eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
📹 اکران و نقد و بررسی مستند 🔹باحضور: 🔸جناب آقای حسین شمقدری 🔸حجت الاسلام حسین صفری 🔹منتقدین: 🔸حجت الاسلام فرهاد فتحی 🔸جناب آقای آرش فهیم 🔸حجت الاسلام علیرضا محمدلو 🕰 زمان: یکشنبه ۲۴ دی/ ساعت ۹:۳۰ 📌کانال رسمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر: https://eitaa.com/joinchat/147849401Cf9c3f14f0d 🆔 @asre_tabyin
🔸به دلیل پاره ای از ملاحظات نشست نقد مستند عمامه صورتی لغو گردید. 📌کانال رسمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر: https://eitaa.com/joinchat/147849401Cf9c3f14f0d
🔎درباره یک نامستند آشفته و بازنمایی سکولار ▫️مستند فارغ از فرم شتاب‌زده،از حیث بازنمایی یک‌سری مبانی، مساله ها و دلالت هایش، حاوی نکات تامل برانگیزی است که مورد بررسی قرار می‌دهیم. 1️⃣ سه تصویر سکولار از روحانیت: ۱.بازنمایی "پیش از اجتماع" از روحانیت؛ خیلی کلیشه‌ای و تکراری در سکانس اول مستند، با یک بازنمایی کاتولیکی از روحانیت، حرف آخر را اول می‌زند. بریده از جامعه که مشغول کنش ورزشی/فانتزی بوده و مبتلا به تصور شاد از خود و به اصطلاح یک است.گویا که طعنه ای به گرایش عرفانی_اخلاقی روحانیت هم داشته باشد. ۲.بازنمایی "در اجتماع" از روحانیت؛ روحانیتی که کم توجه به قواعد و شئون ارتباطات از منظر دین(تعبیر گناه کوچک راوی)، وارد کافی شاپ، پارک و گفتگوی رو در رو با مردم!(دختران نوجوان و جوان بی‌/کم‌حجاب) با فیگور مردم شناسی! می‌شود. در این مواجهه با توجه به سوال راوی که خط روایت داستان را مدیریت می‌کند و پاسخ مصاحبه شوندگان، تصویر منفی جدایی مردم از روحانیت/دیوار حائل میان حوزه و جامعه، بازنمایی می‌گردد. گفتگوها بسیار تیز و و با جهت‌گیری نفرت از روحانیت و حکومت، پیش می‌رود و از طرف راوی مستند هم همین روایت غلط فریز می‌شود. ۳.بازنمایی "بر اجتماع" از روحانیت؛ در ادامه تابوشکنی و روایت سازی مسموم، تصویری قدرت زده، توتالیتر، ضدعلم و منفور از روحانیت ارائه می‌دهد که از وقتی وارد عرصه حکمرانی شده، فساد سیاسی_اقتصادی را در پی داشته است.از دیالوگ سمی که در باب بود و عبارت "حرم من" هم بهره می‌برد و نیز پرسش بدون پاسخی که راوی در باب تغییر سمت مردم/روحانیت از قبل و بعد انقلاب طرح می‌کند، همین روایت را تقویت می‌نماید. 2️⃣ دو تحلیل کژتاب از موضوع حجاب: ۱. تعمیم غلط و سوگیرانه: با نوع قاب بندی، تیپ سوژه ها و لوکیشن‌های مصاحبه، را یک مساله از دست رفته و بی حجابی را یک موضوع فراگیر نشان می دهد که البته با واقعیت و آمارهای رسمی در تعارض جدی است. اینکه قاب دوربین را به چند پارک و کافی شاپ و فروشگاه معطوف بکنیم و برای اثبات مدعای سخیف، رطب و یابس را بهم ببافیم و در برخی پلان ها، ماجرا را امنیتی جلوه دهیم، جز چیز دیگری نمی‌توان گفت. ۲. تحلیل حاد و بسیط و خطی: وقتی قاب دوربین را موقعیتی و ذوقی ببندیم و کشور را به لب ساحل و چند موقعیت طبقه زده اشرافی و لاکچری تنزل دهیم و از طرفی، دست داشتن ۹ سفارتخانه بیگانه در اغتشاشات ۱۴۰۱ و استعاره دیوار برلین‌ و نقش سرویس‌های جاسوسی را سانسور کنیم، نتیجه طبیعی این خواهد شد که مساله حجاب را به غلط، و نفوذ جریان‌های سیاسی داخلی معرفی کنیم. 3️⃣ سه تجویز تامل برانگیز در باب امر به معروف: ۱. تقلیل/تبدیل فناوری دینی به گفت و شنود شهروندی: وقتی روحانی مستند در کافی‌شاپ و پارک و نوع نگاه راحت و مواجهه‌ ریلکس با پوشش های نامناسب و بعضا زننده برخی از شهروندان را مشاهده می‌کنیم، دلالتی جز تقلیل یا تبدیل ناشیانه یک فناوری دینی به بدون اثر اصلاحی در ساحت اجتماعی را دریافت نمی‌کنیم. ۲. یک استراتژِی شکست خورده: وقتی غالب اشکالات مطرح شده از ماجرای تا بحث عبارت "چرا نمیرید؟" و سوالات ساختارشکن دیگر بی پاسخ می‌مانند یا پاسخ ضعیف و بلاگری دریافت می‌کنند و در انتها نیز زیر عمامه‌اش میزنند، و شکست پروژه امر به معروف را در ساحت پذیرش اجتماعی به مخاطب منتقل می‌کند. بماند که با شیطنت خاصی، عبارت درب فروشگاه را بالای سر روحانی مستند بعد از فرایند حضور اجتماعی، به عنوان یک قاب استعاری هم مشاهده کردیم! ۳. خوانش غلط از مطالبه درست: اینکه و نهی از منکر را از سد ثروت و قدرت باید رهانید و در ساحت مسئولان و سرمایه‌داران هم پیگیری‌ نمود حرف درستی است، اما اینکه از فرهنگ_اقتصاد یا سیاست_اقتصاد درست کنیم و با تعجیل و بساطت تحلیلی یا خوانش غلط یکی را بر دیگری ترجیح بدهیم، تلقی درستی نیست. 4️⃣ تکنیک تقطیع در خدمت اعتباربخشی ▫️آفت هم در عصر رسانه، به یک رفتار فراگیر تبدیل شده و دامان هر متن و انسان مقدس و جدی را هم گرفته است. داده‌ها و عباراتی که در موقعیتی از جانب بزرگی مطرح شده که نه قبل و بعد و موقعیت کلام، روشن است و نه با منظومه سخن و اندیشه‌اش سنجیده می‌شود و صرفا چون دلالتی بر ادعای مورد نظر دارد، برش خورده و مصرف می‌شود. در مستند جناب هم این تکنیک اعتباربخشی گزینشی به پیرنگ روایی داستان، با دو کلیپ کوتاه از حضرت امام و رهبرانقلاب، استفاده شده و صرفا تقویت و تعمیم شبهات علیه روحانیت را دنبال می‌کند و الا با واقعیت‌ها و دیگر عبارات امامین انقلاب، نسبت شاذ و دوری دارد. ✍️علیرضامحمدلو 🆔 @asre_tabyin
🔎 پدیده سواد مصنوعی و الگوی جدید نادانی ✍️ ادوارد سعید 🔸 روزانه فقط در تلگرام بیش از ۳ میلیون مطلب منتشر می شود. جالب است بدانید در ساعت ۴ صبح که میزان مطالب منتشر شده به کمترین مقدار خود می رسد نیز ۲۵ هزار مطلب نشر می یابد. این میزان تولید محتوا در شبکه های مختلف اجتماعی در طول تاریخ بی نظیر و فوق العاده است و منجر به پدیده جالبی شده: «همه ما» راجع به «همه چیز» می دانیم اما با ويژگی هایی خاص. 🔹کارل تارو ژورنالیست معروف ژاپنی می گوید: هر وقت هر کسی از هر چیزی سخن می‌گوید ما وانمود می کنیم که دربارۀ آن می‌دانیم. همکارانمان دربارۀ فیلم، کتاب، قیمت ارز، حمله نظامی آمریکا صحبت می‌کنند سرمان را بالا و پایین می بریم یعنی من هم دربارۀ آن می دانم. 🔸این در صورتی است که آن ها دربارۀ آن موضوع فقط نظرات کس دیگری را در یک شبکه اجتماعی خوانده اند و آن را بازگو می کنند همان گونه که ما نیز چنین می کنیم. ما به شکلی خطرناک به نوعی کپی برداری از دانایی نزدیک می‌شویم، که در واقع الگوی جدید نادانی است. ما با روبرو هستیم. ✍️تحلیل و تجویز راهبردی: رسانه ها باعث شده اند به سرعت برق در معرض اخبار و به سرعت باد در معرض تحلیل اخبار قرار بگیریم. محیط اطراف ما پر است از اخبار مغشوش، اعداد و ارقام گول زننده و حرف های جهت‌دار. سه مساله این موضوع را تشدید می کند: 1️⃣ حجم بالای اخبار و تحلیل ها: اطلاعات بیشتر یعنی فرصت کمتر برای بررسی دقیق تر آن ها. 2️⃣ سبک زندگی شتابان: زندگی امروزی نسبت به 200 سال پیش بسیار چگال تر شده است. یعنی میزان رخدادهای کاری و ارتباطاتی در واحد زمان بیشتر شده است. 3️⃣ سواد مصنوعی: نظرات ما از در شبکه‌های اجتماعی سرچشمه می‌گیرند، نه مطالعۀ کتاب‌ها! این کپی برداری از دانایی، در واقع الگوی جدید نادانی است. به همین خاطر است که اخبار درست، غلط، و حقیقت در فضای مجازی تقریبا هم ارزش‌اند. چرا؟ چون ما فرصت نمی کنیم که درستی آن چه را که دریافت می کنیم، بررسی کنیم. بلافاصله آن را می خوانیم و احتمالا آن را برای دیگران فوروارد (ارسال) می کنیم و در گفتگوهای خانوادگی یا دوستانه یا کاری مان از آن اطلاعات استفاده می کنیم که نشان دهیم از زمانه عقب نیستیم. 🔻چه می توان کرد؟ 1️⃣ . نه باور کنید و نه رد کنید. زمانی که استدلال به نفع یا علیه آن گفته یا نوشته ندارید نه ردش کنید و نه تأیید، قضاوت خود را معلق کنید تا زمان دریافت اطلاعات کافی برای قضاوت. 2️⃣ در حالت غیر طبیعی قضاوت نکنید. مطالعات نشان داده اند زمانی که افراد از بیشتری برخوردارند، کیفیت قضاوت های حرفه ای شان افزایش می یابد. بنابراین زمانی که شتاب زده، هیجانی، خسته و پریشان هستیم، کیفیت قضاوت های ما افت می کند و قضاوتی که در زمان شتاب زدگی می کنیم به اندازه قضاوت یک فرد مست [غیر عادی]، غیرقابل اتکاست. 3️⃣ به ، حساس باشید. جملاتی که با فعل مجهول و بدون فاعل ساخته شده‌اند مانند «گفته می‌شود» یا «شنیده‌ها حاکی از آن است که» و «یا بر اساس اخبار منتشر شده» روشی برای پیچاندن شما هستند. در این ساختارها خبر وجود دارد. اما منبع خبر وجود ندارد. 4️⃣ برای هر چه می خوانید یا می شنوید از خودتان بپرسید: الف) آیا از /گزارش مطمئن هستم؟ ب) آیا شواهد تاییدکننده یا استدلال های قانع کننده آورده شده یا اینکه یک حرف به زبان های مختلف تکرار شده؟ ج) آیا بین مقدمه و اطلاعات ارایه شده و نتایج رابطه منطقی وجود دارد؟ د) آیا تمام واقعیت بیان شده یا بخشی از واقعیت؟ 5️⃣از و کلمات هم خانواده استفاده کنید. آدم های دقیق دائم می پرسند چرا؟ چرا کاندیدای ریاست جمهوری شما بهتر است؟ چه چیز باعث می شود که فکر کنید قیمت ارز بالا می رود؟ چطور به این نتیجه رسیدید؟ 6️⃣در دانش منطق، فصلی وجود دارد به نام مغالطات. برای تقویت تفکر سنجش گرانه (انتقادی) بخش را بخوانید تا با بیش از ۷۰ نوع مغالطه (=دامگاه اشتباه ذهنی) آشنا شوید. 7️⃣حضور در شبکه های اجتماعی مفید است. در آن بسیار جذاب، مفید و غنیمت است. اما فراموش نکنیم که آن ها نمی توانند جایگزین کتاب و تفکر عمیق شوند. 🆔 @asre_tabyin
🔎 رسانه امنیت ما کجاست؟ ▫️در شرایط امنیتی بایستی میدان، دیپلماسی و رسانه، حداکثر هماهنگی را داشته باشند تا را مستقر کنند. در واقع امنیت، معنایی است که بخشی از آن در میدان و بخشی در اذهان رقم می‌خورد. به همین دلیل آمریکا در جنگ‌خلیج فارس، CNN و دوربین هایش را جهت روایت همراه می‌کند. ▫️(جنگ) یعنی سکویی که بتواند روایت غالب و روشن ماجرا را بر دوش کشیده و شبکه روایت را راهبری کند. پاشنه آشیل جامعه، تحلیل‌های متکثر و زردگوهایی است که بدون اتصال به میدان یا دیپلماسی، هرلحظه گمانه‌ای را برای مخاطب برجسته‌ کرده و را دچار نوسان ادراکی می‌کنند. ▫️این چالش بدلیل جدا افتادن اتاق جنگ و فکر و است که در نتیجه نمی‌توانند افکارعمومی بعنوان ضلع سوم جنگ را راهبری نمایند. بایستی نقش رسانه به عنوان ضلع جدید مدیریت را به رسمیت شناخت والا مبتلا به گسل اجتماعی و سیاسی خواهیم شد. ▫️ از اندیشمندان بزرگ جنگ می‌گوید که هر جنگی سه ضلع دارد؛ دولت(government)، ارتش(army) و مردم(people). عقل، شانس و اشتیاق. عقل سیاستمدار با شانس و توانی که ارتش فراهم می‌کند بایستی در اشتیاق و حمایت و ذهنیت افکارعمومی ضرب شود تا ترکیب اقدامات امنیتی تکمیل شود. مشت ارباب رسانه را پر کنید تا این مثلث تکمیل شود. ▫️این به معنای مداخله افکارعمومی در چند و چون و جزییات اقدامات امنیتی و نظامی نیست و فقط نامحرم ندانستن رسانه‌های جریان اصلی و همسو جهت ربودن گوی سبقت از دست ، رسانه های زرد، ، منفی‌باف و خودتحقیر است. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @asre_tabyin
🔎باور کنیم امنیت ملی شوخی نیست ... چند روز از منهدم کردن مقر موساد در اَربیل می‌گذرد. حمله‌ی موشکی‌ای که در آن پیشرو دیزه‌یی به همراه چند افسر اطلاعاتی موساد کشته شدند. از آن روز تا حالا رسانه‌ها، اطلاعات دقیقی ندارند که در اَربیل چه نفراتی از صهیونیست‌ها به درک واصل شدند ... اما اینجا در کشور ما از یکی دو ساعت پیش رقابت شدیدی بین کانال‌ها و رسانه‌ها شکل گرفته در معرفی شهیدان امروز در سوریه تقریباً تصاویر نصف برادران سپاهی را هم به جای شهدا منتشر کرده‌ایم! واقعاً نمی‌دانم چقدر اعلام اسامی و سمت‌ها در این سطح و موقعیتِ جنگِ پیش‌ رو درست است یا غلط! اما آنچه قابل فهم است؛ تلاش عجیبی است برای دیده شدن، برای عقب نیفتادن در اعلام خبر، برای به اقدام دشمن، برای به هم ریختن ناخواسته‌ی اذهان عمومی، برای ... به قول یکی از رفقا نمی‌دانم این چه زمانی فروکش می‌کند؟ هنوز هیچ چیز مشخص نیست، نهاد رسمی اطلاع‌رسانی نکرده، زوایای موضوع مشخص نشده، دوستان دقیقه به دقیقه مطلب منتشر می‌کنند ... ▫️رسانه امنیت کجاست؟ ✍حمید کثیری 🆔 @asre_tabyin
radio-goftego-02_11_02-16.mp3
49.8M
🔎 🔻 در قاب رسانه های معاند را در این برنامه، موضوع گفتگو قرار دادیم. 🔸رسانه های بیگانه چگونه دستگاه منسوخ و منحوس پهلوی را می‌کنند؟ 🔸 ۴ رسانه معاند در روایت از پهلوی 🔸 و تکنیک‌های رسانه های فارسی‌زبان بیگانه در باب تطهیر خاندان پهلوی مهمانان برنامه: ▫️دکتر جواد یوسفی، استاد دانشگاه و کارشناس رسانه ▫️حجت الاسلام علیرضامحمدلو، کارشناس و تحلیلگر رسانه 🆔 @asre_tabyin
🎯 هوش مصنوعی احمق است، اما به‌شکلی قانع‌کننده — هوش مصنوعی به شکل فعلی‌اش بیشتر است تا ، و بیشتر مبتذل است تا پیشرو 📍سال ۲۰۲۳، سال هوش مصنوعی بود. سالی که هر بار را باز می‌کردی، با تصاویر عجیب و غریب، توهمی یا آخرالزمانی‌ای مواجه می‌شدی که ساخته بود. یا داستان‌های پر شور و شوقی می‌شنیدی که چه‌کارهایی از چت جی‌پی‌تی برمی‌آید. اما کسانی که تحولات هوش مصنوعی را جدی‌تر دنبال می‌کردند، انگار به این خلاقیت‌ها چندان خوش‌بین نبودند. جیمز برایدل، در این مقالۀ مفصل توضیح می‌دهد که چرا برخی از رایج‌ترین تصورات دربارۀ هوش مصنوعی، در واقع، سراپا غلط‌اند. 🔖 ۴۸۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۳۰ دقيقه                                         📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/d76239 🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از روزنامه جوان
🌐جنبشی جعلی به نام زن با کلیدواژه‌های اجاره‌ای ✍علیرضا محمدلو 🔺با نزدیک‌شدن به ایام انتخابات، شاهد هستیم که برخی جریان‌ها در زمین رسانه یا سیاست، به بهانه حادثه‌ای در مترو یا جشنی در دانشگاه یا رفت و برگشت لایحه‌ای در باب حجاب و عفاف در صدد هستند تا بخشی از جامعه را با شعار‌های جعلی با خود همراه و صندوق رأی خود را لبریز کنند. جهت باز کردن مشت این جریانات ضروری است شعار‌های سال گذشته و جنبه فکری ماجرا را تأملی دوباره داشته باشیم. ‌👈🏻 متن کامل در لینک زیر: 🔗 Javann.ir/1215937 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🌏 @NewsJavan
🎯 دیگر هیچ تمایزی وجود ندارد: خبرها به سرگرمی بدل شده‌اند، و سرگرمی‌ها به خبر — متاورس آیندۀ بشر نیست، همین امروز است 📍سال ۱۹۹۲ نیل استیونسون در یکی از رمان‌های علمی‌تخیلی‌اش اصطلاح «متاورس» را مطرح کرد. نوعی بود که افراد می‌توانستند در آن زندگی کنند. از آن سال تا امروز، این اصطلاح از دنیای علمی‌تخیلی بیرون جهیده و پا به زندگی‌‌مان گذاشته است. شرکت متا به ریاست مارک زاکربرگ جدی‌ترین پیشگام این حرکت به‌سوی آینده بوده و فعلاً وعده‌هایی ابتدایی و ناپخته درخصوص سرگرمی‌های غوطه‌ورکننده ارائه کرده است. اما تحولات فناورانه و اجتماعیِ چند سال اخیر می‌گویند شاید برای زندگی در دنیای متاورس نیازی نباشد منتظر ابداعات شرکت متا بمانیم، چراکه هم‌اکنون نیز دنیای ما دنیای متاورس است. 🔖 ۶۰۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۳۴ دقيقه                                         📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/w52416 🆔 @asre_tabyin
🔴 📣📣نشست آنلاین 🔷موضوع: روایت انتخابات از قاب رسانه و تکنیک های عملیات روانی 🎙️با حضور حجت الاسلام علیرضا محمدلو، پژوهشگر علوم اجتماعی 🕣 ساعت ۲۰ در سامانه اسکای روم ▫️با جمعی از کنشگران رسانه ای در باب جامعه، رسانه و صحبت می کنیم ان شاالله. شگردها و تکنیک های رسانه ای را با نگاهی بر انتخابات گذشته بحث می کنیم و توان افزایی معرفتی و کنشگری را در عرصه انتخابات گفتگو می کنیم. 📌لینک ورود به جلسه: https://www.skyroom.online/ch/tasnifmedia/tasnif 🆔 @asre_tabyin
🔎حسینیه معلّی و دلالت های دهگانه در یک تحلیل فرهنگی_اجتماعی ▫️این بررسی با نگاه بر نکات مثبت و وجوه راهبردی و اضلاع مهمی است که در این برنامه به بار نشسته و مدعی است که علی رغم برخی ضعف‌های فرمی یا محتوایی یا اجرایی، بایستی دلالت های چنین برنامه ای را برداشت کرده و در موقعیت ها و فرم های متنوعی مدلسازی نمود تا مخاطب را در نسبت با دین و ، آگاه‌تر و مشتاق‌تر نمود. 1⃣ ترکیب شادی و معنویت: شاید یکی از شبهات یا ذهنیات نسبت به دین و مناسک دینی، درونگرایی و برجسته کردن گریه ها و گرایش به غم و غصه بود که این برنامه با این به تقابل جدی پرداخت و ترکیب نو و لازمی را به جامعه ارائه داد که طبیعتا در تنظیم سرعت و کیفیت و برد بیشتر به مشورت نیاز دارد. 2⃣ شور مرکب با شعور: انتقال معرفت دینی و معرفی کتاب و رد و بدل اطلاعات مذهبی و اجتماعی و سیاسی و احترام به والدین و ادب برخورد با مردم و خانواده در حد و مدیوم یک برنامه رسانه‌ای هم در نوع خودش جالب بود که گاها با روایت خوانی میثم مطیعی و خاطره گویی سیدمجید بنی فاطمه و تکمله های نجم الدین شریعتی صورت می‌گرفت. در برنامه های شاد معمولا عنصر مغفول واقع می شود که در این برنامه دقت خوبی شده بود اما اینکه چه چیزی، را چه کسی، در چه زمانی و با چه بیانی ارائه می‌داد هم محل تاملات بیشتری است. 3⃣ صمیمیت و اخوت: در عصر فناوری و تفردیافتگی و (Lonely Crowd) به تعبیر رایزمن، این احساس اخوت و صمیمیتی که از طرف داوران نسبت به همدیگر یا مجریان و حتی مهمانان و تماشاگران به تصویر کشیده شد، فرامتن معنوی_ارتباطی قشنگ و بجایی در سطح افکارعمومی برجای می‌گذارد. 4⃣ توجه ویژه به نوجوان: در پیچیدگی های دنیای مدرن و بحبوحه پیدایش نسلی نو که به یا نسل نت و زِد، مشهور شده اند، جای خالی فاکتور ارزشمندی بنام "توجه" و تعریف نقش برای انتقال ۱.هویت، ۲.جهت و ۳.معنا موج میزند که در این برنامه در حد قابل قبولی به این مساله دقت شده بود که البته به ارتقاء ایده ها و فرم ها باید توجه ویژه داشت و یک افق بالاتری را برای چنین برنامه هایی به ثمر رساند. 5⃣ احترام به بانوان: شاید در تم شاد مذهبی با لوای هیات، تعریف نقش برای بانوان یک تلقی شود. این برنامه در حد دعوت و نقش دهی به تعدادی از تیم های اجرای بانو و اختصاص یک سمت کامل از تصویر برای بانوان با حفظ عدالت در تصویر و انتخاب زاویه دوربین نه دور نه نزدیک(مدیوم شات)، بنظر کار سختی را با نمره نسبتا خوبی به انجام رساند که البته جای اندیشه ورزی و تامل کیفی بیشتری دارد. 6⃣ توجه به آیین ها و سنت ها: در واقع با اصالت دادن و برجسته کردن آیین ها و سنت های محلی، را در ساحت جامعه سازی یکدست، تک سایز، فاقد تفاوت و خلاقیت و البته قابل پیش بینی تحت عنوان پرطمطراق شهروند خوب و مدرن به نقد کشید. 7⃣ پُررنگ سازی وحدت اجتماعی: دعوت از اقصی نقاط کشور با زبان ها و آیین های مختلف و همچنین بها بخشی به اجرای اهل سنت با تم ترکمن یا بلوچ یا کرد و تشویق بی نظیر حضار و شوخی و صمیمیت و تبادل هدیه با ذاکرین جلسه، دلالت یکپارچگی اجتماعی(social entegration) را به مخاطب منتقل می‌کرد. 8⃣ امتداد و برد بین‌المللی: دعوت از شیخ جلیل القدر نیجریه ابراهیم زکزاکی و بسیاری از شرکت کنندگان مسلمان از کشورهای همسایه و حتی آفریقا و نفس انتخاب نزار القطری در ردیف داوران برنامه، حکایت از یک منطقه ای و بین المللی حاکم بر برنامه داشت که نکته لطیف راهبردی داشت. 9⃣ احترام صریح به ولایت و رهبرانقلاب: با زبان شعر و اجرا در قاب رسانه ملی از باب ابراز علاقه و محبت به رهبری هم قابل توجه بود. احترام و قداست یک راهبر فراموقعیت در قالب خاطره یا نقل قولی جالب یا حکم فقهی ویژه و متناسب از ایشان و ابراز احساسات حضار و مجریان و ایجاد فضای تولی هم جای تقدیر داشت. البته وجه هنری، غیرمستقیم گویی، ایده ناظر، جذابیت داستانی، موقعیت شناسی راوی ها، وزن محتواها و توجه به ظرافت هایی که مخاطب به اصطلاح خاکستری را هم با ماجرا همراه کند، بایستی تقویت شود. 🔟 احترام به پیشکسوت ها و پدرهای جامعه: در قسمت های مختلف شاهد این اتفاق مبارک بودیم که یک دلالت راهبردی جدی دارد. تعارف که نداریم در عصر اطلاعات و جهان مدرن، نسبت ها بهم ریخته و سکوها و مرجعیت‌های فکری و معنوی و تربیتی جامعه دستخوش تغییر و تکثر و تحقیر شده است. اساسا عصر مدرن، دوره عبور از پدرها و پدری هاست و یک ولنگاری و و نظارت را دنبال می‌کند تا به یک مدیریت استاندارد جهانی با وساطت‌های برساخته رسانه زده و بدون وساطت عناصر سنتی فرهنگ و لایه های مداخله گری چون خانواده و رهبران فکری و تربیتی ختم شود. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @asre_tabyin