هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
✍️ماجرای یک خودکشی و سهم ساختارهای فرهنگی بیتفاوت و کم رمقی در سکوهای معرفتی و معناساز جامعه
🔹بهطور معمول سالانه یک نفر به ازای هر ۵ تا ۱۵ هزارنفر خودکشی میکند.بیشترین آمار #خودکشی در کشورهای اروپایی و صنعتی بوده و کمترین میزان خودکشی نیز مربوط به کشورهای شرق مدیترانه است که غالبا مسلمان یا مذهبی هستند.
🔸در همین موضوع، امیل دورکیم جامعهشناس فرانسوی، انواع خودکشی را ذیل چهار عنوان تقسیم بندی کرده است.
1️⃣خودکشی خودخواهانه بیانگر عدم احساس تعلق طولانی مدت فرد به گروه و عدم یکپارچگی در یک جامعه است. نتیجه چنین احساس، خودکشی خودخواهانه بوده چون آنها هیچ اتصالی به جمع ندارند. این غیبت میتواند منجر به بیمعنا شدن، مالیخولیا و افسردگی شود. دورکیم چنین جدایی را «فردشدن بیش از حد» مینامد.(دلیل اجتماعی_روانشناختی)
2️⃣خودکشی نوعدوستانه با احساس غرق شدن در اهداف و باورهای گروه مشخص میشود و در جوامعی با یکپارچگی بالا رخ میدهد، جایی که منافع فردی کمتر از منافع کل جامعه مهم تلقی میشود.
از آنجا که منافع فردی مهم تلقی نمیشود، بنظر دورکیم در یک جامعه نوعدوستانه دلیل چندانی برای خودکشی افراد وجود ندارد.(دلیل اعتقادی_ایدئولوژیک)
3️⃣خودکشی آنومیک ناشی از نابسامانی بیانگر انحطاط اخلاقی فرد و عدم جهتگیری اجتماعی است که با #تحولات_اجتماعی و اقتصادی چشمگیر مرتبط است. مردم نمیدانند در جوامع خود در کجا قرار میگیرند. وقتی بینظمی اخلاقی حاکم است و افراد حدود خواستههای خود را نمیدانند، دائماً در حالت ناامیدی به سر میبرند. این خودکشی میتواند زمانی رخ دهد که آنها دچار تغییرات شدید در ثروت شوند.(دلیل اقتصادی_اخلاقی)
4️⃣خودکشی تقدیرگرایانه زمانی اتفاق میافتد که فرد بیش از حد تحت نظارت قرار دارد، زمانی که آینده او بیرحمانه مسدود شده و احساساتش تحت انضباط ستمگرایانه به شدت خفه میشوند.این مدل در جوامعی به وجود میآید که ساکنان آنها ترجیح میدهند بمیرند تا زندگی کنند.(دلیل سیاسی_اجتماعی)
🔹فارغ از این واقعیت که در جامعه #رسانهزده، فردیت حداکثری حاکم میشود و توجهات حداقلی شده و پیوندها کمرنگ میشود و بحران عواطف بروز پیدا میکند، بنظر میرسد که این چهار دلیل، حق مطلب را در رابطه با پدیده خودکشی ادا نکرده اند. مبانی فکری #پوزیتویستی چه بسا توان درک متغیری به نام "معنا در زندگی" را ندارد و در تقسیمبندی های چهارگانه، این مفهوم را تحت عناوین دیگری تقلیل داده یا اساسا نادیده انگاشته است.
🔸اینکه آخرین حرفهای یک بازیگر، در نقد فراگیر از #هویت_شغلی و #سبک_زندگی خود بوده، نشانه یک بحران وضعیت در شرایط فرد است.
🔹خودآگاهی دیرهنگام و انتقادی و اظهار تاسف از نداشتن فرزند و ازدواج دیرهنگام و اینکه بهیچوجه اجازه نخواهد داد بچههایش وارد عرصه #بازیگری شوند و شوریدن علیه مافیای موجود در صنف زیسته خود، یک احساس شکست معنایی را نشان میدهد.
بحث قضاوت از شرایط یک شخص نیست که ما از زندگی خصوصی این مرحومه اطلاعات کافی نداریم ولی وقتی حس شکست در ساحت هویت غالب زندگیاش حاکم میشود بطوریکه در گفتگوی تصویری به زبانش جاری شده و عدم رضایت کامل از زمان ازدواج و فرزندآوری را هم مطرح میکند، یعنی نقاط اتکا در زندگی یک شخصیت دچار بحران شده است.
🔸هر انسانی در زندگی خود، نقاط اتکایی متشکل از داراییها و نسبتها و موفقیتهایش دارد که باعث دلخوشی و پشتوانه معنایی او برای ادامه زندگی و لذت بردن یا تحمل شرایط محیطی میشود.هرگاه انسان نقاط اتکای خود را پوچ میانگارد و نسبت به گذشته و آینده خود به یاس منتهی میشود، حال خوبی را تجربه نخواهد کرد. آنچه که حال انسان را نرمال نگه میدارد، گذشته قابل قبول و آینده قابل احترام است.
🔹در ورای این دو مقوله، #ایدئولوژی و معانی برتر در زندگی می تواند نسبت به همه رویدادهای ریز و درشت زندگی سایه انداخته، و تفسیر باز و افق بدون بنبستی در میدان ابتلائات متنوع و متلون زندگی برای انسان رقم بزند. خلاصه و کوتاه باید اذعان نمود که در واقع هرجا که پدیده خودکشی نمایان میشود، پیکان انتقادها بایستی سمت نهاد فرهنگ و سکوهای معرفتی و معناساز اجتماعی باشد که باعث شده در بخشی از جامعه، فقدان معنا و یاس فلسفی و ایدئولوژیک مستولی شده و در برخی موارد به خودکشی بینجامد.
🔸ما که جامعه #مذهبی داریم و عنوان دین اسلام و مسلمانی را یدک میکشیم، نهادهای فرهنگی همچون حوزه و دانشگاه و مدرارس و ساختارهای فرهنگی همچون وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما و سایر ارگان های عریض و طویل منتسب به فرهنگ بایستی نسبت به درونیسازی و عمق بخشی فرهنگ و معرفت دینی برای حل بحرانهای معنایی در جامعه فعالتر عمل کنند و با مارپیچ سکوت و اتیکت "من بیتقصیرم" نسبت به این معضلات، واکنش خنثی و ناامیدکننده نداشته باشند.
🖊حجت الاسلام علیرضا محمدلو
🆔 @sedayehowzeh
✍️ معرفت شناسی ورزش از صنعت سرگرمی تا چماق دیپلماتیک در خدمت گلوبالیزم
1️⃣به دلیل جنگ تجاوزکارانه علیه #اوکراین، تیمهای #روسیه از رقابتهای اروپایی کنار گذاشته شدهاند. یوفا و فیفا تیمهای باشگاهی و ملی روسیه را از رقابتها کنار گذاشت تا سران فدراسیون فوتبال روسیه به دادگاه عالی ورزش شکایت کنند.
2️⃣اتحادیه جهانی کشتی تمامی کشتیگیران، مربیان، داوران و عوامل روسیه و بلاروس را از حضور در مسابقات بینالمللی کشتی محروم کرد. میزبانی رویدادها و رقابتهای کشتی نیز از این دو کشور گرفته شد.
3️⃣ولادیمیر #پوتین آشنا با ورزش بوده و یک جودوکار حرفهای است و کمربند سیاه این رشته را نیز در ویترین افتخارات خود دارد.اما تحولات اوکراین گریبان او را نیز گرفته و او از ریاست افتخاری فدراسیون جهانی جودو سلب شد. همچنین فدراسیون جهانی تکواندو که دان ۹ افتخاری به رییس جمهور روسیه اهدا کرده بود را پس گرفت.
4️⃣فدراسیون جهانی شطرنج هم طی اطلاعیهای اعلام کرد که چهل و چهارمین #المپیاد جهانی که یکی از مهمترین و بزرگترین رقابتهای تیمی در شطرنج به حساب میآید در روسیه برگزار نخواهد شد.
🔸غرب امروز در جنگ با همطرازهای خود، نه از ابزارهای سخت، که از مدل #جنگ_نرم استفاده میکند. جنگ پلتفرمی و #سایبرنتیک را از طریق فیسبوک و یوتیوپ و...رقم میزند و در جنگ اقناع افکار عمومی، به ابزارهای دمکراتیک مثل ورزش متوسل میشود تا #روسیههراسی را به اوج رسانده و از مسیر نرم، مچ رقیب سرسختش را بخواباند. حالا چرا ورزش برای این جنگ انتخاب شد؟!
🔹زمانی برای بشر گذشت که ورزش برای سلامتی و بهداشت بود. نهایتا پادشاهان از ورزش های گلادیاتوری برای تفریح استفاده میکردند. بعد از تحولات عصر #رنسانس که همه چیز بوی صنعت و اقتصاد و پول گرفت، ورزش نیز از ساحت بهداشت و سلامت و تفریح عادی به ساحت #صنعت_سرگرمی شیفت کرد و تعریف حرفهای تری پیدا نمود.
🔸ورزش با این اوصاف، کاملا در خدمت #نظام_سرمایهداری قرار گرفت و بنوعی ایستگاه مولدی برای اقتصاد غرب تعیین گردید. این روند ادامه دار بود تا اینکه تفکر غربی که نقشه گلوبالیزم در سر داشت، ورزش را یکی از ابزاری های جهانی سازی برای خود تلقی نمود. دربرگیری بالای صنعت ورزش، باعث شد که عدهای از سیاستمداران برخی از ورزشها مثل فوتبال را #تمرین_دمکراسی عنوان کنند.
🔹اتمسفری برای تربیت و تنظیم #انسانهای_یکدست با ذائقههای یکسان که علاوه بر گرم نگهداشتن موتور صنعت، از خدمت به نظام سیاسی غرب نیز دریغ نکنند. در واقع ورزش از سرگرمی صرف به صنعت سرگرمی و سپس به بازوی دمکراسی بدل شد. ظاهرا ماجرا خیلی شیک بود و برای بیصدایان و ملتهایی که تریبونی برای فریاد زدن علیه ظلم و ستمهای سیاسی و اقتصادی نداشتند فرصت مناسبی تلقی میشد.
🔸اما قاعده #رسانه چیز دیگری بود. تئوریسین های رسانه و سناریستهای #جنگ_روانی میگویند که رسانه تعیین میکند که چگونه فکر بکنیم و در یک پلان قویتر اذعان میکنند که رسانه تعیین میکند که به چه چیزی فکر بکنید. مثلا در حمله تروریستی به پاریس یا فوت شدن یک شخصیت اروپایی، یک دقیقه سکوت قبل از بازیها به نمایش گذاشته میشود و #نژادپرستی در اروپا مذمت می شود و بازوبند مشکی در بازوی فوتبالیستهای طراز دنیا، دراماتیک شدن ماجرا را افرایش میدهد.
🔹در لیگ انگلیس به نفع #تراجنسیتی ها بادکنک هوا می کنند و بازوبند رنگینکمانی در یک بازی حساس پروتکل می شود بطوریکه پخش این برنامه از کنداکتور شبکه ۳ نیز حذف می شود.
🔸اما چرا دوربین ها به سمت خاورمیانه و غربآسیا چرخش نمیکنند؟ حتی در خود آسیا هم اتفاقات یمن و سوریه و افغانستان و عراق بایکوت میشود، چرا که ورزش باید از سیاست جدا باشد تا دامنش آلوده نشود! آری ورزش برای این نیست که مظلومیت فلسطین به منصه ظهور برسد که اتفاقا برای تثبیت و عادی سازی رژیم صهیونیستی، بیشتر کارآیی دارد.
🔹در قضیه جنگ روسیه و اکراین هم شاهد هستیم که شدیدترین تحریمها علیه روسیه اتخاذ میشود و بعد چهارم و دیپلماتیک ورزش نیز خود را نشان میدهد. ورزش میشود چماقی علیه کشور مهاجم و سوءاستفاده از جنبه دمکراتیک ماجرا که افکار عمومی را پای تحریم یک کشور بکشاند.
🔸البته که ورزش باید در خدمت انسانیت و #عدالت باشد ولی چرا دوربینهای ورزش به جهت خاصی گردش میکنند و عادلانه تصویرسازی نمی کنند که این محل اشکال و مایه رسوایی ورزش جهانی است. الغرض که ماهیت و معرفت شناسی ورزش تغییر کرده و امروز، پارادایمهای قدرت تعیین میکنند که ورزش کجا سکوت نماید و در چه موقعیتی فریاد بزند!
🔹معیار صحیح و غلط در معرفت شناسی ورزشی امروز به تعبیر نیچه، ارادههای معطوف به قدرت هستند و بازهم تاکید میکنم که ارباب رسانه تعیین میکنند که چگونه فکر بکنیم و به چه چیزی فکر بکنیم!
🖊حجت الاسلام علیرضا محمدلو
🆔 @andisheengelabi
🔎یک خبر، یک پسوند امنیتی و یک تصویرسازی منفی
🔹مارشال مک لوهان با جمله قصار خود که «رسانه، پیام است»اندیشههای بسیاری را به چالش طلبید. منظور وی از این جمله آن است که پیامیکه از سوی هر شکل ارتباطات انتقال مییابد، اساساً تحت تأثیر #رسانهای است که از طریق آن فرستاده شده است.
🔸لوهان در این نظریه آنقدر تندروی میکند که گویا برای او وسیله ارتباطی، ارزشی بیش از پیام یا محتوای ارتباطی دارد. وی رسانهها را به دو دسته گرم و سرد تقسیم میکند.
🔹رسانه سرد(Cool Media) اصطلاحی است برای اشاره به رسانههایی که مخاطب برای دریافت پیام آنها، به تمرکز فراوان احتیاج دارد و لازم است هنگام استفاده از آنها، به نهایت تمرکز حواس تن دهند تا محتوا را بهتر کسب کنند.
🔸در مقابل، رسانه گرم(Hot Media) اصطلاحی است برای اشاره به رسانههایی که مخاطب در برخورد با آنها، احتیاج به تمرکز فراوان ندارد؛ چراکه نحوه انتقال و عرضه پیام و معنی، از وضوح بالا برخوردار است.
🔹این ارزشبار بودن رسانه را با ضریب بسیار بالاتر در محتوا و متن خبرها شاهد هستیم. احساس خوب یا احساس بد در مخاطبی که شناختی از سوژه خبر ندارد، یکی از کارویژههای رسانه های امروز به شمار میرود و باید اذعان کرد که تقریبا رسانه و خبر بیطرفی وجود ندارد.
🔸با یک پسوند #امنیتی، یک شخصیت و تاریخ را روایت کرده و ذهنیت منفی ایجاد میکنند. در طرف مقابل نیز با یک پسوند کشتیگیر، از #نویدافکاری قاتل، یک قهرمان میسازند.
🔹واژهها در رسانه و خبر، نقش تیر خلاص را بازی کرده و تصویرسازی مثبت یا منفی را رقم میزنند.
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
💠پدیده سواد مصنوعی و الگوی جدید نادانی
⏰زمان مناسب برای مطالعه ۳ دقیقه
🔸 روزانه فقط در تلگرام بیش از ۳ میلیون مطلب منتشر می شود. جالب است بدانید در ساعت ۴ صبح که میزان مطالب منتشر شده به کمترین مقدار خود می رسد نیز ۲۵ هزار مطلب نشر می یابد. این میزان تولید محتوا در شبکه های مختلف اجتماعی در طول تاریخ بی نظیر و فوق العاده است و منجر به پدیده جالبی شده: «همه ما» راجع به «همه چیز» می دانیم اما با ويژگی هایی خاص.
🔹کارل تارو ژورنالیست معروف ژاپنی می گوید: هر وقت هر کسی از هر چیزی سخن میگوید ما وانمود می کنیم که دربارۀ آن میدانیم. همکارانمان دربارۀ فیلم، کتاب، قیمت ارز، حمله نظامی آمریکا صحبت میکنند سرمان را بالا و پایین می بریم یعنی من هم دربارۀ آن می دانم.
🔸این در صورتی است که آن ها دربارۀ آن موضوع فقط نظرات کس دیگری را در یک شبکه اجتماعی خوانده اند و آن را بازگو می کنند همان گونه که ما نیز چنین می کنیم. ما به شکلی خطرناک به نوعی کپی برداری از دانایی نزدیک میشویم، که در واقع الگوی جدید نادانی است. ما با #سواد_مصنوعی روبرو هستیم.
✍تحلیل و تجویز راهبردی:
رسانه ها باعث شده اند به سرعت برق در معرض اخبار و به سرعت باد در معرض تحلیل اخبار قرار بگیریم. محیط اطراف ما پر است از اخبار مغشوش، اعداد و ارقام گول زننده و حرف های جهتدار. سه مساله این موضوع را تشدید می کند:
1⃣ حجم بالای اخبار و تحلیل ها: اطلاعات بیشتر یعنی فرصت کمتر برای بررسی دقیق تر آن ها.
2⃣ سبک زندگی شتابان: زندگی امروزی نسبت به 200 سال پیش بسیار چگال تر شده است. یعنی میزان رخدادهای کاری و ارتباطاتی در واحد زمان بیشتر شده است.
3⃣ سواد مصنوعی: نظرات ما از #پرسهزدن در شبکههای اجتماعی سرچشمه میگیرند، نه مطالعۀ کتابها! این کپی برداری از دانایی، در واقع الگوی جدید نادانی است.
به همین خاطر است که اخبار درست، غلط، #شایعه و حقیقت در فضای مجازی تقریبا هم ارزشاند. چرا؟ چون ما فرصت نمی کنیم که درستی آن چه را که دریافت می کنیم، بررسی کنیم. بلافاصله آن را می خوانیم و احتمالا آن را برای دیگران فوروارد (ارسال) می کنیم و در گفتگوهای خانوادگی یا دوستانه یا کاری مان از آن اطلاعات استفاده می کنیم که نشان دهیم از زمانه عقب نیستیم.
🔻چه می توان کرد؟
1⃣ #تعلیق_قضاوت. نه باور کنید و نه رد کنید. زمانی که استدلال به نفع یا علیه آن گفته یا نوشته ندارید نه ردش کنید و نه تأیید، قضاوت خود را معلق کنید تا زمان دریافت اطلاعات کافی برای قضاوت.
2⃣ در حالت غیر طبیعی قضاوت نکنید. مطالعات نشان داده اند زمانی که افراد از #آرامش_فکری بیشتری برخوردارند، کیفیت قضاوت های حرفه ای شان افزایش می یابد. بنابراین زمانی که شتاب زده، هیجانی، خسته و پریشان هستیم، کیفیت قضاوت های ما افت می کند و قضاوتی که در زمان شتاب زدگی می کنیم به اندازه قضاوت یک فرد مست [غیر عادی]، غیرقابل اتکاست.
3⃣ به #ساختارهای_مشکوک، حساس باشید. جملاتی که با فعل مجهول و بدون فاعل ساخته شدهاند مانند «گفته میشود» یا «شنیدهها حاکی از آن است که» و «یا بر اساس اخبار منتشر شده» روشی برای پیچاندن شما هستند. در این ساختارها خبر وجود دارد. اما منبع خبر وجود ندارد.
4⃣ برای هر چه می خوانید یا می شنوید از خودتان بپرسید:
الف) آیا از #منبع_خبر/گزارش مطمئن هستم؟
ب) آیا شواهد تاییدکننده یا استدلال های قانع کننده آورده شده یا اینکه یک حرف به زبان های مختلف تکرار شده؟
ج) آیا بین مقدمه و اطلاعات ارایه شده و نتایج رابطه منطقی وجود دارد؟
د) آیا تمام واقعیت بیان شده یا بخشی از واقعیت؟
5⃣از #چرا و کلمات هم خانواده استفاده کنید. آدم های دقیق دائم می پرسند چرا؟ چرا کاندیدای ریاست جمهوری شما بهتر است؟ چه چیز باعث می شود که فکر کنید قیمت ارز بالا می رود؟ چطور به این نتیجه رسیدید؟
6⃣در دانش منطق، فصلی وجود دارد به نام مغالطات. برای تقویت تفکر سنجش گرانه (انتقادی) بخش #مغالطات را بخوانید تا با بیش از ۷۰ نوع مغالطه (=دامگاه اشتباه ذهنی) آشنا شوید.
7⃣حضور در شبکه های اجتماعی مفید است. #جریان_آزاد_اطلاعات در آن بسیار جذاب، مفید و غنیمت است. اما فراموش نکنیم که آن ها نمی توانند جایگزین کتاب و تفکر عمیق شوند./هدهد رسانه
🆔@andisheengelabi
🔴 ترکیب دروغ و واقعیت، بسیار خطرناکتر از دروغ محض است...
#سوادرسانه
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به جمهوری اسلامی ایران گفته ایم "آری"
به هرچه غیر جمهوری اسلامی ایران: "نه"
🔹دیانت بر سیاست چیره شد، آری جهان فهمید
#رضاجان است شاه مردم ایران، رضاخان نه!
🔸#کلاه_پهلوی هم کم کم افتاد از سر مردم
نرفت اما سر آن ها کلاه زورگویان، نه!
🔹گذشت آن روزها، امروز اما بر همان عهدیم
نخواهد شد ولی اینبار جمع ما پریشان، نه!
🔸به جمهوری اسلامی ایران گفته ایم "آری"
به هرچه غیر #جمهوری_اسلامی_ایران: "نه"
🔹کجا دیدی که یک مظلوم تا این حد قوی باشد
اگرچه قدرت ما می شود تحریم، کتمان نه
🔸دفاع از حرم یعنی قرار جنگ اگر باشد
زمین کارزار ما تلاویو است، #تهران نه!
🆔@andisheengelabi
#یادداشت_رسانه
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن
💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از #ردپاهای_ذهنی_شناختی_رسانه در افراد را باهم مرور می کنیم.
۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی #بیش_فعالی_ذهنی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت.
۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به #خام_خوری_اطلاعات می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است.
۳.خستگی و #فرسودگی_ذهنی و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد.
۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن #ضریب_هوشی بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد.
۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه #ایستایی_رشد_و_بلوغ فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ...
۶.تنبلی ذهنی و #فقدان_خلاقیت و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای
۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و #مطالعات_مکتوب
۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل #انگاره_سازی_های_اجاره_ای و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن
۹.لاغرشدن #تفکرانتقادی و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی
۱۰. #چالش_خودآگاهی و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند.
🖌علیرضامحمدلو پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
🆔 @andisheengelabi
🔻 قابل توجه کسانی که #عادت_به_خواندن_همه_اخبار دارند
💢چه چیزی به ما «مربوط» است؟
🌀در میان مشتاقان اخبار بد هیچکس به این سوال اهمیت نمیدهد که سود واقعی گرایش به #مصرف_اخبار_بد چیست؟ اگر از یکی از آنها بپرسید که از میان مثلاً ده هزار خبری که طی سالهای اخیر شنیدهاند، تنها به یک خبر اشاره کنند که باعثِ ایجاد #تغییر_مثبت_در_زندگی یا اتخاذ یک تصمیم درست شده باشد، احتمالاً یک نفر هم نمیتواند.
✅در حقیقت، همانطور که «آلن باتن» در مقاله «#دشواریهای_مصرف_اخبار» که سال ۲۰۱۴ در هافینگتنپست منتشر شد، میگوید، «ما اولین نسل بشر هستیم که دنبال #اخبارِ_بیربط به خودمان میگردیم. برای بسیاری، فهمیدن اینکه کدام خبر به آنها ربط دارد، کاری دشوار است، اما بهسادگی میفهمند چه چیزی جدید است چه چیزی جدید نیست.» و رسانه دقیقاً از همین طریق شما را تحریک میکند؛ با دادنِ چیزی که اگرچه بهشما بیربط است، اما جدید و دسته اول بهنظر میرسد.
✅جنگِ میان «#مرتبط_بودن» و «#جدیدبودن» نزاع بنیادین عصر جدید است. این نبردی است که رسانه علیه بشریت آغاز کرد.
✅سازمانهای رسانهای با ایجاد این حس که اطلاعاتی جدید در اختیار شما میگذارند، میکوشند این تکههای خبری را بهعنوان #مزیت_رقابتی_زندگی مخاطب جا بزنند. آنها سعی میکنند به مخاطب بقبولانند که ناآگاهی از این اخبار، آنها را از جریان زندگی عقب میاندازد، زیرا هرچه «#بیخبرتر» باشند، با اوضاع و احوال جامعه «#بیربطترند». این اخبار اگرچه جدیدند، اما هیچ ارتباط واقعی با زندگی مخاطب ندارند. بنابراین، بسیاری از افراد زمانیکه از اخبار دور میمانند، دچار #اضطراب میشوند، زیرا این وضعیت در ذهن آنها بهمعنی #عقبماندگی است.
🆔 @andisheengelabi
🔎واکنشهای ششگانه به حادثه ترور و شهادت طلاب در حرم رضوی
🔸بعد از اتفاق ناگواری که در رابطه با شهادت و جراحت سه تن از طلاب معزز در صحن حرم مطهر رضوی رخ داد، چرخی در #شبکههای_اجتماعی و پیج های موافق و معاند انقلاب زده و به مجموعه ای از رویکردهای متفاوت در تحلیل حادثه دست یافتم که هر کدام البته بخشی از واقعه را بازنمایی و تبیین مینمود.
1⃣رویکرد روانشناختی: این نوع نگاه با محور قراردادن #امنیت_روانی_خانوادههای_طلاب و نزدیکانشان، توصیه به عدم انعکاس تصاویر قتل و خونریزی و خشونت حادثه می کردند و بهداشت روانی در فضای مجازی را مدنظر قرار داده بودند.
2⃣رویکرد رسانه ای: اهالی این نگاه نیز همچون رویکرد قبلی، پرهیز از بازنشر تصاویر و فیلمهای خبر و البته مراقبت از منابع خبر و فیکنیوزها را مدنظر داشتند و از طرفی، #تحریکات_رسانهای ناشی از تحلیلهای هیجانی بدون فکت و دلیل را به نقد میکشیدند.
3⃣رویکرد جامعه شناختی: این نوع نگاه نیز چون فاقد فکت و دادههای جدی بود، صرفا گمانه هایی همچون تسویه حساب و نفرت یا حداقل فاصله گرفتن مردم از #روحانیت و #شکاف اجتماعی و فقر و اقتصاد را مطرح میکردند که ضعف تحلیلی این رویکردها در تبیین این واقع خاص با توجه با اخبار پسینی درباره هویت ضارب و مدل برخورد حمایتی مردم سر صحنه، مشهود بود.
4⃣رویکرد سیاسی: اختلاف افکنی میان شیعه و سنی نقطه بارز این نوع دیدگاه بود که سرویس های جاسوسی انگلیس را بازیگر اصلی این ماجرا تلقی میکردند. اینکه چند روز گذشته دو تن از طلاب گنبد کاووسی با ضرب گلوله فوت شدند و حال سه تن از طلاب شیعی مورد تعرض واقع میشوند، نشان از یک پشت صحنه سیاسی با چاشنی #اختلاف_مذهبی داشت.
5⃣رویکرد ژئوپلیتیک؛ با توجه به تحرکات جدید ناتو در فضای بینالملل و قضایای اکراین، اختلاف ایرانی و افغانی و تسویه حساب آمریکایی ها با کشورمان از کانال برجسته کردن #هویت_افغانی_ضارب، نقطه ثقل این نوع رویکردها بود. اینکه آمریکایی ها پس از خروج شکستگونه از افغانستان، مترصد ایجاد تنش میان افغانستان و ایران بودند و هستند، دال مرکزی این تحلیل های ژئوپلیتیک بود که در عصرجدید، تولید #تنشهای_مرزی و سرزمینی برای تمرکززدایی از دولتها بسیار حائز اهمیت است.
6⃣رویکردهای ایدئولوژیک؛ این نوع از برداشت ها نیز به جنبه #وهابی و تکفیری بودن ضارب توجه ویژه داشتند و تسویه حساب این جریانات با مبلغان و کنشگران حوزه فرق و ادیان را مطمح نظر قرار دادند. اینکه شهید معزز حجت الاسلام اصلانی از فعالان این حوزه بود نیز در این رویکرد مورد توجه قرار گرفت. کنسولگری سعودی، متهم ردیف اول ماجرا در این رویکرد محسوب میشد.
⏯کلیدواژه های #امنیت، #روحانیت، شیعه و سنی، افغانستان، اقتصاد و فقر، حوادث ورزشگاه مشهد و اسامی برخی علما مثل حاجآقای علم الهدی در واکنشهای مجازی مردم و رسانه ها، پررنگ و متمایز مینمود.
✍علیرضامحمدلو، کارشناش و پژوهشگر رسانه
🆔 @andisheengelabi
8.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
افغانستان،ضلع سوم جنگهای نیابتی آمریکا علیه رقبای تمدنی
🔹اخیرا از انتقال ادوات نظامی سنگین ارتش چین به پشت مرزهای تایوان خبر میرسد. گفته شده مقامات چینی از مردم خواسته اند مواد غذایی و اقلام ضروری را ذخیره کنند!
🔸با توجه به این خبر و در یک نگاه #ژئوپلیتیک آنچه که به ذهن میرسد، جنگهای نیابتی و تنشهای مرزی است که برای سه رقیب اصلی تمدن غرب در حال رخ دادن است.
🔹آمریکا که خود را قطب اصلی مدرنیته و قلب تپنده تمدن آنگلوساکسونی میداند، در حال رقم زدن یک عملیات ایذایی علیه سه رقیب سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خود است.
🔸روسیه که رقیب سیاسی آمریکا محسوب میشود را با اوکراین درگیر میکند. چین که رقیب اقتصادی آمریکا به شمار می رود با تایوان باید مشغول شود و چه بسا یک جنگ فرسایشی را باید پیش روی خود داشته باشد.
🔹در ساحت سوم، ایران که بلحاظ ایدئولوژیک و فرهنگ، بنابه گفته هانتینگتون در نظریه برخورد تمدنها، رقیب اصلی تمدن غرب معرفی شده، باید با مساله افغانستان و اگر نشد پاکستان یا کردستان عراق و آذربایجان و ترکیه و بحرین درگیر شود.
🔸جنگ های فرسایشی و تضعیف کننده که بنوعی ضدتاکتیک و بازی بدون توپ هم از آنها یاد میشود که بدون حضور محسوس در دایره جنگ، برنده بازی میشود.
🔹شلوغ کاری های چندوقت اخیر در موضوع افغانستان،شایعه سازی، تحریک به اخراج افغانی از ایران، شهادت طلاب در حرم و جریحه دار شدن افکار عمومی را از این زاویه تمدنی اگر مطالعه کنیم چه بسا به معادلات دیگری در فرایند اقدامات سیاسی و دیپلماتیک با همسایگان و حتی در سطح بینالملل دست یابیم.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
#سوادرسانه
نظرات ما از پرسه زدن در شبکه های اجتماعی سرچشمه می گیرند، نه مطالعه ی کتاب ها.
این تقلید ِ دانایی در واقع #الگوی_جدید_نادانی ست...
👤 کارل گرینفلد
🆔 @andisheengelabi
7.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️چگونه عکس و فیلم فیک و جعلی را تشخیص دهیم؟
🔸در عصری که بدلیل شبکه ای شدن معرفت و آبشاری عمل کردن #اطلاعات و #جایگزینی اطلاعات بجای معرفت، تشخیص واقعیت از #دروغ هم بشدت سخت شده است، ضروری است که در تمام ساحت ها مسلط بر قواعد شناسایی و دروازه بانی خبر باشیم.
🔹نسبت به مکتوبات و نوشته جات تقریبا تکلیف مشخص است و با #سرچ در #گوگل و تحقیق درباره منبع خبر و زمان خبر و...می توانیم راستی آزمایی کنیم. اما درباره شناخت #مدیا که چقدر با #واقعیت مطابقت دارد و اینکه فلان عکس یا فیلم چه سهمی از حقیقت را داراست، روش #سرچ_معکوس کارآمد و راهگشاست.
#فیک_نیوز
#خبر_جعلی
#جستجوی_معکوس
🆔 @andisheengelabi