت؛ فضای مجازی چگونه احمق می‌کند؟ 🔴پرویز امینی در یادداشتی نوشت: کتاب «فقر احمق می‌کند» زوایه جالبی را برای تبیین مسئله فقر طرح می‌کند. 🔸این کتاب که به قلم یک روان‌شناس و یک اقتصاددان نوشته شده، بر این فرض استوار است که فقر با ایجاد اشتغالات ذهنی فراوان ذیل نیازهای روزمره و ضروری مثل تأمین خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت و درمان، تحصیل فرزندان و…، پهنای باند ذهن افراد فقیر را اشغال کرده و این اشغال شدن، موجب ایجاد اختلال در قوای شناختی افراد فقیر می‌شود. 🔹مشابه همین منطق، می‌توان ادعا کرد؛ فضای مجازی نیز به‌خصوص به شیوه‌ای که غالباً در ایران استفاده می‌شود؛ مانند فقر می‌تواند تولیدکننده نادانی باشد. درواقع شاید بتوان گفت: فضای مجازی، احمق می‌کند! 🔸مصداق بارز این احمق شدن را اما می‌توان در بسیاری از چهره‌های ورزشی، هنری و موسیقیایی دید که تحت عنوان شناخته می‌شوند. برخی حرف‌ها و گزاره‌هایی که از سوی این افراد طرح و بیان می‌شود، چنان عجیب‌وغریب و بی‌حساب‌وکتاب است که انسان را در وضعیت «ما هیچ؛ ما نگاه» قرار می‌دهد. ♻️اعلام مرگ مرحوم علی انصاریان در اثر ابتلاء به کرونا به عنوان ، فریادهای جگرخراش یک بازیگر بر سر وطن به عنوان خراب شده یا بکار بردن تعابیری مثل سرزمین نفرین شده برای ایران و…، در این چارچوب قابل‌تأمل است. برای مطالعه متن کامل یادداشت به سایت مراجعه بفرمائید: https://v-o-h.ir/?p=2381 صدای حوزه امروز🔻 @sedayehowzeh
🎯 فلسفۀ خبر: رسانه‌ها مقصرند یا خوانندگان؟ — اینکه سوزنی نداشته باشیم فرق چندانی ندارد با اینکه سوزنمان در انباری از کاه گم شده باشد. 📍فکر کنید وقتی تلویزیون را روشن می‌کنید، اخبار شروع می‌شود و مجری با کمی لکنت می‌گوید: «بینندگان عزیز، به‌دلیل اینکه امروز اتفاق مهمی رخ نداده، تا بخش بعدیِ اخبار با شما خداحافظی می‌کنیم». البته این اتفاق ناممکن است. گزارشگران همیشه باید رویدادهایی پیدا کنند تا به خورد مخاطبانشان بدهند، وگرنه آسمان به زمین می‌آید. مهم نیست اخبار چقدر بی‌اهمیت باشند، باید طوری روایت شوند که با خود بگویید «بدون اخبار، هرگز». واقعاً چرا رسانه‌های رسمی و غیررسمی اخبار بی‌مصرف و بی‌اهمیت را پوشش می‌دهند؟ و مهم‌تر از آن: چون اخبار مهم‌اند ما پیگیرشان هستیم، یا چون ما پیگیر خبرهاییم آن‌ها مهم شده‌اند؟ 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://tarjomaan.com/neveshtar/10062/ 🆔@andisheengelabi
📌یادداشت؛ سیمای محافظه کاری که صدا را دوست ندارد 🔹حجت الاسلام علیرضا محمد‌لو در یادداشتی نوشت: در دانش جامعه شناسی یکی از دوگانه های معروف یا بهتر بگویم شاخص ترین دوگانه، تقابل عامل و ساختار است. برخی با تاکید بر نقش اراده و مبتنی بر انسان شناسی، عامل را مقدم می دانند و عده ای نیز بر استدلال می کنند و اصالت را به جامعه می دهند. 🔹این مقدمه تاملی است بر این روزهای صدا و سیمای ملی که در مواجهه با کارمندان و برخی خطاواره ها در برنامه زنده تلویزیونی ناشیانه عمل می کند که متوجه نیست که انگار اقتضای برنامه زنده بدلیل ریسک بالا و غیرقابل پیشی بینی بودن تمام عیار و البته جذابیت بالایش بعضا همین است. 🔹حداقل در مدل برخورد با برنامه جهان آرا و ثریا و نود و زاویه و… اخیرا هم برنامه شب یلدا نشان دادند که توان اعمال تعادل و تراجیح را در سوژه های داغ و مخاطب ساز و رقابت پذیر ندارند و صدمتاسفانه اقدام به حذف مجریان برنامه یا اصل برنامه جهت رفع حواشی می کنند. 🔹باید برای مدیران رسانه جای تامل و تاسف باشد که لایو کارمند و مجریانشان را بی بی سی و ایران اینترنشنال پخش کنند و از عدم صبر و بصیرت مدیریت، حکایت نمایند. 🔹چقدر باید هزینه شود که یک مجری به مرز پختگی برسد و در اوج دوران ثمردهی بدلیل تعلل و ضعف مدیریتی، علی رغم تعهد و تخصصش به حاشیه رفته و در افق محو شود یا در بستر جنگ روانی دشمنان، به کشور بیگانه ترانسفر شود. متن کامل این یادداشت را در سایت بخوانید: https://v-o-h.ir/?p=2700 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌همرنگ جماعت شدن چگونه رخ می‌دهد؟! یک آزمایش جالب اجتماعی 🔹برنامه که از شبکه افق پخش می‌گردد، مجموعه‌ای از آزمایشات اجتماعی مفید و کارآمد است که مخاطبان را در موقعیت‌های مختلف به چالش می‌کشد. شاید بتوان گفت خطرناک ترین تکنیک است که قابلیت دارد که فاجعه ای به عمق بیافریند همین تکنیک همرنگ جماعت شدن و افتادن در تله اجتماعی است.. @andisheengelabi @sedayehowzeh
ده ویژگی یک کنشگر و فعال رسانه ای در شرایطی که به جدی ترین انتخاب سیاسی کشور نزدیک و نزدیک تر می شویم، نقش رسانه ها در ریکاوری حافظه ملت و بیدارنگهداشتن چشمان مردم بسیار حیاتی بنظر می رسد. خیلی نمی توان شفاف سرود ولی در پس واژه ها و کلیاتی بر آن شدم تا ده ویژگی یک رسانه کنشگر را بازتعریف یا مرور نماییم و ان شاالله که سایه کنایه ها، سنگین تر از مصادیق و تاریخی که بر ما گذشت نباشند. ۱.زیر سایه گام برداشته و قلم می زند. وقتی افراط و تندوری از مبانی عبور می کند یا ترس و تفریط از آرمان ها چشم می بندد، تیغ عدالت از نیام در می آید و جیغ رسانه کنشگر نیز بلند می شود. ۲.آنتی پوپولیسم است. یعنی وقتی مدیران جامعه قصد خام کردن مردم را دارند و با الفاظ کف بازاری بجای حل مساله بر طبل شعار می کوبند، شلاق را بر پوست کلفت مدعیان بی عمل فرود می آورد.(از توصیه به جوانی تا سوپرمن هایی که طبق مدعا، ایران را برایمان نگهداشتند!) ۳.در غرق نمی شود. وقتی همه ساکتند و در موقعیتی که ابهام و تناقض و تردید، جامعه را فراگرفته، و فساد برخی مدیران غوغا می کند و عده ای بر فقر و جهل و دوقطبی سوار می شوند و معدودی نیز سواری می دهند، در این میدان غبارآلود، صدای مردم می شوند و خارج از قاعده بازی، مفسد را رسوا می کنند. ۴.رادیکالیسم را برنمی تابد. وقتی جامعه از نقد تهی شده و روشنفکران و دولتمردان در یک صف قرار می گیرند، رسانه ی کنشگر، دست تبانی را رو می کند و چون مشتی بر صورت دولتی و سبک اعلی حضرتی فرود می آید. ۵.با صنعت فرهنگ و هژمونی، بیگانه است. وقتی قدرت از کانال فرهنگ، خیز بر می دارد تا جامعه را در نوردد و با ساخت رضایت فانتزی، فرهنگ توده ای رقم می زند، کنشگر رسانه ای افشا می کند و در خامی و خماری جا نمی ماند.خلاف موج شنا کرده و تلویزیون و سینما و ورزش و سرگرمی و را با میزان خودآگاهی و بیداری ملت سبک_سنگین کرده و حساسیت نشان می دهد. ۶. و هرج و مرج است. همانطور که نظم مکانیکی و موافق طلبی بی روح را بر نمی تابد با بهم ریختگی و دیالکتیک بی نهایت نیز مخالف است. با فرد یا جناحی که ثبات معقول اجتماعی را به چالش بکشد میانه ای نداشته و با هرگونه نافی امنیت جامعه نیز دست به یقه می شود. ۷.فیک نیوزها را پاتوق دشمن می داند. بدون تعارف، افکار عمومی و آرامش خیال مردم را خط قرمز خود دانسته و نسبت به شعور اجتماعی غیور است و زین جهت هرگونه و نوع پیشرفته شان که دیپ فیک نام گرفته را طرح و پازل دشمن تعریف می کند. ۸. است. یعنی از طرف دیگران مهندسی نمی شود و اهل بده بستان نیست و سر اخبار و حقیقت معامله نمی کند. استقلال یک کنشگر رسانه ای مهمترین سرمایه اوست که فروشی هم نیست حتی به قیمت گزافی چون جان و آبرو به نفع اهالی زر و زور و تزویر غش نمی کند. ۹. آرمان فراموش نشدنی است. در نسبت با تولیدات رسانه ای فریب نمی خورد و ساده اندیش نیست. منابع تجاری و منافع سیاسیِ همراه متن های رسانه ای را درک می کند. یعنی هوشمندانه مصرف می کند و زیرمتن (لایه های دوم و سوم هدف) و فرامتن( تاریخ و جغرافیای و زمان و مکان ) هر متنی را واکاوی و رهگیری می کند. ۱۰.حقیقت را رسانش می کند. همزمان که عقلانیت چاشنی کارش بوده، هراسی نیز به جهت زبان گویا و قلم سرخش ندارد. را به چالش می کشد و وانمودها، مجازها و برساخته های اهالی سیاست و تجار را در ریل حقیقت، وزن کشی می نماید. نسبت هر شخص و جناحی را با حقیقت می سنجد و بی تعارف، اعتباریات را برملا می کند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
ساسی مانکن، نگاه تکنوفیلی و حاد ابتذال ✅ساسی مانکن که با شوی جدیدش همراه با یک پورن استار معروف، وارد شبکه های اجتماعی شد و بخش بزرگی از اذهان نوجوانان و جوانان میهن را جلب نمود از نگاه جامعه شناسی رسانه نیز قابل تحلیل و بررسی است و بدون تعارف عرض می کنم که با پرداخت ساده و سطحی به این پدیده نمی توان برای آینده، دکترین عمل طراحی نمود و امیدوارم تا انتهای بحث همراه ما باشید. فناوری بدون اخلاق در یک نگاه فلسفی 🔸برای ورود به بحث از واژه تکنوپولی بهره می بریم که به تسلط تکنولوژی بر فرهنگ نیز ترجمه شده و اولین بار نیز نیل پستمن این اصطلاح را به کار برد که در معنای دقیق تر، "فناوری بدون اخلاق" نیز نامیده می شود. 🔸این نوع نگاه به فناوری که در نسبت جامعه و فرهنگ، از یک نگاه ابزاری صرف، فراتر رفته و یک بینش هستی شناختی و جهت دار در را همراهی می کند، در اندیشه فیلسوفان و اندیشمندان دیگر نیز ظهور و بروز دارد. 🔸جورج دانیلز در ارتباط فناوری و جامعه، مدعی است که جهت گیری جامعه، ماهیت نوآوری های تکنولوژیک را تعیین می کند. توماس هیوز نیز در پژوهش خود از تأثیر اقتصاد، سیاست و ساختار اجتماعی در فناوری سخن می گوید. این مدل دیدگاه ها به نسبت تکنولوژی و جامعه، به این معناست که فناوری در نگاه بخشی از فیلسوفان و جامعه شناسان اساساً یک امر خنثی نیست و عاری از جهان بینی و جهت نمی باشد. 🔸 مارتین هایدگر فیلسوف آلمانی با یک رهیافت انتقادی در نسبت با تکنولوژی قائل است که فناوری یک وسیله صرف نیست. فناوری نحوی انکشاف است. چنانچه به این امر توجه کنیم قلمرو کاملاً متفاوتی در مورد ماهیت فناوری به روی ما گشوده خواهد شد. این قلمرو، ساحت انکشاف است و حقیقت. 🔸این دیدگاه هایدگر نشان می دهد که فناوری در ذات خود با یک جهان بینی آمیخته است و نگاه انسان به محیط و اشیاء و جهان و فرهنگ را کانالیزه می کند و زاویه می دهد. سایبردمکراسی و حادابتذال 🔹فارغ از معرفت شناسی و میزان مطابقت این دیدگاه با واقعیت، پدیده ای مثل ساسی مانکن در بستر اینستاگرام نشان داد که فناوری در جهان ما به معنای واقعی از اخلاق بریده شده است. زمانی که تکنیک از معنا عاری شود اباحه گرایی مشروعیت پیدا می کند و با پدیده ای بنام مواجه خواهیم شد. 🔹حاد ابتذال یعنی ولنگاری مشروع که عین آب خوردن به مصرف اپیدمیک برسد و همراهی بخش بزرگی از تینیجرهای جامعه را در غفلت ساختارهای مسئول و خانواده های مشغول رقم بزند. 🔹ذهنیت های بکری که زیرلوای و شعار آزادی در فضای مجازی، با پورنوگرافی آشنا می شوند و اختلال در سن بلوغ و ، کمترین اتفاقی است که بلحاظ روانشناختی برای بدنه کودک و نوجوان جامعه اتفاق می افتد. 🔹چالش هایی مثل ساسی مانکن که دعوت به دابسمش می کنند و مرزهای یک فرهنگ را به چالش می کشند علاوه بر تضعیف نظام اجتماعی و کمرنگ نمودن حساسیت های هویتی چند رخداد نامیمون دیگر را نیز باعث می شوند. نتایج جامعه شناختی تکنوپولی 1⃣ترویج و عاری از معنا که به مرور افسردگی اجتماعی و ترس از دیده نشدن و لایک نگرفتن و هراس از فقدان تایید اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. 2⃣نهادینه کردن و خلق رفتار جامعه ستیز و خلاف قاعده که به کجروی ها و خشونت های اجتماعی و آنرمال خواهد انجامید و میزان جرایم اجتماعی را بالا خواهد برد. 3⃣تولید نیازهای کاذب در قشر نوجوان و جوان که به و اختلالات و جرایم جنسی منجر خواهد شد و استیصال شخص و خانواده اش را همراه خواهد داشت. 4⃣نظام نیاز و ارضای جامعه را بیمار کرده و شخصیت های به بلوغ رسیده ی کم مهارت و کم بینش عصبی و تکانشی را تحویل جامعه خواهد داد. 5⃣ ذهنیت مبتذل به عادات مبتذل تبدیل خواهد شد و و بحران شخصیتی، فضای فرهنگ را پر خواهد کرد و یک انسان مصرف کننده، منفعل و وابسته ظهور خواهد کرد. ⏯برآیند چنین فرایندی انسانی خواهد بود که تبدیل به شده و به کالاشدگی مبتلا می شود و تمام هویت و فرهنگ و تاریخش را بر بادرفته خواهد دید. این اتفاق ناشی از یک به فرهنگ و فضای مجازی است که به تعبیر پستمن، مانند یک عاشق به تکنیک نظاره می کنند، بدون اینکه به نقاب پشت پرده آن توجه کنند و به عواقب آن و ویرانی‌های فناوری بیندیشند. از نظر وی این انسان ها خطرناکند و باید با احتیاط با آن روبرو شد که در ساحت مسئولان جهان مجازی، کم نداریم. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin